|

در پي حمله انصارالله به پالايشگاه‌هاي سعودي انجام شد

اتهام‌زني دوباره سعودي‌آمريکايي عليه ايران

شرق: اولين بار نيست و بعيد است آخرين بار باشد. وزير خارجه ترامپ ايران را اين بار به حمله به تأسيسات نفتي سعودي متهم کرد. مايک پمپئو، وزير امور خارجه آمريکا، مدعي شد ايران حملات به پالايشگاه‌هاي بقيق و هجره خريص در عربستان سعودي را انجام داده ‌است. پمپئو در توييتر نوشت: «تهران پشت حدود صد حمله به عربستان سعودي است، در حالي که روحاني و ظريف وانمود مي‌کنند مشغول ديپلماسي هستند. در ميان همه درخواست‌ها براي کاهش تنش، ايران حالا حمله‌اي بي‌سابقه به ذخاير انرژي جهان کرده‌ است». وزير خارجه آمريکا ادامه داد: «هيچ شواهدي نيست که اين حملات از يمن آمده باشند». پمپئو در ادامه بار ديگر درخواست خود را از «جامعه جهاني» تکرار کرد: «ما از همه کشورها مي‌خواهيم علنا و صريح حملات ايران را محکوم کنند. ايالات متحده با شرکا و متحدانش همکاري خواهد کرد تا تضمين کند بازار انرژي تأمين‌شده مي‌ماند و ايران باید پاسخ‌گوي تهاجمش باشد». وزير خارجه آمريکا شواهدي براي ادعاي خود مبني بر دست‌داشتن ايران در اين حمله ارائه نکرده ‌است.
ادعاي پمپئو، مربوط به حمله‌اي به پالايشگاه‌هاي عربستان است که انصارالله يمن مسئوليت آن را پذيرفته است. ايرنا به نقل از پايگاه خبري المسيره يمن، گزارش داد سخنگوي نيروهاي مسلح يمن در بيانيه‌اي تلويزيوني خبر اين حمله را اعلام کرده است. طبق اعلام «يحيي سريع»، يگان پهپادي ارتش و کميته‌هاي مردمي يمن صبح شنبه در عملياتي با عنوان «توازن بازدارندگي دوم» پالايشگاه‌هاي بقيق و خريص وابسته به شرکت نفتي آرامکوی عربستان را هدف ۱۰ پهپاد خود قرار دادند: «هدف‌گيري بسيار دقيق انجام شده و اين عمليات در شرقي‌ترين نقطه عربستان حق قانوني و طبيعي ما در پاسخ به جنايت‌هاي متجاوزان و محاصره کشورمان در پنج سال گذشته است». سريع در ادامه هشدار داد: «در صورتي که عربستان به تجاوز و محاصره خاک ما ادامه دهد، اهداف و عمليات‌هاي بعدي ما روزبه‌روز گسترده‌تر و دردناک‌تر خواهد شد تا جايي که رياض چاره‌اي جز توقف تجاوزهاي خود نداشته باشد». از سوي ديگر، شنبه‌شب نيز اعلام شد انصارالله يمن، حمله‌اي نيز به مرکز تجمع نيروهاي ائتلاف سعودي در جنوب غرب اين کشور داشته است. به گزارش ايرنا به نقل از المسيره، اين حملات در نزديکي گذرگاه مرزي «غلب» در مرز عربستان و يمن انجام شده ‌است.اين اتهام‌زني عليه ايران، البته از سوي اتحاديه عرب نيز حمايت شد، هر چند در بيانيه اين اتحاديه، برخلاف حرف‌هاي پمپئو، نقش ايران غيرمستقيم خوانده شده است. دبيرخانه اتحاديه عرب در اين بيانيه مدعي دست‌داشتن جمهوري اسلامي ايران در حملات اخير به پالايشگاه‌هاي عربستان سعودي شد. به گزارش ايسنا، سايت اطلاع‌رساني اتحاديه عرب اعلام کرد دبيرخانه عمومي اين اتحاديه حملات جنبش انصارالله يمن به پالايشگاه‌هاي بقيق و خريص عربستان را به‌شدت محکوم و اعلام کرد که «اين حملات اقدامي خطرناک نه تنها از سوي حوثي‌ها، بلکه از سوي حاميان آنها به شمار مي‌رود». يک منبع مسئول در دبيرخانه عمومي اتحاديه عرب در اين‌باره مدعي شد: «برعهده‌گرفتن اين حملات از سوي حوثي‌ها نشان مي‌دهد تصميم حمله از سوي تهران گرفته شده است و اين اقدامات نشان مي‌دهد که اين گروه‌ها [انصارالله يمن] دستورات خارجي را اجرا مي‌کنند و هيچ ارتباطي به يمن و مردم آن ندارد». وي با بيان اينکه وزیران خارجه عرب در نشست دو روز پيش خود در اتحاديه عرب حمايت کامل خود از عربستان و کشورهاي خليج فارس را اعلام کردند، مدعي دخالت‌هاي ايران در امور داخلي کشورهاي عربي شد و گفت: «حملات حوثي‌ها نمونه‌اي از اين نوع دخالت‌ها به شمار مي‌رود».سناتور جمهوري‌خواه، ليندزي گِرَم که روابط مثبتي با دولت ترامپ دارد، اين اتهام را تکرار کرد: «حوثي‌هاي تحت حمايت ايران که به پالايشگاه‌هاي نفت سعودي حمله کردند، مثال ديگري هستند از اينکه ايران چطور در خاورميانه ويراني مي‌آفريند. رژيم ايران علاقه‌اي به صلح ندارد. آنها به دنبال سلاح‌هاي هسته‌اي و تسلط منطقه‌اي هستند». گرم که از مخالفان جدي ايران در سناي آمريکاست، همچنين خواستار اقدام نظامي عليه پالايشگاه‌هاي ايران شد: «حالا وقتش رسيده است ايالات متحده حمله به پالايشگاه‌هاي نفت ايران را روي ميز بگذارد، اگر آنها به اقدامات تحريک‌آميزشان ادامه دهند يا غني‌سازي هسته‌اي را افزايش دهند».
واکنش به اتهام‌زني پمپئو، از تهران تا واشنگتن
در واکنش به ادعاي پمپئو، محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران، در توييتر نوشت پذيرش پيشنهادات ايران راه‌حل بحران يمن است: «با شکست در سياست «فشار حداکثري»، پمپئو به سياست «فريب حداکثري» روي آورده است. ايالات متحده و اقمارش با اين توهم که برتري تسليحاتي به پيروزي نظامي مي‌انجامد، امروز در يمن گير کرده‌اند. مقصرشناختن ايران، به اين فاجعه پايان نخواهد بخشيد. در مقابل، پذيرش پيشنهاد ايران در فروردين ۹۴ مبني بر پايان‌دادن به جنگ و شروع مذاکرات، ممکن است به اين غائله خاتمه دهد».از سوي ديگر، سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران به پمپئو و گرم واکنش نشان داد: «حدود پنج سال است که ائتلاف سعودي با تجاوزات مکرر به يمن و ارتکاب انواع جنايات جنگي آتش جنگ را در منطقه شعله‌ور نگه داشته و يمني‌ها نيز نشان داده‌اند در مقابل جنگ و تجاوز ايستادگي مي‌کنند. سيدعباس موسوي با اشاره سخنان وزير امور خارجه آمريکا گفت: «چنين اتهام‌زني‌ها و اظهارنظرهاي کور و بي‌حاصل در چارچوب ديپلماتيک غيرقابل‌درک و بي‌معني است. در روابط بين‌المللي حتي «خصومت‌ورزي» هم داراي حداقلي از باورپذيري و چارچوب‌هاي منطقي است که مقامپات آمريکا اين اصول حداقلي را نيز درنورديده‌اند. اين‌گونه اظهارنظرها و اقدامات بيشتر شبيه برنامه‌ريزي سازمان‌هاي مخفي و اطلاعاتي براي تخريب وجهه کشوري به منظور زمينه‌سازي براي اقداماتي در آينده است. آمريکايي‌ها سياستي به نام «فشار حداکثري» در پيش گرفتند که ظاهرا به دليل ناکامي‌ها به سمت «دروغ حداکثري» گرايش پيدا کرده است». سخنگوي وزارت امور خارجه در پايان تنها راه‌حل ايجاد آرامش در منطقه و پايان‌دادن به بحران بي‌حاصل در يمن را توقف حملات و تجاوزات ائتلاف سعودي، قطع کمک‌هاي سياسي و تسليحاتي کشورهاي غربي به متجاوزان و تلاش براي يافتن راه‌حل‌هاي سياسي دانست.اما يک سناتور دموکرات هم به ادعاهاي پمپئو و اظهارات گرم واکنش منفي نشان داد. سناتور کريس مورفي از ايالت کانتيکت با نقل توييت پمپئو نوشت: «اين ساده‌انگاري بسيار غيرمسئولانه‌اي است و اين‌طوري وارد جنگ‌هاي انتخابي احمقانه مي‌شويم. سعودي‌ها و حوثي‌ها در حال جنگ هستند. سعودي‌ها به حوثي‌ها حمله مي‌کنند و حوثي‌ها حمله متقابل انجام مي‌دهند». مورفي سپس نوشت ايران از حوثي‌ها حمايت مي‌کند و «بازيگر بدي» در صحنه است؛ «اما اين‌قدر ساده نيست که بگوييم حوثي‌ها = ايران». مورفي همچنين با نقل توييت سناتور گرم نيز نوشت: «بياييد صادق باشيم. بين عربستان سعودي و حوثي‌ها جنگي در جريان است. سعودي‌ها هر روز دارند حوثي‌ها را بمباران مي‌کنند و به سمت آنها شليک مي‌کنند، با کمک ما. کاري که ما احتمالا بايد بکنيم، تلاش براي پايان‌دادن به جنگ است؛ نه اينکه از يک طرف انتظار داشته باشيم يک‌جانبه از جنگيدن دست بکشد». مورفي ديروز همچنين بار ديگر ايران را به نقش‌آفريني منفي متهم کرد؛ اما گفت «اگر دولت شواهدي دارد که ايراني‌ها حمله عليه سعودي‌ها را انجام دادند و حوثي‌ها؛ يعني مظنونان بسيار محتمل‌تري که مسئوليت را پذيرفته‌اند، آن را نشان دهد».
تأييد کاهش ۵۰درصدي توليد نفت آرامکو
وزير انرژي عربستان تأييد کرد توليد نفت آرامکو پس از اين حمله پهپادي ۵۰ درصد کاهش يافته است. به گزارش ايرنا، عبدالعزيز بن‌سلمان، اين کاهش را موقتي خواند و گفت آن را از طريق مخازن ذخيره‌شده جبران خواهد کرد. بن‌سلمان اضافه کرد: «اين انفجارها همچنين موجب شد توليد حدود دو ميليارد فوت مکعب گاز همراه با نفت متوقف شود که اين مسئله توليد گاز اتان و مايعات گاز طبيعي را حدود ۵۰ درصد کاهش داده است». به گزارش وال‌استريت‌ژورنال، با حملات موشکي انصارالله يمن به تأسيسات نفتي و پالايشگاه‌هاي عربستان، بيش از پنج ميليون بشکه از توليد نفت خام اين کشور کاهش يافته و اين مقدار به منزله حذف پنج درصد از توليد نفت خام در سطح جهاني است. آژانس بين‌المللي انرژي در بيانيه‌اي اعلام کرده است با مقامات سعودي و همچنين ديگر کشورهاي بزرگ توليدکننده و مصرف‌کننده نفت خام در تماس هستيم. به گزارش ديپلماسي ايراني، خبرگزاري بلومبرگ نيز اعلام کرد عربستان نيمي از توليدات نفت خود را در پي حملات انصارالله متوقف کرده‌ است. رويترز نيز به نقل از سه منبع مطلع گزارش داد توليد و صادرات نفت عربستان روز شنبه در پي حملات گروه انصارالله متوقف شدند. به گزارش الجزيره قطر، وزارت انرژي آمريکا اعلام کرد به دنبال حمله به تأسيسات نفتي آرامکو، اين وزارتخانه آمادگي دارد براي جبران کمبود نفت در بازارهاي جهاني، از ذخاير نفتي‌اش استفاده کند. وزارت انرژي آمريکا، اين اقدام را براي جبران اختلال در بازار نفت اعلام کرده است. دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا، نيز در گفت‌وگوي تلفني با محمد بن‌سلمان، وليعهد سعودي، به او وعده داد که واشنگتن آماده دفاع از امنيت رياض است. کاخ سفيد نيز روز شنبه اعلام کرد واشنگتن خود را متعهد مي‌داند به دنبال حمله به تأسيسات نفتي عربستان، نفت مورد نياز بازار را تأمين کند.

شرق: اولين بار نيست و بعيد است آخرين بار باشد. وزير خارجه ترامپ ايران را اين بار به حمله به تأسيسات نفتي سعودي متهم کرد. مايک پمپئو، وزير امور خارجه آمريکا، مدعي شد ايران حملات به پالايشگاه‌هاي بقيق و هجره خريص در عربستان سعودي را انجام داده ‌است. پمپئو در توييتر نوشت: «تهران پشت حدود صد حمله به عربستان سعودي است، در حالي که روحاني و ظريف وانمود مي‌کنند مشغول ديپلماسي هستند. در ميان همه درخواست‌ها براي کاهش تنش، ايران حالا حمله‌اي بي‌سابقه به ذخاير انرژي جهان کرده‌ است». وزير خارجه آمريکا ادامه داد: «هيچ شواهدي نيست که اين حملات از يمن آمده باشند». پمپئو در ادامه بار ديگر درخواست خود را از «جامعه جهاني» تکرار کرد: «ما از همه کشورها مي‌خواهيم علنا و صريح حملات ايران را محکوم کنند. ايالات متحده با شرکا و متحدانش همکاري خواهد کرد تا تضمين کند بازار انرژي تأمين‌شده مي‌ماند و ايران باید پاسخ‌گوي تهاجمش باشد». وزير خارجه آمريکا شواهدي براي ادعاي خود مبني بر دست‌داشتن ايران در اين حمله ارائه نکرده ‌است.
ادعاي پمپئو، مربوط به حمله‌اي به پالايشگاه‌هاي عربستان است که انصارالله يمن مسئوليت آن را پذيرفته است. ايرنا به نقل از پايگاه خبري المسيره يمن، گزارش داد سخنگوي نيروهاي مسلح يمن در بيانيه‌اي تلويزيوني خبر اين حمله را اعلام کرده است. طبق اعلام «يحيي سريع»، يگان پهپادي ارتش و کميته‌هاي مردمي يمن صبح شنبه در عملياتي با عنوان «توازن بازدارندگي دوم» پالايشگاه‌هاي بقيق و خريص وابسته به شرکت نفتي آرامکوی عربستان را هدف ۱۰ پهپاد خود قرار دادند: «هدف‌گيري بسيار دقيق انجام شده و اين عمليات در شرقي‌ترين نقطه عربستان حق قانوني و طبيعي ما در پاسخ به جنايت‌هاي متجاوزان و محاصره کشورمان در پنج سال گذشته است». سريع در ادامه هشدار داد: «در صورتي که عربستان به تجاوز و محاصره خاک ما ادامه دهد، اهداف و عمليات‌هاي بعدي ما روزبه‌روز گسترده‌تر و دردناک‌تر خواهد شد تا جايي که رياض چاره‌اي جز توقف تجاوزهاي خود نداشته باشد». از سوي ديگر، شنبه‌شب نيز اعلام شد انصارالله يمن، حمله‌اي نيز به مرکز تجمع نيروهاي ائتلاف سعودي در جنوب غرب اين کشور داشته است. به گزارش ايرنا به نقل از المسيره، اين حملات در نزديکي گذرگاه مرزي «غلب» در مرز عربستان و يمن انجام شده ‌است.اين اتهام‌زني عليه ايران، البته از سوي اتحاديه عرب نيز حمايت شد، هر چند در بيانيه اين اتحاديه، برخلاف حرف‌هاي پمپئو، نقش ايران غيرمستقيم خوانده شده است. دبيرخانه اتحاديه عرب در اين بيانيه مدعي دست‌داشتن جمهوري اسلامي ايران در حملات اخير به پالايشگاه‌هاي عربستان سعودي شد. به گزارش ايسنا، سايت اطلاع‌رساني اتحاديه عرب اعلام کرد دبيرخانه عمومي اين اتحاديه حملات جنبش انصارالله يمن به پالايشگاه‌هاي بقيق و خريص عربستان را به‌شدت محکوم و اعلام کرد که «اين حملات اقدامي خطرناک نه تنها از سوي حوثي‌ها، بلکه از سوي حاميان آنها به شمار مي‌رود». يک منبع مسئول در دبيرخانه عمومي اتحاديه عرب در اين‌باره مدعي شد: «برعهده‌گرفتن اين حملات از سوي حوثي‌ها نشان مي‌دهد تصميم حمله از سوي تهران گرفته شده است و اين اقدامات نشان مي‌دهد که اين گروه‌ها [انصارالله يمن] دستورات خارجي را اجرا مي‌کنند و هيچ ارتباطي به يمن و مردم آن ندارد». وي با بيان اينکه وزیران خارجه عرب در نشست دو روز پيش خود در اتحاديه عرب حمايت کامل خود از عربستان و کشورهاي خليج فارس را اعلام کردند، مدعي دخالت‌هاي ايران در امور داخلي کشورهاي عربي شد و گفت: «حملات حوثي‌ها نمونه‌اي از اين نوع دخالت‌ها به شمار مي‌رود».سناتور جمهوري‌خواه، ليندزي گِرَم که روابط مثبتي با دولت ترامپ دارد، اين اتهام را تکرار کرد: «حوثي‌هاي تحت حمايت ايران که به پالايشگاه‌هاي نفت سعودي حمله کردند، مثال ديگري هستند از اينکه ايران چطور در خاورميانه ويراني مي‌آفريند. رژيم ايران علاقه‌اي به صلح ندارد. آنها به دنبال سلاح‌هاي هسته‌اي و تسلط منطقه‌اي هستند». گرم که از مخالفان جدي ايران در سناي آمريکاست، همچنين خواستار اقدام نظامي عليه پالايشگاه‌هاي ايران شد: «حالا وقتش رسيده است ايالات متحده حمله به پالايشگاه‌هاي نفت ايران را روي ميز بگذارد، اگر آنها به اقدامات تحريک‌آميزشان ادامه دهند يا غني‌سازي هسته‌اي را افزايش دهند».
واکنش به اتهام‌زني پمپئو، از تهران تا واشنگتن
در واکنش به ادعاي پمپئو، محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران، در توييتر نوشت پذيرش پيشنهادات ايران راه‌حل بحران يمن است: «با شکست در سياست «فشار حداکثري»، پمپئو به سياست «فريب حداکثري» روي آورده است. ايالات متحده و اقمارش با اين توهم که برتري تسليحاتي به پيروزي نظامي مي‌انجامد، امروز در يمن گير کرده‌اند. مقصرشناختن ايران، به اين فاجعه پايان نخواهد بخشيد. در مقابل، پذيرش پيشنهاد ايران در فروردين ۹۴ مبني بر پايان‌دادن به جنگ و شروع مذاکرات، ممکن است به اين غائله خاتمه دهد».از سوي ديگر، سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران به پمپئو و گرم واکنش نشان داد: «حدود پنج سال است که ائتلاف سعودي با تجاوزات مکرر به يمن و ارتکاب انواع جنايات جنگي آتش جنگ را در منطقه شعله‌ور نگه داشته و يمني‌ها نيز نشان داده‌اند در مقابل جنگ و تجاوز ايستادگي مي‌کنند. سيدعباس موسوي با اشاره سخنان وزير امور خارجه آمريکا گفت: «چنين اتهام‌زني‌ها و اظهارنظرهاي کور و بي‌حاصل در چارچوب ديپلماتيک غيرقابل‌درک و بي‌معني است. در روابط بين‌المللي حتي «خصومت‌ورزي» هم داراي حداقلي از باورپذيري و چارچوب‌هاي منطقي است که مقامپات آمريکا اين اصول حداقلي را نيز درنورديده‌اند. اين‌گونه اظهارنظرها و اقدامات بيشتر شبيه برنامه‌ريزي سازمان‌هاي مخفي و اطلاعاتي براي تخريب وجهه کشوري به منظور زمينه‌سازي براي اقداماتي در آينده است. آمريکايي‌ها سياستي به نام «فشار حداکثري» در پيش گرفتند که ظاهرا به دليل ناکامي‌ها به سمت «دروغ حداکثري» گرايش پيدا کرده است». سخنگوي وزارت امور خارجه در پايان تنها راه‌حل ايجاد آرامش در منطقه و پايان‌دادن به بحران بي‌حاصل در يمن را توقف حملات و تجاوزات ائتلاف سعودي، قطع کمک‌هاي سياسي و تسليحاتي کشورهاي غربي به متجاوزان و تلاش براي يافتن راه‌حل‌هاي سياسي دانست.اما يک سناتور دموکرات هم به ادعاهاي پمپئو و اظهارات گرم واکنش منفي نشان داد. سناتور کريس مورفي از ايالت کانتيکت با نقل توييت پمپئو نوشت: «اين ساده‌انگاري بسيار غيرمسئولانه‌اي است و اين‌طوري وارد جنگ‌هاي انتخابي احمقانه مي‌شويم. سعودي‌ها و حوثي‌ها در حال جنگ هستند. سعودي‌ها به حوثي‌ها حمله مي‌کنند و حوثي‌ها حمله متقابل انجام مي‌دهند». مورفي سپس نوشت ايران از حوثي‌ها حمايت مي‌کند و «بازيگر بدي» در صحنه است؛ «اما اين‌قدر ساده نيست که بگوييم حوثي‌ها = ايران». مورفي همچنين با نقل توييت سناتور گرم نيز نوشت: «بياييد صادق باشيم. بين عربستان سعودي و حوثي‌ها جنگي در جريان است. سعودي‌ها هر روز دارند حوثي‌ها را بمباران مي‌کنند و به سمت آنها شليک مي‌کنند، با کمک ما. کاري که ما احتمالا بايد بکنيم، تلاش براي پايان‌دادن به جنگ است؛ نه اينکه از يک طرف انتظار داشته باشيم يک‌جانبه از جنگيدن دست بکشد». مورفي ديروز همچنين بار ديگر ايران را به نقش‌آفريني منفي متهم کرد؛ اما گفت «اگر دولت شواهدي دارد که ايراني‌ها حمله عليه سعودي‌ها را انجام دادند و حوثي‌ها؛ يعني مظنونان بسيار محتمل‌تري که مسئوليت را پذيرفته‌اند، آن را نشان دهد».
تأييد کاهش ۵۰درصدي توليد نفت آرامکو
وزير انرژي عربستان تأييد کرد توليد نفت آرامکو پس از اين حمله پهپادي ۵۰ درصد کاهش يافته است. به گزارش ايرنا، عبدالعزيز بن‌سلمان، اين کاهش را موقتي خواند و گفت آن را از طريق مخازن ذخيره‌شده جبران خواهد کرد. بن‌سلمان اضافه کرد: «اين انفجارها همچنين موجب شد توليد حدود دو ميليارد فوت مکعب گاز همراه با نفت متوقف شود که اين مسئله توليد گاز اتان و مايعات گاز طبيعي را حدود ۵۰ درصد کاهش داده است». به گزارش وال‌استريت‌ژورنال، با حملات موشکي انصارالله يمن به تأسيسات نفتي و پالايشگاه‌هاي عربستان، بيش از پنج ميليون بشکه از توليد نفت خام اين کشور کاهش يافته و اين مقدار به منزله حذف پنج درصد از توليد نفت خام در سطح جهاني است. آژانس بين‌المللي انرژي در بيانيه‌اي اعلام کرده است با مقامات سعودي و همچنين ديگر کشورهاي بزرگ توليدکننده و مصرف‌کننده نفت خام در تماس هستيم. به گزارش ديپلماسي ايراني، خبرگزاري بلومبرگ نيز اعلام کرد عربستان نيمي از توليدات نفت خود را در پي حملات انصارالله متوقف کرده‌ است. رويترز نيز به نقل از سه منبع مطلع گزارش داد توليد و صادرات نفت عربستان روز شنبه در پي حملات گروه انصارالله متوقف شدند. به گزارش الجزيره قطر، وزارت انرژي آمريکا اعلام کرد به دنبال حمله به تأسيسات نفتي آرامکو، اين وزارتخانه آمادگي دارد براي جبران کمبود نفت در بازارهاي جهاني، از ذخاير نفتي‌اش استفاده کند. وزارت انرژي آمريکا، اين اقدام را براي جبران اختلال در بازار نفت اعلام کرده است. دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا، نيز در گفت‌وگوي تلفني با محمد بن‌سلمان، وليعهد سعودي، به او وعده داد که واشنگتن آماده دفاع از امنيت رياض است. کاخ سفيد نيز روز شنبه اعلام کرد واشنگتن خود را متعهد مي‌داند به دنبال حمله به تأسيسات نفتي عربستان، نفت مورد نياز بازار را تأمين کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها