|

وزیر صنعت، معدن و تجارت در کارگروه رفع موانع تولید کردستان‌‌:

کردستان وارد کلونی تولیدکنندگان فولاد در کشور شده است

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بدو ورود و در فرودگاه سنندج عنوان کرد:
ظرفیت‌های معدنی کردستان باید بارور شود

محمد شریعتمداری که در یک سفر یک روزه برای کلنگ زنی زنجیره فولاد کردستان به سه شهرستان سقز، قروه و بیجار سفر می کند گفت؛ دیار کردستان سرزمینی زر خیز است که دارای پتانسیل های فراوان معدنی است و باید این استعدادها شکوفا و بارور شود.
وی از اقدامات بسیار مهم واساسی دولت های یازدهم و دوازدهم را توجه به ظرفیت های معدنی استان کردستان دانست و گفت: در این استان عملیات های گسترده اکتشافی برای یافتن معادن جدید انجام شده است که می تواند عرصه های مناسبی را برای فعالیت های معدنی آزاد می کند.
شریعتمداری استفاده از پتانسیل بزرگ معادن برای توسعه استان را مهم ارزیابی کرد و افزود: در همین راستا و در سفر امروز عملیات اجرایی تولید زنجیره فولاد آغاز می شود.وزیر صنعت با بیان اینکه ایجاد زنجیره فولاد می تواند زمینه های اشتغال مناسبی را در استان فراهم کند ابراز امیدواری کرد ایجاد این زنجیره بتواند بسترهای مناسبی را در جهت توسعه صنعت در استان فراهم کند.
با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در استان کردستان:
عملیات اجرایی طرح تولید گندله آهن شرکت صبا نور در یاسوکند بیجار آغاز شد

محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت ظهر امروز در مراسم کلنگ‌زنی واحد گندله‌ سازی یک میلیون تنی شهرستان بیجار به موضوع کشف فساد توسط دولت اشاره کرد و اظهار کرد: اگر در دولت فسادی شکل گرفته افتخار دولت آن است که خود فسادها را کشف و عاملان را به مراجع ذیربط معرفی کرده است. شریعتمداری اضافه کرد: دولت باید برای کشف آن فسادها مورد تقدیر قرار بگیرد، چرا که بزرگترین افتخار دولت دور کردن فساد از خود است. وی در ادامه با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم اقدامات بسیار وسیعی برای انجام اکتشافات معدنی صورت گرفته است اظهار کرد: از مجموعه ذخایر ۲۰۰ میلیون تنی سنگ آهن کشور ٨۰ میلیون تن آن در این دولت کشف شده است. وی ایجاد زنجیره فولاد در کردستان را حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: در زنجیره فولاد کردستان باید قدم های مهم واساسی برای تولید محصول نهایی و ارزش افزوده وایجاد شغل برداشته شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به موضوع تامین آب برای زنجیره فولاد استان اشاره کرد و گفت: در خصوص تامین آب این طرح موافقت و نظر مساعد وزارت نیرو اخذ شده است و بدون نظر آنها قطعا این طرح را در کردستان کلنگ‌زنی نمی‌کردم. وی افزود: استان کردستان در خصوص آب نسبت به اکثر استان‌های کشور دارای شرایط مطلوبی است و می‌توان گفت این استان جزو مناطق غنی ایران است. شریعتمداری با بیان اینکه ٨۰ درصد معادن سنگ آهن استان مربوط به شهرستان بیجار است گفت: برای تامین و ایجاد زنجیره‌های بعدی فولاد با توجه به غنای معادن مشکلی وجود ندارد و باید استمرار پیدا کند. این طرح با ظرفیت اسمی یک میلیون تن گندله آهن در زمینی به مساحت 7 هکتار و با زیربنای 12 هزار متر مربع ساخته می شود. این طرح که محصولاتش در مواد اولیه تولید آهن اسفنجی کاربرد دارد در زمان بهره برداری کامل برای 200 نفر ایجاد اشتغال می کند. سرمایه گذاری کل این طرح 3 هزار میلیارد ریال ( 687 میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و 15.9 میلیون دلار ارزی) است و تا سال 1399 راه اندازی می‌شود‌.
در سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان کردستان:
عملیات اجرایی کارخانه تولید آهن اسفنجی شرکت ذوب آهن (فولاد گستر الماس) در سقز آغاز شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر امروز خود به استان کردستان عملیات اجرایی کارخانه تولید آهن اسفنجی شرکت ذوب آهن(فولاد گستر الماس) در سقز را آغاز کرد.
این طرح ظرفیت تولید 1.4 میلیون تن آهن اسفنجی خام، 2 میلیون تن گندله و 2 میلیون تن کنسانتره آهن را دارد و محصولات تولیدی آن در مواد اولیه صنعت ذوب و نورد مورد استفاده قرار می‌گیرد. مجری طرح یک سرمایه گذاری خارجی است و سرمایه گذاری کل آن 15 هزار و یکصد میلیارد ریال به صورت 3 هزار و 940 میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و 215 میلیون یورو ارزی است. این کارخانه در زمینی به مساحت 105 هکتار و زیربنای 20 هکتار در شهرستان سقز ساخته خواهد شد و زمان راه اندازی آن سال 1400 خواهد بود. پیش بینی می‌شود این طرح در زمان بهره برداری کامل برای یک هزار و 150 نفر به صورت مستقیم اشتغال به وجود آورد. از نظر ذخایر معدنی کردستان دارای 620 میلیون تن ذخایر معدنی است و هم اکنون 384 معدن در این استان با یک هزار و 940 نفر اشتغالزایی دارای پروانه بهره برداری هستند.
ظرفیت اسمی استخراج معادن کردستان سالانه 19 میلیون تن است اما فقط 6 میلیون تن از این میزان استخراج می شود.
وجود 18 گونه ماده معدنی در استان از جمله انواع سنگ های تزئینی، پلی متال، طلا و سنگ آهن، باریت و پوکه ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه کردستان وجود دارد.
استان کردستان دارای 20 معدن سنگ آهن است که 74 میلیون تن از 2 میلیارد و 800 میلیون تن از ذخیره قطعی معادن کشور را در خود جای داده است.
سهم کردستان از ذخیره قطعی 48 هزار میلیون تُنی معادن کشور 1.2 درصد و در بخش اشتغال هم سهم استان از 138 هزار و 879 نفر اشغال اسمی کشور سه درصد است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در کارگروه رفع موانع تولید کردستان‌‌:
کردستان وارد کلونی تولیدکنندگان فولاد در کشور شده است

محمد شریعتمداری در شصت و هشتمین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان کردستان با بیان این مطلب گفت: ایجاد صنایع فولاد به دنبال خود توسعه و رونق صنایع پایین دستی را نیز به دنبال خواهد داشت و کردستان نیز از این قاعده مستثی نیست.
وی با بیان اینکه طرح زنجیره فولاد را تا رسیدن به سر منزل مقصود دنبال خواهم کرد افزود: صنعت در کنار کشاورزی دو محور عمده کردستان برای توسعه به شمار می‌روند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود تامین پلی‌اتیلن سبک از پتروشیمی کردستان برای صنایع پایین دستی را خواستار شد و گفت: پتروشیمی کردستان در درجه اول باید نیازهای استان را پشتیبانی کند و واحدهای صنعتی استان از آن منتفع شوند.
وی افزود: خوراک پتروشیمی‌ها با نرخ پایین تامین می‌شود و بر همین اساس باید صنایع پایین دستی از آن منتفع شوند.
شریعتمداری نیازهای فوری و اولویت‌دار کشور را تولید و تنظیم بازار برای جلوگیری از تکانه‌های احتمالی دانست و افزود: با هر نوع گرانفروشی که امنیت روانی جامع را به مخاطره بندازد برخورد می‌شود.
وی در ادامه سخنان خود وجود مرز را یک پتانسیل برای توسعه استان دانست و گفت: لیست کالاهای قابل ورود از بازارچه‌های مرزی را بازنگری خواهیم کرد تا با ورود آن کالاها مناطق مرزی از رونق و تکاپوی بیشتری برخوردار شوند.
مقام عالی وزارت همچنین از شرکت‌های سرمایه‌گذاری ایدرو و ایمیدرو خواست بررسی‌های لازم را در خصوص سرمایه‌گذاری در مناطق مرزی استان داشته باشند.
شریعتمداری با بیان اینکه مردم در سال ۹۲ با رای به دولت تدبیر و امید از عقلانیت و نظام حمایت کردند و معتقدم که جامعه اقلیت کشور و بخصوص کردستان تصمیم خردمندانه‌ای اتخاذ کردند. وی گفت: خود را بدهکار مردم کردستان می‌دانم که با رای سرنوشت ساز خود سرنوشت انتخابات را عوض کردند.
وزیر صنعت ادامه داد: اگر نتوانیم برای مردم کاری انجام دهیم انصاف ایجاب می‌کند در برابر مردمی که با سختی زندگی می کنند و تمام قد حامی نظام هستند سر تعظیم فرو بیاوریم.
استاندار کردستان در کارگروه رفع موانع تولید؛
ایجاد زنجیر فولاد در کردستان عامل توازن شهرستانی خواهد بود

بهمن مرادنیا در شصت و هشتمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان کردستان که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد با بیان این مطلب گفت: سفر وزیر صنعت برای آغاز عملیات اجرایی تولید زنجیره فولاد که از خواسته‌های مردم است برای استان بسیار حایز اهمیت است.
وی خواستار توجه مقامات عالی دولت و وزیر صنعت، معدن و تجارت به کردستان شد و گفت: باید از حضور مقامات عالی دولت نهایت استفاده را برای توسعه استان ببریم.
مرادنیا با بیان اینکه علیرغم همه مشکلات مسایل امید بخشی در استان وجود دارد یادآوری کرد: استان سالانه ٨۵ هزارتن تولید مرغ دارد که ۴۵ هزار تن آن صادر می‌شود.
وی ادامه داد: ما نباید در جامعه پمپاژ یاس و نا امیدی کنیم چرا که این مسئله به استان کمکی نخواهد کرد.
استاندار کردستان خواستار تصویب طرح تسهیل سرمایه‌گذاری در غرب و شرق کشور شد و گفت: انتظار داریم شرکت‌های ایدرو ایمیدرو بیش از ۱۵ درصد سهم خود در مناطق مرزی استان سرمایه‌گذاری کنند.
مرادنیا همچنین خواستار دریافت ۱۵ رصد از حقوق و عوارض دولتی معادن به استان شد و گفت: برگشت این حقوق و عوارض می‌تواند نقش بسزایی در توسعه معادن استان ایفا کند.
وی کلنگ‌زنی زنجیره فولاد در استان را جزو کارهای امید بخش برای استان و مردم دانست و گفت: در سال ۹۶ نسبت به سال قبل از آن میزان بیکاری استان به میزان ۱/۵ درصد کاهش یافته که امیدواریم این روند تداوم پیدا کند.
در سفر وزیر کشور به استان کردستان، عنوان شد:
همه توان خود را برای تکمیل زنجیره فولاد در کردستان بکار خواهیم بست

وزیر صنعت، معدن وتجارت در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح تولید کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی سقز با ابراز رضایت از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کردستان با ابراز امیدواری نسبت به اینکه طی سال‌های باقیمانده دولت دوازدهم گام‌های مهمی برای توسعه کردستان برداشته شود افزود: نیازمندی‌های فوق العاده کردستان می‌طلبد که سرمایه‌گذاری در این استان انجام شود و این مسئله همواره دغدغه دولت بوده است.
محمد شریعتمداری وجود و ایجاد پروژه تولید آهن اسفنجی در شهرستان سقز برای ایجاد اشتغال و رونق تولید را حایز اهمیت توصیف کرد و اظهار داشت: حضور سرمایه گذار خارجی در سقز نشان امنیت بالای استان برای رونق فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی است.
مقام عالی وزارت با بیان اینکه از مجموع سرمایه‌گذاری‌های خارجی سه سرمایه‌گذار در سقز فعالیت می‌کنند گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۷/۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده که تاکنون ۲/۴ میلیارد دلار آن به نتیجه رسیده است.
شریعتمداری با بیان اینکه در مجموعه فعالیت‌های اقتصادی استان معدن جایگاه ویژه‌ای دارد ادامه داد: همه پهنه استان به وسعت ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع مورد اکتشاف قرار گرفته است و این مهم پایه توسعه معدنی در استا ن به شمار می رود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه عملیات‌های پیوسته اکتشافی را در استان با قوت ادامه خواهیم داد گفت: بنابر مطالعات اولیه در هشت هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع پهنه‌های مطالعه شده نتایج و ذخایر قابل توجه طلا، سنگ آهن وباریت پیدا شده است.
شریعتمداری با بیان اینکه حتما مطالعات معادن طلای سقز به جد در دستور کار مطالعه وبررسی قرار خواهد گرفت ادامه داد: تلاش خواهیم کرد که معادن کردستان به دست بخش خصوصی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.
وی از بکارگیری همه ظرفیت‌ها برای تکمیل زنجیره فولاد خبر داد و گفت: تکمیل زنجیره فولاد سقز از همه چیز مهمتر است و تلاش خواهیم کرد واحد گندله سازی و کارخانجات کنسانتره آن نیز اجرا شود.
وی در ادامه سخنان خود وجود بازارچه‌های مرزی در استان را مزیتی اقتصادی برشمرد و گفت: با تفکیک لیست کالاهای ممکن در بازارچه‌ها درصددیم فعالیت‌های اقتصادی و مبادلات مرزی را رونق دهیم.
شریعتمداری همچنین وعده داد: بازگشایی بازارچه سیف سقز را پیگیری خواهم کرد و در این خصوص رایزنی‌هایی با مقامات عراقی انجام شده است.
وی افزود: عدم بازگشایی بازارچه سیف سقز به دلیل مشکلات امنیتی آنسوی مرز است و امیدوارم در کمترین زمان این بازارچه نیز بازگشایی شود.
شریعتمداری در پایان به سرمایه گذاری های انجام شده برای ایجاد طرح آهن اسفنجی سقز نیزاشاره کرد و گفت: در این پروژه بالغ بر هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری ارزی و ریالی انجام شده است که در نهایت از محل آن برای هزار و ۱۵۰ شغل ایجاد خواهد شد و همچنین پنج هزار نفر دیگر غیر مستقیم از منافع آن بهره خواهند برد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در شهرستان قروه اعلام کرد:
سنگ مرمر قروه یک برند جهانی است

محمد شریعتمداری در مراسم آغاز عملیات اجرایی تولید ٨۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در شهرستان قروه فولاد را همچنان از پایه‌های اساسی توسعه دانست و گفت: هم اکنون ذخایر سنگ آهن کشور بر سه میلیارد تن بالغ می‌شود که این مهم نوید بخش آینده روشن برای
پیشرفت کشور است.
وی با بیان اینکه دنیا هم اکنون دارد تولیدات فولاد خود را در مقیاس‌های بزرگ چند میلیون تنی و در کنار دریا ایجاد می‌کند گفت: ما بخاطر ایجاد اشتغال تولید فولاد را در نقاط مختلف کشور ایجاد کرده‌ایم.
وی افزود: هم اکنون حدود ۱۱۰ میلیون تن تولید فولاد در سطح کشور در دست ایجاد و بهره‌برداری است.
شریعتمداری با ابراز امیدواری نسبت به اینکه شهرستان قروه در آینده صاحب صنایع مهمی شود گفت: وضعیت صنعتی شهرستان قروه در قیاس با دیگر شهرستان‌های استان مطلوبتر است.
وی اظهار کرد: قرار است شرکت صبانور در کنار واحد تولید آهن اسفنجی نسبت به تولید کنسانتره نیز اقدام کند که این زنجیره می‌تواند شرایط مطلوبی را ایجاد نماید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت به انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی در پنج هزار کیلومتر مربع از شهرستان قروه اشاره کرد و اظهار داشت: امیدواریم نقاط امید بخش بیشتری را در اکتشاف معادن جدید در قروه بیابیم.
وی در ادامه به معدن طلای زرکوه در شهرستان قروه نیز گریزی زد و گفت: در صورتی که میزان تولید طلای این معدن به پنج تن برسد، بزرگترین معدن طلای کشور خواهد بود.
وی در ادامه به سنگ مرمر قروه به عنوان یک برند جهانی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: صنایع داخلی استان از جمله مصنوعات سنگی شهرستان باید بصورت کامل از منافع آن بهره‌مند شوند.
شریعتمداری افزود: معادن سنگ مرمر قروه باید بطور کامل نیازهای شهرستان را پوشش دهد و بعد از آن باید به دیگر نقاط صادر شود.
مقام عالی وزارت حضور شرکت ایمیدرو در پروژه زنجیره فولاد کردستان را نوید بخش موفقیت این پروژه دانست و گفت: شرکت ایمیدرو از محل منابع داخلی خود باید در کمترین زمان نسبت به شروع عملیات اجرایی در دو شهرستان قروه و بیجار اقدام کند.
محمد شریعتمداری در پایان سخنان خود خواستار انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی در پهنه دیواندره شد و خواست این کار در زودترین زمان انجام شود.
با پایان سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت عملیات اجرایی تولید زنجیره فولاد در سه شهرستان سقز، بیجار و قروه با سرمایه گذاری ارزی و ریالی هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آغاز شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در شهرستان بیجار عنوان کرد:
صنعت فولاد پایه توسعه است

وزیر صنعت، معدن وتجارت در مراسم کلنگ زنی واحد گندله‌سازی یک میلیون تنی و ٨۰۰ هزار تنی آهن اسفنجی شهرستان بیجار وجود صنعت فولاد در هر منطقه ای را عامل توسعه و رونق اقتصاد و صنعت ارزیابی کرد.محمد شریعتمداری با بیان اینکه در دولت دکتر روحانی اقدامات بسیار وسیعی برای انجام اکتشافات معدنی صورت گرفته است گفت: از مجموعه ذخایر ۲۰۰ میلیون تنی سنگ آهن کشور ٨۰ میلیون تن آن در این دولت کشف شده است.
وی ایجاد زنجیره فولاد در کردستان را حرکت در جهت اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: در زنجیره فولاد کردستان باید قدم‌های مهم و اساسی برای تولید محصول نهایی و ارزش افزوده و ایجاد شغل برداشته شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به موضوع تامین آب برای زنجیره فولاد استان اشاره کرد و گفت: در خصوص تامین آب این طرح موافقت و نظر مساعد وزارت نیرو اخذ شده است و بدون نظر آنها قطعا این طرح را در کردستان کلنگ زنی نمی‌کردم.
وی افزود: استان کردستان در خصوص آب نسبت به اکثر استان‌های کشور دارای شرایط مطلوب است و می‌توان گفت این استان جزو مناطق غنی ایران است.
شریعتمداری با بیان اینکه ٨۰ درصد معادن سنگ آهن استان مربوط به شهرستان بیجار است گفت: برای تامین و ایجاد و زنجیره‌های بعدی فولاد با توجه به غنای معادن مشکلی وجود ندارد و باید استمرارپیدا کند.
وی در ادامه سخنان خود گریزی نیز به موضوع کشف فساد توسط دولت زد و گفت: اگر در دولت فسادی شکل گرفته افتخار دولت آن است که خود فسادها را کشف و عاملان را به مراجع ذیربط معرفی کرده است.
شریعتمداری اضافه کرد: دولت باید برای کشف آن فسادها مورد تقدیر قرار بگیرد، چرا که بزرگترین افتخار دولت دور کردن فساد از خود است.
کرباسیان رئیس هیئت عامل شرکت ایمیدرو در شهرستان بیجار عنوان کرد:
توجه به توسعه کردستان از اولویت‌های دولت است

مهدی کرباسیان در مراسم کلنگ‌زنی واحد گندله‌سازی یک میلیون تنی شهرستان بیجار با بیان اینکه استان کردستان از استان‌های غنی در حوزه معادن است گفت: از این معادن باید در جهت توسعه و آبادانی استان بهره برد که هدف دولت نیز ایجاد توسعه است و در این راه قدم‌های مهمی نیز برداشته است.
وی با بیان اینکه هزار و ۱۲۰ کیلومتر از پهنه بیجار مورد مطالعات اکتشافی قرار گرفته است گفت: هفت محدوه معدنی شامل سه محدوده سنگ آهن و چهار محدوده طلا و سایر پلی متال‌ها کشف شده است که در حال انجام مطالعات تکمیلی آنها هستیم.کرباسیان به وجود محدودیت‌های مالی کشور نیز اشاره کرد و افزود: علیرغم همه محدودیت‌ها طرح گندله‌سازی در بیجار که تکمیل کننده زنجیره فولاد است با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد تومان طی دو ماه آینده آغاز خواهد شد.وی ایجاد زنجیره فولاد را جزو خواسته‌های مردم دانست و گفت: شرکت فولاد کردستان تشکیل شده است که زنجیره فولاد در استان را تکمیل خواهد کرد.وی ایجاد دو کارخانه با سرمایه ٨۰۰ میلیارد تومان برای تولید آهن اسفنجی در قروه و بیجار را از اهداف شرکت فولاد کردستان برشمرد و گفت: با ایجاد این دو کارخانه در بخش گندله‌سازی و آهن اسفنجی ۵۰۰ نفر دارای شغل خواهند شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بدو ورود و در فرودگاه سنندج عنوان کرد:
ظرفیت‌های معدنی کردستان باید بارور شود

محمد شریعتمداری که در یک سفر یک روزه برای کلنگ زنی زنجیره فولاد کردستان به سه شهرستان سقز، قروه و بیجار سفر می کند گفت؛ دیار کردستان سرزمینی زر خیز است که دارای پتانسیل های فراوان معدنی است و باید این استعدادها شکوفا و بارور شود.
وی از اقدامات بسیار مهم واساسی دولت های یازدهم و دوازدهم را توجه به ظرفیت های معدنی استان کردستان دانست و گفت: در این استان عملیات های گسترده اکتشافی برای یافتن معادن جدید انجام شده است که می تواند عرصه های مناسبی را برای فعالیت های معدنی آزاد می کند.
شریعتمداری استفاده از پتانسیل بزرگ معادن برای توسعه استان را مهم ارزیابی کرد و افزود: در همین راستا و در سفر امروز عملیات اجرایی تولید زنجیره فولاد آغاز می شود.وزیر صنعت با بیان اینکه ایجاد زنجیره فولاد می تواند زمینه های اشتغال مناسبی را در استان فراهم کند ابراز امیدواری کرد ایجاد این زنجیره بتواند بسترهای مناسبی را در جهت توسعه صنعت در استان فراهم کند.
با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در استان کردستان:
عملیات اجرایی طرح تولید گندله آهن شرکت صبا نور در یاسوکند بیجار آغاز شد

محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت ظهر امروز در مراسم کلنگ‌زنی واحد گندله‌ سازی یک میلیون تنی شهرستان بیجار به موضوع کشف فساد توسط دولت اشاره کرد و اظهار کرد: اگر در دولت فسادی شکل گرفته افتخار دولت آن است که خود فسادها را کشف و عاملان را به مراجع ذیربط معرفی کرده است. شریعتمداری اضافه کرد: دولت باید برای کشف آن فسادها مورد تقدیر قرار بگیرد، چرا که بزرگترین افتخار دولت دور کردن فساد از خود است. وی در ادامه با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم اقدامات بسیار وسیعی برای انجام اکتشافات معدنی صورت گرفته است اظهار کرد: از مجموعه ذخایر ۲۰۰ میلیون تنی سنگ آهن کشور ٨۰ میلیون تن آن در این دولت کشف شده است. وی ایجاد زنجیره فولاد در کردستان را حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: در زنجیره فولاد کردستان باید قدم های مهم واساسی برای تولید محصول نهایی و ارزش افزوده وایجاد شغل برداشته شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به موضوع تامین آب برای زنجیره فولاد استان اشاره کرد و گفت: در خصوص تامین آب این طرح موافقت و نظر مساعد وزارت نیرو اخذ شده است و بدون نظر آنها قطعا این طرح را در کردستان کلنگ‌زنی نمی‌کردم. وی افزود: استان کردستان در خصوص آب نسبت به اکثر استان‌های کشور دارای شرایط مطلوبی است و می‌توان گفت این استان جزو مناطق غنی ایران است. شریعتمداری با بیان اینکه ٨۰ درصد معادن سنگ آهن استان مربوط به شهرستان بیجار است گفت: برای تامین و ایجاد زنجیره‌های بعدی فولاد با توجه به غنای معادن مشکلی وجود ندارد و باید استمرار پیدا کند. این طرح با ظرفیت اسمی یک میلیون تن گندله آهن در زمینی به مساحت 7 هکتار و با زیربنای 12 هزار متر مربع ساخته می شود. این طرح که محصولاتش در مواد اولیه تولید آهن اسفنجی کاربرد دارد در زمان بهره برداری کامل برای 200 نفر ایجاد اشتغال می کند. سرمایه گذاری کل این طرح 3 هزار میلیارد ریال ( 687 میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و 15.9 میلیون دلار ارزی) است و تا سال 1399 راه اندازی می‌شود‌.
در سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان کردستان:
عملیات اجرایی کارخانه تولید آهن اسفنجی شرکت ذوب آهن (فولاد گستر الماس) در سقز آغاز شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر امروز خود به استان کردستان عملیات اجرایی کارخانه تولید آهن اسفنجی شرکت ذوب آهن(فولاد گستر الماس) در سقز را آغاز کرد.
این طرح ظرفیت تولید 1.4 میلیون تن آهن اسفنجی خام، 2 میلیون تن گندله و 2 میلیون تن کنسانتره آهن را دارد و محصولات تولیدی آن در مواد اولیه صنعت ذوب و نورد مورد استفاده قرار می‌گیرد. مجری طرح یک سرمایه گذاری خارجی است و سرمایه گذاری کل آن 15 هزار و یکصد میلیارد ریال به صورت 3 هزار و 940 میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی و 215 میلیون یورو ارزی است. این کارخانه در زمینی به مساحت 105 هکتار و زیربنای 20 هکتار در شهرستان سقز ساخته خواهد شد و زمان راه اندازی آن سال 1400 خواهد بود. پیش بینی می‌شود این طرح در زمان بهره برداری کامل برای یک هزار و 150 نفر به صورت مستقیم اشتغال به وجود آورد. از نظر ذخایر معدنی کردستان دارای 620 میلیون تن ذخایر معدنی است و هم اکنون 384 معدن در این استان با یک هزار و 940 نفر اشتغالزایی دارای پروانه بهره برداری هستند.
ظرفیت اسمی استخراج معادن کردستان سالانه 19 میلیون تن است اما فقط 6 میلیون تن از این میزان استخراج می شود.
وجود 18 گونه ماده معدنی در استان از جمله انواع سنگ های تزئینی، پلی متال، طلا و سنگ آهن، باریت و پوکه ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه کردستان وجود دارد.
استان کردستان دارای 20 معدن سنگ آهن است که 74 میلیون تن از 2 میلیارد و 800 میلیون تن از ذخیره قطعی معادن کشور را در خود جای داده است.
سهم کردستان از ذخیره قطعی 48 هزار میلیون تُنی معادن کشور 1.2 درصد و در بخش اشتغال هم سهم استان از 138 هزار و 879 نفر اشغال اسمی کشور سه درصد است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در کارگروه رفع موانع تولید کردستان‌‌:
کردستان وارد کلونی تولیدکنندگان فولاد در کشور شده است

محمد شریعتمداری در شصت و هشتمین کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان کردستان با بیان این مطلب گفت: ایجاد صنایع فولاد به دنبال خود توسعه و رونق صنایع پایین دستی را نیز به دنبال خواهد داشت و کردستان نیز از این قاعده مستثی نیست.
وی با بیان اینکه طرح زنجیره فولاد را تا رسیدن به سر منزل مقصود دنبال خواهم کرد افزود: صنعت در کنار کشاورزی دو محور عمده کردستان برای توسعه به شمار می‌روند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود تامین پلی‌اتیلن سبک از پتروشیمی کردستان برای صنایع پایین دستی را خواستار شد و گفت: پتروشیمی کردستان در درجه اول باید نیازهای استان را پشتیبانی کند و واحدهای صنعتی استان از آن منتفع شوند.
وی افزود: خوراک پتروشیمی‌ها با نرخ پایین تامین می‌شود و بر همین اساس باید صنایع پایین دستی از آن منتفع شوند.
شریعتمداری نیازهای فوری و اولویت‌دار کشور را تولید و تنظیم بازار برای جلوگیری از تکانه‌های احتمالی دانست و افزود: با هر نوع گرانفروشی که امنیت روانی جامع را به مخاطره بندازد برخورد می‌شود.
وی در ادامه سخنان خود وجود مرز را یک پتانسیل برای توسعه استان دانست و گفت: لیست کالاهای قابل ورود از بازارچه‌های مرزی را بازنگری خواهیم کرد تا با ورود آن کالاها مناطق مرزی از رونق و تکاپوی بیشتری برخوردار شوند.
مقام عالی وزارت همچنین از شرکت‌های سرمایه‌گذاری ایدرو و ایمیدرو خواست بررسی‌های لازم را در خصوص سرمایه‌گذاری در مناطق مرزی استان داشته باشند.
شریعتمداری با بیان اینکه مردم در سال ۹۲ با رای به دولت تدبیر و امید از عقلانیت و نظام حمایت کردند و معتقدم که جامعه اقلیت کشور و بخصوص کردستان تصمیم خردمندانه‌ای اتخاذ کردند. وی گفت: خود را بدهکار مردم کردستان می‌دانم که با رای سرنوشت ساز خود سرنوشت انتخابات را عوض کردند.
وزیر صنعت ادامه داد: اگر نتوانیم برای مردم کاری انجام دهیم انصاف ایجاب می‌کند در برابر مردمی که با سختی زندگی می کنند و تمام قد حامی نظام هستند سر تعظیم فرو بیاوریم.
استاندار کردستان در کارگروه رفع موانع تولید؛
ایجاد زنجیر فولاد در کردستان عامل توازن شهرستانی خواهد بود

بهمن مرادنیا در شصت و هشتمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان کردستان که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد با بیان این مطلب گفت: سفر وزیر صنعت برای آغاز عملیات اجرایی تولید زنجیره فولاد که از خواسته‌های مردم است برای استان بسیار حایز اهمیت است.
وی خواستار توجه مقامات عالی دولت و وزیر صنعت، معدن و تجارت به کردستان شد و گفت: باید از حضور مقامات عالی دولت نهایت استفاده را برای توسعه استان ببریم.
مرادنیا با بیان اینکه علیرغم همه مشکلات مسایل امید بخشی در استان وجود دارد یادآوری کرد: استان سالانه ٨۵ هزارتن تولید مرغ دارد که ۴۵ هزار تن آن صادر می‌شود.
وی ادامه داد: ما نباید در جامعه پمپاژ یاس و نا امیدی کنیم چرا که این مسئله به استان کمکی نخواهد کرد.
استاندار کردستان خواستار تصویب طرح تسهیل سرمایه‌گذاری در غرب و شرق کشور شد و گفت: انتظار داریم شرکت‌های ایدرو ایمیدرو بیش از ۱۵ درصد سهم خود در مناطق مرزی استان سرمایه‌گذاری کنند.
مرادنیا همچنین خواستار دریافت ۱۵ رصد از حقوق و عوارض دولتی معادن به استان شد و گفت: برگشت این حقوق و عوارض می‌تواند نقش بسزایی در توسعه معادن استان ایفا کند.
وی کلنگ‌زنی زنجیره فولاد در استان را جزو کارهای امید بخش برای استان و مردم دانست و گفت: در سال ۹۶ نسبت به سال قبل از آن میزان بیکاری استان به میزان ۱/۵ درصد کاهش یافته که امیدواریم این روند تداوم پیدا کند.
در سفر وزیر کشور به استان کردستان، عنوان شد:
همه توان خود را برای تکمیل زنجیره فولاد در کردستان بکار خواهیم بست

وزیر صنعت، معدن وتجارت در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح تولید کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی سقز با ابراز رضایت از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کردستان با ابراز امیدواری نسبت به اینکه طی سال‌های باقیمانده دولت دوازدهم گام‌های مهمی برای توسعه کردستان برداشته شود افزود: نیازمندی‌های فوق العاده کردستان می‌طلبد که سرمایه‌گذاری در این استان انجام شود و این مسئله همواره دغدغه دولت بوده است.
محمد شریعتمداری وجود و ایجاد پروژه تولید آهن اسفنجی در شهرستان سقز برای ایجاد اشتغال و رونق تولید را حایز اهمیت توصیف کرد و اظهار داشت: حضور سرمایه گذار خارجی در سقز نشان امنیت بالای استان برای رونق فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی است.
مقام عالی وزارت با بیان اینکه از مجموع سرمایه‌گذاری‌های خارجی سه سرمایه‌گذار در سقز فعالیت می‌کنند گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۷/۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده که تاکنون ۲/۴ میلیارد دلار آن به نتیجه رسیده است.
شریعتمداری با بیان اینکه در مجموعه فعالیت‌های اقتصادی استان معدن جایگاه ویژه‌ای دارد ادامه داد: همه پهنه استان به وسعت ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع مورد اکتشاف قرار گرفته است و این مهم پایه توسعه معدنی در استا ن به شمار می رود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه عملیات‌های پیوسته اکتشافی را در استان با قوت ادامه خواهیم داد گفت: بنابر مطالعات اولیه در هشت هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع پهنه‌های مطالعه شده نتایج و ذخایر قابل توجه طلا، سنگ آهن وباریت پیدا شده است.
شریعتمداری با بیان اینکه حتما مطالعات معادن طلای سقز به جد در دستور کار مطالعه وبررسی قرار خواهد گرفت ادامه داد: تلاش خواهیم کرد که معادن کردستان به دست بخش خصوصی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.
وی از بکارگیری همه ظرفیت‌ها برای تکمیل زنجیره فولاد خبر داد و گفت: تکمیل زنجیره فولاد سقز از همه چیز مهمتر است و تلاش خواهیم کرد واحد گندله سازی و کارخانجات کنسانتره آن نیز اجرا شود.
وی در ادامه سخنان خود وجود بازارچه‌های مرزی در استان را مزیتی اقتصادی برشمرد و گفت: با تفکیک لیست کالاهای ممکن در بازارچه‌ها درصددیم فعالیت‌های اقتصادی و مبادلات مرزی را رونق دهیم.
شریعتمداری همچنین وعده داد: بازگشایی بازارچه سیف سقز را پیگیری خواهم کرد و در این خصوص رایزنی‌هایی با مقامات عراقی انجام شده است.
وی افزود: عدم بازگشایی بازارچه سیف سقز به دلیل مشکلات امنیتی آنسوی مرز است و امیدوارم در کمترین زمان این بازارچه نیز بازگشایی شود.
شریعتمداری در پایان به سرمایه گذاری های انجام شده برای ایجاد طرح آهن اسفنجی سقز نیزاشاره کرد و گفت: در این پروژه بالغ بر هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری ارزی و ریالی انجام شده است که در نهایت از محل آن برای هزار و ۱۵۰ شغل ایجاد خواهد شد و همچنین پنج هزار نفر دیگر غیر مستقیم از منافع آن بهره خواهند برد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در شهرستان قروه اعلام کرد:
سنگ مرمر قروه یک برند جهانی است

محمد شریعتمداری در مراسم آغاز عملیات اجرایی تولید ٨۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در شهرستان قروه فولاد را همچنان از پایه‌های اساسی توسعه دانست و گفت: هم اکنون ذخایر سنگ آهن کشور بر سه میلیارد تن بالغ می‌شود که این مهم نوید بخش آینده روشن برای
پیشرفت کشور است.
وی با بیان اینکه دنیا هم اکنون دارد تولیدات فولاد خود را در مقیاس‌های بزرگ چند میلیون تنی و در کنار دریا ایجاد می‌کند گفت: ما بخاطر ایجاد اشتغال تولید فولاد را در نقاط مختلف کشور ایجاد کرده‌ایم.
وی افزود: هم اکنون حدود ۱۱۰ میلیون تن تولید فولاد در سطح کشور در دست ایجاد و بهره‌برداری است.
شریعتمداری با ابراز امیدواری نسبت به اینکه شهرستان قروه در آینده صاحب صنایع مهمی شود گفت: وضعیت صنعتی شهرستان قروه در قیاس با دیگر شهرستان‌های استان مطلوبتر است.
وی اظهار کرد: قرار است شرکت صبانور در کنار واحد تولید آهن اسفنجی نسبت به تولید کنسانتره نیز اقدام کند که این زنجیره می‌تواند شرایط مطلوبی را ایجاد نماید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت به انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی در پنج هزار کیلومتر مربع از شهرستان قروه اشاره کرد و اظهار داشت: امیدواریم نقاط امید بخش بیشتری را در اکتشاف معادن جدید در قروه بیابیم.
وی در ادامه به معدن طلای زرکوه در شهرستان قروه نیز گریزی زد و گفت: در صورتی که میزان تولید طلای این معدن به پنج تن برسد، بزرگترین معدن طلای کشور خواهد بود.
وی در ادامه به سنگ مرمر قروه به عنوان یک برند جهانی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: صنایع داخلی استان از جمله مصنوعات سنگی شهرستان باید بصورت کامل از منافع آن بهره‌مند شوند.
شریعتمداری افزود: معادن سنگ مرمر قروه باید بطور کامل نیازهای شهرستان را پوشش دهد و بعد از آن باید به دیگر نقاط صادر شود.
مقام عالی وزارت حضور شرکت ایمیدرو در پروژه زنجیره فولاد کردستان را نوید بخش موفقیت این پروژه دانست و گفت: شرکت ایمیدرو از محل منابع داخلی خود باید در کمترین زمان نسبت به شروع عملیات اجرایی در دو شهرستان قروه و بیجار اقدام کند.
محمد شریعتمداری در پایان سخنان خود خواستار انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی در پهنه دیواندره شد و خواست این کار در زودترین زمان انجام شود.
با پایان سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت عملیات اجرایی تولید زنجیره فولاد در سه شهرستان سقز، بیجار و قروه با سرمایه گذاری ارزی و ریالی هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آغاز شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در شهرستان بیجار عنوان کرد:
صنعت فولاد پایه توسعه است

وزیر صنعت، معدن وتجارت در مراسم کلنگ زنی واحد گندله‌سازی یک میلیون تنی و ٨۰۰ هزار تنی آهن اسفنجی شهرستان بیجار وجود صنعت فولاد در هر منطقه ای را عامل توسعه و رونق اقتصاد و صنعت ارزیابی کرد.محمد شریعتمداری با بیان اینکه در دولت دکتر روحانی اقدامات بسیار وسیعی برای انجام اکتشافات معدنی صورت گرفته است گفت: از مجموعه ذخایر ۲۰۰ میلیون تنی سنگ آهن کشور ٨۰ میلیون تن آن در این دولت کشف شده است.
وی ایجاد زنجیره فولاد در کردستان را حرکت در جهت اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: در زنجیره فولاد کردستان باید قدم‌های مهم و اساسی برای تولید محصول نهایی و ارزش افزوده و ایجاد شغل برداشته شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به موضوع تامین آب برای زنجیره فولاد استان اشاره کرد و گفت: در خصوص تامین آب این طرح موافقت و نظر مساعد وزارت نیرو اخذ شده است و بدون نظر آنها قطعا این طرح را در کردستان کلنگ زنی نمی‌کردم.
وی افزود: استان کردستان در خصوص آب نسبت به اکثر استان‌های کشور دارای شرایط مطلوب است و می‌توان گفت این استان جزو مناطق غنی ایران است.
شریعتمداری با بیان اینکه ٨۰ درصد معادن سنگ آهن استان مربوط به شهرستان بیجار است گفت: برای تامین و ایجاد و زنجیره‌های بعدی فولاد با توجه به غنای معادن مشکلی وجود ندارد و باید استمرارپیدا کند.
وی در ادامه سخنان خود گریزی نیز به موضوع کشف فساد توسط دولت زد و گفت: اگر در دولت فسادی شکل گرفته افتخار دولت آن است که خود فسادها را کشف و عاملان را به مراجع ذیربط معرفی کرده است.
شریعتمداری اضافه کرد: دولت باید برای کشف آن فسادها مورد تقدیر قرار بگیرد، چرا که بزرگترین افتخار دولت دور کردن فساد از خود است.
کرباسیان رئیس هیئت عامل شرکت ایمیدرو در شهرستان بیجار عنوان کرد:
توجه به توسعه کردستان از اولویت‌های دولت است

مهدی کرباسیان در مراسم کلنگ‌زنی واحد گندله‌سازی یک میلیون تنی شهرستان بیجار با بیان اینکه استان کردستان از استان‌های غنی در حوزه معادن است گفت: از این معادن باید در جهت توسعه و آبادانی استان بهره برد که هدف دولت نیز ایجاد توسعه است و در این راه قدم‌های مهمی نیز برداشته است.
وی با بیان اینکه هزار و ۱۲۰ کیلومتر از پهنه بیجار مورد مطالعات اکتشافی قرار گرفته است گفت: هفت محدوه معدنی شامل سه محدوده سنگ آهن و چهار محدوده طلا و سایر پلی متال‌ها کشف شده است که در حال انجام مطالعات تکمیلی آنها هستیم.کرباسیان به وجود محدودیت‌های مالی کشور نیز اشاره کرد و افزود: علیرغم همه محدودیت‌ها طرح گندله‌سازی در بیجار که تکمیل کننده زنجیره فولاد است با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد تومان طی دو ماه آینده آغاز خواهد شد.وی ایجاد زنجیره فولاد را جزو خواسته‌های مردم دانست و گفت: شرکت فولاد کردستان تشکیل شده است که زنجیره فولاد در استان را تکمیل خواهد کرد.وی ایجاد دو کارخانه با سرمایه ٨۰۰ میلیارد تومان برای تولید آهن اسفنجی در قروه و بیجار را از اهداف شرکت فولاد کردستان برشمرد و گفت: با ایجاد این دو کارخانه در بخش گندله‌سازی و آهن اسفنجی ۵۰۰ نفر دارای شغل خواهند شد

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها