|

معرفی استارتاپ AiFi:

فروشگاه‌های بدون صندوق‌دار

استارتاپ AiFi از فناوری‌استفاده می‌کند تا مشتریان خرده فروش‌ها فقط خرید خود را انجام دهند و از مغازه خارج شوند.

فروشگاه‌های بدون صندوق‌دار
خبرنگار: بهناز توحیدی

در صف ایستادن، انتظار برای چک‌کردن تک به تک کالاها توسط صندوق‌دار و بعد کالاها را درون کیسه‌گذاشتن تقریبا وقت زیادی از زمان ما را در فروشگاه‌ها تلف می‌کند. در صورتی که می‌توان با فناوری‌های جدید مانند بینایی کامپیوتری ( Computer Vision) و حسگر وزن تمام این مراحل را حذف کرد.

استارتاپ AiFi از این فناوری‌ها در آمریکا استفاده می‌کند تا مشتریان خرده فروش‌ها فقط خرید خود را انجام دهند و از مغازه خارج شوند.

AiFi یک پلتفرم رصد هوشمند است که از طریق دوربین هوشمند، تصاویر فروشگاه و کالاها را رصد می‌کند و با تحلیل این اطلاعات متوجه می‌شود که مشتریان چه مقدار کالا و به چه قیمتی از قفسه‌ها برداشتند و در انتها و به صورت هوشمند و خودکار مبلغ خرید هر مشتری را از حساب او کسر می‌کند. 

آغاز یک کار بزرگ

وقتی از هوش مصنوعی صحبت می‌کنیم، ابزارها و امکاناتی برای ما تداعی می‌شود که در زندگی روزمره خیلی دست‌نیافتنی هستند. این موضوع درحالیست که هوش مصنوعی می‌تواند زندگی بشر را ساده کند. بنیانگذاران استارتاپ AiFi هم این کمبود را حس کردند و تصمیم گرفتند راه‌حلی برای آن پیدا کنند. استیو گو، بنیانگذار این استارتاپ در مورد چرایی راه‌اندازی AiFi می‌گوید: «قصد داشتیم همانطور که مردم به راحتی به وای فای دسترسی دارند، به هوش‌مصنوعی هم دست پیدا کنند. باید مشکلات دنیای واقعی با استفاده از این فناوری حل شود.»

او ادامه داد: «با فناوری‌‌های AiFiمردم به معنای واقعی کلمه می‌توانند وارد یک مغازه شوند، چیزهایی را بگیرند و سپس آنجا را ترک می‌کنند.»

پس استیو گو و یینگ ژنگ در سال ۲۰۱۶ با کمک تحصیلات و پیشینه‌ای که داشتند، استارتاپ AiFi را راه‌اندازی کردند.  استیو گو دارای مدرک دکتری از دانشگاه دوک در علوم کامیپوتر است، جایی که کارلو توماسی به او مشاوره داده است. توماسی یکی از پروفسورهای نام‌‌آشنا در رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه دوک است.

استیو گو پیش از تاسیس AiFi در سال ۲۰۱۶، در گوگل‌X به عنوان پژوهشگر تحقیقاتی روی عینک گوگل کار می‌کرد. او همچنین به عنوان محقق در اپل هم فعالیت کرده است. استیو علاوه بر فعالیت در حوزه فناوری، نویسنده هم است. او کتابی با عنوان «تکنولوژی سیاه» در سال ۲۰۱۷ منتشر کرد که ۲۱ فناوری جدید از یادگیری عمیق (deep learning) تا هوش مصنوعی را معرفی می‌کند. 

یینگ ژانگ هم از دیگر بنیانگذاران است که با استیو هم‌دانشگاهی است و در رشته بینایی کامپیوتری از دانشگاه دوک دکتری دریافت کرده است. او همچنین دارای مدرک EMBA از دانشگاه استنفورد است. ژانگ هم پیش از راه‌اندازی AiFi، به عنوان دانشمند ارشد در تیم‌های تحقیقاتی گوگل و اپل فعالیت می‌کرد.

فروشگاه بدون صندوق‌دار

می‌توان فعالیت AiFi را در یک جمله خلاصه کرد؛ بگیر و ببر. نحوه عملکرد آن هم در سه مرحله ساده است:

اول ورود: خریداران با کارت اعتباری، اپلیکیشن موبایل یا کیف‌پول الکترونیکی خود وارد فروشگاه می‌شوند.

دوم خرید: بینایی کامیپوتری (computer vision) مبتنی بر هوش مصنوعی ردیابی خریداران را آغاز می‌کند و محصولاتی که آنها از قفسه برمی‌دارند را تشخیص می‌دهد.

 سوم خروج: خریداران فروشگاه را بدون پرداخت، با رسیدهایی که به صورت مستقیم از طریق پیامک یا ایمیل ارسال می‌شوند، ترک می‌کنند.

به این صورت مشتریان برای نخستین بار خرید بدون صندوق‌دار و معطلی را تجربه می‌کنند. یعنی هنگامی که مشتری اقلام خود را برای خرید انتخاب می‌کند، در مانیتوری در یک دستگاه کیوسک مانند تا حدود ۲۸ دلار (۲۵ یورو) این خریدها ثبت می‌شود. سپس کاربر جلوی در خروجی می‌ایستد، اعلان خرید دریافت می‌کند و سپس می‌تواند از فروشگاه خارج شود و بعد از حساب او هزینه کسر می‌شود.

AiFi اکنون بیش از ۱۰۰ فروشگاه فعال در سراسر جهان دارد؛ از جمله در ایالات‌متحده، بریتانیا، فرانسه، دبی، لهستان و چین. این استارتاپ همچنین با برندهای مهم مانند Morrison، carrefour و Verizon همکاری می‌کند.

البته تجربه چنین خریدی را پیش از این Amazon Go هم برای مشتری ایجاد کرده بود، اما استیو اعتقاد دارد تفاوت AiFi، با آمازون این است که این استارتاپ یک خرده‌فروش نیست. بلکه ابزار هوش مصنوعی را در اختیار خرده‌فروش‌ها قرار می‌دهد تا آنها هوشمند شوند. در حالیکه آمازون‌گو یک فروشگاه بدون صندوقدار است که از فناوری پیشرفته برای ردیابی خودکار و تعیین هزینه خرید مشتری در حین خرید استفاده کرده است.

فناوری‌هایی که AiFi ارائه می‌دهد علاوه بر مشتری، برای فروشگاه‌های خرده‌فروش هم مزایایی دارد. آنها می‌توانند نیروهای خود را کاهش دهند. به علاوه اطلاعات به دست آمده از این سیستم در بررسی رفتار مشتریان نیز مفید است.

این شرکت در این سال‌ها همچنین جوایزهای متعددی دریافت کرده است، از جمله در سال ۲۰۱۸ به عنوان بهترین استارتاپ سازمانی برنده جایزه Inception AI corporation Nvidia شد. استیو گو هم در سال ۲۰۲۰ به عنوان یکی از ۵۰ مدیرعامل برتر هوش مصنوعی شناخته شد.

رعایت حریم خصوصی 

داده‌های مشتریان در هنگام خرید توسط فناوری AiFi ثبت می‌شود و این نگرانی به وجود می‌آید که حریم خصوصی و داده‌های شخصی افراد مورد سوءاستفاده قرار بگیرد، اما این استارتاپ نگرانی‌ها را برطرف کرده است. با اینکه پروتکل‌های امنیتی و حریم خصوصی AiFi به طور عمومی فاش نشده است، اما شرکت‌های موجود در این فضا باید برای محافظت از داده‌های کاربر اقداماتی را انجام دهند که عبارت هستند از:

رمزگذاری داده‌ها: برای محافظت از انتقال داده‌ها، از رمزگذاری استفاده می‌شود تا اطمینان حاصل شود که حتی اگر داده‌ها رهگیری شدند، نتوان آنها را به راحتی خواند یا از آنها سواستفاده کرد.

انطباق با GDPR: این استارتاپ به مقررات حفاظت از داده‌های عمومی یا GDPR پایبند است.

بدون تشخیص چهره: سیستم AiFi از یک نوع فناوری برای ناشناس‌ماندن خریداران استفاده می‌کند و از تشخیص چهره یا بیومتریک بهره نمی‌برد.

پردازش داده: این استارتاپ به عنوان یک پردازشگر داده، داده‌های مشتری را تحت نظارت کنترل‌کنندگان داده پردازش می‌کند و کنترل و مالکیت مستقیم روی داده‌های شخصی ندارد. 

تغییر مدیریتی در ساختار AiFi 

در سال ۲۰۲۲ استیو کارلین با تصمیم سرمایه‌‌گذاران و هئیت مدیره به جای استیو گو به عنوان مدیر اجرایی AiFi منصوب شد. این تغییر یک حرکت استراتژیک برای رشد تجاری این استارتاپ و گسترش فعالیت در سراسر دنیا بود. چون کارلین در زمینه مقیاس‌پذیری عملیات و رشد شرکت‌های چند میلیون دلاری سابقه طولانی دارد. او همچنین پیشتر به عنوان مشاور در کنار استارتاپ‌ها حضور داشت و سمت‌های اجرایی در شرکت‌های بزرگ را به عهده گرفته بود.

هدف از تغییر این بود که AiFi همچنان به عنوان یک شریک برای خرده‌فروشان آینده‌نگر در سراسر جهان باقی بماند. کارلین هم با چند هدف به عنوان مدیرعامل انتخاب شد؛ رشد تجاری AiFi در مقیاس بزرگ‌تر و همکاری نزدیک با شرکا و سرمایه‌گذاران استراتژیک.

آیا AiFi با رقبای خود تفاوتی دارد؟

فعالیت AiFi به چند دلیل از دیگران متمایز است:

اول مقیاس‌پذیری: AiFi فناوری خود را با موفقیت در بیش از ۱۰۰ فروشگاه در سراسر جهان به کار گرفته و به یکی از بزرگترین ارائه‌دهندگان فناوری هوش مصنوعی در حوزه خرده‌فروش‌های مستقل تبدیل شده است.

دوم رویکرد camera-first : برخلاف برخی از رقبا که امکان دارد در محصولات خود از ترکیبی از سنسورها و دوربین‌ها استفاده کنند، AiFi از یک سیستم مبتنی بر دوربین استفاده می‌کند که امکان ارائه راه‌حل‌های مقیاس‌پذیرتر و مقرون به صرفه‌تر را فراهم می‌کند.

سوم یکپارچه‌سازی و انعطاف‌پذیری پرداخت: AiFi گزینه‌های پرداخت متعدد از جمله کارت اعتباری، کیف‌پول‌های الکترونیکی و برنامه‌های تلفن همراه را با‌ پرداخت داخلی خود ادغام و به ارائه‌دهندگان اصلی عرضه می‌کند.

دست‌یابی به موفقیت جهانی:  این استارتاپ دارای یک تیم متنوع از ۲۲ ملیت است و در کنار خرده‌فروش‌ها، فروشگاه‌های مستقل خود را در کشورهای مختلف راه‌اندازی کرده است. 

در مقایسه با رقبایی مانند ZeroQs، Trigo و Fainders.ai، فناوری AiFi در زمینه حریم خصوصی رویکرد جامعی دارد. البته هر رقیب مزایای منحصر به فرد خود را دارد، اما تمرکز AiFi بر فناوری مبتنی بر دوربین و مقیاس‌پذیری جهانی است و این استارتاپ تبدیل به یک لیدر در فضای خرده‌فروشی مستقل شده است.

جذب سرمایه‌‌های متعدد برای کارهای بزرگ

حدود ۷ سال از فعالیت AiFi می‌گذرد. در این مدت این استارتاپ توانسته فروشگاه‌های خرده‌فروشی راه‌اندازی کند یا فناوری‌های خود را در خرده‌فروشی‌های سراسر دنیا توسعه دهد، اما این گسترش فعالیت بدون سرمایه امکان‌پذیر نبود. سرمایه‌گذاران این استارتاپ عبارت هستند از: Verizon ventures، Qualcomm ventures، HP tech ventures، mithril capital، Cervin ventures،

  translink capital: یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر که به کارآفرینان کمک می‌کند تا ارتباطات و مشارکت با مشتری را در آسیا توسعه دهند.

 plum alley: یک شرکت سرمایه‌‌گذاری که در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کند که توسط زنان تاسیس شده‌اند.

شبکه دوک فرشته: شبکه‌ای از فارغ‌التحصیلان دوک، اساتید، والدین و دوستانی که در شرکت‌هایی که به این دانشگاه ارتباط پیدا می‌کنند،سرمایه‌گذاری می‌کنند.

گروه ALDI south: یک سوپرمارکت زنجیره‌ای تخفیف جهانی است.

گروه zabka: یک فروشگاه زنجیره‌ای لهستانی است.

REWE: یک گروه تعاونی خرده‌فروشی و گردشگری آلمانی است.

این سرمایه‌گذاران از رشد و چشم‌‌انداز این استارتاپ حمایت کردند تا بتواند فعالیت خود را در سراسر دنیا گسترش دهد. در مجموع این استارتاپ ۸۰.۴ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.آخرین سرمایه آنها در ۱۱ مارس ۲۰۲۲ بود که ۶۵ میلیون دلار سرمایه جذب شد. این شرکت در حال حاضر ۱۲۸ کارمند دارد و همانطور به رشد خود ادامه می‌دهد. 

AiFi در ۲۰۲۴ چه سرنوشتی خواهد داشت؟

در سال جدید AiFi در فهرست بهترین کارفرمایان استارتاپ آمریکا در سال ۲۰۲۴ فوربس قرار گرفت. حالا هم برنامه دارد تا برای گسترش کار خود با سوپرمارکت‌های برتر ایالات متحده، اروپا و استرالیا همکاری‌‌های خود را آغاز کند و بیش از هزار و ۳۰۰ فروشگاه مستقل در کشورهای اروپایی راه‌اندازی کند. هدف از همکاری این استارتاپ با  فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند Zabka و ALDI هم کسب بینش جدید درمورد رفتار مشتری و بهبود فرآیند این استارتاپ است. 

AiFi همچنین قصد دارد فناوری‌های خود را با 5G ادغام کند تا اتصال و پردازش داده‌ها بهبود پیدا کند. این استارتاپ همچنین خود را آماده می‌کند تا در فضاهای سالنی مانند استادیوم و محیط‌های دانشگاه فروشگاه‌های بدون پرداخت خود را راه‌اندازی کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها