|

سخنگوی کمیسیون اروپا اعلام کرد:

همه منتظر واکنش اتحادیه اروپا به این تحریم‌ها بمانند

وزرای خزانه‌داری و خارجه آمریکا تحریم‌های ایران را اعلام کردند

روز اول کاری به تقویم میلادی در واشنگتن با سیل تحریم‌های ایران آغاز شد. وزیر خزانه‌داری و وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری مشترکی آغاز دور جدید تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کردند. آمریکایی‌ها روز جمعه عصر نیز آنونس کوتاهی از این تحریم‌ها را اعلام کرده بودند. در دور جدید تحریم‌ها، چند بانک و شرکت هواپیمایی ایران‌ایر تحریم شدند. همچنین بعد از اعلام این دو وزیر، جامعه جهانی ارتباطات مالی بین‌بانکی (سوییفت) اعلام کرد «دسترسی برخی از بانک‌های ایرانی را قطع کرده است». به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، جامعه جهانی ارتباطات مالی بین‌بانکی (سوییفت) روز دوشنبه اعلام کرد دسترسی برخی بانک‌های نامشخص به این شبکه مالی را به علت آنچه «ثبات و تمامیت سیستم مالی جهانی» عنوان کرد، قطع کرده است. سوییفت در بیانیه‌ای مختصر با اشاره به اینکه تعلیق بانک‌های ایرانی از دسترسی به این سیستم مالی «قابل تأسف» است، اعلام کرد این اقدام را در راستای ثبات و تمامیت سیستم مالی جهانی انجام داده است.
منتظر واکنش اتحادیه اروپا باشید
سخنگوی کمیسیون اروپا بدون هیچ‌گونه اظهارنظری در قبال تحریم‌های اعمالی آمریکا علیه ایران، اعلام کرد همه منتظر واکنش اتحادیه اروپا به این تحریم‌ها بمانند. به گزارش یورونیوز، این سخنگوی کمیسیون اروپا اعلام کرد تا روشن‌نشدن مسائل، چیزی نخواهد گفت. او گفت: من بیش از این وارد جزئیات نمی‌شوم. منطقی نیست که بیش از این وارد جزئیات شویم؛ اما منتظر بمانید.
بی‌سابقه‌ترین در تاریخ آمریکا
وزیر خزانه‌داری آمریکا بیان کرد: «امروز آمریکا آخرین قدم‌های خود را برای خروج از برجام تکمیل می‌کند که بخشی از تلاش حداکثری و بی‌سابقه آمریکاست». استیون منوچین در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه آمریکا که در ارتباط با بازگشت تحریم‌های آمریکا برگزار شد، گفت: در این تحریم‌ها 700 فرد، گروه، هواپیما و کشتی تحریم شده‌اند که بی‌سابقه‌ترین در تاریخ آمریکاست. همچنین صدها فرد و گروه دیگر که قبلا تحت تحریم بودند، مجدد تحریم‌ها علیه‌شان اعمال می‌شود و این تحریم‌ها در حوزه‌های نفت، بانک و سوخت است. او با بیان اینکه «بیش از 50 بانک ایرانی و 50 شرکت زیرمجموعه هدف تحریم قرار گرفته‌اند»، مدعی شد این تحریم‌ها در چارچوب منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و حقوق بشر است. او همچنین اعلام کرد: 400 مورد خاص درباره انرژی، کشتی، هواپیما و 65 مورد هواپیما بخش‌های دیگری از تحریم‌ها هستند. علاوه بر این، 260 نفر در این حوزه تحریم می‌شوند. این مقام آمریکایی در ادامه مدعی شد در پنج ماه گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا تأثیرگذارترین تحریم‌ها را داشته است که بیش از 900 مورد هستند که اینها قوی‌ترین فشارهای اقتصادی علیه ایران را بازتاب می‌دهند. وزیر خزانه‌داری آمریکا در ادامه اظهاراتش مدعی شد: تا وقتی ایران رفتار خود را تغییر ندهد و به رفتار خود در تولید سلاح پایان ندهد و برنامه هسته‌ای خود را حفظ کند، این فشارها ادامه خواهد داشت و اگر سعی کنند تحریم‌ها را دور بزنند، جلوی آنها را خواهیم گرفت. او در پاسخ به سؤالی درباره اروپایی‌هایی که انتظار داشتند در این تحریم‌ها مورد معافیت آمریکا قرار گیرند، گفت: ما هرگز نگفتیم کشورهای اروپایی از این تحریم‌ها معاف می‌شوند، بلکه انتظار داشتیم به تحریم‌ها احترام بگذارند. البته در بخشی از موارد بشردوستانه صرفا می‌توانند این تعاملات را داشته باشند.
تغییری180درجه‌ای را در رفتار ایران می‌خواهیم
وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این نشست خبری مشترک گفت: بعد از روی‌کارآمدن ترامپ 190 مورد تحریم علیه ایران به اجرا گذاشته شده است. به گزارش ایسنا، پمپئو با بیان اینکه «بعد از ماه می ‌و خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، آمریکا استراتژی جدیدی علیه ایران آغاز کرده است تا رفتار ایران تغییر پیدا کند»، ادامه داد: در مرکز این تلاش‌ها یک سازوکار بی‌سابقه فشار اقتصادی علیه ایران آغاز کرده‌ایم. وی مدعی شد: ما در تلاش هستیم که رفتار ایران را در منطقه تغییر دهیم؛ به نحوی که تغییری 180درجه‌ای در رفتار ایران در این زمینه ایجاد شود. او با بیان اینکه «تغییر در نوع رفتار ایران منوط بر این است که ایرانی‌ها 12 شرطی را که ما مطرح کرده‌ایم، بپذیرند و در غیر این ‌صورت ما به فشارهای خود ادامه می‌دهیم»، گفت: این فشارها در زمینه کشتی‌رانی، انرژی و دیگر موارد خواهد بود و به وضعیت قبل از توافق هسته‌ای برمی‌گردد.
درآمد نفت ایران در حساب‌های خارجی‌اش مسدود می‌شود
وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه «بعد از روی‌کار‌آمدن رئیس‌جمهور ترامپ 190 مورد تحریم درباره ایران اجرا شده و امروز نیز تحریم‌های جدید و بیشتری اعمال خواهد شد»، اظهار کرد: در همین چارچوب، از ماه می ‌حدود صد شرکت فعالیت‌های خود در ایران را لغو کرده‌اند و اگر شرکتی به تحریم‌های آمریکا توجه نکند و همچنان به فعالیت‌های خود با ایران ادامه دهد و در این زمینه با ایران همکاری کند، با تحریم‌های سنگینی روبه‌رو خواهد شد و مجازات سختی پیش‌رو خواهد داشت. وزیر خارجه آمریکا گفت: بیش از 12 کشور به ایران واردات نفت داشتند که واردات خود را قطع کرده‌اند و در حال حاضر بیش از یک میلیون بشکه از تولیدات ایران کاسته شده و همچنین تا یک میلیون دلار از درآمد نفتی ایران را از دستشان خارج کرده‌ایم. ما یک‌سری معافیت‌ها را به چند کشور دادیم تا تضمین تأمین نفت را داشته باشیم؛ کره شمالی، ترکیه، تایوان و چند کشور دیگر. این کشورها هر کدام نشان دادند به شدت در شش ماه گذشته واردات خود از ایران را کاهش داده‌اند و حتی دو کشور از هشت کشور کاملا واردات را قطع کرده‌اند. در عین حال مذاکرات ما برای به‌صفررساندن فروش نفت ایران ادامه دارد. پمپئو گفت: صددرصد درآمد نفت ایران در حساب‌های خارجی‌اش مسدود می‌شود و فقط در زمینه کالاهای بشردوستانه می‌توانند از این حساب‌ها استفاده کنند. وی در ادامه درباره معافیت‌های آمریکا در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای گفت: برخی معافیت‌ها را که مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای نیست ما معاف کردیم اما تمامی این معافیت‌ها به فعالیت‌های صلح‌آمیز برمی‌گردد و من به شما اطمینان می‌دهم تا وقتی ترامپ سر کار است، اجازه فعالیت نظامی و هسته‌ای به ایران داده نخواهد شد.
چرا واکنش قاسم سلیمانی را ندیدید؟
وی در پاسخ به سؤال یک خبرنگار درباره اشاره ترامپ به سریال تاج و تخت برای شروع تحریم‌های ایران گفت: به نظر من حرکت درستی بود... خیلی‌ها به این پوستر واکنش داشته‌اند اما نمی‌دانم چرا واکنش قاسم سلیمانی به پوستر را ندیدید. او کسی است که خون آمریکایی‌ها روی دستش است. وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران با بیان اینکه «ما به کشورهای اروپایی گفته‌ایم که به دنبال چه هستیم و آنها نباید با ایران دادوستد کنند»، گفت: ما معتقدیم که تحریم‌ها جواب می‌دهد.
نیروگاه بوشهر استثناست
پمپئو در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه شما بحث سه ماه معافیت را مطرح کرده‌اید که این معافیت شامل چه چیزی است؟ گفت: موضوع منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای موضوع پیچیده‌ای است و نیروگاه بوشهر بخشی از استثنائی است که ما آن را شامل کرده‌ایم. در آینده نیز فکت‌شیتی ارائه خواهیم کرد. این استثناها محدود و موقت هستند. البته همان‌طور که می‌دانید تعیین فعالیت‌هایی که در چارچوب گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیستند سخت است. باید شفافیت صورت بگیرد و ما در آینده اطلاعات بیشتری می‌دهیم. وی با متهم‌کردن ایران به بی‌ثبات‌کردن منطقه ابراز امیدواری کرد که با استفاده از این تحریم‌ها جلوی ظرفیت ایران گرفته شود.
بولتون: تحریم‌های بیشتر در راه‌اند
مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا گفت که تحریم‌های بیشتری علاوه بر تحریم‌های اعلام‌شده در پنجم نوامبر در راه هستند. به گزارش رویترز، جان بولتون در گفت‌وگویی با فاکس بیزینس نت‌ورک اعلام کرد که تحریم‌های بیشتری در راه هستند اما از جزئیات آنها چيزي نگفت. وی در این باره اظهار کرد: ما تحریم‌هایی خواهیم داشت که ورای این (تحریم‌ها) خواهد رفت. ما فقط به تحریم‌هایي که تحت ریاست‌جمهوری اوباما قرار داشت، بسنده نمی‌کنیم. بیشتر از اینها در راه است.
فهرست کامل تحریم‌ها
در جریان بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران تعدادی از شرکت‌ها و مؤسسات، افراد و گروه‌های جدیدی نیز مورد تحریم قرار گرفتند که در آن نام ایران‌ایر هم به چشم می‌خورد. در این لیست ۵۰ بانک و زیرمجموعه‌های آنها مورد تحریم قرار گرفتند در این تحریم‌ها خطوط کشتی‌رانی ایران نیز به چشم می‌خورد که در این زمینه می‌توان به شرکت نفت‌کش ملی ایران اشاره کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود درباره بازگشت تحریم‌ها علیه ایران نام افراد، سازمان‌ها، مؤسسات مالی و نهادهای مربوطه را که به فهرست تحریمی خود اضافه کرده است، منتشر کرد. در این بیانیه آمده که بیش از ۷۰ مؤسسه مالی و مرتبط با ایران و وابسته‌های داخلی و خارجی‌شان در این فهرست قرار گرفته‌اند. همچنین در فهرستی که وزارت خزانه‌داری آمریکا از تحریم‌های ایران منتشر کرده نام بیش از ۶۰ هواپیمای جمهوری اسلامی متعلق به ایران‌ایر هم به چشم می‌خورد که مشخصات جزئی آنها، از جمله شماره سریال هم در فهرست تحریم‌ها دیده می‌شود.
کشورهای معاف‌شده
دولت دونالد ترامپ، فهرست هشت کشور معاف‌شده از تحریم‌های نفتی ایالات متحده علیه تهران را منتشر کرد. به گزارش شبکه سی‌ان‌بی‌سی، دولت ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه برای مدتی محدود اجازه دارند که به واردات نفت ایران ادامه دهند.
واکنش رئیس کل بانک مرکزی به تحریم‌های آمریکا
رئیس‌کل بانک مرکزی هم درباره تحریم‌های جدید دولت آمریکا علیه بانک مرکزی و بانک‌های ایران و اعلام قطع خدمات پیام‌رسان سوییفت گفت: «تحریم‌های اعلام‌شده قبلا توسط بانک مرکزی پیش‌بینی شده و برنامه‌ریزی برای شرایط مختلف، حتی برای مواردی فراتر از این تحریم‌ها، انجام گرفته است». عبدالناصر همتی در این زمینه افزود: «مذاکرات لازم با کشورهای طرف تجاری انجام گرفته و نحوه تعامل با آنها هماهنگ شده است». او ادامه داد: «اقدامات لازم در راستای تنظیم دقیق منابع و مصارف ارزی صورت گرفته و وضعیت ذخایر ارزی کشور به سطح مطلوب ارتقا داده شده است که انعکاس این امر را در ایام اخیر در ثبات بازارهای پول و ارز شاهد بوده‌ایم.»

روز اول کاری به تقویم میلادی در واشنگتن با سیل تحریم‌های ایران آغاز شد. وزیر خزانه‌داری و وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری مشترکی آغاز دور جدید تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کردند. آمریکایی‌ها روز جمعه عصر نیز آنونس کوتاهی از این تحریم‌ها را اعلام کرده بودند. در دور جدید تحریم‌ها، چند بانک و شرکت هواپیمایی ایران‌ایر تحریم شدند. همچنین بعد از اعلام این دو وزیر، جامعه جهانی ارتباطات مالی بین‌بانکی (سوییفت) اعلام کرد «دسترسی برخی از بانک‌های ایرانی را قطع کرده است». به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، جامعه جهانی ارتباطات مالی بین‌بانکی (سوییفت) روز دوشنبه اعلام کرد دسترسی برخی بانک‌های نامشخص به این شبکه مالی را به علت آنچه «ثبات و تمامیت سیستم مالی جهانی» عنوان کرد، قطع کرده است. سوییفت در بیانیه‌ای مختصر با اشاره به اینکه تعلیق بانک‌های ایرانی از دسترسی به این سیستم مالی «قابل تأسف» است، اعلام کرد این اقدام را در راستای ثبات و تمامیت سیستم مالی جهانی انجام داده است.
منتظر واکنش اتحادیه اروپا باشید
سخنگوی کمیسیون اروپا بدون هیچ‌گونه اظهارنظری در قبال تحریم‌های اعمالی آمریکا علیه ایران، اعلام کرد همه منتظر واکنش اتحادیه اروپا به این تحریم‌ها بمانند. به گزارش یورونیوز، این سخنگوی کمیسیون اروپا اعلام کرد تا روشن‌نشدن مسائل، چیزی نخواهد گفت. او گفت: من بیش از این وارد جزئیات نمی‌شوم. منطقی نیست که بیش از این وارد جزئیات شویم؛ اما منتظر بمانید.
بی‌سابقه‌ترین در تاریخ آمریکا
وزیر خزانه‌داری آمریکا بیان کرد: «امروز آمریکا آخرین قدم‌های خود را برای خروج از برجام تکمیل می‌کند که بخشی از تلاش حداکثری و بی‌سابقه آمریکاست». استیون منوچین در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه آمریکا که در ارتباط با بازگشت تحریم‌های آمریکا برگزار شد، گفت: در این تحریم‌ها 700 فرد، گروه، هواپیما و کشتی تحریم شده‌اند که بی‌سابقه‌ترین در تاریخ آمریکاست. همچنین صدها فرد و گروه دیگر که قبلا تحت تحریم بودند، مجدد تحریم‌ها علیه‌شان اعمال می‌شود و این تحریم‌ها در حوزه‌های نفت، بانک و سوخت است. او با بیان اینکه «بیش از 50 بانک ایرانی و 50 شرکت زیرمجموعه هدف تحریم قرار گرفته‌اند»، مدعی شد این تحریم‌ها در چارچوب منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و حقوق بشر است. او همچنین اعلام کرد: 400 مورد خاص درباره انرژی، کشتی، هواپیما و 65 مورد هواپیما بخش‌های دیگری از تحریم‌ها هستند. علاوه بر این، 260 نفر در این حوزه تحریم می‌شوند. این مقام آمریکایی در ادامه مدعی شد در پنج ماه گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا تأثیرگذارترین تحریم‌ها را داشته است که بیش از 900 مورد هستند که اینها قوی‌ترین فشارهای اقتصادی علیه ایران را بازتاب می‌دهند. وزیر خزانه‌داری آمریکا در ادامه اظهاراتش مدعی شد: تا وقتی ایران رفتار خود را تغییر ندهد و به رفتار خود در تولید سلاح پایان ندهد و برنامه هسته‌ای خود را حفظ کند، این فشارها ادامه خواهد داشت و اگر سعی کنند تحریم‌ها را دور بزنند، جلوی آنها را خواهیم گرفت. او در پاسخ به سؤالی درباره اروپایی‌هایی که انتظار داشتند در این تحریم‌ها مورد معافیت آمریکا قرار گیرند، گفت: ما هرگز نگفتیم کشورهای اروپایی از این تحریم‌ها معاف می‌شوند، بلکه انتظار داشتیم به تحریم‌ها احترام بگذارند. البته در بخشی از موارد بشردوستانه صرفا می‌توانند این تعاملات را داشته باشند.
تغییری180درجه‌ای را در رفتار ایران می‌خواهیم
وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این نشست خبری مشترک گفت: بعد از روی‌کارآمدن ترامپ 190 مورد تحریم علیه ایران به اجرا گذاشته شده است. به گزارش ایسنا، پمپئو با بیان اینکه «بعد از ماه می ‌و خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، آمریکا استراتژی جدیدی علیه ایران آغاز کرده است تا رفتار ایران تغییر پیدا کند»، ادامه داد: در مرکز این تلاش‌ها یک سازوکار بی‌سابقه فشار اقتصادی علیه ایران آغاز کرده‌ایم. وی مدعی شد: ما در تلاش هستیم که رفتار ایران را در منطقه تغییر دهیم؛ به نحوی که تغییری 180درجه‌ای در رفتار ایران در این زمینه ایجاد شود. او با بیان اینکه «تغییر در نوع رفتار ایران منوط بر این است که ایرانی‌ها 12 شرطی را که ما مطرح کرده‌ایم، بپذیرند و در غیر این ‌صورت ما به فشارهای خود ادامه می‌دهیم»، گفت: این فشارها در زمینه کشتی‌رانی، انرژی و دیگر موارد خواهد بود و به وضعیت قبل از توافق هسته‌ای برمی‌گردد.
درآمد نفت ایران در حساب‌های خارجی‌اش مسدود می‌شود
وزیر امور خارجه آمریکا با بیان اینکه «بعد از روی‌کار‌آمدن رئیس‌جمهور ترامپ 190 مورد تحریم درباره ایران اجرا شده و امروز نیز تحریم‌های جدید و بیشتری اعمال خواهد شد»، اظهار کرد: در همین چارچوب، از ماه می ‌حدود صد شرکت فعالیت‌های خود در ایران را لغو کرده‌اند و اگر شرکتی به تحریم‌های آمریکا توجه نکند و همچنان به فعالیت‌های خود با ایران ادامه دهد و در این زمینه با ایران همکاری کند، با تحریم‌های سنگینی روبه‌رو خواهد شد و مجازات سختی پیش‌رو خواهد داشت. وزیر خارجه آمریکا گفت: بیش از 12 کشور به ایران واردات نفت داشتند که واردات خود را قطع کرده‌اند و در حال حاضر بیش از یک میلیون بشکه از تولیدات ایران کاسته شده و همچنین تا یک میلیون دلار از درآمد نفتی ایران را از دستشان خارج کرده‌ایم. ما یک‌سری معافیت‌ها را به چند کشور دادیم تا تضمین تأمین نفت را داشته باشیم؛ کره شمالی، ترکیه، تایوان و چند کشور دیگر. این کشورها هر کدام نشان دادند به شدت در شش ماه گذشته واردات خود از ایران را کاهش داده‌اند و حتی دو کشور از هشت کشور کاملا واردات را قطع کرده‌اند. در عین حال مذاکرات ما برای به‌صفررساندن فروش نفت ایران ادامه دارد. پمپئو گفت: صددرصد درآمد نفت ایران در حساب‌های خارجی‌اش مسدود می‌شود و فقط در زمینه کالاهای بشردوستانه می‌توانند از این حساب‌ها استفاده کنند. وی در ادامه درباره معافیت‌های آمریکا در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای گفت: برخی معافیت‌ها را که مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای نیست ما معاف کردیم اما تمامی این معافیت‌ها به فعالیت‌های صلح‌آمیز برمی‌گردد و من به شما اطمینان می‌دهم تا وقتی ترامپ سر کار است، اجازه فعالیت نظامی و هسته‌ای به ایران داده نخواهد شد.
چرا واکنش قاسم سلیمانی را ندیدید؟
وی در پاسخ به سؤال یک خبرنگار درباره اشاره ترامپ به سریال تاج و تخت برای شروع تحریم‌های ایران گفت: به نظر من حرکت درستی بود... خیلی‌ها به این پوستر واکنش داشته‌اند اما نمی‌دانم چرا واکنش قاسم سلیمانی به پوستر را ندیدید. او کسی است که خون آمریکایی‌ها روی دستش است. وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران با بیان اینکه «ما به کشورهای اروپایی گفته‌ایم که به دنبال چه هستیم و آنها نباید با ایران دادوستد کنند»، گفت: ما معتقدیم که تحریم‌ها جواب می‌دهد.
نیروگاه بوشهر استثناست
پمپئو در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه شما بحث سه ماه معافیت را مطرح کرده‌اید که این معافیت شامل چه چیزی است؟ گفت: موضوع منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای موضوع پیچیده‌ای است و نیروگاه بوشهر بخشی از استثنائی است که ما آن را شامل کرده‌ایم. در آینده نیز فکت‌شیتی ارائه خواهیم کرد. این استثناها محدود و موقت هستند. البته همان‌طور که می‌دانید تعیین فعالیت‌هایی که در چارچوب گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیستند سخت است. باید شفافیت صورت بگیرد و ما در آینده اطلاعات بیشتری می‌دهیم. وی با متهم‌کردن ایران به بی‌ثبات‌کردن منطقه ابراز امیدواری کرد که با استفاده از این تحریم‌ها جلوی ظرفیت ایران گرفته شود.
بولتون: تحریم‌های بیشتر در راه‌اند
مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا گفت که تحریم‌های بیشتری علاوه بر تحریم‌های اعلام‌شده در پنجم نوامبر در راه هستند. به گزارش رویترز، جان بولتون در گفت‌وگویی با فاکس بیزینس نت‌ورک اعلام کرد که تحریم‌های بیشتری در راه هستند اما از جزئیات آنها چيزي نگفت. وی در این باره اظهار کرد: ما تحریم‌هایی خواهیم داشت که ورای این (تحریم‌ها) خواهد رفت. ما فقط به تحریم‌هایي که تحت ریاست‌جمهوری اوباما قرار داشت، بسنده نمی‌کنیم. بیشتر از اینها در راه است.
فهرست کامل تحریم‌ها
در جریان بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران تعدادی از شرکت‌ها و مؤسسات، افراد و گروه‌های جدیدی نیز مورد تحریم قرار گرفتند که در آن نام ایران‌ایر هم به چشم می‌خورد. در این لیست ۵۰ بانک و زیرمجموعه‌های آنها مورد تحریم قرار گرفتند در این تحریم‌ها خطوط کشتی‌رانی ایران نیز به چشم می‌خورد که در این زمینه می‌توان به شرکت نفت‌کش ملی ایران اشاره کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود درباره بازگشت تحریم‌ها علیه ایران نام افراد، سازمان‌ها، مؤسسات مالی و نهادهای مربوطه را که به فهرست تحریمی خود اضافه کرده است، منتشر کرد. در این بیانیه آمده که بیش از ۷۰ مؤسسه مالی و مرتبط با ایران و وابسته‌های داخلی و خارجی‌شان در این فهرست قرار گرفته‌اند. همچنین در فهرستی که وزارت خزانه‌داری آمریکا از تحریم‌های ایران منتشر کرده نام بیش از ۶۰ هواپیمای جمهوری اسلامی متعلق به ایران‌ایر هم به چشم می‌خورد که مشخصات جزئی آنها، از جمله شماره سریال هم در فهرست تحریم‌ها دیده می‌شود.
کشورهای معاف‌شده
دولت دونالد ترامپ، فهرست هشت کشور معاف‌شده از تحریم‌های نفتی ایالات متحده علیه تهران را منتشر کرد. به گزارش شبکه سی‌ان‌بی‌سی، دولت ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه برای مدتی محدود اجازه دارند که به واردات نفت ایران ادامه دهند.
واکنش رئیس کل بانک مرکزی به تحریم‌های آمریکا
رئیس‌کل بانک مرکزی هم درباره تحریم‌های جدید دولت آمریکا علیه بانک مرکزی و بانک‌های ایران و اعلام قطع خدمات پیام‌رسان سوییفت گفت: «تحریم‌های اعلام‌شده قبلا توسط بانک مرکزی پیش‌بینی شده و برنامه‌ریزی برای شرایط مختلف، حتی برای مواردی فراتر از این تحریم‌ها، انجام گرفته است». عبدالناصر همتی در این زمینه افزود: «مذاکرات لازم با کشورهای طرف تجاری انجام گرفته و نحوه تعامل با آنها هماهنگ شده است». او ادامه داد: «اقدامات لازم در راستای تنظیم دقیق منابع و مصارف ارزی صورت گرفته و وضعیت ذخایر ارزی کشور به سطح مطلوب ارتقا داده شده است که انعکاس این امر را در ایام اخیر در ثبات بازارهای پول و ارز شاهد بوده‌ایم.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها