|

اقدامات هلال ‌احمر در قرن جدید

ایسنا: رئیس جمعیت هلال‌احمر در آستانه روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر برخی از اقدامات انجام‌شده از سوی این جمعیت در سال گذشته را تشریح کرد و گفت که ارتقای کیفیت خدمات، افزایش توان امدادی و جذب نیروهای داوطلب از جمله مهم‌ترین اولویت‌های این جمعیت در سال پیش‌روست

اقدامات هلال ‌احمر در قرن جدید

ایسنا: رئیس جمعیت هلال‌احمر در آستانه روز جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر برخی از اقدامات انجام‌شده از سوی این جمعیت در سال گذشته را تشریح کرد و گفت که ارتقای کیفیت خدمات، افزایش توان امدادی و جذب نیروهای داوطلب از جمله مهم‌ترین اولویت‌های این جمعیت در سال پیش‌روست. پیرحسین کولیوند با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر در یک سال گذشته اقدامات قابل توجهی را انجام داده است، گفت: بخشی از این اقدامات و دستاوردها برای اولین بار در تاریخ بیش از صد ساله هلال احمر به دست آمده است. از جمله آن می‌توان به دریافت نشان فداکاری کشور ترکیه اشاره کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، با اعطای لوح و نشان فداکاری به جمعیت هلال‌احمر از خدمات سریع و مناسب هلال‌احمر ایران در عملیات نجات و امدادرسانی به مردم زلزله‌زده ترکیه، قدردانی کرد. کولیوند به واریز کمک نقدی هفت میلیارد تومانی هلال‌احمر به حساب خانواده‌های زلزله‌زده خوی نیز اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار در جمعیت هلال‌احمر خانوارهایی که بیشترین خسارت را از زلزله ۱۴۰۱ در شهرستان خوی دیده بودند، از هلال‌احمر کمک نقدی دریافت کردند و مبلغ دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به حساب سرپرستان دو هزار و ۸۰۰ خانوار واریز شد. مجموع این مبلغ هفت میلیارد تومان بود که از منابع داخلی سازمان داوطلبان و همچنین کمک‌های مردمی به هلال‌احمر تأمین شد. کولیوند از تولید اولین بازی واقعیت مجازی با موضوع سیل و زلزله در هلال‌احمر با همکاری دانشگاه علم و صنعت خبر داد و گفت:‌ برای اولین بار در کشور یک بازی رایانه‌ای تولید کردیم که با کمک عینک و تجهیزات واقعیت مجازی، لحظه وقوع سیل و زلزله را شبیه‌سازی می‌کند تا بازیکنان، برای یادگیری اقدامات لازم و استفاده از این آموخته‌ها در هنگام وقوع سانحه ترغیب شوند. رئیس جمعیت هلال‌ احمر از تصویب نخستین آیین‌نامه عضویت در جمعیت هلال‌احمر خبر داد و گفت:‌ در صدوپنجاه‌وپنجمین جلسه شورای عالی جمعیت هلال‌احمر، کلیات آیین‌نامه عضویت این جمعیت برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی، بررسی و تصویب شد. این آیین‌نامه ۱۰ ماده و ۵ تبصره دارد. کولیوند پیگیری برای ورود محموله دارویی بیماران SMA را از دیگر اقدامات جمعیت هلال‌احمر برشمرد و گفت: بیماری اس‌ام‌ای یا همان آتروفی عضلانی نخاعی یک بیماری عصبی-عضلانی نادر است و در حال حاضر بیش از ۶۰۰ نفر در ایران که اکثر آنان را کودکان تشکیل می‌دهند، به آن مبتلا هستند. در راستای کمک به این بیماران، جمعیت هلال‌احمر، محموله داروی اسپینرازا را که برای درمان بیماران SMA استفاده می‌شود به کشور وارد کرد.

راه‌اندازی مرکز ملی مدیریت و رصد حوادث کشور

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز ملی مدیریت و رصد حوادث کشور گفت: این مرکز به نوعی مرکز هوشمندسازی جمعیت هلال‌احمر و رصدخانه حوادث در کشور است. مرکزی که جای آن به شدت در ساختار امداد و نجات و مدیریت بحران خالی بود. این مرکز با هدف رصد و پایش برخط، الکترونیک و هوشمند تمامی فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر در شرایط عادی و اضطراری، با استفاده از ظرفیت سرمایه‌های انسانی باتجربه، متخصص و ارزشمند این سازمان در قالب هسته‌های فکری و اندیشه‌ورزی با هدف مدیریت دانش، مدیریت یکپارچه اطلاعات و تحلیل داده‌ها، مدیریت لایه‌ها و اطلاعات منابع سازمانی و داوطلبی، مدیریت اطلاع‌رسانی، مدیریت شبکه‌های حقیقی و حقوقی مرتبط با جمعیت و مدیریت خدمات الکترونیک و هوشمند در ستاد مرکزی جمعیت هلال‌احمر و در مساحتی بیش از ۵۰۰ متر مربع راه‌اندازی شد. رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به راه‌اندازی کانون تخصصی راه با تمرکز بر رانندگان آماده هلال‌احمر گفت: پس از امضای تفاهم‌نامه میان سازمان جوانان و فدراسیون اتومبیل‌رانی و موتورسواری اقدامات لازم برای ساماندهی و به‌کارگیری ظرفیت‌های برشمرده تیم‌های آفرود دربرگیرنده 14 هزار نفر عضو فعال در قالب کانون راه یا همان رانندگان آماده هلال صورت گرفت. وی اضافه‌شدن هزارو 500 خودرو به ناوگان امدادی هلال‌احمر، تولید کپسول ضد استرس و خواب‌آور Valnight، روند صعودی تولید دارو در سازمان تدارکات پزشکی، ملحق‌شدن هشت هزار نیروی امدادی به سازمان امداد و نجات در طول یک سال و رایزنی با معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران برای ایجاد گمرک اختصاصی هلال‌احمر را از دیگر اقدامات یک سال گذشته دانست. کولیوند در ادامه به عملیات‌های مهم هلال‌احمر در یک سال گذشته پرداخت و گفت:‌ در مأموریت بهداشتی – درمانی و امدادی اربعین حسینی، خدمات بهداشتی - درمانی به چهار میلیون و ۷۴۷ هزار و ۲۹۵ نفر از زائران ارائه شد. همچنین ارائه خدمات بهداشتی - درمانی به ۷۵ هزار نفر از زائران عتبات عالیات در درمانگاه‌های مرکز پزشکی جمعیت هلال‌احمر در کشور عراق انجام شد. تهیه و تأمین ۴۰۰ تن دارو و تجهیزات برای عملیات بهداشتی - درمانی اربعین نیز از دیگر اقدامات انجام‌شده بود.


 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها