|

اتفاق

مغزخواري
شاید ترسناک به نظر برسد اما ممکن است واقعا یک روز اینترنت، مغز ما را بخورد. از غلوآمیزبودن این جمله که بگذریم، واقعا به این نکته فکر کرده‌اید که استفاده روزمره از اینترنت و دلبستگی بی‌حد ما به فضای مجازی با مغزمان چه می‌کند؟!
اینترنت کمتر از سه دهه است که به زندگی ما وارد شده و تأثیر زیادی بر روابط‌ انسانی و نقل و انتقال اطلاعات گذاشته است؛ با این همه دانشمندان هنوز نمی‌دانند تأثیر دنیای آنلاین بر مغز ما چگونه است؟ یک بررسی تازه تلاش‌ کرده است به این پرسش،
پاسخ دهد.
این بررسی که توسط محققان پنج دانشگاه در ایالات متحده ، انگلستان و استرالیا انجام شده، می‌گوید تجربیات و درس‌هایی که از استفاده از اینترنت به دست می‌آوریم، می‌تواند تأثیر بسزایی بر تغییرات ساختاری و توانایی مغز در طول زمان داشته باشد. اما بخش وحشتناك ماجرا اين است كه مدام فراموش مي‌كنيم «کودکان در معرض خطر بيشتري قرار دارند».
شناسایی و درک این تغییرات در کودکان و بزرگسالان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا هنوز مغز آنها در حال رشد است. به گزارش ايرنا شاید به همین دلیل است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) پیش از این، در ارتباط با استفاده کودکان زیر پنج سال از اینترنت ابراز نگرانی کرده بود. WHO به والدین توصیه می‌کند کودکان کمتر از پنج سال نباید بیش از یک ساعت در روز در مقابل صفحات اینترنتی قرار گیرند.
به این ترتیب محققان تلاش کردند تأثیر استفاده از اینترنت را بر میزان توجه و تمرکز، فرایندهای حافظه و شناخت اجتماعی مورد بررسی قرار دهند. با بررسی یافته‌های بی‌شمار از مطالعات قبلی، آنها توانستند تحلیل کنند که آیا اثر استفاده از اینترنت بر هر یک از این مؤلفه‌ها سودمند است یا زیان‌آور! درگوشه و كنار تهران برنامه ‌هايي در جهت افزايش آموزش خانواده‌ها و رويارويي آنها با پديده اينترنت و نحوه آموزش به كودكانشان برگزار مي‌شود. واقعيت اين است؛ پدر و مادران كنوني تا زمان جواني خود با موبايل و اينترنت كمتر آشنا بودند و راه و رسم آن را نمي‌شناسند اما اكنون كودكان چند روز بعد از تولد در كنار تبلت و موبايل قرار دارند. اگر ما بتوانيم كودكانمان را براي اين دنيا آماده كنيم، قطعا در آينده آنان راهنمايان بهتري خواهند بود. هرچند همان‌طور كه محققان در اين تحقيق فهميده‌اند انجام کارهای متعدد به صورت آنلاین، عملکرد افراد را بهبود نمی‌بخشد. در واقع، انجام چند کار آنلاین توجه و تمرکز افراد را مختل و آنها را درگیر حواس‌پرتی جدید می‌کند.
«جوزف فی» کارمند ارشد این پژوهش می‌گوید: «جریان بی‌حد و اندازه‌ای از اعلان‌ها (نوتیفیکیشن‌ها) از طریق اینترنت، ما را به سمت توجه مداوم تشویق می‌کند». همچنين آنها در بررسی‌هایشان متوجه شدند در حالی که نسل‌های قبلی مجبور بودند واقعیت‌های زندگی روزمره را به ذهنشان بسپارند، انسان‌های مدرن اکنون می‌توانند محتوای واقعی را به اینترنت منتقل کنند. این نکته در واقع ممکن است مزایایی برای مغز به همراه آورد و این اجازه را می‌دهد تا افراد روی دیگر وظایف و اهداف بلندپروازانه‌شان متمرکز شوند. به این ترتیب در واقع شما برای ذخیره اطلاعات، کمتر از مغزتان کار می‌کشید. پژوهشگران دریافتند که مغز تعامل آنلاین را به روشی غافلگیرکننده نسبت به زندگی واقعی پردازش می‌کند. محققان می‌گویند این ممکن است برای افراد مسن که با احساس انزوا روبه‌رو هستند مفید باشد اما به نظر می‌رسد پیامدهای اجتماعی تعامل آنلاین برای جوانان بیشتر است. آنها در تعاملات فضای اینترنت بیش از سایرین در معرض هیجانات، اضطراب‌ها، فشار همسالان و احیانا
طردشدگی قرار می‌گیرند.

مغزخواري
شاید ترسناک به نظر برسد اما ممکن است واقعا یک روز اینترنت، مغز ما را بخورد. از غلوآمیزبودن این جمله که بگذریم، واقعا به این نکته فکر کرده‌اید که استفاده روزمره از اینترنت و دلبستگی بی‌حد ما به فضای مجازی با مغزمان چه می‌کند؟!
اینترنت کمتر از سه دهه است که به زندگی ما وارد شده و تأثیر زیادی بر روابط‌ انسانی و نقل و انتقال اطلاعات گذاشته است؛ با این همه دانشمندان هنوز نمی‌دانند تأثیر دنیای آنلاین بر مغز ما چگونه است؟ یک بررسی تازه تلاش‌ کرده است به این پرسش،
پاسخ دهد.
این بررسی که توسط محققان پنج دانشگاه در ایالات متحده ، انگلستان و استرالیا انجام شده، می‌گوید تجربیات و درس‌هایی که از استفاده از اینترنت به دست می‌آوریم، می‌تواند تأثیر بسزایی بر تغییرات ساختاری و توانایی مغز در طول زمان داشته باشد. اما بخش وحشتناك ماجرا اين است كه مدام فراموش مي‌كنيم «کودکان در معرض خطر بيشتري قرار دارند».
شناسایی و درک این تغییرات در کودکان و بزرگسالان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا هنوز مغز آنها در حال رشد است. به گزارش ايرنا شاید به همین دلیل است که سازمان بهداشت جهانی (WHO) پیش از این، در ارتباط با استفاده کودکان زیر پنج سال از اینترنت ابراز نگرانی کرده بود. WHO به والدین توصیه می‌کند کودکان کمتر از پنج سال نباید بیش از یک ساعت در روز در مقابل صفحات اینترنتی قرار گیرند.
به این ترتیب محققان تلاش کردند تأثیر استفاده از اینترنت را بر میزان توجه و تمرکز، فرایندهای حافظه و شناخت اجتماعی مورد بررسی قرار دهند. با بررسی یافته‌های بی‌شمار از مطالعات قبلی، آنها توانستند تحلیل کنند که آیا اثر استفاده از اینترنت بر هر یک از این مؤلفه‌ها سودمند است یا زیان‌آور! درگوشه و كنار تهران برنامه ‌هايي در جهت افزايش آموزش خانواده‌ها و رويارويي آنها با پديده اينترنت و نحوه آموزش به كودكانشان برگزار مي‌شود. واقعيت اين است؛ پدر و مادران كنوني تا زمان جواني خود با موبايل و اينترنت كمتر آشنا بودند و راه و رسم آن را نمي‌شناسند اما اكنون كودكان چند روز بعد از تولد در كنار تبلت و موبايل قرار دارند. اگر ما بتوانيم كودكانمان را براي اين دنيا آماده كنيم، قطعا در آينده آنان راهنمايان بهتري خواهند بود. هرچند همان‌طور كه محققان در اين تحقيق فهميده‌اند انجام کارهای متعدد به صورت آنلاین، عملکرد افراد را بهبود نمی‌بخشد. در واقع، انجام چند کار آنلاین توجه و تمرکز افراد را مختل و آنها را درگیر حواس‌پرتی جدید می‌کند.
«جوزف فی» کارمند ارشد این پژوهش می‌گوید: «جریان بی‌حد و اندازه‌ای از اعلان‌ها (نوتیفیکیشن‌ها) از طریق اینترنت، ما را به سمت توجه مداوم تشویق می‌کند». همچنين آنها در بررسی‌هایشان متوجه شدند در حالی که نسل‌های قبلی مجبور بودند واقعیت‌های زندگی روزمره را به ذهنشان بسپارند، انسان‌های مدرن اکنون می‌توانند محتوای واقعی را به اینترنت منتقل کنند. این نکته در واقع ممکن است مزایایی برای مغز به همراه آورد و این اجازه را می‌دهد تا افراد روی دیگر وظایف و اهداف بلندپروازانه‌شان متمرکز شوند. به این ترتیب در واقع شما برای ذخیره اطلاعات، کمتر از مغزتان کار می‌کشید. پژوهشگران دریافتند که مغز تعامل آنلاین را به روشی غافلگیرکننده نسبت به زندگی واقعی پردازش می‌کند. محققان می‌گویند این ممکن است برای افراد مسن که با احساس انزوا روبه‌رو هستند مفید باشد اما به نظر می‌رسد پیامدهای اجتماعی تعامل آنلاین برای جوانان بیشتر است. آنها در تعاملات فضای اینترنت بیش از سایرین در معرض هیجانات، اضطراب‌ها، فشار همسالان و احیانا
طردشدگی قرار می‌گیرند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها