|

آمریکا: ایران اراده بازگشت ندارد

جدال لفظی بر سر احیای برجام ادامه دارد

‌شرق: بگومگوی مقامات ایران و طرف‌های دیگر بر سر فرایند احیای برجام ادامه دارد. دیروز نوبت مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا و سخنگوی وزارت خارجه ایران بود. ساعاتی پیش از نشست خبری هفتگی سعید خطیب‌زاده در تهران، جیک سالیوان گفت تهران هنوز اراده‌ای برای انجام این کار از خود نشان نداده است. خطیب‌زاده اما در پاسخ به او گفت آمریکا عضو برجام نیست که چیزی را به دیگران منتسب کند. سخنگوی وزارت خارجه البته در این نشست حرف‌های بیشتری برای گفتن داشت و از برنامه‌ها و توقعات ایران برای گفت‌وگوهای برجامی آینده نیز خبر داد.
سالیوان: ایران هنوز تمایلی برای بازگشت نشان نداده است
مشاور امنیت ملی جو بایدن در گفت‌وگویی با سی‌ان‌ان با بیان اینکه آمریکا آماده بازگشت به مذاکرات توافق هسته‌ای است، گفت تهران هنوز اراده‌ای برای انجام این کار از خود نشان نداده است. سالیوان افزود: «اعلام کرده‌ایم اگر ایران آماده بازگشت به اجرای توافق باشد، به توافق برمی‌گردیم. واقعیت این است که ایران هنوز تمایلی برای بازگشت به برجام نشان نداده است». سالیوان در ادامه بیان کرد: «آمریکا از نزدیک با شرکا و متحدان خود برای ایجاد شرایط لازم برای گفت‌وگو همکاری می‌کند. ما آماده بازگشت به میز مذاکره و ادامه کار روی این موضوع هستیم».
خطیب‌زاده: آمریکایی‌ها اصرار دارند میراث ترامپ را حفظ کنند
سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری هفتگی‌اش در پاسخ به صحبت‌های سالیوان گفت: «آمریکا باید بداند که عضو برجام نیست و به دیگر اعضای برجام نمی‌تواند اظهاراتی را منتسب کند یا درخواست‌هایی را داشته باشد». او در همین ارتباط افزود: «آنها باید در ابتدا برادری خود را ثابت کنند. متأسفانه در عمل همچنان می‌بینیم مقامات آمریکایی اصرار بر این دارند که میراث ترامپ را در مورد اعمال تحریم‌های فراقانونی و فراسرزمینی علیه ایران حفظ کنند». خطیب‌زاده با اشاره به برخی اظهارات مقامات آمریکایی درباره بازگشت به برجام و اصلاح مسیری که تاکنون طی شده است،‌ گفت: «آنچه برای ما مهم است، عمل است و متأسفانه عملی که از دولت فعلی آمریکا می‌بینیم، خلاف جهت اعلامی آنها بوده است».
‌آمریکا نمی‌تواند در کمیسیون مشترک حاضر شود
خطیب‌زاده تصریح کرد: «مسیر بازگشت آمریکا به برجام روشن است. آنها باید بپذیرند که به‌عنوان مقصر اصلی وضعیت فعلی از مسیری که رفته‌اند برگردند. باید تحریم‌های ظالمانه‌ای که بعد از خروج آمریکا از برجام اعمال شده، یکجا و به‌صورت مؤثر برداشته شود و این تضمین را بدهند که هیچ دولتی در آمریکا مجددا دنیا و حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و آنها قانون را زیر پا نمی‌گذارند و شرایط کنونی تکرار نخواهد شد». سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره حضور آمریکا در کمیسیون مشترک برجام و تأکید تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکراتی که قرار است در هشتم آذر برگزار شود، تصریح کرد:‌ «آمریکا عضو برجام نیست و مسیر بازگشتش در ابتدا از حصول اطمینان ایران و ۱+۴ از رفع تحریم‌های اعمال‌شده از‌سوی این کشور می‌گذرد. مطمئنا آمریکا تا آن روز نمی‌تواند در کمیسیون مشترک برجام حاضر شود».
ترکیب حقوقی تیم مذاکره‌کننده تغییر نمی‌کند
او همچنین با اشاره به مشخص‌شدن تاریخ دور جدید مذاکرات وین گفت: «مذاکرات در تاریخ اعلام‌شده آغاز و تیم مذاکراتی ایران از‌سوی وزارت خارجه و آقای باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران دنبال می‌شود». خطیب‌زاده افزود: «در این تیم ترکیبی از سازمان‌ها و ارگان‌های مسئول در‌خصوص رفع تحریم‌ها حضور خواهند داشت و تغییر خاصی از حیث شخصیت‌های حقوقی حاضر در این هیئت صورت نخواهد گرفت و در واقع اشخاص و نام‌ها موضوع ثانویه هستند».
موضوع توافق گام‌به‌گام در مذاکرات مطرح نبوده است
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه آیا رویکرد گام‌به‌گام در مذاکرات وین برای حصول توافق از‌سوی ایران منتفی است، گفت: «اصل حاکم بر توافق‌ها و گفت‌وگوهای وین این بوده که تا در مورد همه‌چیز توافق نشده، در مورد هیچ‌چیزی توافقی نشده است. این یک اصل اساسی است که از اول گفته شده، با جدیت پیگیری شده و اکنون نیز با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد. در مذاکرات وین، پیش‌نویس‌هایی از گفت‌وگوها بوده و چون درباره همه‌چیز توافق نشده، عملا هیچ چیزی توافق نشده است. بنابراین تنها مسیری که الان وجود دارد، این است که ایران و گروه ۱+۴ اطمینان حاصل کنند عضوی که از برجام خارج شده و اکنون عضو برجام نیست و قطع‌نامه ۲۲۳۱ سازمان ملل را نقض کرده است، در عمل به تعهداتش پایبند باشد و اگر این اطمینان را پیدا کنیم که همه اجزای توافق و اولویت‌ آن، یعنی رفع تمامی تحریم‌هایی که آمریکا بعد از خروج واشنگتن از برجام اعمال کرده، حاصل شده و این تحریم‌ها به‌صورت مؤثر و یکجا رفع شده است، آن‌وقت می‌توانیم بگوییم در مسیر درست هستیم و موضوع توافق گام‌به‌گام در مذاکرات مطرح نبوده است».
دولت موظف به اجرای قانون مجلس است
او همچنین درباره اجرای قانون مجلس برای لغو تحریم‌ها از‌سوی دولت و وزارت خارجه و برخی موضع‌گیری‌های کشورهای مقابل در ارتباط با این موضوع گفت: «خیلی جای تعجب دارد که برخی وقتی درباره کشورهای خودشان صحبت می‌کنند، تأکید بر این دارند که بعد از انجام تشریفات قانونی، قوانینی که در چارچوب تفکیک قوا لازم‌الاجرا شده‌اند، در مورد اجرای آن مسئولیت قطعی دارند، ولی وقتی به ایران می‌رسد توقع دارند آنچه به‌عنوان قانون قطعی در ایران است و تشریفات و مراحل قانونی را طی کرده و دولت موظف به اجرای آن است، با یک رفتار فراقانونی قابل دور‌زدن است».
گفت‌وگوهای دوجانبه اروپایی در برنامه باقری
خطیب‌زاده درباره بحث مذاکرات و برخی از گفت‌وگوهای معاون سیاسی وزیر خارجه به‌عنوان عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران با برخی از کشورها درخصوص مذاکرات پیش‌رو نیز گفت:‌ «آقای باقری درخصوص مذاکرات نکته‌ای را قبلا گفته و بر این موضوع تأکید کرده بودند که با تمامی اعضای گروه ۱+۴ گفت‌وگو می‌کنند. ایشان در همین ارتباط به مسکو سفر کردند و با مقامات روسیه در این زمینه رایزنی داشتند. سفر به پکن به‌خاطر پروتکل‌های کرونایی با برخی از محدودیت‌ها روبه‌رو بود. ایشان با مقامات پکن به‌صورت تلفنی در این زمینه گفت‌وگو کردند. با آقای انریکه مورا، هماهنگ‌کننده برجام نیز گفت‌وگو شد. در همین چارچوب، آقای باقری عازم چند کشور اروپایی هستند. به پایتخت سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس و برخی دیگر از کشورهای اروپایی از‌جمله اسپانیا سفر خواهند کرد. این سفر در مقام معاون سیاسی انجام خواهد شد و درباره موضوعات مختلف، دوجانبه و مورد علاقه بحث و گفت‌وگو خواهد شد. البته طبیعی است چون ایشان مذاکره‌کننده ارشد ایران هستند، در‌خصوص موضوعات گفت‌وگوهای پیش‌رو رایزنی کرده و گفت‌وگوهایی داشته باشند».
دولت آمریکا نشان نداده با دولت قبلی فرق دارد
خطیب‌زاده در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر اینکه با توجه به ازسرگیری مذاکرات وین، آیا حسن‌نیتی از سوی آمریکایی‌ها مشاهده کرده‌ایم و اگر آمریکایی‌ها حاضر نشوند زمینه را برای آزادی دارایی‌های ما فراهم کنند همچنان به مذاکره ادامه می‌دهیم، گفت:‌ «ما اساسا مذاکره می‌کنیم تا تمام حقوق حقه مردم ایران استیفا و محقق شود». او ادامه داد:‌ «آنچه آقای امیرعبداللهیان گفتند و درباره آن توضیح دادند، این بود که اگر دولت کنونی آمریکا می‌خواست نشان دهد با دولت قبلی این کشور (ترامپ) فرق دارد، می‌توانست بسیاری از اقدامات اعتمادساز را انجام دهد که متأسفانه در این مدت نه‌تنها انجام نداده، بلکه با اقدامات خود، ما را بیش از پیش آگاه و مصمم کرده تا زمانی که تضمین‌های عینی لازم گرفته نشود، هیچ توافقی حاصل نشود».
گروسی را به آسمان صاف اساسنامه آژانس هدایت می‌کنم
خطیب‌زاده در این نشست پاسخ اظهارات اخیر مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را نیز داد. رافائل گروسی به‌تازگی گفته بود بازرسی در ایران مثل پرواز در ابرهای متراکم‌شده است و اشاره کرده بود که ادامه این وضعیت مشکل‌آفرین خواهد شد. سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره صحبت‌های گروسی گفت:‌ «آقای گروسی بهتر از همه می‌داند که ابرهایی که ایشان از آن نام می‌برد، ابرهایی است که به‌صورت مصنوعی بارور و متراکم شده و با زیاده‌خواهی سیاسی برخی از اعضای آژانس این اتفاق رخ داده است». وی گفت: ‌«من ایشان را به آسمان صاف اساسنامه آژانس، قوانین اجرائی و پادمان هدایت می‌کنم. این آسمان صاف و روشن است و ایشان خودشان را درگیر برخی از رفتارهای غیرفنی برخی از کشورها که به‌صورت سیاسی این مسائل را پیگیری می‌کنند، نکند. پرواز در آسمان شفاف قوانین لازم‌الاجرائی است که خود ایشان نیز با آن آشنا هستند، برای ایشان هم راحت‌تر است».
در‌خصوص منطقه با کس دیگری صحبت نمی‌کنیم
وی همچنین در‌خصوص اظهارات صدراعظم اتریش مبنی‌بر اینکه توافق هسته‌ای به‌دلیل نبود مسائل موشکی و منطقه‌ای در آن، توافق کاملی نیست، گفت: «ما در‌خصوص منطقه با کسی صحبت نمی‌کنیم. در مورد موضوع منطقه و مسائل مرتبط با آن باید گفت‌وگوها بین کشورهای منطقه وجود داشته باشد و اگر قرار باشد روزی درباره مسائل منطقه صحبت کنیم، کشورهایی که جنگ، خشونت و سلاح به این منطقه ارسال کردند و متحدان کسانی بودند که خون بی‌گناهان را بر زمین ریختند و باعث به‌وجود‌آوردن وضعیت اسفبار انسانی در یمن شدند، باید پاسخ‌گوی این اقدامات و عملکرد خود باشند».
اگر مذاکرات وین به سند کاملی رسیده بود، اعلام می‌شد
سخنگوی وزارت خارجه در این نشست در پاسخ به این پرسش که زمان آغاز دور جدید مذاکرات وین مشخص شده، ولی اکنون سؤال این است که آیا نتایجی که در شش دور مذاکرات وین حاصل شده کنار گذاشته خواهد شد یا از آنها استفاده می‌شود، گفت: «آنچه تا‌به‌حال در وین گفته و مذاکره شده، اگر به سند کامل و تمامی رسیده بود، در وین اعلام می‌شد». او ادامه داد: «یک‌سری پیش‌نویس‌هایی در وین گفت‌وگو شد که پیشرفت‌هایی در آن حاصل شده و نکات اختلافی هم باقی مانده بود. همان‌طور که گفتم، اصل اساسی در حاکمیت مذاکرات وین این است که همه‌چیز توافق شود تا توافق حاصل شود؛ یعنی تا درباره همه چیز توافق نشود، هیچ چیزی توافق نمی‌شود». خطیب‌زاده ادامه داد: «موضوعات اختلافی در مذاکرات وین کاملا روشن است. در چند موضوع بن‌بست داشتیم و این بن‌بست‌ها حاصل لجاجت آمریکا در حفظ میراث شکست‌خورده ترامپ بود. متأسفانه رویکرد تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین این بود که بخشی از تحریم‌ها ترامپ را حفظ کند و آنها انرژی‌های بسیار زیادی از ایران و 1+4 گرفتند که بخشی از میراث ترامپ در مورد تحریم‌ها را حفظ کنند». وی با بیان اینکه پاسخ ما در آن مقطع و الان یکی است، گفت: «آنها باید تصمیم سیاسی لازم را بگیرند که آیا می‌خواهند میراث شکست‌خورده و غیرقانونی ترامپ را حفظ کنند یا اینکه می‌خواهند به تعهدات خودشان در برجام برگردند». سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه متأسفانه آمریکایی‌ها هنوز رویکرد یک‌جانبه‌گرایانه خود را کنار نگذاشته‌اند، گفت: «ما امروز این رویکرد یک‌جانبه‌گرایی را در بحث لغو تحریم‌ها نیز مشاهده می‌کنیم و آنها می‌خواهند این رویکرد را در بحث لغو تحریم‌ها اعمال کنند و در همین چارچوب لیست سبز، قرمز و‌... ارائه می‌کنند. مادامی که این رویکرد تغییر نکند، در وین تغییر ایجاد نمی‌شود». او افزود: «ما در جریان مذاکرات وین پیشرفت‌هایی داشتیم؛ این پیشرفت‌ها درخور توجه بود، ولی بن‌بست‌های قابل توجهی نیز داشتیم».

‌شرق: بگومگوی مقامات ایران و طرف‌های دیگر بر سر فرایند احیای برجام ادامه دارد. دیروز نوبت مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا و سخنگوی وزارت خارجه ایران بود. ساعاتی پیش از نشست خبری هفتگی سعید خطیب‌زاده در تهران، جیک سالیوان گفت تهران هنوز اراده‌ای برای انجام این کار از خود نشان نداده است. خطیب‌زاده اما در پاسخ به او گفت آمریکا عضو برجام نیست که چیزی را به دیگران منتسب کند. سخنگوی وزارت خارجه البته در این نشست حرف‌های بیشتری برای گفتن داشت و از برنامه‌ها و توقعات ایران برای گفت‌وگوهای برجامی آینده نیز خبر داد.
سالیوان: ایران هنوز تمایلی برای بازگشت نشان نداده است
مشاور امنیت ملی جو بایدن در گفت‌وگویی با سی‌ان‌ان با بیان اینکه آمریکا آماده بازگشت به مذاکرات توافق هسته‌ای است، گفت تهران هنوز اراده‌ای برای انجام این کار از خود نشان نداده است. سالیوان افزود: «اعلام کرده‌ایم اگر ایران آماده بازگشت به اجرای توافق باشد، به توافق برمی‌گردیم. واقعیت این است که ایران هنوز تمایلی برای بازگشت به برجام نشان نداده است». سالیوان در ادامه بیان کرد: «آمریکا از نزدیک با شرکا و متحدان خود برای ایجاد شرایط لازم برای گفت‌وگو همکاری می‌کند. ما آماده بازگشت به میز مذاکره و ادامه کار روی این موضوع هستیم».
خطیب‌زاده: آمریکایی‌ها اصرار دارند میراث ترامپ را حفظ کنند
سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری هفتگی‌اش در پاسخ به صحبت‌های سالیوان گفت: «آمریکا باید بداند که عضو برجام نیست و به دیگر اعضای برجام نمی‌تواند اظهاراتی را منتسب کند یا درخواست‌هایی را داشته باشد». او در همین ارتباط افزود: «آنها باید در ابتدا برادری خود را ثابت کنند. متأسفانه در عمل همچنان می‌بینیم مقامات آمریکایی اصرار بر این دارند که میراث ترامپ را در مورد اعمال تحریم‌های فراقانونی و فراسرزمینی علیه ایران حفظ کنند». خطیب‌زاده با اشاره به برخی اظهارات مقامات آمریکایی درباره بازگشت به برجام و اصلاح مسیری که تاکنون طی شده است،‌ گفت: «آنچه برای ما مهم است، عمل است و متأسفانه عملی که از دولت فعلی آمریکا می‌بینیم، خلاف جهت اعلامی آنها بوده است».
‌آمریکا نمی‌تواند در کمیسیون مشترک حاضر شود
خطیب‌زاده تصریح کرد: «مسیر بازگشت آمریکا به برجام روشن است. آنها باید بپذیرند که به‌عنوان مقصر اصلی وضعیت فعلی از مسیری که رفته‌اند برگردند. باید تحریم‌های ظالمانه‌ای که بعد از خروج آمریکا از برجام اعمال شده، یکجا و به‌صورت مؤثر برداشته شود و این تضمین را بدهند که هیچ دولتی در آمریکا مجددا دنیا و حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و آنها قانون را زیر پا نمی‌گذارند و شرایط کنونی تکرار نخواهد شد». سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره حضور آمریکا در کمیسیون مشترک برجام و تأکید تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکراتی که قرار است در هشتم آذر برگزار شود، تصریح کرد:‌ «آمریکا عضو برجام نیست و مسیر بازگشتش در ابتدا از حصول اطمینان ایران و ۱+۴ از رفع تحریم‌های اعمال‌شده از‌سوی این کشور می‌گذرد. مطمئنا آمریکا تا آن روز نمی‌تواند در کمیسیون مشترک برجام حاضر شود».
ترکیب حقوقی تیم مذاکره‌کننده تغییر نمی‌کند
او همچنین با اشاره به مشخص‌شدن تاریخ دور جدید مذاکرات وین گفت: «مذاکرات در تاریخ اعلام‌شده آغاز و تیم مذاکراتی ایران از‌سوی وزارت خارجه و آقای باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران دنبال می‌شود». خطیب‌زاده افزود: «در این تیم ترکیبی از سازمان‌ها و ارگان‌های مسئول در‌خصوص رفع تحریم‌ها حضور خواهند داشت و تغییر خاصی از حیث شخصیت‌های حقوقی حاضر در این هیئت صورت نخواهد گرفت و در واقع اشخاص و نام‌ها موضوع ثانویه هستند».
موضوع توافق گام‌به‌گام در مذاکرات مطرح نبوده است
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه آیا رویکرد گام‌به‌گام در مذاکرات وین برای حصول توافق از‌سوی ایران منتفی است، گفت: «اصل حاکم بر توافق‌ها و گفت‌وگوهای وین این بوده که تا در مورد همه‌چیز توافق نشده، در مورد هیچ‌چیزی توافقی نشده است. این یک اصل اساسی است که از اول گفته شده، با جدیت پیگیری شده و اکنون نیز با جدیت بیشتری پیگیری خواهد شد. در مذاکرات وین، پیش‌نویس‌هایی از گفت‌وگوها بوده و چون درباره همه‌چیز توافق نشده، عملا هیچ چیزی توافق نشده است. بنابراین تنها مسیری که الان وجود دارد، این است که ایران و گروه ۱+۴ اطمینان حاصل کنند عضوی که از برجام خارج شده و اکنون عضو برجام نیست و قطع‌نامه ۲۲۳۱ سازمان ملل را نقض کرده است، در عمل به تعهداتش پایبند باشد و اگر این اطمینان را پیدا کنیم که همه اجزای توافق و اولویت‌ آن، یعنی رفع تمامی تحریم‌هایی که آمریکا بعد از خروج واشنگتن از برجام اعمال کرده، حاصل شده و این تحریم‌ها به‌صورت مؤثر و یکجا رفع شده است، آن‌وقت می‌توانیم بگوییم در مسیر درست هستیم و موضوع توافق گام‌به‌گام در مذاکرات مطرح نبوده است».
دولت موظف به اجرای قانون مجلس است
او همچنین درباره اجرای قانون مجلس برای لغو تحریم‌ها از‌سوی دولت و وزارت خارجه و برخی موضع‌گیری‌های کشورهای مقابل در ارتباط با این موضوع گفت: «خیلی جای تعجب دارد که برخی وقتی درباره کشورهای خودشان صحبت می‌کنند، تأکید بر این دارند که بعد از انجام تشریفات قانونی، قوانینی که در چارچوب تفکیک قوا لازم‌الاجرا شده‌اند، در مورد اجرای آن مسئولیت قطعی دارند، ولی وقتی به ایران می‌رسد توقع دارند آنچه به‌عنوان قانون قطعی در ایران است و تشریفات و مراحل قانونی را طی کرده و دولت موظف به اجرای آن است، با یک رفتار فراقانونی قابل دور‌زدن است».
گفت‌وگوهای دوجانبه اروپایی در برنامه باقری
خطیب‌زاده درباره بحث مذاکرات و برخی از گفت‌وگوهای معاون سیاسی وزیر خارجه به‌عنوان عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران با برخی از کشورها درخصوص مذاکرات پیش‌رو نیز گفت:‌ «آقای باقری درخصوص مذاکرات نکته‌ای را قبلا گفته و بر این موضوع تأکید کرده بودند که با تمامی اعضای گروه ۱+۴ گفت‌وگو می‌کنند. ایشان در همین ارتباط به مسکو سفر کردند و با مقامات روسیه در این زمینه رایزنی داشتند. سفر به پکن به‌خاطر پروتکل‌های کرونایی با برخی از محدودیت‌ها روبه‌رو بود. ایشان با مقامات پکن به‌صورت تلفنی در این زمینه گفت‌وگو کردند. با آقای انریکه مورا، هماهنگ‌کننده برجام نیز گفت‌وگو شد. در همین چارچوب، آقای باقری عازم چند کشور اروپایی هستند. به پایتخت سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس و برخی دیگر از کشورهای اروپایی از‌جمله اسپانیا سفر خواهند کرد. این سفر در مقام معاون سیاسی انجام خواهد شد و درباره موضوعات مختلف، دوجانبه و مورد علاقه بحث و گفت‌وگو خواهد شد. البته طبیعی است چون ایشان مذاکره‌کننده ارشد ایران هستند، در‌خصوص موضوعات گفت‌وگوهای پیش‌رو رایزنی کرده و گفت‌وگوهایی داشته باشند».
دولت آمریکا نشان نداده با دولت قبلی فرق دارد
خطیب‌زاده در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر اینکه با توجه به ازسرگیری مذاکرات وین، آیا حسن‌نیتی از سوی آمریکایی‌ها مشاهده کرده‌ایم و اگر آمریکایی‌ها حاضر نشوند زمینه را برای آزادی دارایی‌های ما فراهم کنند همچنان به مذاکره ادامه می‌دهیم، گفت:‌ «ما اساسا مذاکره می‌کنیم تا تمام حقوق حقه مردم ایران استیفا و محقق شود». او ادامه داد:‌ «آنچه آقای امیرعبداللهیان گفتند و درباره آن توضیح دادند، این بود که اگر دولت کنونی آمریکا می‌خواست نشان دهد با دولت قبلی این کشور (ترامپ) فرق دارد، می‌توانست بسیاری از اقدامات اعتمادساز را انجام دهد که متأسفانه در این مدت نه‌تنها انجام نداده، بلکه با اقدامات خود، ما را بیش از پیش آگاه و مصمم کرده تا زمانی که تضمین‌های عینی لازم گرفته نشود، هیچ توافقی حاصل نشود».
گروسی را به آسمان صاف اساسنامه آژانس هدایت می‌کنم
خطیب‌زاده در این نشست پاسخ اظهارات اخیر مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را نیز داد. رافائل گروسی به‌تازگی گفته بود بازرسی در ایران مثل پرواز در ابرهای متراکم‌شده است و اشاره کرده بود که ادامه این وضعیت مشکل‌آفرین خواهد شد. سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره صحبت‌های گروسی گفت:‌ «آقای گروسی بهتر از همه می‌داند که ابرهایی که ایشان از آن نام می‌برد، ابرهایی است که به‌صورت مصنوعی بارور و متراکم شده و با زیاده‌خواهی سیاسی برخی از اعضای آژانس این اتفاق رخ داده است». وی گفت: ‌«من ایشان را به آسمان صاف اساسنامه آژانس، قوانین اجرائی و پادمان هدایت می‌کنم. این آسمان صاف و روشن است و ایشان خودشان را درگیر برخی از رفتارهای غیرفنی برخی از کشورها که به‌صورت سیاسی این مسائل را پیگیری می‌کنند، نکند. پرواز در آسمان شفاف قوانین لازم‌الاجرائی است که خود ایشان نیز با آن آشنا هستند، برای ایشان هم راحت‌تر است».
در‌خصوص منطقه با کس دیگری صحبت نمی‌کنیم
وی همچنین در‌خصوص اظهارات صدراعظم اتریش مبنی‌بر اینکه توافق هسته‌ای به‌دلیل نبود مسائل موشکی و منطقه‌ای در آن، توافق کاملی نیست، گفت: «ما در‌خصوص منطقه با کسی صحبت نمی‌کنیم. در مورد موضوع منطقه و مسائل مرتبط با آن باید گفت‌وگوها بین کشورهای منطقه وجود داشته باشد و اگر قرار باشد روزی درباره مسائل منطقه صحبت کنیم، کشورهایی که جنگ، خشونت و سلاح به این منطقه ارسال کردند و متحدان کسانی بودند که خون بی‌گناهان را بر زمین ریختند و باعث به‌وجود‌آوردن وضعیت اسفبار انسانی در یمن شدند، باید پاسخ‌گوی این اقدامات و عملکرد خود باشند».
اگر مذاکرات وین به سند کاملی رسیده بود، اعلام می‌شد
سخنگوی وزارت خارجه در این نشست در پاسخ به این پرسش که زمان آغاز دور جدید مذاکرات وین مشخص شده، ولی اکنون سؤال این است که آیا نتایجی که در شش دور مذاکرات وین حاصل شده کنار گذاشته خواهد شد یا از آنها استفاده می‌شود، گفت: «آنچه تا‌به‌حال در وین گفته و مذاکره شده، اگر به سند کامل و تمامی رسیده بود، در وین اعلام می‌شد». او ادامه داد: «یک‌سری پیش‌نویس‌هایی در وین گفت‌وگو شد که پیشرفت‌هایی در آن حاصل شده و نکات اختلافی هم باقی مانده بود. همان‌طور که گفتم، اصل اساسی در حاکمیت مذاکرات وین این است که همه‌چیز توافق شود تا توافق حاصل شود؛ یعنی تا درباره همه چیز توافق نشود، هیچ چیزی توافق نمی‌شود». خطیب‌زاده ادامه داد: «موضوعات اختلافی در مذاکرات وین کاملا روشن است. در چند موضوع بن‌بست داشتیم و این بن‌بست‌ها حاصل لجاجت آمریکا در حفظ میراث شکست‌خورده ترامپ بود. متأسفانه رویکرد تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین این بود که بخشی از تحریم‌ها ترامپ را حفظ کند و آنها انرژی‌های بسیار زیادی از ایران و 1+4 گرفتند که بخشی از میراث ترامپ در مورد تحریم‌ها را حفظ کنند». وی با بیان اینکه پاسخ ما در آن مقطع و الان یکی است، گفت: «آنها باید تصمیم سیاسی لازم را بگیرند که آیا می‌خواهند میراث شکست‌خورده و غیرقانونی ترامپ را حفظ کنند یا اینکه می‌خواهند به تعهدات خودشان در برجام برگردند». سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه متأسفانه آمریکایی‌ها هنوز رویکرد یک‌جانبه‌گرایانه خود را کنار نگذاشته‌اند، گفت: «ما امروز این رویکرد یک‌جانبه‌گرایی را در بحث لغو تحریم‌ها نیز مشاهده می‌کنیم و آنها می‌خواهند این رویکرد را در بحث لغو تحریم‌ها اعمال کنند و در همین چارچوب لیست سبز، قرمز و‌... ارائه می‌کنند. مادامی که این رویکرد تغییر نکند، در وین تغییر ایجاد نمی‌شود». او افزود: «ما در جریان مذاکرات وین پیشرفت‌هایی داشتیم؛ این پیشرفت‌ها درخور توجه بود، ولی بن‌بست‌های قابل توجهی نیز داشتیم».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها