تهمت به نماينده به چه قيمت؟
عبدالکریم حسینزاده. نایبرئیس فراکسیون امید مجلس
بیهیچ ادعایی حضرت علی (ع) را دوست دارم، او را میستایم و روشش را بارها تحلیل ذهنی کردهام. نامههای ایشان به مالک اشتر را گاهوبیگاه مانند منشور مدیریتی خواندهام و همواره برایم مهم کرامت، شرافت و انسانیت والای این پدیده هستی و میراث معرفتی ایشان برای بشریت بوده است. اما آنهايي که مدعی به راه علی(ع) و علیوارزیستن هستند، بسیار تعجببرانگیز است که در پس لباس روحانیت و محاسن زهد و زاهدی تیشه به ریشه دینداری ملت میزنند و قیامت خود را به دنیایی اندک، اینچنین حراج میکنند. امام علی (ع) در مکاتبه خود با مالک اشتر که در واقع این نامه سند دفاع از حقوق بشر و شهروندی است، میفرماید:
«ای مالک، بدان که تو را به بلادی فرستادهام که پیش از تو دولتها دیده، برخی دادگر و برخی ستمگر. بدان که مردم در کارهای تو به همان چشم مینگرند که تو در کارهای حاکمان پیش از خود مینگری و درباره تو همان چیزی را میگویند که تو درباره حاکمان قبل از خود میگویی... چونان حیوانی درنده مباش که خوردنشان را غنیمت شماری، زیرا آنان دو گروهاند: یا همفکر و همعقیده و همکیشان تو هستند یا اگر همعقیده با تو نیستند اما انساناند و در آفرینش با تو یکی هستند. از آنها خطاها سر خواهد زد و علتهایی برای مردم به وجود میآید که به عمد یا خطا، لغزشهایی میکنند. آنگاه با عفو و بخشایش با آنها برخورد کن. همانگونه که دوست داری که خداوند نیز تو را مورد عفو و بخشایش قرار بدهد... یادت باشد که اگر شبهنگام کسی را در حال گناه دیدی، فردا به آن چشم نگاهش نکن، شاید سحرگاه توبه کرده باشد و تو ندانی...». اکنون چند نکته را به شما همکاران متذکر میشوم:
۱- تأسی اگر بر همگان هم واجب نباشد بر مدعیان رهروی علی (ع) واجب است که آخرین بند همین نامه را آویزه گوش خود کنند که «اگر شبهنگام کسی را در حال گناه دیدی، فردا به آن چشم نگاهش نکن، شاید سحرگاه توبه کرده باشد و تو ندانی».
گر سلحشوریها همفکرتان نباشند، در آفرینش با شما یکی هستند، پس پیش از آنکه دیر شود، بر این اعمال غیراسلامی و غیرانسانی خویش توبه کنید.
۲- هرچند با صحبتی که با خانواده پاک همکارم داشتم، این مورد را قطعا دروغ میدانم؛ اما به فرض که چنین اتفاقی افتاده باشد؛ برادرزاده را چه به خانم سلحشوری؟ و اگر قرار بود این سلوک برخورد در جمهوری اسلامی باشد، مگر نبودند بزرگانی که فرزندانشان در گروههای منافقین و... بودند؟ خود نیک میدانید که اگر باور به قیامت دارید حتما خداوند ما را به گناهِ کرده و ناکرده دیگران مجازات نخواهد کرد.
۳- من وکیل ملت، از جانب تمام مجلس شرمسار همه مسلمانان و ملت ایران هستم که وکیلی بیجهت وارد حریم زندگی شخصی کسی دیگر شده است؛ اما صرفا برای یادآوری به شما، سخنی از امام (ره) نقل میکنم چون میدانم شما میدانید امام چه گفته، اما به آن عمل نمیکنید. امام از غیرت خداوند یاد کرده و هتک مستور مؤمنان را هتک ناموس الهی برمیشمارد. تردیدی نیست که ورود در حریم خصوصی مردم، خواهناخواه سبب هتک حیثیت آنان خواهد شد؛ زیرا زشتیهای پنهان انسانها در این حرکت باطل آشکار میشود و آنان نمیتوانند مانند گذشته در موقعیت اجتماعی یا شغلیشان قرار بگیرند. ازآنجا که خداوند ساتر عیوب یا پوشاننده زشتیهای بندگان است، اخلاق اجتماعی اسلام اقتضا میکند که مؤمنان مظهر ستارالعیوب باشند.
۴- این حدیث از امام صادق (ع) را از تارنمای خبرگزاری «مهر» ارائه میکنم تا به همفکرانشان که موضوعاتی شبیه آنچه را برای خانم سلحشوری اتفاق افتاد، باز نشر کردند، یادآوری کنم. از نظر اسلام حفظ جان، مال و آبروی مردم و حتی اندیشه آنان محترم است و ریختن آبروی مؤمن بسیار خطرناک است و گناه بزرگی به شمار میرود، بههمیندلیل است که امام صادق (ع) در حدیثی، حرمت مؤمن را از حرمت کعبه بالاتر دانستند؛ اما متأسفانه گاهی دیده میشود در جامعه اسلامی حرمت و آبروی اشخاص حفظ نمیشود و با سادگی آبروی مسلمانی را میبرند و هیچ توجهی به عقاب دنیوی و اخروی آن ندارند.رقابتکردن و داشتن نگاه و نظر متفاوت نسبت به امور مختلف طبیعی است؛ اما حتما طبق همه مواردی که در پایگاه خبریتان قرار دادهاید، تحملناپذیری، تهمتزنی و دروغپردازی علیه خواهر دینیتان، حتی اگر نظر و رویهاش را قبول نداشته باشید، بزرگترین گناه است. بدانید که نباید در دام کاسبان قدرت افتاد و تا دیر نشده خدای را توبه باید کرد.
۵- اوج نبود تساهل و تسامح و نارواداری آنجا اتفاق میافتد که در مجلس شورای اسلامی همکار یا همکارانمان را تحمل نکنیم و بهجای پاسخ منطقی به سؤالهای ذهنی یا نظارتهای بر پایه وظیفه نمایندگی نه فقط برای او که برای نزدیکانشان پروندهسازی کنیم. گیرم که سلحشوری انتقادهایی را مطرح میکند، گناه برادر و برادرزادهاش چیست؟
امام علی (ع) میفرماید این پستها و مدیریتها برای هیچکسی نماند که اگر وفا داشت تو اکنون اینجا نبودی. این سخنش به مالک اشتر است، همه رفتند و دنیا به هیچکس وفا نکرد. ما در مجلس، فراکسیون امید و فراکسیون حقوق شهروندی حتما بهلحاظ حقوقی و قضائی پیگیر این هتک حرمت به ساحت دیانت خواهیم بود؛ اما برادران و خواهران عزیزم مبارزه با فساد و شفافسازی، تنها مالی نیست و فقط شامل رأی ما در مجلس نمیشود، بلکه شامل آبروی انسانی را به دروغ بردن و لجنپراکنیکردن هم هست. این نمونهای از برنتابیدن موضوع شفافیت رأی است که بهخاطر نظر مخالف شخصی، اینچنین دروغپردازی میشود. وای به روزی که پردهها برافتد و همگان شفاف رأی خود را اعلام کنند، آن روز نمیدانم در مملکت چند صد شایعه و پروندهسازی صورت خواهد گرفت و این گناهی است که ما هم بگذریم، خدا از آن نخواهد گذشت. حال که شما از ما بیشتر مدعی علیوارزیستن، داشتن اسلام ناب محمدی و خداپرستبودن هستید، نه از ترس شکایت ما بلکه از ترس قیامت خودتان توبه کنید و از عمل نادرست خود برگردید تا علی (ع) و محمد (ص) از چنین مسلمانانی در حضور خدا ناراحت نباشند.
۶- انتخابات مجلس یازدهم پیشروی ماست و بیشک اگر مردم دل در گرو این سرزمین داشته باشند، خود پیروز انتخابات را با رأیهایشان اعلام خواهند کرد؛ اما شکلگیری حمله سایبری کنونی علیه جریان پیروز در چند انتخابات گذشته چند جای سؤال باقی گذاشته است:- آیا ایجاد فضایی که در آن آبروی انسانها فرومیریزد و بهنوعی به سلاخخانه اخلاق در سیاست بدل شده است، آنهم از جانب کسانی که خود را مدعی اصولگرایی میدانند، با سلوک اصولگرایی مغایر نیست؟- آیا حداکثر استفاده نادرست و ناروا از فضای مجازی اعم از تلگرام، توییتر و اینستاگرام برای تهمتپراکنی از سوی کسانی صورت نمیگیرد که خود مخالف جریان آزاد اطلاعات و پیگیر فیلترشدن شبکههای اجتماعی بودهاند؟در پایان باید به این نکته اشاره کنم که در امر سیاسی باید تفاوت میان جریانهای سیاسی در قالب رقابت سیاسی خود را نمایان کند نه در قالب تقابل و جنگ تمام و جنگ روانی. تقابل یک «لشکر سایبری و یک وکیل مردم» دوئلی است که حتما نشاندهنده قوت جریان روبهرو نیست، بلکه از ضعف و ترس آنها از صندوق رأی نشئت میگیرد.
شرق: عبدالکریم حسینزاده این یادداشت را خطاب به دو نماینده مجلس که درباره پروانه سلحشوری ادعاهایی مطرح کرده بودند، نگاشته است .
بیهیچ ادعایی حضرت علی (ع) را دوست دارم، او را میستایم و روشش را بارها تحلیل ذهنی کردهام. نامههای ایشان به مالک اشتر را گاهوبیگاه مانند منشور مدیریتی خواندهام و همواره برایم مهم کرامت، شرافت و انسانیت والای این پدیده هستی و میراث معرفتی ایشان برای بشریت بوده است. اما آنهايي که مدعی به راه علی(ع) و علیوارزیستن هستند، بسیار تعجببرانگیز است که در پس لباس روحانیت و محاسن زهد و زاهدی تیشه به ریشه دینداری ملت میزنند و قیامت خود را به دنیایی اندک، اینچنین حراج میکنند. امام علی (ع) در مکاتبه خود با مالک اشتر که در واقع این نامه سند دفاع از حقوق بشر و شهروندی است، میفرماید:
«ای مالک، بدان که تو را به بلادی فرستادهام که پیش از تو دولتها دیده، برخی دادگر و برخی ستمگر. بدان که مردم در کارهای تو به همان چشم مینگرند که تو در کارهای حاکمان پیش از خود مینگری و درباره تو همان چیزی را میگویند که تو درباره حاکمان قبل از خود میگویی... چونان حیوانی درنده مباش که خوردنشان را غنیمت شماری، زیرا آنان دو گروهاند: یا همفکر و همعقیده و همکیشان تو هستند یا اگر همعقیده با تو نیستند اما انساناند و در آفرینش با تو یکی هستند. از آنها خطاها سر خواهد زد و علتهایی برای مردم به وجود میآید که به عمد یا خطا، لغزشهایی میکنند. آنگاه با عفو و بخشایش با آنها برخورد کن. همانگونه که دوست داری که خداوند نیز تو را مورد عفو و بخشایش قرار بدهد... یادت باشد که اگر شبهنگام کسی را در حال گناه دیدی، فردا به آن چشم نگاهش نکن، شاید سحرگاه توبه کرده باشد و تو ندانی...». اکنون چند نکته را به شما همکاران متذکر میشوم:
۱- تأسی اگر بر همگان هم واجب نباشد بر مدعیان رهروی علی (ع) واجب است که آخرین بند همین نامه را آویزه گوش خود کنند که «اگر شبهنگام کسی را در حال گناه دیدی، فردا به آن چشم نگاهش نکن، شاید سحرگاه توبه کرده باشد و تو ندانی».
گر سلحشوریها همفکرتان نباشند، در آفرینش با شما یکی هستند، پس پیش از آنکه دیر شود، بر این اعمال غیراسلامی و غیرانسانی خویش توبه کنید.
۲- هرچند با صحبتی که با خانواده پاک همکارم داشتم، این مورد را قطعا دروغ میدانم؛ اما به فرض که چنین اتفاقی افتاده باشد؛ برادرزاده را چه به خانم سلحشوری؟ و اگر قرار بود این سلوک برخورد در جمهوری اسلامی باشد، مگر نبودند بزرگانی که فرزندانشان در گروههای منافقین و... بودند؟ خود نیک میدانید که اگر باور به قیامت دارید حتما خداوند ما را به گناهِ کرده و ناکرده دیگران مجازات نخواهد کرد.
۳- من وکیل ملت، از جانب تمام مجلس شرمسار همه مسلمانان و ملت ایران هستم که وکیلی بیجهت وارد حریم زندگی شخصی کسی دیگر شده است؛ اما صرفا برای یادآوری به شما، سخنی از امام (ره) نقل میکنم چون میدانم شما میدانید امام چه گفته، اما به آن عمل نمیکنید. امام از غیرت خداوند یاد کرده و هتک مستور مؤمنان را هتک ناموس الهی برمیشمارد. تردیدی نیست که ورود در حریم خصوصی مردم، خواهناخواه سبب هتک حیثیت آنان خواهد شد؛ زیرا زشتیهای پنهان انسانها در این حرکت باطل آشکار میشود و آنان نمیتوانند مانند گذشته در موقعیت اجتماعی یا شغلیشان قرار بگیرند. ازآنجا که خداوند ساتر عیوب یا پوشاننده زشتیهای بندگان است، اخلاق اجتماعی اسلام اقتضا میکند که مؤمنان مظهر ستارالعیوب باشند.
۴- این حدیث از امام صادق (ع) را از تارنمای خبرگزاری «مهر» ارائه میکنم تا به همفکرانشان که موضوعاتی شبیه آنچه را برای خانم سلحشوری اتفاق افتاد، باز نشر کردند، یادآوری کنم. از نظر اسلام حفظ جان، مال و آبروی مردم و حتی اندیشه آنان محترم است و ریختن آبروی مؤمن بسیار خطرناک است و گناه بزرگی به شمار میرود، بههمیندلیل است که امام صادق (ع) در حدیثی، حرمت مؤمن را از حرمت کعبه بالاتر دانستند؛ اما متأسفانه گاهی دیده میشود در جامعه اسلامی حرمت و آبروی اشخاص حفظ نمیشود و با سادگی آبروی مسلمانی را میبرند و هیچ توجهی به عقاب دنیوی و اخروی آن ندارند.رقابتکردن و داشتن نگاه و نظر متفاوت نسبت به امور مختلف طبیعی است؛ اما حتما طبق همه مواردی که در پایگاه خبریتان قرار دادهاید، تحملناپذیری، تهمتزنی و دروغپردازی علیه خواهر دینیتان، حتی اگر نظر و رویهاش را قبول نداشته باشید، بزرگترین گناه است. بدانید که نباید در دام کاسبان قدرت افتاد و تا دیر نشده خدای را توبه باید کرد.
۵- اوج نبود تساهل و تسامح و نارواداری آنجا اتفاق میافتد که در مجلس شورای اسلامی همکار یا همکارانمان را تحمل نکنیم و بهجای پاسخ منطقی به سؤالهای ذهنی یا نظارتهای بر پایه وظیفه نمایندگی نه فقط برای او که برای نزدیکانشان پروندهسازی کنیم. گیرم که سلحشوری انتقادهایی را مطرح میکند، گناه برادر و برادرزادهاش چیست؟
امام علی (ع) میفرماید این پستها و مدیریتها برای هیچکسی نماند که اگر وفا داشت تو اکنون اینجا نبودی. این سخنش به مالک اشتر است، همه رفتند و دنیا به هیچکس وفا نکرد. ما در مجلس، فراکسیون امید و فراکسیون حقوق شهروندی حتما بهلحاظ حقوقی و قضائی پیگیر این هتک حرمت به ساحت دیانت خواهیم بود؛ اما برادران و خواهران عزیزم مبارزه با فساد و شفافسازی، تنها مالی نیست و فقط شامل رأی ما در مجلس نمیشود، بلکه شامل آبروی انسانی را به دروغ بردن و لجنپراکنیکردن هم هست. این نمونهای از برنتابیدن موضوع شفافیت رأی است که بهخاطر نظر مخالف شخصی، اینچنین دروغپردازی میشود. وای به روزی که پردهها برافتد و همگان شفاف رأی خود را اعلام کنند، آن روز نمیدانم در مملکت چند صد شایعه و پروندهسازی صورت خواهد گرفت و این گناهی است که ما هم بگذریم، خدا از آن نخواهد گذشت. حال که شما از ما بیشتر مدعی علیوارزیستن، داشتن اسلام ناب محمدی و خداپرستبودن هستید، نه از ترس شکایت ما بلکه از ترس قیامت خودتان توبه کنید و از عمل نادرست خود برگردید تا علی (ع) و محمد (ص) از چنین مسلمانانی در حضور خدا ناراحت نباشند.
۶- انتخابات مجلس یازدهم پیشروی ماست و بیشک اگر مردم دل در گرو این سرزمین داشته باشند، خود پیروز انتخابات را با رأیهایشان اعلام خواهند کرد؛ اما شکلگیری حمله سایبری کنونی علیه جریان پیروز در چند انتخابات گذشته چند جای سؤال باقی گذاشته است:- آیا ایجاد فضایی که در آن آبروی انسانها فرومیریزد و بهنوعی به سلاخخانه اخلاق در سیاست بدل شده است، آنهم از جانب کسانی که خود را مدعی اصولگرایی میدانند، با سلوک اصولگرایی مغایر نیست؟- آیا حداکثر استفاده نادرست و ناروا از فضای مجازی اعم از تلگرام، توییتر و اینستاگرام برای تهمتپراکنی از سوی کسانی صورت نمیگیرد که خود مخالف جریان آزاد اطلاعات و پیگیر فیلترشدن شبکههای اجتماعی بودهاند؟در پایان باید به این نکته اشاره کنم که در امر سیاسی باید تفاوت میان جریانهای سیاسی در قالب رقابت سیاسی خود را نمایان کند نه در قالب تقابل و جنگ تمام و جنگ روانی. تقابل یک «لشکر سایبری و یک وکیل مردم» دوئلی است که حتما نشاندهنده قوت جریان روبهرو نیست، بلکه از ضعف و ترس آنها از صندوق رأی نشئت میگیرد.
شرق: عبدالکریم حسینزاده این یادداشت را خطاب به دو نماینده مجلس که درباره پروانه سلحشوری ادعاهایی مطرح کرده بودند، نگاشته است .