|

جزییات تازه از حذف کارت سوخت و سهمیه بنزین؛ قیمت کارت سوخت نجومی شد/ ویدئو و تصاویر

آخرین اخبار و جزییات تازه از حذف کارت سوخت و قطع سهمیه بنزین خودروها اعلام شد.

جزییات تازه از حذف کارت سوخت و سهمیه بنزین؛ قیمت کارت سوخت نجومی شد/ ویدئو و تصاویر

به گزارش شبکه شرق، انتشار اخبار و اظهارنظرهای برخی از مسئولان درباره حذف کارت‌های سوخت جایگاه‌داران، پدیده فروش کارت سوخت‌ را به‌دنبال داشته که این روز‌ها به‌وفور در سایت‌های درج آگهی دیده می‌شود.

جواد اوجی، وزیر نفت در تاریخ ۱۵ فروردین سال جاری، در حاشیه نشست هیات‌ دولت اعلام کرد که در قانون بودجه سال ۱۴۰۳، قانون‌گذار وزارت نفت را مکلف کرده در سال جدید، ۹۵ درصد عملیات سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی انجام شود.

این اظهارات وزیر نفت باعث شد که شائبه جمع‌آوری کارت سوخت جایگاه‌ها به‌وجود بیاید و بسیاری از رسانه‌ها اعلام کردند که کارت سوخت جایگاه‌ها به کلی جمع می‌شود و صاحبان خودروها در ماه‌های آینده فقط باید از کارت سوخت شخصی برای سوخت‌گیری استفاده کنند.

انتشار این خبر بلافاصله واکنش‌هایی را از سوی مسئولان به همراه داشت و  علی‌اکبر عرب عامری، مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد که تا پایان بهمن سال ۱۴۰۲، استفاده ۶۷ درصدی از کارت سوخت محقق شده بود که با توجه به کافی‌بودن تعداد سهمیه اختصاص‌یافته یارانه‌ای و آزاد خودرو‌های شخصی برای عموم مردم، لازم است مردم استفاده از کارت سوخت شخصی را در اولویت قرار دهند.

بازگشت تعداد کارت‌ سوخت آزاد به روال قبل، بعد از پایان سفرهای نوروز

به گفته عرب‌عامری به‌منظور خدمات‌رسانی مناسب در ایام نوروز امسال به مسافران به‌صورت موقت، تعداد کارت‌های آزاد جایگاه‌ها از ۲ تا ۴ برابر افزایش یافت که این حجم با توجه به پایان سفر به روال پیش بازگشته و این طور نبوده است که تعداد کارت‌ها کاهش یابد.

همچنین سالاری‌نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این زمینه گفت که وضعیت کارت‌های سوخت اضطراری در جایگاه‌ها با توجه به قانون بودجه ۱۴۰۳ محدود خواهد شد، اما این به معنای جمع‌آوری کارت‌های اضطراری در جایگاه‌ها نیست.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، کارت اضطراری برای جایگاه‌های سوخت کماکان تا تکمیل مقدمات وجود خواهد داشت.

اما در هر صورت اظهارات وزیر نفت و پخش شایعات در زمینه حذف کارت سوخت و ایجاد مشکل برای جایگاه‌ها، افراد سودجو را به سمتی کشاند که آگهی‌های اجاره کارت سوخت را که قبلا هم در فضای مجازی دیده می‌شد دوباره رونق دهند، اما این‌بار کار از اجاره کارت‌های سوخت گذشت و موضوع به فروش کارت‌ سوخت‌ با رقم‌های بالای ۱۰ میلیون تومان رسید.

این موضوع نیز واکنش مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی را در پی داشت و سالاری‌نسب، درباره بازار سیاه کارت‌های سوخت و فروش کارت سوخت برخی جایگاه‌ها گفت که این موضوع به‌هیچ عنوان صحت ندارد.

به گفته سالاری‌نسب اگر کارت جایگاه‌دار از جایگاه خارج شود، به دلیل اینکه برای همان جایگاه برنامه‌ریزی شده در جایگاه دیگری قابل استفاده نیست، علاوه بر این اگر فرد بخواهد کارت شخصی خریداری کند باز هم معقول نیست.

تداوم فروش کارت سوخت با وجود تکذیب مسئولان

با وجود اینکه مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خرید و فروش کارت سوخت شخصی را معقول نمی‌داند، اما باز هم آگهی‌های درج‌شده در سایت‌های خرید و فروش نشان‌دهنده رونق فروش این کارت‌ها است.

بررسی سایت‌های درج آگهی خرید و فروش نشان می‌دهد که آگهی‌های ثبت‌شده برای کارت‌های سوخت بعضا به ۲۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

«کارت سوخت شخصی پراید برای مدت ۲ سال با قیمت ۲۰ میلیون تومان» و «یک عدد کارت سوخت شخصی دارای سهمیه و آزاد به صورت سالانه ۱۵ میلیون تومان» از نمونه‌های درج شده در آگهی‌های خرید و فروش کارت سوخت است که این روزها به چشم می‌خورد.

کارت سوخت

کارت سوخت

کارت سوخت

به‌هر حال حذف کارت‌های سوخت جایگاه‌داران اقدامی است که قبل از انجام آن باید مشکلات مربوط به زمان صدور کارت‌های المثنی و کارت‌های جدید رفع شود و با اتخاذ تدابیری افراد به طور آنی در کمترین زمان ممکن بتوانند به کارت‌های سوخت خود دسترسی پیدا کنند.

 سهمیه بنزین کدام خودروهای قطع می‌شود؟

وزیر اقتصاد در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی خواستار عدم تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای بنزینی و موتورسیکلت‌های فاقد بیمه نامه شخص ثالث با جدیت و قوت بیشتر شده است.

احسان خاندوزیُ وزیر امور اقتصادی و دارایی در نامه‌ای به مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی خواستار عدم تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای بنزینی و موتورسیکلت‌های فاقد بیمه نامه شخص ثالث با جدیت و قوت بیشتر شده است.

در این نامه آمده است: «ضمن تشکر و قدردانی از تلاش مستمر همکاران آن وزارتخانه شاغل در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در اجرایی نمودن مفاد ماده ۴۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه و غیر فعال نمودن کارت سوخت خودروهای گازسوز فاقد بیمه نامه شخص ثالث در فاز اول اجرای ماده قانونی یاد شده، با توجه به نتایج مثبت حاصله از اجرای این ماده قانونی که منجر به افزایش پوشش بیمه‌ای وسایل نقلیه و همچنین صرفه‌جویی در مصرف روزانه میلیون‌ها لیتر نفت و گاز شده است خواهشمند است دستور فرمائید در گام بعدی اجرای طرح عدم تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای بنزینی و موتورسیکلت‌های فاقد بیمه نامه شخص ثالث با جدیت و قوت بیشتری در دستور کار قرار گیرد تا در آینده شاهد تداوم اثرات مثبت اجرای این ماده قانونی باشیم.

در پایان خاطرنشان می‌سازد همکاران این وزارت در بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران آماده هرگونه همکاری و مساعدت هستند تا این مرحله از اجرای قانون نیز با شایستگی عملیاتی گردد.»

کارت سوخت سهمیه بنزین

کارت سوخت این خودروها باطل می‌شود

رئیس کل بیمه مرکزی از ابطال ۲۳ هزار کارت سوخت تاکسی فاقد بیمه، خبر داد.

علی استادهاشمی، رئیس کل بیمه مرکزی به رانندگان فاقد بیمه شخص ثالث هشدار داد، در صورت پرداخت نشدن حق بیمه، کارت سوخت وسیله نقلیه آن‌ها متوقف می‌شود.

او با اشاره به اختلاف نظر درباره وصول و هزینه کرد حق بیمه ۱۰ درصدی بیمه شخص ثالث به حساب وزارت بهداشت، گفت: طبق قانون افرادی که در تصادفات رانندگی دچار حادثه می‌شوند در زمان انتقال به بیمارستان، نباید هیچ وجهی پرداخت کنند، چراکه از حق بیمه آن‌ها رقمی قبلا برای استفاده از خدمات رایگان پزشکی واریز کرده اند.

رئیس کل بیمه مرکزی افزود: موضوعی که وجود دارد اختلاف بین بیمه مرکزی و وزارت بهداشت بر سر پرداخت نشدن هزینه ۱۰ درصدی حق بیمه شخص ثالث است که کمیسیون بهداشت مجلس امروز به این موضوع ورود و آن را بررسی کرد.

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: امروز در کمیسیون بهداشت مجلس بحث‌های خوبی مطرح شد و ما هم گزارش مبالغی که سال‌های گذشته پرداخت کرده بودیم را به صورت شفاف ارائه کردیم. ما در بیمه مرکزی مدعی هستیم که طبق قانون عدد مشخص شده در سال‌های گذشته را پرداخت کرده ایم، دیوان محاسبات کشور هم که در این جلسه حضور داشت، ادعای ما را تأیید کرد.

استاد هاشمی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۵.۸ همت به حساب وزارت بهداشت واریز کردیم، گفت: وزارت بهداشت معتقد است که این عدد به این وزارتخانه واریز نشده است.

او افزود: تکلیف کمیسیون بهداشت این است که این عدد به طور کامل در اختیار وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها قرار بگیرد تا آن‌ها بتوانند خدمات لازم را در اختیار بیماران سوانح رانندگی ارائه دهند. بر این اساس، مقرر شد کمیته‌ای متشکل از سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و کمیسیون بهداشت مجلس برای بررسی علت واریز نشدن حق بیمه شخص ثالث به حساب وزارت بهداشت تشکیل و با نظارت، پرداخت حق بیمه شخص ثالث را راستی آزمایی کنند.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه متأسفانه بیش از ۸۰ درصد موتورسیکلت‌ها فاقد بیمه شخص ثالث هستند، تصریح کرد: پارسال افراد می‌توانستند یک روزه، دو روزه یا یک ماهه برای نقل و انتقالات وسیله نقلیه خود بیمه خریداری کنند که ما مانع از این کار شدیم و مدت بیمه را یک ساله کردیم. همچنین در کنار این اقدام افرادی که موتورسیکلت‌های صفر را خریداری کردند مشمول تخفیف ۲۰ درصدی بیمه شدند.

استاد هاشمی ادامه داد: با همکاری پلیس راهور فراجا و موافقت وزیر اقتصاد به عنوان رئیس مجمع بیمه مرکزی برای کمک به افرادی که بیمه خریداری نکرده اند مقرر کردیم جریمه آن‌ها مشمول بخشودگی قرار بگیرد.

او همچنین ضمن هشدار به رانندگان فاقد بیمه شخص ثالث گفت: ۲۳ هزار کارت سوخت تاکسی ماه گذشته در تهران به دلیل نداشتن بیمه شخص ثالث باطل شد؛ لذا طبق قانون بناست خودرو‌های فاقد بیمه شخص ثالث کارت سوختشان متوقف شود.

منبع: میزان
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها