|

نفت‌کش اماراتی در عبور از تنگه هرمز گم شد

معمای نفت‌کش‌ها

روح‌اله نخعی: آسوشیتدپرس گزارش داد نفت‌کشی متعلق به امارات متحده عربی هنگام عبور از تنگه هرمز و بعد از ورود به آب‌های ایران، سه روز است که ردیاب‌های خود را خاموش کرده‌ و ارتباط با آن نیز قطع شده‌ است. در واکنش به این خبر، ایالات متحده آمریکا ابراز نگرانی کرد که این نفت‌کش از سوی ایران ضبط شده باشد.
ای‌پی از یک کارشناس این حوزه به نام کاپیتان رانجیت راجا نقل می‌کند که این نفت‌کش، سه ‌ماه بوده که ردیاب‌هایش را خاموش نکرده بوده ‌است: «این یک چراغ هشدار است».
گزارش‌ها نشان می‌دهد مسیر حرکت نفت‌کش کوچک «ریاح» به ‌طور معمول شامل دوبی و شارجه در ساحل غربی و فجیره در ساحل شرقی امارات بوده. این کشتی برای حرکت از ساحل غربی به شرقی، نیازمند عبور از تنگه هرمز بوده است. طبق این اطلاعات، مبدأ و مقصد ریاح امارات بوده‌اند.
مقامات ایران می‌گویند در روزهای گذشته فقط به درخواست کمک یک نفت‌کش پاسخ داده‌اند. به گزارش ایسنا، سید‌عباس موسوی در‌این‌باره گفت: «یک نفت‌کش خارجی به دلیل نقص فنی در خلیج فارس دچار مشکل شد که طبق مقررات بین‌المللی نیروهای ایرانی پس از دریافت درخواست کمک به سوی آن رفته و با یدک‌کش به سمت آب‌های ایران کشیده شده تا تعمیرات لازم روی آن صورت گیرد».
او اعلام کرد: «جزئیات بیشتر درباره این موضوع متعاقبا اعلام می‌شود». موسوی در صحبت‌هایش اشاره‌ای به نام کشتی، کشور صاحب آن و جزئیات بیشتر نکرده ‌است؛ اما مقامات اماراتی روایت دیگری ارائه می‌دهند. ای‌پی از یک مقام اماراتی بدون ذکر نام نقل می‌کند که این کشتی «درخواست کمک اضطراری ارسال نکرده است»، «ما به همراه شرکای بین‌المللی‌مان وضعیت را رصد می‌کنیم».
سلب مسئولیت امارات
«پرایم تنکرز»، شرکتی که به‌عنوان مالک کشتی ثبت شده،‌ به ای‌پی گفته که این کشتی را به شرکت دیگری به نام «موج البحر» فروخته است؛ اما در پاسخ به پیگیری ای‌پی، فردی از این شرکت مدعی شده که مالکیت هیچ کشتی‌ای را در اختیار ندارد. مقام اماراتی نیز مدعی شده ‌است که امارات مالکیت این کشتی و اداره‌اش را در اختیار نداشته و پرسنل اماراتی هم نداشته است. در توضیحات این مقام به مالکیت محموله کشتی اشاره‌ای نشده است. ای‌پی می‌نویسد این مقام اماراتی توضیح بیشتری نداده است.
وب‌سایت تنکر ترکرز که رفت‌وآمدهای نفتی را رصد می‌کند، در توییتی اشاره کرد این نفت‌کش با پرچم پاناما تردد می‌کرده ‌است. تنکر ترکرز می‌نویسد این کشتی که بین دو ساحل شرقی و غربی امارات حرکت می‌کرده ‌است، ۱۴ جولای برای اولین‌بار در‌حالی‌که سرعت خود را کاهش می‌داده، وارد آب‌های ایران شده است.
چند ماه پیش، یک نفت‌کش ایرانی به نام «شادی» در نزدیکی بندر جده عربستان سعودی دچار اختلال شد و با درخواست کمک از بندر، به ساحل منتقل شد؛ اما پس از پایان تعمیرات، عربستان از آزاد‌کردن آن خودداری کرد. این موضوع با اعتراضات وزیر نفت و نمایندگان مجلس ایران نیز همراه شد و درخواست آنها برای پایان این چالش را به همراه داشت. امارات متحده عربی، مانند عربستان، از متحدان منطقه‌ای ایالات متحده آمریکا است. در ماجرای پهپاد آمریکایی گزارش‌ها نشان داد این پهپاد جاسوسی، از پایگاهی در امارات به سمت ایران حرکت کرده ‌بود.
ترزا می درباره نفت‌کش ایران با دولت جبل‌الطارق مذاکره می‌کند
سخنگوی ترزا می اعلام کرد که نخست‌وزیر انگلیس قرار است با رئیس دولت محلی جبل‌الطارق بر سر کشتی حامل نفت ایران گفت‌وگویی داشته باشد. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری یواس‌نیوز، سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد که ترزا می قرار است گفت‌وگویی با فابیان پیکاردو، رئیس دولت محلی جبل‌الطارق، درباره کشتی گریس ۱ داشته باشد. پیکاردو در زمان ضبط این نفت‌کش با انتشار پیامی ویدئویی توضیح داده بود مراحل مختلف فرایند ضبط نفت‌کش گریس ۱، با دستور و آگاهی او و با حضور نیروهای دریایی سلطنتی بریتانیا انجام شده بود. نیروهای دریایی بریتانیا، بعد از همکاری در ضبط کشتی، اداره ادامه ماجرا را در اختیار نیروهای محلی گذاشتند.
انگلیس: سطح کلی نیروهای‌مان در خلیج فارس افزایش نمی‌یابد
بریتانیا همچنین در توضیح اعزام کشتی‌های جدید به خلیج فارس تأکید کرده ‌است قصد افزایش حضور نظامی در خلیج فارس را ندارد. سفارت انگلیس در ایران در توییتی تأکید کرد اعزام کشتی از سوی دولت انگلیس به خلیج فارس مطابق یک رویه چرخشی مشخص و برای جایگزین‌كردن کشتی‌های دیگر این کشور است و سطح کلی نیروهای انگلیسی در منطقه افرایش نمی‌یابد. به گزارش ایسنا، سفارت انگلیس اعلام کرد: «یادداشت منتشر‌شده از طرف وزارت دفاع بریتانیا نشان می‌دهد کشتی‌هایی که عازم خلیج فارس هستند، مطابق یک رویه چرخشی مشخص جایگزین کشتی‌های دیگر می‌شوند؛ بنا‌بر‌این سطح کلی نیروهای ما در منطقه، بر‌خلاف آنچه برخی رسانه‌ها القا کرده‌اند، افزایش نمی‌یابد». پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه انگلیس قصد دارد سومین ناو جنگی خود را به خاورمیانه بفرستد، سخنگوی ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس، گفت: تشدید تنش‌ها میان کشورهای غربی و ایران به نفع هیچ‌کس نیست. ما این مسئله را بارها به ایرانی‌ها گفته‌ایم.
برنامه آمریکا برای افزایش امنیت خلیج فارس جمعه رونمایی می‌شود
از سوی دیگر، بلومبرگ گزارش می‌دهد که آمریکا قصد دارد دستورالعمل‌هایی برای دیپلمات‌های خارجی مستقر در واشنگتن بفرستد تا پروژه‌ای جدید برای حفاظت از نقل‌وانتقالات دریایی در غرب آسیا را فعال کند. برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده در امور ایران، در‌این‌باره گفته ‌است فرماندهی مرکزی ایالات متحده مشغول کار روی برنامه‌ای بازدارنده برای تهدیدات در خلیج فارس بوده‌ است. هوک گفته ‌است روز جمعه در نشست خبری مشترکی با وزارت دفاع، از راهبرد حفاظت از مسیرهای دریایی رونمایی خواهد کرد.

روح‌اله نخعی: آسوشیتدپرس گزارش داد نفت‌کشی متعلق به امارات متحده عربی هنگام عبور از تنگه هرمز و بعد از ورود به آب‌های ایران، سه روز است که ردیاب‌های خود را خاموش کرده‌ و ارتباط با آن نیز قطع شده‌ است. در واکنش به این خبر، ایالات متحده آمریکا ابراز نگرانی کرد که این نفت‌کش از سوی ایران ضبط شده باشد.
ای‌پی از یک کارشناس این حوزه به نام کاپیتان رانجیت راجا نقل می‌کند که این نفت‌کش، سه ‌ماه بوده که ردیاب‌هایش را خاموش نکرده بوده ‌است: «این یک چراغ هشدار است».
گزارش‌ها نشان می‌دهد مسیر حرکت نفت‌کش کوچک «ریاح» به ‌طور معمول شامل دوبی و شارجه در ساحل غربی و فجیره در ساحل شرقی امارات بوده. این کشتی برای حرکت از ساحل غربی به شرقی، نیازمند عبور از تنگه هرمز بوده است. طبق این اطلاعات، مبدأ و مقصد ریاح امارات بوده‌اند.
مقامات ایران می‌گویند در روزهای گذشته فقط به درخواست کمک یک نفت‌کش پاسخ داده‌اند. به گزارش ایسنا، سید‌عباس موسوی در‌این‌باره گفت: «یک نفت‌کش خارجی به دلیل نقص فنی در خلیج فارس دچار مشکل شد که طبق مقررات بین‌المللی نیروهای ایرانی پس از دریافت درخواست کمک به سوی آن رفته و با یدک‌کش به سمت آب‌های ایران کشیده شده تا تعمیرات لازم روی آن صورت گیرد».
او اعلام کرد: «جزئیات بیشتر درباره این موضوع متعاقبا اعلام می‌شود». موسوی در صحبت‌هایش اشاره‌ای به نام کشتی، کشور صاحب آن و جزئیات بیشتر نکرده ‌است؛ اما مقامات اماراتی روایت دیگری ارائه می‌دهند. ای‌پی از یک مقام اماراتی بدون ذکر نام نقل می‌کند که این کشتی «درخواست کمک اضطراری ارسال نکرده است»، «ما به همراه شرکای بین‌المللی‌مان وضعیت را رصد می‌کنیم».
سلب مسئولیت امارات
«پرایم تنکرز»، شرکتی که به‌عنوان مالک کشتی ثبت شده،‌ به ای‌پی گفته که این کشتی را به شرکت دیگری به نام «موج البحر» فروخته است؛ اما در پاسخ به پیگیری ای‌پی، فردی از این شرکت مدعی شده که مالکیت هیچ کشتی‌ای را در اختیار ندارد. مقام اماراتی نیز مدعی شده ‌است که امارات مالکیت این کشتی و اداره‌اش را در اختیار نداشته و پرسنل اماراتی هم نداشته است. در توضیحات این مقام به مالکیت محموله کشتی اشاره‌ای نشده است. ای‌پی می‌نویسد این مقام اماراتی توضیح بیشتری نداده است.
وب‌سایت تنکر ترکرز که رفت‌وآمدهای نفتی را رصد می‌کند، در توییتی اشاره کرد این نفت‌کش با پرچم پاناما تردد می‌کرده ‌است. تنکر ترکرز می‌نویسد این کشتی که بین دو ساحل شرقی و غربی امارات حرکت می‌کرده ‌است، ۱۴ جولای برای اولین‌بار در‌حالی‌که سرعت خود را کاهش می‌داده، وارد آب‌های ایران شده است.
چند ماه پیش، یک نفت‌کش ایرانی به نام «شادی» در نزدیکی بندر جده عربستان سعودی دچار اختلال شد و با درخواست کمک از بندر، به ساحل منتقل شد؛ اما پس از پایان تعمیرات، عربستان از آزاد‌کردن آن خودداری کرد. این موضوع با اعتراضات وزیر نفت و نمایندگان مجلس ایران نیز همراه شد و درخواست آنها برای پایان این چالش را به همراه داشت. امارات متحده عربی، مانند عربستان، از متحدان منطقه‌ای ایالات متحده آمریکا است. در ماجرای پهپاد آمریکایی گزارش‌ها نشان داد این پهپاد جاسوسی، از پایگاهی در امارات به سمت ایران حرکت کرده ‌بود.
ترزا می درباره نفت‌کش ایران با دولت جبل‌الطارق مذاکره می‌کند
سخنگوی ترزا می اعلام کرد که نخست‌وزیر انگلیس قرار است با رئیس دولت محلی جبل‌الطارق بر سر کشتی حامل نفت ایران گفت‌وگویی داشته باشد. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری یواس‌نیوز، سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد که ترزا می قرار است گفت‌وگویی با فابیان پیکاردو، رئیس دولت محلی جبل‌الطارق، درباره کشتی گریس ۱ داشته باشد. پیکاردو در زمان ضبط این نفت‌کش با انتشار پیامی ویدئویی توضیح داده بود مراحل مختلف فرایند ضبط نفت‌کش گریس ۱، با دستور و آگاهی او و با حضور نیروهای دریایی سلطنتی بریتانیا انجام شده بود. نیروهای دریایی بریتانیا، بعد از همکاری در ضبط کشتی، اداره ادامه ماجرا را در اختیار نیروهای محلی گذاشتند.
انگلیس: سطح کلی نیروهای‌مان در خلیج فارس افزایش نمی‌یابد
بریتانیا همچنین در توضیح اعزام کشتی‌های جدید به خلیج فارس تأکید کرده ‌است قصد افزایش حضور نظامی در خلیج فارس را ندارد. سفارت انگلیس در ایران در توییتی تأکید کرد اعزام کشتی از سوی دولت انگلیس به خلیج فارس مطابق یک رویه چرخشی مشخص و برای جایگزین‌كردن کشتی‌های دیگر این کشور است و سطح کلی نیروهای انگلیسی در منطقه افرایش نمی‌یابد. به گزارش ایسنا، سفارت انگلیس اعلام کرد: «یادداشت منتشر‌شده از طرف وزارت دفاع بریتانیا نشان می‌دهد کشتی‌هایی که عازم خلیج فارس هستند، مطابق یک رویه چرخشی مشخص جایگزین کشتی‌های دیگر می‌شوند؛ بنا‌بر‌این سطح کلی نیروهای ما در منطقه، بر‌خلاف آنچه برخی رسانه‌ها القا کرده‌اند، افزایش نمی‌یابد». پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه انگلیس قصد دارد سومین ناو جنگی خود را به خاورمیانه بفرستد، سخنگوی ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس، گفت: تشدید تنش‌ها میان کشورهای غربی و ایران به نفع هیچ‌کس نیست. ما این مسئله را بارها به ایرانی‌ها گفته‌ایم.
برنامه آمریکا برای افزایش امنیت خلیج فارس جمعه رونمایی می‌شود
از سوی دیگر، بلومبرگ گزارش می‌دهد که آمریکا قصد دارد دستورالعمل‌هایی برای دیپلمات‌های خارجی مستقر در واشنگتن بفرستد تا پروژه‌ای جدید برای حفاظت از نقل‌وانتقالات دریایی در غرب آسیا را فعال کند. برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده در امور ایران، در‌این‌باره گفته ‌است فرماندهی مرکزی ایالات متحده مشغول کار روی برنامه‌ای بازدارنده برای تهدیدات در خلیج فارس بوده‌ است. هوک گفته ‌است روز جمعه در نشست خبری مشترکی با وزارت دفاع، از راهبرد حفاظت از مسیرهای دریایی رونمایی خواهد کرد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها