|

مديرعامل سازمان تاکسي‌راني از متوقف‌شدن طرح نوسازي تاکسي‌هاي فرسوده خبر داد

نوسازي بي‌نوسازي

شرق: «با وجود گذشت دو ماه از سال حتي يک تاکسي فرسوده نيز نوسازي نشده است». اين خبر را مديرعامل سازمان مديريت و نظارت بر تاکسي‌راني شهر تهران روز گذشته اعلام کرد و افزود: «ايران‌خودرو و سايپا هيچ خودرويي تحويل نمي‌دهند و از طرفي ارائه تسهيلات به نوسازي تاکسي‌هاي فرسوده متوقف شده است و دولت بايد به سرعت به اين حوزه ورود کند».
اين در حالي است که به گفته اين مقام مسئول در شهرداري تهران ۱۰ هزار تاکسي فرسوده بالاي ۱۰ سال براي نوسازي ثبت‌نام کرده‌ و در صف نوسازي تلنبار شده‌اند و با وجود پيگيري مداوم، از ارائه تسهيلات و واگذاري خودروهاي جديد هم خبري نيست. عليرضا قنادان با اشاره به اينکه براي حفظ سن ناوگان بايد به طور متوسط سالانه هشت هزار تاکسي فرسوده نوسازي شوند، تصريح کرد: رانندگان تاکسي‌هاي فرسوده به دليل اينکه اين تاکسي‌ها شديدا فرسوده هستند، موفق به اخذ معاينه فني نمي‌شوند، بنابراين مجبورند خودروی خود را متوقف کنند يا هر روز توسط دوربين‌هاي پليس جريمه شوند.
مديرعامل تاکسي‌راني شهر تهران ادامه داد: رانندگان تاکسي‌هاي فرسوده اگر بخواهند معاينه فني دريافت کنند، بايد هزينه‌هاي هنگفتي براي تعميرات خودرويي متحمل شوند که عملا با اين تعميرات بعد از مدتي دير يا زود بايد اسقاط شوند، بنابراين رانندگان اين تاکسي‌ها براي امرار معاش واقعا مستأصل هستند.
قنادان با بيان اينکه طبق قانون هواي پاک، دولت بايد وام چهاردرصدي به رانندگان تاکسي‌هاي فرسوده ارائه کند، افزود: اين در حالي است که در حال حاضر تاکسي‌رانان وام ۱۶درصدي دريافت مي‌کنند. مگر درآمد تاکسي‌رانان چقدر است که بتوانند چنين وامي را بازپرداخت کنند؟ اين در شرايطي است که هم‌اکنون هيچ خودرويي براي واگذاري به تاکسي‌رانان با تسهيلات و حتي نقد وجود ندارد.
وي با اشاره به قانون هواي پاک خاطرنشان کرد: ميزان صرفه‌جويي مصرف سوخت و کاهش هزينه‌هاي آلايندگي که به دنبال نوسازي تاکسي‌هاي فرسوده محقق مي‌شود، در مقايسه با هزينه‌هايي که دولت بايد براي کاهش آلودگي هوا صرف کند، بسيار ناچيز است، در حالي که اين موضوع محقق نمي‌شود و دولت چند برابر هزينه تسهيلات نوسازي ناوگان تاکسي‌راني را در کاهش آلودگي هوا صرف مي‌کند.
متوقف‌ماندن طرح نوسازي تاکسي‌هاي فرسوده پشت در بي‌برنامگي و بوروکراسي پيچيده در ساختارهاي رسمي و همچنين کم‌کاري مسئولان در شرايطي اتفاق مي‌افتد که موضوع آلودگي هواي تهران به‌خصوص در فصل‌هاي سرد که افزايش پيدا مي‌کند همه مسئولان از لزوم حل اين مشکل سخن مي‌گويند. اما در زمان عمل و در فصل‌هايي که خبري از آلودگي هوا نيست، کسي اهميتي براي حل مشکل قائل نمي‌شود.
اين در حالي است که بارها و بارها مسئولان پايتخت اعلام کردند که حل مشکل ترافيک و آلودگي هوا جزء مطالبات درجه يک شهروندان تهراني است و همگي توسعه و نوسازي حمل‌ونقل عمومي را تنها راه‌ چاره ترافيک و در پي آن آلودگي هوا مي‌دانند اما در اين چرخه شاهد رفتارهاي متناقضي از سوي برخي دستگاه‌ها هستيم.
به گزارش ايسنا، داستان نوسازي تاکسي‌ها، پستي و بلندي‌هاي بسياري را در دوره کوتاه خود ديده است چراکه طرح «کليد به کليد» از سال ۹۴ آغاز شد و قرار بود در اين طرح مبلغ
۲۰ ميليون تومان، تسهيلات ارزان‌قيمت به مالکان تاکسي‌هاي فرسوده و مبلغ پنج ميليون تومان براي دو گواهي اسقاط توسط گمرک به حساب خودروساز پرداخت ‌شود و همچنين مبلغ پنج ميليون ريال هم بابت لاشه خودرو به عنوان آورده مالک تاکسي فرسوده لحاظ شود اما بعد از مدتي اين طرح به دليل اختلافات خودروساز و گمرک متوقف شد.
با توقف روند نوسازي تاکسي‌هاي فرسوده، همه تلاش کردند تا گره از اين مهم باز شود و نهايتا طلسم اين توقف، بعد از گذشت چند ماه شکست و در آبان ماه سال ۹۶ صدور پيش‌فاکتورها توسط شرکت خودروساز آغاز شد و فرايند نوسازي تاکسي‌هاي فرسوده مانند گذشته از سر گرفته شد اما اين روند هم دوام زيادي نداشت چراکه بار ديگر در بهمن ماه سال ۹۶ مجددا اين طرح متوقف شد. مرتضي ضامني، مديرعامل اتحاديه تاکسي‌راني‌هاي شهري نيز درخصوص اين توقف مي‌گويد: عدم تناسب اعتبارات و انباشت فرسودگي، نوسازي تاکسي‌هاي فرسوده را با مشکلاتي روبه‌رو کرده است و اين باعث مي‌شود که گمرک معوقات خود را به ايران‌خودرو نپردازد و در نتيجه شرکت خودروساز نيز پيش‌فاکتور صادر نکند. در حقيقت اعتباري که هرساله در قانون بودجه براي اين امر تخصيص داده مي‌شود، پاسخ انباشت فرسودگي را نمي‌دهد.
ضامني اضافه کرد: با وجود اينکه سازمان برنامه و بودجه قول اعمال تخفيف داده که بدهي‌هاي قبلي گمرک به ايران‌خودرو پرداخت شود اما هنوز تغييري را در روند توقف شاهد نيستيم و به نظر مي‌رسد شرکت خودروساز بايد پيگيري‌ها و مکاتبات لازم را انجام دهد تا اين طرح مجددا از سر گرفته شود. با اين حال محسن پورسيدآقايي، معاون حمل‌ونقل ترافيک شهرداري تهران در اين باره به ايسنا گفت: نوسازي تاکسي‌ها با مشکلاتي مواجه شده است به‌گونه‌اي که خودروسازها کوپن‌هايي بابت فرسوده‌کردن تاکسي‌ها دريافت مي‌کنند که اين کوپن‌ها را به کمرگ مي‌دهند تا هزينه واردات در کمرگ رايگان باشد اما مسئله اين است که اين اعتبار سال گذشته از سوي سازمان برنامه تخصيص داده نشده است.
وي با بيان اينکه امسال بودجه براي اين مهم تخصيص داده شده است اما هنوز از سازمان برنامه به وزارت کشور و پس از آن به کمرگ و خودروساز ابلاغ نشده است، گفت: علاوه بر اين خودروساز هم خودرو نمي‌دهد اين در حالي است که هرساله بايد هشت‌ هزار تاکسي نوسازي شود تا متوسط سن ثابت بماند.
پورسيدآقايي با بيان اينکه ۱۰ هزار تاکسي در نوبت نوسازي معطل هستند، افزود: البته حضور محمدعلي افشاني را در پست شهردار تهران به فال نيک مي‌گيريم چراکه وي در وزارت کشور نيز دستاوردهاي خوبي در اين زمينه داشته‌اند و اميد است که اتفاقات خوبي در اين زمينه رخ دهد چراکه شهردار تهران در جلسه شوراي معاونان نيز بر پيگيري مسئله نوسازي تأکيد داشتند. معاون حمل‌ونقل و ترافيک شهرداري تهران با اشاره به مشکل تحويل تاکسي‌هاي ون نيز گفت: سال گذشته ۲۵۰ دستگاه ون نيز خريداري کرديم که در مرحله تحويل است اما خودروسازها با توجه به تغييرات نرخ ارز مي‌خواهند قيمت‌ها را تغيير بدهند اما ما موافق نيستيم چراکه قراردادها را قبل از سال منعقد کرديم.

شرق: «با وجود گذشت دو ماه از سال حتي يک تاکسي فرسوده نيز نوسازي نشده است». اين خبر را مديرعامل سازمان مديريت و نظارت بر تاکسي‌راني شهر تهران روز گذشته اعلام کرد و افزود: «ايران‌خودرو و سايپا هيچ خودرويي تحويل نمي‌دهند و از طرفي ارائه تسهيلات به نوسازي تاکسي‌هاي فرسوده متوقف شده است و دولت بايد به سرعت به اين حوزه ورود کند».
اين در حالي است که به گفته اين مقام مسئول در شهرداري تهران ۱۰ هزار تاکسي فرسوده بالاي ۱۰ سال براي نوسازي ثبت‌نام کرده‌ و در صف نوسازي تلنبار شده‌اند و با وجود پيگيري مداوم، از ارائه تسهيلات و واگذاري خودروهاي جديد هم خبري نيست. عليرضا قنادان با اشاره به اينکه براي حفظ سن ناوگان بايد به طور متوسط سالانه هشت هزار تاکسي فرسوده نوسازي شوند، تصريح کرد: رانندگان تاکسي‌هاي فرسوده به دليل اينکه اين تاکسي‌ها شديدا فرسوده هستند، موفق به اخذ معاينه فني نمي‌شوند، بنابراين مجبورند خودروی خود را متوقف کنند يا هر روز توسط دوربين‌هاي پليس جريمه شوند.
مديرعامل تاکسي‌راني شهر تهران ادامه داد: رانندگان تاکسي‌هاي فرسوده اگر بخواهند معاينه فني دريافت کنند، بايد هزينه‌هاي هنگفتي براي تعميرات خودرويي متحمل شوند که عملا با اين تعميرات بعد از مدتي دير يا زود بايد اسقاط شوند، بنابراين رانندگان اين تاکسي‌ها براي امرار معاش واقعا مستأصل هستند.
قنادان با بيان اينکه طبق قانون هواي پاک، دولت بايد وام چهاردرصدي به رانندگان تاکسي‌هاي فرسوده ارائه کند، افزود: اين در حالي است که در حال حاضر تاکسي‌رانان وام ۱۶درصدي دريافت مي‌کنند. مگر درآمد تاکسي‌رانان چقدر است که بتوانند چنين وامي را بازپرداخت کنند؟ اين در شرايطي است که هم‌اکنون هيچ خودرويي براي واگذاري به تاکسي‌رانان با تسهيلات و حتي نقد وجود ندارد.
وي با اشاره به قانون هواي پاک خاطرنشان کرد: ميزان صرفه‌جويي مصرف سوخت و کاهش هزينه‌هاي آلايندگي که به دنبال نوسازي تاکسي‌هاي فرسوده محقق مي‌شود، در مقايسه با هزينه‌هايي که دولت بايد براي کاهش آلودگي هوا صرف کند، بسيار ناچيز است، در حالي که اين موضوع محقق نمي‌شود و دولت چند برابر هزينه تسهيلات نوسازي ناوگان تاکسي‌راني را در کاهش آلودگي هوا صرف مي‌کند.
متوقف‌ماندن طرح نوسازي تاکسي‌هاي فرسوده پشت در بي‌برنامگي و بوروکراسي پيچيده در ساختارهاي رسمي و همچنين کم‌کاري مسئولان در شرايطي اتفاق مي‌افتد که موضوع آلودگي هواي تهران به‌خصوص در فصل‌هاي سرد که افزايش پيدا مي‌کند همه مسئولان از لزوم حل اين مشکل سخن مي‌گويند. اما در زمان عمل و در فصل‌هايي که خبري از آلودگي هوا نيست، کسي اهميتي براي حل مشکل قائل نمي‌شود.
اين در حالي است که بارها و بارها مسئولان پايتخت اعلام کردند که حل مشکل ترافيک و آلودگي هوا جزء مطالبات درجه يک شهروندان تهراني است و همگي توسعه و نوسازي حمل‌ونقل عمومي را تنها راه‌ چاره ترافيک و در پي آن آلودگي هوا مي‌دانند اما در اين چرخه شاهد رفتارهاي متناقضي از سوي برخي دستگاه‌ها هستيم.
به گزارش ايسنا، داستان نوسازي تاکسي‌ها، پستي و بلندي‌هاي بسياري را در دوره کوتاه خود ديده است چراکه طرح «کليد به کليد» از سال ۹۴ آغاز شد و قرار بود در اين طرح مبلغ
۲۰ ميليون تومان، تسهيلات ارزان‌قيمت به مالکان تاکسي‌هاي فرسوده و مبلغ پنج ميليون تومان براي دو گواهي اسقاط توسط گمرک به حساب خودروساز پرداخت ‌شود و همچنين مبلغ پنج ميليون ريال هم بابت لاشه خودرو به عنوان آورده مالک تاکسي فرسوده لحاظ شود اما بعد از مدتي اين طرح به دليل اختلافات خودروساز و گمرک متوقف شد.
با توقف روند نوسازي تاکسي‌هاي فرسوده، همه تلاش کردند تا گره از اين مهم باز شود و نهايتا طلسم اين توقف، بعد از گذشت چند ماه شکست و در آبان ماه سال ۹۶ صدور پيش‌فاکتورها توسط شرکت خودروساز آغاز شد و فرايند نوسازي تاکسي‌هاي فرسوده مانند گذشته از سر گرفته شد اما اين روند هم دوام زيادي نداشت چراکه بار ديگر در بهمن ماه سال ۹۶ مجددا اين طرح متوقف شد. مرتضي ضامني، مديرعامل اتحاديه تاکسي‌راني‌هاي شهري نيز درخصوص اين توقف مي‌گويد: عدم تناسب اعتبارات و انباشت فرسودگي، نوسازي تاکسي‌هاي فرسوده را با مشکلاتي روبه‌رو کرده است و اين باعث مي‌شود که گمرک معوقات خود را به ايران‌خودرو نپردازد و در نتيجه شرکت خودروساز نيز پيش‌فاکتور صادر نکند. در حقيقت اعتباري که هرساله در قانون بودجه براي اين امر تخصيص داده مي‌شود، پاسخ انباشت فرسودگي را نمي‌دهد.
ضامني اضافه کرد: با وجود اينکه سازمان برنامه و بودجه قول اعمال تخفيف داده که بدهي‌هاي قبلي گمرک به ايران‌خودرو پرداخت شود اما هنوز تغييري را در روند توقف شاهد نيستيم و به نظر مي‌رسد شرکت خودروساز بايد پيگيري‌ها و مکاتبات لازم را انجام دهد تا اين طرح مجددا از سر گرفته شود. با اين حال محسن پورسيدآقايي، معاون حمل‌ونقل ترافيک شهرداري تهران در اين باره به ايسنا گفت: نوسازي تاکسي‌ها با مشکلاتي مواجه شده است به‌گونه‌اي که خودروسازها کوپن‌هايي بابت فرسوده‌کردن تاکسي‌ها دريافت مي‌کنند که اين کوپن‌ها را به کمرگ مي‌دهند تا هزينه واردات در کمرگ رايگان باشد اما مسئله اين است که اين اعتبار سال گذشته از سوي سازمان برنامه تخصيص داده نشده است.
وي با بيان اينکه امسال بودجه براي اين مهم تخصيص داده شده است اما هنوز از سازمان برنامه به وزارت کشور و پس از آن به کمرگ و خودروساز ابلاغ نشده است، گفت: علاوه بر اين خودروساز هم خودرو نمي‌دهد اين در حالي است که هرساله بايد هشت‌ هزار تاکسي نوسازي شود تا متوسط سن ثابت بماند.
پورسيدآقايي با بيان اينکه ۱۰ هزار تاکسي در نوبت نوسازي معطل هستند، افزود: البته حضور محمدعلي افشاني را در پست شهردار تهران به فال نيک مي‌گيريم چراکه وي در وزارت کشور نيز دستاوردهاي خوبي در اين زمينه داشته‌اند و اميد است که اتفاقات خوبي در اين زمينه رخ دهد چراکه شهردار تهران در جلسه شوراي معاونان نيز بر پيگيري مسئله نوسازي تأکيد داشتند. معاون حمل‌ونقل و ترافيک شهرداري تهران با اشاره به مشکل تحويل تاکسي‌هاي ون نيز گفت: سال گذشته ۲۵۰ دستگاه ون نيز خريداري کرديم که در مرحله تحويل است اما خودروسازها با توجه به تغييرات نرخ ارز مي‌خواهند قيمت‌ها را تغيير بدهند اما ما موافق نيستيم چراکه قراردادها را قبل از سال منعقد کرديم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها