|

آینه

صنعت
حضور بی‌حاصل شریعتمداری در وزارت تعاون
کار و رفاه اجتماعی
گسترش فقر، عمیق‌شدن شکاف طبقاتی و کاهش قدرت مالی مردم، اقتصادی را برای رفاه مردم نگذاشته است. دولت با ایفای نقش تسهیلگری با‌کیفیت حکمرانی و سیاست‌گذاری خوب و همین‌طور نظارت مناسب می‌تواند هدف رفاه اقتصادی را محقق کند اما تا‌کنون نه بر این اصل تلاشی داشته بلکه بیش از گذشته رمق رفاه اقتصادی را از مردم گرفته است. شاید عمر تجربه کاری شریعتمداری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی زیاد نباشد اما کارنامه تصدی وی در سایر وزارتخانه‌ها طی سال‌های گذشته نشان داده نمی‌توان خیلی به بازگشت رفاه اقتصادی مردم به‌ویژه حقوق‌بگیران جامعه امید‌وار بود. محمد شریعتمداری روز گذشته در جلسه شورای عالی رفاه که در طبقه دهم وزارت کار برگزار شد، همراه با برخی از مدیران به شنیدن مشکلات مربوط به مسائل مهم حوزه رفاه و تأمین اجتماعی نشست تا به نتایج مناسبی برسند اما در این جلسه جای مدیران بخش‌های غیر‌دولتی که در ارتباط با وضعیت رفاه مردم صاحب‌نظر هستند خالی بود.

ایران
مبارزه با فساد؛ بدون شفافیت هرگز!
اگر بخواهیم مختصر و مفید به علت اصلی ماجرای فساد اشاره کنیم، فقدان شفافیت بود. عدم پاسخ‌گویی مسئولین، کنارگذاشتن مقررات، وجود تحریم‌ها در کنار فقدان فضای رسانه‌ای کارآمد و آزاد، موجب شد که همه اتفاقات نه در ادارات شیشه‌ای بلکه در تاریکخانه‌های فساد رخ دهد. نکته بسیار جالب اینکه در گذشته و به تناسب که برخی از رسانه‌ها به اطلاعاتی دسترسی پیدا می‌کردند و قدری شفاف می‌نوشتند، شاهد فاش‌کردن این فسادها بوده‌ایم ولی آنچه موجب تأسف است، بی‌توجهی دست‌اندرکاران امر به این افشاگری‌ها است که در نهایت موجب می‌شود پس از گذشت ۸ سال به پرونده‌ای رسیدگی شود که باید سال‌ها پیش این افراد به پای میز محاکمه آورده می‌شدند. با‌این‌حال بدون حل مشکل شفافیت، فرایند تولید فاسد و اختلاس‌کردن ادامه خواهد داشت. مبارزه با فساد بدون تأمین و برقراری شفافیت هرگز محقق نخواهد شد.

اعتماد
عراق و ايران
محمدصالح صدقيان: عراق اكنون در شرايط خاصي قرار دارد. كشوري است كه در آن مشكلات عديده سياسي، اقتصادي و امنيتي وجود دارد و اكنون به‌شدت تحت تأثير سياست‌هاي آمريكا است و كشورهاي عربي، به‌خصوص كشورهاي حاشيه خليج فارس، به خصوص امارات و اردن بازي‌هاي خطرناكي را در عراق آغاز كرده‌اند، از همين رو بعيد به نظر مي‌رسد در شرايطي كه عراق در آن قرار دارد، بتواند تبديل به پلي بين ايران و ساير كشورهاي عربي شود، مگر اينكه اندكي از تنش‌هاي ميان ايران و ساير كشورهاي عربي كاسته شود. درحال‌حاضر هرچند عراق مي‌تواند اندكي مواضع سايركشورهاي عربي در اتحاديه عرب و نشست‌هاي منطقه‌اي را نسبت به ايران تعديل كند اما نبايد انتظار داشت كه در شرايط وجود تنش نقش تأثيرگذاري را در اين برهه زماني ايفا كند.

آرمان امروز
آمريكا «جنگ اقتصادي» را
بر نظامي ترجيح مي‌دهد
محسن امین‌زاده، معاون وزیر خارجه در دولت اصلاحات: احتمال تنش گسترده نظامی آمریکا با ایران خیلی کم است. هیچ‌کدام از طرفین، تمایل به برخورد نظامی ندارند. تصور و ادعا آنها این است که ابزار اقتصادی برای زمین‌گیر کردن ایران نیز به اندازه کافی مؤثر به نظر می‌رسد و نیازی به برخورد نظامی نیست. آمریکا قصد دارد ثابت کند که بدون حمله نظامی و به‌رغم اجماع سیاسی جهان به نفع ایران، با ابزار صرفا اقتصادی، قادر به مجبورکردن ایران به عقب‌نشینی است. در چهل سال گذشته برخی برخوردهای محدود نظامی ایران و آمریکا در خلیج فارس روی داده است. تصور می‌کنم که اگر شرایط میان ایران و آمریکا تندتر شود و به کنش‌های نظامی کشیده شود، به درگیری‌های محدود در خلیج فارس محدود خواهد بود. البته احتمال وقوع همین درگیری‌های محدود نیز کم است.

جمهوری اسلامس
وعده دیرهنگام پاکستان
برای برخورد با تروریست‌ها
جای تعجب است که چرا دولت پاکستان تا این مرحله واکنش جدی و قابل ذکری در مقابله با تروریست‌ها از خود نشان نداده. وعده نخست‌وزیر پاکستان اگر عملیاتی شود و پشتوانه جدی و مؤثری داشته باشد، نقطه عطفی در مناسبات امنیتی و مرزی محسوب می‌شود و می‌تواند مبنای مناسبی در این زمینه باشد. مشکل اینجاست که متأسفانه دو طرف به ماهیت و خاستگاه تروریست‌های اجاره‌ای در صفحات مرزی دو کشور کاملا واقف‌اند و دست‌های پشت‌پرده را به‌خوبی می‌شناسند ولی تاکنون اقدام بازدارنده و مهار‌کننده‌ای از جانب پاکستان را شاهد نبوده‌ایم که همین امر می‌تواند بر مناسبات نمونه و تاریخی دو کشور اثرات جدی باقی بگذارد.

صنعت
حضور بی‌حاصل شریعتمداری در وزارت تعاون
کار و رفاه اجتماعی
گسترش فقر، عمیق‌شدن شکاف طبقاتی و کاهش قدرت مالی مردم، اقتصادی را برای رفاه مردم نگذاشته است. دولت با ایفای نقش تسهیلگری با‌کیفیت حکمرانی و سیاست‌گذاری خوب و همین‌طور نظارت مناسب می‌تواند هدف رفاه اقتصادی را محقق کند اما تا‌کنون نه بر این اصل تلاشی داشته بلکه بیش از گذشته رمق رفاه اقتصادی را از مردم گرفته است. شاید عمر تجربه کاری شریعتمداری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی زیاد نباشد اما کارنامه تصدی وی در سایر وزارتخانه‌ها طی سال‌های گذشته نشان داده نمی‌توان خیلی به بازگشت رفاه اقتصادی مردم به‌ویژه حقوق‌بگیران جامعه امید‌وار بود. محمد شریعتمداری روز گذشته در جلسه شورای عالی رفاه که در طبقه دهم وزارت کار برگزار شد، همراه با برخی از مدیران به شنیدن مشکلات مربوط به مسائل مهم حوزه رفاه و تأمین اجتماعی نشست تا به نتایج مناسبی برسند اما در این جلسه جای مدیران بخش‌های غیر‌دولتی که در ارتباط با وضعیت رفاه مردم صاحب‌نظر هستند خالی بود.

ایران
مبارزه با فساد؛ بدون شفافیت هرگز!
اگر بخواهیم مختصر و مفید به علت اصلی ماجرای فساد اشاره کنیم، فقدان شفافیت بود. عدم پاسخ‌گویی مسئولین، کنارگذاشتن مقررات، وجود تحریم‌ها در کنار فقدان فضای رسانه‌ای کارآمد و آزاد، موجب شد که همه اتفاقات نه در ادارات شیشه‌ای بلکه در تاریکخانه‌های فساد رخ دهد. نکته بسیار جالب اینکه در گذشته و به تناسب که برخی از رسانه‌ها به اطلاعاتی دسترسی پیدا می‌کردند و قدری شفاف می‌نوشتند، شاهد فاش‌کردن این فسادها بوده‌ایم ولی آنچه موجب تأسف است، بی‌توجهی دست‌اندرکاران امر به این افشاگری‌ها است که در نهایت موجب می‌شود پس از گذشت ۸ سال به پرونده‌ای رسیدگی شود که باید سال‌ها پیش این افراد به پای میز محاکمه آورده می‌شدند. با‌این‌حال بدون حل مشکل شفافیت، فرایند تولید فاسد و اختلاس‌کردن ادامه خواهد داشت. مبارزه با فساد بدون تأمین و برقراری شفافیت هرگز محقق نخواهد شد.

اعتماد
عراق و ايران
محمدصالح صدقيان: عراق اكنون در شرايط خاصي قرار دارد. كشوري است كه در آن مشكلات عديده سياسي، اقتصادي و امنيتي وجود دارد و اكنون به‌شدت تحت تأثير سياست‌هاي آمريكا است و كشورهاي عربي، به‌خصوص كشورهاي حاشيه خليج فارس، به خصوص امارات و اردن بازي‌هاي خطرناكي را در عراق آغاز كرده‌اند، از همين رو بعيد به نظر مي‌رسد در شرايطي كه عراق در آن قرار دارد، بتواند تبديل به پلي بين ايران و ساير كشورهاي عربي شود، مگر اينكه اندكي از تنش‌هاي ميان ايران و ساير كشورهاي عربي كاسته شود. درحال‌حاضر هرچند عراق مي‌تواند اندكي مواضع سايركشورهاي عربي در اتحاديه عرب و نشست‌هاي منطقه‌اي را نسبت به ايران تعديل كند اما نبايد انتظار داشت كه در شرايط وجود تنش نقش تأثيرگذاري را در اين برهه زماني ايفا كند.

آرمان امروز
آمريكا «جنگ اقتصادي» را
بر نظامي ترجيح مي‌دهد
محسن امین‌زاده، معاون وزیر خارجه در دولت اصلاحات: احتمال تنش گسترده نظامی آمریکا با ایران خیلی کم است. هیچ‌کدام از طرفین، تمایل به برخورد نظامی ندارند. تصور و ادعا آنها این است که ابزار اقتصادی برای زمین‌گیر کردن ایران نیز به اندازه کافی مؤثر به نظر می‌رسد و نیازی به برخورد نظامی نیست. آمریکا قصد دارد ثابت کند که بدون حمله نظامی و به‌رغم اجماع سیاسی جهان به نفع ایران، با ابزار صرفا اقتصادی، قادر به مجبورکردن ایران به عقب‌نشینی است. در چهل سال گذشته برخی برخوردهای محدود نظامی ایران و آمریکا در خلیج فارس روی داده است. تصور می‌کنم که اگر شرایط میان ایران و آمریکا تندتر شود و به کنش‌های نظامی کشیده شود، به درگیری‌های محدود در خلیج فارس محدود خواهد بود. البته احتمال وقوع همین درگیری‌های محدود نیز کم است.

جمهوری اسلامس
وعده دیرهنگام پاکستان
برای برخورد با تروریست‌ها
جای تعجب است که چرا دولت پاکستان تا این مرحله واکنش جدی و قابل ذکری در مقابله با تروریست‌ها از خود نشان نداده. وعده نخست‌وزیر پاکستان اگر عملیاتی شود و پشتوانه جدی و مؤثری داشته باشد، نقطه عطفی در مناسبات امنیتی و مرزی محسوب می‌شود و می‌تواند مبنای مناسبی در این زمینه باشد. مشکل اینجاست که متأسفانه دو طرف به ماهیت و خاستگاه تروریست‌های اجاره‌ای در صفحات مرزی دو کشور کاملا واقف‌اند و دست‌های پشت‌پرده را به‌خوبی می‌شناسند ولی تاکنون اقدام بازدارنده و مهار‌کننده‌ای از جانب پاکستان را شاهد نبوده‌ایم که همین امر می‌تواند بر مناسبات نمونه و تاریخی دو کشور اثرات جدی باقی بگذارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها