آینه
اعتماد
معاني تغيير عادلالجبير
محمد عربشاهي: مشخص است كه مسائل عربستان و ايران در پي تحولات عراق، جنگ سوريه، جنگ يمن، ناآرامي سياسي لبنان و حتي اختلافات در خليج فارس، يك فاز رقابت راهبردي در سطح منطقه را تجربه ميكند. براي همين اگر بپذيريم كه تغيير وزير خارجه نشانهاي از تغيير در سياستها- اگرچه تاكتيكي- در خصوص كانونهاي تحولات در منطقه است، پس اگر ما توقعي از اين تغيير براي تأثير در روابط دوجانبه هم نداشته باشيم اما بايد در سطح منطقه-كه در واقع عامل افزايش و پيچيدهترشدن اختلافات ما با عربستان است- منتظر تغييراتي در سياست عربستان باشيم. بنابراين آنچه در اين مرحله حائز اهميت است، شناخت اين تغييرات و نقشآفريني آن در تنظيم مناسبات و رفتارهاي منطقهاي دو كشور در قبال يكديگر و ديگر همسايگان و تغييرات احتمالي در روند پروندههاي جاري در منطقه است.
ایران
اعتراضات اجتماعی با گفتمان سیاسی
علیاصغر سعیدی: تقریبا از اواسط دولت آقای احمدینژاد یعنی از سال ۸۸ به بعد ما با اعتراضات کارگری روبهرو بودیم. آنها بیشتر حقوق صنفی، یعنی ابتداییترین حقوق خودشان را مطالبه میکردند. این بسیار مهم است که تمام خواسته آنها اصل حقوقشان بود. این وضعیت را اگر با اعتراضات صنفی سال ۱۳۲۳ مقایسه کنید، میبینید که در آن زمان در کارخانجات اصفهان، کارگران حقوق دریافت میکردند ولی به مسائل دیگری مانند افزایش حقوق، اضافه کار، حق بیمه و... اعتراض داشتند. این خود نشان میدهد که سطح مطالبات صنفی هم در سال گذشته بسیار نازل بوده است. عده زیادی از معترضان هم مالباختگان مؤسسات مالی و اعتباری بودند که اینها هم به عدم ثبات و پایداری سیاستهای اقتصادی و اجتماعی در قبال سیاستهای پولی برمیگردد. بخش دیگری از اعتراضات هم معطوف به مشکلات محیط زیستی از جمله مسائل کمبود آب بود. این چند مسئله نشان میدهد که اعتراضات سال گذشته بیشتر اجتماعی بود که اثرات ناگزیری نیز از خود بر جای گذاشت. این اثرات اقتصاد کلان را با خود درگیر کرد و ما هنوز با آنها درگیر هستیم. در طی یک اعتراض، اثرات اهداف در گروههای مختلف متفاوت است. ممکن است در بین
کارگران صنفی، در بین مردم اقتصادی و در بین دانشجویان اجتماعی باشد ولی وقتی که تمام آنها به صورت جمعی نمایان میشود، چهرهای که از خود نشان میدهد، سیاسی است. این چهره سیاسی، موجب ناامنی و بیثباتی میشود.
آرمان
«گفتوگوي ملي» پس از برجام ادامه نيافت
شهربانو امانی، فعال سیاسی اصلاحطلب: شورای عالی اصلاحطلبان برای رسیدگی به این موضوع باید به یک اجماع و تصمیم حداکثری برسد. اصلاحطلبان در هر شرایطی این اصل را بر خود تعریف کردهاند که از چشم مردم نباید فرار کرد و در هر قسمتی که اشتباه کردهاند باید پای آن بایستند کما اینکه در گذشته هم شاهد بودید که بزرگان اصلاحطلب در هر قسمتی که اشتباهی رخ داده آن را پذیرفته و سعی در اصلاح امور داشتند. خردمندی و هوشمندی مردم ایران بوده که این کشور را سرپا نگاه داشته است. در بخشی از تصمیمگیریها و تصمیمسازیها باید دولت پاسخگو باشد، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد. به طور مثال میتوان به وزارتخانهها و شرکتهای دولتی اشاره کرد. 1800 نیرو در شرکت نفت و گاز مشغول چه فعالیتی هستند که رئیس کمیسیون انرژی گفته برای تحقق پیوست فرهنگی است؛ مگر پیوست فرهنگی با لباس است؟ پیوست اجتماعی-فرهنگی دارای شاخصهای خود است و انتظاری که از عملکرد قوی دولت بر دولت دوازدهم بود محقق نشده است. اصلاحطلبان آن بخش از هزینه را که باید بپردازند قطعا میپردازند. قدرت پنهان که از منابع مالی، رسانه و... در اختیار دارد قطعا بیکار ننشسته است.
آفتاب
چرایی عدم فرهنگ عذرخواهی در مسئولان
علی تاجرنیا نماینده اسبق مجلس: در کشورهایی نظیر کره جنوبی به دلیل یک رفتار اشتباه از مردم عذرخواهی میشود اما در ایران نه! به نظر میرسد عذرخواهی از سوی مسئولان در چنین ساختاری به این دلیل است که در این کشورها صاحبان قدرت و دولتها نیازمند مردم هستند به همین دلیل هم رفتاری متواضعانه با شهروندان خود دارند. زیرا در این کشورها سرمایه عظیم ملی مانند نفت وجود ندارد که دولت را این چنین قدرتمند کند. در این کشورها حکومترانها قدرت خود را از مردم میگیرند به همین دلیل هم نسبت به رفتارشان پاسخگو هستند. بنابراین عدم عذرخواهی مسئولان از مردم به دو دلیل نخست ساختار و سپس فرهنگ عدم احساس وظیفه در کشور باز میگردد. زیرا امروز جای حق و تکلیف وارونه شده است و به جای پاسخگویی مسئولان به مردم، بیشتر مسئولان به دنبال پرسش و پاسخ از افکار عمومی هستند و مردمی که باید صاحب حق پرسش باشند را مکلف و ناگزیر به اجرای برخی مسائل میکنند. ازاینرو، رفتارهایی نظیر رفتار نماینده سراوان نیز ناشی از این مهم است.
اعتماد
معاني تغيير عادلالجبير
محمد عربشاهي: مشخص است كه مسائل عربستان و ايران در پي تحولات عراق، جنگ سوريه، جنگ يمن، ناآرامي سياسي لبنان و حتي اختلافات در خليج فارس، يك فاز رقابت راهبردي در سطح منطقه را تجربه ميكند. براي همين اگر بپذيريم كه تغيير وزير خارجه نشانهاي از تغيير در سياستها- اگرچه تاكتيكي- در خصوص كانونهاي تحولات در منطقه است، پس اگر ما توقعي از اين تغيير براي تأثير در روابط دوجانبه هم نداشته باشيم اما بايد در سطح منطقه-كه در واقع عامل افزايش و پيچيدهترشدن اختلافات ما با عربستان است- منتظر تغييراتي در سياست عربستان باشيم. بنابراين آنچه در اين مرحله حائز اهميت است، شناخت اين تغييرات و نقشآفريني آن در تنظيم مناسبات و رفتارهاي منطقهاي دو كشور در قبال يكديگر و ديگر همسايگان و تغييرات احتمالي در روند پروندههاي جاري در منطقه است.
ایران
اعتراضات اجتماعی با گفتمان سیاسی
علیاصغر سعیدی: تقریبا از اواسط دولت آقای احمدینژاد یعنی از سال ۸۸ به بعد ما با اعتراضات کارگری روبهرو بودیم. آنها بیشتر حقوق صنفی، یعنی ابتداییترین حقوق خودشان را مطالبه میکردند. این بسیار مهم است که تمام خواسته آنها اصل حقوقشان بود. این وضعیت را اگر با اعتراضات صنفی سال ۱۳۲۳ مقایسه کنید، میبینید که در آن زمان در کارخانجات اصفهان، کارگران حقوق دریافت میکردند ولی به مسائل دیگری مانند افزایش حقوق، اضافه کار، حق بیمه و... اعتراض داشتند. این خود نشان میدهد که سطح مطالبات صنفی هم در سال گذشته بسیار نازل بوده است. عده زیادی از معترضان هم مالباختگان مؤسسات مالی و اعتباری بودند که اینها هم به عدم ثبات و پایداری سیاستهای اقتصادی و اجتماعی در قبال سیاستهای پولی برمیگردد. بخش دیگری از اعتراضات هم معطوف به مشکلات محیط زیستی از جمله مسائل کمبود آب بود. این چند مسئله نشان میدهد که اعتراضات سال گذشته بیشتر اجتماعی بود که اثرات ناگزیری نیز از خود بر جای گذاشت. این اثرات اقتصاد کلان را با خود درگیر کرد و ما هنوز با آنها درگیر هستیم. در طی یک اعتراض، اثرات اهداف در گروههای مختلف متفاوت است. ممکن است در بین
کارگران صنفی، در بین مردم اقتصادی و در بین دانشجویان اجتماعی باشد ولی وقتی که تمام آنها به صورت جمعی نمایان میشود، چهرهای که از خود نشان میدهد، سیاسی است. این چهره سیاسی، موجب ناامنی و بیثباتی میشود.
آرمان
«گفتوگوي ملي» پس از برجام ادامه نيافت
شهربانو امانی، فعال سیاسی اصلاحطلب: شورای عالی اصلاحطلبان برای رسیدگی به این موضوع باید به یک اجماع و تصمیم حداکثری برسد. اصلاحطلبان در هر شرایطی این اصل را بر خود تعریف کردهاند که از چشم مردم نباید فرار کرد و در هر قسمتی که اشتباه کردهاند باید پای آن بایستند کما اینکه در گذشته هم شاهد بودید که بزرگان اصلاحطلب در هر قسمتی که اشتباهی رخ داده آن را پذیرفته و سعی در اصلاح امور داشتند. خردمندی و هوشمندی مردم ایران بوده که این کشور را سرپا نگاه داشته است. در بخشی از تصمیمگیریها و تصمیمسازیها باید دولت پاسخگو باشد، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد. به طور مثال میتوان به وزارتخانهها و شرکتهای دولتی اشاره کرد. 1800 نیرو در شرکت نفت و گاز مشغول چه فعالیتی هستند که رئیس کمیسیون انرژی گفته برای تحقق پیوست فرهنگی است؛ مگر پیوست فرهنگی با لباس است؟ پیوست اجتماعی-فرهنگی دارای شاخصهای خود است و انتظاری که از عملکرد قوی دولت بر دولت دوازدهم بود محقق نشده است. اصلاحطلبان آن بخش از هزینه را که باید بپردازند قطعا میپردازند. قدرت پنهان که از منابع مالی، رسانه و... در اختیار دارد قطعا بیکار ننشسته است.
آفتاب
چرایی عدم فرهنگ عذرخواهی در مسئولان
علی تاجرنیا نماینده اسبق مجلس: در کشورهایی نظیر کره جنوبی به دلیل یک رفتار اشتباه از مردم عذرخواهی میشود اما در ایران نه! به نظر میرسد عذرخواهی از سوی مسئولان در چنین ساختاری به این دلیل است که در این کشورها صاحبان قدرت و دولتها نیازمند مردم هستند به همین دلیل هم رفتاری متواضعانه با شهروندان خود دارند. زیرا در این کشورها سرمایه عظیم ملی مانند نفت وجود ندارد که دولت را این چنین قدرتمند کند. در این کشورها حکومترانها قدرت خود را از مردم میگیرند به همین دلیل هم نسبت به رفتارشان پاسخگو هستند. بنابراین عدم عذرخواهی مسئولان از مردم به دو دلیل نخست ساختار و سپس فرهنگ عدم احساس وظیفه در کشور باز میگردد. زیرا امروز جای حق و تکلیف وارونه شده است و به جای پاسخگویی مسئولان به مردم، بیشتر مسئولان به دنبال پرسش و پاسخ از افکار عمومی هستند و مردمی که باید صاحب حق پرسش باشند را مکلف و ناگزیر به اجرای برخی مسائل میکنند. ازاینرو، رفتارهایی نظیر رفتار نماینده سراوان نیز ناشی از این مهم است.