|

گزارش اختصاصی خبرنگار «شرق » در آستانه با زی ایران-مراکش

اینک فینال ‌جام جهانی

سجاد فیروزی، خبرنگار اعزامی «شرق» به روسیه: با غرولند جلو می‌آید؛ نشان می‌دهد کمی عصبانی است. به روسی حرف می‌زند و مشخص است که معترض است. انگار نباید کسی فیلمی، عکسی، چیزی بگیرد. یکی از مأموران انتظامات که مسئول رسیدگی به تمرینات تیم ملی است، با این رویه با آنهایی که بخواهند به حریمش تجاوز کنند، برخورد می‌کند... .
از پشت فنس‌های فلزی که ردیف‌های مربعی‌شکل بزرگی دارد، می‌شود به راحتی هر دو زمین چمن تمرینی تیم ملی در مسکو را دید. بااین‌حال چیزی که بیش از سبزی زمین چمن به چشم می‌آید، دیوار نوشته آبی بزرگی است که روی دیوارهای افقی بزرگ کمپ به چشم می‌آید: «خوش آمدید». معدود کلمات فارسی که می‌شود در مسکو دید. کنارش هم به روسی همان عبارت را نوشته‌اند. هر دو دیوار اصلی کمپ با همین دیوارپوش و نوشته‌ها مزین شده است. در کمپ هم همه‌چیز آرام به نظر می‌رسد ولی چیزی شبیه به آرامش قبل از توفان است. کمک‌مربیان و «ترینرها» اولین نفراتی هستند که می‌آیند. قیف، کنز و مانع‌های پلاستیکی و بادی به دست، وسايل را همه جای زمین می‌چینند؛ آنها مجریان طرحی هستند که کی‌روش برای تمرین تیم ملی در نظر گرفته است. سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران حالا به اولین سد بزرگش در جام جهانی نزدیک می‌شود؛ نزدیک‌تر از هر شیئی که در آینه دیده می‌شود. مراکش برای ایران از اسپانیا و پرتغال به‌مراتب مهم‌تر است؛ پای مرگ و زندگی و بقا و خداحافظی به شدت در میان است. هرکدام از این دو تیم اگر ببازند، 99.99 درصد باید چمدان‌ها را ببندند و «بای بای» جام جهانی. اما کدام تیم زودتر خداحافظی می‌کند؟ «مراکش که ردخور نداره. این تیمو مثه هلو می‌بریم. من حتی می‌گم برای بازی برابر دو تیم دیگه هم شانس داریم. اسپانیا رو بتونیم نتیجه خوبی بگیریم که حله چون پرتغال رو فک می‌کنم آقای کی‌روش راحت می‌تونه برابرش نتیجه بگیره». این را مهرزاد می‌گوید؛ هواداری که پیراهن تیم ملی را به تن کرده، عینکی به رنگ پرچم ایران به چشم زده و دستبندی به همان سه رنگ هم روی مچ دستش بسته است. مهرزاد را به تمرین راه نداده بودند ولی او و ده‌ها نفر دیگری که محل کمپ تمرینی تیم ملی را پیدا کرده بودند، تقریبا هر روز همان جاها بودند. انگار می‌دانستند حتی اگر به محل تمرین هم راهشان ندهند، بالاخره بازیکنان تیم ملی به سراغشان می‌آیند و با آنها عکس یادگاری می‌گیرند؛ عکسی که شاید ارزش واقعی درک مخاطب و تماشاگر را نشان دهد.
کی‌روش: ضمانت می‌دهيم که تا آخرین نفس مبارزه کنیم
در کمپ همه‌چیز طبق برنامه پیش می‌رود؛ گرم‌کردن‌های ساده شروع شده و تا چشم کار می‌کند توپ‌های ویژه جام جهانی است. این‌بار رنگ لباس تمرینی ملی‌پوشان طوسی است؛ چیزی شبیه به آسمان مسکو که مدام تراکم ابرهایش کم و زیاد می‌شود. روحیه ملی‌پوشان ایرانی اما طوسی که نه، بسیار هم سرزنده و شاداب است. همه‌ جوری تمرین می‌کنند که انگار قرار است در «فینال جام جهانی» به میدان بروند؛ انگار همین یک شانس برایشان باقی مانده تا هر طور شده خودشان را به دنیا ثابت کنند. درست است که لبخند و شوخی سر جایش است ولی هرکسی با هر ضربه‌ای که به توپ می‌زند، به یک چیز فکر می‌کند: مراکش. «الان دیگر زمانش رسیده تا بچه‌های من انرژی‌شان را تخلیه کنند و بازی خوبی برابر مراکش به نمایش بگذارند». این اولین جمله‌ای است که کارلوس کی‌روش به زبان می‌آورد؛ او که با شبکه تلویزیونی «اسکای‌اسپرتس» صحبت می‌کرد با همان چهره خندان به سمت دیگری برگشت. همان‌طور که لبخند به لب داشت، چهره‌ای کاملا جدی هم به خودش گرفته بود؛ زنجیر طلایی‌رنگش که در بیشتر بازی‌های اخیر تیم ملی کاملا به چشم آمده این‌بار نصفه‌ونیمه از زیر لباس سرمه‌ای‌رنگش پیداست.
کی‌روش این‌بار در پاسخ به سؤال روزنامه «شرق» سعی می‌کند کامل‌تر و بهتر شرایط تیم ملی پیش از بازی با مراکش را توضیح دهد. «ببینید، واقعا می‌خواهم تلاش کنم این بار شرایط را به‌طور ملموس‌تر و واضح‌تری برایتان شرح دهم. مراکش تیمی آفریقایی است ولی اصلا شبیه به دیگر تیم‌های آفریقایی نیست. می‌خواهم بگویم متفاوت‌ترین تیم آفریقایی است که می‌شناسم. بسیاری از بازیکنانش در اروپا متولد شده‌اند و در همان فوتبال و در تیم‌های بسیار خوبش رشد کرده‌اند. آنها حالا علم، تجربه و توانایی فوتبال مد روز دنیا را دارند. به همین دلیل است که می‌گویم متفاوت با بقیه تیم‌های آفریقایی هستند؛ هم خلاقیت دارند، هم قدرت بدنی و هم فوتبال سریعی را تجربه می‌کنند. ژنتیک فوتبال آنها ژنتیک ترکیبی است و از قوانین مختلف و متفاوتی پیروی می‌کنند. این موضوع حتی درباره تیم ملی پرتغال هم صدق می‌کند؛ آنها هم بازیکنانی با ژنتیک‌های فنی مختلف دارند». کی‌روش در همان حال که به سؤال روزنامه «شرق» پاسخ می‌دهد، لبخندش محو و قیافه‌اش مصمم‌تر می‌شود؛ او هم دلش نمی‌خواهد فینال بزرگی که خودش یکی، دو هفته است درباره‌اش حرف می‌زند را از دست بدهد یا در آن ناکام بماند. «ببینید الان باید به مراکش به‌عنوان یک تیم خوب احترام بگذاریم؛ آنها نه تنها بازیکنان خوبی دارند بلکه سرمربی بسیار توانایی هم دارند. البته این به آن معنی نیست که مراکشی‌ها ما را دست‌کم می‌گیرند چون آنها هم احترام زیادی برای ما به‌عنوان یک تیم خوب قائل هستند». کی‌روش در ادامه دوباره کنایه‌ای هم به لغو چند بازی تدارکاتی تیم ملی می‌زند و می‌گوید: «مراکشی‌ها علاوه بر اینکه چندین سال است کنار هم بازی می‌کنند چندین بازی تدارکاتی خوب هم برگزار کرده‌اند و بیشتر بازیکنانشان هم که در تیم‌هاي بزرگ اروپایی بازی می‌کنند».
کی‌روش اما دوباره لبخندی که از لبش دزدیده بود را برمی‌گرداند و با نگاه نافذتری جواب می‌دهد. «خب همه اینها که گفتم ترکیبی از کلمات مختلف بود. همان‌طور که می‌دانید وقتی بازی شروع شود، دیگر، داستان‌های فوتبال به کمک شما نمی‌آید و دردی از شما دوا نمی‌کند. وقتی ما هم یک تیم داریم، طبیعی است که برای پیروزی بازی کنیم و سعی کنیم بهترین بازی‌مان را ارائه دهیم». کی‌روش که صدای پرشور بچه‌های تیم ملی دوباره سر ذوقش مي‌آورد، قبل از برگشتن به تمرین می‌گوید همین‌جا می‌خواهم به شما یک ضمانت بدهم: «ما ضمانت می‌کنیم که تا آخرین نفس مبارزه کنیم. سعی می‌کنیم از فرصت‌هایی که به دست می‌آوریم نهایت استفاده را بکنیم تا اینکه راهی برای برنده‌شدن پیدا کنیم». کی‌روش به سمت بازیکنانش برمی‌گردد تا به آنها بپیوندد و آخرین تمرین‌ها پیش از سفر به سن‌پترزبورگ را انجام دهد. قبل از اینکه برود ولی دوباره سرش را برمی‌گرداند و جمله آخر را می‌گوید؛ جمله‌ای با معنا که دوباره با لبخند مطرحش می‌کند. «یکی از دو تیم بعد از بازی اول جشن می‌گیرد؛ امیدواریم آن تیم ما باشیم. کسب افتخار و ایجاد غرور برای ایرانی‌ها مسئولیتی است که بر عهده ماست». در زمان برگزاری این گفت‌وگو، هواپیماهای زیادی از بالای سر کمپ به پرواز درآمده بودند و یکی از آنها نگاه کی‌روش را خیلی ویژه به خودش جلب کرد. اینکه هواپیمای امید ایران در جام جهانی چقدر اوج بگیرد، فقط به بازی با مراکش بستگی دارد؛ بازی‌ای که برای ایران «فینال بزرگ جام جهانی است».

ایران در انتظار دومین پیروزی
تیم ملی فوتبال ایران فردا وارد پنجمین جام جهانی خود می‌شود. ایران در جام‌های جهانی 1978، 1998، 2006 و 2014 حاضر بوده و هرگز موفق نشده از گروه خود بالا بیاید. ایران در 12 بازی خود در تاریخ جام جهانی تنها یک برد کسب کرده است. بازی با مراکش می‌تواند فرصت خوبی باشد که ایران دومین پیروزی خود در تاریخ جام جهانی را تجربه کند. تیم ملی ایران در چهار بازی ابتدایی خود در چهار دوره گذشته جام جهانی مجموعا یک امتیاز کسب کرده و این دوره، به دنبال پایان‌دادن به این ناکامی است. ایران در جام جهانی 1978 سه-صفر به هلند باخت. 20 سال بعد در سال 1988 یک- صفر مغلوب یوگسلاوی شد. در جام جهانی 2006 با نتیجه سه-یک به مکزیک باخت. تیم ملی در جام جهانی 2014 برزیل با هدایت کارلوس کی‌روش موفق شد به روند باخت‌هایش در دیدار افتتاحیه در بازی با نیجریه پایان دهد. آن بازی صفر- صفر شد. بازی فردای ایران مقابل مراکش در شهر سن‌پترزبورگ برگزار می‌شود. به نظر می‌رسد کارلوس کی‌روش در بازی با مراکش از ترکیب علیرضا بیرانوند، میلاد محمدی، مرتضی پورعلی‌گنجی، روزبه چشمی، رامین رضاییان، احسان حاج‌صفی، امید ابراهیمی، علیرضا جهانبخش، مهدی طارمی، مسعود شجاعی (اشکان دژاگه) و سردار آزمون استفاده کند. اشکان دژاگه کمی آسیب دیده است و باید دید برای حضور در ترکیب اصلی فردا آماده است يا نه؟ ورزشگاه سن‌پترزبورگ، میزبان بازی ایران و مراکش دومین ورزشگاه مهم روسیه برای جام جهانی به شمار می‌رود. این ورزشگاه در سال 2017 افتتاح شد و میزبان هفت دیدار جام جهانی از جمله یک دیدار یک‌هشتم نهایی، یک بازی نیمه‌نهایی و دیدار رده‌بندی است. ظرفیت این ورزشگاه 67 هزار نفر است.

آشنایی با اولین حریف ایران
مراکش، تیم شمال آفریقا پس از ۲۰ سال دوباره به جام جهانی برگشته تا پنجمین حضور در جام جهانی را تجربه کند. این تیم در جام جهانی ۱۹۸۶، اولین آفریقایی صعودکرده از گروه خودش در ادوار جام جهانی نام گرفت. مراکش در جام جهانی ۱۹۹۸ هم تا آستانه صعود از گروه اول پیش رفت. این تیم در تلاش برای بازگشت به دوران اوج، اروه رنار فرانسوی را به خدمت گرفت و با او قدرتمندانه قهرمان جام‌ ملت‌های آفریقا آن هم در خانه شد. تیم ملی مراکش مانند اسپانیا از آرایش 3-3-4 استفاده می‌‎کند. حضور بازیکنان سرعتی کنار مهره‌هایی تهاجمی مانند حکیم زیچ، یونس بلهاندا، نورالدین آمربات، سوفیان بوفال و خالد بوطالب باعث شد مراکش در مسابقات انتخابی جام جهانی ۱۱ گل به ثمر برساند. مبارک بوصفا و نبیل دیرار کنار امین حارث جوان، تلفیقی از جوانان و باتجربه‌ها را در تیم ساخته‌اند. نیاز به گفتن ندارد که مراکش با رومن سایس و مهدی بن عطیه در مرکز خط دفاعی مشکلی ندارد. مهدی بن عطیه، مدافع و کاپیتان تیم ملی مراکش، بازیکنی که سال‌هاست در بزرگ‌ترین باشگاه‌های جهان نظیر آث رم، بایرن‌مونیخ و یونتووس توپ زده، یکی از چهره‌های شاخص حریف ایران است. حکیم زیاش، هافبک هجومی تیم ملی مراکش، متولد هلند و ستاره آژاکس را باید خطرناک‌ترین بازیکن مراکش دانست. دیگر بازیکن معروف مراکشی اشرف حکیمی، دفاع راست 19ساله رئال‌مادرید است. حکیمی مصدوم بود اما گفته می‌شود به بازی با ایران می‌رسد. بازی ایران و مراکش سومین مصاف ایران با تیم‌های آفریقایی در تاریخ جام جهانی است. ایران در جام جهانی 2006 با آنگولا مساوی کرد و در جام جهانی 2014 هم مقابل نیجریه به تساوی بدون گل رسید.

شروع جام با روسیه- عربستان
بیست‌ویکمین دوره جام جهانی از امروز در مسکوی روسیه آغاز می‌شود. امروز در ساعت 19:30 به وقت تهران در اولین دیدار جام جهانی 2018، روسیه میزبان به مصاف عربستان‌سعودی خواهد رفت. این بازی و مراسم افتتاحیه در ورزشگاه لوژنیکی مسکو برگزار می‌شود.
روس‌ها انتظار دارند شروعی مقتدرانه در جام داشته باشند. در این دوره از رقابت‌های جام جهانی، برای اولین‌بار است که یک تیم از قاره‌ آسیا در بازی افتتاحیه‌ بزرگ‌ترین فستیوال فوتبالی جهان به میدان می‌رود. باید دید عربستان می‌تواند یک شگفتی تاریخی خلق کند. عربستان پس از دو دوره غیبت پای به جام جهانی می‌گذارد. روسیه با هدایت چرچسوف که به دلیل میزبانی از حضور در مراحل مقدماتی جام جهانی معاف شد، در سال ۲۰۱۸ دیدارهای دوستانه مناسبی برگزار کرد. آنها با برزیل، فرانسه، اتریش و ترکیه بازی کردند و سه باخت و یک مساوی کسب کردند. آنها در این بازی‌ها نتایج خوبی کسب نکردند اما به نظر می‌رسد نقاط ضعف خود را شناسایی کرده‌اند و با تمام قوا به مصاف عربستان خواهند رفت. در آن سو نیز عربستان در سال ۲۰۱۸ به مصاف تیم‌های درجه یک اروپایی از جمله بلژیک، ایتالیا و آلمان رفت. عربستان در مرحله مقدماتی جام جهانی در گروه خود در آسیا دوم شد و توانست به‌طور مستقیم به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه صعود کند. هدایت عربستان را خوان آنتونیو پیتزی آرژانتینی برعهده دارد. این دو تیم تنها در شش اکتبر سال ۱۹۹۳ در یک بازی دوستانه به مصاف هم رفتند که عربستان با پیروزی ۴-۲ روسیه را شکست داد. اروگوئه و مصر دیگر تیم‌های این گروه‌اند که فردا به میدان می‌روند. جام جهانی روسیه در 10 شهر این کشور برگزار خواهد شد.

سجاد فیروزی، خبرنگار اعزامی «شرق» به روسیه: با غرولند جلو می‌آید؛ نشان می‌دهد کمی عصبانی است. به روسی حرف می‌زند و مشخص است که معترض است. انگار نباید کسی فیلمی، عکسی، چیزی بگیرد. یکی از مأموران انتظامات که مسئول رسیدگی به تمرینات تیم ملی است، با این رویه با آنهایی که بخواهند به حریمش تجاوز کنند، برخورد می‌کند... .
از پشت فنس‌های فلزی که ردیف‌های مربعی‌شکل بزرگی دارد، می‌شود به راحتی هر دو زمین چمن تمرینی تیم ملی در مسکو را دید. بااین‌حال چیزی که بیش از سبزی زمین چمن به چشم می‌آید، دیوار نوشته آبی بزرگی است که روی دیوارهای افقی بزرگ کمپ به چشم می‌آید: «خوش آمدید». معدود کلمات فارسی که می‌شود در مسکو دید. کنارش هم به روسی همان عبارت را نوشته‌اند. هر دو دیوار اصلی کمپ با همین دیوارپوش و نوشته‌ها مزین شده است. در کمپ هم همه‌چیز آرام به نظر می‌رسد ولی چیزی شبیه به آرامش قبل از توفان است. کمک‌مربیان و «ترینرها» اولین نفراتی هستند که می‌آیند. قیف، کنز و مانع‌های پلاستیکی و بادی به دست، وسايل را همه جای زمین می‌چینند؛ آنها مجریان طرحی هستند که کی‌روش برای تمرین تیم ملی در نظر گرفته است. سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران حالا به اولین سد بزرگش در جام جهانی نزدیک می‌شود؛ نزدیک‌تر از هر شیئی که در آینه دیده می‌شود. مراکش برای ایران از اسپانیا و پرتغال به‌مراتب مهم‌تر است؛ پای مرگ و زندگی و بقا و خداحافظی به شدت در میان است. هرکدام از این دو تیم اگر ببازند، 99.99 درصد باید چمدان‌ها را ببندند و «بای بای» جام جهانی. اما کدام تیم زودتر خداحافظی می‌کند؟ «مراکش که ردخور نداره. این تیمو مثه هلو می‌بریم. من حتی می‌گم برای بازی برابر دو تیم دیگه هم شانس داریم. اسپانیا رو بتونیم نتیجه خوبی بگیریم که حله چون پرتغال رو فک می‌کنم آقای کی‌روش راحت می‌تونه برابرش نتیجه بگیره». این را مهرزاد می‌گوید؛ هواداری که پیراهن تیم ملی را به تن کرده، عینکی به رنگ پرچم ایران به چشم زده و دستبندی به همان سه رنگ هم روی مچ دستش بسته است. مهرزاد را به تمرین راه نداده بودند ولی او و ده‌ها نفر دیگری که محل کمپ تمرینی تیم ملی را پیدا کرده بودند، تقریبا هر روز همان جاها بودند. انگار می‌دانستند حتی اگر به محل تمرین هم راهشان ندهند، بالاخره بازیکنان تیم ملی به سراغشان می‌آیند و با آنها عکس یادگاری می‌گیرند؛ عکسی که شاید ارزش واقعی درک مخاطب و تماشاگر را نشان دهد.
کی‌روش: ضمانت می‌دهيم که تا آخرین نفس مبارزه کنیم
در کمپ همه‌چیز طبق برنامه پیش می‌رود؛ گرم‌کردن‌های ساده شروع شده و تا چشم کار می‌کند توپ‌های ویژه جام جهانی است. این‌بار رنگ لباس تمرینی ملی‌پوشان طوسی است؛ چیزی شبیه به آسمان مسکو که مدام تراکم ابرهایش کم و زیاد می‌شود. روحیه ملی‌پوشان ایرانی اما طوسی که نه، بسیار هم سرزنده و شاداب است. همه‌ جوری تمرین می‌کنند که انگار قرار است در «فینال جام جهانی» به میدان بروند؛ انگار همین یک شانس برایشان باقی مانده تا هر طور شده خودشان را به دنیا ثابت کنند. درست است که لبخند و شوخی سر جایش است ولی هرکسی با هر ضربه‌ای که به توپ می‌زند، به یک چیز فکر می‌کند: مراکش. «الان دیگر زمانش رسیده تا بچه‌های من انرژی‌شان را تخلیه کنند و بازی خوبی برابر مراکش به نمایش بگذارند». این اولین جمله‌ای است که کارلوس کی‌روش به زبان می‌آورد؛ او که با شبکه تلویزیونی «اسکای‌اسپرتس» صحبت می‌کرد با همان چهره خندان به سمت دیگری برگشت. همان‌طور که لبخند به لب داشت، چهره‌ای کاملا جدی هم به خودش گرفته بود؛ زنجیر طلایی‌رنگش که در بیشتر بازی‌های اخیر تیم ملی کاملا به چشم آمده این‌بار نصفه‌ونیمه از زیر لباس سرمه‌ای‌رنگش پیداست.
کی‌روش این‌بار در پاسخ به سؤال روزنامه «شرق» سعی می‌کند کامل‌تر و بهتر شرایط تیم ملی پیش از بازی با مراکش را توضیح دهد. «ببینید، واقعا می‌خواهم تلاش کنم این بار شرایط را به‌طور ملموس‌تر و واضح‌تری برایتان شرح دهم. مراکش تیمی آفریقایی است ولی اصلا شبیه به دیگر تیم‌های آفریقایی نیست. می‌خواهم بگویم متفاوت‌ترین تیم آفریقایی است که می‌شناسم. بسیاری از بازیکنانش در اروپا متولد شده‌اند و در همان فوتبال و در تیم‌های بسیار خوبش رشد کرده‌اند. آنها حالا علم، تجربه و توانایی فوتبال مد روز دنیا را دارند. به همین دلیل است که می‌گویم متفاوت با بقیه تیم‌های آفریقایی هستند؛ هم خلاقیت دارند، هم قدرت بدنی و هم فوتبال سریعی را تجربه می‌کنند. ژنتیک فوتبال آنها ژنتیک ترکیبی است و از قوانین مختلف و متفاوتی پیروی می‌کنند. این موضوع حتی درباره تیم ملی پرتغال هم صدق می‌کند؛ آنها هم بازیکنانی با ژنتیک‌های فنی مختلف دارند». کی‌روش در همان حال که به سؤال روزنامه «شرق» پاسخ می‌دهد، لبخندش محو و قیافه‌اش مصمم‌تر می‌شود؛ او هم دلش نمی‌خواهد فینال بزرگی که خودش یکی، دو هفته است درباره‌اش حرف می‌زند را از دست بدهد یا در آن ناکام بماند. «ببینید الان باید به مراکش به‌عنوان یک تیم خوب احترام بگذاریم؛ آنها نه تنها بازیکنان خوبی دارند بلکه سرمربی بسیار توانایی هم دارند. البته این به آن معنی نیست که مراکشی‌ها ما را دست‌کم می‌گیرند چون آنها هم احترام زیادی برای ما به‌عنوان یک تیم خوب قائل هستند». کی‌روش در ادامه دوباره کنایه‌ای هم به لغو چند بازی تدارکاتی تیم ملی می‌زند و می‌گوید: «مراکشی‌ها علاوه بر اینکه چندین سال است کنار هم بازی می‌کنند چندین بازی تدارکاتی خوب هم برگزار کرده‌اند و بیشتر بازیکنانشان هم که در تیم‌هاي بزرگ اروپایی بازی می‌کنند».
کی‌روش اما دوباره لبخندی که از لبش دزدیده بود را برمی‌گرداند و با نگاه نافذتری جواب می‌دهد. «خب همه اینها که گفتم ترکیبی از کلمات مختلف بود. همان‌طور که می‌دانید وقتی بازی شروع شود، دیگر، داستان‌های فوتبال به کمک شما نمی‌آید و دردی از شما دوا نمی‌کند. وقتی ما هم یک تیم داریم، طبیعی است که برای پیروزی بازی کنیم و سعی کنیم بهترین بازی‌مان را ارائه دهیم». کی‌روش که صدای پرشور بچه‌های تیم ملی دوباره سر ذوقش مي‌آورد، قبل از برگشتن به تمرین می‌گوید همین‌جا می‌خواهم به شما یک ضمانت بدهم: «ما ضمانت می‌کنیم که تا آخرین نفس مبارزه کنیم. سعی می‌کنیم از فرصت‌هایی که به دست می‌آوریم نهایت استفاده را بکنیم تا اینکه راهی برای برنده‌شدن پیدا کنیم». کی‌روش به سمت بازیکنانش برمی‌گردد تا به آنها بپیوندد و آخرین تمرین‌ها پیش از سفر به سن‌پترزبورگ را انجام دهد. قبل از اینکه برود ولی دوباره سرش را برمی‌گرداند و جمله آخر را می‌گوید؛ جمله‌ای با معنا که دوباره با لبخند مطرحش می‌کند. «یکی از دو تیم بعد از بازی اول جشن می‌گیرد؛ امیدواریم آن تیم ما باشیم. کسب افتخار و ایجاد غرور برای ایرانی‌ها مسئولیتی است که بر عهده ماست». در زمان برگزاری این گفت‌وگو، هواپیماهای زیادی از بالای سر کمپ به پرواز درآمده بودند و یکی از آنها نگاه کی‌روش را خیلی ویژه به خودش جلب کرد. اینکه هواپیمای امید ایران در جام جهانی چقدر اوج بگیرد، فقط به بازی با مراکش بستگی دارد؛ بازی‌ای که برای ایران «فینال بزرگ جام جهانی است».

ایران در انتظار دومین پیروزی
تیم ملی فوتبال ایران فردا وارد پنجمین جام جهانی خود می‌شود. ایران در جام‌های جهانی 1978، 1998، 2006 و 2014 حاضر بوده و هرگز موفق نشده از گروه خود بالا بیاید. ایران در 12 بازی خود در تاریخ جام جهانی تنها یک برد کسب کرده است. بازی با مراکش می‌تواند فرصت خوبی باشد که ایران دومین پیروزی خود در تاریخ جام جهانی را تجربه کند. تیم ملی ایران در چهار بازی ابتدایی خود در چهار دوره گذشته جام جهانی مجموعا یک امتیاز کسب کرده و این دوره، به دنبال پایان‌دادن به این ناکامی است. ایران در جام جهانی 1978 سه-صفر به هلند باخت. 20 سال بعد در سال 1988 یک- صفر مغلوب یوگسلاوی شد. در جام جهانی 2006 با نتیجه سه-یک به مکزیک باخت. تیم ملی در جام جهانی 2014 برزیل با هدایت کارلوس کی‌روش موفق شد به روند باخت‌هایش در دیدار افتتاحیه در بازی با نیجریه پایان دهد. آن بازی صفر- صفر شد. بازی فردای ایران مقابل مراکش در شهر سن‌پترزبورگ برگزار می‌شود. به نظر می‌رسد کارلوس کی‌روش در بازی با مراکش از ترکیب علیرضا بیرانوند، میلاد محمدی، مرتضی پورعلی‌گنجی، روزبه چشمی، رامین رضاییان، احسان حاج‌صفی، امید ابراهیمی، علیرضا جهانبخش، مهدی طارمی، مسعود شجاعی (اشکان دژاگه) و سردار آزمون استفاده کند. اشکان دژاگه کمی آسیب دیده است و باید دید برای حضور در ترکیب اصلی فردا آماده است يا نه؟ ورزشگاه سن‌پترزبورگ، میزبان بازی ایران و مراکش دومین ورزشگاه مهم روسیه برای جام جهانی به شمار می‌رود. این ورزشگاه در سال 2017 افتتاح شد و میزبان هفت دیدار جام جهانی از جمله یک دیدار یک‌هشتم نهایی، یک بازی نیمه‌نهایی و دیدار رده‌بندی است. ظرفیت این ورزشگاه 67 هزار نفر است.

آشنایی با اولین حریف ایران
مراکش، تیم شمال آفریقا پس از ۲۰ سال دوباره به جام جهانی برگشته تا پنجمین حضور در جام جهانی را تجربه کند. این تیم در جام جهانی ۱۹۸۶، اولین آفریقایی صعودکرده از گروه خودش در ادوار جام جهانی نام گرفت. مراکش در جام جهانی ۱۹۹۸ هم تا آستانه صعود از گروه اول پیش رفت. این تیم در تلاش برای بازگشت به دوران اوج، اروه رنار فرانسوی را به خدمت گرفت و با او قدرتمندانه قهرمان جام‌ ملت‌های آفریقا آن هم در خانه شد. تیم ملی مراکش مانند اسپانیا از آرایش 3-3-4 استفاده می‌‎کند. حضور بازیکنان سرعتی کنار مهره‌هایی تهاجمی مانند حکیم زیچ، یونس بلهاندا، نورالدین آمربات، سوفیان بوفال و خالد بوطالب باعث شد مراکش در مسابقات انتخابی جام جهانی ۱۱ گل به ثمر برساند. مبارک بوصفا و نبیل دیرار کنار امین حارث جوان، تلفیقی از جوانان و باتجربه‌ها را در تیم ساخته‌اند. نیاز به گفتن ندارد که مراکش با رومن سایس و مهدی بن عطیه در مرکز خط دفاعی مشکلی ندارد. مهدی بن عطیه، مدافع و کاپیتان تیم ملی مراکش، بازیکنی که سال‌هاست در بزرگ‌ترین باشگاه‌های جهان نظیر آث رم، بایرن‌مونیخ و یونتووس توپ زده، یکی از چهره‌های شاخص حریف ایران است. حکیم زیاش، هافبک هجومی تیم ملی مراکش، متولد هلند و ستاره آژاکس را باید خطرناک‌ترین بازیکن مراکش دانست. دیگر بازیکن معروف مراکشی اشرف حکیمی، دفاع راست 19ساله رئال‌مادرید است. حکیمی مصدوم بود اما گفته می‌شود به بازی با ایران می‌رسد. بازی ایران و مراکش سومین مصاف ایران با تیم‌های آفریقایی در تاریخ جام جهانی است. ایران در جام جهانی 2006 با آنگولا مساوی کرد و در جام جهانی 2014 هم مقابل نیجریه به تساوی بدون گل رسید.

شروع جام با روسیه- عربستان
بیست‌ویکمین دوره جام جهانی از امروز در مسکوی روسیه آغاز می‌شود. امروز در ساعت 19:30 به وقت تهران در اولین دیدار جام جهانی 2018، روسیه میزبان به مصاف عربستان‌سعودی خواهد رفت. این بازی و مراسم افتتاحیه در ورزشگاه لوژنیکی مسکو برگزار می‌شود.
روس‌ها انتظار دارند شروعی مقتدرانه در جام داشته باشند. در این دوره از رقابت‌های جام جهانی، برای اولین‌بار است که یک تیم از قاره‌ آسیا در بازی افتتاحیه‌ بزرگ‌ترین فستیوال فوتبالی جهان به میدان می‌رود. باید دید عربستان می‌تواند یک شگفتی تاریخی خلق کند. عربستان پس از دو دوره غیبت پای به جام جهانی می‌گذارد. روسیه با هدایت چرچسوف که به دلیل میزبانی از حضور در مراحل مقدماتی جام جهانی معاف شد، در سال ۲۰۱۸ دیدارهای دوستانه مناسبی برگزار کرد. آنها با برزیل، فرانسه، اتریش و ترکیه بازی کردند و سه باخت و یک مساوی کسب کردند. آنها در این بازی‌ها نتایج خوبی کسب نکردند اما به نظر می‌رسد نقاط ضعف خود را شناسایی کرده‌اند و با تمام قوا به مصاف عربستان خواهند رفت. در آن سو نیز عربستان در سال ۲۰۱۸ به مصاف تیم‌های درجه یک اروپایی از جمله بلژیک، ایتالیا و آلمان رفت. عربستان در مرحله مقدماتی جام جهانی در گروه خود در آسیا دوم شد و توانست به‌طور مستقیم به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه صعود کند. هدایت عربستان را خوان آنتونیو پیتزی آرژانتینی برعهده دارد. این دو تیم تنها در شش اکتبر سال ۱۹۹۳ در یک بازی دوستانه به مصاف هم رفتند که عربستان با پیروزی ۴-۲ روسیه را شکست داد. اروگوئه و مصر دیگر تیم‌های این گروه‌اند که فردا به میدان می‌روند. جام جهانی روسیه در 10 شهر این کشور برگزار خواهد شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها