|

آخرین تحولات داستان ابرنفت‌کش توقیف‌شده

امواج مخالف در مسیر آدریان

شرق: ایالات متحده قصد ندارد اجازه دهد ماجرای ابرنفت‌کش حامل نفت ایران به پایان برسد. یک روز بعد از درخواست ناکام دستگاه قضائی آمریکا در آخرین دقایق از جبل‌الطارق برای تمدید توقیف این کشتی، دولت این کشور روز جمعه صدور حکم توقیف آن ‌را در سیستم قضائی خود اعلام کرد. در کنار تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از بازگشت آدریان، کشتی خود نیز با مشکلاتی در خدمه و نیاز به تعمیر مواجه بوده است که روند ادامه حرکتش بعد از آزادی را دچار مشکل کرده اما گزارش‌ها حاکی از آن است که تلاش ایران برای به‌راه‌انداختن دوباره این ابرنفت‌کش به‌زودی به نتیجه می‌رسد.
به گزارش آسوشیتدپرس دلیل صدور این حکم، «تخطی از تحریم‌های ایالات متحده، پول‌شویی و قوانین تروریسم» اعلام شده ‌است. ایالات متحده به‌دنبال توقیف این ابرنفت‌کش و ۲.۱ میلیون بشکه بار نفت آن است و مبلغ ۹۹۵هزاردلار نیز طبق این حکم باید ضبط شود. بی‌بی‌سی می‌نویسد، این مبلغ در این دادخواست بناست از حسابی برداشت شود که به شرکتی ایرانی به نام «پارادایس گلوبال تریدینگ» مربوط است. الجزیره مدعی است این شرکت با سپاه ایران ارتباط دارد.
‌ اتهام پول‌شویی و تروریسم
ایالات متحده مدعی است، با طراحی یک نقشه، از سیستم مالی ایالات متحده برای حمایت از حمل‌ونقل دریایی به سوریه ازسوی سپاه ایران استفاده غیرقانونی شده است. آمریکا فروردین سال جاری، سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد.
اسناد ارائه‌شده ازسوی دولت در دادگاه همچنین مدعی است این کشتی از مانورهای فریبنده و شبکه‌ای از شرکت‌هایی برای پولشویی میلیون‌دلاری استفاده کرده ‌است. آمریکا همچنین ادعا کرده ‌است، ایران بعد از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ در سال گذشته، تحریم‌های این کشور علیه خود را نقض کرده‌ است. بی‌بی‌سی گزارش می‌دهد بریتانیا و جبل‌الطارق هیچ‌کدام به حکم صادرشده توسط ایالات متحده واکنش نشان نداده‌اند. هنوز مشخص نیست که دولت بریتانیا یا پلیس بین‌الملل با آمریکا در این پرونده همکاری خواهند کرد یا خیر.
‌ ناخدا در انتظار جایگزینی
اما حرکت آدریان دچار مشکلات فنی جداگانه‌ای نیز هست. همزمان با تعیین تکلیف نهایی این پرونده در دادگاه جبل‌الطارق، وکیل ناخدای گریس‌۱ اعلام کرد موکلش دیگر قصد ندارد به اداره این کشتی ادامه دهد. او به ای‌پی در‌این‌باره گفته است موکلش دیگر نمی‌خواهد فرماندهی این کشتی را به عهده داشته باشد و دوباره برگردد تا پیامدهای اتفاقات اخیر را مدیریت کند و ترجیح می‌دهد به خانه برود. ناخدای گریس‌۱ یا طبق نام جدیدش، آدریان، اما کشتی را رها نکرده ‌بود: «یک ناخدای حرفه‌ای است و باید صبر کند تا خدمه جدید برسند و انتقال درست کار انجام شود». وکیل سه عضو خدمه که پیش‌تر بازداشت شده بودند نیز اعلام کرده بود ناخدای هندی که نامش به رسانه‌ها اعلام نشده است از کارفرمایان ایرانی‌اش خواسته او را جایگزین کنند.
الجزیره خبر داد ایران پیش‌تر گفته‌ بود که خدمه جدید را برای اداره این ابرنفت‌کش فرستاده ‌است. تغییر خدمه در حالی صورت می‌گیرد که وزارت خارجه ایالات متحده اقدامی مجازاتی علیه خدمه این کشتی اعلام کرد. به گزارش ای‌پی، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد ویزای خدمه گریس‌۱ باطل خواهد شد. این نهاد در بیانیه‌ای مدعی شد قصد دارد همه تحریم‌های ایالات متحده مربوط به صادرات نفت ایران را باوجود تصمیم جبل‌الطارق برای آزادکردن کشتی اعمال کند.
‌ نیاز کشتی به تعمیر
در کنار این اخبار مسئله دیگری نیز حرکت آدریان را دچار مشکل کرده ‌است. این کشتی ظاهرا به تعمیراتی نیاز دارد و گزارش‌ها حاکی است، تلاش آن برای ادامه حرکت بعد از حکم دادگاه جبل‌الطارق به همین دلیل دچار توقف شده ‌است. وکیل ناخدای کشتی گفته بود این کشتی پیش از توقیف ازسوی جبل‌الطارق نیز به تعمیر نیاز داشت. به گزارش الجزیره اما این تعمیرات تا یکشنبه بعدازظهر باید به پایان برسند و پس از آن کشتی آماده ادامه حرکت است.

سمیر مدنی، بنیان‌گذار تنکرترکرز، در گفت‌وگو با «شرق»:
آمریکا نمی‌تواند در آب‌های بین‌المللی گریس‌1 را توقیف کند

سمیر مدنی، بنیان‌گذار وب‌سایت تنکرترکرز که به رصد تحرکات حمل‌ونقل نفت در جهان می‌پردازد، در گفت‌وگویی کوتاه، آخرین داده‌های حاصل از بررسی‌های این وب‌سایت از تحرکات گریس‌۱ را در اختیار «شرق» قرار داد.
‌ گریس‌۱ که ظاهرا حالا با نام آدریان دریا فعالیت می‌کند، چه زمانی حرکت خود را آغاز کرد و چه مقصدی را اعلام کرده‌ بود؟ پیش از توقف چقدر حرکت کرده‌ بود و الان کجاست؟
نام و پرچم کشتی هنوز در سیستم شناسایی خودکار تغییری نکرده ‌است و این احتمالا به این دلیل است که خدمه [جدید] هنوز از ایران نرسیده‌اند. کشتی البته هنوز در جبل‌الطارق است. فکر نمی‌کنم حداقل تا یکشنبه حرکت کند.
‌ یعنی هنوز اصلا حرکتی نکرده ‌است؟
بله. هنوز در آب‌های جبل‌الطارق است.
‌ ایالات متحده با توجه به حکم دادگاهی که گرفته، چه اقدامی می‌تواند بکند؟ آیا واقعا می‌توانند اقدام به ضبط آن کنند؟
وقتی کشتی پرچم ایران را بالا ببرد و در آب‌های بین‌المللی باشد، فکر نمی‌کنم ایالات متحده بتواند کار چندانی بکند؛ چون آنها می‌توانستند این کار [ضبط کشتی ایرانی] را در جاهای دیگر دنیا انجام دهند و نداده‌اند.
‌ چقدر طول می‌کشد تا این کشتی از آب‌های جبل‌الطارق خارج شود و در آب‌های بین‌المللی باشد؟
اگر کشتی اجازه داشته باشد به آن سمت حرکت کند، فقط ۲.۶ کیلومتر با مرز فاصله دارد.
‌ منظورتان از «اجازه داشته باشد» چیست؟
یعنی مسیرهای حمل‌ونقل دریایی و... اجازه دهند.

شرق: ایالات متحده قصد ندارد اجازه دهد ماجرای ابرنفت‌کش حامل نفت ایران به پایان برسد. یک روز بعد از درخواست ناکام دستگاه قضائی آمریکا در آخرین دقایق از جبل‌الطارق برای تمدید توقیف این کشتی، دولت این کشور روز جمعه صدور حکم توقیف آن ‌را در سیستم قضائی خود اعلام کرد. در کنار تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از بازگشت آدریان، کشتی خود نیز با مشکلاتی در خدمه و نیاز به تعمیر مواجه بوده است که روند ادامه حرکتش بعد از آزادی را دچار مشکل کرده اما گزارش‌ها حاکی از آن است که تلاش ایران برای به‌راه‌انداختن دوباره این ابرنفت‌کش به‌زودی به نتیجه می‌رسد.
به گزارش آسوشیتدپرس دلیل صدور این حکم، «تخطی از تحریم‌های ایالات متحده، پول‌شویی و قوانین تروریسم» اعلام شده ‌است. ایالات متحده به‌دنبال توقیف این ابرنفت‌کش و ۲.۱ میلیون بشکه بار نفت آن است و مبلغ ۹۹۵هزاردلار نیز طبق این حکم باید ضبط شود. بی‌بی‌سی می‌نویسد، این مبلغ در این دادخواست بناست از حسابی برداشت شود که به شرکتی ایرانی به نام «پارادایس گلوبال تریدینگ» مربوط است. الجزیره مدعی است این شرکت با سپاه ایران ارتباط دارد.
‌ اتهام پول‌شویی و تروریسم
ایالات متحده مدعی است، با طراحی یک نقشه، از سیستم مالی ایالات متحده برای حمایت از حمل‌ونقل دریایی به سوریه ازسوی سپاه ایران استفاده غیرقانونی شده است. آمریکا فروردین سال جاری، سپاه را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد.
اسناد ارائه‌شده ازسوی دولت در دادگاه همچنین مدعی است این کشتی از مانورهای فریبنده و شبکه‌ای از شرکت‌هایی برای پولشویی میلیون‌دلاری استفاده کرده ‌است. آمریکا همچنین ادعا کرده ‌است، ایران بعد از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ در سال گذشته، تحریم‌های این کشور علیه خود را نقض کرده‌ است. بی‌بی‌سی گزارش می‌دهد بریتانیا و جبل‌الطارق هیچ‌کدام به حکم صادرشده توسط ایالات متحده واکنش نشان نداده‌اند. هنوز مشخص نیست که دولت بریتانیا یا پلیس بین‌الملل با آمریکا در این پرونده همکاری خواهند کرد یا خیر.
‌ ناخدا در انتظار جایگزینی
اما حرکت آدریان دچار مشکلات فنی جداگانه‌ای نیز هست. همزمان با تعیین تکلیف نهایی این پرونده در دادگاه جبل‌الطارق، وکیل ناخدای گریس‌۱ اعلام کرد موکلش دیگر قصد ندارد به اداره این کشتی ادامه دهد. او به ای‌پی در‌این‌باره گفته است موکلش دیگر نمی‌خواهد فرماندهی این کشتی را به عهده داشته باشد و دوباره برگردد تا پیامدهای اتفاقات اخیر را مدیریت کند و ترجیح می‌دهد به خانه برود. ناخدای گریس‌۱ یا طبق نام جدیدش، آدریان، اما کشتی را رها نکرده ‌بود: «یک ناخدای حرفه‌ای است و باید صبر کند تا خدمه جدید برسند و انتقال درست کار انجام شود». وکیل سه عضو خدمه که پیش‌تر بازداشت شده بودند نیز اعلام کرده بود ناخدای هندی که نامش به رسانه‌ها اعلام نشده است از کارفرمایان ایرانی‌اش خواسته او را جایگزین کنند.
الجزیره خبر داد ایران پیش‌تر گفته‌ بود که خدمه جدید را برای اداره این ابرنفت‌کش فرستاده ‌است. تغییر خدمه در حالی صورت می‌گیرد که وزارت خارجه ایالات متحده اقدامی مجازاتی علیه خدمه این کشتی اعلام کرد. به گزارش ای‌پی، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد ویزای خدمه گریس‌۱ باطل خواهد شد. این نهاد در بیانیه‌ای مدعی شد قصد دارد همه تحریم‌های ایالات متحده مربوط به صادرات نفت ایران را باوجود تصمیم جبل‌الطارق برای آزادکردن کشتی اعمال کند.
‌ نیاز کشتی به تعمیر
در کنار این اخبار مسئله دیگری نیز حرکت آدریان را دچار مشکل کرده ‌است. این کشتی ظاهرا به تعمیراتی نیاز دارد و گزارش‌ها حاکی است، تلاش آن برای ادامه حرکت بعد از حکم دادگاه جبل‌الطارق به همین دلیل دچار توقف شده ‌است. وکیل ناخدای کشتی گفته بود این کشتی پیش از توقیف ازسوی جبل‌الطارق نیز به تعمیر نیاز داشت. به گزارش الجزیره اما این تعمیرات تا یکشنبه بعدازظهر باید به پایان برسند و پس از آن کشتی آماده ادامه حرکت است.

سمیر مدنی، بنیان‌گذار تنکرترکرز، در گفت‌وگو با «شرق»:
آمریکا نمی‌تواند در آب‌های بین‌المللی گریس‌1 را توقیف کند

سمیر مدنی، بنیان‌گذار وب‌سایت تنکرترکرز که به رصد تحرکات حمل‌ونقل نفت در جهان می‌پردازد، در گفت‌وگویی کوتاه، آخرین داده‌های حاصل از بررسی‌های این وب‌سایت از تحرکات گریس‌۱ را در اختیار «شرق» قرار داد.
‌ گریس‌۱ که ظاهرا حالا با نام آدریان دریا فعالیت می‌کند، چه زمانی حرکت خود را آغاز کرد و چه مقصدی را اعلام کرده‌ بود؟ پیش از توقف چقدر حرکت کرده‌ بود و الان کجاست؟
نام و پرچم کشتی هنوز در سیستم شناسایی خودکار تغییری نکرده ‌است و این احتمالا به این دلیل است که خدمه [جدید] هنوز از ایران نرسیده‌اند. کشتی البته هنوز در جبل‌الطارق است. فکر نمی‌کنم حداقل تا یکشنبه حرکت کند.
‌ یعنی هنوز اصلا حرکتی نکرده ‌است؟
بله. هنوز در آب‌های جبل‌الطارق است.
‌ ایالات متحده با توجه به حکم دادگاهی که گرفته، چه اقدامی می‌تواند بکند؟ آیا واقعا می‌توانند اقدام به ضبط آن کنند؟
وقتی کشتی پرچم ایران را بالا ببرد و در آب‌های بین‌المللی باشد، فکر نمی‌کنم ایالات متحده بتواند کار چندانی بکند؛ چون آنها می‌توانستند این کار [ضبط کشتی ایرانی] را در جاهای دیگر دنیا انجام دهند و نداده‌اند.
‌ چقدر طول می‌کشد تا این کشتی از آب‌های جبل‌الطارق خارج شود و در آب‌های بین‌المللی باشد؟
اگر کشتی اجازه داشته باشد به آن سمت حرکت کند، فقط ۲.۶ کیلومتر با مرز فاصله دارد.
‌ منظورتان از «اجازه داشته باشد» چیست؟
یعنی مسیرهای حمل‌ونقل دریایی و... اجازه دهند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها