|

موفقیت نخستین عمل ژن‌درمانی در جهان

کودک ناشنوای بریتانیایی می‌شنود

«اوپال سندی» کودک نوپای بریتانیایی حالا دیگر به راحتی می‌شنود و مشکلی ندارد. او عمل جراحی‌ای را پشت سر گذاشته که تنها ۱۶ دقیقه طول کشیده است!

کودک ناشنوای بریتانیایی می‌شنود
سحر طلوعی خبرنگار شبکه شرق

ما هر روز در این استوری تلینگ، به چهار گوشه جهان سرمی‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده‌اند، مرور می‌کنیم. به بریتانیا می‌رویم و در جریان عملی پیشگامانه، برای رفع ناشنوایی قرار می‌گیریم؛ پرونده پزشکی «کندی جونیور» را در آمریکا بررسی می‌کنیم و در نیوزیلند، به کنسرت یک رپر آمریکایی هوادار فلسطین سرمی‌زنیم.

بریتانیا؛ ژن‌درمانی و درمان ناشنوایی 

«اوپال سندی» کودک نوپای بریتانیایی حالا دیگر به راحتی می‌شنود و مشکلی ندارد. او عمل جراحی‌ای را پشت سر گذاشته که تنها ۱۶ دقیقه طول کشیده است!

این کودک بریتانیایی نخستین فرد در جهان است که در عمل پیشگامانه ژن‌درمانی شرکت کرده است. اوپال ۱۸ ماهه، به دلیل اختلال ژنتیک در عصب شنوایی توان شنیدن نداشت. او ناشنوا متولد شده بود.

در عمل ژن‌درمانی اوپال یک نسخه ژن سالم و حاوی اطلاعات صحیح به او تزریق شد تا این کودک بتواند صداها را بشنود و از آن لذت ببرد. 

مورد عجیب کندی جونیور؛‌ مغز کرم‌خورده روبرت!

آقای «روبرت اف کندی جونیور» کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا از حزب سوم در این کشور از یک راز پزشکی پرده برمی‌دارد. 

ماجرا بر می‌گردد به نشانه‌های مه‌مغزی و اختلال شدید حافظه کندی جونیور در سال ۲۰۱۰. او با احتمال تومور مغزی به پزشک مراجعه کرد، اما متوجه شد یک انگل در مغزش وجود دارد!

کندی جونیور می‌گوید مشکل برطرف شده است، اما این نامزد ۷۰ ساله به بیماری‌های دیگر مثل مشکلات قلبی و اختلال صوتی ناشی از گرفتگی دوره‌ای ماهیچه‌های حنجره مبتلاست. 

هنگ‌کنگ؛ رای دادگاه برای حذف یک سرود

دادگاه هنگ‌کنگ سرانجام به ممنوعیت سرود «به افتخار هنگ‌کنگ» رای داد. این ترانه را اغلب مبارزان و آزادیخواهان هنگ‌کنگی در تقابل با حاکمیت و چین می‌خوانند.

در حکم دادگاه همچنین تاکید شده این سرود باید از منابع اینترنتی نیز حذف شود. ترانه به افتخار هنگ‌کنگ در تجمعات دموکراسی خواهانه و اعتراضی سال ۲۰۱۹ بسیار خوانده شد. 

حکم دادگاه هنگ‌کنگ برای ممنوعیت این ترانه واکنش گروه‌های حامی آزادی بیان را در پی داشته است. ممنوعیت پخش و اجرای یک سرود مصداق محدودیت برای آزادی بیان است. 

اسپانیا؛ محاکمه رئیس فدراسیون فوتبال برای بوسه جنجالی 

سرانجام تکلیف لوئیس روبیالس رئیس سابق فدراسیون فوتبال اسپانیا در دادگاه مشخص می‌شود. او به اتهام تعرض جنسی و اجبار در عمل محاکمه می‌شود. شاید ۲سال و نیم حبس در انتظار او باشد.

لوئیس روبیالس سال گذشته و پس از قهرمانی تیم ملی زنان در جام جهانی جنی هرموسو بازیکن این تیم را هنگام اعطای مدال در آغوش گرفت و به شکلی خاص بوسید.

او تلاش کرد هرموسو را متقاعد کند این رفتار توافقی بوده است، اما سرانجام اعتراضات باعث شد تا نظام قضایی علیه او اقامه دعوا کند. روبیالس از ریاست فدراسیون هم کنار رفت. 

نیوزیلند؛ رپر آمریکایی برای فلسطین خواند

مکلمور رپر آمریکایی برای نخستین‌بار ترانه جدید خود را به یاد فلسطیینی‌ها و دانشجویان معترض پردیس‌های دانشگاهی آمریکا خواند. 

نام این قطعه «هنیدز هال» است و حملات اسرائیل را در غزه محکوم می‌کند. مکلمور این ترانه در کنسرت نیوزیلند خود اجرا کرده است.

او در سخنانی کوتاه و پیش از اجرای هیندز هال با صراحت گفت من امروز و همیشه کنار فلسطین می‌ایستم و با آغوشی باز با فلسطینی‌ها همبستگی دارم. ما سزاوار آزادی هستیم. سخنرانی او با استقبال زیاد حضار همراه شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها