|

خبر

بويينگ نه خسارت مي‌دهد ‌نه هواپيما
در حالي که وزير راه در واکنش به فسخ قرارداد بويينگ گفته از ظرفيت‌هاي قانوني قرارداد استفاده مي‌کنيم، کارشناسان مي‌گويند در اين قرارداد محملي براي طرح شکايت عليه هواپيماساز وجود ندارد. به گزارش مهر، يکي از مهم‌ترين قراردادهايي که ايران پس از برجام توانست با شرکت‌هاي بزرگ اروپايي و آمريکايي به امضا برساند، قرارداد خريد ۸۰ فروند هواپيماي بويينگ در تايپ‌هاي مختلف توسط شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي (هما) از اين غول هواپيماساز آمريکايي بود که اداره کنترل دارايي‌هاي خارجي وزارت خزانه‌داري اين کشور (اوفک) نيز در دوره رياست‌جمهوري اوباما، با اين قرارداد موافقت کرد. اما يک سال پس از روي‌کارآمدن دونالد ترامپ و پس از اعلام خروج يک‌طرفه اين کشور از برجام، شرکت بويينگ نيز اعلام کرد هيچ هواپيمايي به ايران تحويل نخواهد داد. عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي ديروز در حاشيه راهپيمايي روز قدس در واکنش به اين اظهارنظر مقامات بويينگ اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازي از همه ظرفيت‌هاي حقوقي و قانوني موجود در قرارداد استفاده خواهد کرد. وي امروز نيز در يادداشتي که به مناسبت روز قدس در کانال تلگرامي‌اش منتشر کرده، اعلام کرد: ايران از همه ظرفيت‌هاي حقوقي و قانوني خود در قرارداد برجام استفاده مي‌کند. اگرچه قرارداد برجام محرمانه است، اما بسياري از کارشناسان اين اظهارات وزير راه را به معناي احتمال شکايت از شرکت بويينگ در محاکم بين‌المللي و اخذ خسارت به دليل اين اقدام شرکت هواپيماسازي بويينگ برآورد کرده‌اند. با اين حال برخي از حقوق‌دانان بين‌الملل از اين اظهارات آخوندي به نوعي برداشت عوام‌فريبي کرده و معتقدند وي تلاش دارد با استفاده از اين نوع ادبيات، از افکار عمومي زمان بخرد. گفتني است در نخستين سال امضاي قرارداد ايران‌اير و بويينگ، اين شرکت يک فروند از هواپيماهاي مرجوعي و سفارشي ترکيش‌اير را که به دليل ناتواني مالي اين شرکت هواپيمايي ترکيه از تحويل آن امتناع کرده بود، به هما پيشنهاد داد، اما ايران با بررسي امکانات اين هواپيما به بويينگ اعلام کرد نيازي به آن ندارد و مجددا خود شرکت ترکيش‌اير اين يک فروند را از بويينگ دريافت کرد. اصغر فخريه‌کاشان مشاور وزير راه و شهرسازي در امور بين‌الملل و مسئول گروه خريد هواپيما از شرکت‌هاي هواپيماسازي اروپايي و آمريکايي در دوره پسابرجام که در حال حاضر در خارج از کشور به سر مي‌برد، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره جزئيات مندرج در قرارداد ايران‌اير و بويينگ و احتمال شکايت از اين شرکت اظهار كرد: من بايد با وزير صحبت کنم تا وي اجازه بدهد که آيا امکان بيان جزئيات وجود دارد يا خير. عليرضا منظري معاون اسبق هوانوردي و امور بين‌الملل سازمان هواپيمايي کشوري در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره وجود امکان براي ادعاي خسارت از بويينگ و شکايت ايران‌اير از اين شرکت آمريکايي در محاکم بين‌المللي، بيان كرد: هنوز به صورت رسمي اعلام نشده که آيا توافقي که ميان ايران‌اير و بويينگ به امضا رسيد، يک قرارداد رسمي تجاري بوده يا يک تفاهم‌نامه داخلي ميان دو شرکت؛ اگر فرض بگيريم که يک قرارداد تجاري رسمي بوده، قاعدتا مفادي از اين قرارداد به موضوعات حقوقي و دعواهاي اين‌چنيني اختصاص دارد.

مصوبه‌اي براي افزايش برداشت از ۲۹ ميدان نفتي
وزير نفت مصوبه شوراي اقتصاد را درباره افزايش توليد از ۲۹ ميدان نفتي تشريح کرد و گفت: با اجراي اين طرح، در سه سال، ۴۶۰ ميليون بشکه به توليد ۲۹ ميدان نفتي اضافه مي‌شود. به گزارش وزارت نفت، بيژن زنگنه با اشاره به مصوبه شوراي اقتصاد براي افزايش برداشت از ۲۹ ميدان نفتي، اظهار کرد: ۲۹ طرح براي نگهداشت و افزايش توليد ميدان‌هاي در حال بهره‌برداري در ايلام، خوزستان، گچساران، فلات قاره و فارس طراحي شده که منابع مالي آن قرار است از طريق مردم تأمين شود. وي با بيان اينکه همه فعاليت افزايش برداشت از اين ميدان‌ها به شرکت‌هاي ايراني واگذار مي‌شود، افزود: بيش از ۷۵ درصد تجهيزات براي توسعه برداشت‌ها ايراني است و فهرست مفصلي از تجهيزات ايراني ضميمه قرارداد مي‌شود که پيمانکاران مکلف‌اند اين تجهيزات را از شرکت‌هاي ايراني خريداري کنند. وزير نفت يکي از اهداف اجراي اين طرح را ايجاد اشتغال و تقاضا براي کالا و خدمات ايراني عنوان کرد و افزود: چهار درصد از کل مبلغ درآمدي صرف رسيدگي به مناطق اجراي طرح‌ها شده و طرح‌هايي براي محروميت‌زدايي در اين مناطق اجرا مي‌شود. وي يادآور شد: بازپرداخت تمام اصل و فرع پول از محل ۵۰ درصد درآمدهاي اضافي حاصل از اجراي طرح‎ها انجام مي‌شود.

بويينگ نه خسارت مي‌دهد ‌نه هواپيما
در حالي که وزير راه در واکنش به فسخ قرارداد بويينگ گفته از ظرفيت‌هاي قانوني قرارداد استفاده مي‌کنيم، کارشناسان مي‌گويند در اين قرارداد محملي براي طرح شکايت عليه هواپيماساز وجود ندارد. به گزارش مهر، يکي از مهم‌ترين قراردادهايي که ايران پس از برجام توانست با شرکت‌هاي بزرگ اروپايي و آمريکايي به امضا برساند، قرارداد خريد ۸۰ فروند هواپيماي بويينگ در تايپ‌هاي مختلف توسط شرکت هواپيمايي جمهوري اسلامي (هما) از اين غول هواپيماساز آمريکايي بود که اداره کنترل دارايي‌هاي خارجي وزارت خزانه‌داري اين کشور (اوفک) نيز در دوره رياست‌جمهوري اوباما، با اين قرارداد موافقت کرد. اما يک سال پس از روي‌کارآمدن دونالد ترامپ و پس از اعلام خروج يک‌طرفه اين کشور از برجام، شرکت بويينگ نيز اعلام کرد هيچ هواپيمايي به ايران تحويل نخواهد داد. عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي ديروز در حاشيه راهپيمايي روز قدس در واکنش به اين اظهارنظر مقامات بويينگ اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازي از همه ظرفيت‌هاي حقوقي و قانوني موجود در قرارداد استفاده خواهد کرد. وي امروز نيز در يادداشتي که به مناسبت روز قدس در کانال تلگرامي‌اش منتشر کرده، اعلام کرد: ايران از همه ظرفيت‌هاي حقوقي و قانوني خود در قرارداد برجام استفاده مي‌کند. اگرچه قرارداد برجام محرمانه است، اما بسياري از کارشناسان اين اظهارات وزير راه را به معناي احتمال شکايت از شرکت بويينگ در محاکم بين‌المللي و اخذ خسارت به دليل اين اقدام شرکت هواپيماسازي بويينگ برآورد کرده‌اند. با اين حال برخي از حقوق‌دانان بين‌الملل از اين اظهارات آخوندي به نوعي برداشت عوام‌فريبي کرده و معتقدند وي تلاش دارد با استفاده از اين نوع ادبيات، از افکار عمومي زمان بخرد. گفتني است در نخستين سال امضاي قرارداد ايران‌اير و بويينگ، اين شرکت يک فروند از هواپيماهاي مرجوعي و سفارشي ترکيش‌اير را که به دليل ناتواني مالي اين شرکت هواپيمايي ترکيه از تحويل آن امتناع کرده بود، به هما پيشنهاد داد، اما ايران با بررسي امکانات اين هواپيما به بويينگ اعلام کرد نيازي به آن ندارد و مجددا خود شرکت ترکيش‌اير اين يک فروند را از بويينگ دريافت کرد. اصغر فخريه‌کاشان مشاور وزير راه و شهرسازي در امور بين‌الملل و مسئول گروه خريد هواپيما از شرکت‌هاي هواپيماسازي اروپايي و آمريکايي در دوره پسابرجام که در حال حاضر در خارج از کشور به سر مي‌برد، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره جزئيات مندرج در قرارداد ايران‌اير و بويينگ و احتمال شکايت از اين شرکت اظهار كرد: من بايد با وزير صحبت کنم تا وي اجازه بدهد که آيا امکان بيان جزئيات وجود دارد يا خير. عليرضا منظري معاون اسبق هوانوردي و امور بين‌الملل سازمان هواپيمايي کشوري در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره وجود امکان براي ادعاي خسارت از بويينگ و شکايت ايران‌اير از اين شرکت آمريکايي در محاکم بين‌المللي، بيان كرد: هنوز به صورت رسمي اعلام نشده که آيا توافقي که ميان ايران‌اير و بويينگ به امضا رسيد، يک قرارداد رسمي تجاري بوده يا يک تفاهم‌نامه داخلي ميان دو شرکت؛ اگر فرض بگيريم که يک قرارداد تجاري رسمي بوده، قاعدتا مفادي از اين قرارداد به موضوعات حقوقي و دعواهاي اين‌چنيني اختصاص دارد.

مصوبه‌اي براي افزايش برداشت از ۲۹ ميدان نفتي
وزير نفت مصوبه شوراي اقتصاد را درباره افزايش توليد از ۲۹ ميدان نفتي تشريح کرد و گفت: با اجراي اين طرح، در سه سال، ۴۶۰ ميليون بشکه به توليد ۲۹ ميدان نفتي اضافه مي‌شود. به گزارش وزارت نفت، بيژن زنگنه با اشاره به مصوبه شوراي اقتصاد براي افزايش برداشت از ۲۹ ميدان نفتي، اظهار کرد: ۲۹ طرح براي نگهداشت و افزايش توليد ميدان‌هاي در حال بهره‌برداري در ايلام، خوزستان، گچساران، فلات قاره و فارس طراحي شده که منابع مالي آن قرار است از طريق مردم تأمين شود. وي با بيان اينکه همه فعاليت افزايش برداشت از اين ميدان‌ها به شرکت‌هاي ايراني واگذار مي‌شود، افزود: بيش از ۷۵ درصد تجهيزات براي توسعه برداشت‌ها ايراني است و فهرست مفصلي از تجهيزات ايراني ضميمه قرارداد مي‌شود که پيمانکاران مکلف‌اند اين تجهيزات را از شرکت‌هاي ايراني خريداري کنند. وزير نفت يکي از اهداف اجراي اين طرح را ايجاد اشتغال و تقاضا براي کالا و خدمات ايراني عنوان کرد و افزود: چهار درصد از کل مبلغ درآمدي صرف رسيدگي به مناطق اجراي طرح‌ها شده و طرح‌هايي براي محروميت‌زدايي در اين مناطق اجرا مي‌شود. وي يادآور شد: بازپرداخت تمام اصل و فرع پول از محل ۵۰ درصد درآمدهاي اضافي حاصل از اجراي طرح‎ها انجام مي‌شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها