|

ایرلند؛ استثنائی در میان اروپایی‌ها

ایرلند در میان کشورهای اروپایی از نظر گرایش روز‌افزون به سمت راست افراطی یک استثنا به نظر می‌رسد اما تا چه زمانی می‌تواند در برابر این موج مقاومت کند؟ «آر‌اف‌ای» در گزارشی ضمن پرداختن به این موضوع یادآور شده است که برخلاف سایر کشورهای اروپایی، راست افراطی در جهموری ایرلند دست‌کم در‌حال‌‌حاضر وزن انتخاباتی ندارد و بنابراین از نفوذ قابل‌توجهی در سیاست و به تبع آن در جامعه برخوردار نیست.

ایرلند؛ استثنائی در میان اروپایی‌ها

 ایرلند در میان کشورهای اروپایی از نظر گرایش روز‌افزون به سمت راست افراطی یک استثنا به نظر می‌رسد اما تا چه زمانی می‌تواند در برابر این موج مقاومت کند؟ «آر‌اف‌ای» در گزارشی ضمن پرداختن به این موضوع یادآور شده است که برخلاف سایر کشورهای اروپایی، راست افراطی در جهموری ایرلند دست‌کم در‌حال‌‌حاضر وزن انتخاباتی ندارد و بنابراین از نفوذ قابل‌توجهی در سیاست و به تبع آن در جامعه برخوردار نیست. در این گزارش آمده است که راست افراطی هنوز به‌طور حقیقی حضوری محسوس در پارلمان ایرلند ندارد. حزب کوچک آئونتو، راست‌گراترین حزب این کشور است که به‌عنوان یک تشکل سیاسی دارای گرایش راست افراطی شناخته نمی‌شود.

 با‌این‌حال، گروه‌های کوچکی در این کشور به فعالیت مشغول‌اند که ایده‌های راست افراطی را ترویج می‌کنند. به نوشته یورونیوز، این گزارش می‌افزاید که در‌عین‌حال نباید شورش‌‌ها و آشوب‌های نوامبر گذشته در دوبلین را فراموش کرد؛ جایی که شماری از شهروندان شعار‌های نژادپرستانه‌ و مهاجرستیزانه‌ مانند «جان‌ ایرلندی‌ها مهم است» یا «بیرونشان کنید» سر دادند. بدین‌ترتیب نمی‌توان کتمان کرد که در ایرلند نارضایتی‌های گسترده در میان مردم نسبت به مهاجرت و بحران مسکن وجود دارد. با‌این‌حال، این خشم هنوز به یک گفتمان سیاسی منسجم و سازمان‌یافته تبدیل نشده است؛ هر‌چند بروز نارضایتی‌ها سبب شده تا بستر مناسب برای ظهور و شکل‌گیری برخی ایده‌های راست افراطی وجود داشته باشد. جامعه ایرلند در 30 سال گذشته به‌طور چشمگیری تغییر کرده و از کشوری سفیدپوست و اکثرا کاتولیک به کشوری با تنوع قومی و مذهبی بیشتر تبدیل شده است. این تغییر سریع، تنش‌هایی را در جامعه ایجاد کرده است که می‌تواند زمینه را برای ظهور راست افراطی فراهم کند.

افزایش مهاجران

ارقام در این زمینه بسیار گویا هستند: برای مثال، در سال ۲۰۲۱، کمتر از ۱۰هزار پناه‌جو در ایرلند حضور داشت. تعداد پناه‌جویان در سال ۲۰۲۲، به حدود صد‌هزار نفر رسید که از این میان نزدیک به ۷۴ هزار نفر از اوکراین و مابقی عمدتا از کشورهای آفریقایی و یا افغانستان راهی این کشور شده بودند. افزایش مهاجرت، اولویت‌های ایرلندی‌ها را دستخوش تغییر کرد و فشار زیادی بر سیستم مسکن وارد آورد؛ مشکلی که جدید نیست اما با شرایط به وجود آمده پیچیده‌تر شده است. این موضوع به نارضایتی عمومی و خشم علیه مهاجران دامن زده است و با ورود انبوه پناه‌جویان، جنبش‌های ضد‌مهاجر به‌واسطه کمبود بیشتر مسکن جان تازه‌ای گرفتند و فعال‌تر شدند. در همین راستا می‌توان به اقداماتی برآمده از تشدید نارضایتی از حضور مهاجران از جمله آتش‌سوزی‌های عمدی در محل‌های اقامت پناه‌جویان یا پاره‌شدن چادرهای اسکان آنها اشاره کرد.

با وجود نارضایتی عمومی که بحران مسکن را به حضور مهاجران گره می‌زند، هیچ حزب سیاسی هنوز در ایرلند از این موضوع برای کارزار انتخاباتی خود به‌ویژه در انتخابات پیش‌روی پارلمان اروپا بهره‌برداری نکرده است. حزبی چپ‌گرا و طرفدار مهاجران، با تنش‌های داخلی درباره موضوع مهاجرت روبه‌روست. پایگاه رأی‌دهندگان این حزب ممکن است شامل کسانی باشد که به‌طور متناقضی مخالف مهاجرت هستند.

شین‌ فین، از احزاب اصلی جمهوری ایرلند، یک حزب چپ‌گرا و حامی پناه‌جویان محسوب‌ می‌شود که در شرایط نارضایتی‌های کنونی، کار دشواری برای تغییر نگاه آن دسته از هواداران مخالف مهاجران خود دارد. به گزارش آر‌اف‌ای، این حزب با تنش‌های داخلی درباره موضوع مهاجرت روبه‌روست. پایگاه رأی‌دهندگان شین فین ممکن است در این دوره از انتخابات پارلمان اروپا افرادی را دربر گیرد که در تناقض با دیدگاه اصلی حزب مخالف مهاجرت باشند. شین‌ فین درباره موضوع مهاجرت اقدام یا راهبرد خاصی را ارائه نکرده و بعید است که با توجه به سابقه این حزب در حمایت از حقوق اقلیت‌ها در ایرلند شمالی، دست به کار خاصی بزند. این چالشی است که حزب در صورت به‌قدرت‌رسیدن شین فین باید با آن دست‌و‌پنجه نرم کند. باتوجه به شرایط کنونی و چشم‌انداز تحولات آتی می‌توان نتیجه گرفت که هنوز نمی‌توان با اطمینان درباره آینده راست افراطی در ایرلند سخن گفت. این موضوع به عوامل مختلفی از جمله تحولات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در این کشور بستگی دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها