|

دریچه

آموزش اقدامات اورژانسی به تاکسی‌رانان
ايسنا: رئیس مرکز اورژانس تهران از ارائه برخی از آموزش‌های پیش‌بیمارستانی به تاکسی‌های تهران در آینده خبر داد. دکتر پیمان صابریان درباره ارائه آموزش‌های اورژانسی به تاکسی‌ران‌های تهران اظهار کرد: با توجه به حجم سوانح و بلایا، اورژانس پیش‌بیمارستانی نقشی کلیدی را برای خدمت‌رسانی ایفا می‌کند، از این رو اگر آموزش‌های همگانی را گسترش دهیم که اکثریت جامعه با نحوه امدادرسانی پیش از رسیدن نیروهای اورژانس آشنا شوند، نتیجه مطلوبی در زمینه کاهش صدمات حوادث و بلایا ایجاد می‌شود. وی درباره اینکه آیا سازمان اورژانس برای ارائه این آموزش‌ها به تاکسی‌های شهری تهران نیز برنامه‌ای دارد یا خیر اظهار کرد: سازمان اورژانس از پیش ارائه آموزش به تاکسی‌ها را هم در برنامه خود داشته و قصد دارد این آموزش‌ها را به تاکسی‌ران‌های پایتخت نیز ارائه کند. با توجه به شغلی که تاکسی‌ران‌ها دارند و اینکه همواره در حال تردد در مسیرهای شهری هستند، می‌توانند نقش بسیار مهمی در ارائه امدادرسانی پیش از رسیدن اورژانس ارائه کنند. رئیس مرکز اورژانس تهران درباره اینکه این آموزش‌های همگانی تاکنون چقدر پیشرفت داشته است، گفت: ارائه آموزش‌های همگانی یکی از اولویت و برنامه‌های اورژانس تهران است؛ تاکنون نیز کارمندان وزارت بهداشت، قوه قضائیه، پلیس راهور و... دوره‌هایی را در این زمینه گذرانده‌اند؛ اما با توجه به اینکه سازمان اورژانس تهران دچار کمبود نیرو است، ارائه این آموزش‌ها مقداری زمان‌بر خواهد بود؛ چرا‌که تعداد نیروهای آموزش‌دهنده کم است. با این حال می‌توان گفت آموزش‌های همگانی به صورت روزانه به ۲۰ تا ۶۰ نفر ارائه می‌شود.

«آسفالت‌‌دزدی» در شهرداری تهران
ايلنا: معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از «آسفالت‌دزدی» در شهرداری خبر داد و گفت: چند وقت پیش خبردار شدیم بخشی از آسفالتی که رایگان بین مناطق توزیع می‌شود، از سوی فردی دزدیده‌شده و در شهرهای اطراف تهران به فروش می‌رسد و حراست شهرداری در حال پیگیری این ماجراست. صفا صبوری درباره وضعیت آسفالت‌ریزی در شهر تهران و علت آسفالت‌شدن مجدد برخی معابر شهر در فاصله کمتر از یک سال اظهار کرد: اکنون آسفالت‌های سطح شهر تهران پنج تا شش سال عمر دارند،‌ اما معیار، رساندن کیفیت آسفالت به سقف 10 سال است. برخی از آسفالت‌‌ریزی‌های چندباره به دلیل عملیات ساخت‌وساز است؛ ‌اما نمی‌شود کاری برای آن انجام داد. صبوری با اشاره به اینکه به دلیل نبود کانال‌های تأسیساتی از این قبیل مشکلات در شهر تهران وجود دارد، درباره آسفالت‌دزدی گفت: ‌اصلا نمی‌گوییم خلاف و دزدی نمی‌شود، به میزان کم و زیاد این امکان وجود دارد. آماری از میزان تخلفات در این زمینه نداریم؛‌ اما اگر موردی این‌چنینی وجود دارد، شهروندان به ما منتقل کنند و با آن برخورد خواهد شد. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در ادامه به یک نمونه از تخلفات در زمینه توزیع آسفالت در سطح شهر اشاره کرد و گفت: چند وقت پیش خبردار شدیم بخشی از آسفالتی که رایگان بین مناطق توزیع می‌شود، از سوی فردی دزدیده‌شده و در شهرهای اطراف تهران به فروش می‌رسد و حراست شهرداری در حال پیگیری این ماجراست. وی در پاسخ به این سؤال که آیا عوامل شهرداری این آسفالت‌های رایگان را به فروش می‌رسانند، گفت: عوامل شهرداری حتما در آن دخیل هستند،‌ اگر نباشند امکان چنین کاری برای آن فرد وجود ندارد.

افزایش تصادفات ناوگان حمل‌ونقل عمومی
ايلنا: رئیس پلیس راهور ناجا گفت: به دلیل ناکارآمدی سامانه سپهتن تصادفات ناوگان حمل‌ونقل عمومی نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. سردار کمال هادیانفر درباره نصب سامانه‌های کنترلی بر نفت‌کش‌ها گفت: درحال‌حاضر سامانه سپهتن روی ۱۵ هزار اتوبوس نصب است و تقریبا اتوبوس‌های نوشماره نیز از آن برخوردار هستند. این سامانه قرار است در ناوگان حمل‌ونقل باری نیز مورد استفاده قرار گیرد و پس از تجهیز ناوگان حمل‌ونقل باری به این سامانه قطعا از آن برای نفت‌کش‌ها نیز استفاده می‌شود. رئیس پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: البته بخشی از سامانه سپهتن ناکارآمد شده، بنابراین نیازمند این است که تغییراتی در آن انجام شود. به دلیل ناکارآمدی این سامانه تصادفات ناوگان حمل‌و‌نقل مسافربری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است‌. سردار هادیانفر با بیان اینکه باید اصلاحاتی در سامانه سپهتن ایجاد شود، تصریح کرد: از همین رو تفاهماتی را با وزارت راه‌وشهرسازی داشتیم و جلساتی را با سازمان راهداری برگزار کرده‌ایم و مدل‌های توسعه‌یافته این سامانه را در دستور کار قرار دادیم و ا‌ن‌شاءالله به‌زودی اجرائی خواهد شد. طرح یک سامانه جدید با استفاده از ظرفیت تلفن همراه در حال آماده‌سازی است تا بتوانیم از آن نیز استفاده کنیم. اساس این سامانه در بحث کاهش تخلفات حادثه‌ساز مانند کاهش سرعت است و اگر بتوانیم در این زمینه موفق شویم، بسیاری از حوادث ترافیکی ما کاهش پیدا می‌کند. البته درحال‌حاضر از همان سامانه سپهتن استفاده می‌شود تا اصلاحات در آن اجرا شود.

آموزش اقدامات اورژانسی به تاکسی‌رانان
ايسنا: رئیس مرکز اورژانس تهران از ارائه برخی از آموزش‌های پیش‌بیمارستانی به تاکسی‌های تهران در آینده خبر داد. دکتر پیمان صابریان درباره ارائه آموزش‌های اورژانسی به تاکسی‌ران‌های تهران اظهار کرد: با توجه به حجم سوانح و بلایا، اورژانس پیش‌بیمارستانی نقشی کلیدی را برای خدمت‌رسانی ایفا می‌کند، از این رو اگر آموزش‌های همگانی را گسترش دهیم که اکثریت جامعه با نحوه امدادرسانی پیش از رسیدن نیروهای اورژانس آشنا شوند، نتیجه مطلوبی در زمینه کاهش صدمات حوادث و بلایا ایجاد می‌شود. وی درباره اینکه آیا سازمان اورژانس برای ارائه این آموزش‌ها به تاکسی‌های شهری تهران نیز برنامه‌ای دارد یا خیر اظهار کرد: سازمان اورژانس از پیش ارائه آموزش به تاکسی‌ها را هم در برنامه خود داشته و قصد دارد این آموزش‌ها را به تاکسی‌ران‌های پایتخت نیز ارائه کند. با توجه به شغلی که تاکسی‌ران‌ها دارند و اینکه همواره در حال تردد در مسیرهای شهری هستند، می‌توانند نقش بسیار مهمی در ارائه امدادرسانی پیش از رسیدن اورژانس ارائه کنند. رئیس مرکز اورژانس تهران درباره اینکه این آموزش‌های همگانی تاکنون چقدر پیشرفت داشته است، گفت: ارائه آموزش‌های همگانی یکی از اولویت و برنامه‌های اورژانس تهران است؛ تاکنون نیز کارمندان وزارت بهداشت، قوه قضائیه، پلیس راهور و... دوره‌هایی را در این زمینه گذرانده‌اند؛ اما با توجه به اینکه سازمان اورژانس تهران دچار کمبود نیرو است، ارائه این آموزش‌ها مقداری زمان‌بر خواهد بود؛ چرا‌که تعداد نیروهای آموزش‌دهنده کم است. با این حال می‌توان گفت آموزش‌های همگانی به صورت روزانه به ۲۰ تا ۶۰ نفر ارائه می‌شود.

«آسفالت‌‌دزدی» در شهرداری تهران
ايلنا: معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از «آسفالت‌دزدی» در شهرداری خبر داد و گفت: چند وقت پیش خبردار شدیم بخشی از آسفالتی که رایگان بین مناطق توزیع می‌شود، از سوی فردی دزدیده‌شده و در شهرهای اطراف تهران به فروش می‌رسد و حراست شهرداری در حال پیگیری این ماجراست. صفا صبوری درباره وضعیت آسفالت‌ریزی در شهر تهران و علت آسفالت‌شدن مجدد برخی معابر شهر در فاصله کمتر از یک سال اظهار کرد: اکنون آسفالت‌های سطح شهر تهران پنج تا شش سال عمر دارند،‌ اما معیار، رساندن کیفیت آسفالت به سقف 10 سال است. برخی از آسفالت‌‌ریزی‌های چندباره به دلیل عملیات ساخت‌وساز است؛ ‌اما نمی‌شود کاری برای آن انجام داد. صبوری با اشاره به اینکه به دلیل نبود کانال‌های تأسیساتی از این قبیل مشکلات در شهر تهران وجود دارد، درباره آسفالت‌دزدی گفت: ‌اصلا نمی‌گوییم خلاف و دزدی نمی‌شود، به میزان کم و زیاد این امکان وجود دارد. آماری از میزان تخلفات در این زمینه نداریم؛‌ اما اگر موردی این‌چنینی وجود دارد، شهروندان به ما منتقل کنند و با آن برخورد خواهد شد. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در ادامه به یک نمونه از تخلفات در زمینه توزیع آسفالت در سطح شهر اشاره کرد و گفت: چند وقت پیش خبردار شدیم بخشی از آسفالتی که رایگان بین مناطق توزیع می‌شود، از سوی فردی دزدیده‌شده و در شهرهای اطراف تهران به فروش می‌رسد و حراست شهرداری در حال پیگیری این ماجراست. وی در پاسخ به این سؤال که آیا عوامل شهرداری این آسفالت‌های رایگان را به فروش می‌رسانند، گفت: عوامل شهرداری حتما در آن دخیل هستند،‌ اگر نباشند امکان چنین کاری برای آن فرد وجود ندارد.

افزایش تصادفات ناوگان حمل‌ونقل عمومی
ايلنا: رئیس پلیس راهور ناجا گفت: به دلیل ناکارآمدی سامانه سپهتن تصادفات ناوگان حمل‌ونقل عمومی نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. سردار کمال هادیانفر درباره نصب سامانه‌های کنترلی بر نفت‌کش‌ها گفت: درحال‌حاضر سامانه سپهتن روی ۱۵ هزار اتوبوس نصب است و تقریبا اتوبوس‌های نوشماره نیز از آن برخوردار هستند. این سامانه قرار است در ناوگان حمل‌ونقل باری نیز مورد استفاده قرار گیرد و پس از تجهیز ناوگان حمل‌ونقل باری به این سامانه قطعا از آن برای نفت‌کش‌ها نیز استفاده می‌شود. رئیس پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: البته بخشی از سامانه سپهتن ناکارآمد شده، بنابراین نیازمند این است که تغییراتی در آن انجام شود. به دلیل ناکارآمدی این سامانه تصادفات ناوگان حمل‌و‌نقل مسافربری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است‌. سردار هادیانفر با بیان اینکه باید اصلاحاتی در سامانه سپهتن ایجاد شود، تصریح کرد: از همین رو تفاهماتی را با وزارت راه‌وشهرسازی داشتیم و جلساتی را با سازمان راهداری برگزار کرده‌ایم و مدل‌های توسعه‌یافته این سامانه را در دستور کار قرار دادیم و ا‌ن‌شاءالله به‌زودی اجرائی خواهد شد. طرح یک سامانه جدید با استفاده از ظرفیت تلفن همراه در حال آماده‌سازی است تا بتوانیم از آن نیز استفاده کنیم. اساس این سامانه در بحث کاهش تخلفات حادثه‌ساز مانند کاهش سرعت است و اگر بتوانیم در این زمینه موفق شویم، بسیاری از حوادث ترافیکی ما کاهش پیدا می‌کند. البته درحال‌حاضر از همان سامانه سپهتن استفاده می‌شود تا اصلاحات در آن اجرا شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها