|

گزارش «شرق» از واكنش اعضاي هيئت دولت به درگذشت سحر خداياري

بحث داغ «سحر»

گروه جامعه: ماجراي سحر خداياري، دختر جواني كه خودسوزي و درگذشتش به موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها گره خورده،‌ همچنان داغ و در صدر اخبار است. روز گذشته نيز اعضاي مختلف هيئت دولت؛ از خود رئيس‌جمهور تا سخنگو و رئيس دفتر و معاون حقوقي او هركدام به انحای مختلف، تلويحا يا به صورتي مستقيم و واضح درباره او و مسئله ورود زنان به ورزشگاه‌ها اظهارنظر كردند.
روحاني:‌ نبايد تندروي‌هايي که مردم را آزار مي‌دهد اجازه بروز پيدا کند
از آن جمله مي‌توان به سخنان حسن روحاني، رئيس‌جمهور، در جلسه روز چهارشنبه هيئت دولت اشاره كرد كه در صحبت‌هاي خود با تأکيد بر اينکه امروز بايد روحيه وحدت و يگانگي در کشورمان بيش از هر زمان ديگري باشد، اين‌طور گفت: «در شرايطي که دشمن همه فشارهاي اقتصادي را به کار گرفته است، نبايد برخي از تندروي‌ها و مسيرهاي غيردقيق که مردم را آزار مي‌دهد در جامعه اجازه بروز پيدا کنند، چراکه مردم به اندازه کافي با غصه و سختي مواجه هستند و نبايد اجازه داد که بر اساس بي‌دقتي‌ها غصه جديدي بر مردم وارد شود».‌برخي اين اظهارات غيرمستقيم روحاني را اشاره‌اي به موضوع اين دختر جوان و ماجراي سربازكردن دوباره مسئله ممنوعيت ورود زنان به ورزشگاه‌ها تحليل كردند.
اما به غير از او، ديگر اعضاي هيئت دولت كه درباره اين ماجرا اظهارنظر كردند به صورتي مستقيم به سرنوشت سحر خداياري و مسئله ورود زنان به ورزشگاه‌ها پرداختند.
ربيعي: دولت موافق حضور زنان در ورزشگاه‌هاست
علي ربيعي، سخنگوي دولت يكي از آنها بود. او روز گذشته در حاشيه جلسه هيئت دولت در مقابل خبرنگاران و در پاسخ به پرسشي درباره پاسخ دولت به مطالبات زنان براي ورود به ورزشگاه‌ها و مطالبات اجتماعي آنها، به اين موضوع اشاره كرد و گفت: «موضوع مرحومه سحر و حضور زنان در ورزشگاه‌ يکشنبه پيش در دولت مطرح شد. دولت موافق حضور زنان در ورزشگاه‌هاست و طبق گزارش وزير ورزش، زيرساخت‌هاي لازم؛ مثل معبر، مکان و سرويس‌هاي جداگانه در همه ورزشگاه‌ها که مسابقات ملي و ليگ برگزار مي‌شود، آماده است و ورزشگاهي نيست که اين زيرساخت‌ها را نداشته باشد».‌وي افزود: «خانم‌ها فعلا مي‌توانند در همه بازي‌هاي ملي حضور يابند. با رعايت ملاحظات شرايط دارد به سمتي پيش مي‌رود که زنان در مسابقات ليگ حضور يابند. تأکيد شد که تصميم‌گيري‌ها بايد سرعت داشته باشد. توصيه مي‌کنيم که مردان هم بايد ملاحظات اخلاقي را رعايت کنند تا برخي نگراني‌ها رفع شود. ما براي همه اين نگراني‌ها احترام قائل هستيم. البته جامعه هم مطالبات اقتصادي، سياسي و اجتماعي دارد و هيچ‌کدام از اين مطالبات به نفع ديگري قابل حذف نيست. در حوزه مطالبات اجتماعي زنان نيز اعتقاد به يک گام به پيش، 10 گام به پس نداريم، خواست زنان در جايگاه‌هاي اجتماعي حرف درستي است. مسئوليت زنان در برخي وزارتخانه‌ها به 30 درصد رسيده است. 66 درصد اشتغال را زنان تشکيل مي‌دهند».
سخنگوي دولت در مورد خودسوزي سحر خداياري نيز گفت: گزارش‌هايي تهيه و ابعاد موضوع بررسي مي‌شود.
جنيدي: ورود زنان به ورزشگاه هيچ منع قانوني‌ای ندارد
به غير از علي ربيعي، لعيا جنيدي، معاون حقوقي رئيس‌جمهوري، نيز از جمله ديگر اعضاي هيئت دولت بود كه به اين ماجرا پرداخت و گفت: «حرف من يک جمله است. ورود خانم‌ها به ورزشگاه هيچ منع قانوني‌ای ندارد. بنابراين سلب حق، معنايي ندارد. دولت هم موضعش همين است و از اين مسئله حمايت مي‌کند و تا حالا هم شرايط را در چندين نوبت فراهم کرده است و بعد از اين هم شرايط را بيشتر فراهم خواهد کرد».‌وي درباره اينکه مي‌گويند دولت نمي‌تواند در اين خصوص در مقابل حرف مراجع ايستادگي کند، گفت: «دولت حتما سعي مي‌کند با تعامل اين مسئله را حل کند و اين تصميم جدي دولت است و از قبل هم در چندين نوبت سعي کرده تا در چندين مسابقه اين کار را انجام دهد. مسير اين کار، همين بوده و برنامه دولت هم همين است که انجام خواهد داد و اميدواريم با تعامل کار درست شود».‌معاون حقوقي رئيس‌جمهوري همچنين در اولين روز هفته به ايرنا گفته بود: «با وجود اينکه نظر خود را در زمينه حضور بانوان در ورزشگاه بيان کرده‌ام، اما برخي در اين مورد کم‌مهري مي‌کنند. اصل در نظام حقوق اسلام و نظام حقوقي ايران بر «جواز» بوده و بر «منع» نيست؛ يعني اگر «نص» با استناد بر قانون اساسي به طور صريح منع نشده باشد، اصل بر «جواز» آن است».معاون حقوقي رئيس‌جمهوري افزود: «درباره حضور بانوان در ورزشگاه در قانون منع صريح وجود ندارد و حتي برخي به مصوبه شوراي انقلاب فرهنگي استناد کردند. در اين مصوبه به سالن اختصاصي مردان يا زنان اشاره شده، درحالي‌که ورزشگاه با صد هزار نفر گنجايش را نمي‌توان سالن خصوصي تلقي کرد. بنده فردی سياسي نيستم و يک حقوق‌دان پايبند به اصول حقوقي هستم و به طور کامل بر اساس روش و منطق حقوق حرف مي‌زنم که در اين راستا و چارچوب قانوني که صراحت به منع حضور در ورزشگاه باشد وجود ندارد؛ بنابراين اصل بر «جواز» است».
واعظي: حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به مصلحت نيست
با وجود اين اظهارات و گفته‌هاي واضح معاون حقوقي رئيس‌جمهور و سخنگوي دولت، اما رئيس دفتر رئيس‌جمهور دراين‌باره موضعي متفاوت گرفت و گفت: «حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به مصلحت نيست»؛ اظهارنظري كه البته در شبكه‌هاي اجتماعي و رسانه‌ها با واكنش‌هاي مخالف زيادي روبه‌رو شد.‌البته بر اساس گزارش رسانه‌ها رئيس دفتر رئيس‌جمهور در سخنان خود با بيان اينکه اگر فضاي ورزشگاه‌ها مناسب حضور بانوان باشد، از نظر دولت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها منعي ندارد، تصريح کرد که با فضاي فعلي ورزشگاه‌ها، حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به مصلحت نيست.‌به گزارش ايسنا، واعظي در ادامه در پاسخ به پرسشي درباره خودسوزي يکي از دختران طرفدار تيم استقلال که از حاميان ورود بانوان به ورزشگاه‌ها بوده، اظهار کرد: «موضع دولت در اين‌ زمینه دوتا است؛ يکي اينکه خانم‌ها حقوق و علايقي دارند و وظيفه دولت و حکومت اين است که موضوع را دنبال کند تا اين حقوق محقق شود اما اينکه کسي براي گرفتن حق خود بخواهد دست به چنين کارهايي بزند، مورد تأييد هيچ کسي نيست؛ ضمن اينکه اين موضوع در هفته گذشته در جلسه دولت مورد بحث قرار گرفت و خانم ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئيس‌جمهوري مأمور رسيدگي به اين موضوع شد. ايشان گروهي را جهت عيادت به بيمارستان اعزام کردند و اين گروه با خانواده آن خانم صحبت کردند».‌واعظي ادامه داد: «بر اساس گزارشي که خانم ابتکار ارائه کردند، خانواده آن خانم گفته‌اند که ايشان يکسري مشکلاتي داشته‌اند. ما از يک طرف با خانواده آن دختر همدردي مي‌کنيم و از طرف ديگر تأکيد مي‌کنيم که به‌هيچ‌وجه اقداماتي نظير خودسوزي را نه تأييد مي‌کنيم و نه حرکتي انجام مي‌دهيم که باعث اين اقدام شود. به‌نوعي ما بايد اقدام کنيم که حقوق زنان ايفا شود. امروز آقاي رئيس‌جمهور در جلسه هيئت‌دولت فرمودند ‌ زماني که ايام انتخابات فرامي‌رسد، بهترين فرصت براي طرح خواسته‌ها از سوي مردم است. ما در حال پيگيري هستيم که اصل موضوع خودسوزي و کشته‌شدن اين خانم چه بوده است».
واعظي در پاسخ به پرسشي درباره طرح مطالبه حضور زنان در ورزشگاه‌ها خاطرنشان کرد: «طرح اين مطالبه موضوع جديدي نيست و ما چند ماه قبل در دولت دراين‌باره بحث کرديم و تصميم‌گيري‌هايي انجام داده‌ايم؛ ما در يک دوراهي قرار گرفته‌ايم؛ از يک طرف اعتقاد داريم که اگر فضاي ورزشگاه‌ها مناسب حضور بانوان باشد، از نظر دولت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها منعي ندارد اما با فضاي فعلي که در ورزشگاه‌ها وجود دارد و با وجود فحاشي‌ها و درگيري‌ها، حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به مصلحت نيست».‌او ادامه داد: «وزير ورزش مأمور شده است تا مقداري با گروه‌هاي طرفداري و ليدرهاي تيم‌هاي مختلف صحبت کنند تا مقداري فضا را از نظر اخلاقي درست کنند. همچنين محل مناسبي براي تردد بانوان و سرويس بهداشتي آنها و همچنين محل نشستن فراهم کنند».
رئيس دفتر رئيس‌جمهور در پاسخ به اين پرسش که آقاي روحاني به قولي که رئيس فيفا درباره حضور زنان به ورزشگاه داده‌اند، همچنان پايبند هستند، تأکيد کرد: «آقاي روحاني قولي در اين خصوص ندادند. رئيس فيفا سؤالي مطرح کردند و آقاي روحاني نيز گفتند که از نظر ما مانعي در اين خصوص وجود ندارد و اين اقدام در گذشته انجام شده و در آينده نيز انجام مي‌شود».
پدر سحر: هیچ حکمی مبنی‌بر زندانی‌شدن دخترم صادر نشده بود
البته در همين شرايط، حیدرعلی خدایاری، پدر سحر خدایاری، در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر در تشریح جزئیات ماجرایی که برای دخترش رخ داده بود، اين‌طور گفت: «‌سحر یک مشکل عصبی داشت و تحت‌تأثیر برخی دوستانش اقدام به خودسوزی کرد و ما افرادی را که دارند از این ماجرا سوءاستفاده می‌کنند و آرامش جامعه را به‌هم می‌ریزند حلال نمی‌کنیم. دختر من از نظر عصبی مشکل داشت و در آن روز هم اعصابش به‌هم می‌ریزد و فحاشی می‌کند و با مأمور نیروی انتظامی درگیر می‌شود».‌خدایاری تصریح کرد: «در این چندروزی که سحر در بیمارستان بستری بود، هیچ سلبریتی یا فوتبالیست یا مسئولی به ملاقات سحر نیامد‌ و من کسی را ندیدم. هرکسی که می‌گوید سحر قربانی شده بی‌دلیل این حرف را می‌زند، سحر قربانی چه شده؟ یک مشکل عصبی داشته که در روزی که به دادگاه می‌رود باز هم اعصابش به‌هم می‌ریزد و بعد اقدام به خودسوزی می‌کند».
او همچنين تأكيد كرد: «هیچ حکمی مبنی‌بر زندانی‌شدن سحر صادر نشده و ما به‌عنوان خانواده سحر اعلام می‌کنیم که اصلا قرار نبوده سحر زندانی شود. من فدایی نظام هستم و در جنگ تحمیلی هم جانباز شدم، امام را با جان‌ودل دوست دارم و از این به‌بعد هم اگر خدای‌نکرده برای کشور اتفاقی رخ دهد از پیشتازانی هستم که از نظام دفاع کنم، ترسی ندارم، اگر یک درصد با نظام مشکلی داشتم الان اعلام می‌کردم، ولی می‌گویم که نه من و نه دخترم و نه هیچ‌یک از افراد خانواده‌ام با نظام نه مشکلی داشته‌ایم و نه داریم».
خدایاری همچنين گفت: «پیکر دخترم را بعد از فوت تحویل دادند و مشکلی برای دریافت پیکرش نداشتیم و گفتند هرجایی دلتان می‌خواهد سحر را دفن کنید و اصلا برای خاک‌سپاری و مراسم هم مشکلی نداشتیم. از افرادی که از خون دختر من سوءاستفاده می‌کنند راضی نیستم و حلالشان نمی‌کنم. این افراد اشتباه می‌کنند که به بهانه اتفاقی که برای سحر رخ داده، علیه کشور صحبت می‌کنند».‌در همين حال و پس از انتشار خبری مبنی‌بر اینکه جنازه خانم «سحر. خ» که هفته گذشته مقابل یکی از واحد‌های قضائی تهران خودسوزی کرد، به خانواده‌اش از سوی پزشکی‌قانونی تحویل نشده است، رئیس سازمان پزشکی‌قانونی کشور این خبر را تکذیب کرد. دکتر مسجدی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائيه با تکذیب خبر منتشره در فضای مجازی مبنی‌بر عدم تحویل پیکر خانم «سحر. خ» گفت: با توجه به سکونت خانواده وی در شهر قم، جسد ایشان برای طی مراحل قانونی به پزشکی‌قانونی این استان منتقل شده است. وی افزود: اقدامات تحویل جسد پس از بررسی‌های لازم و طی مراحل قانونی توسط همکاران پزشکی‌قانونی قم انجام و جسد دیروز به خانواده ایشان تحویل شده است.‌اين خبرگزاري همچنين اعلام كرد: «هفته گذشته یک مقام آگاه در دادگستری تهران با اشاره به خودسوزی یک خانم مراجعه‌کننده مقابل یکی از واحد‌های قضائی تهران در مورد سابقه پرونده فرد مذکور گفت: این فرد در اسفندماه سال ۹۷ و درحالی‌که پوشش نامناسب داشته است، با مأموران نیروی انتظامی درگیر می‌شود و به آنها توهین می‌کند که مستندات لازم در همین رابطه از ناحیه مأموران تهیه و به دادسرای تهران تحویل می‌شود. بر همین اساس برای متهم مورد اشاره با عنوان جریحه‌دارکردن عفت عمومی و توهین به مأموران پرونده قضائی تشکیل شده است که نام‌برده از همان زمان تاکنون با صدور قرار تأمین آزاد بوده و به دادگاه مراجعه می‌کند. در اين خبر آمده است برای فرد مورد اشاره دادگاهی برگزار نشد و فرد مورد اشاره حکم محکومیت ندارد».
دختري كه سوخت، بحثي كه داغ شد
با اين بحث و اظهارنظرهاي مسئولان دولتي،‌ مسئله خودسوزي سحر خداياري بار ديگر مطالبه به نظر لاينحل اجازه ورود زنان به ورزشگاه‌ها را دوباره بر سر زبان‌ها انداخت. ماجراي تلاش خود او براي ورود به ورزشگاه به اسفند سال 97 برمي‌گردد؛‌ زماني كه براي ديدن بازي استقلال با تيم اماراتي العين تلاش کرد با لباس مبدل مردانه وارد ورزشگاه‌ شود اما پيش از ورود شناسايي شد و هنگام بازداشت مقاومت کرد و با مأموران پليس درگير شد، همين درگيري هم او را چهار روز راهي بازداشتگاه کرد. اما پس از آزادشدن غمگين‌تر و عصبي‌تر به نظر مي‌رسيد. سحر هفته گذشته بدون اعلام به خانواده‌اش براي پيگيري وضعيت پرونده و همچنين پس‌گرفتن تلفن همراهش به دادسراي انقلاب مراجعه کرده بود. پزشکان پس از انتقال اين دختر به بيمارستان سوانح سوختگي مطهري، از 90 درصد سوختگي او خبر دادند و همين آتش هم بالاخره جانش را گرفت.‌اين ماجرا در اسفند 97 سرآغاز ورود سحر خداياري به اتفاقي بود كه انتهاي آن به خودسوزي و مرگش رسيد. بدن بي‌جان او حالا كفن‌پيچ شده در گورستاني در قم دفن شده است اما بحث و گفت‌وگوها درباره ماجرايي كه خودسوزي و درگذشت او دوباره زنده‌اش كرد، همچنان داغ است و بايد ديد آيا در نهايت قضيه به حل اين مشكل خواهد انجاميد يا خير.

گروه جامعه: ماجراي سحر خداياري، دختر جواني كه خودسوزي و درگذشتش به موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها گره خورده،‌ همچنان داغ و در صدر اخبار است. روز گذشته نيز اعضاي مختلف هيئت دولت؛ از خود رئيس‌جمهور تا سخنگو و رئيس دفتر و معاون حقوقي او هركدام به انحای مختلف، تلويحا يا به صورتي مستقيم و واضح درباره او و مسئله ورود زنان به ورزشگاه‌ها اظهارنظر كردند.
روحاني:‌ نبايد تندروي‌هايي که مردم را آزار مي‌دهد اجازه بروز پيدا کند
از آن جمله مي‌توان به سخنان حسن روحاني، رئيس‌جمهور، در جلسه روز چهارشنبه هيئت دولت اشاره كرد كه در صحبت‌هاي خود با تأکيد بر اينکه امروز بايد روحيه وحدت و يگانگي در کشورمان بيش از هر زمان ديگري باشد، اين‌طور گفت: «در شرايطي که دشمن همه فشارهاي اقتصادي را به کار گرفته است، نبايد برخي از تندروي‌ها و مسيرهاي غيردقيق که مردم را آزار مي‌دهد در جامعه اجازه بروز پيدا کنند، چراکه مردم به اندازه کافي با غصه و سختي مواجه هستند و نبايد اجازه داد که بر اساس بي‌دقتي‌ها غصه جديدي بر مردم وارد شود».‌برخي اين اظهارات غيرمستقيم روحاني را اشاره‌اي به موضوع اين دختر جوان و ماجراي سربازكردن دوباره مسئله ممنوعيت ورود زنان به ورزشگاه‌ها تحليل كردند.
اما به غير از او، ديگر اعضاي هيئت دولت كه درباره اين ماجرا اظهارنظر كردند به صورتي مستقيم به سرنوشت سحر خداياري و مسئله ورود زنان به ورزشگاه‌ها پرداختند.
ربيعي: دولت موافق حضور زنان در ورزشگاه‌هاست
علي ربيعي، سخنگوي دولت يكي از آنها بود. او روز گذشته در حاشيه جلسه هيئت دولت در مقابل خبرنگاران و در پاسخ به پرسشي درباره پاسخ دولت به مطالبات زنان براي ورود به ورزشگاه‌ها و مطالبات اجتماعي آنها، به اين موضوع اشاره كرد و گفت: «موضوع مرحومه سحر و حضور زنان در ورزشگاه‌ يکشنبه پيش در دولت مطرح شد. دولت موافق حضور زنان در ورزشگاه‌هاست و طبق گزارش وزير ورزش، زيرساخت‌هاي لازم؛ مثل معبر، مکان و سرويس‌هاي جداگانه در همه ورزشگاه‌ها که مسابقات ملي و ليگ برگزار مي‌شود، آماده است و ورزشگاهي نيست که اين زيرساخت‌ها را نداشته باشد».‌وي افزود: «خانم‌ها فعلا مي‌توانند در همه بازي‌هاي ملي حضور يابند. با رعايت ملاحظات شرايط دارد به سمتي پيش مي‌رود که زنان در مسابقات ليگ حضور يابند. تأکيد شد که تصميم‌گيري‌ها بايد سرعت داشته باشد. توصيه مي‌کنيم که مردان هم بايد ملاحظات اخلاقي را رعايت کنند تا برخي نگراني‌ها رفع شود. ما براي همه اين نگراني‌ها احترام قائل هستيم. البته جامعه هم مطالبات اقتصادي، سياسي و اجتماعي دارد و هيچ‌کدام از اين مطالبات به نفع ديگري قابل حذف نيست. در حوزه مطالبات اجتماعي زنان نيز اعتقاد به يک گام به پيش، 10 گام به پس نداريم، خواست زنان در جايگاه‌هاي اجتماعي حرف درستي است. مسئوليت زنان در برخي وزارتخانه‌ها به 30 درصد رسيده است. 66 درصد اشتغال را زنان تشکيل مي‌دهند».
سخنگوي دولت در مورد خودسوزي سحر خداياري نيز گفت: گزارش‌هايي تهيه و ابعاد موضوع بررسي مي‌شود.
جنيدي: ورود زنان به ورزشگاه هيچ منع قانوني‌ای ندارد
به غير از علي ربيعي، لعيا جنيدي، معاون حقوقي رئيس‌جمهوري، نيز از جمله ديگر اعضاي هيئت دولت بود كه به اين ماجرا پرداخت و گفت: «حرف من يک جمله است. ورود خانم‌ها به ورزشگاه هيچ منع قانوني‌ای ندارد. بنابراين سلب حق، معنايي ندارد. دولت هم موضعش همين است و از اين مسئله حمايت مي‌کند و تا حالا هم شرايط را در چندين نوبت فراهم کرده است و بعد از اين هم شرايط را بيشتر فراهم خواهد کرد».‌وي درباره اينکه مي‌گويند دولت نمي‌تواند در اين خصوص در مقابل حرف مراجع ايستادگي کند، گفت: «دولت حتما سعي مي‌کند با تعامل اين مسئله را حل کند و اين تصميم جدي دولت است و از قبل هم در چندين نوبت سعي کرده تا در چندين مسابقه اين کار را انجام دهد. مسير اين کار، همين بوده و برنامه دولت هم همين است که انجام خواهد داد و اميدواريم با تعامل کار درست شود».‌معاون حقوقي رئيس‌جمهوري همچنين در اولين روز هفته به ايرنا گفته بود: «با وجود اينکه نظر خود را در زمينه حضور بانوان در ورزشگاه بيان کرده‌ام، اما برخي در اين مورد کم‌مهري مي‌کنند. اصل در نظام حقوق اسلام و نظام حقوقي ايران بر «جواز» بوده و بر «منع» نيست؛ يعني اگر «نص» با استناد بر قانون اساسي به طور صريح منع نشده باشد، اصل بر «جواز» آن است».معاون حقوقي رئيس‌جمهوري افزود: «درباره حضور بانوان در ورزشگاه در قانون منع صريح وجود ندارد و حتي برخي به مصوبه شوراي انقلاب فرهنگي استناد کردند. در اين مصوبه به سالن اختصاصي مردان يا زنان اشاره شده، درحالي‌که ورزشگاه با صد هزار نفر گنجايش را نمي‌توان سالن خصوصي تلقي کرد. بنده فردی سياسي نيستم و يک حقوق‌دان پايبند به اصول حقوقي هستم و به طور کامل بر اساس روش و منطق حقوق حرف مي‌زنم که در اين راستا و چارچوب قانوني که صراحت به منع حضور در ورزشگاه باشد وجود ندارد؛ بنابراين اصل بر «جواز» است».
واعظي: حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به مصلحت نيست
با وجود اين اظهارات و گفته‌هاي واضح معاون حقوقي رئيس‌جمهور و سخنگوي دولت، اما رئيس دفتر رئيس‌جمهور دراين‌باره موضعي متفاوت گرفت و گفت: «حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به مصلحت نيست»؛ اظهارنظري كه البته در شبكه‌هاي اجتماعي و رسانه‌ها با واكنش‌هاي مخالف زيادي روبه‌رو شد.‌البته بر اساس گزارش رسانه‌ها رئيس دفتر رئيس‌جمهور در سخنان خود با بيان اينکه اگر فضاي ورزشگاه‌ها مناسب حضور بانوان باشد، از نظر دولت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها منعي ندارد، تصريح کرد که با فضاي فعلي ورزشگاه‌ها، حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به مصلحت نيست.‌به گزارش ايسنا، واعظي در ادامه در پاسخ به پرسشي درباره خودسوزي يکي از دختران طرفدار تيم استقلال که از حاميان ورود بانوان به ورزشگاه‌ها بوده، اظهار کرد: «موضع دولت در اين‌ زمینه دوتا است؛ يکي اينکه خانم‌ها حقوق و علايقي دارند و وظيفه دولت و حکومت اين است که موضوع را دنبال کند تا اين حقوق محقق شود اما اينکه کسي براي گرفتن حق خود بخواهد دست به چنين کارهايي بزند، مورد تأييد هيچ کسي نيست؛ ضمن اينکه اين موضوع در هفته گذشته در جلسه دولت مورد بحث قرار گرفت و خانم ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئيس‌جمهوري مأمور رسيدگي به اين موضوع شد. ايشان گروهي را جهت عيادت به بيمارستان اعزام کردند و اين گروه با خانواده آن خانم صحبت کردند».‌واعظي ادامه داد: «بر اساس گزارشي که خانم ابتکار ارائه کردند، خانواده آن خانم گفته‌اند که ايشان يکسري مشکلاتي داشته‌اند. ما از يک طرف با خانواده آن دختر همدردي مي‌کنيم و از طرف ديگر تأکيد مي‌کنيم که به‌هيچ‌وجه اقداماتي نظير خودسوزي را نه تأييد مي‌کنيم و نه حرکتي انجام مي‌دهيم که باعث اين اقدام شود. به‌نوعي ما بايد اقدام کنيم که حقوق زنان ايفا شود. امروز آقاي رئيس‌جمهور در جلسه هيئت‌دولت فرمودند ‌ زماني که ايام انتخابات فرامي‌رسد، بهترين فرصت براي طرح خواسته‌ها از سوي مردم است. ما در حال پيگيري هستيم که اصل موضوع خودسوزي و کشته‌شدن اين خانم چه بوده است».
واعظي در پاسخ به پرسشي درباره طرح مطالبه حضور زنان در ورزشگاه‌ها خاطرنشان کرد: «طرح اين مطالبه موضوع جديدي نيست و ما چند ماه قبل در دولت دراين‌باره بحث کرديم و تصميم‌گيري‌هايي انجام داده‌ايم؛ ما در يک دوراهي قرار گرفته‌ايم؛ از يک طرف اعتقاد داريم که اگر فضاي ورزشگاه‌ها مناسب حضور بانوان باشد، از نظر دولت حضور بانوان در ورزشگاه‌ها منعي ندارد اما با فضاي فعلي که در ورزشگاه‌ها وجود دارد و با وجود فحاشي‌ها و درگيري‌ها، حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به مصلحت نيست».‌او ادامه داد: «وزير ورزش مأمور شده است تا مقداري با گروه‌هاي طرفداري و ليدرهاي تيم‌هاي مختلف صحبت کنند تا مقداري فضا را از نظر اخلاقي درست کنند. همچنين محل مناسبي براي تردد بانوان و سرويس بهداشتي آنها و همچنين محل نشستن فراهم کنند».
رئيس دفتر رئيس‌جمهور در پاسخ به اين پرسش که آقاي روحاني به قولي که رئيس فيفا درباره حضور زنان به ورزشگاه داده‌اند، همچنان پايبند هستند، تأکيد کرد: «آقاي روحاني قولي در اين خصوص ندادند. رئيس فيفا سؤالي مطرح کردند و آقاي روحاني نيز گفتند که از نظر ما مانعي در اين خصوص وجود ندارد و اين اقدام در گذشته انجام شده و در آينده نيز انجام مي‌شود».
پدر سحر: هیچ حکمی مبنی‌بر زندانی‌شدن دخترم صادر نشده بود
البته در همين شرايط، حیدرعلی خدایاری، پدر سحر خدایاری، در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر در تشریح جزئیات ماجرایی که برای دخترش رخ داده بود، اين‌طور گفت: «‌سحر یک مشکل عصبی داشت و تحت‌تأثیر برخی دوستانش اقدام به خودسوزی کرد و ما افرادی را که دارند از این ماجرا سوءاستفاده می‌کنند و آرامش جامعه را به‌هم می‌ریزند حلال نمی‌کنیم. دختر من از نظر عصبی مشکل داشت و در آن روز هم اعصابش به‌هم می‌ریزد و فحاشی می‌کند و با مأمور نیروی انتظامی درگیر می‌شود».‌خدایاری تصریح کرد: «در این چندروزی که سحر در بیمارستان بستری بود، هیچ سلبریتی یا فوتبالیست یا مسئولی به ملاقات سحر نیامد‌ و من کسی را ندیدم. هرکسی که می‌گوید سحر قربانی شده بی‌دلیل این حرف را می‌زند، سحر قربانی چه شده؟ یک مشکل عصبی داشته که در روزی که به دادگاه می‌رود باز هم اعصابش به‌هم می‌ریزد و بعد اقدام به خودسوزی می‌کند».
او همچنين تأكيد كرد: «هیچ حکمی مبنی‌بر زندانی‌شدن سحر صادر نشده و ما به‌عنوان خانواده سحر اعلام می‌کنیم که اصلا قرار نبوده سحر زندانی شود. من فدایی نظام هستم و در جنگ تحمیلی هم جانباز شدم، امام را با جان‌ودل دوست دارم و از این به‌بعد هم اگر خدای‌نکرده برای کشور اتفاقی رخ دهد از پیشتازانی هستم که از نظام دفاع کنم، ترسی ندارم، اگر یک درصد با نظام مشکلی داشتم الان اعلام می‌کردم، ولی می‌گویم که نه من و نه دخترم و نه هیچ‌یک از افراد خانواده‌ام با نظام نه مشکلی داشته‌ایم و نه داریم».
خدایاری همچنين گفت: «پیکر دخترم را بعد از فوت تحویل دادند و مشکلی برای دریافت پیکرش نداشتیم و گفتند هرجایی دلتان می‌خواهد سحر را دفن کنید و اصلا برای خاک‌سپاری و مراسم هم مشکلی نداشتیم. از افرادی که از خون دختر من سوءاستفاده می‌کنند راضی نیستم و حلالشان نمی‌کنم. این افراد اشتباه می‌کنند که به بهانه اتفاقی که برای سحر رخ داده، علیه کشور صحبت می‌کنند».‌در همين حال و پس از انتشار خبری مبنی‌بر اینکه جنازه خانم «سحر. خ» که هفته گذشته مقابل یکی از واحد‌های قضائی تهران خودسوزی کرد، به خانواده‌اش از سوی پزشکی‌قانونی تحویل نشده است، رئیس سازمان پزشکی‌قانونی کشور این خبر را تکذیب کرد. دکتر مسجدی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائيه با تکذیب خبر منتشره در فضای مجازی مبنی‌بر عدم تحویل پیکر خانم «سحر. خ» گفت: با توجه به سکونت خانواده وی در شهر قم، جسد ایشان برای طی مراحل قانونی به پزشکی‌قانونی این استان منتقل شده است. وی افزود: اقدامات تحویل جسد پس از بررسی‌های لازم و طی مراحل قانونی توسط همکاران پزشکی‌قانونی قم انجام و جسد دیروز به خانواده ایشان تحویل شده است.‌اين خبرگزاري همچنين اعلام كرد: «هفته گذشته یک مقام آگاه در دادگستری تهران با اشاره به خودسوزی یک خانم مراجعه‌کننده مقابل یکی از واحد‌های قضائی تهران در مورد سابقه پرونده فرد مذکور گفت: این فرد در اسفندماه سال ۹۷ و درحالی‌که پوشش نامناسب داشته است، با مأموران نیروی انتظامی درگیر می‌شود و به آنها توهین می‌کند که مستندات لازم در همین رابطه از ناحیه مأموران تهیه و به دادسرای تهران تحویل می‌شود. بر همین اساس برای متهم مورد اشاره با عنوان جریحه‌دارکردن عفت عمومی و توهین به مأموران پرونده قضائی تشکیل شده است که نام‌برده از همان زمان تاکنون با صدور قرار تأمین آزاد بوده و به دادگاه مراجعه می‌کند. در اين خبر آمده است برای فرد مورد اشاره دادگاهی برگزار نشد و فرد مورد اشاره حکم محکومیت ندارد».
دختري كه سوخت، بحثي كه داغ شد
با اين بحث و اظهارنظرهاي مسئولان دولتي،‌ مسئله خودسوزي سحر خداياري بار ديگر مطالبه به نظر لاينحل اجازه ورود زنان به ورزشگاه‌ها را دوباره بر سر زبان‌ها انداخت. ماجراي تلاش خود او براي ورود به ورزشگاه به اسفند سال 97 برمي‌گردد؛‌ زماني كه براي ديدن بازي استقلال با تيم اماراتي العين تلاش کرد با لباس مبدل مردانه وارد ورزشگاه‌ شود اما پيش از ورود شناسايي شد و هنگام بازداشت مقاومت کرد و با مأموران پليس درگير شد، همين درگيري هم او را چهار روز راهي بازداشتگاه کرد. اما پس از آزادشدن غمگين‌تر و عصبي‌تر به نظر مي‌رسيد. سحر هفته گذشته بدون اعلام به خانواده‌اش براي پيگيري وضعيت پرونده و همچنين پس‌گرفتن تلفن همراهش به دادسراي انقلاب مراجعه کرده بود. پزشکان پس از انتقال اين دختر به بيمارستان سوانح سوختگي مطهري، از 90 درصد سوختگي او خبر دادند و همين آتش هم بالاخره جانش را گرفت.‌اين ماجرا در اسفند 97 سرآغاز ورود سحر خداياري به اتفاقي بود كه انتهاي آن به خودسوزي و مرگش رسيد. بدن بي‌جان او حالا كفن‌پيچ شده در گورستاني در قم دفن شده است اما بحث و گفت‌وگوها درباره ماجرايي كه خودسوزي و درگذشت او دوباره زنده‌اش كرد، همچنان داغ است و بايد ديد آيا در نهايت قضيه به حل اين مشكل خواهد انجاميد يا خير.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها