|

فرمان آماده‌باش هسته‌ای پوتین/ گروسی از رزمایش هسته‌ای روسیه ابراز نگرانی عمیق کرد

رافائل گروسی گفت: اگرچه آژانس مسئولیت مستقیمی درباره رزمایش هسته‌ای روسیه ندارد، اما ما عمیقا نگران هستیم.

فرمان آماده‌باش هسته‌ای پوتین/ گروسی از رزمایش هسته‌ای روسیه ابراز نگرانی عمیق کرد

به گزارش شبکه شرق، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که این نهاد نگران رزمایش هسته‌ای روسیه است. 

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به «سی.ان.ان» گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگران رزمایش هسته‌ای روسیه است و آن را رصد می‌کند.

گروسی گفت: اگرچه آژانس مسئولیت مستقیمی در این‌باره ندارد، اما ما عمیقا نگران هستیم.

او افزود: ما معتقدیم که این رزمایش به پیچیدگی اوضاع دامن می‌زند و بر این باوریم که تسلیحات هسته‌ای، جایی در این مناقشه (اوکراین) و هیچ مناقشه دیگری ندارد.

گروسی اظهار کرد: ما بسیار مراقب هستیم زیرا وقتی چنین تحولاتی رخ می‌دهد، تنش‌ها در ارتباط با نیروگاه برق هسته‌ای زاپوریژیا افزایش پیدا می‌کند. وقتی وضعیتی در ارتباط با این نیروگاه مطرح می‌شود، ما مسئولیت‌هایی داریم.

فرمان آماده‌باش نیروهای هسته‌ای و برگزاری رزمایش‌ هسته‌ای روسیه

رئیس‌جمهور روسیه با یادآوری اینکه نیروهای راهبردی این کشور همیشه در حالت آماده‌باش هستند، گفت: مسکو هر کاری برای جلوگیری از جنگ جهانی انجام خواهد داد، اما اجازه نخواهد داد کسی آن را تهدید کند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در سخنانی در آیین گرامی‌داشت هفتاد و نهمین سالگرد پیروزی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم در میدان سرخ مسکو گفت:‌ غرب دوست دارد درس‌های جنگ جهانی دوم را فراموش کند اما روسیه به یاد دارد که سرنوشت بشریت در نبردهای خونین از مورمانسک تا قفقاز و کریمه رقم خورد.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: بلاروس در مرحله دوم رزمایش‌های تاکتیکی با استفاده از تسلیحات هسته‌ای غیراستراتژیک، به روسیه ملحق خواهد شد و وزارتخانه‌های دفاع هر دو کشور چنین دستورالعمل‌هایی را دریافت کرده‌اند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد که او به بلاروس پیشنهاد داده تا در این رزمایش‌ها شرکت کند زیرا مینسک، میزبان تسلیحات هسته‌ای غیراستراتژیک در خاک خود است.

طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، رئیس‌جمهور روسیه افزود: «این بار این رزمایش در سه مرحله برگزار می‌شود. در مرحله دوم، همکاران بلاروسی به اقدامات مشترک ما ملحق خواهند شد و دستورالعمل‌های مربوطه به وزارتخانه‌های دفاع و ستاد کل داده شده است.»

ولادیمیر پوتین هم‌چنین خاطرنشان کرد که در تاریخ «۶ مه» (۱۷ اردیبهشت)، با «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه گفت‌وگو کرده و در «هشتم مه» هم با «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس در این خصوص صحبت و رایزنی کرده است.

در همین حال، لوکاشنکو به خبرنگاران گفت که مسکو و مینسک تصمیم گرفته‌اند در رزمایش‌های هسته‌ای غیراستراتژیک «همگام» شوند و «مرحله دوم و سوم» را با هم برگزار کنند.

خبرگزاری رویترز پیشتر به نقل از وزارت دفاع روسیه گزارش داد: «این رزمایش به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه انجام می‌شود و در آن آمادگی نیروها و توانمندی‌های هسته‌ای غیراستراتژیک برای اجرای ماموریت‌های رزمی سنجیده می‌شود.»

وزارت دفاع روسیه هم‌چنین اعلام کرد این رزمایش شامل تمرین آماده‌سازی و استقرار تسلیحات غیراستراتژیک به منظور استفاده از آن‌ها خواهد بود و یگان‌های موشکی منطقه نظامی جنوب و نیروی دریایی نیز در آن شرکت خواهند کرد.

«آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا هم گفت تصمیم روسیه برای انجام رزمایش‌های تاکتیکی با استفاده از تسلیحات هسته‌ای غیراستراتژیک، «پاسخی قاطع به سیاست‌های بی‌شرمانه و تهاجمی» غرب است که تهدیدات امنیتی برای روسیه و شهروندانش ایجاد می‌کند.

همچنین «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت که رزمایش‌های چهارماهه ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه ثابت می‌کند که این ائتلاف نظامی برای درگیری احتمالی با مسکو آماده می‌شود.

او در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در حال حاضر، بزرگترین رزمایش ناتو بعد از جنگ سرد، در نزدیکی مرزهای روسیه در حال برگزاری است. در سناریوی آنها، اقدامات ناتو علیه روسیه با استفاده از تمام ابزارها از جمله تسلیحات متعارف و ترکیبی، در حال تمرین است. باید قبول کنیم که ناتو با جدیت در حال آماده شدن برای مناقشه احتمالی با ماست.»

منبع: انتخاب
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها