|

جزئیات جدید از مرحله دوم طرح یارانه مادران باردار

طرح یسنا در راستای اجرای ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به مرحله اجرا درآمده است و هدف از اجرای این طرح ارتقا سلامت مادران باردار و فرزندان شیرخوار بوده است، از آنجاییکه دولت مدعی شده که در این طرح به هدف مطلوب خود در ارتقا سلامت مادر و کودک نائل شده، اقدام به اجرای مرحله دوم این طرح نموده است.

جزئیات جدید از مرحله دوم طرح یارانه مادران باردار

به گزارش شبکه شرق، دولت سیزدهم در ادامه تلاش خود برای ارتقا امنیت غذایی مادران باردار و دارای فرزند زیر ۲ سال مرحله دوم طرح یسنا را از پایان فروردین اجرا کرده است.

طرح یسنا در راستای اجرای ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به مرحله اجرا درآمده است و هدف از اجرای این طرح ارتقا سلامت مادران باردار و فرزندان شیرخوار بوده است، از آنجاییکه دولت مدعی شده که در این طرح به هدف مطلوب خود در ارتقا سلامت مادر و کودک نائل شده، اقدام به اجرای مرحله دوم این طرح نموده است .

این در حالی است که بخش عمده هزینه های مادران در دوران بارداری متمرکز بر چکاپ، غربالگری و آزمایشات تخصصی این دوران است اما رویکرد دولت در طرح یسنا بر اختصاص اعتبار برای خرید بسته های غذایی و بهداشتی متمرکز است؛ موضوعی که یک سئوال را در ذهن متبادر می کند؛ اگر سیاست های دولت در راستای حمایت از مادران باردار طبقه محروم جامعه است؟ بهتر نیست این طرح جامعیت بیشتری پیدا کرده و بر مراقبت های دوران بارداری معطوف شود؟ امری که می تواند اثر بیشتری بر ارتقای سلامت و کاهش مرگ میر مادران و کودکان ، داشته باشد و هدف مهمی که دولت در تلاش برای تحقق آن قدم بر می دارد را محقق کند؟ امری که باید دید در آیند نزدیک در دستور کار مسئولان مربوطه قرار خواهد گرفت یا نه؟

 

طرح یسنا چیست و از کجا شروع شد؟

حال که از طرح یسنا گفتیم بد نیست بدانیم این طرح چیست و از کجا شروع شد؟ سال گذشته بود وزارت تعاون و با همکاری آستان قدس رضوی،  از اجرای «طرح یسنا» به منظور کمک به تغذیه مضاعف مادران باردار یا دارای فرزند شیرخوار خبر داد. طرحی که به‌واسطه آن مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار (زیر ۲ سال) که در دهک یک درآمدی قرار داشتند به شکل ماهانه از دولت یارانه دریافت می‌کنند. این طرح یکی از طرح‌های سه‌گانه دولت سیزدهم برای ارتقا امنیت غذایی (کالابرگ الکترونیکی، کودکان نیازمند یارانه مضاعف و طرح یسنا) است که از سال گذشته به شکل پایلوت (آزمایشی) در هشت استان ایلام، لرستان، هرمزگان، گلستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و شمالی به مرحله اجرا درآمد

 

اجرای مرحله دوم طرح یسنا

مدتی قبل «سید صولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آخرین جلسه هیئت دولت از ادامه‌دار شدن این طرح در قالب و شکل جدید خبر داد و گفت اعتبار مربوط به این طرح تامین شده است. و مقرر شده در مرحله جدید سه دهک اول در تمام استان های کشور  تحت پوشش قرار بگیرند. تفاوت دیگر این طرح با مرحله نخست یسنا، این است که یارانه ۴۰۰ هزارتومانی مادران به ۶۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

وزیر رفاه همچنین درباره اجرای طرح یارانه‌ای یسنا اظهار کرده که اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به ۶۰۰ هزار تومان برای مادران دارای فرزند شیرخوار در سه دهک اول درآمدی در تمام استان‌های کشور تأمین شده است و افراد شامل این طرح می‌توانند از بسته های حمایتی پیش‌بینی‌شده که شامل لبنیات، پروتئین، حبوبات، روغن، غلات، مغزی‌جات، میوه‌جات و سبزی‌ها و بسته بهداشتی شامل پوشک، شامپو، صابون و شوینده‌های بهداشتی برای کودک و مادر است تا مبلغ حدود ۶۰۰ هزار تومان به‌صورت رایگان خرید کنند.

 

 

 

منبع: اقتصاد نیوز
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها