|

رییس کنفرانس سلامت زنان در هفتمين سمينار بين‌المللي سلامت زنان مطرح كرد:

بیماری های غیرواگیر؛ صدرنشین علت مرگ ایرانیان

هفتمین سمينار بین المللی سلامت زنان به میزبانی مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت با محوریت توجه به سلامت بانوان به عنوان زیربنای سلامت جامعه، از 30 آبان ماه تا 2 آذر برگزار شد.
دبیر علمی این کنفرانس در آیین آغاز به کار کنفرانس بین المللی سلامت زنان گفت: این کنفرانس از سال ۹۱ به صورت سالانه با تمرکز بر سلامت زنان برگزار می شود و هر سال بر اساس بازخوردها، مصمم تر از سال پیش گام برداشتیم.
دکتر «نجمه مهارلویی» محوریت محوریت کنفرانس سلامت زنان در سال ۹۵ را «سرطان های بانوان» و در سال ۹۶ ، «بهداشت و سلامت بانوان» عنوان کرد و افزود: برای سمینار امسال نیز بر اساس مذاکرات انجام شده و بررسی از اساتید و عموم مردم به این نتیجه رسیدیم که لازم است در یک سمینار بین المللی دغدغه های مردم در زمینه «مخاطرات محیطی» به اشتراک گذاشته شود.
او ادامه داد: نخستین کمیته علمی با ظرفیت اساتید و صاحبنظران دانشگاه علوم پزشکی شیراز در هفته نخست اردیبهشت برگزار شد و بر اساس نتایج این جلسه تصمیم گرفتیم تا مباحث کنفرانس به سه دسته آلاینده های محیطی، تاثیری که بر سلامت بانوان دارند و سیاست گذاری ها و سیاست های موجود، تقسیم شود.
دبیر علمی این کنفرانس، گفت: نشست دوم با ظرفیت بین المللی و در محل فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد که در این جلسه اساتید مختلف از دانشگاه UCLA به صورت ویدئو کنفرانس حضور داشتند؛ همچنین اعضای فرهنگستان و اساتیدی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور در این جلسه مشارکت داشتند و موضوعات قابل بررسی در کنفرانس، مشخص شد.
دکتر مهارلویی، افزود: برای این کنفرانس ۴۶۳ مقاله از سراسر کشور ارسال شد که پس از داوری مقالات در نهایت با توجه به کیفیت بالای مقالات، ۳۳۹ مقاله به صورت پوستر انتخاب شد و در حاشیه کنفرانس به نمایش گذاشته شده است. او همچنین از همکاری سازمان ISESCO و دانشگاه UCLA در برگزاری این رویداد علمی خبر داد.
افزایش امید به زندگی در کشور
رییس مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و رییس هفتمین کنفرانس بین المللی سلامت زنان نیز دلیل برگزاری هر ساله این همایش را توجه به سلامت زنان به عنوان محور سلامت جامعه عنوان کرد و گفت: سلامت خانواده، سلامت مردان، سلامت کودکان، نوجوانان و آینده جامعه در گرو سلامت بانوان است.
دکتر «کامران باقری لنکرانی» افزود: مطالعات مختلف نشان داده که مهمترین عامل تعیین کننده سرنوشت کودکان، سلامت روانی و جسمی مادران است؛ بنابراین باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشیم و به همین دلیل این سمینار هر سال برگزار می شود و هر سال تلاش کرده ایم موضوعی را که نیاز به برجسته شدن و جلب توجه جامعه را دارد مبنای کار قرار دهیم؛ امسال نیز «مخاطرات محیطی» محور برگزاری تعریف شده است.
وزیر بهداشت دولت نهم افزود: این موضوع یکی از مسایلی مهمی است که نیاز به مداخلات کلان چه از جانب حاکمیت و چه از جانب مردم دارد.
رییس کنفرانس سلامت زنان از افزایش امید به زندگی در کشور نسبت به متوسط جهانی خبر داد و بیان کرد: گزارش چاپ شده در شماره نوامبر مجله Lancet نشان می دهد امید به زندگی در بانوان ایرانی به ۷۹.۴ سال و امید به زندگی در آقایان نیز به ۷۵.۵ سال رسیده که نسبت به ۴۰ سال پیش رشد چشمگیری داشته است و در مورد بانوان بیش از ۲۴ سال افزایش پیدا کرده است که این یک دستاورد بزرگ است.
بیماری های غیرواگیر؛ صدرنشین علت مرگ ایرانیان
دکتر باقری لنکرانی در ادامه گفت: در سال گذشته ۳۸۰ هزار مرگ در کشور اتفاق افتاده است که ۲۲۰ هزار مرگ در مردان و ۱۶۰ هزار در بانوان بوده است و در هر دو گروه مهم ترین علت مرگ و میر، بیماری های غیرواگیر و در بین بیماری های غیرواگیر عامل اصلی یک بیماری ساده به نام فشارخون است.
او افزود: در ۱۰ سال گذشته با ۲۷درصد افزایش فشارخون در جامعه روبرو بوده ایم؛ به همین دلیل بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی، در کشور افزایش پیدا کرده است.
رییس مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت ادامه داد: در ریشه یابی بیماری های غیرواگیر در بسیاری از موارد به عوامل محیطی می رسیم؛ در این سمینار سعی می شود به این موضوع به نحو جدی تری پرداخت تا بتوانیم در برابر مخاطرات محیطی که جزیی از زندگی مدرنیته است، مقاومت بیشتری داشته باشیم.
دکتر باقری لنکرانی بر تغییر سبک زندگی در جامعه تاکید و اضافه کرد: مردم باید روش زندگی سالم تری را انتخاب کنند؛ همچنین از سوی حاکمیت نیز باید سیاست های حمایتی برای یک روش زندگی سالم را فراهم کنند که در این زمینه اقدامات خوبی در کشور انجام شده است.
او یکی از عوامل نوظهور در ابتلای جامعه به بیماری ها را آلودگی هوا عنوان کرد و ادامه داد: آلودگی هوا در حدود ۴۰ سال پیش موضوع مهمی برای همه کشور نبود، اما در حال حاضر در بسیاری از کلان شهرها نقش مهمی را در بیماری زایی ایفا می کند و تبدیل به ششمین عامل خطر در عوامل خطرساز بیماری های غیرواگیر در کشور شده که باید در این زمینه دقت بیشتر و برنامه ریزی داشته باشیم.
رییس کنفرانس سلامت زنان همچنین از برگزاری میزگردی مهم در دومین روز این کنفرانس با موضوع اقدامات قوه قضاییه برای مقابله با مخاطرات به عنوان یکی از حقوق شهروندی انجام می دهد، خبر داد.
دکتر باقری لنکرانی با اشاره به حضور ۴۰ سخنران کلیدی در کنفرانس امسال گفت: هشتمین کنفرانس بین المللی سلامت زنان، سال آینده با موضوع «سلامت روان»، سیزدهم و چهاردهم آذر ۹۸ در شیراز برگزار می شود.
سلامت مادران سلامت همه افراد جامعه
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نيز در اين آيين، سلامت مادران را سلامت همه افراد جامعه دانست و با اشاره به سلامت مادران به عنوان یکی از اولویت های سلامت در جامعه گفت: اگر موضوع سلامت مادران و دختران که مادران آینده هستند، به درستی مورد توجه قرار گیرد، مسایل مربوط به سلامت مردان نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.
دکتر «علی بهادر» افزود: سلامتی زن و مادر خانواده می تواند از نظر جسمی و روانی روی سلامت تمام جامعه تاثیرگذار باشد.
رییس دانشگاه در ادامه بر اهمیت آموزش به زنان و مادران در زمینه های مختلف سلامت مانند رفع اضافه وزن، ایجاد عادت غذایی سالم در کودکان و حتی کاهش ترافیک تاکید کرد و گفت: بسیاری از مسایل از مدارس و خانواده آغاز می شود که می تواند ناشی از بحث سلامت زنان و مادران باشد و اهمیت پرداختن به این موضوع را نشان می دهد.
دکتر بهادر بیان کرد: با وجود ۴۰ سال تحریم و ایجاد محدودیت برای کشور، در بسیاری از موضوعات نه تنها عقب نرفته ایم بلکه حرکت رو به جلو داریم؛ افزایش امید به زندگی در جامعه و کاهش مرگ و میر در کودکان نشان می دهد که مسوولان به خوبی به موضوع سلامت جامعه پرداخته اند و یک سیستم شبکه ای و دانشگاهی روی این موضوع متمرکز شده است.
فرهنگ سازی استفاده صحیح از تکنولوژی برای پیشگیری از مخاطرات محیطی
در ادامه اين مراسم سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی استانداری فارس، گفت: با توجه به شرایطی که با آن روبرو هستیم، برگزاری اینگونه برنامه ها برای ارتقای سلامت و افزایش آگاهی در جامعه لازم است.
«سید احمد احمدی زاده» با بیان اینکه نیمی از پیکره اجتماع را بانوان تشکیل می دهند، افزود: تاثیر بانوان در سرنوشت کشور در زمان حال و آینده مشخص است، اما سلامتی بانوان نسبت به مردان در معرض خطر بیشتری قرار دارد.
او اضافه کرد: سلامت بانوان به عنوان محور خانواده و تاثیرگذاری آنها در خانواده، بر اهمیت توجه به سلامت بانوان می افزاید و باید توجه بیشتری به این امر انجام شود.
این مقام مسوول در استانداری فارس، ادامه داد: در کنار مدرنیته و تکنولوژی های جدید، اگر نحوه صحیح استفاده و فرهنگ استفاده از این تکنولوژی ها به خوبی تبیین و مشخص نشود، خطراتی نیز برای جامعه در بر دارد.
مهندس احمدی زاده افزود: علاوه بر دغدغه دولت ها برای دسترسی به مواد غذایی کافی، یکی از دغدغه های مهم آنها مواد تشکیل دهنده مواد غذایی است که در دسترس مردم قرار می گیرد؛ با اینکه از سوی دولت توجه ویژه ای به این مسایل می شود و آیین نامه ها و بخشنامه های مختلفی در زمینه مبارزه و کنترل قاچاق سموم آلاینده و کودهای مصرفی ابلاغ شده است، اما تا زمانی که تقاضا وجود دارد با این معضلات روبرو هستیم.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، تاکید کرد: اگر بخواهیم این موارد را کنترل کنیم، باید آگاهی بخشی علمی و مناسب به جامعه امروز به ویژه برای بانوان کشور، انجام شود.
احمدی زاده از همکاری و حمایت استانداری از طرح های کاربردی در حوزه سلامت که با موضع سلامت زنان و مخاطرات محیطی با تاکید بر مطالعه قشرهای آسیب پذیر مانند زنان باردار، سالمندان و کودکان خبر داد.
او در پایان بر اهمیت آموزش و نظارت به ویژه در بحث مراکز توزیع مواد غذایی تاکید کرد و گفت: با توجه به اهمیت موضوع سلامت، مطالبه مردم از حاکمیت، دولت و متولیان امر سلامت یک مطالبه جدی است.
آب هم مي‌تواند سرطان‌زا باشد
در روز دوم هفتمين سمينار بين‌المللي سلامت زنان دكتر محسن بازرگان عضو هيات علمي دانشگاه UCLA آمريكا با ارائه آمار سرطان در برخي از ايالات آمريكا گفت«در حال حاضر در آمریکای شمالی به خصوص کالیفرنیا از هر دو متولد انتظار می‌رود یکی از آن‌‌‌‌ها به بیماری سرطان مبتلا و از هر 5 متولد یک نفر به دلیل بیماری سرطان جان خود را از دست بدهند. سوال اینجاست که چرا آمریکای شمالی به خصوص شهر کالیفرنیا دچار این بحران شده است؟ کالیفرنیا جزو آلوده‌ترین ایالت‌های آمریکاست و 5 شهر اول آلوده آمریکا در این ایالت واقع شده است در عین حال این ایالت یکی از قطب‌های اقتصاد دنیاست و عدم توجه به محیط زیست باعث شده این ایالیت یکی از آلوده‌ترین شهر‌های دنیا باشد از سوي ديگر لسانجلس بیش از 18 میلیون جمیعت دارد که از این تعداد یک میلیون و 200 هزار نفر بزرگسال و نزدیک به 400 هزار نفر کودک در آن به آسم مبتلا هستند. در حقيقت مي‌توان گفت كشور آمريكا از لحاظ بهداشتی و بیماری‌ها به مراتب از کشور ما شرايط بحرانی‌تر دارد. »
اين استان دانشگاه با بيان اين‌كه كشور آمريكا سالانه 21 ميليارد دلار براي بيماران سرطاني هزينه مي‌كند دامه داد« قبلا گفته می‌شد زمان شروع سرطان‌‌های زنانه در زنان بعد دوران یائسگی است اما تحقیقات نشان می‌دهد دوران بلوغ در دختران دوران بسیار مهمی است که می‌تواند بر روی ایجاد سرطان در دوره‌های بعدی زندگیشان تاثیر بگذارد همچنین تحقیقات نشان داده است زنانی که به مدت طولانی در شیفت شب کار می‌کنند احتمال ایجاد سرطان سینه در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.
البته اين را هم بايد در نظر بگيريم كه هگز یک عامل به تنهايي نمی‌تواند باعث ایجاد سرطان سینه در زنان شود بلکه با قرار گرفتن مجموعه‌ای از عوامل کنار هم مي‌تواند باعث ايجاد سرطان سينه در زنان يا هر سرطان ديگري در انسان شود با اين حال برخی از این عوامل دست خود ماست و مي‌توانيم از آن دوري كنيم و برخی دست ما نیست.»
او در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به رابطه آب‌هاي آلوده در ايجاد سرطان گفت«آب‌های آلوده و سرطان رابطه عمیقی با يكديگر دارد. پس از سونامی سرطاني که در آمریکا اتفاق افتاد قانوني در آمریکا وضع شد که طبق آن اداره آب، برق و سایر مسئولین مربوطه موظف شدند که به طور مرتب آب‌های جاري و زيرزميني اين كشور را مورد آزمایش قرار دهند و نتایج آن را در اختیار محققان قرار دهند.»
بازرگان در ادامه تاكيد كرد«از مسئولين شهر شیراز و استان فارس تقاضا مي‌كنم آب‌‌های زیر زمینی، آب‌های روان و آب‌‌‌های کشاورزی اين استان را به صورت مرتب آزمایش كنند و نتایج آن در دست محققان قرار دهند. تاکید من بر روی آب است به دلیل این‌که کم و بیش اطلاعاتی در خصوص سایر عوامل وجود دارد اما در زمینه آب یا آزمایش‌های لازم روی آن انجام نمی‌شود یا نتایج را در اختیار محققان قرار نمی‌دهند.اين در حالي است كه ما حق داریم بدانیم چه آبي مصرف مي‌كنيم.»
اين استان دانشگاه با اشاره به سرطان‌زا بودن آب‌هاي آلوده افزود« چند سال پیش کارخانه‌‌ای در میشیگان فاضلابش را به صورت غیرقانونی و مخفیانه در یک رودخانه جاری کرد و باعث شد برخی سرطان‌‌ها در این منطقه شیوع پیدا کند. در نتیجه مسئله آب‌‌‌های آلوده بیسار مهم است به همین خاطر از مسئولان وزارت نیرو و سایر ارگان‌های مربوطه درخواست می‌کنم فعالیت بیتشری در زمینه تست آب داشته باشند. با توجه به شواهد گمان می‌کنم در چند دهه آینده شاید هم زودتر مسئله آب سالم به یکی از بحران‌های جدی در کشور تبدیل شود به همین خاطر باید از همین حالا اقدامات جدی در این زمینه صورت بگیرد.»
آفت‌كش‌هاي سرطان‌زا
در ادامه سمينار دكتر مريم ذاكري‌نيا عضو هيات علمي علوم پزشكي شيراز با ارائه آماري در خصوص سرطان‌زا بودن برخي سموم كشاورزي گفت«تحقیقات نشان می‌دهد از 30 نوع سمي که در کشاورزی استفاده می‌شود 19‌تای آن‌ها سرطان‌زا هستند اما با وجود این‌که می‌دانیم این آفت‌کش‌ها می‌توانند باعث ایجاد سرطان شوند مسئولین به آن توجه نمی‌کنند. »
او همچنين افزود«چندی پیش محققان فرانسوی آزمایشی را روی افرادی که به طور مستقیم با محصولات زراعی سر و کار دارند انجام دادند و نتایج جالبی را به دست آوردند طبق این تحقیقات احتمال ابتلا به سرطان به خصوص سرطان مثانه در این افراد بالاست و در این میان زنان 4 برابر بیشتر از مردان در معرض این خطرات قرار دارند. طبق برخی دیگر از مطالعات اگر افراد به مدت یک سال و به صورت هفتگی در معرض آفت‌کش‌‌ها قرار بگیرند احتمال ابتلا به سرطان در آن‌‌‌‌ها بالا می‌رود. حتی احتمال ايجاد در فرزنداني كه از اين افراد متولد مي‌شوند بیشتر از ديگران است. آفت‌کش‌‌ها می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان‌ مغز را نیز در افراد بالا ببرند. »
اين استاد دانشگاه با اشاره به آفت‌كش‌هايي كه در منازل براي از بين بردن حشرات استفاده مي‌شود گفت« تعداد زيادي از بيماران سرطاني كه به من مراجعه مي‌كرند چندين بار در سال براي از بين بردن حشرات موزي اطراف خانه را سمپاشي يا زير فرش‌ها از آفت‌كش استفاده كردند.»

هفتمین سمينار بین المللی سلامت زنان به میزبانی مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت با محوریت توجه به سلامت بانوان به عنوان زیربنای سلامت جامعه، از 30 آبان ماه تا 2 آذر برگزار شد.
دبیر علمی این کنفرانس در آیین آغاز به کار کنفرانس بین المللی سلامت زنان گفت: این کنفرانس از سال ۹۱ به صورت سالانه با تمرکز بر سلامت زنان برگزار می شود و هر سال بر اساس بازخوردها، مصمم تر از سال پیش گام برداشتیم.
دکتر «نجمه مهارلویی» محوریت محوریت کنفرانس سلامت زنان در سال ۹۵ را «سرطان های بانوان» و در سال ۹۶ ، «بهداشت و سلامت بانوان» عنوان کرد و افزود: برای سمینار امسال نیز بر اساس مذاکرات انجام شده و بررسی از اساتید و عموم مردم به این نتیجه رسیدیم که لازم است در یک سمینار بین المللی دغدغه های مردم در زمینه «مخاطرات محیطی» به اشتراک گذاشته شود.
او ادامه داد: نخستین کمیته علمی با ظرفیت اساتید و صاحبنظران دانشگاه علوم پزشکی شیراز در هفته نخست اردیبهشت برگزار شد و بر اساس نتایج این جلسه تصمیم گرفتیم تا مباحث کنفرانس به سه دسته آلاینده های محیطی، تاثیری که بر سلامت بانوان دارند و سیاست گذاری ها و سیاست های موجود، تقسیم شود.
دبیر علمی این کنفرانس، گفت: نشست دوم با ظرفیت بین المللی و در محل فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد که در این جلسه اساتید مختلف از دانشگاه UCLA به صورت ویدئو کنفرانس حضور داشتند؛ همچنین اعضای فرهنگستان و اساتیدی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور در این جلسه مشارکت داشتند و موضوعات قابل بررسی در کنفرانس، مشخص شد.
دکتر مهارلویی، افزود: برای این کنفرانس ۴۶۳ مقاله از سراسر کشور ارسال شد که پس از داوری مقالات در نهایت با توجه به کیفیت بالای مقالات، ۳۳۹ مقاله به صورت پوستر انتخاب شد و در حاشیه کنفرانس به نمایش گذاشته شده است. او همچنین از همکاری سازمان ISESCO و دانشگاه UCLA در برگزاری این رویداد علمی خبر داد.
افزایش امید به زندگی در کشور
رییس مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و رییس هفتمین کنفرانس بین المللی سلامت زنان نیز دلیل برگزاری هر ساله این همایش را توجه به سلامت زنان به عنوان محور سلامت جامعه عنوان کرد و گفت: سلامت خانواده، سلامت مردان، سلامت کودکان، نوجوانان و آینده جامعه در گرو سلامت بانوان است.
دکتر «کامران باقری لنکرانی» افزود: مطالعات مختلف نشان داده که مهمترین عامل تعیین کننده سرنوشت کودکان، سلامت روانی و جسمی مادران است؛ بنابراین باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشیم و به همین دلیل این سمینار هر سال برگزار می شود و هر سال تلاش کرده ایم موضوعی را که نیاز به برجسته شدن و جلب توجه جامعه را دارد مبنای کار قرار دهیم؛ امسال نیز «مخاطرات محیطی» محور برگزاری تعریف شده است.
وزیر بهداشت دولت نهم افزود: این موضوع یکی از مسایلی مهمی است که نیاز به مداخلات کلان چه از جانب حاکمیت و چه از جانب مردم دارد.
رییس کنفرانس سلامت زنان از افزایش امید به زندگی در کشور نسبت به متوسط جهانی خبر داد و بیان کرد: گزارش چاپ شده در شماره نوامبر مجله Lancet نشان می دهد امید به زندگی در بانوان ایرانی به ۷۹.۴ سال و امید به زندگی در آقایان نیز به ۷۵.۵ سال رسیده که نسبت به ۴۰ سال پیش رشد چشمگیری داشته است و در مورد بانوان بیش از ۲۴ سال افزایش پیدا کرده است که این یک دستاورد بزرگ است.
بیماری های غیرواگیر؛ صدرنشین علت مرگ ایرانیان
دکتر باقری لنکرانی در ادامه گفت: در سال گذشته ۳۸۰ هزار مرگ در کشور اتفاق افتاده است که ۲۲۰ هزار مرگ در مردان و ۱۶۰ هزار در بانوان بوده است و در هر دو گروه مهم ترین علت مرگ و میر، بیماری های غیرواگیر و در بین بیماری های غیرواگیر عامل اصلی یک بیماری ساده به نام فشارخون است.
او افزود: در ۱۰ سال گذشته با ۲۷درصد افزایش فشارخون در جامعه روبرو بوده ایم؛ به همین دلیل بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی، در کشور افزایش پیدا کرده است.
رییس مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت ادامه داد: در ریشه یابی بیماری های غیرواگیر در بسیاری از موارد به عوامل محیطی می رسیم؛ در این سمینار سعی می شود به این موضوع به نحو جدی تری پرداخت تا بتوانیم در برابر مخاطرات محیطی که جزیی از زندگی مدرنیته است، مقاومت بیشتری داشته باشیم.
دکتر باقری لنکرانی بر تغییر سبک زندگی در جامعه تاکید و اضافه کرد: مردم باید روش زندگی سالم تری را انتخاب کنند؛ همچنین از سوی حاکمیت نیز باید سیاست های حمایتی برای یک روش زندگی سالم را فراهم کنند که در این زمینه اقدامات خوبی در کشور انجام شده است.
او یکی از عوامل نوظهور در ابتلای جامعه به بیماری ها را آلودگی هوا عنوان کرد و ادامه داد: آلودگی هوا در حدود ۴۰ سال پیش موضوع مهمی برای همه کشور نبود، اما در حال حاضر در بسیاری از کلان شهرها نقش مهمی را در بیماری زایی ایفا می کند و تبدیل به ششمین عامل خطر در عوامل خطرساز بیماری های غیرواگیر در کشور شده که باید در این زمینه دقت بیشتر و برنامه ریزی داشته باشیم.
رییس کنفرانس سلامت زنان همچنین از برگزاری میزگردی مهم در دومین روز این کنفرانس با موضوع اقدامات قوه قضاییه برای مقابله با مخاطرات به عنوان یکی از حقوق شهروندی انجام می دهد، خبر داد.
دکتر باقری لنکرانی با اشاره به حضور ۴۰ سخنران کلیدی در کنفرانس امسال گفت: هشتمین کنفرانس بین المللی سلامت زنان، سال آینده با موضوع «سلامت روان»، سیزدهم و چهاردهم آذر ۹۸ در شیراز برگزار می شود.
سلامت مادران سلامت همه افراد جامعه
رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نيز در اين آيين، سلامت مادران را سلامت همه افراد جامعه دانست و با اشاره به سلامت مادران به عنوان یکی از اولویت های سلامت در جامعه گفت: اگر موضوع سلامت مادران و دختران که مادران آینده هستند، به درستی مورد توجه قرار گیرد، مسایل مربوط به سلامت مردان نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.
دکتر «علی بهادر» افزود: سلامتی زن و مادر خانواده می تواند از نظر جسمی و روانی روی سلامت تمام جامعه تاثیرگذار باشد.
رییس دانشگاه در ادامه بر اهمیت آموزش به زنان و مادران در زمینه های مختلف سلامت مانند رفع اضافه وزن، ایجاد عادت غذایی سالم در کودکان و حتی کاهش ترافیک تاکید کرد و گفت: بسیاری از مسایل از مدارس و خانواده آغاز می شود که می تواند ناشی از بحث سلامت زنان و مادران باشد و اهمیت پرداختن به این موضوع را نشان می دهد.
دکتر بهادر بیان کرد: با وجود ۴۰ سال تحریم و ایجاد محدودیت برای کشور، در بسیاری از موضوعات نه تنها عقب نرفته ایم بلکه حرکت رو به جلو داریم؛ افزایش امید به زندگی در جامعه و کاهش مرگ و میر در کودکان نشان می دهد که مسوولان به خوبی به موضوع سلامت جامعه پرداخته اند و یک سیستم شبکه ای و دانشگاهی روی این موضوع متمرکز شده است.
فرهنگ سازی استفاده صحیح از تکنولوژی برای پیشگیری از مخاطرات محیطی
در ادامه اين مراسم سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی استانداری فارس، گفت: با توجه به شرایطی که با آن روبرو هستیم، برگزاری اینگونه برنامه ها برای ارتقای سلامت و افزایش آگاهی در جامعه لازم است.
«سید احمد احمدی زاده» با بیان اینکه نیمی از پیکره اجتماع را بانوان تشکیل می دهند، افزود: تاثیر بانوان در سرنوشت کشور در زمان حال و آینده مشخص است، اما سلامتی بانوان نسبت به مردان در معرض خطر بیشتری قرار دارد.
او اضافه کرد: سلامت بانوان به عنوان محور خانواده و تاثیرگذاری آنها در خانواده، بر اهمیت توجه به سلامت بانوان می افزاید و باید توجه بیشتری به این امر انجام شود.
این مقام مسوول در استانداری فارس، ادامه داد: در کنار مدرنیته و تکنولوژی های جدید، اگر نحوه صحیح استفاده و فرهنگ استفاده از این تکنولوژی ها به خوبی تبیین و مشخص نشود، خطراتی نیز برای جامعه در بر دارد.
مهندس احمدی زاده افزود: علاوه بر دغدغه دولت ها برای دسترسی به مواد غذایی کافی، یکی از دغدغه های مهم آنها مواد تشکیل دهنده مواد غذایی است که در دسترس مردم قرار می گیرد؛ با اینکه از سوی دولت توجه ویژه ای به این مسایل می شود و آیین نامه ها و بخشنامه های مختلفی در زمینه مبارزه و کنترل قاچاق سموم آلاینده و کودهای مصرفی ابلاغ شده است، اما تا زمانی که تقاضا وجود دارد با این معضلات روبرو هستیم.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، تاکید کرد: اگر بخواهیم این موارد را کنترل کنیم، باید آگاهی بخشی علمی و مناسب به جامعه امروز به ویژه برای بانوان کشور، انجام شود.
احمدی زاده از همکاری و حمایت استانداری از طرح های کاربردی در حوزه سلامت که با موضع سلامت زنان و مخاطرات محیطی با تاکید بر مطالعه قشرهای آسیب پذیر مانند زنان باردار، سالمندان و کودکان خبر داد.
او در پایان بر اهمیت آموزش و نظارت به ویژه در بحث مراکز توزیع مواد غذایی تاکید کرد و گفت: با توجه به اهمیت موضوع سلامت، مطالبه مردم از حاکمیت، دولت و متولیان امر سلامت یک مطالبه جدی است.
آب هم مي‌تواند سرطان‌زا باشد
در روز دوم هفتمين سمينار بين‌المللي سلامت زنان دكتر محسن بازرگان عضو هيات علمي دانشگاه UCLA آمريكا با ارائه آمار سرطان در برخي از ايالات آمريكا گفت«در حال حاضر در آمریکای شمالی به خصوص کالیفرنیا از هر دو متولد انتظار می‌رود یکی از آن‌‌‌‌ها به بیماری سرطان مبتلا و از هر 5 متولد یک نفر به دلیل بیماری سرطان جان خود را از دست بدهند. سوال اینجاست که چرا آمریکای شمالی به خصوص شهر کالیفرنیا دچار این بحران شده است؟ کالیفرنیا جزو آلوده‌ترین ایالت‌های آمریکاست و 5 شهر اول آلوده آمریکا در این ایالت واقع شده است در عین حال این ایالت یکی از قطب‌های اقتصاد دنیاست و عدم توجه به محیط زیست باعث شده این ایالیت یکی از آلوده‌ترین شهر‌های دنیا باشد از سوي ديگر لسانجلس بیش از 18 میلیون جمیعت دارد که از این تعداد یک میلیون و 200 هزار نفر بزرگسال و نزدیک به 400 هزار نفر کودک در آن به آسم مبتلا هستند. در حقيقت مي‌توان گفت كشور آمريكا از لحاظ بهداشتی و بیماری‌ها به مراتب از کشور ما شرايط بحرانی‌تر دارد. »
اين استان دانشگاه با بيان اين‌كه كشور آمريكا سالانه 21 ميليارد دلار براي بيماران سرطاني هزينه مي‌كند دامه داد« قبلا گفته می‌شد زمان شروع سرطان‌‌های زنانه در زنان بعد دوران یائسگی است اما تحقیقات نشان می‌دهد دوران بلوغ در دختران دوران بسیار مهمی است که می‌تواند بر روی ایجاد سرطان در دوره‌های بعدی زندگیشان تاثیر بگذارد همچنین تحقیقات نشان داده است زنانی که به مدت طولانی در شیفت شب کار می‌کنند احتمال ایجاد سرطان سینه در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.
البته اين را هم بايد در نظر بگيريم كه هگز یک عامل به تنهايي نمی‌تواند باعث ایجاد سرطان سینه در زنان شود بلکه با قرار گرفتن مجموعه‌ای از عوامل کنار هم مي‌تواند باعث ايجاد سرطان سينه در زنان يا هر سرطان ديگري در انسان شود با اين حال برخی از این عوامل دست خود ماست و مي‌توانيم از آن دوري كنيم و برخی دست ما نیست.»
او در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به رابطه آب‌هاي آلوده در ايجاد سرطان گفت«آب‌های آلوده و سرطان رابطه عمیقی با يكديگر دارد. پس از سونامی سرطاني که در آمریکا اتفاق افتاد قانوني در آمریکا وضع شد که طبق آن اداره آب، برق و سایر مسئولین مربوطه موظف شدند که به طور مرتب آب‌های جاري و زيرزميني اين كشور را مورد آزمایش قرار دهند و نتایج آن را در اختیار محققان قرار دهند.»
بازرگان در ادامه تاكيد كرد«از مسئولين شهر شیراز و استان فارس تقاضا مي‌كنم آب‌‌های زیر زمینی، آب‌های روان و آب‌‌‌های کشاورزی اين استان را به صورت مرتب آزمایش كنند و نتایج آن در دست محققان قرار دهند. تاکید من بر روی آب است به دلیل این‌که کم و بیش اطلاعاتی در خصوص سایر عوامل وجود دارد اما در زمینه آب یا آزمایش‌های لازم روی آن انجام نمی‌شود یا نتایج را در اختیار محققان قرار نمی‌دهند.اين در حالي است كه ما حق داریم بدانیم چه آبي مصرف مي‌كنيم.»
اين استان دانشگاه با اشاره به سرطان‌زا بودن آب‌هاي آلوده افزود« چند سال پیش کارخانه‌‌ای در میشیگان فاضلابش را به صورت غیرقانونی و مخفیانه در یک رودخانه جاری کرد و باعث شد برخی سرطان‌‌ها در این منطقه شیوع پیدا کند. در نتیجه مسئله آب‌‌‌های آلوده بیسار مهم است به همین خاطر از مسئولان وزارت نیرو و سایر ارگان‌های مربوطه درخواست می‌کنم فعالیت بیتشری در زمینه تست آب داشته باشند. با توجه به شواهد گمان می‌کنم در چند دهه آینده شاید هم زودتر مسئله آب سالم به یکی از بحران‌های جدی در کشور تبدیل شود به همین خاطر باید از همین حالا اقدامات جدی در این زمینه صورت بگیرد.»
آفت‌كش‌هاي سرطان‌زا
در ادامه سمينار دكتر مريم ذاكري‌نيا عضو هيات علمي علوم پزشكي شيراز با ارائه آماري در خصوص سرطان‌زا بودن برخي سموم كشاورزي گفت«تحقیقات نشان می‌دهد از 30 نوع سمي که در کشاورزی استفاده می‌شود 19‌تای آن‌ها سرطان‌زا هستند اما با وجود این‌که می‌دانیم این آفت‌کش‌ها می‌توانند باعث ایجاد سرطان شوند مسئولین به آن توجه نمی‌کنند. »
او همچنين افزود«چندی پیش محققان فرانسوی آزمایشی را روی افرادی که به طور مستقیم با محصولات زراعی سر و کار دارند انجام دادند و نتایج جالبی را به دست آوردند طبق این تحقیقات احتمال ابتلا به سرطان به خصوص سرطان مثانه در این افراد بالاست و در این میان زنان 4 برابر بیشتر از مردان در معرض این خطرات قرار دارند. طبق برخی دیگر از مطالعات اگر افراد به مدت یک سال و به صورت هفتگی در معرض آفت‌کش‌‌ها قرار بگیرند احتمال ابتلا به سرطان در آن‌‌‌‌ها بالا می‌رود. حتی احتمال ايجاد در فرزنداني كه از اين افراد متولد مي‌شوند بیشتر از ديگران است. آفت‌کش‌‌ها می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان‌ مغز را نیز در افراد بالا ببرند. »
اين استاد دانشگاه با اشاره به آفت‌كش‌هايي كه در منازل براي از بين بردن حشرات استفاده مي‌شود گفت« تعداد زيادي از بيماران سرطاني كه به من مراجعه مي‌كرند چندين بار در سال براي از بين بردن حشرات موزي اطراف خانه را سمپاشي يا زير فرش‌ها از آفت‌كش استفاده كردند.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها