|

درهاي قرچک به روي نمايندگان باز مي‌شود؟

اميرمحمد حسيني: دعوت براي بازديد از زندان قرچک؛ اين خبري است که امام‌جمعه قرچک داده است. حجت‌الاسلام حجت‌الله اسماعيلي به خبرگزاري «تسنيم» گفته: ‌«از آن آقاي نماينده محترمي که گفته است اخبار شنيده‌شده از زندان قرچک نگران‌کننده است دعوت مي‌کنم به‌جاي تکرار ادعاي دشمن از زندان بازديد کند و من به‌عنوان امام‌جمعه از حضور و بازديد ايشان و ديگر کساني که چنين ادعايی دارند، از زندان استقبال مي‌کنم؛ بنده حاضر هستم همراه ايشان از همه بخش‌هاي زندان بازديد کنم». او در ادامه تأکيد کرده از حضور هر خبرنگار و نماينده‌اي براي بازديد از زندان استقبال مي‌کند. اکنون به نظر مي‌رسد نمايندگان مجلس به پيشواز پيشنهاد امام‌جمعه قرچک مي‌روند؛ نمایندگاني که درخواست‌هاي مکررشان براي بازديد از زندان‌ها بي‌پاسخ مانده است. محمود صادقي، نماينده اميدي مجلس، در اين زمينه به «شرق» مي‌گويد: «کاملا از اين پيشنهاد استقبال و از ايشان تشکر مي‌کنيم و اين موضوع را به فال نيک مي‌گيريم». او تأکيد مي‌کند که هدف ما شکل‌گيري تعامل، همکاري، شفافيت و ازبين‌رفتن سوءتفاهم‌هاست.
‌انتظار اختيار بازديد از همه زندان‌ها
مصاحبه امام‌جمعه قرچک درباره اتفاقي است که حدود 13 روز قبل در بهمن‌ماه در زندان قرچک پيش آمد. در آن زمان محمود صادقي، نماينده تهران، اخبار منتشرشده دراين‌باره را نگران‌کننده دانسته بود. صادقي در اين زمينه به «شرق» مي‌گويد: «آن‌وقت اخباري در رسانه‌ها منتشر شد و تماس‌هايي هم از سوي خانواده‌ها با ما گرفته مي‌شد که ابراز نگراني مي‌کردند. من با بعضي اشخاص در دادستاني و معاون سازمان زندان‌ها تماس گرفتم و اطمينان دادند که مسئله حل شده است. گفته شد که زنداني‌ها نگران شدند که عفو شامل حال آنها نمي‌شود و به همين دليل زنداني‌ها دست به اعتراض زدند، اما صحت‌وسقم جزئيات را نمي‌توانيم تأييد کنيم، چون بازديدي از آنجا نکرديم». حالا اين نماينده اميدي مجلس از پيشنهادي که امام‌جمعه قرچک مطرح کرده استقبال مي‌کند. او دراين‌باره چنين مي‌گويد: «اينکه امام‌جمعه‌اي دغدغه چنين موضوعي را دارد جاي خوشحالي است. اما بازديد از زندان‌ها در حيطه اختيارات سازمان زندان‌ها و قوه قضائيه است. اگر امام‌جمعه قرچک چنين هماهنگي‌ای را انجام داده بسيار خوب است و ما هم استقبال مي‌کنيم». صادقي به تلاش‌ها براي بازديد از زندان‌ها هم اشاره مي‌کند: «ما پيگيري‌هاي مکرري براي بازديد از زندان‌ها، از جمله قرچک و فشافويه داشتيم، اما به نتيجه‌اي نرسيده و مدام [درخواست ما] به تعويق مي‌افتد. چندمرتبه شخصا موضوع را دنبال کردم و چندبار از طريق مجمع نمايندگان تهران موضوع را دنبال کرديم. در کميسيون‌ حقوقي و قضائي حداقل دوبار که آقاي علي‌اصغر جهانگير، رئيس سازمان زندان‌ها آمد، به صورت حضوري من موضوع را مطرح کردم و [درخواست] مکتوب به ايشان دادم، اما وقتي موضوع را پيگيري مي‌کنيم پاسخ مي‌دهند که بايد دراين‌باره از مقامات قضائي اجازه گرفته شود، اما چنين اجازه‌اي به ما داده نمي‌شود». درخواست نمايندگان اما معطوف به دوره خاص و زنداني ويژه نيست. صادقي مي‌گويد: «درخواست و انتظار ما اين است که مجلس اختيار بازديد از همه زندان‌ها را داشته باشد. از سال اول نمايندگي هم چنين درخواستي داشتيم، اما متأسفانه هرکدام از درخواست‌ها به دليلي پذيرفته نشد و فقط يک‌بار در دي‌ماه سال گذشته اين اتفاق افتاد. البته درخواست بازديد براي زندان‌هاي شهرستان‌ها هم وجود دارد. وقتي حدود سه ماه پيش بازديد از زندان فشافويه را پيگيري مي‌کردم، اعضاي کميسيون قضائي بازديدي از زندان اروميه داشتند، اما نمايندگان از سوي مردم مسئوليت نظارت دارند و به همين دليل اين انتظار وجود دارد که همکاري شکل بگيرد و بازديدها به صورت دوره‌اي و نوبه‌اي انجام شود. صادقي البته تأکيد مي‌کند که نمايندگان براي بازديد از زندان‌ها رويکرد تقابلي ندارند و اين بازديدها به حل مشکلات و مسائل دستگاه قضائي و سازمان زندان‌ها کمک مي‌کند، چراکه به گفته صادقي، سازمان زندان‌ها جزء پرکارترين بخش‌هاي دستگاه قضائي است و خدمات خوبي هم ارائه داده. بااين‌همه نمايندگان مجلس تا‌به‌حال يک‌بار از زندان اوين بازديد کرده‌اند؛ بازديدي که سال قبل همين روزها؛ يعني در بهمن‌ماه اتفاق افتاد. در آن زمان بازداشت‌هايي بعد از اعتراضات دي‌ماه اتفاق افتاده بود و بحث‌هايي درباره شرايط نگهداري معترضان مطرح شد. در نهايت بعد از کشمکش‌هاي فراوان، هيئت 10 نفره‌اي از نمايندگان براي بازديد به زندان اوين رفتند و گزارش شفافي هم از بازديد در رسانه‌ها مطرح نشد.
‌شرايط بازديد را چه کسي فراهم مي‌کند
طيبه سياوشي، ديگر نماينده اميدي‌ مجلس هم از پيشنهاد امام‌جمعه قرچک استقبال مي‌کند. سياوشي هم جزء نمايندگاني است که پيگير موضوع بازديد از زندان‌ها بوده است. او پيش‌تر از نامه‌اي که فراکسيون زنان مجلس به‌صورت حضوري به حجت‌الاسلام محسني‌اژه‌اي، معاون اول قوه قضائيه براي بازديد از زندان‌ها تحويل داده بود، هم خبر داد؛ نامه‌اي بي‌پاسخ و مربوط به حدود يک سال قبل. سياوشي حالا درباره احتمال بازشدن در زندان قرچک به روي نمايندگان مي‌گويد: «اينکه ايشان [امام‌جمعه قرچک] چنين بحثي را از با اين نگاه که نمايندگان مي‌توانند بيايند شرايط زندان را ببينند و شرايط عادي و مناسب است، مطرح کردند، خبر خوبي است. از سوي ديگر اينکه چنين دغدغه‌اي براي يک امام‌جمعه وجود دارد نيز جاي تحسين دارد». در ادامه سياوشي سؤالي را مطرح مي‌کند که مورد اشاره صادقي نيز هست. آيا امام‌جمعه قرچک شخصا شرايط بازديد نمايندگان را فراهم مي‌کند؟ سياوشي در اين زمينه اضافه مي‌کند: «سؤال اينجاست که فرصت بازديد را بايد با ايشان هماهنگ کنيم و ايشان شرايط را مهيا مي‌کند؟ اگر چنين است که بسيار خوب است و استقبال مي‌کنيم؛ چون نامه‌هاي ما [براي بازديد از زندان‌ها] بي‌پاسخ مانده. آيا بايد درخواست بازديد را در نامه‌اي به ايشان مطرح کنيم؟ چراکه بحث هماهنگي بسيار سخت است و فکر مي‌کنم قصد بازديد ما به‌عنوان نماينده تنها با دعوت امام‌جمعه ميسر نمي‌شود». نماينده تهران بحث را چنين تمام مي‌کند: «به‌هر‌حال هم مسلما از چنين دعوتي استقبال مي‌کنيم و خوب است که نمايندگان هم از امکانات و فرصت‌هايي که در زندان‌ها مهيا شده بازديد کنند. اما آيا بايد همان سير اداري را طي کنيم که تا‌به‌حال بي‌نتيجه مانده يا ايشان راه‌حل پيشنهادي خود را دارند».
‌ قرچک کجاست؟
ندامتگاه شهر‌ري که به زندان قرچک معروف است، از سال 89 بازگشايي شد تا زنان را از زندان‌هاي تهران و البرز در خود جاي دهد. اين مکان در جاده قم پيش‌از‌آن مرکز ترک اعتياد بود و بعد به زندان تبديل شد. اين زندان در بخش نسوان چهار بند دارد که دو بند شامل زندانيان مواد مخدر است، يک بند زندانياني را که حکم قطعي دارند، در خود جای مي‌دهد و يک بند هم برای زندانيان به اصطلاح بلاتکليف است. اين بند برای زندانيان از طيف‌هاي مختلف اعم از سياسي يا عمومي است. بند ديگري که از سه يا چهار سال پيش در زندان قرچک راه‌اندازي شده، بند مشاوره است و زندانياني را در خود جاي مي‌دهد که تحت مشاوره قرار مي‌گيرند و از امکاناتي مانند اشتغال يا شرکت در کارگاه‌ها و سالن‌هاي ورزشي بهره‌مند مي‌شوند؛ اما نقصان‌هايي در زندان قرچک وجود دارد که نمايان‌شدن آن مي‌تواند به بهبود آن کمک کند. به‌طور مثال در زندان قرچک حالت اورژانسي براي رسيدگي به وضعيت بيماري وجود ندارد. اين را يکي از زندانيان سابق مي‌گويد. او اضافه مي‌کند که بايد از يک شب قبل اسامي بيماران به مسئول مربوطه داده شود و فردا هم اگر اسامي خوانده شود، رسيدگي جدي به وضعيت اتفاق نمي‌افتد. در اين شرايط امام‌جمعه قرچک از امکان بازديد از همه بخش‌هاي زندان سخن گفته است. بايد ديد که اين پيشنهاد که نمايندگان مجلس هم آن را پذيرفتند، کي و چطور اجرائي خواهد شد.

اميرمحمد حسيني: دعوت براي بازديد از زندان قرچک؛ اين خبري است که امام‌جمعه قرچک داده است. حجت‌الاسلام حجت‌الله اسماعيلي به خبرگزاري «تسنيم» گفته: ‌«از آن آقاي نماينده محترمي که گفته است اخبار شنيده‌شده از زندان قرچک نگران‌کننده است دعوت مي‌کنم به‌جاي تکرار ادعاي دشمن از زندان بازديد کند و من به‌عنوان امام‌جمعه از حضور و بازديد ايشان و ديگر کساني که چنين ادعايی دارند، از زندان استقبال مي‌کنم؛ بنده حاضر هستم همراه ايشان از همه بخش‌هاي زندان بازديد کنم». او در ادامه تأکيد کرده از حضور هر خبرنگار و نماينده‌اي براي بازديد از زندان استقبال مي‌کند. اکنون به نظر مي‌رسد نمايندگان مجلس به پيشواز پيشنهاد امام‌جمعه قرچک مي‌روند؛ نمایندگاني که درخواست‌هاي مکررشان براي بازديد از زندان‌ها بي‌پاسخ مانده است. محمود صادقي، نماينده اميدي مجلس، در اين زمينه به «شرق» مي‌گويد: «کاملا از اين پيشنهاد استقبال و از ايشان تشکر مي‌کنيم و اين موضوع را به فال نيک مي‌گيريم». او تأکيد مي‌کند که هدف ما شکل‌گيري تعامل، همکاري، شفافيت و ازبين‌رفتن سوءتفاهم‌هاست.
‌انتظار اختيار بازديد از همه زندان‌ها
مصاحبه امام‌جمعه قرچک درباره اتفاقي است که حدود 13 روز قبل در بهمن‌ماه در زندان قرچک پيش آمد. در آن زمان محمود صادقي، نماينده تهران، اخبار منتشرشده دراين‌باره را نگران‌کننده دانسته بود. صادقي در اين زمينه به «شرق» مي‌گويد: «آن‌وقت اخباري در رسانه‌ها منتشر شد و تماس‌هايي هم از سوي خانواده‌ها با ما گرفته مي‌شد که ابراز نگراني مي‌کردند. من با بعضي اشخاص در دادستاني و معاون سازمان زندان‌ها تماس گرفتم و اطمينان دادند که مسئله حل شده است. گفته شد که زنداني‌ها نگران شدند که عفو شامل حال آنها نمي‌شود و به همين دليل زنداني‌ها دست به اعتراض زدند، اما صحت‌وسقم جزئيات را نمي‌توانيم تأييد کنيم، چون بازديدي از آنجا نکرديم». حالا اين نماينده اميدي مجلس از پيشنهادي که امام‌جمعه قرچک مطرح کرده استقبال مي‌کند. او دراين‌باره چنين مي‌گويد: «اينکه امام‌جمعه‌اي دغدغه چنين موضوعي را دارد جاي خوشحالي است. اما بازديد از زندان‌ها در حيطه اختيارات سازمان زندان‌ها و قوه قضائيه است. اگر امام‌جمعه قرچک چنين هماهنگي‌ای را انجام داده بسيار خوب است و ما هم استقبال مي‌کنيم». صادقي به تلاش‌ها براي بازديد از زندان‌ها هم اشاره مي‌کند: «ما پيگيري‌هاي مکرري براي بازديد از زندان‌ها، از جمله قرچک و فشافويه داشتيم، اما به نتيجه‌اي نرسيده و مدام [درخواست ما] به تعويق مي‌افتد. چندمرتبه شخصا موضوع را دنبال کردم و چندبار از طريق مجمع نمايندگان تهران موضوع را دنبال کرديم. در کميسيون‌ حقوقي و قضائي حداقل دوبار که آقاي علي‌اصغر جهانگير، رئيس سازمان زندان‌ها آمد، به صورت حضوري من موضوع را مطرح کردم و [درخواست] مکتوب به ايشان دادم، اما وقتي موضوع را پيگيري مي‌کنيم پاسخ مي‌دهند که بايد دراين‌باره از مقامات قضائي اجازه گرفته شود، اما چنين اجازه‌اي به ما داده نمي‌شود». درخواست نمايندگان اما معطوف به دوره خاص و زنداني ويژه نيست. صادقي مي‌گويد: «درخواست و انتظار ما اين است که مجلس اختيار بازديد از همه زندان‌ها را داشته باشد. از سال اول نمايندگي هم چنين درخواستي داشتيم، اما متأسفانه هرکدام از درخواست‌ها به دليلي پذيرفته نشد و فقط يک‌بار در دي‌ماه سال گذشته اين اتفاق افتاد. البته درخواست بازديد براي زندان‌هاي شهرستان‌ها هم وجود دارد. وقتي حدود سه ماه پيش بازديد از زندان فشافويه را پيگيري مي‌کردم، اعضاي کميسيون قضائي بازديدي از زندان اروميه داشتند، اما نمايندگان از سوي مردم مسئوليت نظارت دارند و به همين دليل اين انتظار وجود دارد که همکاري شکل بگيرد و بازديدها به صورت دوره‌اي و نوبه‌اي انجام شود. صادقي البته تأکيد مي‌کند که نمايندگان براي بازديد از زندان‌ها رويکرد تقابلي ندارند و اين بازديدها به حل مشکلات و مسائل دستگاه قضائي و سازمان زندان‌ها کمک مي‌کند، چراکه به گفته صادقي، سازمان زندان‌ها جزء پرکارترين بخش‌هاي دستگاه قضائي است و خدمات خوبي هم ارائه داده. بااين‌همه نمايندگان مجلس تا‌به‌حال يک‌بار از زندان اوين بازديد کرده‌اند؛ بازديدي که سال قبل همين روزها؛ يعني در بهمن‌ماه اتفاق افتاد. در آن زمان بازداشت‌هايي بعد از اعتراضات دي‌ماه اتفاق افتاده بود و بحث‌هايي درباره شرايط نگهداري معترضان مطرح شد. در نهايت بعد از کشمکش‌هاي فراوان، هيئت 10 نفره‌اي از نمايندگان براي بازديد به زندان اوين رفتند و گزارش شفافي هم از بازديد در رسانه‌ها مطرح نشد.
‌شرايط بازديد را چه کسي فراهم مي‌کند
طيبه سياوشي، ديگر نماينده اميدي‌ مجلس هم از پيشنهاد امام‌جمعه قرچک استقبال مي‌کند. سياوشي هم جزء نمايندگاني است که پيگير موضوع بازديد از زندان‌ها بوده است. او پيش‌تر از نامه‌اي که فراکسيون زنان مجلس به‌صورت حضوري به حجت‌الاسلام محسني‌اژه‌اي، معاون اول قوه قضائيه براي بازديد از زندان‌ها تحويل داده بود، هم خبر داد؛ نامه‌اي بي‌پاسخ و مربوط به حدود يک سال قبل. سياوشي حالا درباره احتمال بازشدن در زندان قرچک به روي نمايندگان مي‌گويد: «اينکه ايشان [امام‌جمعه قرچک] چنين بحثي را از با اين نگاه که نمايندگان مي‌توانند بيايند شرايط زندان را ببينند و شرايط عادي و مناسب است، مطرح کردند، خبر خوبي است. از سوي ديگر اينکه چنين دغدغه‌اي براي يک امام‌جمعه وجود دارد نيز جاي تحسين دارد». در ادامه سياوشي سؤالي را مطرح مي‌کند که مورد اشاره صادقي نيز هست. آيا امام‌جمعه قرچک شخصا شرايط بازديد نمايندگان را فراهم مي‌کند؟ سياوشي در اين زمينه اضافه مي‌کند: «سؤال اينجاست که فرصت بازديد را بايد با ايشان هماهنگ کنيم و ايشان شرايط را مهيا مي‌کند؟ اگر چنين است که بسيار خوب است و استقبال مي‌کنيم؛ چون نامه‌هاي ما [براي بازديد از زندان‌ها] بي‌پاسخ مانده. آيا بايد درخواست بازديد را در نامه‌اي به ايشان مطرح کنيم؟ چراکه بحث هماهنگي بسيار سخت است و فکر مي‌کنم قصد بازديد ما به‌عنوان نماينده تنها با دعوت امام‌جمعه ميسر نمي‌شود». نماينده تهران بحث را چنين تمام مي‌کند: «به‌هر‌حال هم مسلما از چنين دعوتي استقبال مي‌کنيم و خوب است که نمايندگان هم از امکانات و فرصت‌هايي که در زندان‌ها مهيا شده بازديد کنند. اما آيا بايد همان سير اداري را طي کنيم که تا‌به‌حال بي‌نتيجه مانده يا ايشان راه‌حل پيشنهادي خود را دارند».
‌ قرچک کجاست؟
ندامتگاه شهر‌ري که به زندان قرچک معروف است، از سال 89 بازگشايي شد تا زنان را از زندان‌هاي تهران و البرز در خود جاي دهد. اين مکان در جاده قم پيش‌از‌آن مرکز ترک اعتياد بود و بعد به زندان تبديل شد. اين زندان در بخش نسوان چهار بند دارد که دو بند شامل زندانيان مواد مخدر است، يک بند زندانياني را که حکم قطعي دارند، در خود جای مي‌دهد و يک بند هم برای زندانيان به اصطلاح بلاتکليف است. اين بند برای زندانيان از طيف‌هاي مختلف اعم از سياسي يا عمومي است. بند ديگري که از سه يا چهار سال پيش در زندان قرچک راه‌اندازي شده، بند مشاوره است و زندانياني را در خود جاي مي‌دهد که تحت مشاوره قرار مي‌گيرند و از امکاناتي مانند اشتغال يا شرکت در کارگاه‌ها و سالن‌هاي ورزشي بهره‌مند مي‌شوند؛ اما نقصان‌هايي در زندان قرچک وجود دارد که نمايان‌شدن آن مي‌تواند به بهبود آن کمک کند. به‌طور مثال در زندان قرچک حالت اورژانسي براي رسيدگي به وضعيت بيماري وجود ندارد. اين را يکي از زندانيان سابق مي‌گويد. او اضافه مي‌کند که بايد از يک شب قبل اسامي بيماران به مسئول مربوطه داده شود و فردا هم اگر اسامي خوانده شود، رسيدگي جدي به وضعيت اتفاق نمي‌افتد. در اين شرايط امام‌جمعه قرچک از امکان بازديد از همه بخش‌هاي زندان سخن گفته است. بايد ديد که اين پيشنهاد که نمايندگان مجلس هم آن را پذيرفتند، کي و چطور اجرائي خواهد شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها