|

در حاشیه حیاط دولت چه گذشت؟

از آموزش زیست عفیفانه تا تعطیلی پنجشنبه‌ها

اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دیروز هیئت وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سؤالاتشان پاسخ دادند.

از آموزش زیست عفیفانه  تا تعطیلی پنجشنبه‌ها

‌شرق: اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دیروز هیئت وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سؤالاتشان پاسخ دادند.

آموزش زیست عفیفانه

«انسیه خزعلی» معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درمورد اقدامات معاونت امور زنان برای حجاب و عفاف گفت: ما عملا نمی‌توانیم در مسئله اجرا وارد شویم، اما در تلاش برای فرهنگ‌سازی هستیم. خزعلی خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که توسط معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری سال گذشته در این زمینه انجام گرفت، آموزش زیست عفیفانه به مربیان بود که آنها برای والدین برنامه‌های الگویی و کارگاهی برگزار خواهند کرد و در پنج استان این کار انجام شده و برای ۱۰ استان دیگر هم برنامه کارگاهی در مشهد برگزار می‌شود. وی گفت: طبق گزارش بهزیستی استان تهران با ترمیمی که در دستورالعمل فرزندخواندگی صورت گرفته، برخی شیرخوارگاه‌ها به دلیل ایجاد صف فرزندخواندگی جمع‌آوری شده‌اند و بچه‌ها به خانواده‌ها سپرده شده‌اند.خزعلی افزود: در سال اول دولت بسیاری در شهرهای مختلف از این موضوع ناراحت بودند که در نوبت هستند اما به آنان فرزندی سپرده نمی‌شود و گاهی این انتظار دو تا سه سال طول می‌کشید.

صفر شدن بدهی‌ها به بانک توسعه اسلامی

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد هم در جمع خبرنگارن اعلام کرد که مسیر دورزدن تحریم در پرداخت بدهی ایران به بانک توسعه اسلامی را پشت سر گذاشتیم و بدهی‌های ایران را تا سال ۱۴۰۲ به صفر رساندیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مراجع بین‌المللی که برای تأمین مالی پروژه‌ها استفاده می‌شود، بانک توسعه اسلامی است، افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته تأمین مالی از سوی این بانک صورت نمی‌گرفت و یکی از اولویت‌های ما رفع موانع پرداخت اقساط کشور بود تا کاری کنیم این بانک برای ۱۱ پروژه عمرانی ما تأمین مالی کند. این اتفاق رخ داده و ما مسیر دورزدن تحریم در پرداخت بدهی ایران به این بانک را پشت سر گذاشتیم و بدهی‌های ایران را تا سال ۱۴۰۲ به صفر رساندیم و فرایند بازپرداخت اقساط ۱۱ پروژه عمرانی آغاز شده است.

رفع فیلتر گوگل‌پلی در دستور کار

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم درباره آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل‌پلی با بیان اینکه برای بار سوم این موضوع را در گروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح کردیم، گفت: امیدوارم در جلسه آتی، دوستان همراهی و بررسی کنند تا از گوگل‌پلی رفع فیلتر شود.

وی همچنین ادامه داد: هفت میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته‌اند و هدف‌گذاری ما ۱۴ میلیون خانوار است.

هزار  هنرستان جدید ساخته خواهد  شد

همچنین رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که تا پنج سال آینده، هزار هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود.

وی با اعلام اینکه پس از ۱۲ سال از تصویب سند تحول بنیادین، نخستین آیین‌نامه برای اجرای این سند یعنی بخش مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تصویب شد گفت: این آیین‌نامه در ۱۰ ماده به تصویب هیئت دولت رسید. بر این اساس تا پنج سال آینده، هزار هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود و تعداد دانش‌آموزان در رشته‌های مهارتی در هنرستان به نیمی از دانش‌آموزان کل کشور می‌رسد. این عدد الان ۳۹ درصد است.

رشد گردشگری

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری هم در حاشیه حیاط دولت، تصریح کرد: برخی دستگاه‌ها از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس متأسفانه بر مبنای آمار و اطلاعات نادرست گزارشی منتشر کرده‌اند که سفر از سبد خانوار حذف شده اما این گزاره حتما نادرست است. این همان چیزی است که دشمن می‌خواهد. آمار امسال را که بررسی می‌کنیم هم نسبت حضور گردشگران خارجی بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وی توضیح داد: کاهش اولیه ۱۲ درصدی گردشگری در شروع تعطیلات و ماه رمضان نشان داد که بخش زیادی از مردم ترجیح می‌دهند سفر نروند، روزه بگیرند و در محل زندگی بمانند. این موضوع به معنای این نیست کسانی که به سفر رفتند چیزی کمتر دارند اما بخشی از جامعه تشخیص داد که اکنون زمان روزه‌گرفتن است. اما وقتی به انتهای ماه رمضان رسیدیم، مردم جبران کردند و حال خوب خود را در گردشگری نشان دادند. این افزایش ۵.۱۸ درصدی نسبت به سال گذشته - که سال موفقی هم در انجام سفرهای نوروزی بود - نشان می‌دهد حال مردم مقداری خوب هست که به سفر می‌روند.

خواست دولت تعطیلی پنجشنبه‌هاست

محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری نیز در پاسخ به پرسشی درباره دیدگاه دولت در زمینه تعطیلی پنجشنبه‌ها، اظهار کرد: نظر دولت در این زمینه مشخص است و به غیر از جمعه تعطیلی یک روز دیگر به انتخاب دولت تأکید دارد. مدارس پنجشنبه‌ها تعطیل است، دانشگاه‌های وزارتخانه‌های علوم و بهداشت هم تعطیل است و برخی استان‌ها نیز مانند تهران پنجشنبه‌ها را تعطیل کردند. دیدگاه دولت هم بیشتر به تعطیلی پنجشنبه‌ها نزدیک است.

فراجا در چارچوب‌های قانونی خود را موظف به رعایت قوانین می‌داند

«احمد وحیدی» وزیر کشور نیز در حاشیه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه عفاف و حجاب از ارزش‌های ملی، مذهی و سنتی ماست، گفت: غالب بانوان عفاف و حجاب را رعایت می‌کنند و خود را متعهد می‌دانند. تعداد اندکی هستند که رعایت نمی‌کنند که عده قابل توجهی با اندک تذکری رعایت می‌کنند، در میان آنها افرادی که در برابر قانون مقاومت می‌کنند انگشت‌شمار هستند. وی افزود: فراجا در چارچوب‌های قانونی خود را موظف به رعایت قوانین می‌داند. به فراجا گفته شده که بین کسی که اغفال و اهمال دارد با کسی که ساختار‌شکنی می‌کند فرق بگذارند، اساس این است که با تذکر اصلاح شوند. وحیدی ادامه داد: اجرای این طرح جزء وظایف ذاتی فراجا به عنوان ضابط قضائی است. این کار به عنوان ضابط قوه است و اگر مشکلی باشد باید به قوه قضائیه ارجاع داده شود. وزیر کشور درباره نشست‌های امنیتی ایران و پاکستان اظهار کرد: در سفر به پاکستان با مسئولان امنیتی مذاکراتی داشتیم؛ نظرهای طرفین یکی بود و هر دو درخصوص برقراری امنیت تأکید داشتند و معتقدیم جریان‌های تروریستی که هم در خاک ایران و هم پاکستان عمل می‌کنند از طرف جریان‌های تروریستی خارجی هدایت می‌شوند. وی تصریح کرد: برای برقراری هماهنگی‌های بیشتر در کنترل مرز و هماهنگی‌های اطلاعاتی بیشتر، مذاکراتی صورت گرفت که امیدواریم در عمل شاهد امنیت بیشتر مرزها باشیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها