زیباشناسی شهر درمانده در ناهماهنگیها
دکتر ضرغامی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران تأکید کرد
زهره سیفی: برزین ضرغامی دوسالی است که بهعنوان مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، سکان هدایت این سازمان را بر عهده دارد. او که سابقه خدمت در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران را دارد، اجرای فعالیتهای فرهنگی را در کنار فعالیتهای عمرانی و زیربنایی، در اولویت برنامههای این سازمان دانسته و تأکید میکند اقدامات سازمان زیباسازی شهر تهران ضامن سلامت روح و روان شهروندان است. در همین زمینه برای بررسی عملکرد دو سال گذشته این سازمان، گفتوگویی را با ایشان در دفتر کارشان ترتیب دادیم که شرح مفصل آن را در ادامه میخوانید:
آقای ضرغامی جنابعالی هم در شهرداری تهران سابقه حضور طولانیمدت دارید و هم در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران. اینک مدیرعامل سازمانی هستید که ویترین و پرچم شهر و شهرداری تهران را در اختیار دارد. عملکرد سازمان زیباسازی در دو سال گذشته را چگونه ارزیابی میکنید؟
هر سازمانی برای پیشرفت خود نیاز به تعیین افق چندساله دارد و برای رسیدن به آن افق همواره باید تلاش کند، در غیر این صورت هر روز به یک سمت حرکت کرده و هیچگاه به هدف غایی خود نمیرسد. درباره سازمان زیباسازی نیز به همین منوال است یعنی نمیشود مسئولیت سازمان را بر عهده گرفت اما افق چندساله نداشت. ما در سازمان زیباسازی در دو سال گذشته چند هدف اصلی را پایهگذاری کردیم: موضوع اول تعریف مأموریت اصلی سازمان بود و همواره سعی بر این داشتیم تا رسالت اصلی خود را دنبال کنیم. موضوع دوم اولویتبندی مأموریتها بود و اولویت همیشه با طرحهایی است که بیشترین نفع را برای مردم دارند. موضوع دیگر جلب مشارکتهای مردمی است. موضوع بعد اینکه سازمان زیباسازی به عنوان یک مرجع تخصصی، پذیرای فکر و ایده افراد و گروههای مختلف در خارج سازمان است و به اصطلاح درِ سازمان بسته نیست و از ایدههای جدید استقبال میکند. موضوع دیگر بحث صرفهجویی و کاهش هزینههاست که با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور همواره سعی کردهایم از هزینههایی که به نفع سازمان نیست دوری کنیم. موضوع دیگر اینکه سازمان زیباسازی به عنوان سازمانی درون شهرداری تهران، هم باید نگاه به
مردم و شهروندان داشته باشد و هم درون مجموعه شهرداری، هماهنگیهایی را انجام دهد. شهرداری دارای یکسری اسناد بالادستی است مانند برنامه سوم شهرداری و تلاش ما حرکت در جهت اجرای این اسناد است. موضوع دیگر بحث برقراری عدالت بین مناطق مختلف شهر تهران است که از لحاظ موقعیتهای فرهنگی و اقتصادی یکدست نیستند و برخی مناطق بسیار کمبرخوردار هستند.
مهمترین زمینه محوری و تمرکز اصلی شما چه موضوعي است؟ آیا فعالیتهای متعدد و پراکنده را دنبال میکنید یا پروژههای شاخص و بزرگ را؟
وقتی از پنجره مدیریتی به شهر تهران نگاه کنید، باید وقت زیادی را برای بحث هماهنگی بخشهای مختلف صرف کرد. سازمان زیباسازی متولی بحث زیباییشناسی است و بخشی از آرامش روحی و روانی شهروندان برمیگردد به فعالیتهایی که سازمان زیباسازی انجام میدهد و هر چقدر ما مأموریتهای خود را بهتر انجام دهیم مردم نیز با آرامش بیشتری در فضاهای عمومی شهر حضور پیدا میکنند. پس بخش عمده شور و نشاط زندگی شهری در گرو فعالیتهای سازمان زیباسازی است. سازمان زیباسازی یکسری برنامههای مناسبتی مانند ایام عید نوروز، ماه مبارک رمضان، ایام محرم و... را در سطح شهر ساماندهی میکند که برنامههای جاری سازمان است. از طرفی در هر دورهای در شهرداری رویکردهای مختلفی داریم؛ مثلا در دورهای رویکرد این است که فعالیتهای زیرساختی و سختافزاری اولویت داشته باشد؛ به طور مثال ساخت پل، تونل، آزادراه و... این رویکردها کاملا ملموس است و مردم آنها را به چشم میبینند. اما در این دوره، شهرداری بیشتر به دنبال توسعه فضاهای عمومی، تعاملی و فرهنگی، اجتماعی است. ممکن است شهروندان کار شاخص را مثلا ساخت یک تونل بدانند که یک فعالیت ملموس است اما برخی مسائل بسیار مهم
مانند توسعه فضاهای فرهنگی ممکن است از دید عموم مردم ملموس نباشد اما موضوع بسیار مهمی است که سعی شهرداری در این دوره در کنار توسعه زیرساختهای شهری، توسعه مسائل فرهنگی و توجه به نیازهای اجتماعی شهروندان بوده است. میبینیم که فعالیتهایی از جنس رویکرد فرهنگی در این دوره بسیار توسعه پیدا کرده و تعداد آنها زیاد شده است. این فعالیتهای فرهنگی مانند برگزاری بزرگداشت برای شخصیتهای فرهنگی- هنری شاید در نگاه اول خیلی مهم نباشد اما در الگوسازی برای جوانان بسیار مؤثر است. ما در رویکرد فرهنگی به دنبال نصیحتکردن مردم نیستیم؛ همانطور که در تبلیغات سطح شهر ملاحظه میکنید از نظر محتوایی و بصری بسیار ساده و با زبان مردمی بیان شده است تا همگان بتوانند با آنها ارتباط بگیرند. به طور مثال در فعالیتهای شب عید نیز در دو سال گذشته با برپایی نوروزگاهها سعی بر تعامل بیشتر با مردم و مسافران داشتیم و در بین مردم شور و سرزندگی در این فضاها مشهود بود. یکی دیگر از فعالیتهای فرهنگی مؤثری که داشتیم برپایی نشستها و بزرگداشتهای متعدد در موزهها مانند موزه خوشنویسی بود که از لحاظ کیفی یکی از پربارترین مراسمها بوده است. همچنین در
ایام ماه مبارک رمضان در سطح شهر تهران تلاش کردیم تعاملات خوبی با مردم داشته باشیم.
گفته میشود ساخت و توسعه موزههای تخصصی و توسعه پیادهراهها و پلازاهای شهری در دستور کار قرار گرفته است. مبنا و ضرورت این پروژهها چیست و چه دستاوردی را انتظار دارید؟
از منظر سختافزاری سازمان زیباسازی فعالیتهای عمرانی زیادی داشته است مانند ساماندهی و ارتقای کیفی سیما و منظر پهنه رودکی، طرحی که از دهه 70 جرقههای آن زده شد و در این سالها هم از رویکردهای مختلفی به موضوع نگاه شد اما عملیاتی نشد تا اینکه در این دوره به صورت جدی در دستور کار سازمان قرار گرفت و در جلسات مختلف و هماهنگی فیمابین دستگاههای مرتبط سرانجام به نتیجه رسید و اقدامات مختلفی در این زمینه آغاز شد؛ از جمله شناسایی ساختمانهای ارزشمند و پیرایش این ساختمانها، عملیات پیادهراهسازی محور شهریار که دو مجموعه فرهنگی تالار وحدت و تئاتر شهر را به هم مرتبط میکند و یکسری اقدامات دیگر که با هدف توسعه فضاهای عمومی بیشتر برای شهروندان صورت گرفته است. میدان هفتتیر تقریبا نزدیک به 30 سال بود که کارگاه بود؛ خوشبختانه دکتر حناچی در همان روزهای ابتدایی حضورشان در مسند شهرداری تهران یکی از موضوعاتی که روی آن تأکید داشتند برچیدهشدن کارگاههای عمرانی از سطح شهر تهران بود. میدان هفتتیر نیز بهعنوان یکی از میدانهای اصلی و مرکزی شهر با همکاری سازمان زیباسازی، معاونت عمرانی شهرداری و شهرداری منطقه 6 ساماندهی و در
سالروز شهدای هفتم تیر افتتاح شد و هماکنون به عنوان یکی از فضاهای عمومی در مناسبتهای مختلف مورد بهرهبرداری و استفاده شهروندان قرار میگیرد. احیا و مرمت خانه اتحادیه که از خانههای قدیمی شهر تهران است و قرار است تحت عنوان خانه تهران افتتاح شود. خانه تهران به عنوان فضاهای فرهنگی برای پرداختن به حوزه فرهنگ، هنر، تاریخ و تمدن شهر تهران مرمت شده است. در این خانه هر چیزی که راجع به فرهنگ و هنر شهر تهران از گذشته، حال و آینده است، در یک فضای فرهنگی جمعآوری میشود. تئاتر نصر که در شمار سالنهای تئاتر قدیمی تهران قرار دارد و مدتها متروک و بلااستفاده بوده، توسط سازمان زیباسازی خریداری شده و قرار است به عنوان موزه تئاتر کشور افتتاح شود. از دیگر طرحهای سازمان، احیا و مرمت خانه مینایی در خیابان ولیعصر است. این خانه که از خانههای تاریخی تهران است، در حال مرمت و بازسازی است و قرار است در آینده به عنوان روایت خانه ولیعصر فعالیت خود را آغاز کند. میدانیم که خیابان ولیعصر یکی از خیابانهای تاریخی و شناسنامهدار شهر تهران است. در این خانه اتفاقات گذشته، حال و آینده این خیابان در خانه میناییها روایت خواهد شد. از دیگر
اقدامات سازمان باید به خرید خانه نیمایوشیج اشاره کرد که در آینده به عنوان یک پایگاه فرهنگی فعالیت خود را آغاز میکند. همچنین میتوان به فعالیتها و اقدامات دیگر همچون ساماندهی کیفی میدان راهآهن، ساماندهی میدان رازی، مرمت و بازسازی سردر آگاهی قدیم که در مراحل پایانی قرار دارد، مرمت آرامگاه ملکالمتکلمین و ساماندهی و ارتقاي کیفی فلکه دوم نیروی هوایی اشاره کرد. در حوزه مجسمه و گرافیک شهر نیز اقدامات شاخصی انجام شده است؛ همچنین بحث پیرایش و ساماندهی جدارههای شهری و تابلوهای اصناف از دیگر فعالیتهای شاخص سازمان است. اینکه ما موفق بودهایم یا نه را شهروندان باید بیان کنند و به ما نمره دهند اما تا جایی که ممکن است تلاش کردیم در پروژههایی قدم بگذاریم که اولویتهای شهروندی است.
پروژههای در حال اجرای سازمان با چه نوع قراردادی و با چه روشی تأمین مالی و اجرا میشوند؟ نقش سازمان زیباسازی، مردم و سرمایهگذاران و دولت در اجرای آنها چیست؟
بیشتر پروژهها با هزینه خود سازمان زیباسازی اجرا شده است. البته یکی از ایراداتی که ما قبول داریم، نبود یک نظام بهرهبرداری است. ما در سازمان به دنبال این هستیم که در مجموعههای وابسته به سازمان نظام بهرهبرداری را تعریف و پیاده کنیم. به این صورت که بتوانیم از قبل خدماتی که از فضاهای مختلف ارائه میدهیم، بخشی از هزینهها را بپردازیم و باعث توسعه این فضاهای فرهنگی شویم و نیز فضاهای جدید را اضافه کنیم.
یک تصور عمومی این است که شهرداری برای کسب درآمد، فضای عمومی شهر را در قلمرو تبلیغات بازرگانی خود درآورده و در مقابل تبلیغات و پیامهای فرهنگی و ایدئولوژیک سایر سازمانها منفعل است. برای ساماندهی تبلیغات شهری، چه بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی شهرداری و چه سایر تابلوهای تبلیغاتی چه کردهاید؟
سازههای تبلیغاتی سطح شهر به دو بخش تقسیم میشوند: یکی سازههای فرهنگی و دیگری سازههایی که مختص تبلیغات تجاری هستند به علاوه 15 درصد سازههایی که مختص تبلیغات تجاری هستند و به موضوعات فرهنگی اختصاص دارند. پس درصد سازههای فرهنگی ما در سطح شهر کم نیست و هزینههایی که انجام میدهیم نیز کم نیست. درباره بحث محتوای تبلیغات اینطور نیست که شهرداری بیتفاوت باشد بلکه یکسری چارچوبها تعریف شده اما مسئولیت نظارت بر محتوای تبلیغات تجاری به طور مستقیم با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
زهره سیفی: برزین ضرغامی دوسالی است که بهعنوان مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، سکان هدایت این سازمان را بر عهده دارد. او که سابقه خدمت در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران را دارد، اجرای فعالیتهای فرهنگی را در کنار فعالیتهای عمرانی و زیربنایی، در اولویت برنامههای این سازمان دانسته و تأکید میکند اقدامات سازمان زیباسازی شهر تهران ضامن سلامت روح و روان شهروندان است. در همین زمینه برای بررسی عملکرد دو سال گذشته این سازمان، گفتوگویی را با ایشان در دفتر کارشان ترتیب دادیم که شرح مفصل آن را در ادامه میخوانید:
آقای ضرغامی جنابعالی هم در شهرداری تهران سابقه حضور طولانیمدت دارید و هم در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران. اینک مدیرعامل سازمانی هستید که ویترین و پرچم شهر و شهرداری تهران را در اختیار دارد. عملکرد سازمان زیباسازی در دو سال گذشته را چگونه ارزیابی میکنید؟
هر سازمانی برای پیشرفت خود نیاز به تعیین افق چندساله دارد و برای رسیدن به آن افق همواره باید تلاش کند، در غیر این صورت هر روز به یک سمت حرکت کرده و هیچگاه به هدف غایی خود نمیرسد. درباره سازمان زیباسازی نیز به همین منوال است یعنی نمیشود مسئولیت سازمان را بر عهده گرفت اما افق چندساله نداشت. ما در سازمان زیباسازی در دو سال گذشته چند هدف اصلی را پایهگذاری کردیم: موضوع اول تعریف مأموریت اصلی سازمان بود و همواره سعی بر این داشتیم تا رسالت اصلی خود را دنبال کنیم. موضوع دوم اولویتبندی مأموریتها بود و اولویت همیشه با طرحهایی است که بیشترین نفع را برای مردم دارند. موضوع دیگر جلب مشارکتهای مردمی است. موضوع بعد اینکه سازمان زیباسازی به عنوان یک مرجع تخصصی، پذیرای فکر و ایده افراد و گروههای مختلف در خارج سازمان است و به اصطلاح درِ سازمان بسته نیست و از ایدههای جدید استقبال میکند. موضوع دیگر بحث صرفهجویی و کاهش هزینههاست که با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور همواره سعی کردهایم از هزینههایی که به نفع سازمان نیست دوری کنیم. موضوع دیگر اینکه سازمان زیباسازی به عنوان سازمانی درون شهرداری تهران، هم باید نگاه به
مردم و شهروندان داشته باشد و هم درون مجموعه شهرداری، هماهنگیهایی را انجام دهد. شهرداری دارای یکسری اسناد بالادستی است مانند برنامه سوم شهرداری و تلاش ما حرکت در جهت اجرای این اسناد است. موضوع دیگر بحث برقراری عدالت بین مناطق مختلف شهر تهران است که از لحاظ موقعیتهای فرهنگی و اقتصادی یکدست نیستند و برخی مناطق بسیار کمبرخوردار هستند.
مهمترین زمینه محوری و تمرکز اصلی شما چه موضوعي است؟ آیا فعالیتهای متعدد و پراکنده را دنبال میکنید یا پروژههای شاخص و بزرگ را؟
وقتی از پنجره مدیریتی به شهر تهران نگاه کنید، باید وقت زیادی را برای بحث هماهنگی بخشهای مختلف صرف کرد. سازمان زیباسازی متولی بحث زیباییشناسی است و بخشی از آرامش روحی و روانی شهروندان برمیگردد به فعالیتهایی که سازمان زیباسازی انجام میدهد و هر چقدر ما مأموریتهای خود را بهتر انجام دهیم مردم نیز با آرامش بیشتری در فضاهای عمومی شهر حضور پیدا میکنند. پس بخش عمده شور و نشاط زندگی شهری در گرو فعالیتهای سازمان زیباسازی است. سازمان زیباسازی یکسری برنامههای مناسبتی مانند ایام عید نوروز، ماه مبارک رمضان، ایام محرم و... را در سطح شهر ساماندهی میکند که برنامههای جاری سازمان است. از طرفی در هر دورهای در شهرداری رویکردهای مختلفی داریم؛ مثلا در دورهای رویکرد این است که فعالیتهای زیرساختی و سختافزاری اولویت داشته باشد؛ به طور مثال ساخت پل، تونل، آزادراه و... این رویکردها کاملا ملموس است و مردم آنها را به چشم میبینند. اما در این دوره، شهرداری بیشتر به دنبال توسعه فضاهای عمومی، تعاملی و فرهنگی، اجتماعی است. ممکن است شهروندان کار شاخص را مثلا ساخت یک تونل بدانند که یک فعالیت ملموس است اما برخی مسائل بسیار مهم
مانند توسعه فضاهای فرهنگی ممکن است از دید عموم مردم ملموس نباشد اما موضوع بسیار مهمی است که سعی شهرداری در این دوره در کنار توسعه زیرساختهای شهری، توسعه مسائل فرهنگی و توجه به نیازهای اجتماعی شهروندان بوده است. میبینیم که فعالیتهایی از جنس رویکرد فرهنگی در این دوره بسیار توسعه پیدا کرده و تعداد آنها زیاد شده است. این فعالیتهای فرهنگی مانند برگزاری بزرگداشت برای شخصیتهای فرهنگی- هنری شاید در نگاه اول خیلی مهم نباشد اما در الگوسازی برای جوانان بسیار مؤثر است. ما در رویکرد فرهنگی به دنبال نصیحتکردن مردم نیستیم؛ همانطور که در تبلیغات سطح شهر ملاحظه میکنید از نظر محتوایی و بصری بسیار ساده و با زبان مردمی بیان شده است تا همگان بتوانند با آنها ارتباط بگیرند. به طور مثال در فعالیتهای شب عید نیز در دو سال گذشته با برپایی نوروزگاهها سعی بر تعامل بیشتر با مردم و مسافران داشتیم و در بین مردم شور و سرزندگی در این فضاها مشهود بود. یکی دیگر از فعالیتهای فرهنگی مؤثری که داشتیم برپایی نشستها و بزرگداشتهای متعدد در موزهها مانند موزه خوشنویسی بود که از لحاظ کیفی یکی از پربارترین مراسمها بوده است. همچنین در
ایام ماه مبارک رمضان در سطح شهر تهران تلاش کردیم تعاملات خوبی با مردم داشته باشیم.
گفته میشود ساخت و توسعه موزههای تخصصی و توسعه پیادهراهها و پلازاهای شهری در دستور کار قرار گرفته است. مبنا و ضرورت این پروژهها چیست و چه دستاوردی را انتظار دارید؟
از منظر سختافزاری سازمان زیباسازی فعالیتهای عمرانی زیادی داشته است مانند ساماندهی و ارتقای کیفی سیما و منظر پهنه رودکی، طرحی که از دهه 70 جرقههای آن زده شد و در این سالها هم از رویکردهای مختلفی به موضوع نگاه شد اما عملیاتی نشد تا اینکه در این دوره به صورت جدی در دستور کار سازمان قرار گرفت و در جلسات مختلف و هماهنگی فیمابین دستگاههای مرتبط سرانجام به نتیجه رسید و اقدامات مختلفی در این زمینه آغاز شد؛ از جمله شناسایی ساختمانهای ارزشمند و پیرایش این ساختمانها، عملیات پیادهراهسازی محور شهریار که دو مجموعه فرهنگی تالار وحدت و تئاتر شهر را به هم مرتبط میکند و یکسری اقدامات دیگر که با هدف توسعه فضاهای عمومی بیشتر برای شهروندان صورت گرفته است. میدان هفتتیر تقریبا نزدیک به 30 سال بود که کارگاه بود؛ خوشبختانه دکتر حناچی در همان روزهای ابتدایی حضورشان در مسند شهرداری تهران یکی از موضوعاتی که روی آن تأکید داشتند برچیدهشدن کارگاههای عمرانی از سطح شهر تهران بود. میدان هفتتیر نیز بهعنوان یکی از میدانهای اصلی و مرکزی شهر با همکاری سازمان زیباسازی، معاونت عمرانی شهرداری و شهرداری منطقه 6 ساماندهی و در
سالروز شهدای هفتم تیر افتتاح شد و هماکنون به عنوان یکی از فضاهای عمومی در مناسبتهای مختلف مورد بهرهبرداری و استفاده شهروندان قرار میگیرد. احیا و مرمت خانه اتحادیه که از خانههای قدیمی شهر تهران است و قرار است تحت عنوان خانه تهران افتتاح شود. خانه تهران به عنوان فضاهای فرهنگی برای پرداختن به حوزه فرهنگ، هنر، تاریخ و تمدن شهر تهران مرمت شده است. در این خانه هر چیزی که راجع به فرهنگ و هنر شهر تهران از گذشته، حال و آینده است، در یک فضای فرهنگی جمعآوری میشود. تئاتر نصر که در شمار سالنهای تئاتر قدیمی تهران قرار دارد و مدتها متروک و بلااستفاده بوده، توسط سازمان زیباسازی خریداری شده و قرار است به عنوان موزه تئاتر کشور افتتاح شود. از دیگر طرحهای سازمان، احیا و مرمت خانه مینایی در خیابان ولیعصر است. این خانه که از خانههای تاریخی تهران است، در حال مرمت و بازسازی است و قرار است در آینده به عنوان روایت خانه ولیعصر فعالیت خود را آغاز کند. میدانیم که خیابان ولیعصر یکی از خیابانهای تاریخی و شناسنامهدار شهر تهران است. در این خانه اتفاقات گذشته، حال و آینده این خیابان در خانه میناییها روایت خواهد شد. از دیگر
اقدامات سازمان باید به خرید خانه نیمایوشیج اشاره کرد که در آینده به عنوان یک پایگاه فرهنگی فعالیت خود را آغاز میکند. همچنین میتوان به فعالیتها و اقدامات دیگر همچون ساماندهی کیفی میدان راهآهن، ساماندهی میدان رازی، مرمت و بازسازی سردر آگاهی قدیم که در مراحل پایانی قرار دارد، مرمت آرامگاه ملکالمتکلمین و ساماندهی و ارتقاي کیفی فلکه دوم نیروی هوایی اشاره کرد. در حوزه مجسمه و گرافیک شهر نیز اقدامات شاخصی انجام شده است؛ همچنین بحث پیرایش و ساماندهی جدارههای شهری و تابلوهای اصناف از دیگر فعالیتهای شاخص سازمان است. اینکه ما موفق بودهایم یا نه را شهروندان باید بیان کنند و به ما نمره دهند اما تا جایی که ممکن است تلاش کردیم در پروژههایی قدم بگذاریم که اولویتهای شهروندی است.
پروژههای در حال اجرای سازمان با چه نوع قراردادی و با چه روشی تأمین مالی و اجرا میشوند؟ نقش سازمان زیباسازی، مردم و سرمایهگذاران و دولت در اجرای آنها چیست؟
بیشتر پروژهها با هزینه خود سازمان زیباسازی اجرا شده است. البته یکی از ایراداتی که ما قبول داریم، نبود یک نظام بهرهبرداری است. ما در سازمان به دنبال این هستیم که در مجموعههای وابسته به سازمان نظام بهرهبرداری را تعریف و پیاده کنیم. به این صورت که بتوانیم از قبل خدماتی که از فضاهای مختلف ارائه میدهیم، بخشی از هزینهها را بپردازیم و باعث توسعه این فضاهای فرهنگی شویم و نیز فضاهای جدید را اضافه کنیم.
یک تصور عمومی این است که شهرداری برای کسب درآمد، فضای عمومی شهر را در قلمرو تبلیغات بازرگانی خود درآورده و در مقابل تبلیغات و پیامهای فرهنگی و ایدئولوژیک سایر سازمانها منفعل است. برای ساماندهی تبلیغات شهری، چه بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی شهرداری و چه سایر تابلوهای تبلیغاتی چه کردهاید؟
سازههای تبلیغاتی سطح شهر به دو بخش تقسیم میشوند: یکی سازههای فرهنگی و دیگری سازههایی که مختص تبلیغات تجاری هستند به علاوه 15 درصد سازههایی که مختص تبلیغات تجاری هستند و به موضوعات فرهنگی اختصاص دارند. پس درصد سازههای فرهنگی ما در سطح شهر کم نیست و هزینههایی که انجام میدهیم نیز کم نیست. درباره بحث محتوای تبلیغات اینطور نیست که شهرداری بیتفاوت باشد بلکه یکسری چارچوبها تعریف شده اما مسئولیت نظارت بر محتوای تبلیغات تجاری به طور مستقیم با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.