|

وزارت‌بهداشت پولی در بساط ندارد

«کلینیک خبرنگاران» در آستانه تعطیلی

سمیه قنبری

چند خیابان دورتر از ساختمان بلندوسفیدرنگ وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی در یکی از کوچه‌های آرام و کم‌تردد خیابان فلامک‌شمالی، تابلو کوچکی نصب شده که خانه‌ای سه‌طبقه را از سایر خانه‌های محل با سقف‌های شیروانی متمایز می‌کند؛ مرکز درمانی خیریه دانش. در حیاط باز است و بدون هیچ سوال و جوابی، مراجعه‌کننده می‌تواند از جلو نگهبانی که در سکوت مرکز از آفتاب کم‌جان پاییزی لذت می‌برد، رد شود.
هنوز به پله‌‌های ورودی ساختمان نرسیده، صدای جروبحث از داخل ساختمان سکوت را می‌شکند. موضوع مشاجره قالب‌های دندانی است که بیمار حاضر نیست آنها را از لابراتوار دندانپزشکی تحویل بگیرد، چون قالب‌های ساخته‌شده از نظر او، نه‌تنها به زیبایی دندان‌هایش کمکی نخواهد کرد، بلکه چهره او را زشت می‌کند.
حدود 20ماه از افتتاح «کلینیک دانش» یا کلینیک خبرنگاران، توسط تنها بانوی وزیر دولت دهم می‌گذرد؛ کلینیکی که قرار بود خدمات ویژه‌ای را در حوزه بهداشت و درمان به خبرنگاران ارایه دهد. اما گویا خانم وزیر در زمان افتتاح یک موضوع کوچک و احتمالا کم‌اهمیت را فراموش کردند و آن اینکه بودجه و اعتبارات این مرکز درمانی از محل کدام اعتبارات و ردیف بودجه باید تامین شود؛ موضوعی که طی یکی، دو هفته گذشته سبب شده کلینیک دانش با وجود اینکه هنوز از سوی مسوولان مربوطه تعطیلی آن رسما اعلام نشود اما در عمل، با منع پذیرش بیمار در همه بخش‌ها به جز دندانپزشکی، به حال تعطیل درآید.
فروردین سال 91 وزارت بهداشت درمان و آموزشی‌پزشکی برای ارایه خدمات‌درمانی به خبرنگاران، اقدام به تاسیس کلینیک دانش کرد؛ مرکزی درمانی که قرار بود خدمات بهداشتی و درمانی آن برای خبرنگاران رایگان باشد و خانواده خبرنگاران نیز با پرداخت فرانشیز دولتی می‌توانستند از خدمات این کلینیک استفاده کنند. هزینه دارو و مواد استفاده‌شده در دندانپزشکی نیز با تعرفه دولتی محاسبه می‌‌شد. اردیبهشت 91 همزمان با هفته سلامت، مرکز با بخش‌های تخصص‌های داخلی، قلب، گوش‌وحلق‌وبینی، چشم، اطفال، جراحی عمومی، طب‌سنتی، آزمایشگاه و نیز کلینیک دندانپزشکی در خانه‌ای وقفی فعالیتش را آغاز کرد اما در کمتر از 20ماه، به‌دلیل تامین‌نشدن بودجه لازم چند روزی است که به‌طور کامل تعطیل شده است.
مشکلات بودجه‌‌ای از خیلی وقت پیش‌تر شروع شده بود؛ استفاده‌کنندگان طی چند هفته اخیر، در گفت‌وگو با «شرق» شکوه می‌کردند که کیفیت خدمات‌پزشکی در کلینیک دانش کاهش یافته و پرسنل نیز تجربه کافی ندارند. به گفته یکی از استفاده‌کنندگان از خدمات این مرکز که خبرنگار است، طی چندماه گذشته کیفیت خدمات درمانی ارایه‌شده توسط مرکز نسبت به سال گذشته به‌شدت تنزل پیدا کرده است. او با اشاره به رایگان‌بودن استفاده از خدمات کلینیک برای خبرنگاران، می‌گوید: «در ماه‌های شروع به‌کار کلینیک، کیفیت خدمات ارایه‌شده در سطح قابل‌قبولی بود. پزشکان و پرسنلی هم که در مرکز فعالیت می‌کردند، از پزشکان مجرب بودند. اما برخلاف آن اوایل، در چندماه گذشته با معدود پزشکانی که برای معاینه بیمار در کلینیک حضور داشتند، می‌شد متوجه شد احتمالا از پزشکانی هستند که در حال گذراندن دوران طرح هستند و چندان تجربه‌ای ندارند.»
به گفته مراجعان به این کلینیک، در سال گذشته که کلینیک افتتاح شده بود، درمانگاه به‌صورت 24ساعته در تمام ایام‌سال به مراجعه‌کنندگان خدمات ارایه می‌داد اما از مرداد امسال، خدمات 24ساعته متوقف شد و افراد تنها از ساعت 7:30 صبح تا 19:30 شب می‌توانستند از خدمات‌درمانی استفاده کنند. علاوه بر این، در ایام تعطیل نیز برخلاف سال گذشته، کلینیک تعطیل بود.
بی‌نظمی فعالیت پرسنل، حضور با تاخیر پزشکان و کمبود وسایل و تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی مورد نیاز برای استفاده در بخش‌هایی چون آزمایشگاه، از مشکلاتی است که مراجعان به آنها اشاره می‌کنند. یکی از مراجعان می‌گوید: «در گفت‌وگو با پرسنل مرکز، آنها دلیل این کاهش کیفیت را در عدم تامین‌اعتبار لازم برای فعالیت کلینیک عنوان کردند؛ اعتباری که تامین‌نشدن آن علاوه بر اینکه پرداخت حقوق ماهانه پرسنل را چند ماهی است به تاخیر انداخته، سبب شده تا در بخش‌هایی شاهد تعدیل نیرو هم باشیم.» این موضوع سبب شده زمان استفاده از خدماتی چون آزمایشگاه برای مراجعه‌کنندگان طولانی‌تر شود.
بی‌تجربگی پزشکان و حضورنیافتن آنها در ساعات مراجعه بیماران، موضوعی است که یکی از خانم‌های خبرنگار مراجع به‌کلینیک نیز نسبت به آن گلایه‌مند است. این خبرنگار که کمتر از یک‌ماه است از خدمات کلینیک دانش استفاده می‌کند، با اعلام نارضایتی از نحوه خدمات ارایه‌شده توسط این مرکز درمانی می‌گوید: «هر چند از نظر هزینه، استفاده از خدمات مرکز برای خبرنگاران رایگان است اما در صورت نیاز به مراجعه پزشک از خدمات کلینیک استفاده نمی‌کنم چون فکر می‌کنم پزشکانی که در مرکز مشغول به‌کار هستند، چندان به بیمار اهمیت نمی‌دهند. دلیلش هم این است که پزشکان در حین معاینه من، حداقل به چهار، پنج تلفن شخصی خودشان پاسخ می‌دهند و در همین حین، بیمار را هم ویزیت می‌کنند.» این خبرنگار درباره استفاده از خدمات تخصصی که توسط کلینیک قرار بود به خبرنگاران ارایه شود، می‌گوید: «پزشک متخصص تنها یک‌بار در ماه برای ویزیت بیمار در کلینیک حضور داشت؛ آن هم پزشکانی که تجربه چندانی نداشتند.» او با اشاره به هزینه‌های دندانپزشکی کلینیک نیز می‌گوید: «اگر بخواهم از خدمات کلینیک استفاده کنم، فقط بخش دندانپزشکی است چون که در مقایسه با سایر مراکز درمانی، هزینه کمتری پرداخت می‌کنند.» دندانپزشکی تنها بخشی از کلینیک دانش است که با وجود تعطیل‌شدن سایر بخش‌ها، همچنان به‌کار خود ادامه می‌دهد.
ریشه همه مشکلاتی که در حال حاضر پرسنل و مراجعه‌کنندگان کلینیک دانش با آن دست‌به‌گریبان هستند، پیش‌بینی‌نشدن ردیف بودجه‌ای مشخص برای تامین‌اعتبارات مورد نیاز یک مرکز درمانی، قبل از تاسیس است. از زمان تاسیس کلینیک تاکنون، وزارت بهداشت درمان و آموزش‌پزشکی برخلاف وظیفه ستادی‌اش، اقدام به تامین بودجه مرکز کرده است. این بودجه احتمالا از طریق سایر منابع تامین و برای مرکز هزینه شده است، اما طی چندماه گذشته، به‌دلیل کاهش بودجه دیگر امکان تامین هزینه کلینیک از سرریز سایر منابع ممکن نیست و همین موضوع، سبب شده تا کلینیک دانش در آستانه تعطیلی قرار گیرد. علاوه بر این، به‌دلیل طی‌نکردن مراحل قانونی برای تخصیص ردیف بودجه، در حال حاضر کلینیک دانش به‌عنوان یک مرکز درمانی زیرپوشش هیچ‌یک از دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران قرار ندارد و همین موضوع، حتی با تامین موقت بودجه، ادامه فعالیت این مرکز درمانی را از نظر قانونی با مشکل مواجه خواهد کرد. برای همین است که پرسنل کلینیک امید چندانی به باز باقی‌ماندن کلینیک ندارند و هر لحظه امکان می‌دهند که آن ساختان سه‌طبقه به روی خبرنگاران و دیگر مراجعان بسته شود.
چند خیابان دورتر از ساختمان بلندوسفیدرنگ وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی در یکی از کوچه‌های آرام و کم‌تردد خیابان فلامک‌شمالی، تابلو کوچکی نصب شده که خانه‌ای سه‌طبقه را از سایر خانه‌های محل با سقف‌های شیروانی متمایز می‌کند؛ مرکز درمانی خیریه دانش. در حیاط باز است و بدون هیچ سوال و جوابی، مراجعه‌کننده می‌تواند از جلو نگهبانی که در سکوت مرکز از آفتاب کم‌جان پاییزی لذت می‌برد، رد شود.
هنوز به پله‌‌های ورودی ساختمان نرسیده، صدای جروبحث از داخل ساختمان سکوت را می‌شکند. موضوع مشاجره قالب‌های دندانی است که بیمار حاضر نیست آنها را از لابراتوار دندانپزشکی تحویل بگیرد، چون قالب‌های ساخته‌شده از نظر او، نه‌تنها به زیبایی دندان‌هایش کمکی نخواهد کرد، بلکه چهره او را زشت می‌کند.
حدود 20ماه از افتتاح «کلینیک دانش» یا کلینیک خبرنگاران، توسط تنها بانوی وزیر دولت دهم می‌گذرد؛ کلینیکی که قرار بود خدمات ویژه‌ای را در حوزه بهداشت و درمان به خبرنگاران ارایه دهد. اما گویا خانم وزیر در زمان افتتاح یک موضوع کوچک و احتمالا کم‌اهمیت را فراموش کردند و آن اینکه بودجه و اعتبارات این مرکز درمانی از محل کدام اعتبارات و ردیف بودجه باید تامین شود؛ موضوعی که طی یکی، دو هفته گذشته سبب شده کلینیک دانش با وجود اینکه هنوز از سوی مسوولان مربوطه تعطیلی آن رسما اعلام نشود اما در عمل، با منع پذیرش بیمار در همه بخش‌ها به جز دندانپزشکی، به حال تعطیل درآید.
فروردین سال 91 وزارت بهداشت درمان و آموزشی‌پزشکی برای ارایه خدمات‌درمانی به خبرنگاران، اقدام به تاسیس کلینیک دانش کرد؛ مرکزی درمانی که قرار بود خدمات بهداشتی و درمانی آن برای خبرنگاران رایگان باشد و خانواده خبرنگاران نیز با پرداخت فرانشیز دولتی می‌توانستند از خدمات این کلینیک استفاده کنند. هزینه دارو و مواد استفاده‌شده در دندانپزشکی نیز با تعرفه دولتی محاسبه می‌‌شد. اردیبهشت 91 همزمان با هفته سلامت، مرکز با بخش‌های تخصص‌های داخلی، قلب، گوش‌وحلق‌وبینی، چشم، اطفال، جراحی عمومی، طب‌سنتی، آزمایشگاه و نیز کلینیک دندانپزشکی در خانه‌ای وقفی فعالیتش را آغاز کرد اما در کمتر از 20ماه، به‌دلیل تامین‌نشدن بودجه لازم چند روزی است که به‌طور کامل تعطیل شده است.
مشکلات بودجه‌‌ای از خیلی وقت پیش‌تر شروع شده بود؛ استفاده‌کنندگان طی چند هفته اخیر، در گفت‌وگو با «شرق» شکوه می‌کردند که کیفیت خدمات‌پزشکی در کلینیک دانش کاهش یافته و پرسنل نیز تجربه کافی ندارند. به گفته یکی از استفاده‌کنندگان از خدمات این مرکز که خبرنگار است، طی چندماه گذشته کیفیت خدمات درمانی ارایه‌شده توسط مرکز نسبت به سال گذشته به‌شدت تنزل پیدا کرده است. او با اشاره به رایگان‌بودن استفاده از خدمات کلینیک برای خبرنگاران، می‌گوید: «در ماه‌های شروع به‌کار کلینیک، کیفیت خدمات ارایه‌شده در سطح قابل‌قبولی بود. پزشکان و پرسنلی هم که در مرکز فعالیت می‌کردند، از پزشکان مجرب بودند. اما برخلاف آن اوایل، در چندماه گذشته با معدود پزشکانی که برای معاینه بیمار در کلینیک حضور داشتند، می‌شد متوجه شد احتمالا از پزشکانی هستند که در حال گذراندن دوران طرح هستند و چندان تجربه‌ای ندارند.»
به گفته مراجعان به این کلینیک، در سال گذشته که کلینیک افتتاح شده بود، درمانگاه به‌صورت 24ساعته در تمام ایام‌سال به مراجعه‌کنندگان خدمات ارایه می‌داد اما از مرداد امسال، خدمات 24ساعته متوقف شد و افراد تنها از ساعت 7:30 صبح تا 19:30 شب می‌توانستند از خدمات‌درمانی استفاده کنند. علاوه بر این، در ایام تعطیل نیز برخلاف سال گذشته، کلینیک تعطیل بود.
بی‌نظمی فعالیت پرسنل، حضور با تاخیر پزشکان و کمبود وسایل و تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی مورد نیاز برای استفاده در بخش‌هایی چون آزمایشگاه، از مشکلاتی است که مراجعان به آنها اشاره می‌کنند. یکی از مراجعان می‌گوید: «در گفت‌وگو با پرسنل مرکز، آنها دلیل این کاهش کیفیت را در عدم تامین‌اعتبار لازم برای فعالیت کلینیک عنوان کردند؛ اعتباری که تامین‌نشدن آن علاوه بر اینکه پرداخت حقوق ماهانه پرسنل را چند ماهی است به تاخیر انداخته، سبب شده تا در بخش‌هایی شاهد تعدیل نیرو هم باشیم.» این موضوع سبب شده زمان استفاده از خدماتی چون آزمایشگاه برای مراجعه‌کنندگان طولانی‌تر شود.
بی‌تجربگی پزشکان و حضورنیافتن آنها در ساعات مراجعه بیماران، موضوعی است که یکی از خانم‌های خبرنگار مراجع به‌کلینیک نیز نسبت به آن گلایه‌مند است. این خبرنگار که کمتر از یک‌ماه است از خدمات کلینیک دانش استفاده می‌کند، با اعلام نارضایتی از نحوه خدمات ارایه‌شده توسط این مرکز درمانی می‌گوید: «هر چند از نظر هزینه، استفاده از خدمات مرکز برای خبرنگاران رایگان است اما در صورت نیاز به مراجعه پزشک از خدمات کلینیک استفاده نمی‌کنم چون فکر می‌کنم پزشکانی که در مرکز مشغول به‌کار هستند، چندان به بیمار اهمیت نمی‌دهند. دلیلش هم این است که پزشکان در حین معاینه من، حداقل به چهار، پنج تلفن شخصی خودشان پاسخ می‌دهند و در همین حین، بیمار را هم ویزیت می‌کنند.» این خبرنگار درباره استفاده از خدمات تخصصی که توسط کلینیک قرار بود به خبرنگاران ارایه شود، می‌گوید: «پزشک متخصص تنها یک‌بار در ماه برای ویزیت بیمار در کلینیک حضور داشت؛ آن هم پزشکانی که تجربه چندانی نداشتند.» او با اشاره به هزینه‌های دندانپزشکی کلینیک نیز می‌گوید: «اگر بخواهم از خدمات کلینیک استفاده کنم، فقط بخش دندانپزشکی است چون که در مقایسه با سایر مراکز درمانی، هزینه کمتری پرداخت می‌کنند.» دندانپزشکی تنها بخشی از کلینیک دانش است که با وجود تعطیل‌شدن سایر بخش‌ها، همچنان به‌کار خود ادامه می‌دهد.
ریشه همه مشکلاتی که در حال حاضر پرسنل و مراجعه‌کنندگان کلینیک دانش با آن دست‌به‌گریبان هستند، پیش‌بینی‌نشدن ردیف بودجه‌ای مشخص برای تامین‌اعتبارات مورد نیاز یک مرکز درمانی، قبل از تاسیس است. از زمان تاسیس کلینیک تاکنون، وزارت بهداشت درمان و آموزش‌پزشکی برخلاف وظیفه ستادی‌اش، اقدام به تامین بودجه مرکز کرده است. این بودجه احتمالا از طریق سایر منابع تامین و برای مرکز هزینه شده است، اما طی چندماه گذشته، به‌دلیل کاهش بودجه دیگر امکان تامین هزینه کلینیک از سرریز سایر منابع ممکن نیست و همین موضوع، سبب شده تا کلینیک دانش در آستانه تعطیلی قرار گیرد. علاوه بر این، به‌دلیل طی‌نکردن مراحل قانونی برای تخصیص ردیف بودجه، در حال حاضر کلینیک دانش به‌عنوان یک مرکز درمانی زیرپوشش هیچ‌یک از دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران قرار ندارد و همین موضوع، حتی با تامین موقت بودجه، ادامه فعالیت این مرکز درمانی را از نظر قانونی با مشکل مواجه خواهد کرد. برای همین است که پرسنل کلینیک امید چندانی به باز باقی‌ماندن کلینیک ندارند و هر لحظه امکان می‌دهند که آن ساختان سه‌طبقه به روی خبرنگاران و دیگر مراجعان بسته شود.
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها