|

تمركز بر محتوا به‌جاي لايك

مريم سليمي*: اینستاگرام مدتی است که حذف تعداد لایک را آغاز کرده، ابتدا از کانادا و به زودی نیز در ژاپن، استرالیا، نیوزیلند، ایتالیا و برزیل. نکته مهم در این میان این است که ارسال‌کننده پست‌ها، خود لایک‌ها را خواهد دید، ولی کاربران دیگر تعداد لایک‌ها را نخواهند دید. اینستاگرام علاقه‌مند است تا با این کار، دنبال‌کنندگان بیشتر روی محتوا متمرکز شوند تا روی تعداد لایک‌ها. از سوی دیگر تلاش بر این است تا ارسال‌کننده پست، با مقایسه لایک‌ها یا به دلیل نگرانی از قضاوت احتمالی کاربران درباره محتواها به حذف محتواهای با لایک کمتر اقدام نکند. پس از این اقدام اینستاگرام هنوز نتایجی درباره رفتارهای کاربران کانادا پس از حذف لایک مشاهده نکرده‌ام تا بتوانم این نتایج را مبنای بحث قرار دهم، ولی به‌هرحال، حذف لایک، آثار خود را خواهد داشت، ولی برای کسانی که در پی دیده‌شدن و مورد توجه قرارگرفتن هستند، می‌تواند این عطش و احساس، همچنان وجود داشته باشد و برای پاسخ به آن، راه‌ها و روش‌های دیگری را بجویند. نکته این است برای کسی که تهدید می‌کند لایک بیشتر بگذارید تا فلان کار را انجام دهم یا ندهم، قطعا کاری نخواهد داشت که از تعداد لایک‌هایی که خود مشاهده می‌کند و کاربر نمی‌بیند، اسکرین‌شات بگیرد و آن را منتشر کند و تا رسیدن به حد مدنظر، به گزارش لحظه‌به‌لحظه‌اش ادامه دهد. (البته این مسئله بستگی به نحوه بازخوردگیری در اینستاگرام در آینده نیز دارد). یا ممکن است از افراد خواسته شود کامنت‌های خاصی بگذارند؛ مثلا به‌جای لایک‌کردن، از ایموجی‌ها برای حمایت و همراهی در یک زمینه خاص استفاده کنند. نکته این است تا زمانی که اعداد و ارقام؛ مثلا تعداد فالوئر، تعداد لایک، تعداد کامنت و... در رسانه‌های اجتماعی وجود دارند، این اعداد، مبنایی برای ارزش‌گذاری آنها یا انجام هر معامله‌ای به واسطه آنها خواهند بود. حذف این اعداد و ارقام ممکن است نحوه رفتار کاربران را در میزان و نحوه مشارکت در آنها را تغییر دهند. البته پنهان‌شدن آنها، نافی تحلیل داده‌ها از این اعداد و ارقام توسط مالکان رسانه‌های اجتماعی نیست. به‌هرحال حذف لایک‌ها گرچه در شیوه رفتار ارسال‌کننده پست در رسانه‌های اجتماعی و دنبال‌کنندگان آنها مؤثر است، ولی ادامه ماجرا، به‌طورکل، به نحوه توافقات آنها در فضای جدید بازمی‌گردد، به‌طوری‌که حتی ممکن است از قوانین قبلی پیروی کند یا آسیب‌های احتمالی گذشته را با اشکالی جدید منجر شود. باید یادآور شوم که اینستاگرام تلاش کرده تا با قوانینی از فعالیت برخی کاربران جلوگیری کند، از آن جمله عدم ارسال محتوای پورنوگرافی، تروریستی، خشونت‌آمیز، توهین به زنان، محتوای نژادپرستانه و... است. ولی با وجود همه این قوانین، شاهد انتشار آثاری با این مضامین و اشتراک‌گذاری آنها هستیم. اگر به درستی این رصدها صورت گیرد، با کشف فعالیت و توقف آنها، احتمال بروز آسیب‌های اجتماعی نوپدید می‌تواند کمتر شود وگرنه این رسانه‌ها، همچنان می‌توانند به بستری برای بروز و ظهور آسیب‌های اجتماعی نوپدید منجر شوند. امروزه کوچ‌های دسته‌جمعی از یک رسانه اجتماعی به رسانه اجتماعی دیگر نشان داده کسانی که قواعد بازاریابی محتوا را می‌دانند، به هرجا که بروند، چادر اقامت برپا می‌کنند و انسان‌ها را از جامعه شبکه‌ای به گرد خود فرامی‌خوانند و باز بازی جدیدی بنای شکل‌گیری می‌یابد. حال هر میزان فرد خود دارای اعتبار اجتماعی در محیط‌های واقعی و مجازی باشد، این حلقه زودتر تشکیل شده و توسعه می‌یابد.
*دکترای علوم ارتباطات اجتماعی
منبع: شفقنا

مريم سليمي*: اینستاگرام مدتی است که حذف تعداد لایک را آغاز کرده، ابتدا از کانادا و به زودی نیز در ژاپن، استرالیا، نیوزیلند، ایتالیا و برزیل. نکته مهم در این میان این است که ارسال‌کننده پست‌ها، خود لایک‌ها را خواهد دید، ولی کاربران دیگر تعداد لایک‌ها را نخواهند دید. اینستاگرام علاقه‌مند است تا با این کار، دنبال‌کنندگان بیشتر روی محتوا متمرکز شوند تا روی تعداد لایک‌ها. از سوی دیگر تلاش بر این است تا ارسال‌کننده پست، با مقایسه لایک‌ها یا به دلیل نگرانی از قضاوت احتمالی کاربران درباره محتواها به حذف محتواهای با لایک کمتر اقدام نکند. پس از این اقدام اینستاگرام هنوز نتایجی درباره رفتارهای کاربران کانادا پس از حذف لایک مشاهده نکرده‌ام تا بتوانم این نتایج را مبنای بحث قرار دهم، ولی به‌هرحال، حذف لایک، آثار خود را خواهد داشت، ولی برای کسانی که در پی دیده‌شدن و مورد توجه قرارگرفتن هستند، می‌تواند این عطش و احساس، همچنان وجود داشته باشد و برای پاسخ به آن، راه‌ها و روش‌های دیگری را بجویند. نکته این است برای کسی که تهدید می‌کند لایک بیشتر بگذارید تا فلان کار را انجام دهم یا ندهم، قطعا کاری نخواهد داشت که از تعداد لایک‌هایی که خود مشاهده می‌کند و کاربر نمی‌بیند، اسکرین‌شات بگیرد و آن را منتشر کند و تا رسیدن به حد مدنظر، به گزارش لحظه‌به‌لحظه‌اش ادامه دهد. (البته این مسئله بستگی به نحوه بازخوردگیری در اینستاگرام در آینده نیز دارد). یا ممکن است از افراد خواسته شود کامنت‌های خاصی بگذارند؛ مثلا به‌جای لایک‌کردن، از ایموجی‌ها برای حمایت و همراهی در یک زمینه خاص استفاده کنند. نکته این است تا زمانی که اعداد و ارقام؛ مثلا تعداد فالوئر، تعداد لایک، تعداد کامنت و... در رسانه‌های اجتماعی وجود دارند، این اعداد، مبنایی برای ارزش‌گذاری آنها یا انجام هر معامله‌ای به واسطه آنها خواهند بود. حذف این اعداد و ارقام ممکن است نحوه رفتار کاربران را در میزان و نحوه مشارکت در آنها را تغییر دهند. البته پنهان‌شدن آنها، نافی تحلیل داده‌ها از این اعداد و ارقام توسط مالکان رسانه‌های اجتماعی نیست. به‌هرحال حذف لایک‌ها گرچه در شیوه رفتار ارسال‌کننده پست در رسانه‌های اجتماعی و دنبال‌کنندگان آنها مؤثر است، ولی ادامه ماجرا، به‌طورکل، به نحوه توافقات آنها در فضای جدید بازمی‌گردد، به‌طوری‌که حتی ممکن است از قوانین قبلی پیروی کند یا آسیب‌های احتمالی گذشته را با اشکالی جدید منجر شود. باید یادآور شوم که اینستاگرام تلاش کرده تا با قوانینی از فعالیت برخی کاربران جلوگیری کند، از آن جمله عدم ارسال محتوای پورنوگرافی، تروریستی، خشونت‌آمیز، توهین به زنان، محتوای نژادپرستانه و... است. ولی با وجود همه این قوانین، شاهد انتشار آثاری با این مضامین و اشتراک‌گذاری آنها هستیم. اگر به درستی این رصدها صورت گیرد، با کشف فعالیت و توقف آنها، احتمال بروز آسیب‌های اجتماعی نوپدید می‌تواند کمتر شود وگرنه این رسانه‌ها، همچنان می‌توانند به بستری برای بروز و ظهور آسیب‌های اجتماعی نوپدید منجر شوند. امروزه کوچ‌های دسته‌جمعی از یک رسانه اجتماعی به رسانه اجتماعی دیگر نشان داده کسانی که قواعد بازاریابی محتوا را می‌دانند، به هرجا که بروند، چادر اقامت برپا می‌کنند و انسان‌ها را از جامعه شبکه‌ای به گرد خود فرامی‌خوانند و باز بازی جدیدی بنای شکل‌گیری می‌یابد. حال هر میزان فرد خود دارای اعتبار اجتماعی در محیط‌های واقعی و مجازی باشد، این حلقه زودتر تشکیل شده و توسعه می‌یابد.
*دکترای علوم ارتباطات اجتماعی
منبع: شفقنا

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها