|

بریتانیا ابرنفت‌کش ایرانی را ضبط کرد

نفت‌کش ایرانی در حبس جبل‌الطارق

روح‌اله نخعی : پنجشنبه گذشته مقامات منطقه جبل‌الطارق و نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا، یک کشتی نفتی حامل نفت ایران را متوقف و ضبط کردند. در این اقدام که تنش تازه‌ای بین دولت‌های ایران و بریتانیا رقم زده‌ است، نیروهای انتظامی و مأموران ساحلی جبل‌الطارق با همراهی سربازان نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا، وارد کشتی «گریس ۱» شدند و از ادامه مسیر آن جلوگیری کردند. جبل‌الطارق که ساحلش در مجاورت تنگه مهمی به همین نام قرار دارد، منطقه‌ای شبه‌جزیره‌ای از مسیر خاکی متصل به اسپانیاست، اما از سرزمین‌هایی فرامرزی متعلق به بریتانیا محسوب می‌شود.
به گزارش آسوشیتدپرس، مقامات قلمروهای فرادریایی بریتانیا در بیانیه‌ای با اعلام این خبر توضیح دادند به باور آنها این کشتی محموله خود را به پالایشگاه بانیاس در سوریه می‌برده ‌است. این پالایشگاه دولتی مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دولت این کشور است که در‌حال‌حاضر ۲۷۰ نفر از مقامات و ۷۰ نهاد را در سوریه هدف قرار داده‌اند. بااین‌حال، سمیر مدنی، از بنیان‌گذاران وب‌سایت «تنکر ترکرز» که تحرکات نفت‌کش‌ها را رصد می‌کند، در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفته ‌است مسیر این نفت‌کش احتمالا به سمت کشوری اروپایی در حوالی مدیترانه بوده ‌است، نه سوریه. اگر ارزیابی مدنی از مسیر حرکت کشتی واقعیت داشته باشد و مقصد کشتی کشوری اروپایی باشد، حرکتش خلاف تحریم‌های اتحادیه اروپا نبوده و تنها تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده را نقض ‌کرده ‌است که اروپا آنها را به رسمیت نمی‌شناسد. در‌صورتی‌که این مسئله تأیید شود، احتمالا چالش دیپلماتیک دیگری بین اتحادیه اروپا و آمریکا ایجاد خواهد کرد. از طرف دیگر، جوسپ بورل، وزیر خارجه موقت اسپانیا، خبر داده است که مقامات بریتانیا این کشتی را به درخواست ایالات متحده متوقف کرده‌اند. در اولین واکنش آمریکا به این اقدام، جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، ضبط این کشتی را «خبری عالی» خواند و گفت آمریکا و متحدانش به ممانعت از تجارت تهران و دمشق ادامه خواهند داد.
با انتشار مسیر حرکت این ابرنفت‌کش که از جنوب آفریقا گذر می‌کرد، برخی رسانه‌ها این مسیر طولانی را تحت تأثیر تحریم‌های ایران خواندند، اما توضیحات فنی مدنی همچنان نشان می‌دهد ابرنفت‌کش گریس۱، به دلیل ابعاد و حجم بار، امکان عبور از کانال سوئز به‌عنوان مسیر کوتاه‌تر را نداشته ‌است و بنابراین ناچار بوده از اقیانوس عبور کند. مدنی توضیح می‌دهد: «نفت‌کش‌های ایرانی در مقطع کنونی برای حمل نفت به سوریه از کانال سوئز عبور می‌کنند». او می‌گوید دست‌کم شش نفت‌کش ایرانی در ماه‌های اخیر از مسیر کانال سوئز به سوریه رفته‌اند.
راهزنی دریایی است
سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، از احضار راب مک‌ایر، سفیر بریتانیا در ایران، در واکنش به این اقدام خبر داد و حرکت بریتانیا را «عجیب و مخرب» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، در جریان این احضار، رئیس اداره سوم غرب اروپا با غیرقابل‌قبول‌دانستن این اقدام و اینکه بر اساس اطلاعات موجود توقیف این نفت‌کش به درخواست آمریکا صورت گرفته است، خواستار رهاسازی سریع نفت‌کش مزبور شد. او با اشاره به حرکت این نفت‌کش در آبراه‌های بین‌المللی، اقدام نیروی دریایی انگلیس را معادل با راهزنی دریایی دانسته و گفت آن کشور حق ندارد تحریم‌های یک‌جانبه خود یا اتحادیه اروپا را به صورت فراسرزمینی علیه کشورهای دیگر اعمال کند. این همان سیاست زورمدارانه آمریکاست که کشورهای اروپایی همواره به آن معترض بوده‌اند. در این دیدار، مدارک و مستندات مربوط به این نفت‌کش و محموله آن ‌که حکایت از حرکت کاملا قانونی نفت‌کش دارد، در اختیار سفیر انگلیس قرار گرفت و تأکید شد جمهوری اسلامی ایران از همه ظرفیت‌های سیاسی و قانونی خود برای رهاسازی این کشتی و استیفای حقوق خود استفاده خواهد کرد. سفیر انگلیس با اظهار اینکه مراتب را به‌سرعت به لندن منتقل خواهد کرد، تأکید کرد انگلیس از تحریم یک‌جانبه آمریکا علیه ایران تبعیت نمی‌کند.
اما در پایتخت، «جرمی هانت»، وزیر امور خارجه انگلیس، از اقدام دولت محلی جبل‌الطارق و نیروی دریایی انگلیس برای آنچه او حرکت قوی برای اجرای تحریم‌های ضدسوری اتحادیه اروپا خواند، قدردانی کرد. او مدعی شد: اقدام آنها دسترسی دولت «بشار اسد» به منابع ارزشمند را متوقف کرد. «اندرو موریسون»، معاون هانت در امور خاورمیانه نیز اقدام مقامات جبل‌الطارق و نیروی دریایی انگلیس را در اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بشار اسد «عالی» توصیف کرد.
توضیحات مقامات جبل‌الطارق
فابیان پیکاردو، فرمانده محلی منطقه جبل‌الطارق، با انتشار پیامی ویدئویی که بالای صفحه توییتر او قرار گرفته‌ است، در‌این‌باره توضیح داد. او با اعلام ضبط کشتی و محموله‌اش گفت اطلاعاتی که به مقامات جبل‌الطارق رسیده است، آنها را به این نتیجه رسانده که این کشتی در حال «تخطی از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه» بوده است. او به‌عنوان مقام ارشد حکومتی در این منطقه، روند اتفاقات را با دستور و رضایت خود توصیف کرد و توضیح داد: «از آنجا که تحریم‌هایی را که اینجا اعمال می‌شوند اتحادیه اروپا وضع کرده است، من نامه‌هایی برای رؤسای کمیسیون و شورای اروپایی نوشتم و جزئیات تحریم‌هایی را که اعمال کرده‌ایم، شرح دادم».
سخنگوی نهاد قلمروهای فرادریایی بریتانیا گفته جبل‌الطارق دراین‌باره مستقل عمل کرده ‌است. دیشب همچنین فرانس‌پرس گزارش داد دادگاه عالی جبل‌الطارق مهلت ضبط این کشتی را 14 روز تمدید کرده ‌است. پیش‌تر روزنامه محلی «کرونیکل» جبل‌الطارق دراین‌باره گزارش داده بود که این ابرنفتکش حداکثر ممکن است ۷۲ ساعت در اختیار مقامات بماند؛ مگر اینکه دادگاه عالی منطقه این ضرب‌الاجل را در‌حالی‌که بررسی‌ها در جریان است، تمدید کند.
مقامات بریتانیا در واکنش‌ها و موضع‌گیری درباره این خبر، روی تحریم سوریه به‌عنوان موضوع اصلی بحث تأکید می‌کنند. در پیام ویدئویی پیکاردو، اساسا نامی از ایران ذکر نمی‌شود و تمام توضیحات به سوریه مربوط است. آسوشیتدپرس می‌نویسد در صحبت‌های دیگر مقامات جبل‌الطارق نیز منبع محموله تأیید نشده است؛ اما از نگاه بسیاری ناظران، این اقدام بیشتر در تقابل با ایران انجام شده است تا سوریه. خبری که اسپانیا درباره درخواست آمریکا دراین‌باره داده بود نیز این گمانه‌زنی را تقویت می‌کند. تا این لحظه نیز نه مقامات ایران دراین‌باره واکنش نشان داده‌اند نه مقامات سوریه.
پای جانشین موگرینی در ماجرای ابرنفت‌کش
به گزارش ایرنا، جوسپ بورل که به‌عنوان جانشین فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا معرفی شده است، گفت: «مادرید در حال بررسی توقیف این کشتی و تأثیر آن بر تمامیت ارضی اسپانیا است». همچنین ایسنا می‌نویسد جوسپ بورل تأکید کرد کشورش در حال بررسی محل دقیق این توقیف است تا معلوم شود آیا این اتفاق در آب‌های سرزمینی اسپانیا رخ داده یا آن طور که مقامات جبل‌الطارق ادعا دارند، در آب‌های متعلق به خود جبل‌الطارق اتفاق افتاده است. اسپانیا حاکمیت انگلیس بر آب‌های اطراف جبل‌الطارق را به رسمیت نمی‌شناسد. اسپانیا می‌گوید بر اساس «معاهده اوترخت» در قرن ۱۷ میلادی فقط مالکیت منطقه جبل‌الطارق و بندر این منطقه را به انگلیس واگذار کرده بود و هیچ‌گاه از حاکمیت خود بر آب‌های اطراف جبل‌الطارق انصراف نداده است. این اتفاق احتمالا با پیش‌کشیدن دوباره این اختلاف چالش دوباره‌ای بین اسپانیا و بریتانیا ایجاد کند. اسپانیا پیش‌از‌این حادثه نیز به‌خاطر برگزیت و تأثیر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در بحث‌های مربوط به همین منطقه، رابطه ملتهبی با انگلیس داشت و این موضوع احتمالا مسئله جبل‌الطارق را در گفت‌وگوهای مربوط به برگزیت نیز برجسته‌تر می‌کند.
مسئله دیگر که دراین باره در رابطه اسپانیا و انگلیس به‌طور‌خاص و تعاملات اروپایی به‌طور‌کلی اهمیت پیدا می‌کند، جایگاه آینده بورل است. این سیاست‌مدار چپ‌گرای اهل کاتالان و از مخالفان جدایی‌طلبی این منطقه به‌عنوان نامزد حزب سوسیالیست کارگران اسپانیا با بیشترین رأی به پارلمان راه پیدا کرد. حالا او گزینه اصلی جانشینی فدریکا موگرینی به‌عنوان نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و سیاست‌های امنیتی است. از زمان مطرح‌شدن نام او به‌عنوان گزینه جایگزینی موگرینی، توجهات به مواضع گذشته او در قبال ایران، برجام و ایالات متحده جلب شد. این رئیس سابق پارلمان اتحادیه اروپا، مواضع تندی در مخالفت با ترامپ داشته است؛ برای مثال، بورل رفتار ترامپ در قبال ونزوئلا را مانند رفتار یک «گاوچران» خوانده است. بورل حفظ برجام را مسئله مهمی در راستای «امنیت اروپا» توصیف کرده است و اعلام موضع ایران در کاهش تعهدات به این توافق در اردیبهشت را «در چارچوب توافق چندجانبه» خوانده بود. بورل همچنین بعد از دیداری با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در دی‌ماه سال گذشته گفته بود کشورش علاقه‌مند است «بهترین روابط» را با ایران داشته باشد و در راستای داشتن روابط اقتصادی «به‌رغم تصمیمات آمریکا» تلاش خواهد کرد. کارشناسان در انتظار اثرگذاری رویکردهای سیاسی او در رابطه ایران و اروپا پس از قرارگرفتن در این سمت بودند اما به نظر می‌رسد مسئله این ابرنفتکش، محکی زودتر از موعد در این زمینه باشد، به‌ویژه که در طرف مقابل این ماجرا، بریتانیای برگزیت و اختلافش بر سر جبل‌الطارق است و آمریکایی که بورل چپ‌گرا، از منتقدان دولت فعلی‌اش محسوب می‌شود.
گریس1 با 28 خدمه
این کشتی که طبق فهرست‌های سازمان ملل، متعلق به شرکت سنگاپوری «گریس تنکرز» است، با پرچم پاناما در حال تردد بوده است؛ اما رویترز می‌نویسد مقامات دریایی پاناما گفته‌اند نام گریس۱ دیگر در فهرست کشتی‌های بین‌المللی پاناما ثبت نبوده است. مقامات این کشور گفته‌اند بعد از دریافت هشداری که این کشتی را درگیر در «اقدامات مالی مربوط به تروریسم» خوانده بود، آن را از این فهرست خارج کرده‌اند. مقامات جبل‌الطارق از بازرسی این کشتی و نیز گفت‌وگو با خدمه آن گفته‌اند اما بازداشتی انجام نشده‌ است. سخنگوی دولت محلی دراین‌باره گفت تمامی ۲۸ نفر خدمه در کشتی مانده‌اند. به گفته این سخنگو، گفت‌وگو با این افراد به‌عنوان شاهد انجام شده و بازجویی صورت نگرفته ‌است. او

* در فهرست سازمان ملل، این ابرنفتکش از کشتی‌های شرکت سنگاپوری «گریس تنکرز» بوده است.
*گریس۱ با پرچم پاناما تردد می‌کرده است اما مقامات پاناما ارتباط خود را با این کشتی رد کرده‌اند.
* حداکثر آبخور مجاز برای گذر از کانال سوئز، یعنی فاصله عمودی از سطح آب تا پایین‌ترین بخش کشتی، کمی بیش از ٢٠ متر است. آبخور گریس۱، در‌صورتی‌که محموله‌ای با حداکثر ظرفیت داشته باشد، حدود ٢٢ متر است که از حد مجاز عبور از سوئز بیشتر است. یکی از بنیان‌گذاران وب‌سایت «تنکر ترکرز» می‌گوید گریس١ سنگین بوده و نمی‌توانسته از سوئز عبور کند.
* ظرفیت گریس۱ تا دو میلیون بشکه نفت برآورد شده است. احتمالا محموله گریس١ نفت کوره بوده و نه نفت خام.
* مقصد آن نه پالایشگاه بانیاس سوریه، که احتمالا یک مشتری اروپایی در دریای مدیترانه بوده است. گفته خدمه کشتی عمدتا هندی، پاکستانی و اوکراینی بوده‌اند. ایلنا از رویترز نقل می‌کند که تا روز جمعه تمامی تفنگداران نیروی دریایی بریتانیا از کشتی خارج شده‌اند.

روح‌اله نخعی : پنجشنبه گذشته مقامات منطقه جبل‌الطارق و نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا، یک کشتی نفتی حامل نفت ایران را متوقف و ضبط کردند. در این اقدام که تنش تازه‌ای بین دولت‌های ایران و بریتانیا رقم زده‌ است، نیروهای انتظامی و مأموران ساحلی جبل‌الطارق با همراهی سربازان نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا، وارد کشتی «گریس ۱» شدند و از ادامه مسیر آن جلوگیری کردند. جبل‌الطارق که ساحلش در مجاورت تنگه مهمی به همین نام قرار دارد، منطقه‌ای شبه‌جزیره‌ای از مسیر خاکی متصل به اسپانیاست، اما از سرزمین‌هایی فرامرزی متعلق به بریتانیا محسوب می‌شود.
به گزارش آسوشیتدپرس، مقامات قلمروهای فرادریایی بریتانیا در بیانیه‌ای با اعلام این خبر توضیح دادند به باور آنها این کشتی محموله خود را به پالایشگاه بانیاس در سوریه می‌برده ‌است. این پالایشگاه دولتی مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دولت این کشور است که در‌حال‌حاضر ۲۷۰ نفر از مقامات و ۷۰ نهاد را در سوریه هدف قرار داده‌اند. بااین‌حال، سمیر مدنی، از بنیان‌گذاران وب‌سایت «تنکر ترکرز» که تحرکات نفت‌کش‌ها را رصد می‌کند، در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفته ‌است مسیر این نفت‌کش احتمالا به سمت کشوری اروپایی در حوالی مدیترانه بوده ‌است، نه سوریه. اگر ارزیابی مدنی از مسیر حرکت کشتی واقعیت داشته باشد و مقصد کشتی کشوری اروپایی باشد، حرکتش خلاف تحریم‌های اتحادیه اروپا نبوده و تنها تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده را نقض ‌کرده ‌است که اروپا آنها را به رسمیت نمی‌شناسد. در‌صورتی‌که این مسئله تأیید شود، احتمالا چالش دیپلماتیک دیگری بین اتحادیه اروپا و آمریکا ایجاد خواهد کرد. از طرف دیگر، جوسپ بورل، وزیر خارجه موقت اسپانیا، خبر داده است که مقامات بریتانیا این کشتی را به درخواست ایالات متحده متوقف کرده‌اند. در اولین واکنش آمریکا به این اقدام، جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، ضبط این کشتی را «خبری عالی» خواند و گفت آمریکا و متحدانش به ممانعت از تجارت تهران و دمشق ادامه خواهند داد.
با انتشار مسیر حرکت این ابرنفت‌کش که از جنوب آفریقا گذر می‌کرد، برخی رسانه‌ها این مسیر طولانی را تحت تأثیر تحریم‌های ایران خواندند، اما توضیحات فنی مدنی همچنان نشان می‌دهد ابرنفت‌کش گریس۱، به دلیل ابعاد و حجم بار، امکان عبور از کانال سوئز به‌عنوان مسیر کوتاه‌تر را نداشته ‌است و بنابراین ناچار بوده از اقیانوس عبور کند. مدنی توضیح می‌دهد: «نفت‌کش‌های ایرانی در مقطع کنونی برای حمل نفت به سوریه از کانال سوئز عبور می‌کنند». او می‌گوید دست‌کم شش نفت‌کش ایرانی در ماه‌های اخیر از مسیر کانال سوئز به سوریه رفته‌اند.
راهزنی دریایی است
سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، از احضار راب مک‌ایر، سفیر بریتانیا در ایران، در واکنش به این اقدام خبر داد و حرکت بریتانیا را «عجیب و مخرب» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، در جریان این احضار، رئیس اداره سوم غرب اروپا با غیرقابل‌قبول‌دانستن این اقدام و اینکه بر اساس اطلاعات موجود توقیف این نفت‌کش به درخواست آمریکا صورت گرفته است، خواستار رهاسازی سریع نفت‌کش مزبور شد. او با اشاره به حرکت این نفت‌کش در آبراه‌های بین‌المللی، اقدام نیروی دریایی انگلیس را معادل با راهزنی دریایی دانسته و گفت آن کشور حق ندارد تحریم‌های یک‌جانبه خود یا اتحادیه اروپا را به صورت فراسرزمینی علیه کشورهای دیگر اعمال کند. این همان سیاست زورمدارانه آمریکاست که کشورهای اروپایی همواره به آن معترض بوده‌اند. در این دیدار، مدارک و مستندات مربوط به این نفت‌کش و محموله آن ‌که حکایت از حرکت کاملا قانونی نفت‌کش دارد، در اختیار سفیر انگلیس قرار گرفت و تأکید شد جمهوری اسلامی ایران از همه ظرفیت‌های سیاسی و قانونی خود برای رهاسازی این کشتی و استیفای حقوق خود استفاده خواهد کرد. سفیر انگلیس با اظهار اینکه مراتب را به‌سرعت به لندن منتقل خواهد کرد، تأکید کرد انگلیس از تحریم یک‌جانبه آمریکا علیه ایران تبعیت نمی‌کند.
اما در پایتخت، «جرمی هانت»، وزیر امور خارجه انگلیس، از اقدام دولت محلی جبل‌الطارق و نیروی دریایی انگلیس برای آنچه او حرکت قوی برای اجرای تحریم‌های ضدسوری اتحادیه اروپا خواند، قدردانی کرد. او مدعی شد: اقدام آنها دسترسی دولت «بشار اسد» به منابع ارزشمند را متوقف کرد. «اندرو موریسون»، معاون هانت در امور خاورمیانه نیز اقدام مقامات جبل‌الطارق و نیروی دریایی انگلیس را در اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بشار اسد «عالی» توصیف کرد.
توضیحات مقامات جبل‌الطارق
فابیان پیکاردو، فرمانده محلی منطقه جبل‌الطارق، با انتشار پیامی ویدئویی که بالای صفحه توییتر او قرار گرفته‌ است، در‌این‌باره توضیح داد. او با اعلام ضبط کشتی و محموله‌اش گفت اطلاعاتی که به مقامات جبل‌الطارق رسیده است، آنها را به این نتیجه رسانده که این کشتی در حال «تخطی از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه» بوده است. او به‌عنوان مقام ارشد حکومتی در این منطقه، روند اتفاقات را با دستور و رضایت خود توصیف کرد و توضیح داد: «از آنجا که تحریم‌هایی را که اینجا اعمال می‌شوند اتحادیه اروپا وضع کرده است، من نامه‌هایی برای رؤسای کمیسیون و شورای اروپایی نوشتم و جزئیات تحریم‌هایی را که اعمال کرده‌ایم، شرح دادم».
سخنگوی نهاد قلمروهای فرادریایی بریتانیا گفته جبل‌الطارق دراین‌باره مستقل عمل کرده ‌است. دیشب همچنین فرانس‌پرس گزارش داد دادگاه عالی جبل‌الطارق مهلت ضبط این کشتی را 14 روز تمدید کرده ‌است. پیش‌تر روزنامه محلی «کرونیکل» جبل‌الطارق دراین‌باره گزارش داده بود که این ابرنفتکش حداکثر ممکن است ۷۲ ساعت در اختیار مقامات بماند؛ مگر اینکه دادگاه عالی منطقه این ضرب‌الاجل را در‌حالی‌که بررسی‌ها در جریان است، تمدید کند.
مقامات بریتانیا در واکنش‌ها و موضع‌گیری درباره این خبر، روی تحریم سوریه به‌عنوان موضوع اصلی بحث تأکید می‌کنند. در پیام ویدئویی پیکاردو، اساسا نامی از ایران ذکر نمی‌شود و تمام توضیحات به سوریه مربوط است. آسوشیتدپرس می‌نویسد در صحبت‌های دیگر مقامات جبل‌الطارق نیز منبع محموله تأیید نشده است؛ اما از نگاه بسیاری ناظران، این اقدام بیشتر در تقابل با ایران انجام شده است تا سوریه. خبری که اسپانیا درباره درخواست آمریکا دراین‌باره داده بود نیز این گمانه‌زنی را تقویت می‌کند. تا این لحظه نیز نه مقامات ایران دراین‌باره واکنش نشان داده‌اند نه مقامات سوریه.
پای جانشین موگرینی در ماجرای ابرنفت‌کش
به گزارش ایرنا، جوسپ بورل که به‌عنوان جانشین فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا معرفی شده است، گفت: «مادرید در حال بررسی توقیف این کشتی و تأثیر آن بر تمامیت ارضی اسپانیا است». همچنین ایسنا می‌نویسد جوسپ بورل تأکید کرد کشورش در حال بررسی محل دقیق این توقیف است تا معلوم شود آیا این اتفاق در آب‌های سرزمینی اسپانیا رخ داده یا آن طور که مقامات جبل‌الطارق ادعا دارند، در آب‌های متعلق به خود جبل‌الطارق اتفاق افتاده است. اسپانیا حاکمیت انگلیس بر آب‌های اطراف جبل‌الطارق را به رسمیت نمی‌شناسد. اسپانیا می‌گوید بر اساس «معاهده اوترخت» در قرن ۱۷ میلادی فقط مالکیت منطقه جبل‌الطارق و بندر این منطقه را به انگلیس واگذار کرده بود و هیچ‌گاه از حاکمیت خود بر آب‌های اطراف جبل‌الطارق انصراف نداده است. این اتفاق احتمالا با پیش‌کشیدن دوباره این اختلاف چالش دوباره‌ای بین اسپانیا و بریتانیا ایجاد کند. اسپانیا پیش‌از‌این حادثه نیز به‌خاطر برگزیت و تأثیر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در بحث‌های مربوط به همین منطقه، رابطه ملتهبی با انگلیس داشت و این موضوع احتمالا مسئله جبل‌الطارق را در گفت‌وگوهای مربوط به برگزیت نیز برجسته‌تر می‌کند.
مسئله دیگر که دراین باره در رابطه اسپانیا و انگلیس به‌طور‌خاص و تعاملات اروپایی به‌طور‌کلی اهمیت پیدا می‌کند، جایگاه آینده بورل است. این سیاست‌مدار چپ‌گرای اهل کاتالان و از مخالفان جدایی‌طلبی این منطقه به‌عنوان نامزد حزب سوسیالیست کارگران اسپانیا با بیشترین رأی به پارلمان راه پیدا کرد. حالا او گزینه اصلی جانشینی فدریکا موگرینی به‌عنوان نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و سیاست‌های امنیتی است. از زمان مطرح‌شدن نام او به‌عنوان گزینه جایگزینی موگرینی، توجهات به مواضع گذشته او در قبال ایران، برجام و ایالات متحده جلب شد. این رئیس سابق پارلمان اتحادیه اروپا، مواضع تندی در مخالفت با ترامپ داشته است؛ برای مثال، بورل رفتار ترامپ در قبال ونزوئلا را مانند رفتار یک «گاوچران» خوانده است. بورل حفظ برجام را مسئله مهمی در راستای «امنیت اروپا» توصیف کرده است و اعلام موضع ایران در کاهش تعهدات به این توافق در اردیبهشت را «در چارچوب توافق چندجانبه» خوانده بود. بورل همچنین بعد از دیداری با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در دی‌ماه سال گذشته گفته بود کشورش علاقه‌مند است «بهترین روابط» را با ایران داشته باشد و در راستای داشتن روابط اقتصادی «به‌رغم تصمیمات آمریکا» تلاش خواهد کرد. کارشناسان در انتظار اثرگذاری رویکردهای سیاسی او در رابطه ایران و اروپا پس از قرارگرفتن در این سمت بودند اما به نظر می‌رسد مسئله این ابرنفتکش، محکی زودتر از موعد در این زمینه باشد، به‌ویژه که در طرف مقابل این ماجرا، بریتانیای برگزیت و اختلافش بر سر جبل‌الطارق است و آمریکایی که بورل چپ‌گرا، از منتقدان دولت فعلی‌اش محسوب می‌شود.
گریس1 با 28 خدمه
این کشتی که طبق فهرست‌های سازمان ملل، متعلق به شرکت سنگاپوری «گریس تنکرز» است، با پرچم پاناما در حال تردد بوده است؛ اما رویترز می‌نویسد مقامات دریایی پاناما گفته‌اند نام گریس۱ دیگر در فهرست کشتی‌های بین‌المللی پاناما ثبت نبوده است. مقامات این کشور گفته‌اند بعد از دریافت هشداری که این کشتی را درگیر در «اقدامات مالی مربوط به تروریسم» خوانده بود، آن را از این فهرست خارج کرده‌اند. مقامات جبل‌الطارق از بازرسی این کشتی و نیز گفت‌وگو با خدمه آن گفته‌اند اما بازداشتی انجام نشده‌ است. سخنگوی دولت محلی دراین‌باره گفت تمامی ۲۸ نفر خدمه در کشتی مانده‌اند. به گفته این سخنگو، گفت‌وگو با این افراد به‌عنوان شاهد انجام شده و بازجویی صورت نگرفته ‌است. او

* در فهرست سازمان ملل، این ابرنفتکش از کشتی‌های شرکت سنگاپوری «گریس تنکرز» بوده است.
*گریس۱ با پرچم پاناما تردد می‌کرده است اما مقامات پاناما ارتباط خود را با این کشتی رد کرده‌اند.
* حداکثر آبخور مجاز برای گذر از کانال سوئز، یعنی فاصله عمودی از سطح آب تا پایین‌ترین بخش کشتی، کمی بیش از ٢٠ متر است. آبخور گریس۱، در‌صورتی‌که محموله‌ای با حداکثر ظرفیت داشته باشد، حدود ٢٢ متر است که از حد مجاز عبور از سوئز بیشتر است. یکی از بنیان‌گذاران وب‌سایت «تنکر ترکرز» می‌گوید گریس١ سنگین بوده و نمی‌توانسته از سوئز عبور کند.
* ظرفیت گریس۱ تا دو میلیون بشکه نفت برآورد شده است. احتمالا محموله گریس١ نفت کوره بوده و نه نفت خام.
* مقصد آن نه پالایشگاه بانیاس سوریه، که احتمالا یک مشتری اروپایی در دریای مدیترانه بوده است. گفته خدمه کشتی عمدتا هندی، پاکستانی و اوکراینی بوده‌اند. ایلنا از رویترز نقل می‌کند که تا روز جمعه تمامی تفنگداران نیروی دریایی بریتانیا از کشتی خارج شده‌اند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها