|

وزير صمت در «نخستين ميز تخصصي تعميق ساخت داخل در صنعت خودرو» مطرح كرد

انصراف ايران‌خودرو از بانكداري

شرق: رضا رحماني، وزير صنعت، معدن و تجارت، در نخستين ميز تخصصي تعميق ساخت داخل در صنعت خودرو اعلام كرد كه اين وزارتخانه قصد ندارد بانكداري كند و ايران‌خودرو به‌زودي سهام بانك پارسيان خود را واگذار خواهد كرد. او در اين مراسم به تشريح سياست‌هاي وزارتخانه متبوعش براي رونق‌بخشيدن به بخش خودرو پرداخت و گفت: مهم‌ترين سياست اين وزارتخانه ابتدا واگذاري اموال و املاك، بعد شركت‌‎ها و در نهايت سهام خودروسازان دولتي خواهد بود.
نخستين نمايشگاه ساخت داخل در سال رونق توليد از روز پنجشنبه گذشته در نمايشگاه تهران آغاز به كار كرد. هدف از برگزاري اين نمايشگاه، تكيه به ساخت داخل و معرفي شركت‌هاي توانمند در اين حوزه براي رفع نيازهاي كشور اعلام شده است. رضا رحماني در يكي از رويدادهاي حاشيه اين نمايشگاه كه با عنوان «نخستين ميز تخصصي تعميق ساخت داخل در صنعت خودرو» در سالن خليج‌فارس نمايشگاه بين‌المللي برگزار شد، به تشريح سياست‌هاي وزارت صمت در بخش خودرو پرداخت.او خطاب به كساني كه همواره از انباشت خودرو در پاركينگ خودروسازي‌هاي داخلي گله دارند، اعلام كرد: گزارش خودروهاي ناقصي را كه وارد خط پاركينگ مي‌شود، هر روز چك مي‌كنم و اين آمار در دو تا سه هفته اخير منفي بوده است. اين آمار به مفهوم آن است كه ميزان توليد خودروي كامل در ايران‌خودرو و سايپا افزايش يافته است.به گفته رحماني، سياست اصلي وزارت صمت براي بهبود شرايط دو خودروساز بزرگ داخلي ابتدا واگذاري اموال و املاك غير‌توليدي، سپس واگذاري شركت‌هاي تحت نظر اين دو خودروساز و در‌نهايت واگذاري سهام خود شركت‌هاي خودروسازي است.او ادامه داد: ما قصد بانكداري نداريم به همين دليل ايران‌خودرو قصد دارد سهام بانك پارسيان خود را واگذار كند. در اين رابطه من به وزير مربوطه نامه هم نوشته‌ام كه اين سهام منتقل شود.وزير صمت تأكيد كرد: فقط 20 درصد از توليد خودروهاي پرتيراژ با هدف تأمين نقدينگي ايران‌خودرو و سايپا براي پرداخت حقوق پرسنل به‌صورت فروش فوري بوده است و 80 درصد بقيه خودروهاي توليدي صرف انجام تعهدات اين خودروسازان شده است. در‌حالي‌كه اين تعهدات پيش از دوره من به مردم داده شده است.
شيفت اعتبارات واردات به سمت ساخت داخل
رحماني همچنين با اشاره به توزيع 10 ميليارد دلار اعتبار در ميان توليدكنندگان داخلي گفت: اين اعتبار از محل منابعي تأمين شد كه صرف واردات مي‌شد.او افزود: مبلغ ياد‌شده را در بين 12 رشته‌اي كه در سياست‌هاي وزارت صمت به عنوان اولويت تعيين شده است، توزيع كرديم. وزير صمت تأكيد كرد: تنها راه رونق توليد، تكيه بر داخلي‌سازي است.
علي آقامحمدي معاونت اقتصادي بيت مقام معظم رهبري و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز در اين مراسم عنوان كرد: ما امسال آثار رواني تحريم را پشت‌سر گذاشتيم. بازار ارز ديگر تحت تأثير جو رواني قرار نمي‌گيرد و امروز اگر كشتي بگيرند، پهپاد بزنند يا رئيس‌جمهور آمريكا حرف عجيب و غريب بزند، بازار ارز ايران هيچ واكنشي نشان نمي‌دهد.
او اضافه كرد: اقتصاد ايران در اسفند ماه گذشته جايي كه مي‌خواست زمين بخورد؛ زمين خورد و حالا در حال تغيير و تحول و طي‌كردن روند مثبت هستيم. صنعت خودرو در اين مسير خيزش خود را آغاز كرده است.
به گفته او، وزير صمت با قطعه‌سازان قرارداد بلند‌مدت مي‌بندد و از طريق تجمع تقاضا، با قراردادهاي بلند‌مدتي كه با قطعه‌سازان بسته مي‌شود، اعتماد بخش خصوصي جلب خواهد شد.
جلوگيري از خروج 85 ميليون يورو ارز
در مراسم ديروز فرشاد مقيمي، معاون امور صنايع وزارت صمت نيز با بيان اينكه 740 ميليارد تومان قرارداد بين تأمين‌كننده قطعات و خودروسازان منعقد مي‌شود، اعلام كرد: مجموعه قراردادهاي مطرح‌شده براي ساخت قطعات در داخل كشور، زمينه كاهش ارزبري تا سقف 85 ميليون يورو را فراهم مي‌كند.
او اضافه كرد: اين قراردادها بين 32 قطعه‌ساز براي 35 قطعه از خودروهاي پرتيراژ كه تاكنون از خارج تأمين مي‌شد، منعقد مي‌شود.مقيمي گفت: نحوه انتخاب قطعات براي داخلي‌سازي بر مبناي ميزان ارزبري آن، نياز به سرمايه‌گذاري، نداشتن سابقه توليد در داخل و امكان توليد توسط قطعه‌سازان كوچك و متوسط انجام شده است.او افزود: قطعاتي را براي ساخت در داخل كشور انتخاب كرديم كه به سرمايه‌گذاري زيادي نياز نداشته باشند.معاون امور صنايع وزارت صمت با اشاره به قراردادهايي كه ديروز براي ساخت قطعات در داخل كشور منعقد شد، از اقدام اين وزارتخانه براي تغيير تعرفه قطعاتي كه مشابه آن در داخل ساخته مي‌شود خبر داد و گفت: تغيير تعرفه بر اساس مصوبه هيئت وزيران در دستور كار وزارت صمت قرار دارد.

شرق: رضا رحماني، وزير صنعت، معدن و تجارت، در نخستين ميز تخصصي تعميق ساخت داخل در صنعت خودرو اعلام كرد كه اين وزارتخانه قصد ندارد بانكداري كند و ايران‌خودرو به‌زودي سهام بانك پارسيان خود را واگذار خواهد كرد. او در اين مراسم به تشريح سياست‌هاي وزارتخانه متبوعش براي رونق‌بخشيدن به بخش خودرو پرداخت و گفت: مهم‌ترين سياست اين وزارتخانه ابتدا واگذاري اموال و املاك، بعد شركت‌‎ها و در نهايت سهام خودروسازان دولتي خواهد بود.
نخستين نمايشگاه ساخت داخل در سال رونق توليد از روز پنجشنبه گذشته در نمايشگاه تهران آغاز به كار كرد. هدف از برگزاري اين نمايشگاه، تكيه به ساخت داخل و معرفي شركت‌هاي توانمند در اين حوزه براي رفع نيازهاي كشور اعلام شده است. رضا رحماني در يكي از رويدادهاي حاشيه اين نمايشگاه كه با عنوان «نخستين ميز تخصصي تعميق ساخت داخل در صنعت خودرو» در سالن خليج‌فارس نمايشگاه بين‌المللي برگزار شد، به تشريح سياست‌هاي وزارت صمت در بخش خودرو پرداخت.او خطاب به كساني كه همواره از انباشت خودرو در پاركينگ خودروسازي‌هاي داخلي گله دارند، اعلام كرد: گزارش خودروهاي ناقصي را كه وارد خط پاركينگ مي‌شود، هر روز چك مي‌كنم و اين آمار در دو تا سه هفته اخير منفي بوده است. اين آمار به مفهوم آن است كه ميزان توليد خودروي كامل در ايران‌خودرو و سايپا افزايش يافته است.به گفته رحماني، سياست اصلي وزارت صمت براي بهبود شرايط دو خودروساز بزرگ داخلي ابتدا واگذاري اموال و املاك غير‌توليدي، سپس واگذاري شركت‌هاي تحت نظر اين دو خودروساز و در‌نهايت واگذاري سهام خود شركت‌هاي خودروسازي است.او ادامه داد: ما قصد بانكداري نداريم به همين دليل ايران‌خودرو قصد دارد سهام بانك پارسيان خود را واگذار كند. در اين رابطه من به وزير مربوطه نامه هم نوشته‌ام كه اين سهام منتقل شود.وزير صمت تأكيد كرد: فقط 20 درصد از توليد خودروهاي پرتيراژ با هدف تأمين نقدينگي ايران‌خودرو و سايپا براي پرداخت حقوق پرسنل به‌صورت فروش فوري بوده است و 80 درصد بقيه خودروهاي توليدي صرف انجام تعهدات اين خودروسازان شده است. در‌حالي‌كه اين تعهدات پيش از دوره من به مردم داده شده است.
شيفت اعتبارات واردات به سمت ساخت داخل
رحماني همچنين با اشاره به توزيع 10 ميليارد دلار اعتبار در ميان توليدكنندگان داخلي گفت: اين اعتبار از محل منابعي تأمين شد كه صرف واردات مي‌شد.او افزود: مبلغ ياد‌شده را در بين 12 رشته‌اي كه در سياست‌هاي وزارت صمت به عنوان اولويت تعيين شده است، توزيع كرديم. وزير صمت تأكيد كرد: تنها راه رونق توليد، تكيه بر داخلي‌سازي است.
علي آقامحمدي معاونت اقتصادي بيت مقام معظم رهبري و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز در اين مراسم عنوان كرد: ما امسال آثار رواني تحريم را پشت‌سر گذاشتيم. بازار ارز ديگر تحت تأثير جو رواني قرار نمي‌گيرد و امروز اگر كشتي بگيرند، پهپاد بزنند يا رئيس‌جمهور آمريكا حرف عجيب و غريب بزند، بازار ارز ايران هيچ واكنشي نشان نمي‌دهد.
او اضافه كرد: اقتصاد ايران در اسفند ماه گذشته جايي كه مي‌خواست زمين بخورد؛ زمين خورد و حالا در حال تغيير و تحول و طي‌كردن روند مثبت هستيم. صنعت خودرو در اين مسير خيزش خود را آغاز كرده است.
به گفته او، وزير صمت با قطعه‌سازان قرارداد بلند‌مدت مي‌بندد و از طريق تجمع تقاضا، با قراردادهاي بلند‌مدتي كه با قطعه‌سازان بسته مي‌شود، اعتماد بخش خصوصي جلب خواهد شد.
جلوگيري از خروج 85 ميليون يورو ارز
در مراسم ديروز فرشاد مقيمي، معاون امور صنايع وزارت صمت نيز با بيان اينكه 740 ميليارد تومان قرارداد بين تأمين‌كننده قطعات و خودروسازان منعقد مي‌شود، اعلام كرد: مجموعه قراردادهاي مطرح‌شده براي ساخت قطعات در داخل كشور، زمينه كاهش ارزبري تا سقف 85 ميليون يورو را فراهم مي‌كند.
او اضافه كرد: اين قراردادها بين 32 قطعه‌ساز براي 35 قطعه از خودروهاي پرتيراژ كه تاكنون از خارج تأمين مي‌شد، منعقد مي‌شود.مقيمي گفت: نحوه انتخاب قطعات براي داخلي‌سازي بر مبناي ميزان ارزبري آن، نياز به سرمايه‌گذاري، نداشتن سابقه توليد در داخل و امكان توليد توسط قطعه‌سازان كوچك و متوسط انجام شده است.او افزود: قطعاتي را براي ساخت در داخل كشور انتخاب كرديم كه به سرمايه‌گذاري زيادي نياز نداشته باشند.معاون امور صنايع وزارت صمت با اشاره به قراردادهايي كه ديروز براي ساخت قطعات در داخل كشور منعقد شد، از اقدام اين وزارتخانه براي تغيير تعرفه قطعاتي كه مشابه آن در داخل ساخته مي‌شود خبر داد و گفت: تغيير تعرفه بر اساس مصوبه هيئت وزيران در دستور كار وزارت صمت قرار دارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها