|

شرط روحاني براي ماندن در برجام:

اتحاديه اروپا جاي خالي آمريکا را پر کند، ايران مي‌ماند

شرق: رئيس‌جمهوري پس از سفر يک‌روزه به سوئيس، روز گذشته را در وين، پايتخت اتريش گذراند. حسن روحاني پس از پايان سفر خود به سوئيس در توييتي نوشت: «مذاکرات دوستانه و سازنده‌اي با «الن برسه» در برن داشتيم. دو کشور مصمم‌اند ضمن احترام به حقوق بين‌الملل در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي، تجاري، علمي، فناوري و گردشگري، همکاري نزديک و هدفمندي باهم داشته باشند. توافقات صورت‌گرفته نويدبخش آينده‌اي روشن در روابط دوجانبه است».
الکساندر وان‌در بلن، رئيس‌جمهوري اتريش، روز گذشته به‌صورت رسمي از او استقبال کرد. هم‌زمان با ورود رئيس‌جمهوري ايران به اتريش سباستين کورتس، صدراعظم جوان اتريش، در صفحه توييتر خود نوشت: «حسن روحاني، رئيس‌جمهور ايران به دعوت رئيس‌جمهور وان در بلن امروز در اتريش است. من نيز با او ديدار خواهم کرد. بسيار حائز اهميت است که اتحاديه اروپا کماکان به توافق هسته‌اي با ايران متعهد است و تمام طرف‌ها نيز بايد همچنان به تعهداتشان پايبند بمانند. اما اتحاديه اروپا نبايد زماني که پاي حقوق بشر در ايران و خواست (اين کشور) براي نابودي اسرائيل (رژيم صهيونيستي) به ميان مي‌آيد، روي برگرداند. من واژه‌هايي شفاف براي آن پيدا خواهم کرد».
اين ديدار روز گذشته صورت گرفت و با حضور حسن روحاني و سباستين کورتس، چهار تفاهم‌نامه همکاري در زمينه‌هاي حمل‌ونقل، مديريت منابع آب، انرژي‌هاي تجديدپذير و همکاري در زمينه معدن ميان مقامات دو کشور به امضا رسيد.
ايران تا زماني که از منافع برجام بهره‌مند باشد
در آن مي‌ماند
رئيس‌جمهوري در نشست خبري مشترک با سباستين کورتس، صدراعظم اتريش، با بيان اينکه ماندن ايران در برجام تا زماني است که از منافع آن برخوردار باشد، گفت: «همه از تبعات مثبت و منفي حفظ يا فقدان برجام آگاهي دارند، اما مردم ايران بر مبناي منافع و مصالح خود مسيرشان را انتخاب مي‌کنند و دولت به عنوان نماينده مردم به انتخاب آنها عمل خواهد کرد».
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، حسن روحاني افزود: «اراده تهران و وين بر اين است که تبادلات تجاري و اقتصادي، علمي، فرهنگي و توريستي خود را ادامه و گسترش دهند و در زمينه مسائل مالي و بانکي نيز تدابيري اتخاذ کنند تا مسائل پيش‌آمده، لطمه‌اي به روند روابط اقتصادي و تجاري دو کشور وارد نکند و اين موضوع در تمامي مذاکرات دوجانبه و خصوصي طرفين مشهود بود».
او با اظهار اميدواري از اينکه دو کشور بتوانند روند توسعه روابط تجاري خود را در سال 2018 همانند سال 2017 حفظ کنند، عنوان کرد: «دستيابي به اين هدف وابسته به تلاش‌هايي است که دولت‌هاي ايران و اتريش انجام مي‌دهند و اميدوارم اين تلاش‌ها موفق باشد. اميدوارم روابط بخش‌هاي خصوصي دو کشور نيز بيش از پيش گسترش يابد».
رئيس‌جمهوري با اشاره به اينکه ايران و اتريش درباره برجام ديدگاه مشترک و نزديک به يکديگر دارند، گفت: «برجام دستاوردي مفيد براي همه کشورهاي جهان بود که البته در نتيجه تلاش و مذاکراتي طولاني به دست آمد. اين موضوع را به طرف اتريشي منتقل کرديم که ماندن ايران در توافق برجام تا زماني است که از منافع آن برخوردار باشد. همه از تبعات مثبت و منفي حفظ و فقدان برجام آگاهي دارند، اما مردم ايران بر مبناي منافع و مصالح خود مسيرشان را انتخاب مي‌کنند و دولت به عنوان نماينده مردم به انتخاب آنها عمل خواهد کرد».
روحاني افزود: «همچنين درباره وضعيت حال حاضر يمن و اقدامات نوع‌‌دوستانه‌اي که بايد در‌اين‌باره انجام شود، گفت‌وگو کرديم. ايران در‌حال‌حاضر با چهار کشور اروپايي درباره يمن در حال مذاکره بوده و علاقه‌مند است، مردم يمن از فشاري که به آنان تحميل مي‌شود، آزاد شوند. راه رهايي از اين فشار اين است که به عربستان کمک نشود، تا آنها متوجه شوند، راهي جز صلح پيش رويشان نيست و مشکل يمن راهکار نظامي نداشته و بايد از طريق گفت‌وگوهاي سياسي و يمني-يمني حل‌وفصل شود».
او با اشاره به رايزني مقامات دو کشور درباره اوضاع سوريه عنوان کرد: «امروز گفت‌وگوهاي آستانه با حضور ايران، روسيه و ترکيه ادامه دارد. هدف اصلي جمهوري اسلامي ايران در سوريه واردکردن ضربه اساسي به داعش بود که در گام اول با وجود حمايت‌هاي گسترده رژيم صهيونيستي و آمريکا توانستيم داعش را شکست دهيم و در مبارزه با بقيه گروه‌هاي تروريستي نيز تا پيروزي نهايي در کنار ملت سوريه خواهيم بود تا هم تروريست‌ها به‌طور‌کامل از بين بروند و هم حاميان تروريست‌ها از جمله رژيم صهيونيستي از حمايت از داعش و گروه‌هاي تروريستي مأيوس شوند».
برخي کشورهاي اروپايي يک بدهکاري تاريخي به يهودي‌ها دارند
رئيس‌جمهوري با بيان اينکه برخي کشورهاي اروپايي يک بدهکاري تاريخي به يهودي‌ها دارند، اما در نقطه مقابل اين يهوديان هستند که به ايرانيان بدهکارند، گفت: «ايراني‌ها منجي يهوديان در بابل بودند و يهودي‌ها از اين بابت هميشه مديون ايراني‌ها هستند و همواره در طول تاريخ و امروز روابط بسيار خوب و نزديکي با يهودي‌ها داريم. صهيونيست‌ها به عنوان گروهي اشغالگر و ظالم به مردم بوده و ساکنان غزه را بمباران مي‌کنند و در امور داخلي سوريه دخالت کرده، گروه تروريستي داعش را مورد حمايت قرار داده و مجروحان اين گروهک را در درون سرزمين‌هاي اشغالي مداوا مي‌کنند و در مجموع نقش بسيار مخربي در منطقه دارند».
او افزود: «هدف نهايي ايران و اتريش برقراري امنيت و صلح در منطقه حساس خاورميانه و ارائه کمک‌هاي بشردوستانه به ملت‌هايي است که متأثر از ناامني هستند؛ اميدوارم روابط دو کشور در راستاي تأمين منافع دوجانبه همواره مستحکم باقي بماند و رو به گسترش باشد».
کورتس: وضعيت زندگي مردم در سوريه عميقا نگران‌کننده است
صدراعظم اتريش نيز در اين نشست خبري با اشاره به اينکه اتريش کشوري بي‌طرف و محل گفت‌وگوهاي بين‌المللي به حساب مي‌آيد، گفت: «بسيار خوشحالم که اتريش توانست ميزبان گفت‌وگوهاي هسته‌اي ايران باشد تا اين گفت‌وگوها در سال 2016 به نتيجه برسد».
«سباستين کورتس» ادامه داد: «اتريش و اتحاديه اروپا همچنان به توافق‌نامه برجام متعهد هستند و اميدواريم گفت‌وگوهايي که در روزهاي آتي در وين درباره تحولات مربوط به خروج آمريکا از برجام ميان وزيران خارجه ديگر طرف‌هاي اين توافق‌نامه برگزار مي‌شود، نتايج مثبتي داشته باشد».
او افزود: «وضعيت زندگي مردم در سوريه عميقا نگران‌کننده است و اميدواريم تمام کشورهاي منطقه و قدرت‌هاي جهاني به نقش و سهم خود در حل‌وفصل بحران سوريه و پايان‌دادن به رنج مردم اين کشور عمل کنند».
درخواست صدراعظم اتريش درباره ديپلمات ايراني دستگيرشده
همچنين به گزارش ايلنا، صدراعظم اتريش در مورد ديپلمات ايراني بازداشت‌شده در آلمان با ادعاي دست‌داشتن در تلاش براي بمب‌گذاري در نشست منافقين عنوان کرد: «در مورد ديپلمات ايراني با آقاي روحاني صحبت کرديم و انتظار داريم شفافيت کامل ايجاد شود. از آقاي روحاني متشکرم که تضمين دادند در اين رابطه به ما کمک کنند». پيش از اين دستگاه اطلاعاتي بلژيک با انتشار بيانيه‌اي مدعي شده که روز شنبه يک ديپلمات ايراني که قصد داشته در نشست گروهک تروريستي منافقين در نزديکي پاريس بمب‌گذاري کند، در آلمان بازداشت‌ شده است. بنابر ادعاي دستگاه اطلاعاتي بلژيک اين فرد يکي از ديپلمات‌هاي سفارت ايران در وين، پايتخت اتريش بوده است. همچنين خبرگزاري رويترز، به‌نقل از دستگاه اطلاعاتي بلژيک مدعي شده بنابر بيانيه مقام‌هاي بلژيکي، بازداشت ديپلمات ايراني در ارتباط با اين پرونده در آلمان انجام ‌شده و اين فرد يکي از ديپلمات‌هاي سفارت ايران در وين، پايتخت اتريش بوده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در پي انتشار خبر دستگيري اين ديپلمات، يک سخنگوي وزارت امور خارجه اتريش گفت که دولت اتريش درخواست لغو مصونيت ديپلماتيک اين فرد را به سفارت جمهوري اسلامي ايران ارائه داده است.
محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران هم در اين خصوص در پيامي توييتري نوشت: «چه هم‌زماني جالبي. هم‌زمان با شروع سفر رئيس‌جمهور به اروپا يک عمليات ايراني، افشا و عوامل آن دستگير مي‌شوند. ايران هرگونه خشونت و ترور را در هر مکاني محکوم مي‌کند و با همه مقامات ذي‌ربط براي کشف آنچه تنها يک عمليات پليد براي دادن نشاني غلط است، آماده همکاري است».
ايران برجام بدون آمريکا را در صورت تضمين منافعش ادامه خواهد داد
رؤساي جمهوري اسلامي ايران و اتريش همچنين روز گذشته در يک نشست خبري بر ضرورت گسترش و تحکيم روابط دو کشور تأكيد کردند. در اين نشست خبري، حسن روحاني گفت: «پس از برجام، تبادل هيئت‌هاي بسيار فراواني بين دو کشور انجام شده و امروز صدها شرکت اتريشي در ايران مشغول فعاليت هستند. اراده دو کشور در اين مذاکرات اين بود که ما بايد روابط تجاري، اقتصادي، فرهنگي، منطقه‌اي و بين‌المللي خودمان را ادامه دهيم».
او از برجام به عنوان يک توافق بسيار مهم براي ايران، اتحاديه اروپا و جهان نام برد و عنوان کرد: «کار آمريکا خلاف قانون، مصوبات شوراي امنيت و تعهدات چندجانبه است و بي‌ترديد به ضرر آمريکا و ضرر ديگران خواهد بود، يعني تصميمي که آمريکا اتخاذ کرده به نفع هيچ‌کس نبوده و نيست و اين جزء تصميمات عجيبي است که حکومت و دولتي برخلاف منافع ملي خودش و برخلاف منافع ملي ديگران، اتخاذ مي‌کند».
رئيس‌جمهوري افزود: «ايران درصورتي‌که بتواند از منافع برجام به خوبي استفاده کند، از آن حراست خواهد کرد، اما اين دو کفه بايد کاملا متوازن باشد و اگر غيرآمريکا بقيه امضاکنندگان برجام بتوانند منافع ايران را تضمين کنند، ايران برجام بدون آمريکا را ادامه خواهد داد. اميدواريم همان‌گونه که همه کشورها در اراده سياسي، قاطع و مستحکم هستند، در اراده تجاري و اقتصادي هم به همان نسبت مستحکم باشند و اگر مشکلاتي پيش‌رو است، بتوانيم با کمک يکديگر رفع و حل کنيم».
روحاني گفت: «در مذاکرات با اتريش بر اين نکته تأكيد کرديم که دوران يک‌جانبه‌گرايي به‌سر آمده و کشوري نمي‌تواند درباره جهان و ملت‌هاي ديگر تصميم بگيرد و استقلال و حاکميت ملي کشورها را نقض کند؛ چراکه اين برخلاف منشور، مقررات بين‌المللي و منافع جهان و صلح جهاني است. خرسندم به دو کشوري مسافرت کرده‌ام که تأثيرگذار در توافق برجام و ميزبان مذاکرات بودند تا توانستيم به موفقيت دست يابيم».
او مسائل مرتبط با منطقه حساس غرب آسيا را از ديگر موضوعات گفت‌وگو با مقام‌هاي اتريشي بيان کرد و افزود: «در همين ارتباط، درخصوص موضوعاتي مانند اقدامات تهران براي مبارزه با تروريسم و کمک‌ به مردم عراق و سوريه، لزوم کمک‌رساني به مردم يمن و نقش مخرب بعضي از کشورها ازجمله آمريکا و رژيم صهيونيستي، گفت‌وگو کرديم».
رئيس‌جمهوري عنوان کرد: «بازگرداندن کامل صلح و امنيت به اين کشورها به نفع منطقه و جهان خواهد بود. ما همچنين راجع به مسائل ديگر بين‌المللي با هم گفت‌وگوهايي داشتيم. نظرات ايران و اتريش در مسئله برجام و ضرورت توسعه روابط مشترک و درباره مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي نظرات ما نزديک و شبيه به هم است».
رئيس‌جمهور با بيان اينکه برجام حاصل 12 سال مذاکرات سخت بود که اگر از اعتبار بيفتد ديپلماسي بي‌اعتبار مي‌شود، تصريح کرد: «درحال‌حاضر منتظر بسته پيشنهادي کشورهاي اروپايي درباره چگونگي حفظ برجام هستيم. اگر اتحاديه اروپا بتواند جاي خالي تعهدات آمريکا در برجام را پر کند، ايران در برجام خواهد ماند. قطع‌نامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل به‌عنوان سند پشتيبان برجام تأكيد دارد که هيچ‌کدام از کشورهاي طرف برجام نبايد اقدامي خلاف مفاد اين توافق انجام دهند».
روحاني خاطرنشان کرد: «اينکه آمريکايي‌ها مدعي شده‌اند صادرات نفت ايران را به صفر مي‌رسانند، بي‌فکر سخن گفته‌‌اند و نشان مي‌دهد به عواقب آن فکر نکرده‌اند. ملت ايران همواره نشان داده در برابر تهديد منافع ملي خود بسيار محکم ايستادگي خواهد کرد». رئيس‌جمهور اتريش نيز در اين نشست خبري با اشاره به اينکه برجام هيچ‌وقت بر اين اساس نبوده که تمامي مشکلات را حل کند و به اعتقاد وين، تنها پنجره‌اي را براي رسيدگي به ديگر مشکلات گشوده است، گفت: «ما در گفت‌وگو با رئيس‌جمهوري ايران درباره طيف گسترده‌اي از مسائل دوجانبه و منطقه‌اي گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرديم».
«الکساندر وان‌در بلن» عنوان کرد: «اتريش از اينکه ايالات متحده از قرارداد برجام خارج شده و اينکه بخواهند مجددا تحريم‌هايي را وضع کند که نه‌تنها شامل تحريم‌هاي ابتدايي بلکه شامل تحريم‌هاي ثانويه هم مي‌شود که شامل اتريش نيز خواهد شد، متأسف است. اين تحريم‌هاي ثانويه که به اعتقاد ما و کميسيون اتحاديه اروپا فرامرزي است، ناقض حقوق انسان‌هاست».
شرق: رئيس‌جمهوري پس از سفر يک‌روزه به سوئيس، روز گذشته را در وين، پايتخت اتريش گذراند. حسن روحاني پس از پايان سفر خود به سوئيس در توييتي نوشت: «مذاکرات دوستانه و سازنده‌اي با «الن برسه» در برن داشتيم. دو کشور مصمم‌اند ضمن احترام به حقوق بين‌الملل در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي، تجاري، علمي، فناوري و گردشگري، همکاري نزديک و هدفمندي باهم داشته باشند. توافقات صورت‌گرفته نويدبخش آينده‌اي روشن در روابط دوجانبه است».
الکساندر وان‌در بلن، رئيس‌جمهوري اتريش، روز گذشته به‌صورت رسمي از او استقبال کرد. هم‌زمان با ورود رئيس‌جمهوري ايران به اتريش سباستين کورتس، صدراعظم جوان اتريش، در صفحه توييتر خود نوشت: «حسن روحاني، رئيس‌جمهور ايران به دعوت رئيس‌جمهور وان در بلن امروز در اتريش است. من نيز با او ديدار خواهم کرد. بسيار حائز اهميت است که اتحاديه اروپا کماکان به توافق هسته‌اي با ايران متعهد است و تمام طرف‌ها نيز بايد همچنان به تعهداتشان پايبند بمانند. اما اتحاديه اروپا نبايد زماني که پاي حقوق بشر در ايران و خواست (اين کشور) براي نابودي اسرائيل (رژيم صهيونيستي) به ميان مي‌آيد، روي برگرداند. من واژه‌هايي شفاف براي آن پيدا خواهم کرد».
اين ديدار روز گذشته صورت گرفت و با حضور حسن روحاني و سباستين کورتس، چهار تفاهم‌نامه همکاري در زمينه‌هاي حمل‌ونقل، مديريت منابع آب، انرژي‌هاي تجديدپذير و همکاري در زمينه معدن ميان مقامات دو کشور به امضا رسيد.
ايران تا زماني که از منافع برجام بهره‌مند باشد
در آن مي‌ماند
رئيس‌جمهوري در نشست خبري مشترک با سباستين کورتس، صدراعظم اتريش، با بيان اينکه ماندن ايران در برجام تا زماني است که از منافع آن برخوردار باشد، گفت: «همه از تبعات مثبت و منفي حفظ يا فقدان برجام آگاهي دارند، اما مردم ايران بر مبناي منافع و مصالح خود مسيرشان را انتخاب مي‌کنند و دولت به عنوان نماينده مردم به انتخاب آنها عمل خواهد کرد».
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، حسن روحاني افزود: «اراده تهران و وين بر اين است که تبادلات تجاري و اقتصادي، علمي، فرهنگي و توريستي خود را ادامه و گسترش دهند و در زمينه مسائل مالي و بانکي نيز تدابيري اتخاذ کنند تا مسائل پيش‌آمده، لطمه‌اي به روند روابط اقتصادي و تجاري دو کشور وارد نکند و اين موضوع در تمامي مذاکرات دوجانبه و خصوصي طرفين مشهود بود».
او با اظهار اميدواري از اينکه دو کشور بتوانند روند توسعه روابط تجاري خود را در سال 2018 همانند سال 2017 حفظ کنند، عنوان کرد: «دستيابي به اين هدف وابسته به تلاش‌هايي است که دولت‌هاي ايران و اتريش انجام مي‌دهند و اميدوارم اين تلاش‌ها موفق باشد. اميدوارم روابط بخش‌هاي خصوصي دو کشور نيز بيش از پيش گسترش يابد».
رئيس‌جمهوري با اشاره به اينکه ايران و اتريش درباره برجام ديدگاه مشترک و نزديک به يکديگر دارند، گفت: «برجام دستاوردي مفيد براي همه کشورهاي جهان بود که البته در نتيجه تلاش و مذاکراتي طولاني به دست آمد. اين موضوع را به طرف اتريشي منتقل کرديم که ماندن ايران در توافق برجام تا زماني است که از منافع آن برخوردار باشد. همه از تبعات مثبت و منفي حفظ و فقدان برجام آگاهي دارند، اما مردم ايران بر مبناي منافع و مصالح خود مسيرشان را انتخاب مي‌کنند و دولت به عنوان نماينده مردم به انتخاب آنها عمل خواهد کرد».
روحاني افزود: «همچنين درباره وضعيت حال حاضر يمن و اقدامات نوع‌‌دوستانه‌اي که بايد در‌اين‌باره انجام شود، گفت‌وگو کرديم. ايران در‌حال‌حاضر با چهار کشور اروپايي درباره يمن در حال مذاکره بوده و علاقه‌مند است، مردم يمن از فشاري که به آنان تحميل مي‌شود، آزاد شوند. راه رهايي از اين فشار اين است که به عربستان کمک نشود، تا آنها متوجه شوند، راهي جز صلح پيش رويشان نيست و مشکل يمن راهکار نظامي نداشته و بايد از طريق گفت‌وگوهاي سياسي و يمني-يمني حل‌وفصل شود».
او با اشاره به رايزني مقامات دو کشور درباره اوضاع سوريه عنوان کرد: «امروز گفت‌وگوهاي آستانه با حضور ايران، روسيه و ترکيه ادامه دارد. هدف اصلي جمهوري اسلامي ايران در سوريه واردکردن ضربه اساسي به داعش بود که در گام اول با وجود حمايت‌هاي گسترده رژيم صهيونيستي و آمريکا توانستيم داعش را شکست دهيم و در مبارزه با بقيه گروه‌هاي تروريستي نيز تا پيروزي نهايي در کنار ملت سوريه خواهيم بود تا هم تروريست‌ها به‌طور‌کامل از بين بروند و هم حاميان تروريست‌ها از جمله رژيم صهيونيستي از حمايت از داعش و گروه‌هاي تروريستي مأيوس شوند».
برخي کشورهاي اروپايي يک بدهکاري تاريخي به يهودي‌ها دارند
رئيس‌جمهوري با بيان اينکه برخي کشورهاي اروپايي يک بدهکاري تاريخي به يهودي‌ها دارند، اما در نقطه مقابل اين يهوديان هستند که به ايرانيان بدهکارند، گفت: «ايراني‌ها منجي يهوديان در بابل بودند و يهودي‌ها از اين بابت هميشه مديون ايراني‌ها هستند و همواره در طول تاريخ و امروز روابط بسيار خوب و نزديکي با يهودي‌ها داريم. صهيونيست‌ها به عنوان گروهي اشغالگر و ظالم به مردم بوده و ساکنان غزه را بمباران مي‌کنند و در امور داخلي سوريه دخالت کرده، گروه تروريستي داعش را مورد حمايت قرار داده و مجروحان اين گروهک را در درون سرزمين‌هاي اشغالي مداوا مي‌کنند و در مجموع نقش بسيار مخربي در منطقه دارند».
او افزود: «هدف نهايي ايران و اتريش برقراري امنيت و صلح در منطقه حساس خاورميانه و ارائه کمک‌هاي بشردوستانه به ملت‌هايي است که متأثر از ناامني هستند؛ اميدوارم روابط دو کشور در راستاي تأمين منافع دوجانبه همواره مستحکم باقي بماند و رو به گسترش باشد».
کورتس: وضعيت زندگي مردم در سوريه عميقا نگران‌کننده است
صدراعظم اتريش نيز در اين نشست خبري با اشاره به اينکه اتريش کشوري بي‌طرف و محل گفت‌وگوهاي بين‌المللي به حساب مي‌آيد، گفت: «بسيار خوشحالم که اتريش توانست ميزبان گفت‌وگوهاي هسته‌اي ايران باشد تا اين گفت‌وگوها در سال 2016 به نتيجه برسد».
«سباستين کورتس» ادامه داد: «اتريش و اتحاديه اروپا همچنان به توافق‌نامه برجام متعهد هستند و اميدواريم گفت‌وگوهايي که در روزهاي آتي در وين درباره تحولات مربوط به خروج آمريکا از برجام ميان وزيران خارجه ديگر طرف‌هاي اين توافق‌نامه برگزار مي‌شود، نتايج مثبتي داشته باشد».
او افزود: «وضعيت زندگي مردم در سوريه عميقا نگران‌کننده است و اميدواريم تمام کشورهاي منطقه و قدرت‌هاي جهاني به نقش و سهم خود در حل‌وفصل بحران سوريه و پايان‌دادن به رنج مردم اين کشور عمل کنند».
درخواست صدراعظم اتريش درباره ديپلمات ايراني دستگيرشده
همچنين به گزارش ايلنا، صدراعظم اتريش در مورد ديپلمات ايراني بازداشت‌شده در آلمان با ادعاي دست‌داشتن در تلاش براي بمب‌گذاري در نشست منافقين عنوان کرد: «در مورد ديپلمات ايراني با آقاي روحاني صحبت کرديم و انتظار داريم شفافيت کامل ايجاد شود. از آقاي روحاني متشکرم که تضمين دادند در اين رابطه به ما کمک کنند». پيش از اين دستگاه اطلاعاتي بلژيک با انتشار بيانيه‌اي مدعي شده که روز شنبه يک ديپلمات ايراني که قصد داشته در نشست گروهک تروريستي منافقين در نزديکي پاريس بمب‌گذاري کند، در آلمان بازداشت‌ شده است. بنابر ادعاي دستگاه اطلاعاتي بلژيک اين فرد يکي از ديپلمات‌هاي سفارت ايران در وين، پايتخت اتريش بوده است. همچنين خبرگزاري رويترز، به‌نقل از دستگاه اطلاعاتي بلژيک مدعي شده بنابر بيانيه مقام‌هاي بلژيکي، بازداشت ديپلمات ايراني در ارتباط با اين پرونده در آلمان انجام ‌شده و اين فرد يکي از ديپلمات‌هاي سفارت ايران در وين، پايتخت اتريش بوده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در پي انتشار خبر دستگيري اين ديپلمات، يک سخنگوي وزارت امور خارجه اتريش گفت که دولت اتريش درخواست لغو مصونيت ديپلماتيک اين فرد را به سفارت جمهوري اسلامي ايران ارائه داده است.
محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران هم در اين خصوص در پيامي توييتري نوشت: «چه هم‌زماني جالبي. هم‌زمان با شروع سفر رئيس‌جمهور به اروپا يک عمليات ايراني، افشا و عوامل آن دستگير مي‌شوند. ايران هرگونه خشونت و ترور را در هر مکاني محکوم مي‌کند و با همه مقامات ذي‌ربط براي کشف آنچه تنها يک عمليات پليد براي دادن نشاني غلط است، آماده همکاري است».
ايران برجام بدون آمريکا را در صورت تضمين منافعش ادامه خواهد داد
رؤساي جمهوري اسلامي ايران و اتريش همچنين روز گذشته در يک نشست خبري بر ضرورت گسترش و تحکيم روابط دو کشور تأكيد کردند. در اين نشست خبري، حسن روحاني گفت: «پس از برجام، تبادل هيئت‌هاي بسيار فراواني بين دو کشور انجام شده و امروز صدها شرکت اتريشي در ايران مشغول فعاليت هستند. اراده دو کشور در اين مذاکرات اين بود که ما بايد روابط تجاري، اقتصادي، فرهنگي، منطقه‌اي و بين‌المللي خودمان را ادامه دهيم».
او از برجام به عنوان يک توافق بسيار مهم براي ايران، اتحاديه اروپا و جهان نام برد و عنوان کرد: «کار آمريکا خلاف قانون، مصوبات شوراي امنيت و تعهدات چندجانبه است و بي‌ترديد به ضرر آمريکا و ضرر ديگران خواهد بود، يعني تصميمي که آمريکا اتخاذ کرده به نفع هيچ‌کس نبوده و نيست و اين جزء تصميمات عجيبي است که حکومت و دولتي برخلاف منافع ملي خودش و برخلاف منافع ملي ديگران، اتخاذ مي‌کند».
رئيس‌جمهوري افزود: «ايران درصورتي‌که بتواند از منافع برجام به خوبي استفاده کند، از آن حراست خواهد کرد، اما اين دو کفه بايد کاملا متوازن باشد و اگر غيرآمريکا بقيه امضاکنندگان برجام بتوانند منافع ايران را تضمين کنند، ايران برجام بدون آمريکا را ادامه خواهد داد. اميدواريم همان‌گونه که همه کشورها در اراده سياسي، قاطع و مستحکم هستند، در اراده تجاري و اقتصادي هم به همان نسبت مستحکم باشند و اگر مشکلاتي پيش‌رو است، بتوانيم با کمک يکديگر رفع و حل کنيم».
روحاني گفت: «در مذاکرات با اتريش بر اين نکته تأكيد کرديم که دوران يک‌جانبه‌گرايي به‌سر آمده و کشوري نمي‌تواند درباره جهان و ملت‌هاي ديگر تصميم بگيرد و استقلال و حاکميت ملي کشورها را نقض کند؛ چراکه اين برخلاف منشور، مقررات بين‌المللي و منافع جهان و صلح جهاني است. خرسندم به دو کشوري مسافرت کرده‌ام که تأثيرگذار در توافق برجام و ميزبان مذاکرات بودند تا توانستيم به موفقيت دست يابيم».
او مسائل مرتبط با منطقه حساس غرب آسيا را از ديگر موضوعات گفت‌وگو با مقام‌هاي اتريشي بيان کرد و افزود: «در همين ارتباط، درخصوص موضوعاتي مانند اقدامات تهران براي مبارزه با تروريسم و کمک‌ به مردم عراق و سوريه، لزوم کمک‌رساني به مردم يمن و نقش مخرب بعضي از کشورها ازجمله آمريکا و رژيم صهيونيستي، گفت‌وگو کرديم».
رئيس‌جمهوري عنوان کرد: «بازگرداندن کامل صلح و امنيت به اين کشورها به نفع منطقه و جهان خواهد بود. ما همچنين راجع به مسائل ديگر بين‌المللي با هم گفت‌وگوهايي داشتيم. نظرات ايران و اتريش در مسئله برجام و ضرورت توسعه روابط مشترک و درباره مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي نظرات ما نزديک و شبيه به هم است».
رئيس‌جمهور با بيان اينکه برجام حاصل 12 سال مذاکرات سخت بود که اگر از اعتبار بيفتد ديپلماسي بي‌اعتبار مي‌شود، تصريح کرد: «درحال‌حاضر منتظر بسته پيشنهادي کشورهاي اروپايي درباره چگونگي حفظ برجام هستيم. اگر اتحاديه اروپا بتواند جاي خالي تعهدات آمريکا در برجام را پر کند، ايران در برجام خواهد ماند. قطع‌نامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل به‌عنوان سند پشتيبان برجام تأكيد دارد که هيچ‌کدام از کشورهاي طرف برجام نبايد اقدامي خلاف مفاد اين توافق انجام دهند».
روحاني خاطرنشان کرد: «اينکه آمريکايي‌ها مدعي شده‌اند صادرات نفت ايران را به صفر مي‌رسانند، بي‌فکر سخن گفته‌‌اند و نشان مي‌دهد به عواقب آن فکر نکرده‌اند. ملت ايران همواره نشان داده در برابر تهديد منافع ملي خود بسيار محکم ايستادگي خواهد کرد». رئيس‌جمهور اتريش نيز در اين نشست خبري با اشاره به اينکه برجام هيچ‌وقت بر اين اساس نبوده که تمامي مشکلات را حل کند و به اعتقاد وين، تنها پنجره‌اي را براي رسيدگي به ديگر مشکلات گشوده است، گفت: «ما در گفت‌وگو با رئيس‌جمهوري ايران درباره طيف گسترده‌اي از مسائل دوجانبه و منطقه‌اي گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرديم».
«الکساندر وان‌در بلن» عنوان کرد: «اتريش از اينکه ايالات متحده از قرارداد برجام خارج شده و اينکه بخواهند مجددا تحريم‌هايي را وضع کند که نه‌تنها شامل تحريم‌هاي ابتدايي بلکه شامل تحريم‌هاي ثانويه هم مي‌شود که شامل اتريش نيز خواهد شد، متأسف است. اين تحريم‌هاي ثانويه که به اعتقاد ما و کميسيون اتحاديه اروپا فرامرزي است، ناقض حقوق انسان‌هاست».
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها