|

ظريف: امنيت ما به داخل وابسته است

وزرای خارجه در یک قاب

روز گذشته نشست بررسي سياست خارجي 40ساله جمهوري اسلامي با حضور وزراي خارجه بعد از پيروزي انقلاب و سفرا و نمايندگي‌هاي مقيم تهران در محل مرکز مطالعات سياسي و بين‌المللي برگزار شد. در اين نشست، محمدجواد ظريف، علي‌اکبر ولايتي، کمال خرازي و منوچهر متکي به سخنراني پرداختند.به گزارش ايرنا، محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه با اشاره به اينکه جمهوري اسلامي علاوه بر اصل عزت، حکمت و مصلحت دو مبناي درون‌زايي و برون‌گرايي را در سطح جهان دنبال مي‌کند، گفت: آغوش جمهوري اسلامي براي ارتباطات بين‌المللي باز است و براي هيچ کشوري تهديد نيست. ما با هيچ کجا سر جنگ نداريم، اما از خودمان با قدرت دفاع مي‌کنيم.محمدجواد ظريف با تأکيد بر اينکه مردم به عنوان پايه‌هاي اصلي اقتدار و امنيت ايران فشارهاي دشمن را خنثي مي‌کنند، گفت: اين ملت وقتي پاي مصالح ملي و امنيت ملي به ميان مي‌آيد، زير باران و برف در خيابان حضور مي‌يابند و نمايشي را در مقابل جهانيان نشان مي‌دهند که بي‌سابقه است.وي ادامه داد: اين مردم هستند که علي‌رغم همه کاستي‌هاي ما و علي‌رغم همه فشارهايي که هم به خاطر مشکلات مديريتي و هم تحريم‌هاي خارجي دارند، ايستاده‌اند.ظريف ادامه داد: مردم پايه اقتدار اين حکومت هستند و براي همين هم هست که براي ما رعايت حقوق اين مردم تنها يک امر اخلاقي نيست، بلکه يک ضرورت امنيت ملي است. ما به چيز ديگري جز مردم وابسته نيستيم.وي تصريح کرد: ما بدون مردم هيچ هستيم و با اين مردم همه چيز هستيم، اين قاعده اول جمهوري اسلامي است؛ ما توانستيم استقلال، توسعه، امنيت و آرامش خودمان را با اتکا به مردم به دست بياوريم و حفظ کنيم.رئيس دستگاه ديپلماسي کشور گفت: بولتون چه فکر مي‌کند که اعلام مي‌کند سال ۲۰۱۹ ما در ايران جشن مي‌گيريم، اين ملت، مبناي انقلاب و مبناي قدرت ماست و تا زماني که اين ملت همراه است، ما درون‌زا هستيم؛ يعني امنيت ما به داخل وابسته است.ظريف اظهار كرد: هيچ‌کس از دولت‌هاي شما نمي‌تواند بگويد اگر حمايت ما نبود، شما به زبان انگليسي يا روسي يا عربي صحبت مي‌کرديد، هيچ‌کس نمي‌تواند و اين براي ملت ايران بزرگ‌ترين افتخار است براي اينکه امنيت ما از داخل نشئت مي‌گيرد.وزير امور خارجه خاطرنشان کرد: ما نه‌تنها به حمايت خارجي براي امنيت نياز نداريم، بلکه علي‌رغم فشار خارجي پيشرفت و توسعه‌مان از داخل نشئت مي‌گيرد. اگر روزي درهاي همکاري با ما را ببندند مردم ما نابود نمي‌شوند، ضمن اينکه علاقه نداريم اين اتفاق بيفتد.رئيس دستگاه سياست خارجي ادامه داد: همه دوستاني که سياست خارجي ايران را دنبال مي‌کنند، ضروري است متوجه شوند که ما همه چيز را از اين مردم داريم، نگاه ما براي امنيت، توسعه و پيشرفت داخلي است و هر چقدر بر ما فشار بياورند، اتکاي ما بر مردم بيشتر و ايستادگي مردم بيشتر مي‌شود.ظريف خطاب به سفرا و نمايندگي‌هاي حاضر در نشست ادامه داد: ديروز ديديد؛ به پايتخت‌هايتان گزارش کنيد که اين مردم تا کجا پاي انقلاب ايستادند. چند نفر از شما در گزارش روز قبل از آن نوشته بوديد که اين مقدار شرکت مي‌کنند. همه نوشتيد ايران چهار روز تعطيلي دارد، نوشتيد مردم دچار فشار اقتصادي هستند. مردم ناراضي هستند، ديديد که چگونه به خيابان‌ها آمدند.وي گفت: بنويسيد با فشار اين مردم را از دولتشان نمي‌توانيد جدا کنيد و فشار اثر عکس دارد، به خاطر اينکه ما اين کشور را بر مبناي درون‌زايي اداره مي‌کنيم و اين عنصر اصلي اقتدار ماست.
فشار بر ايران اثر عکس دارد
وزير امور خارجه افزود: اين نکته را باور کنيد؛ هم ما به عنوان کارگزار و هم شما به عنوان دوستان ما و هم دولت‌هاي شما به عنوان دولت‌هاي دوست ما باور کنيد که با فشار ممکن است روي بعضي از دوستان دولت‌هاي غربي اثر بگذاريد و اتفاقاتي بيفتد، اما روي ايران اثر عکس دارد.ظريف ادامه داد: ايران به فشار پاسخ نمي‌دهد، ايران به تکريم و احترام پاسخ مي‌دهد، ايران به موقعيت برابر پاسخ مي‌دهد، به خاطر اينکه اين انقلاب آنچه براي ما آورده مهم‌ترين عامل است عامل درون‌زايي است و گفتمان ما درون‌زاست و حرف جديد داريم.
ايده قطع‌نامه 598 را دنبال مي‌کنيم
وي در ادامه يادآور شد: امپراتوري جهاني ما از دوران کل عمر بعضي کشورها بيشتر است اما دنبال تعامل هستيم. دنبال روابط مبتني بر احترام متقابل هستيم. در زمان دکتر ولايتي آن زمان که من هنوز دانشجو بودم و يک کارمند ساده محلي، نامه برقراري يک سيستم امنيت جمعي در خليج فارس توسط ولايتي که من افتخار آن را دارم که پيش‌نويس آن را تهيه کردم، به دبيرکل سازمان ملل متحد در سال 1985 داده شد. امروز هم که ما مي‌گوييم مي‌خواهيم مجمع گفت‌وگوي منطقه‌اي را در خليج فارس بنيان‌گذاري کنيم، همان ايده را دنبال مي‌کنيم؛ همان ايده‌اي که در قطع‌نامه 598 است.
تشريح سياست منطقه‌اي
ظريف همچنين گفت: اينکه ما در اين منطقه نمي‌پذيريم کسي بخواهد قدرت سلطه‌گر باشد، براي اين است که نه خودمان دنبال قدرت سلطه‌گري هستيم و هم نمي‌پذيريم ديگري سلطه‌گر شود که اين را هم تاريخ ما شهادت مي‌دهد.وي ادامه داد: ايران يک سياست منسجم دارد و آن اين است که تعامل‌گرايي و خواستاربودن روابط سازنده در منطقه يکي از مباني اصلي روابط ماست. ما نيازمند روابط خوب در منطقه هستيم، ضمن اينکه قدرتمان را از داخل مي‌گيريم. اما با اين قدرت داخلي نيازمند روابط خوب منطقه‌اي هستيم. اين روابط چه در خليج فارس، چه در همسايگان شمالي، چه در همسايگان شرقي و غربي باشد؛ ما با همه روابط خوب مي‌خواهيم. رئيس دستگاه سياست خارجي کشور افزود: امروز ما خوشحاليم که با بسياري از همسايگانمان روابطي داريم که در تاريخ اين‌گونه روابط را نداشتيم. روابط ما با روسيه، ترکيه، پاکستان، عراق و برخي کشورهاي خليج فارس بي‌نظير است و ما اين روابط را با عربستان و امارات مي‌خواهيم. ما به‌جز يک استثنا هيچ مشکلي در داشتن روابط معقول با دنيا نداريم.
بسياري از دلايل نفوذ ما در منطقه اشتباهات غرب است
او با تأکيد بر اينکه بسياري از دلايل نفوذ ما در منطقه اشتباهات غرب است، گفت: اگر غرب اشتباه نکرده بود و از صدام حمايت نکرده بود، اگر غربي‌ها اشتباه نکرده بودند و نمي‌خواستند سيستم‌هاي حکومتي در کشورهاي اين منطقه را سرنگون کنند، امروز ما اين نفوذي را که داريم، نداشتيم. بنابراين اگر شما اشتباه کرديد و ما درست انتخاب کرديم، چرا ما را ملامت مي‌کنيد.او در ادامه به سفر خود در هفته‌هاي گذشته به عراق و لبنان اشاره کرد و افزود: بعيد مي‌دانم وزير خارجه‌اي بتواند ادعا کند که به اين کشورها سفر مي‌کند و اين‌قدر مورد لطف اين مردم قرار مي‌گيرد که ما به مقاومت آنها افتخار مي‌کنيم.ظريف با بيان اينکه ما هيچ منتي سر مردم عراق، لبنان و سوريه نداريم، گفت: ما به مقاومت مردم عراق، سوريه و لبنان افتخار مي‌کنيم، ما به مقاومت فلسطين افتخار مي‌کنيم. ما افتخار مي‌کنيم که به‌خاطر فلسطين تحت‌فشار هستيم، به خاطر اينکه آنهايي که خودشان را با رژيم صهيونيستي متحد کردند، در منطقه جايي ندارند، آنهايي که امروز دارند تلاش مي‌کنند از طريق يک اتحاد پوشالي با نتانياهو به حکمراني برسند، دارند بر باد خانه مي‌سازند.
ولايتي: مقاومت در برابر آمريکا تنها راه پيش‌روست
علي‌اکبر ولايتي، وزير خارجه کابينه هاشمي‌رفسنجاني هم در اين نشست گفت: انسجام اين ملت و صيانت از وحدت آن يک وظيفه شرعي، اخلاقي، وجداني و ملي است و هر ندايي که بخواهد به وحدت آسيب وارد کند، با عکس‌العمل تند ملت مواجه خواهد شد. بنابراين انتظار مردم از نخبگان پرهيز از ورود به هر مبحثي است که بخواهد با اختلاف‌افکني اميد مردم ايران را هدف قرار دهد. ولايتي مقاومت در برابر رفتار ظالمانه و مستکبرانه نظام سلطه، به‌ويژه آمريکا را تنها راه پيش‌رو دانست و تأکيد کرد: تحريم و محاصره ظالمانه و غيرقانوني آمريکا و رفتار ناپسند اروپا از سوي ملت ايران پذيرفته نيست.
خرازي: نفوذ ما اجباري نيست
سيدکمال خرازي، وزير امور خارجه دولت اصلاحات نيز گفت: شعار نه شرقي، نه غربي، سرلوحه سياست خارجي جمهوري اسلامي بوده و خواهد بود و هر کشوري که از ما کمک خواسته و مورد تجاوز ديگران قرار گرفته به آن کمک کرده‌ايم. موقعي که رژيم عراق کويت را اشغال کرد، ما اولين کشوري بوديم که آن را محکوم کرديم يا در زماني که در ترکيه کودتا شد، ما اولين کشور بوديم که آن را محکوم کرديم.او اضافه کرد: بنابراين تنها مسئله امنيت ايران نيست بلکه امنيت کشورهاي ديگر هم براي ما مهم است و اگر کسي از ما کمک بخواهد، دريغ نخواهيم کرد.رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي گفت: نفوذ ما اجباري نيست که با تسخير ديگر کشورها شکل گرفته باشد، بلکه نفوذ ما معنوي است. وقتي به ديگران کمک کنيد، نفوذ پيدا مي‌کنيد و اين امري طبيعي است. ما کشورهاي ديگر را تسخير نکرده‌ايم.او ادامه داد: از ما سؤال مي‌کنند که ايران چهار پايتخت عربي را تسخير کرده است، ما کجا تسخير کرده‌ايم، ما قلب‌هاي انسان‌ها را تسخير کرده‌ايم و هرکس به مردم خدمت مي‌کند، در قلب‌هاي آنها نفوذ مي‌کند و ما قلب مردم عراق و سوريه و يمن را تسخير کرده‌ايم و اين افتخار ما است.
متکي: اوباما شعار انتخاباتي خود را از مذاکرات ما به دست آورد
منوچهر متکي، وزير خارجه کابينه محمود احمدي‌نژاد يادآور شد: وقتي مقامات آمريکايي بعد از حمله بدون مجوز از شوراي امنيت به عراق در اين کشور مستأصل شدند، جيمز بيکر و لي هميلتون از سوي دو حزب جمهوري‌خواه و دموکرات مأمور بررسي‌کننده عدم توفيق آمريکا در عراق مي‌شوند.او افزود: آنها گزارشي تقريبا 150صفحه‌اي تهيه مي‌کنند که بخش‌هايي از آن منتشر شد. از جمهوري اسلامي درخواست مذاکره مي‌کنند و ايران نمي‌پذيرد. مقامات عراقي به رهبر معظم انقلاب نامه مي‌نويسند و درخواست مي‌کنند که به‌خاطر عراق مذاکره با آمريکا را درباره اين کشور داشته باشيد و سه دور مذاکره در دوران جورج بوش پسر انجام شد.وزير پيشين امور خارجه اضافه کرد: در اين مذاکرات چرايي عدم توفيق آمريکا را به آنها گوشزد کرديم که آقاي اوباما از اين حادثه شعار انتخابات خود را تنظيم مي‌کند که اگر من انتخاب شوم، در سال 2011 نيروهاي آمريکايي را از عراق خارج مي‌کنم.

روز گذشته نشست بررسي سياست خارجي 40ساله جمهوري اسلامي با حضور وزراي خارجه بعد از پيروزي انقلاب و سفرا و نمايندگي‌هاي مقيم تهران در محل مرکز مطالعات سياسي و بين‌المللي برگزار شد. در اين نشست، محمدجواد ظريف، علي‌اکبر ولايتي، کمال خرازي و منوچهر متکي به سخنراني پرداختند.به گزارش ايرنا، محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه با اشاره به اينکه جمهوري اسلامي علاوه بر اصل عزت، حکمت و مصلحت دو مبناي درون‌زايي و برون‌گرايي را در سطح جهان دنبال مي‌کند، گفت: آغوش جمهوري اسلامي براي ارتباطات بين‌المللي باز است و براي هيچ کشوري تهديد نيست. ما با هيچ کجا سر جنگ نداريم، اما از خودمان با قدرت دفاع مي‌کنيم.محمدجواد ظريف با تأکيد بر اينکه مردم به عنوان پايه‌هاي اصلي اقتدار و امنيت ايران فشارهاي دشمن را خنثي مي‌کنند، گفت: اين ملت وقتي پاي مصالح ملي و امنيت ملي به ميان مي‌آيد، زير باران و برف در خيابان حضور مي‌يابند و نمايشي را در مقابل جهانيان نشان مي‌دهند که بي‌سابقه است.وي ادامه داد: اين مردم هستند که علي‌رغم همه کاستي‌هاي ما و علي‌رغم همه فشارهايي که هم به خاطر مشکلات مديريتي و هم تحريم‌هاي خارجي دارند، ايستاده‌اند.ظريف ادامه داد: مردم پايه اقتدار اين حکومت هستند و براي همين هم هست که براي ما رعايت حقوق اين مردم تنها يک امر اخلاقي نيست، بلکه يک ضرورت امنيت ملي است. ما به چيز ديگري جز مردم وابسته نيستيم.وي تصريح کرد: ما بدون مردم هيچ هستيم و با اين مردم همه چيز هستيم، اين قاعده اول جمهوري اسلامي است؛ ما توانستيم استقلال، توسعه، امنيت و آرامش خودمان را با اتکا به مردم به دست بياوريم و حفظ کنيم.رئيس دستگاه ديپلماسي کشور گفت: بولتون چه فکر مي‌کند که اعلام مي‌کند سال ۲۰۱۹ ما در ايران جشن مي‌گيريم، اين ملت، مبناي انقلاب و مبناي قدرت ماست و تا زماني که اين ملت همراه است، ما درون‌زا هستيم؛ يعني امنيت ما به داخل وابسته است.ظريف اظهار كرد: هيچ‌کس از دولت‌هاي شما نمي‌تواند بگويد اگر حمايت ما نبود، شما به زبان انگليسي يا روسي يا عربي صحبت مي‌کرديد، هيچ‌کس نمي‌تواند و اين براي ملت ايران بزرگ‌ترين افتخار است براي اينکه امنيت ما از داخل نشئت مي‌گيرد.وزير امور خارجه خاطرنشان کرد: ما نه‌تنها به حمايت خارجي براي امنيت نياز نداريم، بلکه علي‌رغم فشار خارجي پيشرفت و توسعه‌مان از داخل نشئت مي‌گيرد. اگر روزي درهاي همکاري با ما را ببندند مردم ما نابود نمي‌شوند، ضمن اينکه علاقه نداريم اين اتفاق بيفتد.رئيس دستگاه سياست خارجي ادامه داد: همه دوستاني که سياست خارجي ايران را دنبال مي‌کنند، ضروري است متوجه شوند که ما همه چيز را از اين مردم داريم، نگاه ما براي امنيت، توسعه و پيشرفت داخلي است و هر چقدر بر ما فشار بياورند، اتکاي ما بر مردم بيشتر و ايستادگي مردم بيشتر مي‌شود.ظريف خطاب به سفرا و نمايندگي‌هاي حاضر در نشست ادامه داد: ديروز ديديد؛ به پايتخت‌هايتان گزارش کنيد که اين مردم تا کجا پاي انقلاب ايستادند. چند نفر از شما در گزارش روز قبل از آن نوشته بوديد که اين مقدار شرکت مي‌کنند. همه نوشتيد ايران چهار روز تعطيلي دارد، نوشتيد مردم دچار فشار اقتصادي هستند. مردم ناراضي هستند، ديديد که چگونه به خيابان‌ها آمدند.وي گفت: بنويسيد با فشار اين مردم را از دولتشان نمي‌توانيد جدا کنيد و فشار اثر عکس دارد، به خاطر اينکه ما اين کشور را بر مبناي درون‌زايي اداره مي‌کنيم و اين عنصر اصلي اقتدار ماست.
فشار بر ايران اثر عکس دارد
وزير امور خارجه افزود: اين نکته را باور کنيد؛ هم ما به عنوان کارگزار و هم شما به عنوان دوستان ما و هم دولت‌هاي شما به عنوان دولت‌هاي دوست ما باور کنيد که با فشار ممکن است روي بعضي از دوستان دولت‌هاي غربي اثر بگذاريد و اتفاقاتي بيفتد، اما روي ايران اثر عکس دارد.ظريف ادامه داد: ايران به فشار پاسخ نمي‌دهد، ايران به تکريم و احترام پاسخ مي‌دهد، ايران به موقعيت برابر پاسخ مي‌دهد، به خاطر اينکه اين انقلاب آنچه براي ما آورده مهم‌ترين عامل است عامل درون‌زايي است و گفتمان ما درون‌زاست و حرف جديد داريم.
ايده قطع‌نامه 598 را دنبال مي‌کنيم
وي در ادامه يادآور شد: امپراتوري جهاني ما از دوران کل عمر بعضي کشورها بيشتر است اما دنبال تعامل هستيم. دنبال روابط مبتني بر احترام متقابل هستيم. در زمان دکتر ولايتي آن زمان که من هنوز دانشجو بودم و يک کارمند ساده محلي، نامه برقراري يک سيستم امنيت جمعي در خليج فارس توسط ولايتي که من افتخار آن را دارم که پيش‌نويس آن را تهيه کردم، به دبيرکل سازمان ملل متحد در سال 1985 داده شد. امروز هم که ما مي‌گوييم مي‌خواهيم مجمع گفت‌وگوي منطقه‌اي را در خليج فارس بنيان‌گذاري کنيم، همان ايده را دنبال مي‌کنيم؛ همان ايده‌اي که در قطع‌نامه 598 است.
تشريح سياست منطقه‌اي
ظريف همچنين گفت: اينکه ما در اين منطقه نمي‌پذيريم کسي بخواهد قدرت سلطه‌گر باشد، براي اين است که نه خودمان دنبال قدرت سلطه‌گري هستيم و هم نمي‌پذيريم ديگري سلطه‌گر شود که اين را هم تاريخ ما شهادت مي‌دهد.وي ادامه داد: ايران يک سياست منسجم دارد و آن اين است که تعامل‌گرايي و خواستاربودن روابط سازنده در منطقه يکي از مباني اصلي روابط ماست. ما نيازمند روابط خوب در منطقه هستيم، ضمن اينکه قدرتمان را از داخل مي‌گيريم. اما با اين قدرت داخلي نيازمند روابط خوب منطقه‌اي هستيم. اين روابط چه در خليج فارس، چه در همسايگان شمالي، چه در همسايگان شرقي و غربي باشد؛ ما با همه روابط خوب مي‌خواهيم. رئيس دستگاه سياست خارجي کشور افزود: امروز ما خوشحاليم که با بسياري از همسايگانمان روابطي داريم که در تاريخ اين‌گونه روابط را نداشتيم. روابط ما با روسيه، ترکيه، پاکستان، عراق و برخي کشورهاي خليج فارس بي‌نظير است و ما اين روابط را با عربستان و امارات مي‌خواهيم. ما به‌جز يک استثنا هيچ مشکلي در داشتن روابط معقول با دنيا نداريم.
بسياري از دلايل نفوذ ما در منطقه اشتباهات غرب است
او با تأکيد بر اينکه بسياري از دلايل نفوذ ما در منطقه اشتباهات غرب است، گفت: اگر غرب اشتباه نکرده بود و از صدام حمايت نکرده بود، اگر غربي‌ها اشتباه نکرده بودند و نمي‌خواستند سيستم‌هاي حکومتي در کشورهاي اين منطقه را سرنگون کنند، امروز ما اين نفوذي را که داريم، نداشتيم. بنابراين اگر شما اشتباه کرديد و ما درست انتخاب کرديم، چرا ما را ملامت مي‌کنيد.او در ادامه به سفر خود در هفته‌هاي گذشته به عراق و لبنان اشاره کرد و افزود: بعيد مي‌دانم وزير خارجه‌اي بتواند ادعا کند که به اين کشورها سفر مي‌کند و اين‌قدر مورد لطف اين مردم قرار مي‌گيرد که ما به مقاومت آنها افتخار مي‌کنيم.ظريف با بيان اينکه ما هيچ منتي سر مردم عراق، لبنان و سوريه نداريم، گفت: ما به مقاومت مردم عراق، سوريه و لبنان افتخار مي‌کنيم، ما به مقاومت فلسطين افتخار مي‌کنيم. ما افتخار مي‌کنيم که به‌خاطر فلسطين تحت‌فشار هستيم، به خاطر اينکه آنهايي که خودشان را با رژيم صهيونيستي متحد کردند، در منطقه جايي ندارند، آنهايي که امروز دارند تلاش مي‌کنند از طريق يک اتحاد پوشالي با نتانياهو به حکمراني برسند، دارند بر باد خانه مي‌سازند.
ولايتي: مقاومت در برابر آمريکا تنها راه پيش‌روست
علي‌اکبر ولايتي، وزير خارجه کابينه هاشمي‌رفسنجاني هم در اين نشست گفت: انسجام اين ملت و صيانت از وحدت آن يک وظيفه شرعي، اخلاقي، وجداني و ملي است و هر ندايي که بخواهد به وحدت آسيب وارد کند، با عکس‌العمل تند ملت مواجه خواهد شد. بنابراين انتظار مردم از نخبگان پرهيز از ورود به هر مبحثي است که بخواهد با اختلاف‌افکني اميد مردم ايران را هدف قرار دهد. ولايتي مقاومت در برابر رفتار ظالمانه و مستکبرانه نظام سلطه، به‌ويژه آمريکا را تنها راه پيش‌رو دانست و تأکيد کرد: تحريم و محاصره ظالمانه و غيرقانوني آمريکا و رفتار ناپسند اروپا از سوي ملت ايران پذيرفته نيست.
خرازي: نفوذ ما اجباري نيست
سيدکمال خرازي، وزير امور خارجه دولت اصلاحات نيز گفت: شعار نه شرقي، نه غربي، سرلوحه سياست خارجي جمهوري اسلامي بوده و خواهد بود و هر کشوري که از ما کمک خواسته و مورد تجاوز ديگران قرار گرفته به آن کمک کرده‌ايم. موقعي که رژيم عراق کويت را اشغال کرد، ما اولين کشوري بوديم که آن را محکوم کرديم يا در زماني که در ترکيه کودتا شد، ما اولين کشور بوديم که آن را محکوم کرديم.او اضافه کرد: بنابراين تنها مسئله امنيت ايران نيست بلکه امنيت کشورهاي ديگر هم براي ما مهم است و اگر کسي از ما کمک بخواهد، دريغ نخواهيم کرد.رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي گفت: نفوذ ما اجباري نيست که با تسخير ديگر کشورها شکل گرفته باشد، بلکه نفوذ ما معنوي است. وقتي به ديگران کمک کنيد، نفوذ پيدا مي‌کنيد و اين امري طبيعي است. ما کشورهاي ديگر را تسخير نکرده‌ايم.او ادامه داد: از ما سؤال مي‌کنند که ايران چهار پايتخت عربي را تسخير کرده است، ما کجا تسخير کرده‌ايم، ما قلب‌هاي انسان‌ها را تسخير کرده‌ايم و هرکس به مردم خدمت مي‌کند، در قلب‌هاي آنها نفوذ مي‌کند و ما قلب مردم عراق و سوريه و يمن را تسخير کرده‌ايم و اين افتخار ما است.
متکي: اوباما شعار انتخاباتي خود را از مذاکرات ما به دست آورد
منوچهر متکي، وزير خارجه کابينه محمود احمدي‌نژاد يادآور شد: وقتي مقامات آمريکايي بعد از حمله بدون مجوز از شوراي امنيت به عراق در اين کشور مستأصل شدند، جيمز بيکر و لي هميلتون از سوي دو حزب جمهوري‌خواه و دموکرات مأمور بررسي‌کننده عدم توفيق آمريکا در عراق مي‌شوند.او افزود: آنها گزارشي تقريبا 150صفحه‌اي تهيه مي‌کنند که بخش‌هايي از آن منتشر شد. از جمهوري اسلامي درخواست مذاکره مي‌کنند و ايران نمي‌پذيرد. مقامات عراقي به رهبر معظم انقلاب نامه مي‌نويسند و درخواست مي‌کنند که به‌خاطر عراق مذاکره با آمريکا را درباره اين کشور داشته باشيد و سه دور مذاکره در دوران جورج بوش پسر انجام شد.وزير پيشين امور خارجه اضافه کرد: در اين مذاکرات چرايي عدم توفيق آمريکا را به آنها گوشزد کرديم که آقاي اوباما از اين حادثه شعار انتخابات خود را تنظيم مي‌کند که اگر من انتخاب شوم، در سال 2011 نيروهاي آمريکايي را از عراق خارج مي‌کنم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها