|

پاناما پس از توقیف نفت‌كش گریس1 به‌سرعت پرچم خود را از روی كشتی برداشت

آشوب «پرچم مصلحتی»

شكوفه حبیب‌زاده : درست زمانی‌ كه كشتی گریس1 كه مالكیت آن برعهده روسیه و پرچم آن از آنِ پاناما بود، در تنگه جبل‌الطارق توقیف و ماهیت ایرانی آن محرز شد، پاناما پرچم خود را از روی این كشتی برداشت؛ اقدامی كه به سبب نگرانی از تحریم و همراهی با آمریكا انجام گرفت. این در حالی است كه پیش‌تر، رویترز اعلام كرده بود كه پاناما پرچم خود را از حدود 55 نفت‌كش ایرانی برداشته است. اقدامی‎ كه همان زمان نیز اعتراض‌هایی را به دنبال داشت؛ اعتراض‌هایی كه البته منجر به شكایت نشد؛ زیرا این اتفاق به ‌واسطه مسائل اقتصادی و بهره‌گیری از مالیات و عوارض كمتر آن پرچم‌ها از سوی مالكان كشتی ایرانی رخ داده بود. آنها می‌توانستند با بهره‌گیری از پرچم ایرانی كه اكنون مشمول تحریم‌های آمریكایی نمی‌شود، به همه بنادر دنیا جز بنادر آمریكا رهسپار شوند و مالیات و عوارض آن را به كشور بازگردانند؛ اما به بهانه آنكه رقم مالیات و عوارض پرچم ایرانی سه تا چهار برابر پرچم‌های كشورهایی مانند پاناما، سیرالئون، توگو، لیبریا، مالتا و... است، حاضر به پذیرش چنین ریسكی شده‌اند. با‌این‌حال معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید این اتفاق یك روال جهانی است و یكی از فعالان صنفی حوزه دریا نیز تأكید می‌كند كه باید از بُعد دور‌زدن تحریم‌ها به این موضوع نگریست. حرفی كه صددرصد قابل ردكردن نیست؛ اما دلیل اصلی چنین اقداماتی نیز به شمار نمی‌رود. پیش‌تر در گزارشی كه «شرق» با عنوان «مافیای اعطای پرچم» در گفت‌وگو با یك منبع آگاه نوشته بود، به این نكته اشاره كرده بود كه: ««پرچم»، برافراشتن مسئولیت‎ها و حمایت‎های قانونی در عرصه بین‎المللی و ملی روی کشتی است؛ بنابراین وقتی کشوری، پرچم کشور دیگری را روی کشتی خود قرار می‎دهد كه اصطلاحا به آنها پرچم مصلحتی می‌گویند، می‎پذیرد که مسئولیت قانونی این کشتی در عرصه بین‎المللی را فرضا کشور پاناما انجام دهد. با‌این‌حال استفاده از پرچم کشورهایی مانند پاناما، مالتا، توگو و... نه به‎ واسطه دورزدن تحریم‎ها؛ بلکه به ‎خاطر دورزدن مالیات بر درآمد و عوارض به کار گرفته می‎شود». آن مقام آگاه به این موضوع اشاره كرده كه: «آیا پرداخت مالیات بر درآمد کمتر و کاهش هزینه‎های کشتی، می‎ارزد که از یک کشتی ایران در وسط دریا، هیچ حمایتی نشود؟». او در بخش دیگری از سخنانش گفته بود: «انجمن بین‎المللی مؤسسات رده‎بندی IACS یک انجمن صنفی و مافیایی است. این انجمن و کشورهای تابعه آن، گوش به فرمان کشورهای تابعه خود هستند و با کمترین ریسک از سوی دولت‎های تابعه، پرچم خود را از روی کشتی کشورها برمی‎دارند. حال اگر یک کشتی حین سفر دچار مشکل شود، مسئولیت‎های قانونی آن نیز برداشته می‎شود که مشکلاتی را برای آن کشتی به وجود می‎آورد. جالب آنکه امکان دریافت خسارت هم وجود ندارد؛ زیرا در قراردادهای خرید پرچم، وقتی گواهینامه «کلاس» و «پرچم» را از یک مؤسسه رده‎بندی بین‎المللی خریدیم، متعهد می‎شویم که چیزی طلب نکنیم و در عوض آن مؤسسه هر زمان که تمایل داشت، کلاس و پرچم خود را از روی کشتی بردارد». با‌این‌حال رئیس هیئت‌مدیره کانون سراسری انجمن‎های حمل‌و‌نقل بین‎المللی در گفت‌وگو با «شرق» تأكید می‌كند مهم‌ترین علت پذیرش پرچم دیگر كشورها در دوران تحریم، آن است كه كشتی‌ها بتوانند از بیمه اتكایی بین‌المللی بهره‌مند شوند؛ موضوعی كه در‌حال‌حاضر كشتی‌ها با پرچم ایرانی از آن محروم شده‌اند.
‌ امكان اعلام دعوی علیه پاناما
جلیل اسلامی، معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران، در گفت‌وگو با «شرق» درباره تغییر پرچم گریس‌‌1 می‌گوید: در دریانوردی معمول است كه كشورها از پرچم‌های مختلف به دلایل اقتصادی و... استفاده می‌كنند؛ بنابراین اتفاقی معمول است كه كشورها از پرچم‌های مصلحتی استفاده كنند. این موضوع خاص ایران نیست و كشورهای اروپایی و آسیایی هم از كشورهای مشخصی كه ارائه‌دهنده سرویس‌های پرچم هستند، استفاده می‌كنند. این كشتی هم مشمول چنین رویه‌ای بود و اتفاق خاصی محسوب نمی‌شد و بعد از این اتفاقات با درخواست مالك كشتی، از پرچم جمهوری اسلامی ایران استفاده كردیم. اسلامی در مواجهه با این پرسش كه مهم‌ترین علت تغییر پرچم همان‌گونه كه اشاره داشتید، موضوع اقتصادی است كه البته بحث مالیات و عوارض را در بر می‌گیرد، پاسخ می‌دهد: كشتی‌رانی‌های ملی ایران از‌جمله شركت ملی نفت‌كش و همین‌طور شركت ملی كشتی‌رانی جمهوری اسلامی عموما از پرچم جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌كنند. این دو شركت هر‌كدام بالغ بر 50 فروند كشتی بزرگ دارند كه از پرچم ایران استفاده می‌كنند. كشتی‌های استیجاری كه به ‌صورت موردی و از نظر زمانی، استیجاری می‌شوند، براساس صلاحدید مالك كشتی از پرچم‌های دیگر استفاده می‌كنند كه این هم از‌جمله این موارد است. در‌حال‌حاضر تا‌جایی‌كه امكان داشته باشد، كشتی‌های ایرانی از پرچم ایران استفاده می‌كنند.او درباره سرنوشت كشتی‌هایی كه در میانه فعالیت، صاحب پرچم، پرچم خود را از روی كشتی برمی‌دارد، می‌گوید: هر كشتی موظف است كه حتما پرچم یك كشور را ثبت كرده باشد و بدون ثبت آن اجازه دریانوردی ندارد. اغلب ارائه‌دهندگان سرویس پرچم، كشورهای كوچكی هستند. یك كشتی بدون داشتن پرچم و بدون رجیستری، امكان دریانوردی بین‌المللی ندارد و هیچ بندری، اجازه پذیرش كشتی‌های بدون پرچم را ندارد. صاحب كشتی می‌تواند علیه صاحب پرچمی كه چنین عمل كرده‌ است، ادعای دعوی كند كه جزئی از اختیارات قانونی آن است.
‌ فرار از تحریم با پرچم‌های مصلحتی
مسعود دانشمند، رئیس هیئت‌مدیره کانون سراسری انجمن‎های حمل‌ونقل بین‎المللی در گفت‌وگو با «شرق» با بیان اینكه پرچم ایران اكنون تحریم نیست و می‌توان با آن تردد كرد، می‌گوید: تصمیم برای تردد با پرچم یك كشور دیگر، از اساس برای آن است كه بتوانند در همه‌جای دنیا تردد كنند و رد آنها را نزنند و نوعی فرار از تحریم محسوب می‌شود. وقتی یك كشتی با هر پرچمی در بندری، بار می‌زند، حتما ثبت می‌شود و وقتی برای تخلیه به بندر دیگر می‌رود، بازهم ثبت و به سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) اعلام می‌شود. دانشمند در پاسخ به این پرسش كه وقتی تحریم از روی IMO NUMBER انجام می‌گیرد، آیا نیازی به چنین شیوه‌هایی هست، می‌افزاید: پرچم به معنای محل ثبت كشتی است. محل ثبت كشتی وقتی فرضا پاناما اعلام می‌شود، كمتر احتمال دارد به‌دنبال مالك كشتی بروند. حتی می‌تواند مالك آن كشتی یك شركت حقوقی در یك كشور دیگر باشد. بنابراین وقتی ثبت شركت‌ها با سهام بدون نام صورت گیرد، پیدا كردن اینكه مالك آن كجاست، سخت است اما وقتی پرچم ایران باشد، كاملا مشخص است كه بار آن تحت رصد و كنترل قرار می‌گیرد.به گفته او آمریكا‌یی‌ها در دوره تحریم قبلی، پرچم ایران را توقیف كردند، هرچند در دوره اخیر كشتی‌ها با پرچم ایرانی فقط نمی‌توانند به بنادر آمریكا ورود پیدا كنند و ورود آنها به بنادر دیگر مشكلی ندارد. با‌این‌حال، دارندگان كشتی ایرانی تلاش می‌كنند وارد ریسك این مقوله نشوند.
‌ مالیات پرچم ایران 4 برابر سایر پرچم‌ها
یكی از مسائلی كه اكنون مطرح می‌شود، بحث رقم اندك مالیات و عوارض كشتی‎ها با پرچم كشورهایی مانند پاناما، سیرالئون، توگو و مالتا است و این مسئله و نه تحریم، كشتی‌داران را ترغیب به استفاده از پرچم این كشورها می‌كند. این موضوع را با دانشمند در میان می‌گذارم. او با رد این موضوع می‌گوید: وقتی كشتی با پرچم ایران به ثبت می‌رسد، مالیات آن به كشور ایران پرداخت می‌شود. این مالیات معمولا سه تا چهار برابر مالیات پرچم‌های پاناما یا لیبریا است، اما دلیل آنكه پرچم كشوری مانند پاناما گرفته می‌شود، آن است كه تعداد كشتی‌ها با پرچم این كشور بالاست و می‌توان كشتی را از نظر مالكیتی در سایه نگاه داشت. طبیعتا مالیاتی هم به آن كشور پرداخت می‌كنیم اما مالیات آن كمتر است. در شرایط نرم كه اگر بخواهیم پرچم سایر كشورها را داشته باشیم، قطعا پرچم پاناما ارزان‌تر است اما اگر انتخاب فقط بین پرچم ایران و كشورهایی مانند پاناما باشد، ارجح آن است كه پرچم ایرانی بگیریم و مالیات آن را به كشور بپردازیم اما نه در شرایط تحریمی كنونی.‌او با بیان اینكه نمی‌توان به‌روشنی گفت چند كشتی كه با پرچم پاناما تردد می‌كردند، ایرانی بودند، می‌گوید: با‌این‌حال، با قطعیت می‌توان گفت پاناما تمامی پرچم‌های خود را پس از مالتا از كشتی‌های ایرانی برداشته است. به‌هر‌حال، هر كشوری در جهان تلاش می‌كند پرچم خود را به سایر كشورها بدهد و عوارضی برای خود به‌دست آورند.دانشمند درباره كشتی گریس1 كه اخیرا در بندر جبل‌الطارق توقیف و سپس آزاد شده بود و نام آن را تغییر دادند، می‎گوید: به محض آنكه این كشتی توقیف شد، پاناما پرچم خود را از روی این كشتی برداشت. در این شرایط مالك آن كشتی نمی‌توانست به‌دنبال سایر پرچم‌ها باشد و تنها راه، اعطای پرچم ایرانی به آن بود؛ زیرا تمام جهان دیگر می‌دانست كه این كشتی متعلق به ایران است. طبق قوانین بین‌المللی دریایی، یك كشتی بدون پرچم امكان تردد ندارد و اكنون با اعطای پرچم ایرانی، این كشتی توانست به مسیر خود ادامه دهد.از او می‌پرسم آیا ایران می‌تواند علیه پاناما كه پرچم خود را در میانه راه و پیش از پایان مسیر، از روی كشتی برداشته، اقامه دعوا كند، او پاسخ می‌دهد: امكان دعوی وجود دارد، اما این دعوی چقدر مستند و قانونی است؟ این كشور تحت تحریم‌های آمریكا، پرچم خود را از روی كشتی ایران برداشته است. در نظر داشته باشید كه اعطای پرچم برای یك سال است. در ابتدای سال، صاحب كشتی، درخواست پرچم كرده و هزینه اندكی برای ثبت آن می‌دهد و پایان سال اقدام به پرداخت عوارض و مالیات به كشور صاحب پرچم می‌كند. بنابراین وقتی در میانه سال، كشور صاحب كشتی از عوارض و مالیات خود می‌گذرد، دیگر جریمه یا دعوا چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟
‌ كشتی‌ها با پرچم ایران بدون بیمه‌های بین‌المللی
اما رئیس هیئت‌مدیره کانون سراسری انجمن‎های حمل‌ونقل بین‎المللی به نكته مهم‌تری كه مالكان كشتی را بر آن می‌دارد تا با پرچم سایر كشورها تردد كنند، اشاره می‌كند: با تحریم‌های آمریكا علیه ایران، بیمه‌های بین‌المللی كشتی‌های ایرانی را بیمه نمی‌كنند. بیمه كشتی از نوع بیمه اتكایی است كه با پشتوانه بیمه آمریكا فعالیت می‌كنند و به همین دلیل ناچار شده‌ایم كشتی‌ها را با بیمه ایران روانه آب كنیم كه در این صورت ریسك آن افزایش یافته و بالطبع، حق بیمه آنها نیز افزایش می‌یابد و درعین‌حال، پوشش بیمه‌ای آن نیز كاهش می‌یابد اما اگر مالكان كشتی با پرچم كشوری دیگر تردد كنند، می‌توانند از بیمه‌های بین‌المللی بهره‌مند شوند.

شكوفه حبیب‌زاده : درست زمانی‌ كه كشتی گریس1 كه مالكیت آن برعهده روسیه و پرچم آن از آنِ پاناما بود، در تنگه جبل‌الطارق توقیف و ماهیت ایرانی آن محرز شد، پاناما پرچم خود را از روی این كشتی برداشت؛ اقدامی كه به سبب نگرانی از تحریم و همراهی با آمریكا انجام گرفت. این در حالی است كه پیش‌تر، رویترز اعلام كرده بود كه پاناما پرچم خود را از حدود 55 نفت‌كش ایرانی برداشته است. اقدامی‎ كه همان زمان نیز اعتراض‌هایی را به دنبال داشت؛ اعتراض‌هایی كه البته منجر به شكایت نشد؛ زیرا این اتفاق به ‌واسطه مسائل اقتصادی و بهره‌گیری از مالیات و عوارض كمتر آن پرچم‌ها از سوی مالكان كشتی ایرانی رخ داده بود. آنها می‌توانستند با بهره‌گیری از پرچم ایرانی كه اكنون مشمول تحریم‌های آمریكایی نمی‌شود، به همه بنادر دنیا جز بنادر آمریكا رهسپار شوند و مالیات و عوارض آن را به كشور بازگردانند؛ اما به بهانه آنكه رقم مالیات و عوارض پرچم ایرانی سه تا چهار برابر پرچم‌های كشورهایی مانند پاناما، سیرالئون، توگو، لیبریا، مالتا و... است، حاضر به پذیرش چنین ریسكی شده‌اند. با‌این‌حال معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید این اتفاق یك روال جهانی است و یكی از فعالان صنفی حوزه دریا نیز تأكید می‌كند كه باید از بُعد دور‌زدن تحریم‌ها به این موضوع نگریست. حرفی كه صددرصد قابل ردكردن نیست؛ اما دلیل اصلی چنین اقداماتی نیز به شمار نمی‌رود. پیش‌تر در گزارشی كه «شرق» با عنوان «مافیای اعطای پرچم» در گفت‌وگو با یك منبع آگاه نوشته بود، به این نكته اشاره كرده بود كه: ««پرچم»، برافراشتن مسئولیت‎ها و حمایت‎های قانونی در عرصه بین‎المللی و ملی روی کشتی است؛ بنابراین وقتی کشوری، پرچم کشور دیگری را روی کشتی خود قرار می‎دهد كه اصطلاحا به آنها پرچم مصلحتی می‌گویند، می‎پذیرد که مسئولیت قانونی این کشتی در عرصه بین‎المللی را فرضا کشور پاناما انجام دهد. با‌این‌حال استفاده از پرچم کشورهایی مانند پاناما، مالتا، توگو و... نه به‎ واسطه دورزدن تحریم‎ها؛ بلکه به ‎خاطر دورزدن مالیات بر درآمد و عوارض به کار گرفته می‎شود». آن مقام آگاه به این موضوع اشاره كرده كه: «آیا پرداخت مالیات بر درآمد کمتر و کاهش هزینه‎های کشتی، می‎ارزد که از یک کشتی ایران در وسط دریا، هیچ حمایتی نشود؟». او در بخش دیگری از سخنانش گفته بود: «انجمن بین‎المللی مؤسسات رده‎بندی IACS یک انجمن صنفی و مافیایی است. این انجمن و کشورهای تابعه آن، گوش به فرمان کشورهای تابعه خود هستند و با کمترین ریسک از سوی دولت‎های تابعه، پرچم خود را از روی کشتی کشورها برمی‎دارند. حال اگر یک کشتی حین سفر دچار مشکل شود، مسئولیت‎های قانونی آن نیز برداشته می‎شود که مشکلاتی را برای آن کشتی به وجود می‎آورد. جالب آنکه امکان دریافت خسارت هم وجود ندارد؛ زیرا در قراردادهای خرید پرچم، وقتی گواهینامه «کلاس» و «پرچم» را از یک مؤسسه رده‎بندی بین‎المللی خریدیم، متعهد می‎شویم که چیزی طلب نکنیم و در عوض آن مؤسسه هر زمان که تمایل داشت، کلاس و پرچم خود را از روی کشتی بردارد». با‌این‌حال رئیس هیئت‌مدیره کانون سراسری انجمن‎های حمل‌و‌نقل بین‎المللی در گفت‌وگو با «شرق» تأكید می‌كند مهم‌ترین علت پذیرش پرچم دیگر كشورها در دوران تحریم، آن است كه كشتی‌ها بتوانند از بیمه اتكایی بین‌المللی بهره‌مند شوند؛ موضوعی كه در‌حال‌حاضر كشتی‌ها با پرچم ایرانی از آن محروم شده‌اند.
‌ امكان اعلام دعوی علیه پاناما
جلیل اسلامی، معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران، در گفت‌وگو با «شرق» درباره تغییر پرچم گریس‌‌1 می‌گوید: در دریانوردی معمول است كه كشورها از پرچم‌های مختلف به دلایل اقتصادی و... استفاده می‌كنند؛ بنابراین اتفاقی معمول است كه كشورها از پرچم‌های مصلحتی استفاده كنند. این موضوع خاص ایران نیست و كشورهای اروپایی و آسیایی هم از كشورهای مشخصی كه ارائه‌دهنده سرویس‌های پرچم هستند، استفاده می‌كنند. این كشتی هم مشمول چنین رویه‌ای بود و اتفاق خاصی محسوب نمی‌شد و بعد از این اتفاقات با درخواست مالك كشتی، از پرچم جمهوری اسلامی ایران استفاده كردیم. اسلامی در مواجهه با این پرسش كه مهم‌ترین علت تغییر پرچم همان‌گونه كه اشاره داشتید، موضوع اقتصادی است كه البته بحث مالیات و عوارض را در بر می‌گیرد، پاسخ می‌دهد: كشتی‌رانی‌های ملی ایران از‌جمله شركت ملی نفت‌كش و همین‌طور شركت ملی كشتی‌رانی جمهوری اسلامی عموما از پرچم جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌كنند. این دو شركت هر‌كدام بالغ بر 50 فروند كشتی بزرگ دارند كه از پرچم ایران استفاده می‌كنند. كشتی‌های استیجاری كه به ‌صورت موردی و از نظر زمانی، استیجاری می‌شوند، براساس صلاحدید مالك كشتی از پرچم‌های دیگر استفاده می‌كنند كه این هم از‌جمله این موارد است. در‌حال‌حاضر تا‌جایی‌كه امكان داشته باشد، كشتی‌های ایرانی از پرچم ایران استفاده می‌كنند.او درباره سرنوشت كشتی‌هایی كه در میانه فعالیت، صاحب پرچم، پرچم خود را از روی كشتی برمی‌دارد، می‌گوید: هر كشتی موظف است كه حتما پرچم یك كشور را ثبت كرده باشد و بدون ثبت آن اجازه دریانوردی ندارد. اغلب ارائه‌دهندگان سرویس پرچم، كشورهای كوچكی هستند. یك كشتی بدون داشتن پرچم و بدون رجیستری، امكان دریانوردی بین‌المللی ندارد و هیچ بندری، اجازه پذیرش كشتی‌های بدون پرچم را ندارد. صاحب كشتی می‌تواند علیه صاحب پرچمی كه چنین عمل كرده‌ است، ادعای دعوی كند كه جزئی از اختیارات قانونی آن است.
‌ فرار از تحریم با پرچم‌های مصلحتی
مسعود دانشمند، رئیس هیئت‌مدیره کانون سراسری انجمن‎های حمل‌ونقل بین‎المللی در گفت‌وگو با «شرق» با بیان اینكه پرچم ایران اكنون تحریم نیست و می‌توان با آن تردد كرد، می‌گوید: تصمیم برای تردد با پرچم یك كشور دیگر، از اساس برای آن است كه بتوانند در همه‌جای دنیا تردد كنند و رد آنها را نزنند و نوعی فرار از تحریم محسوب می‌شود. وقتی یك كشتی با هر پرچمی در بندری، بار می‌زند، حتما ثبت می‌شود و وقتی برای تخلیه به بندر دیگر می‌رود، بازهم ثبت و به سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) اعلام می‌شود. دانشمند در پاسخ به این پرسش كه وقتی تحریم از روی IMO NUMBER انجام می‌گیرد، آیا نیازی به چنین شیوه‌هایی هست، می‌افزاید: پرچم به معنای محل ثبت كشتی است. محل ثبت كشتی وقتی فرضا پاناما اعلام می‌شود، كمتر احتمال دارد به‌دنبال مالك كشتی بروند. حتی می‌تواند مالك آن كشتی یك شركت حقوقی در یك كشور دیگر باشد. بنابراین وقتی ثبت شركت‌ها با سهام بدون نام صورت گیرد، پیدا كردن اینكه مالك آن كجاست، سخت است اما وقتی پرچم ایران باشد، كاملا مشخص است كه بار آن تحت رصد و كنترل قرار می‌گیرد.به گفته او آمریكا‌یی‌ها در دوره تحریم قبلی، پرچم ایران را توقیف كردند، هرچند در دوره اخیر كشتی‌ها با پرچم ایرانی فقط نمی‌توانند به بنادر آمریكا ورود پیدا كنند و ورود آنها به بنادر دیگر مشكلی ندارد. با‌این‌حال، دارندگان كشتی ایرانی تلاش می‌كنند وارد ریسك این مقوله نشوند.
‌ مالیات پرچم ایران 4 برابر سایر پرچم‌ها
یكی از مسائلی كه اكنون مطرح می‌شود، بحث رقم اندك مالیات و عوارض كشتی‎ها با پرچم كشورهایی مانند پاناما، سیرالئون، توگو و مالتا است و این مسئله و نه تحریم، كشتی‌داران را ترغیب به استفاده از پرچم این كشورها می‌كند. این موضوع را با دانشمند در میان می‌گذارم. او با رد این موضوع می‌گوید: وقتی كشتی با پرچم ایران به ثبت می‌رسد، مالیات آن به كشور ایران پرداخت می‌شود. این مالیات معمولا سه تا چهار برابر مالیات پرچم‌های پاناما یا لیبریا است، اما دلیل آنكه پرچم كشوری مانند پاناما گرفته می‌شود، آن است كه تعداد كشتی‌ها با پرچم این كشور بالاست و می‌توان كشتی را از نظر مالكیتی در سایه نگاه داشت. طبیعتا مالیاتی هم به آن كشور پرداخت می‌كنیم اما مالیات آن كمتر است. در شرایط نرم كه اگر بخواهیم پرچم سایر كشورها را داشته باشیم، قطعا پرچم پاناما ارزان‌تر است اما اگر انتخاب فقط بین پرچم ایران و كشورهایی مانند پاناما باشد، ارجح آن است كه پرچم ایرانی بگیریم و مالیات آن را به كشور بپردازیم اما نه در شرایط تحریمی كنونی.‌او با بیان اینكه نمی‌توان به‌روشنی گفت چند كشتی كه با پرچم پاناما تردد می‌كردند، ایرانی بودند، می‌گوید: با‌این‌حال، با قطعیت می‌توان گفت پاناما تمامی پرچم‌های خود را پس از مالتا از كشتی‌های ایرانی برداشته است. به‌هر‌حال، هر كشوری در جهان تلاش می‌كند پرچم خود را به سایر كشورها بدهد و عوارضی برای خود به‌دست آورند.دانشمند درباره كشتی گریس1 كه اخیرا در بندر جبل‌الطارق توقیف و سپس آزاد شده بود و نام آن را تغییر دادند، می‎گوید: به محض آنكه این كشتی توقیف شد، پاناما پرچم خود را از روی این كشتی برداشت. در این شرایط مالك آن كشتی نمی‌توانست به‌دنبال سایر پرچم‌ها باشد و تنها راه، اعطای پرچم ایرانی به آن بود؛ زیرا تمام جهان دیگر می‌دانست كه این كشتی متعلق به ایران است. طبق قوانین بین‌المللی دریایی، یك كشتی بدون پرچم امكان تردد ندارد و اكنون با اعطای پرچم ایرانی، این كشتی توانست به مسیر خود ادامه دهد.از او می‌پرسم آیا ایران می‌تواند علیه پاناما كه پرچم خود را در میانه راه و پیش از پایان مسیر، از روی كشتی برداشته، اقامه دعوا كند، او پاسخ می‌دهد: امكان دعوی وجود دارد، اما این دعوی چقدر مستند و قانونی است؟ این كشور تحت تحریم‌های آمریكا، پرچم خود را از روی كشتی ایران برداشته است. در نظر داشته باشید كه اعطای پرچم برای یك سال است. در ابتدای سال، صاحب كشتی، درخواست پرچم كرده و هزینه اندكی برای ثبت آن می‌دهد و پایان سال اقدام به پرداخت عوارض و مالیات به كشور صاحب پرچم می‌كند. بنابراین وقتی در میانه سال، كشور صاحب كشتی از عوارض و مالیات خود می‌گذرد، دیگر جریمه یا دعوا چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟
‌ كشتی‌ها با پرچم ایران بدون بیمه‌های بین‌المللی
اما رئیس هیئت‌مدیره کانون سراسری انجمن‎های حمل‌ونقل بین‎المللی به نكته مهم‌تری كه مالكان كشتی را بر آن می‌دارد تا با پرچم سایر كشورها تردد كنند، اشاره می‌كند: با تحریم‌های آمریكا علیه ایران، بیمه‌های بین‌المللی كشتی‌های ایرانی را بیمه نمی‌كنند. بیمه كشتی از نوع بیمه اتكایی است كه با پشتوانه بیمه آمریكا فعالیت می‌كنند و به همین دلیل ناچار شده‌ایم كشتی‌ها را با بیمه ایران روانه آب كنیم كه در این صورت ریسك آن افزایش یافته و بالطبع، حق بیمه آنها نیز افزایش می‌یابد و درعین‌حال، پوشش بیمه‌ای آن نیز كاهش می‌یابد اما اگر مالكان كشتی با پرچم كشوری دیگر تردد كنند، می‌توانند از بیمه‌های بین‌المللی بهره‌مند شوند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها