|

حميدي مقدم:

قرارگيري فيلم مستند در جدول اکران اهميت دارد

گروه هنر: نخستين نشست رسانه‌اي «محمد حميدي‌مقدم»، مديرعامل جديد مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي، با تبيين فعاليت‌ها و رويکردهاي اين «مرکز» در حوزه توليد فيلم مستند، انيميشن و سينمايي تجربي، تأكيد بر شيوه‌نامه حمايتي جديد اين مجموعه، نگاه استاندارد به برپايي جشنواره سينماحقيقت و... صبح سه‌شنبه 23 مهرماه در سالن سينماحقيقت مرکز گسترش برگزار شد. محمد حميدي‌مقدم در ابتدا بیان کرد: «با توجه به وضعيت مالي امروز سينما ممکن است مرکز نقش تعيين‌کننده‌اي در اين زمينه نداشته باشد، اما به لحاظ استراتژيک نقش ويژه‌اي در سينماي ايران دارد. با توجه به تحولات سريع جامعه و فناوري‌هاي رسانه، قابليت مستندسازي گسترش يافته و به‌اشتراک‌گذاشتن آن با توجه به کارکرد فضاي مجازي آسان‌تر شده است. «مرکز» با اين شناخت مي‌خواهد از اين فرصت استفاده کرده و با جهان بيروني ارتباط برقرار کند». او در تبيين پنج جايگاه اصلي مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي در سينماي ايران گفت: «مرکز گسترش در وضعيت فعلي سينما از پايگاه‌هاي اصلي توليد فيلم مستند است. به لحاظ حضور در جشنواره‌هاي جهاني و توليد آثار قابل تأمل، تنوع گونه‌ها و ژانرهاي متفاوت مستند و همچنين زيرمجموعه‌هاي خارج از مستند و رئاليسم‌هاي اجتماعي، «مرکز» قابليت بسياري دارد». حميدي‌مقدم با تأكيد بر اينکه مرکز گسترش در زمينه توليد انيميشن هم تأثيرگذار است، تصريح کرد: «اين صنعت با توجه به زيرساخت‌ها و قابليت‌هايش، جايگاه اساسي در مرکز گسترش دارد و اين مجموعه همواره حمايت ويژه خود از انيميشن تجربي خلاقانه را نشان داده است. با بررسي جشنواره‌هاي جهاني هم متوجه مي‌شويم «مرکز» هر ماه خبرهاي خوبي در زمينه دريافت جوايز بين‌المللي دارد. البته هدف اصلي در اين حوزه، ورود به بازارهاي جهاني با توجه به استعدادهاي موجود در حوزه انيميشن کوتاه هنري است که پلي براي ورود به انيميشن بلند و تعامل با خارجي‌هاست و اميدواريم اين نگاه هنري، ما را به سينماي جهان متصل کند». در ادامه اين نشست، حميدي‌مقدم ضمن تأكيد بر برگزاري جشنواره سينماحقيقت به عنوان مهم‌ترين جشنواره مستقل از منظر پرداخت به سينماي مستند در خاورميانه افزود: «با توجه به سياست شفافيت سازمان سينمايي و اهميت ويژه‌اي که آقاي انتظامي برای اين موضوع دارد، شيوه‌نامه حمايتي مرکز گسترش که کار جديدي است، طراحي شد. ما انتشار اين شيوه‌نامه را با جلسه امروز همراه کرديم تا همه‌چيز در حوزه حمايتي، با نگاه عادلانه در تقسيم منابع براي همه فيلم‌سازان قابل رصد باشد که همه علاقه‌مندان از طريق وب‌سايت مرکز و سازمان سينمايي مي‌توانند به آن دسترسي يابند». او در ادامه در پاسخ به پرسشي درباره وضعيت پروژه «لاله» توضيح داد: «بحث اين پروژه بحثی قديمي در مرکز است. از سال 97 با تصويب هيئت امناي مرکز و با تعيين مديريت پروژه از سوی آقاي رضاداد اين موضوع بررسي شد که آيا راه برون‌رفتي وجود دارد يا خير؟ با توجه به اينکه ما يک سرمايه ازدست‌رفته داشتيم، بايد در دوره جديد اين سرمايه را مثل هر شرکت فيلم‌سازي ديگري احيا کرده و به چرخه بازمي‌گردانديم. در نهايت هم قرار شد توليد اين فيلم از سر گرفته شود. خوشبختانه با جلسات متعدد و برنامه‌ريزي‌هاي صورت‌گرفته و کارشناسي‌هاي بي‌شمار، در سال 98 توليد اين پروژه دوباره آغاز شد». مديرعامل مرکز افزود: «تيمي با تهيه‌کنندگي تورج منصوري گردهم آمدند و چند روز پيش فيلم‌برداري بخش‌هاي باقي‌مانده پروژه انجام شد. اکنون فيلم «لاله» روي ميز تدوين است و اميدواريم در جشنواره فجر امسال حضور داشته باشد». او ادامه داد: «در حوزه اختلافات مالي «لاله» همه‌چيز قبلا بيان شده و مشخص است چه اتفاقي، توقف روند توليد اين فيلم سينمايي را به دنبال داشته است. مالک و سرمايه‌گذار صد درصد فيلم از ابتدا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مرکز گسترش بودند و بر اين اساس، پس از جلسات مختلف و کارشناسي‌هاي متعدد، از سال 97 در شوراي حکميت اختلافات حل‌وفصل شد و هيئت امنا دستور داد با تعيين گروه کارشناس، اين پروژه به جريان افتاده و به تکميل اين فيلم سينمايي منتج شود. مرکز گسترش ناظر مالي هنر و تجربه است».
حميدي‌مقدم درباره بهبود اکران مستندها به‌ويژه در گروه هنر و تجربه گفت: «هنر و تجربه با توجه به بازخورد مخاطبان، فعاليت خود را به‌خوبي انجام داده است. البته با توجه به ازدياد مخاطبان مستند، امسال و پس از برگزاري جشنواره سينماحقيقت قصد داريم يک پاتوق فرهنگي و روز مستند در پرديس چارسو ايجاد کنيم. به نظرم فقط اکران فيلم‌هاي مستند در هنر و تجربه کافي نيست، بلکه شرايط قرارگيري و وضعيت فيلم در جدول اکران هم اهميت دارد. در نهايت اکران مستندهاي سينمايي، نيمه‌بلند و کوتاه نياز به برنامه‌ريزي‌هاي جداگانه‌اي دارد. ما پس از جشنواره و در تعامل با تلويزيون، به يک پايگاه و برنامه ويژه براي نمايش هم خواهيم رسيد». او ورود مستندهاي «مرکز» به درگاه VOD را اتفاقی بزرگ دانست و افزود: «مرکز گسترش از جريان سينماي مستقل در حوزه تجربي، انيميشن و مستند حمايت مي‌کند و ورود به حوزه VOD و شبکه‌هاي تلويزيوني کشور‌هاي مختلف، نويددهنده اين موضوع است که مستند به‌زودي از چرخه بسته نمايش‌هاي محدود نجات پيدا مي‌کند».

گروه هنر: نخستين نشست رسانه‌اي «محمد حميدي‌مقدم»، مديرعامل جديد مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي، با تبيين فعاليت‌ها و رويکردهاي اين «مرکز» در حوزه توليد فيلم مستند، انيميشن و سينمايي تجربي، تأكيد بر شيوه‌نامه حمايتي جديد اين مجموعه، نگاه استاندارد به برپايي جشنواره سينماحقيقت و... صبح سه‌شنبه 23 مهرماه در سالن سينماحقيقت مرکز گسترش برگزار شد. محمد حميدي‌مقدم در ابتدا بیان کرد: «با توجه به وضعيت مالي امروز سينما ممکن است مرکز نقش تعيين‌کننده‌اي در اين زمينه نداشته باشد، اما به لحاظ استراتژيک نقش ويژه‌اي در سينماي ايران دارد. با توجه به تحولات سريع جامعه و فناوري‌هاي رسانه، قابليت مستندسازي گسترش يافته و به‌اشتراک‌گذاشتن آن با توجه به کارکرد فضاي مجازي آسان‌تر شده است. «مرکز» با اين شناخت مي‌خواهد از اين فرصت استفاده کرده و با جهان بيروني ارتباط برقرار کند». او در تبيين پنج جايگاه اصلي مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي در سينماي ايران گفت: «مرکز گسترش در وضعيت فعلي سينما از پايگاه‌هاي اصلي توليد فيلم مستند است. به لحاظ حضور در جشنواره‌هاي جهاني و توليد آثار قابل تأمل، تنوع گونه‌ها و ژانرهاي متفاوت مستند و همچنين زيرمجموعه‌هاي خارج از مستند و رئاليسم‌هاي اجتماعي، «مرکز» قابليت بسياري دارد». حميدي‌مقدم با تأكيد بر اينکه مرکز گسترش در زمينه توليد انيميشن هم تأثيرگذار است، تصريح کرد: «اين صنعت با توجه به زيرساخت‌ها و قابليت‌هايش، جايگاه اساسي در مرکز گسترش دارد و اين مجموعه همواره حمايت ويژه خود از انيميشن تجربي خلاقانه را نشان داده است. با بررسي جشنواره‌هاي جهاني هم متوجه مي‌شويم «مرکز» هر ماه خبرهاي خوبي در زمينه دريافت جوايز بين‌المللي دارد. البته هدف اصلي در اين حوزه، ورود به بازارهاي جهاني با توجه به استعدادهاي موجود در حوزه انيميشن کوتاه هنري است که پلي براي ورود به انيميشن بلند و تعامل با خارجي‌هاست و اميدواريم اين نگاه هنري، ما را به سينماي جهان متصل کند». در ادامه اين نشست، حميدي‌مقدم ضمن تأكيد بر برگزاري جشنواره سينماحقيقت به عنوان مهم‌ترين جشنواره مستقل از منظر پرداخت به سينماي مستند در خاورميانه افزود: «با توجه به سياست شفافيت سازمان سينمايي و اهميت ويژه‌اي که آقاي انتظامي برای اين موضوع دارد، شيوه‌نامه حمايتي مرکز گسترش که کار جديدي است، طراحي شد. ما انتشار اين شيوه‌نامه را با جلسه امروز همراه کرديم تا همه‌چيز در حوزه حمايتي، با نگاه عادلانه در تقسيم منابع براي همه فيلم‌سازان قابل رصد باشد که همه علاقه‌مندان از طريق وب‌سايت مرکز و سازمان سينمايي مي‌توانند به آن دسترسي يابند». او در ادامه در پاسخ به پرسشي درباره وضعيت پروژه «لاله» توضيح داد: «بحث اين پروژه بحثی قديمي در مرکز است. از سال 97 با تصويب هيئت امناي مرکز و با تعيين مديريت پروژه از سوی آقاي رضاداد اين موضوع بررسي شد که آيا راه برون‌رفتي وجود دارد يا خير؟ با توجه به اينکه ما يک سرمايه ازدست‌رفته داشتيم، بايد در دوره جديد اين سرمايه را مثل هر شرکت فيلم‌سازي ديگري احيا کرده و به چرخه بازمي‌گردانديم. در نهايت هم قرار شد توليد اين فيلم از سر گرفته شود. خوشبختانه با جلسات متعدد و برنامه‌ريزي‌هاي صورت‌گرفته و کارشناسي‌هاي بي‌شمار، در سال 98 توليد اين پروژه دوباره آغاز شد». مديرعامل مرکز افزود: «تيمي با تهيه‌کنندگي تورج منصوري گردهم آمدند و چند روز پيش فيلم‌برداري بخش‌هاي باقي‌مانده پروژه انجام شد. اکنون فيلم «لاله» روي ميز تدوين است و اميدواريم در جشنواره فجر امسال حضور داشته باشد». او ادامه داد: «در حوزه اختلافات مالي «لاله» همه‌چيز قبلا بيان شده و مشخص است چه اتفاقي، توقف روند توليد اين فيلم سينمايي را به دنبال داشته است. مالک و سرمايه‌گذار صد درصد فيلم از ابتدا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و مرکز گسترش بودند و بر اين اساس، پس از جلسات مختلف و کارشناسي‌هاي متعدد، از سال 97 در شوراي حکميت اختلافات حل‌وفصل شد و هيئت امنا دستور داد با تعيين گروه کارشناس، اين پروژه به جريان افتاده و به تکميل اين فيلم سينمايي منتج شود. مرکز گسترش ناظر مالي هنر و تجربه است».
حميدي‌مقدم درباره بهبود اکران مستندها به‌ويژه در گروه هنر و تجربه گفت: «هنر و تجربه با توجه به بازخورد مخاطبان، فعاليت خود را به‌خوبي انجام داده است. البته با توجه به ازدياد مخاطبان مستند، امسال و پس از برگزاري جشنواره سينماحقيقت قصد داريم يک پاتوق فرهنگي و روز مستند در پرديس چارسو ايجاد کنيم. به نظرم فقط اکران فيلم‌هاي مستند در هنر و تجربه کافي نيست، بلکه شرايط قرارگيري و وضعيت فيلم در جدول اکران هم اهميت دارد. در نهايت اکران مستندهاي سينمايي، نيمه‌بلند و کوتاه نياز به برنامه‌ريزي‌هاي جداگانه‌اي دارد. ما پس از جشنواره و در تعامل با تلويزيون، به يک پايگاه و برنامه ويژه براي نمايش هم خواهيم رسيد». او ورود مستندهاي «مرکز» به درگاه VOD را اتفاقی بزرگ دانست و افزود: «مرکز گسترش از جريان سينماي مستقل در حوزه تجربي، انيميشن و مستند حمايت مي‌کند و ورود به حوزه VOD و شبکه‌هاي تلويزيوني کشور‌هاي مختلف، نويددهنده اين موضوع است که مستند به‌زودي از چرخه بسته نمايش‌هاي محدود نجات پيدا مي‌کند».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها