نگاهی به دگردیسی نقش انصار حزبالله در 3 دهه گذشته
اللهکرم هشدار داد: اگر برخورد نشود، حزبالله مانند گذشته اقدام میکند
شرق: رئیس شورای هماهنگی نیروهای حزبالله که در دهه 80 خبری از او و فعالیت زیرمجموعهاش نبود، دوباره هوس بازگشت به روزهای اوج خود در دهه 70 را دارد. اگر آن زمان بهانه حملات و تجمعات نیروهای منتسب به انصار حزبالله، نواندیشان و روشنفکران دینی و جلسات سخنرانی بود؛ اما اکنون دغدغه آنها چیزهای دیگری است. او که در دولت احمدینژاد بهعنوان وابسته نظامی به زاگرب در کرواسی رفته بود، حالا استاد دانشگاه آزاد شده و علوم سیاسی تدریس و کرسیهای آزاداندیشی را در دانشگاه برگزار میکند. یک پا در دانشگاه و یک پا در خیابان دارد. اللهکرم نامزد انتخابات اخیر شورای شهر تهران نیز بود؛ اما فقط توانست ٣٧هزارو ٢٧٩ رأی از آنِ خود کند و نفر پنجاهوپنجم شورا شود.
برنامه دستخط که مانند دیگر برنامههای تلویزیون همواره میزبان چهرههای اصولگرا بوده است، این هفته حسین اللهکرم را دعوت کرده بود. اللهکرم در این برنامه گفت: بهزودی درباره موضوع حجاب بیانیهای منتشر خواهیم کرد. او همچنین اعلام کرد اگر مجریان قانون با حجاب برخورد نکنند، شورای هماهنگی حزبالله در چارچوب تذکر لسانی، مانند گذشته اقدام میکند. او درعینحال لازم دید این جمله را نیز اضافه کند: «البته نوع برخورد لسانی نتیجهگرا نیست». بااینحال توضیح نداده است در صورت بینتیجهبودن این برخورد، برنامه حزبالله چیست. او در ادامه اینطور توضیح داده است: «در مواقعی که منکر شکل حکومتی به خود بگیرد، بهعنوان مثال منکر به شکل زدودن اندیشه و حکومت دینی باشد، در این حالت، آن ساختار و سازمان نیز وارد میشود و به دادن بیانیه اکتفا نخواهد کرد. امام فرمودند نگذارید انقلاب به دست نامحرمان و نااهلان بیفتد؛ اگر این نامحرمان و نااهلان بخواهند حاکم شوند، جریانهای حزباللهی به شکلی سازماندهیشده با مسئله برخورد میکنند».
شورای هماهنگی نیروهای حزبالله در این چند سال دولت روحانی یکی، دو تجمع دیگر نیز درباره حجاب برگزار کرده یا حداقل در اجرای آن مشارکت داشتهاند. چندی پیش هم اقدام به تهیه و انتشار طومار اعتراضی به حضور زنان در ورزشگاه کردند؛ تاجاییکه کانالی موسوم به «سوپرانقلابی» در تلگرام خطاب به اللهکرم نوشته بود: «جناح انقلابی تا کی باید تاوان رفتارهای سخیف و جاهلانه عدهای را که به دروغ نشان حزبالله را مصادره کردهاند، بپردازد».
این در حالی بود که حمید استاد، رئیس شورای هماهنگی نیروهای حزبالله شاخه مشهد، همان زمان گفته بود: «حضور زنان در ورزشگاه به شرطی که با رعایت مسائل و موازین شرعی و قانونی باشد، ما مشکلی نداریم. بحث نیت هم هست. گامهای قبل و بعدش را میبینیم که دچار مشکل است. همنوایی زنان و صدای زنان و آرایش و حجاب زنان و اختلاط زنان است که مشکل است. مسائل دیگری هم هست؛ مانند اینکه دشمن هم نفوذیهایی در داخل دارد که شاید گام اولش این باشد. معاونت زنان طرحی تهیه کند و دولت آن را به مجلس ببرد. شورای نگهبان هم تأیید کند کسی حرفی ندارد. حضرت آقا هم فرمودند حضور زنان باعث پیشرفت میشود؛ اما الان چون حدود و شرایطش مشخص نیست، ما مخالفت میکنیم». اللهکرم اردیبهشت سال 93 در اعتراض به وضعیت حجاب، تجمعی مقابل وزارت کشور برگزار کرد؛ تجمعی که مجوز نداشت و خودش سخنران آن بود و فرجالله سلحشور نیز در آن حضور داشت.او و یارانش سه سال پیش نیز در اعتراض به بازی ایران و کره در روز تاسوعا، بعد از نماز جمعه راهپیماییای ترتیب دادند و در انتها نیز بیانیهای قرائت کردند. در این بیانیه آمده بود: «نگرانیم که به دلیل عدم تدبیر در قرعهکشی مسابقات
مقدماتی جام جهانی و انجام بازی ایران و کرهجنوبی، حرمت عاشورا شکسته بشود؛ بنابراین به مسئولان فدراسیون فوتبال، سفارتخانه کرهجنوبی و... مراجعه کردیم و پیشنهاد دادیم بازی برگزار نشود یا بازی یک روز دیگر برگزار شود».اللهکرم و جریان حزبالله در کارزار تجمعات تنها نیستند؛ مثلا در ماجرای اعتراض به مسابقه ایران و کره، جمع مداحان نیز همراهشان بودند؛ تاجاییکه به پیشنهاد همانها، راهی وزارت ورزش شده بودند تا مانع برگزاری مسابقه شوند. خودش گفته بود: «برادران حزباللهی و هیئتی در مسجد ارک تهران، خصوصا آقای حاج منصور ارضی، به بنده فرمودند و در هیئت بحث کردند که برگزاری این مسابقه فوتبال در شب عاشورا ممکن است نوعی بیحرمتی به اهلبیت شود؛ مثلا گلی زده شود، مردم شادی بکنند، پایکوبی شود، این یک نوع بیحرمتی است». اللهکرم هم نزد مدیران ورزش و فوتبال رفت و هم سفیر کرهجنوبی؛ اما در نهایت کاری از پیش نبرد؛ بازی در کمال آرامش و احترام به شئونات روز تاسوعا برگزار شد و بسیاری از چهرههای مذهبی و سیاسی هم به آن اذعان کردند.این در حالی است که اللهکرم و یارانش در دهه ٧٠ اصولا به روندهای سیاسی معترض بودند تا اجتماعی؛ در سال 75
در اعتراض به سیاستهای اسرائیل در ربودن «ابومرزوق»، مقابل خبرگزاری جمهوری اسلامی تجمع کردند. مرداد سال ٧٧ زمانی که عدهای بعد از نماز جمعه علیه کرباسچی راهپیمایی کردند، اللهکرم جلودار جمعیت بود. بهدنبال مضروبشدن دو وزیر خاتمی در مراسم نماز جمعه، او همان سال در مسجد ارک سخنرانی کرد و گفت برخورد فیزیکی خشونتآمیز را محکوم میکنیم. سال ٨٥ مناظرهای بین او و تاجزاده در رادیو برگزار شد؛ تاجزاده در این مناظره به خاطرهای از اللهکرم در دورانی که معاون سیاسی وزارت کشور بود، اشاره کرد و با یادآوری آن به اللهکرم گفت کارگزاران قرار بوده در حسینیه ارشاد مراسمی در اعتراض به نقض قانون شهرداران بازداشتشده برگزار کنند.تاجزاده در ادامه به درخواست اللهکرم اشاره کرده و گفته بود: «اللهکرم گفت یا به ما مجوز بدهید یا مجوز آنها را لغو کنید. اگر لغو نکنید، از حالا میگویم، هر اتفاقی در مراسم بیفتد، مسئولیتش با شماست. گفتم به نفع شماست نامه را ندهید؛ چون مراسم اینها برگزار میشود و اگر اتفاقی بیفتد، نامه شما را در سطح ملی علم خواهیم کرد. مثل بقیه موارد نیست که کی بود، کی بود من نبودم راه بیفتد. بهجای آن هر کجا و هر ساعتی
میخواهید، مجوز میدهیم. گفت همان جا و همان ساعت میخواهم. باز گفتم همان روز و همان ساعت؛ اما محلی دیگر...». آن بار اللهکرم گویا از خواسته خود منصرف میشود و تجمعی برگزار نمیشود؛ اما ماجرای او و تجمعاتش همچنان ادامه پیدا میکند.
شرق: رئیس شورای هماهنگی نیروهای حزبالله که در دهه 80 خبری از او و فعالیت زیرمجموعهاش نبود، دوباره هوس بازگشت به روزهای اوج خود در دهه 70 را دارد. اگر آن زمان بهانه حملات و تجمعات نیروهای منتسب به انصار حزبالله، نواندیشان و روشنفکران دینی و جلسات سخنرانی بود؛ اما اکنون دغدغه آنها چیزهای دیگری است. او که در دولت احمدینژاد بهعنوان وابسته نظامی به زاگرب در کرواسی رفته بود، حالا استاد دانشگاه آزاد شده و علوم سیاسی تدریس و کرسیهای آزاداندیشی را در دانشگاه برگزار میکند. یک پا در دانشگاه و یک پا در خیابان دارد. اللهکرم نامزد انتخابات اخیر شورای شهر تهران نیز بود؛ اما فقط توانست ٣٧هزارو ٢٧٩ رأی از آنِ خود کند و نفر پنجاهوپنجم شورا شود.
برنامه دستخط که مانند دیگر برنامههای تلویزیون همواره میزبان چهرههای اصولگرا بوده است، این هفته حسین اللهکرم را دعوت کرده بود. اللهکرم در این برنامه گفت: بهزودی درباره موضوع حجاب بیانیهای منتشر خواهیم کرد. او همچنین اعلام کرد اگر مجریان قانون با حجاب برخورد نکنند، شورای هماهنگی حزبالله در چارچوب تذکر لسانی، مانند گذشته اقدام میکند. او درعینحال لازم دید این جمله را نیز اضافه کند: «البته نوع برخورد لسانی نتیجهگرا نیست». بااینحال توضیح نداده است در صورت بینتیجهبودن این برخورد، برنامه حزبالله چیست. او در ادامه اینطور توضیح داده است: «در مواقعی که منکر شکل حکومتی به خود بگیرد، بهعنوان مثال منکر به شکل زدودن اندیشه و حکومت دینی باشد، در این حالت، آن ساختار و سازمان نیز وارد میشود و به دادن بیانیه اکتفا نخواهد کرد. امام فرمودند نگذارید انقلاب به دست نامحرمان و نااهلان بیفتد؛ اگر این نامحرمان و نااهلان بخواهند حاکم شوند، جریانهای حزباللهی به شکلی سازماندهیشده با مسئله برخورد میکنند».
شورای هماهنگی نیروهای حزبالله در این چند سال دولت روحانی یکی، دو تجمع دیگر نیز درباره حجاب برگزار کرده یا حداقل در اجرای آن مشارکت داشتهاند. چندی پیش هم اقدام به تهیه و انتشار طومار اعتراضی به حضور زنان در ورزشگاه کردند؛ تاجاییکه کانالی موسوم به «سوپرانقلابی» در تلگرام خطاب به اللهکرم نوشته بود: «جناح انقلابی تا کی باید تاوان رفتارهای سخیف و جاهلانه عدهای را که به دروغ نشان حزبالله را مصادره کردهاند، بپردازد».
این در حالی بود که حمید استاد، رئیس شورای هماهنگی نیروهای حزبالله شاخه مشهد، همان زمان گفته بود: «حضور زنان در ورزشگاه به شرطی که با رعایت مسائل و موازین شرعی و قانونی باشد، ما مشکلی نداریم. بحث نیت هم هست. گامهای قبل و بعدش را میبینیم که دچار مشکل است. همنوایی زنان و صدای زنان و آرایش و حجاب زنان و اختلاط زنان است که مشکل است. مسائل دیگری هم هست؛ مانند اینکه دشمن هم نفوذیهایی در داخل دارد که شاید گام اولش این باشد. معاونت زنان طرحی تهیه کند و دولت آن را به مجلس ببرد. شورای نگهبان هم تأیید کند کسی حرفی ندارد. حضرت آقا هم فرمودند حضور زنان باعث پیشرفت میشود؛ اما الان چون حدود و شرایطش مشخص نیست، ما مخالفت میکنیم». اللهکرم اردیبهشت سال 93 در اعتراض به وضعیت حجاب، تجمعی مقابل وزارت کشور برگزار کرد؛ تجمعی که مجوز نداشت و خودش سخنران آن بود و فرجالله سلحشور نیز در آن حضور داشت.او و یارانش سه سال پیش نیز در اعتراض به بازی ایران و کره در روز تاسوعا، بعد از نماز جمعه راهپیماییای ترتیب دادند و در انتها نیز بیانیهای قرائت کردند. در این بیانیه آمده بود: «نگرانیم که به دلیل عدم تدبیر در قرعهکشی مسابقات
مقدماتی جام جهانی و انجام بازی ایران و کرهجنوبی، حرمت عاشورا شکسته بشود؛ بنابراین به مسئولان فدراسیون فوتبال، سفارتخانه کرهجنوبی و... مراجعه کردیم و پیشنهاد دادیم بازی برگزار نشود یا بازی یک روز دیگر برگزار شود».اللهکرم و جریان حزبالله در کارزار تجمعات تنها نیستند؛ مثلا در ماجرای اعتراض به مسابقه ایران و کره، جمع مداحان نیز همراهشان بودند؛ تاجاییکه به پیشنهاد همانها، راهی وزارت ورزش شده بودند تا مانع برگزاری مسابقه شوند. خودش گفته بود: «برادران حزباللهی و هیئتی در مسجد ارک تهران، خصوصا آقای حاج منصور ارضی، به بنده فرمودند و در هیئت بحث کردند که برگزاری این مسابقه فوتبال در شب عاشورا ممکن است نوعی بیحرمتی به اهلبیت شود؛ مثلا گلی زده شود، مردم شادی بکنند، پایکوبی شود، این یک نوع بیحرمتی است». اللهکرم هم نزد مدیران ورزش و فوتبال رفت و هم سفیر کرهجنوبی؛ اما در نهایت کاری از پیش نبرد؛ بازی در کمال آرامش و احترام به شئونات روز تاسوعا برگزار شد و بسیاری از چهرههای مذهبی و سیاسی هم به آن اذعان کردند.این در حالی است که اللهکرم و یارانش در دهه ٧٠ اصولا به روندهای سیاسی معترض بودند تا اجتماعی؛ در سال 75
در اعتراض به سیاستهای اسرائیل در ربودن «ابومرزوق»، مقابل خبرگزاری جمهوری اسلامی تجمع کردند. مرداد سال ٧٧ زمانی که عدهای بعد از نماز جمعه علیه کرباسچی راهپیمایی کردند، اللهکرم جلودار جمعیت بود. بهدنبال مضروبشدن دو وزیر خاتمی در مراسم نماز جمعه، او همان سال در مسجد ارک سخنرانی کرد و گفت برخورد فیزیکی خشونتآمیز را محکوم میکنیم. سال ٨٥ مناظرهای بین او و تاجزاده در رادیو برگزار شد؛ تاجزاده در این مناظره به خاطرهای از اللهکرم در دورانی که معاون سیاسی وزارت کشور بود، اشاره کرد و با یادآوری آن به اللهکرم گفت کارگزاران قرار بوده در حسینیه ارشاد مراسمی در اعتراض به نقض قانون شهرداران بازداشتشده برگزار کنند.تاجزاده در ادامه به درخواست اللهکرم اشاره کرده و گفته بود: «اللهکرم گفت یا به ما مجوز بدهید یا مجوز آنها را لغو کنید. اگر لغو نکنید، از حالا میگویم، هر اتفاقی در مراسم بیفتد، مسئولیتش با شماست. گفتم به نفع شماست نامه را ندهید؛ چون مراسم اینها برگزار میشود و اگر اتفاقی بیفتد، نامه شما را در سطح ملی علم خواهیم کرد. مثل بقیه موارد نیست که کی بود، کی بود من نبودم راه بیفتد. بهجای آن هر کجا و هر ساعتی
میخواهید، مجوز میدهیم. گفت همان جا و همان ساعت میخواهم. باز گفتم همان روز و همان ساعت؛ اما محلی دیگر...». آن بار اللهکرم گویا از خواسته خود منصرف میشود و تجمعی برگزار نمیشود؛ اما ماجرای او و تجمعاتش همچنان ادامه پیدا میکند.