|

روحانی در نشست خبري:

اگر رئیس‌جمهور مسئول اجرای قانون‌اساسی نیست به مردم بگویید

شرق: روز گذشته، 20 ماه بعد از آخرين نشست رئيس‌جمهوري، ساختمان پاستور بار ديگر ميزبان خبرنگاران داخلي و خارجي بود تا سؤالات انباشته‌شده خود را از حسن روحاني بپرسند. رئيس‌جمهوري نيز مراعات کرد و در آغاز کمتر سخن گفت و بيشتر به سؤالات پاسخ داد. روحاني در همان ابتدا به زمان طولاني بين نشست‌هاي مطبوعاتي اشاره کرد و با طعنه به صداوسيما گفت: «سعي کرده‌ام در روزهاي چهارشنبه و در جلسه هيئت دولت با مردم سخن بگويم که برخي روزها صداوسيما ياري مي‌کند و برخي از روزها از صحبت‌هاي ما خوششان نمي‌آيد؛ به‌هرحال صداوسيماست و اين دو سال بايد با هم بسازيم».سؤال اول را البته خبرنگار صداوسيما درباره خروج آمريکا از برجام پرسيد و رئيس‌جمهوري در پاسخ گفت: «آمريکا به دليل فشار داخلي و فشار رژيم صهيونيستي و عربستان که همه تلاش خود را داشتند، خطاي بزرگي مرتکب شد. چهار کشور ديگر قرار شد که خروج آمريکا را جبران کنند. ارتباط خوبي با روسيه و چين داريم، اما سه کشور ديگر نتوانستند به قول خود عمل کنند».
روحاني همچنين گفت که به زودي آي‌آر ۹ و ۷ شروع به کار مي‌کنند، اگر آنها به تعهدات برگردند، ما هم برمي‌گرديم، اما اگر برنگردند، ما گام‌هاي بعدي را برمي‌داريم.
حادثه سال 96 را پيش‌بيني نمي‌کرديم
خبرنگاري از رئيس‌جمهور پرسيد: «هرروز هواداران دولت از ما مي‌پرسند که آيا آقاي روحاني تغيير کرده و به رأي مردم پشت‌پا زده يا نتوانسته است مطالبات آنها را عملي کند. اگر نتوانستيد به همه وعده‌هاي خود جامه عمل بپوشانيد تحت چه شرايطي بوده است؟»، روحاني در پاسخ گفت: «آنچه من به مردم وعده دادم اين بود که کوشش خواهم کرد که از طرف ايران، برجام صدمه نبيند، اما ما با شرايط جديدي مواجه شديم؛ يعني ما پيش‌بيني سال ۹۶ را نمي‌کرديم و فکر نمي‌کرديم که يک عده افراد کم‌خرد يک حادثه بزرگ را در کشور به وجود بياورند و ضدانقلاب نيز از آن اشتباه يک حادثه بزرگ را رقم بزند و به ترامپ چراغ سبز نشان داده مي‌شود که از برجام خارج و شديدترين تحريم‌ها در سال ۹۷ و ۹۸ عليه ايران صادر شود که در هيچ زماني شاهد چنين چيزي نبوده‌ايم».
روحاني گفت: «ما فکر نمي‌کرديم در منطقه عده‌اي به دنبال شرارت باشند که در نهايت همه اينها دست به دست هم دادند؛ اما کارنامه‌اي که دولت بعد از ۱۸ ماه مي‌تواند در محضر مردم ايران ارائه کند اين است که نشان مي‌دهد دولت نه خسته و نه ناکارآمد است؛ بلکه دولت برنامه‌ريز و کارآمد است و مي‌تواند از سخت‌ترين بحران‌هاي اقتصادي خارج شود. همان‌طور که دولت در سال ۹۶ هم ظرف پنج روز توانست از بحران اجتماعي خارج شود، درحالي‌که در گذشته بحران‌هايي داشتيم که هشت ماه طول کشيد و اين توانمندي دولت را نشان مي‌دهد. در زمينه اقتصادي هم ما از شبه‌بحران خارج شده‌ايم، البته مردم ايران هنوز مشکلات دارند».
او با اشاره به سفر اخير خود به سازمان ملل عنوان کرد:‌ «در سفر سازمان ملل گفتيم ما از مذاکره نمي‌ترسيم و آماده هستيم و حتي آمده بوديم که در نيويورک نشست اجلاس سران تشکيل شود، به شرط اينکه اجلاس 1+5 باشد، نه برنامه تبليغاتي براي ترامپ. اعلام مي‌کنم آماده هستم در هر جلسه‌اي که منافع ملت را تأمين مي‌کند حضور يابم. آماده هستم ايستادگي داشته باشم و افتخار مي‌کنم براي ملتم قرباني شوم و البته در اين راه قرباني‌شدن براي هر کسي افتخار است».
مشکل ما مواجهه با رئيس‌جمهور آمريکا يا مذاکره نيست
رئيس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار سي‌بي‌اس آمريکا درباره اينکه آيا با رئيس‌جمهور جديد احتمالي آمريکا وارد مذاکره خواهيد شد، گفت: «مشکل ما مواجهه با رئيس‌جمهور آمريکا يا مذاکره نيست، بلکه اين است که آيا در مذاکره خواسته مردم ما، مشکلات آنان و مسائل آنها تأمين مي‌شود يا نه. براي ما مهم نيست که رئيس‌جمهوري در آمريکا چه کسي باشد؛ البته ويژگي‌هاي آقاي ترامپ هم هست که هر روز حرف خود را عوض مي‌کند و يک روز کسي را واسطه مي‌کند و فردا مي‌گويد من به او چيزي نگفته‌ام يا توييت مي‌کند و در آن چيز ديگري مي‌گويد که اين ويژگي‌هاي اخلاقي کار را نه صرفا براي ما، بلکه براي همه دنيا سخت کرده است. ما پيش از اين هم گفتيم که هروقت آمريکا تحت آن شرايطي که گفتيم تحريم‌ها را لغو کرد حاضر به مذاکره هستيم».
شوراي نگهبان قضاوت‌کننده انتخابات نيست
خبرنگاري درباره رايزني‌هاي دولت با شوراي نگهبان براي بازترشدن فيلترهاي تأييد صلاحيت پرسيد و روحاني در پاسخ گفت: «عليرغم تعبير و تفسير برخي از سخنان من، سخن من اين نبود که برخي نهادها درست عمل نمي‌کنند. همه نهادها براي ما مهم است و اميدواريم بر اساس قانون عمل کنند. اگر لايحه شفافيت نهايي شود، آنگاه رأي شوراي نگهبان هم مشخص مي‌شود و معلوم مي‌شود چرا به فلان طرح و لايحه رأي داده يا نداده است. خواست ما حضور بيشتر مردم و رقابت بهتر در انتخابات است. شوراي نگهبان دخالت‌کننده و قضاوت‌کننده انتخابات نيست، بلکه بر اساس قانون، نظارت‌کننده است. ما اميدواريم شوراي نگهبان اين نظارت را به شکل خوب انجام دهد. رابط ما با شوراي نگهبان، وزير کشور و گاهي معاون‌اول من است. وزير کشور به صورت مرتب در تماس با شوراي نگهبان است. معاون‌اول و برخي وزرا هم در ارتباط هستند. خواست ما انتخابات پرشور و رقابتي است».
اگر اصل ۱۱۳ قانون اساسي بد است آن را حذف کنيد
خبرنگار ديگري خطاب به روحاني گفت: «در دو سال گذشته دولت در حقوق شهروندي منفعل عمل کرده و اين را در پرونده متهمان محيط زيست، خبرنگاران، فعالان کارگري و پرونده ترور دانشمندان هسته‌اي شاهد بوديم و تضييع حقوق شهروندان اتفاق افتاده است و تقريبا به دليل فضاي نه‌چندان باز مطبوعات اين موضوعات از رسانه خارجي منتشر شده است؛ آيا شما گزارشي به افکار عمومي ارائه مي‌دهيد»، رئيس‌جمهوري در پاسخ با اشاره به اينکه برخي از پرونده‌ها در قوه قضائيه مطرح شده يا مي‌شود، عنوان کرد: «من فکر مي‌کنم اشکال کار اينجاست که رئيس‌جمهور طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسي چون مسئول اجراي قانون اساسي است بايد حواسش به قانون اساسي باشد. اينکه کجا قانون اساسي نقص شده، کجا فراموش شده و همه‌پرسي در همين قانون اساسي آمده است؛ اگر بد است آن را حذف کنيم و اگر خوب است آن را اجرا کنيم. براي ثبات اين نظام و پايداري بهترين راه همان چيزي است که قانون اساسي در مسائلي مانند اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي پيش‌بيني كرده است».
روحاني ادامه داد: «از اصل ۱۱۳ تفسيري توسط شوراي نگهبان شده است و ما به مجلس تذکر داديم. رئيس مجلس مي‌گويد طبق نظر شوراي نگهبان اين‌چنين است؛ به قوه قضائيه مي‌گوييم،‌ مي‌گويد طبق تفسير شوراي نگهبان فلان است. مردم به رئيس‌جمهور رأي نمي‌دهند که رئيس دستگاه اجرائي باشد بلکه مردم رأي داده‌اند که رئيس‌جمهوري مسئول اجراي قانون اساسي باشد. اگر مي‌خواهيد اين‌گونه نباشد بگذاريد براي دولت بعد و از قبل به مردم بگوييد و به رئيس‌جمهور بعدي بگوييد در قانون اساسي هيچ دخالتي ندارد. تفسير شوراي نگهبان اين است که هر جا مسئول مستقيم ندارد مانند اموال بلاصاحب رئيس‌جمهور بايد آن را مديريت کند».
او افزود: «عده‌اي در دولت قبلي دستگير شدند و وزارت اطلاعات بعد از بررسي دليل و شواهد در عمل به اين نتيجه رسيدند که اين شواهد کافي نيست و بنابراين يکي از معاونان مسئول بررسي شد، بررسي نهايي انجام شد و او نيز گفت دلايل کافي نيست و اينها بي‌گناه هستند و بايد خسارت پرداخت کنيم. در نهايت من پذيرفتم اگر دستگاهي در دولت قبل اشتباهي مرتکب شده بايد عذرخواهي کنيم و خسارت بدهيم. قاضي و ضابط هم گاهي اشتباه مي‌کنند. مهم اين است که دولت شهامت را داشته باشد و اشتباهات را بپذيرد ولو براي دولت قبل باشد خسارت مردم را بپردازد».
روحاني با اشاره به پرونده محيط‌زيستي‌ها گفت: «وزارت اطلاعات در پرونده متهمان محيط زيست کار خوبي انجام داد و گزارش بسيار دقيقي تهيه کرده است. من گزارش را ديدم و خواندم و اميدوارم قوه قضائيه به اين گزارش توجه کند».
حمله به نفت‌کش ايراني کار يک دولت است
رئيس‌جمهوري همچنين در پاسخ به سؤال خبرنگار رسانه روسيه درباره اتفاقات پيش‌آمده براي نفت‌کش ايراني، با بيان اينکه لااقل دو راکت به نفت‌کش اصابت کرده است، افزود: «چند چيز براي ما محرز است؛ اول اينکه راکت از بيرون بود، اين نفت‌کش داراي دوربين بوده و نشان مي‌دهد که چه موشکي از کجا و چگونه به آن اصابت مي‌کند که فيلم آن ارسال شده و ما آن را ديده‌ايم؛ البته بايد کشتي برسد و بررسي بيشتري انجام شود. ما در حال بررسي هستيم که ببينيم چه دولتي در اين زمينه دخالت داشته است، اين کار يک فرد و گروهک نيست کار يک دولت است اما براي اينکه بگوييم که چه دولتي بوده هنوز زود است؛ اما بعدا به مردم اطلاع خواهيم داد و هر کشوري که اين کار را کرده است بايد منتظر عواقب آن باشد».
از آغاز دولت گفتم تا راه حضور زنان در ورزشگاه باز شود
رئيس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگاري درباره اينکه چه روندي طي شد تا زنان به ورزشگاه بيايند، گفت: «از آغاز دولت يازدهم با وزراي کشور و ورزش صحبت مي‌کردم تا راه را براي حضور زنان باز کنند. به خاطر دارم در افطاري پيش‌کسوتان ورزش از آنها پرسيدم در زمان قبل از انقلاب که زنان به ورزشگاه مي‌آمدند، آيا مشکلي پيش آمده بود که آنها گفتند اصلا چنين نبود و من اين مسئله را در هيئت دولت مطرح کردم. ما هر وقت مي‌گفتيم اين کار انجام بگيرد نيروي انتظامي مشکل داشت، برخي هم در کشور نگران بودند؛ نمي‌گويم کدام جناح و چه کساني اما خانم‌هاي ما بيش از همه دنبال يک زندگي توأم با اخلاق و فرزانگي هستند. اميدوارم اين روند ادامه پيدا کند و البته ادامه آن برعهده بانوان نيز هست».
اتهامات زندانيان ايراني و آمريکايي متفاوت است
روحاني همچنين در پاسخ به سؤال خبرنگار لس‌آنجلس‌تايمز درباره پيشنهاد محمدجواد ظريف در مورد مذاکره براي تبادل زندانيان ايراني در آمريکا و آمريکايي‌ها در ايران، عنوان کرد: اين بحث همواره مطرح بوده است؛ در دوران پيش از آقاي ترامپ چندين بار اين اتفاق افتاده است. در دولت آقاي ترامپ يک باز مذاکراتي شد که به نتيجه نرسيد. براي بار دوم مذاکره کرديم که آقاي ترامپ شروطي داشتند و باز هم به نتيجه نرسيد. نوع اتهامات زندانيان دو طرف متفاوت است. زندانيان آمريکايي در ايران اتهامات امنيتي دارند اما زندانيان ما در آمريکا جرمشان دورزدن تحريم‌هاست؛ آنها خيلي خوب کاري کردند که تحريم‌ها را دور زدند چون تحريم‌هاي آمريکا ضدبشري است».
ارتباطاتي بين ايران و امارات برقرار شده است
او در پاسخ به اين سؤال که در حال حاضر روابط ايران و امارات به کجا رسيده است، عنوان کرد: «ارتباطاتي بين ايران و امارات در ماه‌هاي اخير ايجاد شده و برخي مقامات امارات به ايران آمده و مقامات ما نيز به آنجا رفتند. روابط تهران و امارات در ماه‌هاي اخير بهتر از گذشته است و روند به سمت و سوي بهبود است».

شرق: روز گذشته، 20 ماه بعد از آخرين نشست رئيس‌جمهوري، ساختمان پاستور بار ديگر ميزبان خبرنگاران داخلي و خارجي بود تا سؤالات انباشته‌شده خود را از حسن روحاني بپرسند. رئيس‌جمهوري نيز مراعات کرد و در آغاز کمتر سخن گفت و بيشتر به سؤالات پاسخ داد. روحاني در همان ابتدا به زمان طولاني بين نشست‌هاي مطبوعاتي اشاره کرد و با طعنه به صداوسيما گفت: «سعي کرده‌ام در روزهاي چهارشنبه و در جلسه هيئت دولت با مردم سخن بگويم که برخي روزها صداوسيما ياري مي‌کند و برخي از روزها از صحبت‌هاي ما خوششان نمي‌آيد؛ به‌هرحال صداوسيماست و اين دو سال بايد با هم بسازيم».سؤال اول را البته خبرنگار صداوسيما درباره خروج آمريکا از برجام پرسيد و رئيس‌جمهوري در پاسخ گفت: «آمريکا به دليل فشار داخلي و فشار رژيم صهيونيستي و عربستان که همه تلاش خود را داشتند، خطاي بزرگي مرتکب شد. چهار کشور ديگر قرار شد که خروج آمريکا را جبران کنند. ارتباط خوبي با روسيه و چين داريم، اما سه کشور ديگر نتوانستند به قول خود عمل کنند».
روحاني همچنين گفت که به زودي آي‌آر ۹ و ۷ شروع به کار مي‌کنند، اگر آنها به تعهدات برگردند، ما هم برمي‌گرديم، اما اگر برنگردند، ما گام‌هاي بعدي را برمي‌داريم.
حادثه سال 96 را پيش‌بيني نمي‌کرديم
خبرنگاري از رئيس‌جمهور پرسيد: «هرروز هواداران دولت از ما مي‌پرسند که آيا آقاي روحاني تغيير کرده و به رأي مردم پشت‌پا زده يا نتوانسته است مطالبات آنها را عملي کند. اگر نتوانستيد به همه وعده‌هاي خود جامه عمل بپوشانيد تحت چه شرايطي بوده است؟»، روحاني در پاسخ گفت: «آنچه من به مردم وعده دادم اين بود که کوشش خواهم کرد که از طرف ايران، برجام صدمه نبيند، اما ما با شرايط جديدي مواجه شديم؛ يعني ما پيش‌بيني سال ۹۶ را نمي‌کرديم و فکر نمي‌کرديم که يک عده افراد کم‌خرد يک حادثه بزرگ را در کشور به وجود بياورند و ضدانقلاب نيز از آن اشتباه يک حادثه بزرگ را رقم بزند و به ترامپ چراغ سبز نشان داده مي‌شود که از برجام خارج و شديدترين تحريم‌ها در سال ۹۷ و ۹۸ عليه ايران صادر شود که در هيچ زماني شاهد چنين چيزي نبوده‌ايم».
روحاني گفت: «ما فکر نمي‌کرديم در منطقه عده‌اي به دنبال شرارت باشند که در نهايت همه اينها دست به دست هم دادند؛ اما کارنامه‌اي که دولت بعد از ۱۸ ماه مي‌تواند در محضر مردم ايران ارائه کند اين است که نشان مي‌دهد دولت نه خسته و نه ناکارآمد است؛ بلکه دولت برنامه‌ريز و کارآمد است و مي‌تواند از سخت‌ترين بحران‌هاي اقتصادي خارج شود. همان‌طور که دولت در سال ۹۶ هم ظرف پنج روز توانست از بحران اجتماعي خارج شود، درحالي‌که در گذشته بحران‌هايي داشتيم که هشت ماه طول کشيد و اين توانمندي دولت را نشان مي‌دهد. در زمينه اقتصادي هم ما از شبه‌بحران خارج شده‌ايم، البته مردم ايران هنوز مشکلات دارند».
او با اشاره به سفر اخير خود به سازمان ملل عنوان کرد:‌ «در سفر سازمان ملل گفتيم ما از مذاکره نمي‌ترسيم و آماده هستيم و حتي آمده بوديم که در نيويورک نشست اجلاس سران تشکيل شود، به شرط اينکه اجلاس 1+5 باشد، نه برنامه تبليغاتي براي ترامپ. اعلام مي‌کنم آماده هستم در هر جلسه‌اي که منافع ملت را تأمين مي‌کند حضور يابم. آماده هستم ايستادگي داشته باشم و افتخار مي‌کنم براي ملتم قرباني شوم و البته در اين راه قرباني‌شدن براي هر کسي افتخار است».
مشکل ما مواجهه با رئيس‌جمهور آمريکا يا مذاکره نيست
رئيس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار سي‌بي‌اس آمريکا درباره اينکه آيا با رئيس‌جمهور جديد احتمالي آمريکا وارد مذاکره خواهيد شد، گفت: «مشکل ما مواجهه با رئيس‌جمهور آمريکا يا مذاکره نيست، بلکه اين است که آيا در مذاکره خواسته مردم ما، مشکلات آنان و مسائل آنها تأمين مي‌شود يا نه. براي ما مهم نيست که رئيس‌جمهوري در آمريکا چه کسي باشد؛ البته ويژگي‌هاي آقاي ترامپ هم هست که هر روز حرف خود را عوض مي‌کند و يک روز کسي را واسطه مي‌کند و فردا مي‌گويد من به او چيزي نگفته‌ام يا توييت مي‌کند و در آن چيز ديگري مي‌گويد که اين ويژگي‌هاي اخلاقي کار را نه صرفا براي ما، بلکه براي همه دنيا سخت کرده است. ما پيش از اين هم گفتيم که هروقت آمريکا تحت آن شرايطي که گفتيم تحريم‌ها را لغو کرد حاضر به مذاکره هستيم».
شوراي نگهبان قضاوت‌کننده انتخابات نيست
خبرنگاري درباره رايزني‌هاي دولت با شوراي نگهبان براي بازترشدن فيلترهاي تأييد صلاحيت پرسيد و روحاني در پاسخ گفت: «عليرغم تعبير و تفسير برخي از سخنان من، سخن من اين نبود که برخي نهادها درست عمل نمي‌کنند. همه نهادها براي ما مهم است و اميدواريم بر اساس قانون عمل کنند. اگر لايحه شفافيت نهايي شود، آنگاه رأي شوراي نگهبان هم مشخص مي‌شود و معلوم مي‌شود چرا به فلان طرح و لايحه رأي داده يا نداده است. خواست ما حضور بيشتر مردم و رقابت بهتر در انتخابات است. شوراي نگهبان دخالت‌کننده و قضاوت‌کننده انتخابات نيست، بلکه بر اساس قانون، نظارت‌کننده است. ما اميدواريم شوراي نگهبان اين نظارت را به شکل خوب انجام دهد. رابط ما با شوراي نگهبان، وزير کشور و گاهي معاون‌اول من است. وزير کشور به صورت مرتب در تماس با شوراي نگهبان است. معاون‌اول و برخي وزرا هم در ارتباط هستند. خواست ما انتخابات پرشور و رقابتي است».
اگر اصل ۱۱۳ قانون اساسي بد است آن را حذف کنيد
خبرنگار ديگري خطاب به روحاني گفت: «در دو سال گذشته دولت در حقوق شهروندي منفعل عمل کرده و اين را در پرونده متهمان محيط زيست، خبرنگاران، فعالان کارگري و پرونده ترور دانشمندان هسته‌اي شاهد بوديم و تضييع حقوق شهروندان اتفاق افتاده است و تقريبا به دليل فضاي نه‌چندان باز مطبوعات اين موضوعات از رسانه خارجي منتشر شده است؛ آيا شما گزارشي به افکار عمومي ارائه مي‌دهيد»، رئيس‌جمهوري در پاسخ با اشاره به اينکه برخي از پرونده‌ها در قوه قضائيه مطرح شده يا مي‌شود، عنوان کرد: «من فکر مي‌کنم اشکال کار اينجاست که رئيس‌جمهور طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسي چون مسئول اجراي قانون اساسي است بايد حواسش به قانون اساسي باشد. اينکه کجا قانون اساسي نقص شده، کجا فراموش شده و همه‌پرسي در همين قانون اساسي آمده است؛ اگر بد است آن را حذف کنيم و اگر خوب است آن را اجرا کنيم. براي ثبات اين نظام و پايداري بهترين راه همان چيزي است که قانون اساسي در مسائلي مانند اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي پيش‌بيني كرده است».
روحاني ادامه داد: «از اصل ۱۱۳ تفسيري توسط شوراي نگهبان شده است و ما به مجلس تذکر داديم. رئيس مجلس مي‌گويد طبق نظر شوراي نگهبان اين‌چنين است؛ به قوه قضائيه مي‌گوييم،‌ مي‌گويد طبق تفسير شوراي نگهبان فلان است. مردم به رئيس‌جمهور رأي نمي‌دهند که رئيس دستگاه اجرائي باشد بلکه مردم رأي داده‌اند که رئيس‌جمهوري مسئول اجراي قانون اساسي باشد. اگر مي‌خواهيد اين‌گونه نباشد بگذاريد براي دولت بعد و از قبل به مردم بگوييد و به رئيس‌جمهور بعدي بگوييد در قانون اساسي هيچ دخالتي ندارد. تفسير شوراي نگهبان اين است که هر جا مسئول مستقيم ندارد مانند اموال بلاصاحب رئيس‌جمهور بايد آن را مديريت کند».
او افزود: «عده‌اي در دولت قبلي دستگير شدند و وزارت اطلاعات بعد از بررسي دليل و شواهد در عمل به اين نتيجه رسيدند که اين شواهد کافي نيست و بنابراين يکي از معاونان مسئول بررسي شد، بررسي نهايي انجام شد و او نيز گفت دلايل کافي نيست و اينها بي‌گناه هستند و بايد خسارت پرداخت کنيم. در نهايت من پذيرفتم اگر دستگاهي در دولت قبل اشتباهي مرتکب شده بايد عذرخواهي کنيم و خسارت بدهيم. قاضي و ضابط هم گاهي اشتباه مي‌کنند. مهم اين است که دولت شهامت را داشته باشد و اشتباهات را بپذيرد ولو براي دولت قبل باشد خسارت مردم را بپردازد».
روحاني با اشاره به پرونده محيط‌زيستي‌ها گفت: «وزارت اطلاعات در پرونده متهمان محيط زيست کار خوبي انجام داد و گزارش بسيار دقيقي تهيه کرده است. من گزارش را ديدم و خواندم و اميدوارم قوه قضائيه به اين گزارش توجه کند».
حمله به نفت‌کش ايراني کار يک دولت است
رئيس‌جمهوري همچنين در پاسخ به سؤال خبرنگار رسانه روسيه درباره اتفاقات پيش‌آمده براي نفت‌کش ايراني، با بيان اينکه لااقل دو راکت به نفت‌کش اصابت کرده است، افزود: «چند چيز براي ما محرز است؛ اول اينکه راکت از بيرون بود، اين نفت‌کش داراي دوربين بوده و نشان مي‌دهد که چه موشکي از کجا و چگونه به آن اصابت مي‌کند که فيلم آن ارسال شده و ما آن را ديده‌ايم؛ البته بايد کشتي برسد و بررسي بيشتري انجام شود. ما در حال بررسي هستيم که ببينيم چه دولتي در اين زمينه دخالت داشته است، اين کار يک فرد و گروهک نيست کار يک دولت است اما براي اينکه بگوييم که چه دولتي بوده هنوز زود است؛ اما بعدا به مردم اطلاع خواهيم داد و هر کشوري که اين کار را کرده است بايد منتظر عواقب آن باشد».
از آغاز دولت گفتم تا راه حضور زنان در ورزشگاه باز شود
رئيس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگاري درباره اينکه چه روندي طي شد تا زنان به ورزشگاه بيايند، گفت: «از آغاز دولت يازدهم با وزراي کشور و ورزش صحبت مي‌کردم تا راه را براي حضور زنان باز کنند. به خاطر دارم در افطاري پيش‌کسوتان ورزش از آنها پرسيدم در زمان قبل از انقلاب که زنان به ورزشگاه مي‌آمدند، آيا مشکلي پيش آمده بود که آنها گفتند اصلا چنين نبود و من اين مسئله را در هيئت دولت مطرح کردم. ما هر وقت مي‌گفتيم اين کار انجام بگيرد نيروي انتظامي مشکل داشت، برخي هم در کشور نگران بودند؛ نمي‌گويم کدام جناح و چه کساني اما خانم‌هاي ما بيش از همه دنبال يک زندگي توأم با اخلاق و فرزانگي هستند. اميدوارم اين روند ادامه پيدا کند و البته ادامه آن برعهده بانوان نيز هست».
اتهامات زندانيان ايراني و آمريکايي متفاوت است
روحاني همچنين در پاسخ به سؤال خبرنگار لس‌آنجلس‌تايمز درباره پيشنهاد محمدجواد ظريف در مورد مذاکره براي تبادل زندانيان ايراني در آمريکا و آمريکايي‌ها در ايران، عنوان کرد: اين بحث همواره مطرح بوده است؛ در دوران پيش از آقاي ترامپ چندين بار اين اتفاق افتاده است. در دولت آقاي ترامپ يک باز مذاکراتي شد که به نتيجه نرسيد. براي بار دوم مذاکره کرديم که آقاي ترامپ شروطي داشتند و باز هم به نتيجه نرسيد. نوع اتهامات زندانيان دو طرف متفاوت است. زندانيان آمريکايي در ايران اتهامات امنيتي دارند اما زندانيان ما در آمريکا جرمشان دورزدن تحريم‌هاست؛ آنها خيلي خوب کاري کردند که تحريم‌ها را دور زدند چون تحريم‌هاي آمريکا ضدبشري است».
ارتباطاتي بين ايران و امارات برقرار شده است
او در پاسخ به اين سؤال که در حال حاضر روابط ايران و امارات به کجا رسيده است، عنوان کرد: «ارتباطاتي بين ايران و امارات در ماه‌هاي اخير ايجاد شده و برخي مقامات امارات به ايران آمده و مقامات ما نيز به آنجا رفتند. روابط تهران و امارات در ماه‌هاي اخير بهتر از گذشته است و روند به سمت و سوي بهبود است».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها