|

در افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای با حضور سفیر عربستان و مقامات داخلی مطرح شد

سیاست «درهای باز» سازمان انرژی اتمی

بعدازظهر دیروز دوشنبه مراسم رسمی افتتاحیه نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در شهر اصفهان با حضور محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و برخی از مقامات داخلی و خارجی ازجمله علی‌اکبر صالحی و فریدون عباسی رؤسای پیشین سازمان انرژی اتمی و سفیر عربستان سعودی در تهران برگزار شد.

سیاست «درهای باز» سازمان انرژی اتمی

 شرق: بعدازظهر دیروز دوشنبه مراسم رسمی افتتاحیه نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در شهر اصفهان با حضور محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و برخی از مقامات داخلی و خارجی ازجمله علی‌اکبر صالحی و فریدون عباسی رؤسای پیشین سازمان انرژی اتمی و سفیر عربستان سعودی در تهران برگزار شد.

میزگردها و پنل‌های تخصصی سی‌امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای صبح دیروز (دوشنبه) و با حضور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی سازمان انرژی اتمی ایران و جمعی از متخصصان صنعت هسته‌ای داخلی و خارجی به‌طور رسمی در اصفهان آغاز شد.

گفتنی است سازمان انرژی اتمی ایران در همه سال‌های فعالیت به خدمات‌رسانی گسترده پرداخته و اکنون این سازمان در عرصه‌های گوناگون توانسته خدمات ارزنده‌ای را به کشور ارائه دهد.

چرخه سوخت، تولید برق هسته‌ای، رادیوداروها،‌ رادیوایزوتوپ‌ها در صنعت و کشاورزی، گداخت و لیزر ازجمله دستاوردها و خدمات صنعت هسته‌ای بوده است.

همکاری با آژانس در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی در سرلوحه سیاست ایران است

محمد اسلامی در سخنانی در افتتاحیه اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در اصفهان افزود: امیدواریم در این نشست و در پنل‌ها و گفت‌وگوها، تعاملات خوبی شکل بگیرد.

وی همچنین از انجمن هسته‌ای ایران و بانیان کنفرانس قدردانی و از استاندار و مسئولان استان اصفهان تشکر کرد.

اسلامی گفت: امروز که دنیا با تغییرات اقلیم مواجه است و اراده جمعی کشورها برای صفر‌کردن کربن تا ۲۰۵۰ به یک پیمان تبدیل شده و سه‌برابر‌شدن نیروگاه‌های اتمی هدف‌گذاری شده، ما شتابان‌تر در راستای گسترش فناوری هسته‌ای برای رسیدن به انرژی پاک تلاش می‌کنیم.

او خاطرنشان کرد که اجرای این برنامه سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی و فاینانس داخلی و خارجی به عنوان عاملیت پیش‌برنده سرمایه‌گذاری تعریف شده و اینجا از کشورها و مؤسساتی که آمادگی سرمایه‌گذاری در این حوزه را داشته باشند، دعوت می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی در سرلوحه سیاست ایران است. به شهادت گزارش‌های مستمر آژانس، ظرفیت جذب‌شده بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران در ۲۰۲۳ به میزان ۲۲ درصد بازرسی‌های کل جهان بوده است، درحالی‌که ظرفیت نصب‌شده ما سه درصد و بازرسی‌ها ۲۲ درصد. این حجم از بازرسی در طول تاریخ از هیچ کشوری صورت نگرفته است. رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: ما حداکثر در دو ماه آینده اولین مرکز آموزش بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای را در اصفهان افتتاح خواهیم کرد که به قطب تأثیرگذار برای تربیت نیروی انسانی تبدیل می‌شود. معاون رئیس‌جمهور گفت: امیدواریم با توجه به تعاملات و هم‌زمان با تهاجم رسانه‌ای و روانی علیه ما، آژانس هم بتواند نقش خودش را به عنوان یک نهاد بین‌المللی به‌طور مستقل‌ و به دور از فشارهای سیاسی و اعمال نفوذها ایفا کند و تسهیلات را همان‌طور که در اساسنامه آژانس تعریف شده، فراهم کند تا همه کشورها از علوم و فنون هسته‌ای به‌طور عادلانه بهره‌مند شوند. اسلامی افزود: امیدواریم بتوانیم کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای را دوسالانه ادامه دهیم و از پرتو این همکاری‌ها و مشارکت‌ها بدون نفوذ نظام سلطه، علوم و فنون هسته‌ای به سهولت در اختیار کشورهای نیازمند قرار گیرد.

سیاست درهای باز انرژی هسته‌ای

جواد کریمی‌ثابت، معاون رئیس سازمان انرژی اتمی و رئیس انجمن هسته‌ای ایران نیز بعدازظهر دیروز (دوشنبه) در مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان که با حضور برخی مقامات داخلی و خارجی برگزار شد، اظهار کرد: دنیای امروز با چالش‌های بسیار بزرگی روبه‌رو است و شاید هیچ زمانی مثل امروز دچار چالش خودساخته نبوده است.

او گفت: چالش‌هایی مثل محیط زیست، تغییرات اقلیمی و بحث اسیدی‌شدن آب اقیانوس‌ها و دیگر ابر‌چالش‌ها و موضوعاتی مانند امنیت انرژی و امنیت تأمین غذا، آب و موضوعاتی که مستقیما به حیات بشری ربط دارد، مسائلی هستند که الان در سطح جهان با آنها روبه‌رو هستیم.

کریمی‌ثابت افزود: اندیشمندان معتقدند پاسخ به چالش‌ها یک پاسخ جهانی است. چالش‌های جهانی پاسخ‌های جهانی نیاز دارد و کنفرانس‌ها و نشست‌های بین‌المللی بستری مناسب برای طرح چنین موضوعات و یافتن راه‌حل‌هایی برای این موضوعات است. بدون شک فناوری هسته‌ای یکی از فناوری‌های کاملا اثبات‌شده است که می‌تواند خیلی خوب و دقیق به برخی از این چالش‌ها پاسخ بدهد.

معاون سازمان انرژی اتمی ادامه داد: بیانیه نشست اکسپو ۲۸ می‌گوید که تولید برق هسته‌ای سه‌برابر می‌شود و نویدبخش این است که دنیا از شرایط بهتری می‌تواند برخوردار شود‌؛ یعنی در 

25 سال آینده و این موضوع نویدبخش است که دنیا از مزایا و شرایط بهتری می‌تواند با استفاده از این فناوری مواجه شود.

کریمی‌ثابت گفت: انجمن هسته‌ای ایران در چارچوب دکترین جمهوری اسلامی ایران که می‌گوید فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای برای همه، سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس و با شعار فناوری هسته‌ای برای توسعه پایدار، این همایش و کنفرانس را برنامه‌ریزی کرد و در حال اجرائی‌کردن آن است.

او افزود: همه اذعان دارند که رشد و توسعه نیازمند نگاه به نیازهای نسل آینده است. می‌دانیم که بیش از نیمی از اهداف 17گانه توسعه پایدار فناوری هسته‌ای می‌تواند آنها را تسهیل و دسترسی را امکان‌پذیر کند. معاون سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: در همین راستا کشور ما تولید ۲۰ هزار مگاوات برق را در دستور کار دارد و برگزاری این برنامه‌ها و کنفرانس‌ها در همین راستا‌ست. نگاه مسئولان ایران به مسائل محیط زیست و رشد اقتصادی کشور همه باعث شده که تمرکز روی فناوری هسته‌ای و ۲۰ هزار مگاوات جدی باشد. کریمی‌ثابت بیان کرد: این کنفرانس در ۱۶ پنل و ۱۳ محور کارش را آغاز کرده و واقعیت این است که با ارائه مقالات و مطالبی که عرضه می‌شود، می‌توانیم این نکته را اذعان کنیم که فناوری هسته‌ای در کشور ما به یک بلوغ رسیده است.

او افزود: برگزاری این کنفرانس بدون حمایت ریاست محترم سازمان و همکاران سازمان مقدور نبود و ایده این کنفرانس توسط آقای اسلامی و در چارچوب سیاست‌های سازمان با عنوان درهای باز و نوآوری باز عنوان شد و به‌خوبی هم محقق شد.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم همه همکارانم که در این کنفرانس شرکت کردند، بتوانند فضای مناسبی را داشته باشند که تبادل‌نظر کنند و از آخرین دستاوردهایی که در صنعت هسته‌ای در حال انجام است، آگاه و اقشار مختلف در صنعت و دانشگاه‌ها از آن بهره‌مند شوند. همچنین حسین آفریده، دبیر کنفرانس در سخنانی سطح مقالات ارائه‌شده به این کنفرانس را عالی و بین‌المللی دانست و داوری مقالات را نیز سطح بالا ارزیابی کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها