|

پیشخوان

موج نوی فرانسه در سینما و ادبیات هفتاد‌و‌پنجمين شماره مجله «سينما ‌و ‌ادبيات»، ويژه سينماي فرانسه و كارگردان موج نوي آن فرانسوا تروفو است. «چهارصد ضربه»، «ژول و ژيم»، «آخرين متر» و... از آثار مهم اوست كه نزد مخاطبان ايراني بسيار آشناست. در اين ويژه‌نامه نسبت سينماي تروفو با موج نو و همچنين فعاليت او به‌عنوان يكي از مطرح‌ترين منتقدان كايه‌دو‌سينما بررسي شده است. «مه 68 و سينما» يكي‌ديگر از عنوان‌هاي اين شماره مجله است. تعامل كارگردان و فيلم‌نامه‌نويس در سينماي ايران چگونه شكل مي‌گيرد؟ امروزه ديدگاه‌هايي وجود دارد كه همواره ضعف سينماي ايران را به فيلم‌نامه منتسب مي‌كند. كارگردان‌ها چطور مي‌توانند باعث تنزل يا ارتقای فيلم‌نامه در ساخت هنري يك فيلم شوند؟ ادبيات زنان؛ از دهه 70 تا دهه 90 در ايران چه مراحلي را طي كرده و چه دستاوردهايي داشته است. در اين سال‌ها عنوان‌هايي چون ادبيات آشپزخانه‌اي، آپارتماني، محافظه‌كار به اين آثار اطلاق شده است، اما در طول مسير پيموده‌شده، ادبيات زنان كجاي ادبيات ايران ايستاده است؟ گفت‌وگوي كايه‌دوسينما با امير نادري در سال 2016 را از دست ندهيد. ژانر دادگاهي كه يكي از محبوب‌ترين و دراماتيك‌ترين گونه‌هاي سينمايي است دستمايه يكي از پرونده‌هاي اين شماره مجله قرار گرفته است. سينما و ادبيات كلي مطالب خواندني در اين شماره دارد. از جمله مطالب احمد اخوت درباره دلبستگي‌هاي آرشيوي و دو نامه منتشرنشده؛ يكي از ابوالحسن نجفي به صالح حسيني و ديگر نامه‌اي منتشرنشده از غلامحسين ساعدي به بدري لنكراني.

موج نوی فرانسه در سینما و ادبیات هفتاد‌و‌پنجمين شماره مجله «سينما ‌و ‌ادبيات»، ويژه سينماي فرانسه و كارگردان موج نوي آن فرانسوا تروفو است. «چهارصد ضربه»، «ژول و ژيم»، «آخرين متر» و... از آثار مهم اوست كه نزد مخاطبان ايراني بسيار آشناست. در اين ويژه‌نامه نسبت سينماي تروفو با موج نو و همچنين فعاليت او به‌عنوان يكي از مطرح‌ترين منتقدان كايه‌دو‌سينما بررسي شده است. «مه 68 و سينما» يكي‌ديگر از عنوان‌هاي اين شماره مجله است. تعامل كارگردان و فيلم‌نامه‌نويس در سينماي ايران چگونه شكل مي‌گيرد؟ امروزه ديدگاه‌هايي وجود دارد كه همواره ضعف سينماي ايران را به فيلم‌نامه منتسب مي‌كند. كارگردان‌ها چطور مي‌توانند باعث تنزل يا ارتقای فيلم‌نامه در ساخت هنري يك فيلم شوند؟ ادبيات زنان؛ از دهه 70 تا دهه 90 در ايران چه مراحلي را طي كرده و چه دستاوردهايي داشته است. در اين سال‌ها عنوان‌هايي چون ادبيات آشپزخانه‌اي، آپارتماني، محافظه‌كار به اين آثار اطلاق شده است، اما در طول مسير پيموده‌شده، ادبيات زنان كجاي ادبيات ايران ايستاده است؟ گفت‌وگوي كايه‌دوسينما با امير نادري در سال 2016 را از دست ندهيد. ژانر دادگاهي كه يكي از محبوب‌ترين و دراماتيك‌ترين گونه‌هاي سينمايي است دستمايه يكي از پرونده‌هاي اين شماره مجله قرار گرفته است. سينما و ادبيات كلي مطالب خواندني در اين شماره دارد. از جمله مطالب احمد اخوت درباره دلبستگي‌هاي آرشيوي و دو نامه منتشرنشده؛ يكي از ابوالحسن نجفي به صالح حسيني و ديگر نامه‌اي منتشرنشده از غلامحسين ساعدي به بدري لنكراني.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها