|

تنش بر سر غزه در دانشگاه‌های آمریکا

با ادامه اعتراضات حامیان فلسطین در پردیس‌های دانشگاهی در آمریکا، پلیس روند برچیدن چادرهای تحصن‌کنندگان را آغاز کرده و به نظر می‌رسد صبر مقامات رو به اتمام است.

تنش بر سر غزه در دانشگاه‌های آمریکا

با ادامه اعتراضات حامیان فلسطین در پردیس‌های دانشگاهی در آمریکا، پلیس روند برچیدن چادرهای تحصن‌کنندگان را آغاز کرده و به نظر می‌رسد صبر مقامات رو به اتمام است. 

به درخواست رؤسای تعدادی از دانشگاه‌ها، افسران ضدشورش پلیس وارد تعدادی از دانشگاه‌ها شده‌اند تا مانع از ادامه تحصن شوند. بیش از ۲۰۰ نفر در دانشگاه‌های لس‌آنجلس، بوستون، آستین و تگزاس دستگیر شدند. معترضان با برپایی تحصن‌ها و ‌تظاهرات‌ پرحاشیه، خواستار برقراری آتش‌بس در جنگ اسرائیل با حماس و همچنین قطع روابط دانشگاه‌ها با اسرائیل و همین‌طور شرکت‌هایی هستند که به گفته آنها از این درگیری سود می‌برند. در شماری از دانشگاه‌ها، معترضان از ورود دانشجویان یهودی به محوطه دانشگاه‌ها جلوگیری کرده‌اند. در کالج اموری در آتلانتا، پلیس تلاش کرد معترضان را که بر روی چمن‌ها تحصن کرده بودند، عقب بزند. اداره پلیس آتلانتا گفته است افسرانی که به درخواست کمک مسئولان کالج پاسخ دادند، «با خشونت» مواجه شده و مجبور شدند از «محرک‌های شیمیایی» برای پراکنده‌کردن معترضان استفاده کنند. سازمان‌دهندگان تظاهرات در دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس در پیامی آنلاین گفتند: «به مدت ۲۰۱ روز، جهان در سکوت شاهد کشتار بیش از ۳۰ هزار فلسطینی توسط اسرائیل بود. امروز دانشگاه کالیفرنیا به دانشجویان سراسر کشور می‌پیوندد و از دانشگاه‌های دیگر می‌خواهد ارتباط خود را با شرکت‌هایی که از اشغال، آپارتاید و نسل‌کشی در فلسطین سود می‌برند، قطع کنند‌». جرقه گسترش اعتراضات از زمانی زده شد که مسئولان دانشگاه کلمبیا در نیویورک تا نیمه‌شب ۲۵ آوریل به تحصن‌کنندگان در محوطه این دانشگاه‌ که نقطه کانونی اعتراضات در ایالات متحده است، مهلت دادند چادرهای خود را جمع کنند. علی‌رغم این اولتیماتوم، ریاست دانشگاه کلمبیا با صدور بیانیه‌ای و با اشاره به «پیشرفت» در مذاکرات با معترضان، ضرب‌الاجل نیمه‌شب برای برچیدن چادرهای ضد‌اسرائیلی را لغو کرد. هم‌زمان حامیان اسرائیل هم در مقابل محوطه دانشگاه کلمبیا در نیویورک اقدام به برگزاری تظاهرات کردند. در کالج امرسون در بوستون و در پی درگیری پلیس با معترضان، کلاس‌های آموزشی روز پنجشنبه لغو شد. پلیس با حمله به محوطه این دانشگاه، چادر تحصن‌کنندگان را برچید و ۱۰۸ نفر را دستگیر کرد. کاخ سفید هم‌زمان گفته است که رئیس‌جمهور از آزادی بیان در دانشگاه‌های ایالات متحده حمایت می‌کند.

شرط خلع سلاح حماس

یکی از مقامات ارشد حماس می‌گوید در صورت تشکیل کشور فلسطین و بازگشتن به مرزهای قبل از سال ۱۹۶۷، حماس شاخه نظامی خود را منحل خواهد کرد.‌ خلیل الحیه‌ پیش‌تر گفته بود هدف از حمله هفتم اکتبر در جنوب اسرائیل، فرو‌بردن کل منطقه در جنگ دائمی است. این مقام دفتر سیاسی حماس مستقر در قطر، در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفته است‌ در‌صورتی‌که یک کشور فلسطینی کاملا مستقل در کرانه باختری و نوار غزه تشکیل شود، این گروه سلاح‌های خود را زمین می‌گذارد و گردان‌های القسام را منحل می‌کند. الحیه افزوده که این امر باید با بازگشت مرزهایزفلسطینی به مرزهای قبل از سال ۱۹۶۷ مطابق با قطع‌نامه‌های بین‌‌المللی همراه باشد. او درباره اینکه اگر چنین اتفاقی بیفتد، چه سرنوشتی در انتظار حماس خواهد بود؟ گفت: «آن‌وقت شاخه نظامی ما منحل می‌شود. تجربیات افرادی که با اشغالگران جنگیدند، چه شده است؟ وقتی به استقلال رسیدند و حقوق خود را کسب کردند، به احزاب سیاسی تبدیل شده‌اند و نیروهای مبارز هم به ارتش ملی پیوسته‌اند‌». الحیه نگفت که آیا استقبال آشکار او از راه‌حل دو کشوری به منزله پایان‌دادن به درگیری فلسطین با اسرائیل است یا گامی موقت به سوی هدف اعلام‌شده برای نابودی اسرائیل؟ اسرائیل می‌گوید‌ از زمان آغاز جنگ، اکثر گردان‌های اولیه حماس را منهدم کرده است، اما چهار گردان باقی‌مانده در رفح مخفی شده‌اند. اسرائیل استدلال می‌کند که حمله به رفح برای پیروزی بر حماس ضروری است. الحیه می‌گوید‌ چنین حمله‌ای نمی‌تواند به نابودی حماس بینجامد. او گفت ‌‌تماس‌ها بین رهبری سیاسی خارج و رهبری نظامی در غزه بدون وقفه در جریان است و تماس‌ها، تصمیم‌گیری‌ها و جهت‌گیری‌ها با مشورت بین دو گروه انجام می‌شود. منشور حماس در سال ۲۰۱۷ تأکید می‌کند که مردم فلسطین مستحق تمام سرزمینی هستند که «از رود اردن در شرق تا دریای مدیترانه در غرب و از رأس‌النقوره در شمال تا ام‌الرشرش در جنوب امتداد دارد». اظهارات این مقام ارشد حماس در حالی است که هفته گذشته در جلسه شورای امنیت سازمان ملل، ایالات متحده قطع‌نامه پیشنهادی الجزایر را که خواستار عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل می‌شد، وتو کرد. در جریان این جلسه، ۱۲ عضو شورای امنیت به قطع‌نامه رأی مثبت داده بودند و آرای انگلیس و سوئیس نیز ممتنع بود. اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد دو هفته پیش‌تر نیز درباره درخواست فلسطین برای عضویت کامل در این سازمان به اجماع دست نیافته بودند. برای عضویت کامل در سازمان ملل، هیچ‌یک از اعضای دائم شورای امنیت از‌جمله انگلیس، چین، روسیه، آمریکا و فرانسه نباید به این درخواست رأی منفی بدهند و آن را وتو کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها