|

بازگشت يك‌روزه آنتونوف به آسمان ايران

شرق: يك تویيت درباره جايگزيني آنتونوف 74 (74-AN) پس از چهار ساعت تأخير در مسير تهران- مشهد، تا حدي جنجالي و خبرساز شد كه برخي رسانه‌ها از آن به‌عنوان بازگشت آنتونوف ياد كردند. خبري كه با اشتباه‌گرفتن اين هواپيما با آنتونوف 140 (ايران 140) از سوي بعضي رسانه‌ها ابعاد جديدي به خود گرفت. حتي در پي رسانه‌اي‌شدن اين خبر، مرتضی دهقان، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری نيز اين جايگزيني را تأييد كرد و به ایسنا گفت: «این نوع از آنتونوف‌های شرکت هواپیمایی پویا، مجوز پرواز داشتند». او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در شرایطی که هواپیمای مسافربری پنجره نداشته است، می‌تواند مجوز و استانداردهای لازم را برای پرواز کسب کند، ادامه داد: «این هواپیما به‌طور قطع مجوز پرواز داشته، اما از حیث استانداردهای پرواز باید از حوزه تخصصی آن در این سازمان پرس‌وجو کرد».
هواپيماي آنتونوف 74 مجوز پرواز داشت
رضا جعفرزاده، سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري نيز در گفت‌وگو با «شرق» با تأكيد بر اينكه اين هواپيماي مشخص، مجوز پرواز داشته، مي‌گويد: «اين هواپيما ممنوعيت پرواز ندارد و اگر مجوز پرواز نداشته باشد، حتي يك پرواز هم نمي‌تواند داشته باشد. تمام هواپيماهاي فعال در آسمان ايران، چه كوتاه‎برد چه با برد متوسط و بلند، امكان پرواز پيدا نمي‌كنند، مگر آنكه مجوز آنها از سوي صلاحيت پرواز سازمان هواپيمايي كشوري صادر شده باشد».جعفرزاده ادامه مي‌دهد: «هر هواپيمايي با توجه به دستورالعمل‌هاي كارخانه سازنده‌اش، چك‌هاي دوره‌‌اي دارد و اين‌طور نيست كه اين هواپيما چراغ‌خاموش وارد مسير هوايي كشوري شود».به گفته او: «سازمان هواپيمايي كشوري و شركت‌هاي هواپيمايي براساس قوانين و مقررات بين‌المللي، مورد بازرسي ايكائو قرار مي‌گيرند، به‌همين‌دليل هم امكان ندارد كه هواپيمايي بدون مجوز پرواز كند».از او درباره جايگزيني اين هواپيما پس از تأخير چهارساعته در مسير تهران - مشهد و احتمال تكرار آن به‌دليل‌ تحريم‌ها و عدم دسترسي كافي به تأمين قطعات مي‌پرسم، جعفرزاده دراين‌باره مي‌گويد: «اين جزء وظايف شركت هواپيمايي است كه اگر يك هواپيما دچار نقص فني و اشكال آني شود، هواپيماي ديگري را جايگزين آن كند تا مسافران مستأصل نشوند، اما اينكه يك‌باره هواپيمايي كه صلاحيت پرواز ندارد، جايگزين شود، غيرممكن است. هواپيماهاي پشتيبان هم به همين منظور در نظر گرفته شده‌‌اند».
لزوم ورود سازمان هواپيمايي به ماجراي نقص در هواپيماي آنتونوف 74
عليرضا منظري، معاون سابق سازمان هواپیمایی در گفت‌وگو با «شرق» درباره احتمال تكرار اين اتفاقات در سايه تحريم‌ها، تأكيد كرد: «احتمال تكرار اين حوادث با توجه به تحريم صنعت هوايي وجود دارد».منظري ادامه مي‌دهد: «هواپيماي آنتونوف 74، از سازمان هواپيمايي كشوري مجوز لازم را دريافت كرده‌ است، در غير اين ‌صورت امكان پرواز نداشت».او با بيان اينكه در شرايط سخت اقتصادي، طبيعي است كه از حداقل‌ها استفاده مي‌‌شود، يادآور شد: «با‌اين‌حال اين نكته به اين معنا نيست كه امنيت پرواز به خطر مي‌افتد».معاون سابق سازمان هواپیمایی ادامه مي‌دهد: هر هواپيمايي كه بخواهد به‌صورت مسافري يا باربري غيرنظامي عمل كند، بايد مجوز سازمان هواپيمايي آن كشور را رعايت كند. سازمان هواپيمايي كشوري براساس آن مقررات و الزاماتي كه دارد، بررسي كرده و اگر آن هواپيما منطبق با استانداردها و مقررات باشد، مجوز لازم را دريافت مي‌كند.از منظري درباره عكس‌های منتشرشده درباره نواقص داخل كابين هواپيما مي‌پرسم و او پاسخ مي‌دهد: «اگر خلافي صورت بگيرد و اشكالاتي وجود داشته باشد، اين اشكالات بايد به سازمان هواپيمايي گزارش شود و اين نهاد به‌عنوان ناظر آن را پيگيري مي‌كند و اگر آن اشكالات، موجب لغو پروانه يا مجوز شود، هواپيماي كشوري جلوي پرواز آن هواپيما را مي‌گيرد».
مي‌گويم اين عكس‌ها نشان مي‌دهد در حين پرواز، وضعيت هواپيما در شرايط خوبي نبوده است و او تصريح مي‌كند: «مشخص نيست وقتي اين هواپيما مجوز را دريافت كرده هم اين اشكالات را داشته و براساس استاندارد، آيا نواقص موجود در هواپيماي مورد نظر، جزء الزامات دريافت مجوز بوده است؟ طبيعتا اگر مشكلي وجود داشت، سازمان هواپيمايي به آن مجوز نمی‌داد. حال اگر در جاي ديگري، مشكلي ايجاد شده باشد، مسئله ديگري است كه بايد به سازمان هواپيمايي گزارش داده شود تا به تخلفات رسيدگي شود».او ادامه مي‌دهد: «زماني آنتونوف 140 (ايران 140) تمامي مجوزهاي لازم را از سازمان هواپيمايي كشوري دريافت كرده بود، اما پس از وقوع سانحه سقوط، به‌خاطر آنكه الزاماتي را از دست داده بود، مجوزهاي پرواز آن هواپيما لغو شد تا بررسي‌ها دوباره آغاز شود».اين سخن منظري، موضوعي را يادآور مي‌شود كه پيش‌تر از سوي سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري رد شده بود. جعفرزاده گفته: «مجوز صلاحيت پرواز بدون بررسي در زمان پرواز صادر نمي‌شود». اگر اين سخن صحيح باشد، يعني اين هواپيما با همين اشكالاتي كه در عكس‌ها قابل مشاهده بود، مجوز پرواز را دريافت كرده و مسئله آن است كه آيا موارد مورد اشكال در عكس‌هاي منتشرشده، از الزامات صدور مجوز براي پرواز نبوده است؟ اين موضوعي است كه كماكان مشخص نيست و بايد شفاف‌سازي‌هاي لازم از سوي سازمان هواپيمايي كشور انجام شود.
مسافر آنتونوف 74 چه گفته بود؟
حسین بخشایی همان کاربری که تصاویر آنتونوف را در توییتر منتشر کرد، در گفت‌وگو با روزنامه صمت توضیحات بیشتری درباره شرایط پرواز داد. او در توصیف شرایط داخلی هواپیما گفت: «چیزی به اسم پنجره یعنی آنچه در هواپیما‌های مسافری مرسوم است، در هواپیمای پرواز پنجشنبه، ۱۸ مهر از مهرآباد به مقصد مشهد وجود نداشت. دو دریچه در جلو و سه دریچه در عقب به‌عنوان پنجره وجود داشت که مانند دیگر هواپیماها، کرکره باز و بسته کردن پنجره را نداشت و پرده‌ای روی آنها نصب کرده بودند. شرایط داخلی کابین به‌گونه‌ای بود که احساس می‌کردیم کسی آمده و کابین را کاغذ دیواری کرده و یک برقکار هم لامپ هالوژنی در آن کار گذاشته است! بار‌ها در کشور‌های گوناگون سوار هواپیما شده‌ام، اما این هواپیما نخستین هواپیمایی بود که دریچه تنظیم هوا و چراغ بالای سر مسافر نداشت».
ماجرای ممنوعیت پرواز آنتونوف چه بود؟
پنج سال و دو ماه و سه روز پیش هواپیمای آنتونوف مسیر تهران - طبس متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان‌ایر هنگام بلندشدن از انتهای باند فرودگاه مهرآباد یک موتور خود را از دست می‌دهد و در شمال جاده مخصوص کرج سقوط می‌کند. به گزارش فرارو، در این هواپیما ۳۴ مسافر بزرگ‌سال، سه كودك زیر دو سال و سه کودک زیر ۱۲ سال و یک گروه پروازی شامل دو خلبان، دو مهماندار، دو عضو گروه فنی و دو نفر گارد امنیت حضور داشتند که ۴۲ مسافر و شش خدمه این هواپیما در دم جان باختند. پس از این حادثه افکار عمومی، از دولت و سازمان هواپیمایی کشوری به‌دلیل سقوط مداوم آنتونوف‎ها انتقاد کردند. رئیس‎جمهور پس از حادثه آنتونوف و انتقاد گسترده افکار عمومی، دستور داد آنتونوف 140 و 74 از آسمان ایران کنار گذاشته شود، ممنوعیت پرواز آنتونوف‌ها را آن زمان محمدعلی ایلخانی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور، اعلام کرد و گفت: «با توجه به تأکیدی که دولت بر امنیت پرواز‌های مسافری دارد، رئیس‌جمهور پرواز ایران ۱۴۰ را ممنوع کرد و پس از آن نیز در دستوری جداگانه مبنی بر ممنوعیت پرواز‌های مسافری هواپیمای آنتونوف ۷۴ را نیز صادر و این نوع هواپیما را از چرخه پرواز خارج کرد».

شرق: يك تویيت درباره جايگزيني آنتونوف 74 (74-AN) پس از چهار ساعت تأخير در مسير تهران- مشهد، تا حدي جنجالي و خبرساز شد كه برخي رسانه‌ها از آن به‌عنوان بازگشت آنتونوف ياد كردند. خبري كه با اشتباه‌گرفتن اين هواپيما با آنتونوف 140 (ايران 140) از سوي بعضي رسانه‌ها ابعاد جديدي به خود گرفت. حتي در پي رسانه‌اي‌شدن اين خبر، مرتضی دهقان، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری نيز اين جايگزيني را تأييد كرد و به ایسنا گفت: «این نوع از آنتونوف‌های شرکت هواپیمایی پویا، مجوز پرواز داشتند». او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در شرایطی که هواپیمای مسافربری پنجره نداشته است، می‌تواند مجوز و استانداردهای لازم را برای پرواز کسب کند، ادامه داد: «این هواپیما به‌طور قطع مجوز پرواز داشته، اما از حیث استانداردهای پرواز باید از حوزه تخصصی آن در این سازمان پرس‌وجو کرد».
هواپيماي آنتونوف 74 مجوز پرواز داشت
رضا جعفرزاده، سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري نيز در گفت‌وگو با «شرق» با تأكيد بر اينكه اين هواپيماي مشخص، مجوز پرواز داشته، مي‌گويد: «اين هواپيما ممنوعيت پرواز ندارد و اگر مجوز پرواز نداشته باشد، حتي يك پرواز هم نمي‌تواند داشته باشد. تمام هواپيماهاي فعال در آسمان ايران، چه كوتاه‎برد چه با برد متوسط و بلند، امكان پرواز پيدا نمي‌كنند، مگر آنكه مجوز آنها از سوي صلاحيت پرواز سازمان هواپيمايي كشوري صادر شده باشد».جعفرزاده ادامه مي‌دهد: «هر هواپيمايي با توجه به دستورالعمل‌هاي كارخانه سازنده‌اش، چك‌هاي دوره‌‌اي دارد و اين‌طور نيست كه اين هواپيما چراغ‌خاموش وارد مسير هوايي كشوري شود».به گفته او: «سازمان هواپيمايي كشوري و شركت‌هاي هواپيمايي براساس قوانين و مقررات بين‌المللي، مورد بازرسي ايكائو قرار مي‌گيرند، به‌همين‌دليل هم امكان ندارد كه هواپيمايي بدون مجوز پرواز كند».از او درباره جايگزيني اين هواپيما پس از تأخير چهارساعته در مسير تهران - مشهد و احتمال تكرار آن به‌دليل‌ تحريم‌ها و عدم دسترسي كافي به تأمين قطعات مي‌پرسم، جعفرزاده دراين‌باره مي‌گويد: «اين جزء وظايف شركت هواپيمايي است كه اگر يك هواپيما دچار نقص فني و اشكال آني شود، هواپيماي ديگري را جايگزين آن كند تا مسافران مستأصل نشوند، اما اينكه يك‌باره هواپيمايي كه صلاحيت پرواز ندارد، جايگزين شود، غيرممكن است. هواپيماهاي پشتيبان هم به همين منظور در نظر گرفته شده‌‌اند».
لزوم ورود سازمان هواپيمايي به ماجراي نقص در هواپيماي آنتونوف 74
عليرضا منظري، معاون سابق سازمان هواپیمایی در گفت‌وگو با «شرق» درباره احتمال تكرار اين اتفاقات در سايه تحريم‌ها، تأكيد كرد: «احتمال تكرار اين حوادث با توجه به تحريم صنعت هوايي وجود دارد».منظري ادامه مي‌دهد: «هواپيماي آنتونوف 74، از سازمان هواپيمايي كشوري مجوز لازم را دريافت كرده‌ است، در غير اين ‌صورت امكان پرواز نداشت».او با بيان اينكه در شرايط سخت اقتصادي، طبيعي است كه از حداقل‌ها استفاده مي‌‌شود، يادآور شد: «با‌اين‌حال اين نكته به اين معنا نيست كه امنيت پرواز به خطر مي‌افتد».معاون سابق سازمان هواپیمایی ادامه مي‌دهد: هر هواپيمايي كه بخواهد به‌صورت مسافري يا باربري غيرنظامي عمل كند، بايد مجوز سازمان هواپيمايي آن كشور را رعايت كند. سازمان هواپيمايي كشوري براساس آن مقررات و الزاماتي كه دارد، بررسي كرده و اگر آن هواپيما منطبق با استانداردها و مقررات باشد، مجوز لازم را دريافت مي‌كند.از منظري درباره عكس‌های منتشرشده درباره نواقص داخل كابين هواپيما مي‌پرسم و او پاسخ مي‌دهد: «اگر خلافي صورت بگيرد و اشكالاتي وجود داشته باشد، اين اشكالات بايد به سازمان هواپيمايي گزارش شود و اين نهاد به‌عنوان ناظر آن را پيگيري مي‌كند و اگر آن اشكالات، موجب لغو پروانه يا مجوز شود، هواپيماي كشوري جلوي پرواز آن هواپيما را مي‌گيرد».
مي‌گويم اين عكس‌ها نشان مي‌دهد در حين پرواز، وضعيت هواپيما در شرايط خوبي نبوده است و او تصريح مي‌كند: «مشخص نيست وقتي اين هواپيما مجوز را دريافت كرده هم اين اشكالات را داشته و براساس استاندارد، آيا نواقص موجود در هواپيماي مورد نظر، جزء الزامات دريافت مجوز بوده است؟ طبيعتا اگر مشكلي وجود داشت، سازمان هواپيمايي به آن مجوز نمی‌داد. حال اگر در جاي ديگري، مشكلي ايجاد شده باشد، مسئله ديگري است كه بايد به سازمان هواپيمايي گزارش داده شود تا به تخلفات رسيدگي شود».او ادامه مي‌دهد: «زماني آنتونوف 140 (ايران 140) تمامي مجوزهاي لازم را از سازمان هواپيمايي كشوري دريافت كرده بود، اما پس از وقوع سانحه سقوط، به‌خاطر آنكه الزاماتي را از دست داده بود، مجوزهاي پرواز آن هواپيما لغو شد تا بررسي‌ها دوباره آغاز شود».اين سخن منظري، موضوعي را يادآور مي‌شود كه پيش‌تر از سوي سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري رد شده بود. جعفرزاده گفته: «مجوز صلاحيت پرواز بدون بررسي در زمان پرواز صادر نمي‌شود». اگر اين سخن صحيح باشد، يعني اين هواپيما با همين اشكالاتي كه در عكس‌ها قابل مشاهده بود، مجوز پرواز را دريافت كرده و مسئله آن است كه آيا موارد مورد اشكال در عكس‌هاي منتشرشده، از الزامات صدور مجوز براي پرواز نبوده است؟ اين موضوعي است كه كماكان مشخص نيست و بايد شفاف‌سازي‌هاي لازم از سوي سازمان هواپيمايي كشور انجام شود.
مسافر آنتونوف 74 چه گفته بود؟
حسین بخشایی همان کاربری که تصاویر آنتونوف را در توییتر منتشر کرد، در گفت‌وگو با روزنامه صمت توضیحات بیشتری درباره شرایط پرواز داد. او در توصیف شرایط داخلی هواپیما گفت: «چیزی به اسم پنجره یعنی آنچه در هواپیما‌های مسافری مرسوم است، در هواپیمای پرواز پنجشنبه، ۱۸ مهر از مهرآباد به مقصد مشهد وجود نداشت. دو دریچه در جلو و سه دریچه در عقب به‌عنوان پنجره وجود داشت که مانند دیگر هواپیماها، کرکره باز و بسته کردن پنجره را نداشت و پرده‌ای روی آنها نصب کرده بودند. شرایط داخلی کابین به‌گونه‌ای بود که احساس می‌کردیم کسی آمده و کابین را کاغذ دیواری کرده و یک برقکار هم لامپ هالوژنی در آن کار گذاشته است! بار‌ها در کشور‌های گوناگون سوار هواپیما شده‌ام، اما این هواپیما نخستین هواپیمایی بود که دریچه تنظیم هوا و چراغ بالای سر مسافر نداشت».
ماجرای ممنوعیت پرواز آنتونوف چه بود؟
پنج سال و دو ماه و سه روز پیش هواپیمای آنتونوف مسیر تهران - طبس متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان‌ایر هنگام بلندشدن از انتهای باند فرودگاه مهرآباد یک موتور خود را از دست می‌دهد و در شمال جاده مخصوص کرج سقوط می‌کند. به گزارش فرارو، در این هواپیما ۳۴ مسافر بزرگ‌سال، سه كودك زیر دو سال و سه کودک زیر ۱۲ سال و یک گروه پروازی شامل دو خلبان، دو مهماندار، دو عضو گروه فنی و دو نفر گارد امنیت حضور داشتند که ۴۲ مسافر و شش خدمه این هواپیما در دم جان باختند. پس از این حادثه افکار عمومی، از دولت و سازمان هواپیمایی کشوری به‌دلیل سقوط مداوم آنتونوف‎ها انتقاد کردند. رئیس‎جمهور پس از حادثه آنتونوف و انتقاد گسترده افکار عمومی، دستور داد آنتونوف 140 و 74 از آسمان ایران کنار گذاشته شود، ممنوعیت پرواز آنتونوف‌ها را آن زمان محمدعلی ایلخانی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور، اعلام کرد و گفت: «با توجه به تأکیدی که دولت بر امنیت پرواز‌های مسافری دارد، رئیس‌جمهور پرواز ایران ۱۴۰ را ممنوع کرد و پس از آن نیز در دستوری جداگانه مبنی بر ممنوعیت پرواز‌های مسافری هواپیمای آنتونوف ۷۴ را نیز صادر و این نوع هواپیما را از چرخه پرواز خارج کرد».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها