|

پرسش‌هايي درباره فاجعه تصادف تانکر

احسان هوشمند

سانحه فاجعه‌بار و ناراحت‌کننده برخورد تانکر حامل مازوت که ظاهرا از اقليم کردستان به ايران آمده بود با اتوبوس مسافربري و مرگ چند نفر از هم‌وطنانمان، چند سؤال و نکته را در ذهن ايجاد مي‌کند که بررسي و جواب به آنها مي‌تواند از موارد بعدی جلوگيري کند يا در صورت وقوع، از عمق فاجعه بکاهد. 1- جاده مريوان به سنندج يکي از بدترين مسيرهاي استان و راهی غيراستاندارد، با عرض کم و پيچ‌هاي زياد است. ‌ظاهرا تانکر موصوف از اقليم کردستان وارد شده بود که تردد شبانه اين تانکر، نه‌تنها خطر را چند برابر کرده، بلکه شايعه‌هایی را نیز در پي داشت که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد. در اين مسير، فقط در سال گذشته 20 تصادف تانکر با وسايل نقليه ديگر رخ داده است که در يکي از اين حوادث، بر اثر واژگوني تانکر روي خودروی پژو، حداقل سه و حداکثر پنج نفر کشته شدند و در پي آن، اعتراض‌هایی شکل گرفت که منجر به سفر وزير راه به استان کردستان و وعده اصلاح اشکالات مسير شد. 2- براي رفتن به کرمانشاه و مسيري که اين حادثه مرگ‌بار در آن رخ داده است، مسير جايگزين قصرشيرين به کرمانشاه نيز وجود دارد که اتفاقا به دلیل دوبانده‌بودن، مسير بهتري براي رفتن به پالايشگاه کرمانشاه است و اين سؤال ايجاد مي‌شود که چرا راننده اين تانکر آن مسير را انتخاب نکرده است. 3- بخشي از بودجه کشور صرف راديو و تلويزيون محلي مي‌شود؛ در نتیجه بهتر است پوشش اخبار در چنين حوادثي که به قيمت جان چند نفر از هم‌وطنان تمام مي‌شود، به‌سرعت و به‌طور مستقيم وجود داشته باشد؛ اما در اين حادثه چنين کاري انجام نشده و وجود ابهاماتي دراين‌باره باعث به‌وجودآمدن شايعه‌ها و جوي متشنج در منطقه شده است. نبود اطلاع‌رساني دقيق باعث شده اخبار ضدونقيضي در‌اين‌باره منتشر شود؛ ازجمله اينکه تانکر حامل نفت قاچاق از اقليم کردستان بوده است. حال آنکه اگر به‌سرعت و دقيق و به‌جا اطلاع‌رساني مي‌شد، شايعه‌های متعددی پخش نمي‌شد. يکي ديگر از اين شايعه‌ها، عراقي‌بودن راننده بود که باعث ناراحتي بيشتر شد که در نهايت معلوم شد راننده ايراني است. حتي درباره مسير تانکر نيز اطلاعات دقيقي در دست نيست و عده‌اي مي‌گويند مقصد کرمانشاه بوده و عده‌اي ديگر مقصد را بندر امام عنوان مي‌کنند. چه خوب بود اگر صداوسيما اين حادثه را نيز مانند سيل ژاپن پخش مستقيم مي‌کرد تا از هيجان عمومي بکاهد. ضمن اينکه در اين حادثه اطلاع‌رساني از سمت يک نفر اتفاق نيفتاد و هريک از منابع، اطلاعات گوناگوني را ارائه دادند. همين موضوع احتمال انتشار شايعه را افزايش داد. 4 - سؤال اين است که بر اساس اعلام پليس، ورود تانکر به شهر و تردد آن در شب ممنوع است؛ حال چطور اين تانکر توانسته در آن ساعت وارد شهر شود؟ گفته مي‌شود اين خودرو چهار ساعت قبل از حادثه کارت تردد گرفته بود و به ‌علت خرابي يا پنچري يا خواب‌آلودگي راننده، زمان حرکت به تعويق افتاده بود. در اين صورت، اين سؤال مطرح مي‌شود که چرا در مسير هيچ مأمور پليسي نبوده که مانع حرکت تانکر شود يا آن را به مسير جايگزين که همان جاده قصرشيرين است، هدايت کند؟ مقامات عالي استان بايد دراين‌باره شفاف توضيح بدهند. استاندار و مقامات محلي از بعدازظهر در محل بودند، ولي دراين‌باره توضيحي نداده‌اند که چرا با وجود ممنوعيت موجود، اين تانکر وارد شهر شده و از کنار ترمينال عبور کرده است.

سانحه فاجعه‌بار و ناراحت‌کننده برخورد تانکر حامل مازوت که ظاهرا از اقليم کردستان به ايران آمده بود با اتوبوس مسافربري و مرگ چند نفر از هم‌وطنانمان، چند سؤال و نکته را در ذهن ايجاد مي‌کند که بررسي و جواب به آنها مي‌تواند از موارد بعدی جلوگيري کند يا در صورت وقوع، از عمق فاجعه بکاهد. 1- جاده مريوان به سنندج يکي از بدترين مسيرهاي استان و راهی غيراستاندارد، با عرض کم و پيچ‌هاي زياد است. ‌ظاهرا تانکر موصوف از اقليم کردستان وارد شده بود که تردد شبانه اين تانکر، نه‌تنها خطر را چند برابر کرده، بلکه شايعه‌هایی را نیز در پي داشت که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد. در اين مسير، فقط در سال گذشته 20 تصادف تانکر با وسايل نقليه ديگر رخ داده است که در يکي از اين حوادث، بر اثر واژگوني تانکر روي خودروی پژو، حداقل سه و حداکثر پنج نفر کشته شدند و در پي آن، اعتراض‌هایی شکل گرفت که منجر به سفر وزير راه به استان کردستان و وعده اصلاح اشکالات مسير شد. 2- براي رفتن به کرمانشاه و مسيري که اين حادثه مرگ‌بار در آن رخ داده است، مسير جايگزين قصرشيرين به کرمانشاه نيز وجود دارد که اتفاقا به دلیل دوبانده‌بودن، مسير بهتري براي رفتن به پالايشگاه کرمانشاه است و اين سؤال ايجاد مي‌شود که چرا راننده اين تانکر آن مسير را انتخاب نکرده است. 3- بخشي از بودجه کشور صرف راديو و تلويزيون محلي مي‌شود؛ در نتیجه بهتر است پوشش اخبار در چنين حوادثي که به قيمت جان چند نفر از هم‌وطنان تمام مي‌شود، به‌سرعت و به‌طور مستقيم وجود داشته باشد؛ اما در اين حادثه چنين کاري انجام نشده و وجود ابهاماتي دراين‌باره باعث به‌وجودآمدن شايعه‌ها و جوي متشنج در منطقه شده است. نبود اطلاع‌رساني دقيق باعث شده اخبار ضدونقيضي در‌اين‌باره منتشر شود؛ ازجمله اينکه تانکر حامل نفت قاچاق از اقليم کردستان بوده است. حال آنکه اگر به‌سرعت و دقيق و به‌جا اطلاع‌رساني مي‌شد، شايعه‌های متعددی پخش نمي‌شد. يکي ديگر از اين شايعه‌ها، عراقي‌بودن راننده بود که باعث ناراحتي بيشتر شد که در نهايت معلوم شد راننده ايراني است. حتي درباره مسير تانکر نيز اطلاعات دقيقي در دست نيست و عده‌اي مي‌گويند مقصد کرمانشاه بوده و عده‌اي ديگر مقصد را بندر امام عنوان مي‌کنند. چه خوب بود اگر صداوسيما اين حادثه را نيز مانند سيل ژاپن پخش مستقيم مي‌کرد تا از هيجان عمومي بکاهد. ضمن اينکه در اين حادثه اطلاع‌رساني از سمت يک نفر اتفاق نيفتاد و هريک از منابع، اطلاعات گوناگوني را ارائه دادند. همين موضوع احتمال انتشار شايعه را افزايش داد. 4 - سؤال اين است که بر اساس اعلام پليس، ورود تانکر به شهر و تردد آن در شب ممنوع است؛ حال چطور اين تانکر توانسته در آن ساعت وارد شهر شود؟ گفته مي‌شود اين خودرو چهار ساعت قبل از حادثه کارت تردد گرفته بود و به ‌علت خرابي يا پنچري يا خواب‌آلودگي راننده، زمان حرکت به تعويق افتاده بود. در اين صورت، اين سؤال مطرح مي‌شود که چرا در مسير هيچ مأمور پليسي نبوده که مانع حرکت تانکر شود يا آن را به مسير جايگزين که همان جاده قصرشيرين است، هدايت کند؟ مقامات عالي استان بايد دراين‌باره شفاف توضيح بدهند. استاندار و مقامات محلي از بعدازظهر در محل بودند، ولي دراين‌باره توضيحي نداده‌اند که چرا با وجود ممنوعيت موجود، اين تانکر وارد شهر شده و از کنار ترمينال عبور کرده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها