|

پایان بی‌نتیجه مذاکرات قاهره/ آتش‌بس در کار نیست؟

حماس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دور کنونی گفت‌وگوهای آتش‌بس در قاهره پایان یافته است.

پایان بی‌نتیجه مذاکرات قاهره/ آتش‌بس در کار نیست؟

به گزارش شبکه شرق، حماس از پایان این دور از گفت‌وگوهای آتش‌بس در قاهره خبر داد.

به نقل از شهاب نیوز، حماس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دور کنونی گفت‌وگوهای آتش‌بس در قاهره پایان یافته است.

جنبش حماس در این بیانیه اعلام کرد: کمی پیش‌تر دور کنونی گفت‌وگوها در قاهره پایان یافت. هیأت جنبش حماس امشب قاهره را برای مشورت با سران این جنبش ترک خواهد کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: هیأت جنبش حماس پاسخ این جنبش را به برادران میانجیگر مصری و قطری ارائه داد و گفت‌وگوهایی عمیق و جدی را با آنان به انجام رساند.

حماس اعلام کرد: این جنبش بر برخورد کاملاً مثبت و مسئولانه، توجه و مصمم‌بودن خود برای دستیابی به توافقی که پاسخگوی خواسته‌های ملت ما باشد، تجاوز را به طور کامل پایان ببخشد و عقب‌نشینی کامل اشغالگران از نوار غزه، بازگشت آوارگان، افزایش امدادرسانی، آغاز بازسازی و همچنین مبادله اسرا را محقق کند، تاکید می‌کند.

گفتنی است این دور از گفت‌وگوها برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه و همچنین مبادله اسرا میان اسرائیل و حماس در قاهره ۲ روز به طول انجامید.

 پایان روز اول مذاکرات قاهره برای آتش‌بس در غزه

اخبار رسانه‌ها از نتایج دور مذاکرات روز گذشته در قاهره درخصوص دستیابی به توافق آتش‌بس و تبادل اسرا در غزه نشان می‌دهد هنوز توافقی حاصل نشده است.

شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا به نقل از یک مقام ارشد حماس گزارش داد مذاکراتی که در قاهره از طریق میانجی‌گران مصری در حال انجام بود، روز شنبه بدون نتیجه پایان یافت و دور جدید آن روز یکشنبه برگزار می‌شود.

سی‌ان‌ان نیز به نقل از مقامات آمریکایی و اسرائیل گزارش داد که هرگونه توافق احتمالی بر سر چارچوبی کاری به آتش‌بس موقت و آزادی اسیران اسرائیل‌ در غزه نزدیک خواهد شد و احتمالاً مذاکرات مداوم درباره جزئیات دقیق توافق دنبال خواهد شد.

این شبکه اشاره کرد: انتظار می‌رود که دستیابی به توافق نهایی بین ۲ طرف چندین روز دیگر طول بکشد و مذاکرات ادامه داشته باشد و و مذاکره‌کنندگان در جنبه‌های فنی توافق احتمالی پیشرفت کرده‌اند، اما ۲ منبع اسرائیلی گفتند که ممکن است تکمیل خود معامله یک هفته طول بکشد.

در این خصوص یک منبع مصری مطلع از مذاکرات آتش‌بس در غزه عصر شنبه فاش کرد که جلسه گفت‌وگو بین حماس و میانجی‌ها امشب بدون حصول نتیجه نهایی تکمیل شد.

این منبع به روزنامه العربی الجدید افزود که نشست‌های بین حماس و میانجی‌ها فردا ادامه خواهد داشت و توضیح داد که حماس سوالاتی دارد که می‌خواهد به آنها پاسخ داده شود و این با هماهنگی همه طرف‌ها انجام می‌شود. این منبع تاکید کرد که اظهارات منفی اسرائیل بر روند گفت‌وگوهای جاری در قاهره تأثیری نخواهد داشت.

یک مقام آمریکایی روز شنبه این نکته را تکرار کرد و گفت که حتی اگر حماس توافق را به عنوان پیشنهادی بپذیرد، چندین روز دیگر طول می‌کشد تا برخی از جزئیاتی که در نهایت منجر به آتش‌بس شود، بررسی شود. این بحث‌ها همچنین می‌تواند دشوار و طولانی باشد.

مقامات ایالات متحده همچنان با خوش‌بینی محتاطانه به گفت‌وگوها می‌نگرند و پیشرفت را تبلیغ می‌کنند، اما همچنان اذعان دارند که تلاش‌های قبلی در آخرین لحظه شکست خورده‌اند.

در حالی که حماس روز شنبه با میانجیگران در قاهره دیدار کرد، دیوید بارنیا، مدیر موساد در اسرائیل ماند. اما منابع اسرائیلی گفته‌اند که در صورت موافقت حماس با این توافق، او ممکن است به سرعت به مصر برود.

یک فرد مطلع از این مذاکرات گفت که بیل برنز، رئیس سیا که نقش گفت‌وگوکننده اصلی آمریکا در مذاکرات چند جانبه را ایفا کرده، هم اکنون در قاهره است.

درباره مذاکرات قاهره محمود مرداوی، از اعضای حماس روز شنبه گفت که مذاکره کنندگان این جنبش با روحیه مثبت به مذاکرات در قاهره رفته‌اند. وی اشاره کرد آنچه در قاهره ارائه شد فقط یک پیشنهاد است نه فرمولی برای توافق.

مرداوی افزود: حماس به بازگشت آوارگان، بازسازی غزه و خروج کامل اشغالگران از این باریکه اصرار دارد.

همزمان با اظهارات این مقام حماس، سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل گزارش داد که اسرائیل پیش از رسیدن پاسخ حماس هیاتی را برای ادامه مذاکرات بر سر معامله تبادل اسیران به قاهره نمی‌فرستد. باید از حماس انعطاف‌پذیری ببیند.

منبع: ايسنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها