|

مقام معظم رهبري در ديدار رئيس‌جمهور و اعضاي هيئت دولت:

کساني که از بن‌بست در کشور حرف مي‌زنند، کاملا اشتباه مي‌کنند

پايگاه اطلاع‌رساني مقام معظم رهبري: حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، مقام معظم رهبري روز گذشته در ديدار رئيس‌جمهور و اعضاي هيئت دولت، با اشاره به لزوم قدرشناسي مسئولين از فرصت خدمت به مردم و ضرورت همکاري و هم‌افزايي قواي سه‌گانه، «اقتصاد» و «فرهنگ» را دو مسئله مهم کشور خواندند و با تأکيد بر توجه کامل مسئولان به «توليد داخلي» به‌عنوان «کليد اصلي حل مشکلات موجود» نکات مهمي را درباره «رهايي کشور از وابستگي به درآمد نفت»، «توجه ويژه به بخش‌هاي پيشران اقتصادي نظير مسکن، کشاورزي و شرکت‌هاي دانش‌بنيان»، «ضرورت تغيير نگاه به توليدکننده به‌عنوان رزمنده جنگ اقتصادي» و «لزوم جهت‌گيري و هدف‌گذاري پيشرفت اقتصادي به سمت تأمين عدالت و ريشه‌کن‌کردن فقر» بيان کردند و مسئولان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي مرتبط با مقوله فرهنگ را به حساسيت بيشتر و مقابله جدي و هوشمندانه با هجوم همه‌جانبه دشمن به مباني ديني، انقلابي و اخلاقي فراخواندند.
مقام معظم رهبري در ابتداي اين ديدار با تبريک عيد سعيد غديرخم و سالروز ولادت حضرت امام موسي‌بن جعفر عليه‌السلام و همچنين هفته دولت و گراميداشت ياد و خاطره شهيدان رجايي و باهنر گفتند: هفته دولت شاخص و نشانه‌اي است که با يادآوري خدمات و تلاش‌هاي يک‌سال گذشته، از يک طرف مي‌تواند مايه دلگرمي باشد و از طرف ديگر، چنانچه اين تلاش‌ها با دو شرط مهم «حرکت جهادي» و «نيت الهي» همراه شود، زمينه‌ساز برکات زيادي در جامعه خواهد شد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي يکي ديگر از برکات هفته دولت را «ارزيابي اعضاي دولت از عملکرد يک‌ساله خود و نقاط قوت و ضعف آن» برشمردند و افزودند: مسئولان بايد دوران مسئوليت را که يک لطف الهي براي خدمت به مردم است، قدر بدانند و از اين طريق، براي عرصه بسيار دشوار آخرت زاد و توشه فراهم کنند.
ايشان با اشاره به گذشت شش سال از عمر دولت، تأکيد کردند: دو سال باقي‌مانده از دوران دولت، مدت زمان کمي نيست و بايد به دور از گرفتارشدن در برخي آفات، مسائل مهم کشور را «اولويت‌بندي» و اولويت‌ها را يک به يک پيگيري کرد.
مقام معظم رهبري يکي ديگر از آفات دولت‌ها در طول سال‌هاي مختلف را «گرفتارشدن به فروع و حواشي» دانستند و گفتند: دولت در اين دو سال باقي‌مانده، از حواشي و مسائل فرعي که متأسفانه با ظهور فضاي مجازي، امکان آن بيشتر هم شده است، فاصله بگيرد و مسائل اصلي را در اولويت کاري خود قرار دهد.
مقام معظم رهبري دو اولويت اصلي کشور را «اقتصاد» و «فرهنگ» برشمردند و در سخنانشان درباره موضوع اقتصاد با اشاره به تأثيرگذاري مشکلات موجود برطبقات ضعيف و متوسط، توليد داخلي را کليد اصلي حل اين مشکلات خواندند و افزودند: البته به‌دست آوردن و چرخاندن اين کليد در قفل مشکلات اقتصادي آسان نيست اما بايد اين کار را انجام داد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي علت نام‌گذاري امسال به نام «رونق توليد» را توجه به پيش‌بيني‌ها درباره افزايش کارشکني‌هاي بيگانگان برشمردند و خاطرنشان کردند: بهترين مقابله با اين دشمني‌ها، رونق توليد است که به فضل الهي در اين زمينه حرکتي در بخش‌هاي مختلف ديده مي‌شود که به نوبه خود نشان‌دهنده ظرفيت‌هاي بالقوه در سراسر کشور است، بنابراين مسئولان بايد توليد داخلي را اساس کار قرار دهند.
ايشان سپس در تبيين اولويت‌ها در زمينه اقتصاد، بر سه مسئله تمرکز کردند: «قطع وابستگي به صادرات نفت خام»، «توجه به پيشران‌هاي اقتصادي که مي‌توانند موتور محرکه ديگر بخش‌ها قرار گيرند» و «ضرورت تغيير نگاه مسئولان و دستگاه‌ها به توليدکنندگان».
مقام معظم رهبري، درآمد آسان صدور نفت خام را بلايي بزرگ دانستند و يادآور شدند: اين مشکل ديرينه واقعا به ضرر پيشرفت کشور تمام شده است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به کشورهايي که بدون توليد يک قطره نفت، به پيشرفت چشمگيري دست يافته‌اند، گفتند: حتي در شرايط غيرتحريمي نيز کنترل بازار نفت ازجمله قيمت‌گذاري و ميزان خريد، دست مصرف‌کننده‌هاي بزرگ دنيا يعني کشورهاي غربي است و آنها مي‌توانند براساس منافع خود و جهت‌گيري‌هاي سياسي توليدکنندگان را تحت فشار بگذارند.
ايشان تبديل نفت خام به فراورده‌هاي مختلف را راه اصلي رهايي از وابستگي به صادرات نفت خام برشمردند و افزودند: همچنان که بارها گفته شده است، مي‌توانيم با استفاده از انديشمندان و صنعتگران، علاوه بر فراورده‌هاي فعلي نظير گاز و بنزين، در آينده به ترکيبات و توليدات ديگري دست يابيم که ارزش صادراتي آنها چندين برابر نفت خام باشد.
مقام معظم رهبري، توجه ويژه رئيس‌جمهور، وزارت نفت و ديگر دستگاه‌ها را به ساخت پالايشگاه ضروري دانستند و افزودند: مشکل هزينه توليد پالايشگاه را نيز مي‌توان با نقدينگي موجود در کشور و مديريت قوي حل کرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در زمينه رونق توليد، برخي بخش‌هاي اقتصادي را داراي قدرت تحريک و فعال‌کردن بخش‌هاي ديگر خواندند و گفتند: بايد به بخش‌هاي پيشران نظير مسکن، کشاورزي، خودرو، لوازم خانگي و همچنين اقتصاد دانش‌بنيان توجه ويژه کرد؛ چراکه فعال‌شدن هرکدام از اينها مي‌تواند بخش‌هاي مختلف ديگر را به حرکت وا دارد و حرکت عمومي اقتصادي کشور را به کلي متحول کند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در نکته مهم ديگري، تغيير نگاه مجموعه دولت، مسئولان و دستگاه‌ها به توليد‌کنندگان را ضروري خواندند و با مقايسه توليدکنندگان با رزمندگان سال‌هاي دفاع مقدس تأکيد کردند: توليدکنندگان رزمندگان جنگ اقتصادي با دشمنان هستند و بايد با اين چشم به آنها نگاه کرد.
ايشان با انتقاد مجدد از مشکلات موجود بر سر راه ايجاد واحدهاي توليدي گفتند: گاهي براي فعاليت يک واحد توليدي بايد نه از هفت‌خان؛ بلکه از هفتاد‌خان عبور کرد که مسئولان بايد اين مشکل جدي را حل کنند و مقررات زائد و موانع توليد را رفع کرد.
مقام معظم رهبري در همين زمينه، نگاه ويژه دولت به بنگاه‌هاي متوسط و کوچک را خواستار شدند و افزودند: اين نگاه ويژه، رکن اصلي در اقتصاد مقاومتي است که همه مسئولان آن را پسنديده‌اند و قول اجرا داده‌اند که البته کارهايي هم شده است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان کردند: اگر به نکات گفته‌شده اهتمام جدي شود، تحريم‌ها واقعا به فرصت تبديل مي‌شود؛ همان‌گونه که در ماه‌هاي اخير نيز چون واردات برخي کالاها دشوار شده، برخي مسئولان به شرکت‌هاي دانش‌بنيان مراجعه کرده‌اند و مقداري از ظرفيت‌هاي جوانان، شرکت‌هاي دانش‌بنيان، جهاد دانشگاهي و مجموعه‌هاي توليدي به کار گرفته شده است.
مقام معظم رهبري در بخش ديگري از سخنان‌شان رونق توليد را نيازمند چهار نهاده دانستند: «نيروي انساني»، «سرمايه»، «فناوري» و «مديريت اقتصادي».
ايشان نيروي انساني ايراني را انصافا بي‌نظير برشمردند و گفتند: اين واقعيت امروز مورد اذعان انديشمندان برخي کشورهاي ديگر نيز قرار دارد.
مقام معظم رهبري، نقدينگي حداقل هزارو 800 هزار ميلياردي و نيز فناوري قابل قبول در بسياري از زمينه‌ها را دو نهاده قابل قبول ديگر خواندند و افزودند: اما در بخش مديريت اقتصادي با وجود تلاش‌هاي قابل تقدير، بايد با حساسيت بيشتر برنامه‌ريزي و عمل کرد تا مشکلات موجود در روند رونق توليد کاهش محسوس يابد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي شکل‌گيري نوعي تحرک در سال جاري در زمينه‌هاي توليد صنعتي، کشاورزي، انرژي، پتروشيمي و لوازم خانگي را امري مبارک خواندند و با تأکيد بر لزوم تقويت کامل اين حرکت افزودند: اين واقعيت نشان مي‌دهد کساني که از بن‌بست در کشور حرف مي‌زنند، کاملا اشتباه مي‌کنند.
مقام معظم رهبري با اشاره به اينکه اين واقعيات بايد انگيزه و اميد و تلاش مديران را افزون‌تر کند، يک نکته بسيار مهم را درباره هدف رونق و پيشرفت اقتصادي کشور بيان کردند.
ايشان گفتند: از نظر اسلام، صِرف ثروتمند‌شدن کشور، مطلوب نيست؛ بلکه هدفِ پيشرفت اقتصادي، تأمين عدالت اجتماعي و ريشه‌کن‌کردن فقر است؛ وگرنه مانند کشورهاي پيشرفته‌اي مثل آمريكا مي‌شويم که طبقات ضعيف همچنان مشکلات عميقي دارند.
مقام معظم رهبري در ادامه سخنان خود با اشاره به «فرهنگ» به‌عنوان اولويت ديگر کشور، گفتند: در موضوع فرهنگ با حمله همه‌جانبه و جبهه وسيع بيگانگان مواجه هستيم و همه مسئولاني که با مسائل فرهنگ مرتبط هستند، بايد به اين موضوع توجه جدي داشته باشند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: دشمنان نظام اسلامي صراحتا مي‌گويند که غلبه بر جمهوري اسلامي و حاکميت اسلام با جنگ نظامي و تحريم اقتصادي امکان‌پذير نيست و بايد با نفوذ فرهنگي و تأثيرگذاري بر ذهن‌ها و مغزها و تحريک هوس‌ها به اين هدف رسيد.
ايشان با اشاره به اقدامات سازمان‌يافته ضد‌فرهنگي و ضد‌ارزشي خاطرنشان کردند: بايد مانع نفوذ اين اقدامات سازمان‌يافته در توليدات فرهنگي مانند هنر، سينما، کتاب و تئاتر شد.
مقام معظم رهبري با تأکيد بر اينکه «ما معتقد به بستن فضاي فرهنگي کشور نيستيم؛ اما با ولنگاري فرهنگي به‌شدت مخالفيم» گفتند: ما در شرايطي هستيم که جبهه مقابل ما و دستگاه‌هاي استکباري، همه امکانات فرهنگي و هنري خود را براي ضربه‌زدن به نظام اسلامي، به ‌کار گرفته‌اند و ما بايد برنامه‌ريزي جدي در مقابل اين جبهه داشته باشيم.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين با اشاره به برخي اقدامات ضدفرهنگي سازمان‌يافته اما پنهان در جامعه، افزودند: بايد دستگاه‌هاي فرهنگي اعم از وزارت ارشاد، سازمان تبليغات اسلامي، وزارت آموزش‌و‌پرورش، وزارت علوم و صداوسيما و حتي دستگاه‌هاي اطلاعاتي بر روي اين مسائل به‌شدت حساس باشند.
ايشان يکي از نکات مهم در عرصه امور فرهنگي را نقش مديران ارشد و مديران مياني دستگاه‌ها برشمردند و تأکيد کردند: اگر مديران درخصوص مسائل ديني، فرهنگي و اعتقادي دستگاه‌هاي تحت مديريت خود، علنا مراقبت و نقش‌آفريني کنند، قطعا تأثيرگذار خواهد بود.
مقام معظم رهبري ابراز نگراني درباره مسئله حجاب در جامعه را بجا و صحيح دانستند و خاطرنشان کردند: حجاب يک حکم شرعي و يک مسئله قانوني است و در اين زمينه بايد در درجه اول دستگاه‌هاي دولتي و حکومتي و مديران آنها مراقبت کنند تا براساس قانون عمل شود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رعايت موازين ديني و ظواهر مذهبي را از جانب مديران در بدنه دستگاه‌ها تأثيرگذار دانستند و گفتند: بايد حرکت ديني در کشور تقويت شود که اين موضوع به پيشرفت‌هاي مادي نيز کمک خواهد کرد.
ايشان در بخش ديگري از سخنان خود به لزوم تعامل، همکاري و هم‌جهتي قواي سه‌گانه اشاره کردند و با تأييد سخنان رئيس‌جمهور مبني بر ضرورت هم‌افزا‌بودن سه قوه، افزودند: در برخورد با متخلفان بايد منصفانه و عاقلانه و هوشمندانه عمل شود و دستگاه‌هاي نظارتي به ‌گونه‌اي عمل کنند که از اقدامات آنها برداشت‌هاي تبعيض‌آميز و غرض‌آلود و مچ‌گيري صورت نگيرد.
مقام معظم رهبري با تأکيد بر اينکه قوه مجريه مياندار و عهده‌دار وظيفه سنگين اداره کشور است، خاطرنشان کردند: همه بايد به اين واقعيت توجه کنند؛ البته مسئولان دولتي نيز بايد صبر و تحمل خود را افزايش دهند و براي کوچک‌ترين موضوع يا مشکلي بي‌تابي نکنند.
«نترسيدن از دشمن» توصيه ديگر حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به مسئولان دولت بود که گفتند: برخي اوقات سخناني را مي‌شنوم که نشانه بيمناک‌بودن از دشمن است؛ درحالي‌که از دشمن واقعا نبايد ترسيد؛ زيرا اين دشمن از ابتداي انقلاب اسلامي وجود داشته و هر کاري هم که توانسته، کرده؛ اما به موفقيت نرسيده است.
ايشان افزودند: آمريكا، اروپا و حتي شوروي سابق در اين 40 سال هر اقدامي را که مي‌توانستند عليه جمهوري اسلامي انجام دادند؛ اما به نتيجه نرسيدند؛ البته آزار و اذيت و زحمت به وجود آورده‌اند، ولي نتوانسته‌اند مانع از حرکت و پيشرفت نظام اسلامي شوند.
مقام معظم رهبري با اشاره به پيشرفت‌ها و افزايش توانايي‌هاي جمهوري اسلامي در عرصه‌هاي سياسي، دفاعي و اقتصادي تأکيد کردند: دشمن هيچ غلطي نمي‌تواند بکند و 40 سال دوم جمهوري اسلامي قطعا از 40 سال اول، براي ما بهتر و براي دشمنان بدتر خواهد بود.
ايشان در بخش پاياني سخنان خود به موضوع کشمير اشاره کردند و با ابراز ناراحتي از وضع مسلمانان اين منطقه گفتند: ما با دولت هند روابط خوبي داريم؛ اما انتظار و توقع از دولت هند اين است که سياستي منصفانه در قبال مردم نجيب کشمير در پيش بگيرد و به مردم مسلمان اين منطقه زور گفته نشود.
مقام معظم رهبري وضعيت کنوني منطقه کشمير و اختلافات هند و پاکستان در اين زمينه را نتيجه اقدامات انگليس خبيث هنگام خروج از شبه‌قاره هند دانستند و گفتند: انگليسي‌ها براي استمرار درگيري در کشمير، تعمدا اين زخم را در اين منطقه بر جاي گذاشتند.
پيش از سخنان مقام معظم رهبري، آقاي روحاني، رئيس‌جمهوری، در سخناني با اشاره به اقدامات انجام‌شده در کمک به آسيب‌ديدگان زلزله کرمانشاه در سال ۹۶ و سيل سال ۹۸، از استمرار خودکفايي در برخي بخش‌ها ازجمله در توليد گندم خبر داد و خاطرنشان کرد: به‌رغم تحريم‌ها، در ذخيره و تأمين کالاهاي اساسي در شرايط خوب و اطمينان‌بخشي قرار داريم.
آقاي روحاني با اشاره به نوسانات در بازار کالا و ارز در سال گذشته گفت: با وجود تلاش‌هاي همه‌جانبه آمريكا براي جلوگيري از صادرات و واردات کالا، توانستيم در بازار تعادل و ثبات ايجاد کنيم.
رئيس‌جمهور با تجليل از صبر و مقاومت ملت ايران در برابر فشارها گفت: امروز در سطح جهاني آمريكا به‌عنوان يک پيمان‌شکن منزوي شناخته مي‌شود و از لحاظ حقوقي، اولين‌بار در دو نوبت آمريكا را در مجامع حقوقي جهاني محکوم کرديم.
رئيس‌جمهور تحريم‌هاي آمريكا را اقدامي تروريستي دانست و خاطرنشان کرد: امروز آمريكا دست به تروريسم اقتصادي عليه همه ملت ايران و کودکان و زنان و مردان ايراني زده است.
آقاي روحاني با اشاره به گام‌هاي متقابل ايران در کاهش تعهدات برجامي گفت: مسير صحيح و درستي را در کاهش تعهدات انتخاب و تأکيد کرده‌ايم صبر ما حدي دارد و در برابر بي‌تعهدي آنها نمي‌توانيم تعهد کامل بپذيريم.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه اگر مذاکرات با 1+4 موفق باشد مي‌تواند شرايط را عوض کند، گفت: اگر گفت‌وگوها ناموفق باشد، به مسير خود ادامه خواهيم داد.
آقاي روحاني افزود: قدرت‌هاي جهاني مي‌دانند در صورت تحريم کامل نفت و به‌صفر‌رساندن صادرات نفت ايران، آبراه‌هاي بين‌المللي نمي‌تواند امنيت سابق را داشته باشد؛ بنابراين فشار يک‌جانبه عليه ايران نمي‌تواند به نفع آنها باشد و امنيتشان را در منطقه و جهان تضمين نمي‌کند.
رئيس‌جمهوری در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اقدامات بانک مرکزي و بخش اقتصادي دولت براي ايجاد آرامش در بازار گفت: قيمت ارز تا حدي متعادل شده، ضمن اينکه نسبت به تأمين کالاهاي اساسي و ضروريات زندگي مردم اطمينان داريم.
آقاي روحاني افزود: آمارها نشان مي‌دهد از ارديبهشت امسال، تورم نقطه‌به‌نقطه و ماهانه رو به کاهش است.
رئيس‌جمهور سياست دولت را فروش فراورده‌هاي نفتي به‌جاي فروش نفت خام اعلام کرد و افزود: براي اين کار پالايشگاه‌هاي موجود را توسعه داده و پالايشگاه‌هاي جديد ايجاد خواهيم کرد.
رئيس‌جمهور گفت: در قدم اول توانستيم در زمينه نفت‌گاز و گازوئيل خودکفا شويم و به صادرات برسيم و امروز هم در زمينه بنزين خودکفا شده و بنزين صادر مي‌کنيم.
آقاي روحاني ادامه داد: بايد مصرف بي‌رويه بنزين را کاهش دهيم که چارچوب مناسبي را در شوراي عالي هماهنگي اقتصادي براي اين هدف تصويب کرده‌ايم.
رئيس‌جمهور با اشاره به دستور مقام معظم رهبري درباره تغيير و اصلاح ساختار بودجه خاطرنشان کرد: هرچند در اين مورد مقداري تأخير داريم؛ اما تحريم فرصتي براي تغيير ساختار بودجه به وجود آورده است.
آقاي روحاني از کاهش بي‌کاري خبر داد و با اشاره به توسعه نقش‌آفريني شرکت‌هاي دانش‌بنيان گفت: گردشگري نيز ۴۳ درصد نسبت به سال قبل بيشتر و حدود ۳۰۰ هزار اشتغال در اين حوزه ايجاد شده است.
رئيس‌جمهور با اشاره به تحول در روستاها در زمينه آب، برق، راه، بهداشت و درمان و ارتباطات خاطرنشان کرد: روزانه ۲۰ روستا به شبکه ملي اطلاعات و ۱۰ روستا به گاز وصل مي‌شود؛ ضمن اينکه هر هفته ۳۰ روستا به آب آشاميدني متصل مي‌شود.
آقاي روحاني با اشاره به توجه ويژه دولت به قشر ضعيف و تحت پوشش کميته امداد و بهزيستي گفت: همه موفقيت‌هاي دولت تا امروز در سايه لطف خدا، هدايت رهبري و حضور و حمايت مردم بوده و اگر اين سه نبود، ناتوان‌تر از آن بوديم که در برابر يک توطئه عظيم جهاني کشور را اداره و نيازهاي مردم را تأمين کنيم.
رئيس‌جمهور با اشاره به ضرورت هم‌افزايي هر سه قوه تأکيد کرد: اگر همه دستگاه‌ها در کنار هم قرار بگيريم و همديگر را ياري کنيم، با شتاب بيشتری از تحريم‌ها عبور مي‌کنيم، حل مشکلات مردم سريع‌تر مي‌شود و آمريكا را به زانو درخواهيم آورد.

پايگاه اطلاع‌رساني مقام معظم رهبري: حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، مقام معظم رهبري روز گذشته در ديدار رئيس‌جمهور و اعضاي هيئت دولت، با اشاره به لزوم قدرشناسي مسئولين از فرصت خدمت به مردم و ضرورت همکاري و هم‌افزايي قواي سه‌گانه، «اقتصاد» و «فرهنگ» را دو مسئله مهم کشور خواندند و با تأکيد بر توجه کامل مسئولان به «توليد داخلي» به‌عنوان «کليد اصلي حل مشکلات موجود» نکات مهمي را درباره «رهايي کشور از وابستگي به درآمد نفت»، «توجه ويژه به بخش‌هاي پيشران اقتصادي نظير مسکن، کشاورزي و شرکت‌هاي دانش‌بنيان»، «ضرورت تغيير نگاه به توليدکننده به‌عنوان رزمنده جنگ اقتصادي» و «لزوم جهت‌گيري و هدف‌گذاري پيشرفت اقتصادي به سمت تأمين عدالت و ريشه‌کن‌کردن فقر» بيان کردند و مسئولان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي مرتبط با مقوله فرهنگ را به حساسيت بيشتر و مقابله جدي و هوشمندانه با هجوم همه‌جانبه دشمن به مباني ديني، انقلابي و اخلاقي فراخواندند.
مقام معظم رهبري در ابتداي اين ديدار با تبريک عيد سعيد غديرخم و سالروز ولادت حضرت امام موسي‌بن جعفر عليه‌السلام و همچنين هفته دولت و گراميداشت ياد و خاطره شهيدان رجايي و باهنر گفتند: هفته دولت شاخص و نشانه‌اي است که با يادآوري خدمات و تلاش‌هاي يک‌سال گذشته، از يک طرف مي‌تواند مايه دلگرمي باشد و از طرف ديگر، چنانچه اين تلاش‌ها با دو شرط مهم «حرکت جهادي» و «نيت الهي» همراه شود، زمينه‌ساز برکات زيادي در جامعه خواهد شد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي يکي ديگر از برکات هفته دولت را «ارزيابي اعضاي دولت از عملکرد يک‌ساله خود و نقاط قوت و ضعف آن» برشمردند و افزودند: مسئولان بايد دوران مسئوليت را که يک لطف الهي براي خدمت به مردم است، قدر بدانند و از اين طريق، براي عرصه بسيار دشوار آخرت زاد و توشه فراهم کنند.
ايشان با اشاره به گذشت شش سال از عمر دولت، تأکيد کردند: دو سال باقي‌مانده از دوران دولت، مدت زمان کمي نيست و بايد به دور از گرفتارشدن در برخي آفات، مسائل مهم کشور را «اولويت‌بندي» و اولويت‌ها را يک به يک پيگيري کرد.
مقام معظم رهبري يکي ديگر از آفات دولت‌ها در طول سال‌هاي مختلف را «گرفتارشدن به فروع و حواشي» دانستند و گفتند: دولت در اين دو سال باقي‌مانده، از حواشي و مسائل فرعي که متأسفانه با ظهور فضاي مجازي، امکان آن بيشتر هم شده است، فاصله بگيرد و مسائل اصلي را در اولويت کاري خود قرار دهد.
مقام معظم رهبري دو اولويت اصلي کشور را «اقتصاد» و «فرهنگ» برشمردند و در سخنانشان درباره موضوع اقتصاد با اشاره به تأثيرگذاري مشکلات موجود برطبقات ضعيف و متوسط، توليد داخلي را کليد اصلي حل اين مشکلات خواندند و افزودند: البته به‌دست آوردن و چرخاندن اين کليد در قفل مشکلات اقتصادي آسان نيست اما بايد اين کار را انجام داد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي علت نام‌گذاري امسال به نام «رونق توليد» را توجه به پيش‌بيني‌ها درباره افزايش کارشکني‌هاي بيگانگان برشمردند و خاطرنشان کردند: بهترين مقابله با اين دشمني‌ها، رونق توليد است که به فضل الهي در اين زمينه حرکتي در بخش‌هاي مختلف ديده مي‌شود که به نوبه خود نشان‌دهنده ظرفيت‌هاي بالقوه در سراسر کشور است، بنابراين مسئولان بايد توليد داخلي را اساس کار قرار دهند.
ايشان سپس در تبيين اولويت‌ها در زمينه اقتصاد، بر سه مسئله تمرکز کردند: «قطع وابستگي به صادرات نفت خام»، «توجه به پيشران‌هاي اقتصادي که مي‌توانند موتور محرکه ديگر بخش‌ها قرار گيرند» و «ضرورت تغيير نگاه مسئولان و دستگاه‌ها به توليدکنندگان».
مقام معظم رهبري، درآمد آسان صدور نفت خام را بلايي بزرگ دانستند و يادآور شدند: اين مشکل ديرينه واقعا به ضرر پيشرفت کشور تمام شده است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به کشورهايي که بدون توليد يک قطره نفت، به پيشرفت چشمگيري دست يافته‌اند، گفتند: حتي در شرايط غيرتحريمي نيز کنترل بازار نفت ازجمله قيمت‌گذاري و ميزان خريد، دست مصرف‌کننده‌هاي بزرگ دنيا يعني کشورهاي غربي است و آنها مي‌توانند براساس منافع خود و جهت‌گيري‌هاي سياسي توليدکنندگان را تحت فشار بگذارند.
ايشان تبديل نفت خام به فراورده‌هاي مختلف را راه اصلي رهايي از وابستگي به صادرات نفت خام برشمردند و افزودند: همچنان که بارها گفته شده است، مي‌توانيم با استفاده از انديشمندان و صنعتگران، علاوه بر فراورده‌هاي فعلي نظير گاز و بنزين، در آينده به ترکيبات و توليدات ديگري دست يابيم که ارزش صادراتي آنها چندين برابر نفت خام باشد.
مقام معظم رهبري، توجه ويژه رئيس‌جمهور، وزارت نفت و ديگر دستگاه‌ها را به ساخت پالايشگاه ضروري دانستند و افزودند: مشکل هزينه توليد پالايشگاه را نيز مي‌توان با نقدينگي موجود در کشور و مديريت قوي حل کرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در زمينه رونق توليد، برخي بخش‌هاي اقتصادي را داراي قدرت تحريک و فعال‌کردن بخش‌هاي ديگر خواندند و گفتند: بايد به بخش‌هاي پيشران نظير مسکن، کشاورزي، خودرو، لوازم خانگي و همچنين اقتصاد دانش‌بنيان توجه ويژه کرد؛ چراکه فعال‌شدن هرکدام از اينها مي‌تواند بخش‌هاي مختلف ديگر را به حرکت وا دارد و حرکت عمومي اقتصادي کشور را به کلي متحول کند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در نکته مهم ديگري، تغيير نگاه مجموعه دولت، مسئولان و دستگاه‌ها به توليد‌کنندگان را ضروري خواندند و با مقايسه توليدکنندگان با رزمندگان سال‌هاي دفاع مقدس تأکيد کردند: توليدکنندگان رزمندگان جنگ اقتصادي با دشمنان هستند و بايد با اين چشم به آنها نگاه کرد.
ايشان با انتقاد مجدد از مشکلات موجود بر سر راه ايجاد واحدهاي توليدي گفتند: گاهي براي فعاليت يک واحد توليدي بايد نه از هفت‌خان؛ بلکه از هفتاد‌خان عبور کرد که مسئولان بايد اين مشکل جدي را حل کنند و مقررات زائد و موانع توليد را رفع کرد.
مقام معظم رهبري در همين زمينه، نگاه ويژه دولت به بنگاه‌هاي متوسط و کوچک را خواستار شدند و افزودند: اين نگاه ويژه، رکن اصلي در اقتصاد مقاومتي است که همه مسئولان آن را پسنديده‌اند و قول اجرا داده‌اند که البته کارهايي هم شده است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان کردند: اگر به نکات گفته‌شده اهتمام جدي شود، تحريم‌ها واقعا به فرصت تبديل مي‌شود؛ همان‌گونه که در ماه‌هاي اخير نيز چون واردات برخي کالاها دشوار شده، برخي مسئولان به شرکت‌هاي دانش‌بنيان مراجعه کرده‌اند و مقداري از ظرفيت‌هاي جوانان، شرکت‌هاي دانش‌بنيان، جهاد دانشگاهي و مجموعه‌هاي توليدي به کار گرفته شده است.
مقام معظم رهبري در بخش ديگري از سخنان‌شان رونق توليد را نيازمند چهار نهاده دانستند: «نيروي انساني»، «سرمايه»، «فناوري» و «مديريت اقتصادي».
ايشان نيروي انساني ايراني را انصافا بي‌نظير برشمردند و گفتند: اين واقعيت امروز مورد اذعان انديشمندان برخي کشورهاي ديگر نيز قرار دارد.
مقام معظم رهبري، نقدينگي حداقل هزارو 800 هزار ميلياردي و نيز فناوري قابل قبول در بسياري از زمينه‌ها را دو نهاده قابل قبول ديگر خواندند و افزودند: اما در بخش مديريت اقتصادي با وجود تلاش‌هاي قابل تقدير، بايد با حساسيت بيشتر برنامه‌ريزي و عمل کرد تا مشکلات موجود در روند رونق توليد کاهش محسوس يابد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي شکل‌گيري نوعي تحرک در سال جاري در زمينه‌هاي توليد صنعتي، کشاورزي، انرژي، پتروشيمي و لوازم خانگي را امري مبارک خواندند و با تأکيد بر لزوم تقويت کامل اين حرکت افزودند: اين واقعيت نشان مي‌دهد کساني که از بن‌بست در کشور حرف مي‌زنند، کاملا اشتباه مي‌کنند.
مقام معظم رهبري با اشاره به اينکه اين واقعيات بايد انگيزه و اميد و تلاش مديران را افزون‌تر کند، يک نکته بسيار مهم را درباره هدف رونق و پيشرفت اقتصادي کشور بيان کردند.
ايشان گفتند: از نظر اسلام، صِرف ثروتمند‌شدن کشور، مطلوب نيست؛ بلکه هدفِ پيشرفت اقتصادي، تأمين عدالت اجتماعي و ريشه‌کن‌کردن فقر است؛ وگرنه مانند کشورهاي پيشرفته‌اي مثل آمريكا مي‌شويم که طبقات ضعيف همچنان مشکلات عميقي دارند.
مقام معظم رهبري در ادامه سخنان خود با اشاره به «فرهنگ» به‌عنوان اولويت ديگر کشور، گفتند: در موضوع فرهنگ با حمله همه‌جانبه و جبهه وسيع بيگانگان مواجه هستيم و همه مسئولاني که با مسائل فرهنگ مرتبط هستند، بايد به اين موضوع توجه جدي داشته باشند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: دشمنان نظام اسلامي صراحتا مي‌گويند که غلبه بر جمهوري اسلامي و حاکميت اسلام با جنگ نظامي و تحريم اقتصادي امکان‌پذير نيست و بايد با نفوذ فرهنگي و تأثيرگذاري بر ذهن‌ها و مغزها و تحريک هوس‌ها به اين هدف رسيد.
ايشان با اشاره به اقدامات سازمان‌يافته ضد‌فرهنگي و ضد‌ارزشي خاطرنشان کردند: بايد مانع نفوذ اين اقدامات سازمان‌يافته در توليدات فرهنگي مانند هنر، سينما، کتاب و تئاتر شد.
مقام معظم رهبري با تأکيد بر اينکه «ما معتقد به بستن فضاي فرهنگي کشور نيستيم؛ اما با ولنگاري فرهنگي به‌شدت مخالفيم» گفتند: ما در شرايطي هستيم که جبهه مقابل ما و دستگاه‌هاي استکباري، همه امکانات فرهنگي و هنري خود را براي ضربه‌زدن به نظام اسلامي، به ‌کار گرفته‌اند و ما بايد برنامه‌ريزي جدي در مقابل اين جبهه داشته باشيم.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين با اشاره به برخي اقدامات ضدفرهنگي سازمان‌يافته اما پنهان در جامعه، افزودند: بايد دستگاه‌هاي فرهنگي اعم از وزارت ارشاد، سازمان تبليغات اسلامي، وزارت آموزش‌و‌پرورش، وزارت علوم و صداوسيما و حتي دستگاه‌هاي اطلاعاتي بر روي اين مسائل به‌شدت حساس باشند.
ايشان يکي از نکات مهم در عرصه امور فرهنگي را نقش مديران ارشد و مديران مياني دستگاه‌ها برشمردند و تأکيد کردند: اگر مديران درخصوص مسائل ديني، فرهنگي و اعتقادي دستگاه‌هاي تحت مديريت خود، علنا مراقبت و نقش‌آفريني کنند، قطعا تأثيرگذار خواهد بود.
مقام معظم رهبري ابراز نگراني درباره مسئله حجاب در جامعه را بجا و صحيح دانستند و خاطرنشان کردند: حجاب يک حکم شرعي و يک مسئله قانوني است و در اين زمينه بايد در درجه اول دستگاه‌هاي دولتي و حکومتي و مديران آنها مراقبت کنند تا براساس قانون عمل شود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رعايت موازين ديني و ظواهر مذهبي را از جانب مديران در بدنه دستگاه‌ها تأثيرگذار دانستند و گفتند: بايد حرکت ديني در کشور تقويت شود که اين موضوع به پيشرفت‌هاي مادي نيز کمک خواهد کرد.
ايشان در بخش ديگري از سخنان خود به لزوم تعامل، همکاري و هم‌جهتي قواي سه‌گانه اشاره کردند و با تأييد سخنان رئيس‌جمهور مبني بر ضرورت هم‌افزا‌بودن سه قوه، افزودند: در برخورد با متخلفان بايد منصفانه و عاقلانه و هوشمندانه عمل شود و دستگاه‌هاي نظارتي به ‌گونه‌اي عمل کنند که از اقدامات آنها برداشت‌هاي تبعيض‌آميز و غرض‌آلود و مچ‌گيري صورت نگيرد.
مقام معظم رهبري با تأکيد بر اينکه قوه مجريه مياندار و عهده‌دار وظيفه سنگين اداره کشور است، خاطرنشان کردند: همه بايد به اين واقعيت توجه کنند؛ البته مسئولان دولتي نيز بايد صبر و تحمل خود را افزايش دهند و براي کوچک‌ترين موضوع يا مشکلي بي‌تابي نکنند.
«نترسيدن از دشمن» توصيه ديگر حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به مسئولان دولت بود که گفتند: برخي اوقات سخناني را مي‌شنوم که نشانه بيمناک‌بودن از دشمن است؛ درحالي‌که از دشمن واقعا نبايد ترسيد؛ زيرا اين دشمن از ابتداي انقلاب اسلامي وجود داشته و هر کاري هم که توانسته، کرده؛ اما به موفقيت نرسيده است.
ايشان افزودند: آمريكا، اروپا و حتي شوروي سابق در اين 40 سال هر اقدامي را که مي‌توانستند عليه جمهوري اسلامي انجام دادند؛ اما به نتيجه نرسيدند؛ البته آزار و اذيت و زحمت به وجود آورده‌اند، ولي نتوانسته‌اند مانع از حرکت و پيشرفت نظام اسلامي شوند.
مقام معظم رهبري با اشاره به پيشرفت‌ها و افزايش توانايي‌هاي جمهوري اسلامي در عرصه‌هاي سياسي، دفاعي و اقتصادي تأکيد کردند: دشمن هيچ غلطي نمي‌تواند بکند و 40 سال دوم جمهوري اسلامي قطعا از 40 سال اول، براي ما بهتر و براي دشمنان بدتر خواهد بود.
ايشان در بخش پاياني سخنان خود به موضوع کشمير اشاره کردند و با ابراز ناراحتي از وضع مسلمانان اين منطقه گفتند: ما با دولت هند روابط خوبي داريم؛ اما انتظار و توقع از دولت هند اين است که سياستي منصفانه در قبال مردم نجيب کشمير در پيش بگيرد و به مردم مسلمان اين منطقه زور گفته نشود.
مقام معظم رهبري وضعيت کنوني منطقه کشمير و اختلافات هند و پاکستان در اين زمينه را نتيجه اقدامات انگليس خبيث هنگام خروج از شبه‌قاره هند دانستند و گفتند: انگليسي‌ها براي استمرار درگيري در کشمير، تعمدا اين زخم را در اين منطقه بر جاي گذاشتند.
پيش از سخنان مقام معظم رهبري، آقاي روحاني، رئيس‌جمهوری، در سخناني با اشاره به اقدامات انجام‌شده در کمک به آسيب‌ديدگان زلزله کرمانشاه در سال ۹۶ و سيل سال ۹۸، از استمرار خودکفايي در برخي بخش‌ها ازجمله در توليد گندم خبر داد و خاطرنشان کرد: به‌رغم تحريم‌ها، در ذخيره و تأمين کالاهاي اساسي در شرايط خوب و اطمينان‌بخشي قرار داريم.
آقاي روحاني با اشاره به نوسانات در بازار کالا و ارز در سال گذشته گفت: با وجود تلاش‌هاي همه‌جانبه آمريكا براي جلوگيري از صادرات و واردات کالا، توانستيم در بازار تعادل و ثبات ايجاد کنيم.
رئيس‌جمهور با تجليل از صبر و مقاومت ملت ايران در برابر فشارها گفت: امروز در سطح جهاني آمريكا به‌عنوان يک پيمان‌شکن منزوي شناخته مي‌شود و از لحاظ حقوقي، اولين‌بار در دو نوبت آمريكا را در مجامع حقوقي جهاني محکوم کرديم.
رئيس‌جمهور تحريم‌هاي آمريكا را اقدامي تروريستي دانست و خاطرنشان کرد: امروز آمريكا دست به تروريسم اقتصادي عليه همه ملت ايران و کودکان و زنان و مردان ايراني زده است.
آقاي روحاني با اشاره به گام‌هاي متقابل ايران در کاهش تعهدات برجامي گفت: مسير صحيح و درستي را در کاهش تعهدات انتخاب و تأکيد کرده‌ايم صبر ما حدي دارد و در برابر بي‌تعهدي آنها نمي‌توانيم تعهد کامل بپذيريم.
رئيس‌جمهور با بيان اينکه اگر مذاکرات با 1+4 موفق باشد مي‌تواند شرايط را عوض کند، گفت: اگر گفت‌وگوها ناموفق باشد، به مسير خود ادامه خواهيم داد.
آقاي روحاني افزود: قدرت‌هاي جهاني مي‌دانند در صورت تحريم کامل نفت و به‌صفر‌رساندن صادرات نفت ايران، آبراه‌هاي بين‌المللي نمي‌تواند امنيت سابق را داشته باشد؛ بنابراين فشار يک‌جانبه عليه ايران نمي‌تواند به نفع آنها باشد و امنيتشان را در منطقه و جهان تضمين نمي‌کند.
رئيس‌جمهوری در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اقدامات بانک مرکزي و بخش اقتصادي دولت براي ايجاد آرامش در بازار گفت: قيمت ارز تا حدي متعادل شده، ضمن اينکه نسبت به تأمين کالاهاي اساسي و ضروريات زندگي مردم اطمينان داريم.
آقاي روحاني افزود: آمارها نشان مي‌دهد از ارديبهشت امسال، تورم نقطه‌به‌نقطه و ماهانه رو به کاهش است.
رئيس‌جمهور سياست دولت را فروش فراورده‌هاي نفتي به‌جاي فروش نفت خام اعلام کرد و افزود: براي اين کار پالايشگاه‌هاي موجود را توسعه داده و پالايشگاه‌هاي جديد ايجاد خواهيم کرد.
رئيس‌جمهور گفت: در قدم اول توانستيم در زمينه نفت‌گاز و گازوئيل خودکفا شويم و به صادرات برسيم و امروز هم در زمينه بنزين خودکفا شده و بنزين صادر مي‌کنيم.
آقاي روحاني ادامه داد: بايد مصرف بي‌رويه بنزين را کاهش دهيم که چارچوب مناسبي را در شوراي عالي هماهنگي اقتصادي براي اين هدف تصويب کرده‌ايم.
رئيس‌جمهور با اشاره به دستور مقام معظم رهبري درباره تغيير و اصلاح ساختار بودجه خاطرنشان کرد: هرچند در اين مورد مقداري تأخير داريم؛ اما تحريم فرصتي براي تغيير ساختار بودجه به وجود آورده است.
آقاي روحاني از کاهش بي‌کاري خبر داد و با اشاره به توسعه نقش‌آفريني شرکت‌هاي دانش‌بنيان گفت: گردشگري نيز ۴۳ درصد نسبت به سال قبل بيشتر و حدود ۳۰۰ هزار اشتغال در اين حوزه ايجاد شده است.
رئيس‌جمهور با اشاره به تحول در روستاها در زمينه آب، برق، راه، بهداشت و درمان و ارتباطات خاطرنشان کرد: روزانه ۲۰ روستا به شبکه ملي اطلاعات و ۱۰ روستا به گاز وصل مي‌شود؛ ضمن اينکه هر هفته ۳۰ روستا به آب آشاميدني متصل مي‌شود.
آقاي روحاني با اشاره به توجه ويژه دولت به قشر ضعيف و تحت پوشش کميته امداد و بهزيستي گفت: همه موفقيت‌هاي دولت تا امروز در سايه لطف خدا، هدايت رهبري و حضور و حمايت مردم بوده و اگر اين سه نبود، ناتوان‌تر از آن بوديم که در برابر يک توطئه عظيم جهاني کشور را اداره و نيازهاي مردم را تأمين کنيم.
رئيس‌جمهور با اشاره به ضرورت هم‌افزايي هر سه قوه تأکيد کرد: اگر همه دستگاه‌ها در کنار هم قرار بگيريم و همديگر را ياري کنيم، با شتاب بيشتری از تحريم‌ها عبور مي‌کنيم، حل مشکلات مردم سريع‌تر مي‌شود و آمريكا را به زانو درخواهيم آورد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها