|

پاسخ «سفید» یا «کبود» اکثریت به خواست اقلیت؟

آزمون بزرگ بهارستان

گروه سیاسی، مهدی قدیمی: کرسی‌نشینان «بهارستان»، امروز در اولین استیضاح یکی از وزیران دولت حسن روحانی، تصمیمی سرنوشت‌ساز خواهند گرفت که مبنای تشخیص نوع رویکرد آنان به دولت «تدبیر و امید» خواهد بود. اگرچه هیاهوی اقلیت مخالف دولت، شدید‌تر شده است؛ اما تحولات روز گذشته، نشانه‌هایی از سنگین‌ترشدن کفه میانه‌روهای مجلس را بروز می‌دهد. استیضاح‌کنندگان که در روزهای اخیر با رصد اوضاع پارلمان و مشاهده روند رو‌به‌رشد مخالفان استیضاح؛ دست به اقدامات رادیکالی از قبیل توزیع شبنامه علیه رییس‌جمهوری و ایراد نطق‌های فرافکنانه زده بودند، روز گذشته با ورود به مشاجره لفظی با نمایندگان نزدیک به طیف لاریجانی، سعی در دو قطبی‌سازی فضای «بهارستان» داشتند. اما خروجی این غایله نیز برخلاف محاسبات تندروها، به نفع آنان نبود. پس از جنجال‌سازی کوچک‌زاده در جلسه صبح دیروز و درحالی‌که عصبانیت حامیان استیضاح بر صحن مجلس سایه افکنده بود، نطق‌های میان‌دستور نمایندگان مجالی بود برای پاسخ‌دادن به حرکات تخریبی منتسبان «جبهه پایداری». عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده اصلاح‌طلب نقده و اشنویه در نطق میان‌دستور خود در کنار هشدارهای پیاپی نسبت به رفتار وحشیانه داعش با ایزدی‌ها و کردهای منطقه، بخش قابل‌توجهی از نطق خود را به دفاع از عملکرد فرجی‌دانا و انتقاد از استیضاح‌کنندگان او اختصاص داد و گفت: «این‌روزها شاهد برخی رفتارهای سیاسی در تلاش برای جلوگیری از انتشار نام کسانی‌که به‌ناحق بورسیه گرفته‌اند، هستیم، فردا روز شاید همین افراد بخواهند وزیر شوند، وکیل شوند یا اینکه معلم فرزندان این سرزمین شوند.» وی همچنین در مورد استیضاح وزیرعلوم گفت: «ایشان فردی است که در تمام دوره‌ها چه جنگ و چه انقلاب سهامدار انقلاب بوده اما سهم‌خواه انقلاب نیست و باید از او حمایت شود.» پس از این نطق موید حسینی‌صدر، نماینده خوی نیز در نطق خود به دفاع از عملکرد فرجی‌دانا پرداخت و او را مورد تایید همه دانشگاهیان دانست.
این نطق‌ها با فریادهای «احسنت» نمایندگان همراه شد تا غلبه طیف معتدل بر تندروها در جلسه علنی روز گذشته به نمایش درآید.
افشای پروژه تخریب وزارت علوم
در آستانه استیضاح
به موازات افزایش حامیان وزیرعلوم در صحن، تلاش‌های تیم رسانه‌ای حامی استیضاح برای اثرگذاری بر آرای نمایندگان نیز، روز گذشته با واکنش‌هایی همراه شد. ماجرا از این قرار بود که روزهای گذشته، فردی به نام «ع-غ» که قبلا مدیرمسوول یکی از سایت‌های خبری بوده، در صفحه «فیس‌بوک» خود اقدام به انتشار فهرست‌هایی از بورسیه‌شدگان سال‌های قبل کرد. او در توضیح اقدام خود مدعی شد که این اسامی در زمان سرپرستی دکتر توفیقی و توسط یکی از معاونان ایشان برای انتشار، در اختیارش قرار گرفته و همین ادعا، بهانه‌ای شد برای فضاسازی جدید در پارلمان. اینگونه بود که روز گذشته علیرضا زاکانی، انتشار اسامی را مصداق بازی‌کردن با آبروی مردم دانست و از این اقدام انتقاد کرد. روزنامه وطن امروز، نیز روز گذشته این موضوع را به تیتر اول روزنامه خود تبدیل و آن را برنامه وزارت‌علوم برای اثرگذاری بر استیضاح دانست. اما ظهر دیروز، بالاخره مشخص شد که این ماجرا نیز پروژه‌ای برای تحریک احساسات نمایندگان بوده است، چرا که فواد صادقی از فعالان رسانه‌ای و همکار سابق «ع-غ» با انتشار یادداشتی، پشت پرده انتشار اسامی را افشا کرد. صادقی در توضیح ماجرا نوشت: «آقای غ که سال گذشته با اینجانب ارتباط داشت، به بنده گفت که از طریق یکی از پرسنل یکی از نهادهای نظارتی، به فهرست مذکور و بسیاری از نامه‌های مربوط به بورسیه دست یافته است و بخشی از مدارک و اطلاعات مذکور را به اینجانب نشان داد. در روزهای ابتدایی سرپرستی آقای دکترتوفیقی، من در جلسه‌ای که با ایشان داشتم به سرپرست وزارت علوم این موضوع را منتقل کردم و اظهار کردم چنین فهرستی در اختیار ماست که آقای توفیقی با تعجب از اینکه این فهرست در دست ماست، گفت به دلیل اینکه معاونان دوره احمدی‌نژاد همچنان مسوولیت دارند، خود وی به این فهرست دسترسی نداشته است. بنابراین ادعای اینکه فهرست مذکور توسط دکتر صدیقی یا شخص دیگری از مدیران دولت جدید در اختیار آقای «غ» قرار گرفته باشد فاقد صحت و در تناقض با اظهارات قبلی وی است.» به این ترتیب یکی دیگر از ابزارهای استیضاح‌کنندگان که با برپایی یک‌جنجال خبری طی روزهای اخیر و به منظور تخطئه رفتار وزیر علوم به کار گرفته شده بود، بی‌اثر شد.
تاکید وزیر بر رسانه‌ای‌نشدن بورسیه‌ها
همزمان با اظهارات نمایندگان حامی استیضاح درباره انتشار فهرست بورسیه‌ها، اخبار رسیده از جلسه وزیر با نمایندگان مجلس نیز مهر تاییدی بود بر نادرستی آنچه روز گذشته دستاویز حامیان استیضاح شده‌ بود. علیرضا محجوب، نماینده مستقل تهران دیروز درباره ماجرای انتشار بورسیه‌ها به «شرق» گفت: «آقای وزیر در جلسه‌ای که با نمایندگان داشت، حتی اجازه استفاده از این فهرست برای دفاع از خودش را هم به نمایندگان حامی وزیر نداد. چرا که فرجی‌دانا معتقد است این مساله به‌هیچ‌عنوان نباید رسانه‌ای می‌شده تا در مسیر قانونی به آن رسیدگی شود.» جواد هروی، رییس کمیته آموزش‌عالی کمیسیون آموزش مجلس و از حامیان وزیر علوم نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران، ضمن تایید ورود دستگاه‌های نظارتی نظیر سازمان‌بازرسی‌کل‌کشور به موضوع بورسیه‌ها، بر موضع وزیر برای افشانشدن اسامی بورسیه‌شده‌ها تاکید کرد. او البته تصریح کرد که با توجه به محرزشدن برخی تخلفات برای اعضای کمیسیون، موضوع همچنان پیگیری خواهد شد و اگر اصل قضیه از سوی استیضاح‌کنندگان مورد تشکیک قرار بگیرد، شواهد و اسناد کافی برای اثبات تخلف در دست نمایندگان حامی وزیر وجود دارد. همچنین حمیدرضا خصوصی ثانی، نماینده صومعه‌سرا نیز در پایان جلسه فراکسیون دانشگاهیان مجلس با فرجی‌دانا، درباره این جلسه گفت: «در این جلسه نظر بعضی اعضای فراکسیون دانشگاهیان این بود که آقای وزیر قاطعانه مسایلی را که در وزارت علوم اتفاق افتاده بدون ترس از نتیجه استیضاح بیان کند و نظر آقای وزیر هم این بود که این موضوع را با حفظ حدود قانونی مطرح خواهد کرد.»
شکست پروژه خبرسازی علیه فرجی‌دانا
درحالی‌که فضاسازی‌های تخریبی علیه وزیر علوم، روز گذشته یکی پس از دیگری در فضای مجازی منتشر می‌شد. یکی دیگر از ماجراهای ساخته و پرداخته برخی رسانه‌های متصل به جریانات خاص نیز تکذیب شد. رسانه‌های حامی استیضاح طی دوروز گذشته با انتشار خبری جعلی درباره اظهارات وزیر علوم مدعی شدند که فرجی‌دانا اعلام کرده بعد از استیضاح می‌خواهد راهی کانادا شود. گام بعدی این پروژه نیز انتشار اظهارات تند استیضاح‌کنندگان درباره این خبر جعلی بود. چنانکه برخی استیضاح‌کنندگان خواستار ممنوع‌الخروجی فرجی‌دانا شدند. اما وقتی روز گذشته خود وزیر علوم این اظهارات را رد کرد، اقدام احمد توکلی در عذرخواهی رسمی از فرجی‌دانا، بدبینی به صحت ادعاها و اتهام‌ها علیه وزیر علوم را افزایش داد. احمد توکلی که خود از منتقدان دولت و حامی استیضاح وزیر علوم است، روز گذشته با انتشار یادداشت کوتاهی در پایگاه خبری تحت مدیریتش (الف)، از بازنشر خبر مربوط به خروج فرجی‌دانا عذرخواهی و اصل خبر را تکذیب کرد.
نگرانی از عدم حضور روحانی
خبر دیگری که بعد از جلسه علنی روز گذشته به نمایندگان رسید و خرسندی مخالفان استیضاح را موجب شد؛ احتمال حضور روحانی در جلسه استیضاح بود. جواد هروی و رمضانعلی سبحانی‌فر، دو نماینده‌ای بودند که با حضور در راهروهای مجلس از حضور رییس‌جمهوری در جلسه استیضاح خبر دادند. این خبر با واکنش مثبت دیگر نمایندگان همراه شد اما این خبر تا شب گذشته تایید نشد تا همچنان نگرانی از بابت تاثیر غیبت رییس‌جمهور در جلسه استیضاح، بر آرای نمایندگان، ادامه داشته باشد.
مردم؛ شاهد و قاضی نهایی
پس از فعل‌وانفعالات روز گذشته مجلس، تیم اصلی گرداننده استیضاح با حواله‌دادن همه مسایل به جلسه امروز، وعده جلسه‌ای را دادند که در آن قصد دارند بر فضای عمومی مجلس غلبه کنند. علیرضا زاکانی دیروز در پاسخ به سوالات خبرنگاران پارلمانی درباره ابهامات استیضاح، از همه خواست تا 24ساعت صبر کنند و شاهد جلسه استیضاح باشند. مواضع زاکانی در شرایطی بیان می‌شد که به استناد ماده 223 آیین‌نامه داخلی مجلس «در استیضاح باید موضوع به صورت صریح و با ذکر مورد یا موارد، معین شود و به صورت کتبی تنظیم و به هیات‌رییسه تسلیم شود.» فرجی‌دانا نیز با استناد به‌ همین ماده، از لاریجانی خواسته بود تا موارد استیضاح به‌طور دقیق بیان شود اما استیضاح‌کنندگان با بیان محورهای کلی همچنان دست خود را بسته نگه داشته‌اند تا در روز استیضاح بتوانند اقدام به طرح مسایل حاشیه‌ای کنند. زاکانی در توضیح این رویکرد استیضاح‌کنندگان می‌گوید: «ما محورها را مشخص کرده‌ایم. اما برای اینکه بدانید مصادیق آنها چیست 24ساعت صبر کنید، من در سخنرانی خود به‌عنوان موافق استیضاح موارد زیادی را بیان خواهم کرد.» به این ترتیب؛ همه‌چیز، برای برگزاری استیضاحی که مهم‌ترین شاهد و قاضی آن، «مردم» هستند مهیاست و آرای نمایندگان در جلسه امروز، مبنایی خواهد بود برای قضاوت درباره نحوه تعامل قوا در دوران پسااحمدی‌نژادی.
----------------------
آخرین توضیحات «دانا» پیش از استیضاح
ایرنا: حامد قادرمرزی، نایب‌رییس فراکسیون دانشگاهیان مجلس، بعدازظهر دیروز و پس از پایان نشست این فراکسیون با وزیر علوم، گفت: «بر اساس اظهارات وزیر علوم معدل تحصیلی لیسانس تعدادی از بورسیه‌شدگان کمتر از 14 و معدل دوره فوق‌لیسانس کمتر از 16 بوده است که این افراد به اسم خارج از کشور بورسیه گرفته‌اند. این در حالی است که این بورسیه‌ها در رشته‌هایی به افراد اهدا شده که این رشته‌ها به وفور در دانشگاه‌های داخلی پذیرش می‌شود. این افراد بدون داشتن شرایط علمی بورس، خارج شدند و متاسفانه وزارت علوم هم تعهد کرده است شهریه این افراد را پرداخت کند در حالی‌که این شرایط باید برای نخبگان ایجاد شود، بورسیه‌ها به افرادی داده شده که کمترین صلاحیت علمی را داشته‌اند.» وی افزود: «اعتراض ما در این زمینه این است که چرا در قبال بی‌قانونی‌های دولت قبلی سکوت شده است و اگر قرار باشد امروز وزیر در این‌باره سکوت کند، فارغ از نتیجه، ما قطعا پیگیر بورسیه‌های غیرقانونی خواهیم بود و حتی اگر وزارت، کوتاه بیاید ما کوتاه نمی‌آییم. براساس اظهارات وزیر علوم، تعداد بورسیه‌های غیرقانونی قطعا بیش از 800نفر است و این افراد کمترین شرایط پذیرش را نداشته‌اند.» قادرمرزی همچنین درخصوص موضوع انتخاب همکاران فرجی‌دانا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه تصویر استعلام از اداره کل اطلاعات استان مبنی بر نظر منفی این نهاد درباره انتخابات موجود است، گفت: «مبنای تصمیم وزارت علوم گزارش وزارت اطلاعات است نه اداره کل اطلاعات استان.»
گروه سیاسی، مهدی قدیمی: کرسی‌نشینان «بهارستان»، امروز در اولین استیضاح یکی از وزیران دولت حسن روحانی، تصمیمی سرنوشت‌ساز خواهند گرفت که مبنای تشخیص نوع رویکرد آنان به دولت «تدبیر و امید» خواهد بود. اگرچه هیاهوی اقلیت مخالف دولت، شدید‌تر شده است؛ اما تحولات روز گذشته، نشانه‌هایی از سنگین‌ترشدن کفه میانه‌روهای مجلس را بروز می‌دهد. استیضاح‌کنندگان که در روزهای اخیر با رصد اوضاع پارلمان و مشاهده روند رو‌به‌رشد مخالفان استیضاح؛ دست به اقدامات رادیکالی از قبیل توزیع شبنامه علیه رییس‌جمهوری و ایراد نطق‌های فرافکنانه زده بودند، روز گذشته با ورود به مشاجره لفظی با نمایندگان نزدیک به طیف لاریجانی، سعی در دو قطبی‌سازی فضای «بهارستان» داشتند. اما خروجی این غایله نیز برخلاف محاسبات تندروها، به نفع آنان نبود. پس از جنجال‌سازی کوچک‌زاده در جلسه صبح دیروز و درحالی‌که عصبانیت حامیان استیضاح بر صحن مجلس سایه افکنده بود، نطق‌های میان‌دستور نمایندگان مجالی بود برای پاسخ‌دادن به حرکات تخریبی منتسبان «جبهه پایداری». عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده اصلاح‌طلب نقده و اشنویه در نطق میان‌دستور خود در کنار هشدارهای پیاپی نسبت به رفتار وحشیانه داعش با ایزدی‌ها و کردهای منطقه، بخش قابل‌توجهی از نطق خود را به دفاع از عملکرد فرجی‌دانا و انتقاد از استیضاح‌کنندگان او اختصاص داد و گفت: «این‌روزها شاهد برخی رفتارهای سیاسی در تلاش برای جلوگیری از انتشار نام کسانی‌که به‌ناحق بورسیه گرفته‌اند، هستیم، فردا روز شاید همین افراد بخواهند وزیر شوند، وکیل شوند یا اینکه معلم فرزندان این سرزمین شوند.» وی همچنین در مورد استیضاح وزیرعلوم گفت: «ایشان فردی است که در تمام دوره‌ها چه جنگ و چه انقلاب سهامدار انقلاب بوده اما سهم‌خواه انقلاب نیست و باید از او حمایت شود.» پس از این نطق موید حسینی‌صدر، نماینده خوی نیز در نطق خود به دفاع از عملکرد فرجی‌دانا پرداخت و او را مورد تایید همه دانشگاهیان دانست.
این نطق‌ها با فریادهای «احسنت» نمایندگان همراه شد تا غلبه طیف معتدل بر تندروها در جلسه علنی روز گذشته به نمایش درآید.
افشای پروژه تخریب وزارت علوم
در آستانه استیضاح
به موازات افزایش حامیان وزیرعلوم در صحن، تلاش‌های تیم رسانه‌ای حامی استیضاح برای اثرگذاری بر آرای نمایندگان نیز، روز گذشته با واکنش‌هایی همراه شد. ماجرا از این قرار بود که روزهای گذشته، فردی به نام «ع-غ» که قبلا مدیرمسوول یکی از سایت‌های خبری بوده، در صفحه «فیس‌بوک» خود اقدام به انتشار فهرست‌هایی از بورسیه‌شدگان سال‌های قبل کرد. او در توضیح اقدام خود مدعی شد که این اسامی در زمان سرپرستی دکتر توفیقی و توسط یکی از معاونان ایشان برای انتشار، در اختیارش قرار گرفته و همین ادعا، بهانه‌ای شد برای فضاسازی جدید در پارلمان. اینگونه بود که روز گذشته علیرضا زاکانی، انتشار اسامی را مصداق بازی‌کردن با آبروی مردم دانست و از این اقدام انتقاد کرد. روزنامه وطن امروز، نیز روز گذشته این موضوع را به تیتر اول روزنامه خود تبدیل و آن را برنامه وزارت‌علوم برای اثرگذاری بر استیضاح دانست. اما ظهر دیروز، بالاخره مشخص شد که این ماجرا نیز پروژه‌ای برای تحریک احساسات نمایندگان بوده است، چرا که فواد صادقی از فعالان رسانه‌ای و همکار سابق «ع-غ» با انتشار یادداشتی، پشت پرده انتشار اسامی را افشا کرد. صادقی در توضیح ماجرا نوشت: «آقای غ که سال گذشته با اینجانب ارتباط داشت، به بنده گفت که از طریق یکی از پرسنل یکی از نهادهای نظارتی، به فهرست مذکور و بسیاری از نامه‌های مربوط به بورسیه دست یافته است و بخشی از مدارک و اطلاعات مذکور را به اینجانب نشان داد. در روزهای ابتدایی سرپرستی آقای دکترتوفیقی، من در جلسه‌ای که با ایشان داشتم به سرپرست وزارت علوم این موضوع را منتقل کردم و اظهار کردم چنین فهرستی در اختیار ماست که آقای توفیقی با تعجب از اینکه این فهرست در دست ماست، گفت به دلیل اینکه معاونان دوره احمدی‌نژاد همچنان مسوولیت دارند، خود وی به این فهرست دسترسی نداشته است. بنابراین ادعای اینکه فهرست مذکور توسط دکتر صدیقی یا شخص دیگری از مدیران دولت جدید در اختیار آقای «غ» قرار گرفته باشد فاقد صحت و در تناقض با اظهارات قبلی وی است.» به این ترتیب یکی دیگر از ابزارهای استیضاح‌کنندگان که با برپایی یک‌جنجال خبری طی روزهای اخیر و به منظور تخطئه رفتار وزیر علوم به کار گرفته شده بود، بی‌اثر شد.
تاکید وزیر بر رسانه‌ای‌نشدن بورسیه‌ها
همزمان با اظهارات نمایندگان حامی استیضاح درباره انتشار فهرست بورسیه‌ها، اخبار رسیده از جلسه وزیر با نمایندگان مجلس نیز مهر تاییدی بود بر نادرستی آنچه روز گذشته دستاویز حامیان استیضاح شده‌ بود. علیرضا محجوب، نماینده مستقل تهران دیروز درباره ماجرای انتشار بورسیه‌ها به «شرق» گفت: «آقای وزیر در جلسه‌ای که با نمایندگان داشت، حتی اجازه استفاده از این فهرست برای دفاع از خودش را هم به نمایندگان حامی وزیر نداد. چرا که فرجی‌دانا معتقد است این مساله به‌هیچ‌عنوان نباید رسانه‌ای می‌شده تا در مسیر قانونی به آن رسیدگی شود.» جواد هروی، رییس کمیته آموزش‌عالی کمیسیون آموزش مجلس و از حامیان وزیر علوم نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران، ضمن تایید ورود دستگاه‌های نظارتی نظیر سازمان‌بازرسی‌کل‌کشور به موضوع بورسیه‌ها، بر موضع وزیر برای افشانشدن اسامی بورسیه‌شده‌ها تاکید کرد. او البته تصریح کرد که با توجه به محرزشدن برخی تخلفات برای اعضای کمیسیون، موضوع همچنان پیگیری خواهد شد و اگر اصل قضیه از سوی استیضاح‌کنندگان مورد تشکیک قرار بگیرد، شواهد و اسناد کافی برای اثبات تخلف در دست نمایندگان حامی وزیر وجود دارد. همچنین حمیدرضا خصوصی ثانی، نماینده صومعه‌سرا نیز در پایان جلسه فراکسیون دانشگاهیان مجلس با فرجی‌دانا، درباره این جلسه گفت: «در این جلسه نظر بعضی اعضای فراکسیون دانشگاهیان این بود که آقای وزیر قاطعانه مسایلی را که در وزارت علوم اتفاق افتاده بدون ترس از نتیجه استیضاح بیان کند و نظر آقای وزیر هم این بود که این موضوع را با حفظ حدود قانونی مطرح خواهد کرد.»
شکست پروژه خبرسازی علیه فرجی‌دانا
درحالی‌که فضاسازی‌های تخریبی علیه وزیر علوم، روز گذشته یکی پس از دیگری در فضای مجازی منتشر می‌شد. یکی دیگر از ماجراهای ساخته و پرداخته برخی رسانه‌های متصل به جریانات خاص نیز تکذیب شد. رسانه‌های حامی استیضاح طی دوروز گذشته با انتشار خبری جعلی درباره اظهارات وزیر علوم مدعی شدند که فرجی‌دانا اعلام کرده بعد از استیضاح می‌خواهد راهی کانادا شود. گام بعدی این پروژه نیز انتشار اظهارات تند استیضاح‌کنندگان درباره این خبر جعلی بود. چنانکه برخی استیضاح‌کنندگان خواستار ممنوع‌الخروجی فرجی‌دانا شدند. اما وقتی روز گذشته خود وزیر علوم این اظهارات را رد کرد، اقدام احمد توکلی در عذرخواهی رسمی از فرجی‌دانا، بدبینی به صحت ادعاها و اتهام‌ها علیه وزیر علوم را افزایش داد. احمد توکلی که خود از منتقدان دولت و حامی استیضاح وزیر علوم است، روز گذشته با انتشار یادداشت کوتاهی در پایگاه خبری تحت مدیریتش (الف)، از بازنشر خبر مربوط به خروج فرجی‌دانا عذرخواهی و اصل خبر را تکذیب کرد.
نگرانی از عدم حضور روحانی
خبر دیگری که بعد از جلسه علنی روز گذشته به نمایندگان رسید و خرسندی مخالفان استیضاح را موجب شد؛ احتمال حضور روحانی در جلسه استیضاح بود. جواد هروی و رمضانعلی سبحانی‌فر، دو نماینده‌ای بودند که با حضور در راهروهای مجلس از حضور رییس‌جمهوری در جلسه استیضاح خبر دادند. این خبر با واکنش مثبت دیگر نمایندگان همراه شد اما این خبر تا شب گذشته تایید نشد تا همچنان نگرانی از بابت تاثیر غیبت رییس‌جمهور در جلسه استیضاح، بر آرای نمایندگان، ادامه داشته باشد.
مردم؛ شاهد و قاضی نهایی
پس از فعل‌وانفعالات روز گذشته مجلس، تیم اصلی گرداننده استیضاح با حواله‌دادن همه مسایل به جلسه امروز، وعده جلسه‌ای را دادند که در آن قصد دارند بر فضای عمومی مجلس غلبه کنند. علیرضا زاکانی دیروز در پاسخ به سوالات خبرنگاران پارلمانی درباره ابهامات استیضاح، از همه خواست تا 24ساعت صبر کنند و شاهد جلسه استیضاح باشند. مواضع زاکانی در شرایطی بیان می‌شد که به استناد ماده 223 آیین‌نامه داخلی مجلس «در استیضاح باید موضوع به صورت صریح و با ذکر مورد یا موارد، معین شود و به صورت کتبی تنظیم و به هیات‌رییسه تسلیم شود.» فرجی‌دانا نیز با استناد به‌ همین ماده، از لاریجانی خواسته بود تا موارد استیضاح به‌طور دقیق بیان شود اما استیضاح‌کنندگان با بیان محورهای کلی همچنان دست خود را بسته نگه داشته‌اند تا در روز استیضاح بتوانند اقدام به طرح مسایل حاشیه‌ای کنند. زاکانی در توضیح این رویکرد استیضاح‌کنندگان می‌گوید: «ما محورها را مشخص کرده‌ایم. اما برای اینکه بدانید مصادیق آنها چیست 24ساعت صبر کنید، من در سخنرانی خود به‌عنوان موافق استیضاح موارد زیادی را بیان خواهم کرد.» به این ترتیب؛ همه‌چیز، برای برگزاری استیضاحی که مهم‌ترین شاهد و قاضی آن، «مردم» هستند مهیاست و آرای نمایندگان در جلسه امروز، مبنایی خواهد بود برای قضاوت درباره نحوه تعامل قوا در دوران پسااحمدی‌نژادی.
----------------------
آخرین توضیحات «دانا» پیش از استیضاح
ایرنا: حامد قادرمرزی، نایب‌رییس فراکسیون دانشگاهیان مجلس، بعدازظهر دیروز و پس از پایان نشست این فراکسیون با وزیر علوم، گفت: «بر اساس اظهارات وزیر علوم معدل تحصیلی لیسانس تعدادی از بورسیه‌شدگان کمتر از 14 و معدل دوره فوق‌لیسانس کمتر از 16 بوده است که این افراد به اسم خارج از کشور بورسیه گرفته‌اند. این در حالی است که این بورسیه‌ها در رشته‌هایی به افراد اهدا شده که این رشته‌ها به وفور در دانشگاه‌های داخلی پذیرش می‌شود. این افراد بدون داشتن شرایط علمی بورس، خارج شدند و متاسفانه وزارت علوم هم تعهد کرده است شهریه این افراد را پرداخت کند در حالی‌که این شرایط باید برای نخبگان ایجاد شود، بورسیه‌ها به افرادی داده شده که کمترین صلاحیت علمی را داشته‌اند.» وی افزود: «اعتراض ما در این زمینه این است که چرا در قبال بی‌قانونی‌های دولت قبلی سکوت شده است و اگر قرار باشد امروز وزیر در این‌باره سکوت کند، فارغ از نتیجه، ما قطعا پیگیر بورسیه‌های غیرقانونی خواهیم بود و حتی اگر وزارت، کوتاه بیاید ما کوتاه نمی‌آییم. براساس اظهارات وزیر علوم، تعداد بورسیه‌های غیرقانونی قطعا بیش از 800نفر است و این افراد کمترین شرایط پذیرش را نداشته‌اند.» قادرمرزی همچنین درخصوص موضوع انتخاب همکاران فرجی‌دانا در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه تصویر استعلام از اداره کل اطلاعات استان مبنی بر نظر منفی این نهاد درباره انتخابات موجود است، گفت: «مبنای تصمیم وزارت علوم گزارش وزارت اطلاعات است نه اداره کل اطلاعات استان.»
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها