محققداماد خطاب به جوادیآملی: چرا اظهارنظر نمیفرمایید؟
درخواست آیتالله از آیتالله
شرق: آیتالله محقق داماد از آیتالله جوادیآملی درخواست کرده است که درباره مسائل و مشکلات جامعه اظهارنظر کند. او در همایش عقلانیت وحیانی خطاب به آیتالله جوادیآملی گفت: «اگر میدانید امروز در جامعه با چه مشکلاتی روبهرو هستیم، چرا اظهارنظر نمیفرمایید؟» آیتالله جوادیآملی چندی پیش در دیدار فرماندهان نیروی هوایی گفته بود: «با فشار مردم را ساکتکردن نتیجه تلخ دارد».
به گزارش «انتخاب»، محقق داماد روز گذشته سخنانش را با اشاراتی به جریانهای فلسفی آغاز کرد و گفت: «این کملطفی است که در رسالههای عرفانی ابنسینا تردید کنند و بگویند تحولی در وجود ابنسینا پدید آمد که مقاماتالعارفین اشارات را نوشت. فارابی و ابنسینا فیلسوفان مسلمان هستند. ایشان به وحی معتقدند و بر این باورند که عقل و وحی با هم سازگاری دارد. قدم به قدم در تاریخ فلسفه این قضیه متبلور و روشن میشود. این جریان ادامه داشت تا اینکه ملاصدرا راه نویی را تأسیس کرد. صدرا فلک را سقف شکافت و حکمتی به نام حکمت متعالیه را بنیان گذاشت.
به تعبیر آیتالله جوادیآملی حکمت متعالیه مبتنی بر سه پایه عقل و وحی و عرفان است. بنابراین عقلانیت وحیانی نکتهای است که از نخستین روزهای فلسفه مقابل ماست. این اندیشه در میان شیعه بیشتر متبلور شده است. ما عدلیه هستیم، نه معتزله و نه اشاعره. عدلیه نه فقط بر این باور است که خداوند عادل است بلکه عدالت بهعنوان نظریهای عمومی در تشیع حاکم است و شریعت مطابق عدالت عقلانی است». او افزود: «در این جلسه نامی از آیتالله جوادیآملی برده شد. در تاریخ اندیشه اسلامی کسانی که جامع منقول و معقول باشند زیاد نیستند. یکی از این چهرهها آخوند خراسانی است که نزد حاجیسبزواری فلسفه خوانده بود. بنده مدیون آیتالله جوادیآملی هستم و سالهاست از حضورشان استفاده میکنم. ایشان شاگرد پدرم بودند و از چیزهایی که از درس ایشان مانده تقریرات آیتالله جوادیآملی است. بنده سرسپرده ایشان هستم و دستشان را میبوسم.
ایشان انصافا از نوادر عصر ماست که جامع منقول و معقول است. آیتالله جوادیآملی در جامعهای زیست میکند که با فقه اداره میشود. در قانون اساسی ۱۰ عنوان پست کلیدی به فقیهان سپرده شده است. بنده خطاب به آیتالله جوادیآملی میگویم شما که مدعی عقلانیت وحیانی هستید مسئولیت زیادی برعهده شماست. اگر میدانید امروز در جامعه با چه مشکلاتی روبهرو هستیم چرا اظهارنظر نمیفرمایید؟ ایشان در کتاب حقوقبشر مینویسد کرامت بشری فقط یک امر هستیگونه نیست که در درون بشر به ودیعت گذاشته شده باشد، بلکه قطعا باید این هستی را در بایستیها لحاظ کرد».
چند روز پیش آیتالله جوادیآملی در دیدار فرماندهان نیروی هوایی گفته بود: «اولین وظیفه نیروی انتظامی این است که کشور را امن کند، نه امنیتی! عنایت ما باید به امنکردن کشور باشد؛ کشوری امن است که اکثریت قاطع مردم آن نه بیراهه بروند و نه راه کسی را ببندند. با فشار مردم را ساکتکردن نتیجه تلخ دارد؛ بنابراین باید با نشاط مردم را ساکن، نه ساکت کرد! ما باید بین سکوت و سکون فرق بگذاریم. آن سکینت است که پشتوانه ملت است و ما باید آن را در جامعه ایجاد کنیم. در قرآن کریم ذات اقدس الهی فرمود هرگز خدا شما را تنها نمیگذارد، برای اینکه شما مجاهدت کردید، برای اینکه شما کار کردید، ملت بیکار را خدا رها میکند. خداوند به ملتی که کار میکند فرموده است من شما را رها نمیکنم. شما باید چپاولگرها را شناسایی کنید و قبل از اینکه شروع به کار کنند، توطئه آنها را خنثی کنید، نه اینکه فقط کشف جرم کنید؛ بلکه باید دفع جرم کنید! در حقیقت باید از جُرم جلوگیری کنیم نه اینکه فقط جرم واقعشده را کشف کنیم».
شرق: آیتالله محقق داماد از آیتالله جوادیآملی درخواست کرده است که درباره مسائل و مشکلات جامعه اظهارنظر کند. او در همایش عقلانیت وحیانی خطاب به آیتالله جوادیآملی گفت: «اگر میدانید امروز در جامعه با چه مشکلاتی روبهرو هستیم، چرا اظهارنظر نمیفرمایید؟» آیتالله جوادیآملی چندی پیش در دیدار فرماندهان نیروی هوایی گفته بود: «با فشار مردم را ساکتکردن نتیجه تلخ دارد».
به گزارش «انتخاب»، محقق داماد روز گذشته سخنانش را با اشاراتی به جریانهای فلسفی آغاز کرد و گفت: «این کملطفی است که در رسالههای عرفانی ابنسینا تردید کنند و بگویند تحولی در وجود ابنسینا پدید آمد که مقاماتالعارفین اشارات را نوشت. فارابی و ابنسینا فیلسوفان مسلمان هستند. ایشان به وحی معتقدند و بر این باورند که عقل و وحی با هم سازگاری دارد. قدم به قدم در تاریخ فلسفه این قضیه متبلور و روشن میشود. این جریان ادامه داشت تا اینکه ملاصدرا راه نویی را تأسیس کرد. صدرا فلک را سقف شکافت و حکمتی به نام حکمت متعالیه را بنیان گذاشت.
به تعبیر آیتالله جوادیآملی حکمت متعالیه مبتنی بر سه پایه عقل و وحی و عرفان است. بنابراین عقلانیت وحیانی نکتهای است که از نخستین روزهای فلسفه مقابل ماست. این اندیشه در میان شیعه بیشتر متبلور شده است. ما عدلیه هستیم، نه معتزله و نه اشاعره. عدلیه نه فقط بر این باور است که خداوند عادل است بلکه عدالت بهعنوان نظریهای عمومی در تشیع حاکم است و شریعت مطابق عدالت عقلانی است». او افزود: «در این جلسه نامی از آیتالله جوادیآملی برده شد. در تاریخ اندیشه اسلامی کسانی که جامع منقول و معقول باشند زیاد نیستند. یکی از این چهرهها آخوند خراسانی است که نزد حاجیسبزواری فلسفه خوانده بود. بنده مدیون آیتالله جوادیآملی هستم و سالهاست از حضورشان استفاده میکنم. ایشان شاگرد پدرم بودند و از چیزهایی که از درس ایشان مانده تقریرات آیتالله جوادیآملی است. بنده سرسپرده ایشان هستم و دستشان را میبوسم.
ایشان انصافا از نوادر عصر ماست که جامع منقول و معقول است. آیتالله جوادیآملی در جامعهای زیست میکند که با فقه اداره میشود. در قانون اساسی ۱۰ عنوان پست کلیدی به فقیهان سپرده شده است. بنده خطاب به آیتالله جوادیآملی میگویم شما که مدعی عقلانیت وحیانی هستید مسئولیت زیادی برعهده شماست. اگر میدانید امروز در جامعه با چه مشکلاتی روبهرو هستیم چرا اظهارنظر نمیفرمایید؟ ایشان در کتاب حقوقبشر مینویسد کرامت بشری فقط یک امر هستیگونه نیست که در درون بشر به ودیعت گذاشته شده باشد، بلکه قطعا باید این هستی را در بایستیها لحاظ کرد».
چند روز پیش آیتالله جوادیآملی در دیدار فرماندهان نیروی هوایی گفته بود: «اولین وظیفه نیروی انتظامی این است که کشور را امن کند، نه امنیتی! عنایت ما باید به امنکردن کشور باشد؛ کشوری امن است که اکثریت قاطع مردم آن نه بیراهه بروند و نه راه کسی را ببندند. با فشار مردم را ساکتکردن نتیجه تلخ دارد؛ بنابراین باید با نشاط مردم را ساکن، نه ساکت کرد! ما باید بین سکوت و سکون فرق بگذاریم. آن سکینت است که پشتوانه ملت است و ما باید آن را در جامعه ایجاد کنیم. در قرآن کریم ذات اقدس الهی فرمود هرگز خدا شما را تنها نمیگذارد، برای اینکه شما مجاهدت کردید، برای اینکه شما کار کردید، ملت بیکار را خدا رها میکند. خداوند به ملتی که کار میکند فرموده است من شما را رها نمیکنم. شما باید چپاولگرها را شناسایی کنید و قبل از اینکه شروع به کار کنند، توطئه آنها را خنثی کنید، نه اینکه فقط کشف جرم کنید؛ بلکه باید دفع جرم کنید! در حقیقت باید از جُرم جلوگیری کنیم نه اینکه فقط جرم واقعشده را کشف کنیم».