توسعه شبکه ریلی از اولویتهای سیاستهای اقتصاد مقاومتی است
سازمان برنامه و بودجه در واکنش به گزارش «شرق» با عنوان «اولویتبندی به سبک نوبخت» توضیحات زیر را ارائه کرد. پروژه خط آهن قزوین-رشت- انزلی- آستارا از طرحهای اقتصاد مقاومتی است که با مشارکت 70درصدی جمهوری آذربایجان در حال اجرا بوده و اولویت بینالمللی دارد. اجرای این طرح از جمله طرحهای توسعه شبکه ریلی کشور است و در همین راستا پیشتر نیز خطوط ریلی تهران- همدان، تهران-کرمانشاه و تهران-ارومیه به بهرهبرداری رسیده است. در زمانهای که زردنویسی برای جذب مخاطب و تیترفروشی برای جلبنظر حامیان مالی و سیاسی، به رویهای نامیمون در برخی رسانهها تبدیل شده است، از رسانههای متعهد به مسئولیت اجتماعی، از جمله روزنامه وزین «شرق» انتظار این بوده و هست که تحلیلها و گزارشهایی مبتنی بر دادههای درست به مخاطبانشان ارائه دهند تا اعتبار این رسانهها خدشهدار نشود. متأسفانه متن منتشره در آن روزنامه وزین فاقد حداقلی از این ویژگیها بوده و به نظر میرسد نویسنده محترم با تکیه بر دادههایی کاملا نادرست، تلاش کرده اذهان مخاطبان ارجمند به قضاوتی خطا سوق داده شود. البته امیدواریم این امر صرفا ناشی از ناآگاهی ایشان بوده باشد. اگرچه حتی
جستوجویی ساده در فضای وب، برخی پیشفرضهای نادرست که تحلیل مذکور بر آن اتکا کرده است را بهروشنی نشان میدهد.
لذا با ابراز تأسف از سوگیری شبههناک و غیرکارشناسی گزارش مذکور، ضمن مرور برخی از رئوس برنامه جامع و استراتژیک جمهوری اسلامی برای توسعه شبکه حملونقل ریلی و اهم دستاوردهای دولت تدبیر و امید در این حوزه، به بررسی برخی گزارههای نادرست در گزارش آن رسانه وزین اکتفا میشود.
1- توسعه شبکه ریلی کشور از سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و ازجمله پروژههای اولویتدار در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در راستای خنثیسازی بخشی از تهدید تحریمهای ظالمانه است. تمامی پروژههای اجراشده یا در دست اجرا در این حوزه از جمله پروژه راهآهن قزوین- رشت- انزلی- آستارا مطابق با این مصوبات است.
2- برخلاف تلقی غیرکارشناسی نویسنده محترم، راهآهن قزوین- آستارا نهتنها پروژهای محلی نیست بلکه از سطح ملی نیز فراتر بوده و یک پروژه بینالمللی محسوب میشود. تسریع در تکمیل این خط ریلی یکی از مطالبات همسایگان شمالی ایران از جمله آذربایجان و روسیه است. به دلیل اهمیت این پروژه برای کشورهای آسیای میانه و دسترسی ترانزیتی به آبهای آزاد از طریق خلیج فارس، جمهوری آذربایجان تأمین 70 درصد از سرمایه موردنیاز برای اجرای این پروژه را تقبل کرده است.
3- برخلاف آنچه که در این گزارش آمده است، هیچ یک از مقامات سازمان برنامهوبودجه، از تکمیل یکساله مسیر آستارا خبر ندادهاند. آنچه که قرار است طی یک سال آتی به بهرهبرداری برسد، مسیر 40کیلومتری رشت به بندر کاسپین است که به افزایش و تسریع در تأمین منافع اقتصادی این مسیر کمک شایانی میکند. بهرهبرداری از این مسیر که اجرای هشت کیلومتر از آن را منطقه آزاد انزلی برعهده گرفته است، نقش بسیار مؤثری در تسهیل ترانزیت بار از شمال چین و کشورهای شرق دریای خزر به ایران و خلیج فارس ایفا میکند.
4- گسترش شبکه ریلی از جمله اولویتهای دولت تدبیر و امید بوده که ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی به توسعه و تسریع اجرای این پروژهها کمک کرده است. قابل توجه آنکه از سال 92 تاکنون بیش از هزارو 238 کیلومتر طول شبکه ریلی ایران افزایش یافته است. از جمله پروژههای به بهرهبرداری رسیده میتوان به راهاندازی خطوط ریلی تهران-ارومیه، تهران-همدان و تهران-کرمانشاه اشاره کرد. بهزودی خط راهآهن تهران-تبریز نیز به بهرهبرداری خواهد رسید.
5- مطابق برنامههای مصوب، تا دو سال آتی، ضمن تکمیل راهآهن شمال- جنوب، شهرستان سنندج در استان کردستان و مرز خسروی در استان کرمانشاه نیز به شبکه ریلی متصل خواهند شد. در پایان ذکر این مهم را ضروری میدانیم که ازجمله سیاستهای راهبردی سازمان برنامهوبودجه در دولت تدبیر و امید، ایجاد بستر مناسب برای تضارب آرا و نقدهای مصلحانه بوده است. این سازمان بهعنوان نهادی فرابخشی، دسترسی آسان به جامعه نخبگانی و کارشناسی کشور به دادههای صحیح و بهروز را همواره در دستور کار داشته و آن را گامی مؤثر در خدمت به توسعه پایدار و همهجانبه کشور میداند. البته با عنایت به شرایط ویژه کشور طبعا نمیتوان از دستگاههای مسئول همچون سازمان برنامهوبودجه بهعنوان یکی از مجریان مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی انتظار داشت به صرف منافع زودگذر برخی جریانات سیاسی یا نگاههای غیرکارشناسی و غیرمسئولانه، جزئیات اقدامات زیرساختی برای مقاومسازی اقتصاد کشور در برابر تهدیدات کنونی و آتی دشمنان را افشا کنند.
سازمان برنامه و بودجه در واکنش به گزارش «شرق» با عنوان «اولویتبندی به سبک نوبخت» توضیحات زیر را ارائه کرد. پروژه خط آهن قزوین-رشت- انزلی- آستارا از طرحهای اقتصاد مقاومتی است که با مشارکت 70درصدی جمهوری آذربایجان در حال اجرا بوده و اولویت بینالمللی دارد. اجرای این طرح از جمله طرحهای توسعه شبکه ریلی کشور است و در همین راستا پیشتر نیز خطوط ریلی تهران- همدان، تهران-کرمانشاه و تهران-ارومیه به بهرهبرداری رسیده است. در زمانهای که زردنویسی برای جذب مخاطب و تیترفروشی برای جلبنظر حامیان مالی و سیاسی، به رویهای نامیمون در برخی رسانهها تبدیل شده است، از رسانههای متعهد به مسئولیت اجتماعی، از جمله روزنامه وزین «شرق» انتظار این بوده و هست که تحلیلها و گزارشهایی مبتنی بر دادههای درست به مخاطبانشان ارائه دهند تا اعتبار این رسانهها خدشهدار نشود. متأسفانه متن منتشره در آن روزنامه وزین فاقد حداقلی از این ویژگیها بوده و به نظر میرسد نویسنده محترم با تکیه بر دادههایی کاملا نادرست، تلاش کرده اذهان مخاطبان ارجمند به قضاوتی خطا سوق داده شود. البته امیدواریم این امر صرفا ناشی از ناآگاهی ایشان بوده باشد. اگرچه حتی
جستوجویی ساده در فضای وب، برخی پیشفرضهای نادرست که تحلیل مذکور بر آن اتکا کرده است را بهروشنی نشان میدهد.
لذا با ابراز تأسف از سوگیری شبههناک و غیرکارشناسی گزارش مذکور، ضمن مرور برخی از رئوس برنامه جامع و استراتژیک جمهوری اسلامی برای توسعه شبکه حملونقل ریلی و اهم دستاوردهای دولت تدبیر و امید در این حوزه، به بررسی برخی گزارههای نادرست در گزارش آن رسانه وزین اکتفا میشود.
1- توسعه شبکه ریلی کشور از سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و ازجمله پروژههای اولویتدار در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در راستای خنثیسازی بخشی از تهدید تحریمهای ظالمانه است. تمامی پروژههای اجراشده یا در دست اجرا در این حوزه از جمله پروژه راهآهن قزوین- رشت- انزلی- آستارا مطابق با این مصوبات است.
2- برخلاف تلقی غیرکارشناسی نویسنده محترم، راهآهن قزوین- آستارا نهتنها پروژهای محلی نیست بلکه از سطح ملی نیز فراتر بوده و یک پروژه بینالمللی محسوب میشود. تسریع در تکمیل این خط ریلی یکی از مطالبات همسایگان شمالی ایران از جمله آذربایجان و روسیه است. به دلیل اهمیت این پروژه برای کشورهای آسیای میانه و دسترسی ترانزیتی به آبهای آزاد از طریق خلیج فارس، جمهوری آذربایجان تأمین 70 درصد از سرمایه موردنیاز برای اجرای این پروژه را تقبل کرده است.
3- برخلاف آنچه که در این گزارش آمده است، هیچ یک از مقامات سازمان برنامهوبودجه، از تکمیل یکساله مسیر آستارا خبر ندادهاند. آنچه که قرار است طی یک سال آتی به بهرهبرداری برسد، مسیر 40کیلومتری رشت به بندر کاسپین است که به افزایش و تسریع در تأمین منافع اقتصادی این مسیر کمک شایانی میکند. بهرهبرداری از این مسیر که اجرای هشت کیلومتر از آن را منطقه آزاد انزلی برعهده گرفته است، نقش بسیار مؤثری در تسهیل ترانزیت بار از شمال چین و کشورهای شرق دریای خزر به ایران و خلیج فارس ایفا میکند.
4- گسترش شبکه ریلی از جمله اولویتهای دولت تدبیر و امید بوده که ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی به توسعه و تسریع اجرای این پروژهها کمک کرده است. قابل توجه آنکه از سال 92 تاکنون بیش از هزارو 238 کیلومتر طول شبکه ریلی ایران افزایش یافته است. از جمله پروژههای به بهرهبرداری رسیده میتوان به راهاندازی خطوط ریلی تهران-ارومیه، تهران-همدان و تهران-کرمانشاه اشاره کرد. بهزودی خط راهآهن تهران-تبریز نیز به بهرهبرداری خواهد رسید.
5- مطابق برنامههای مصوب، تا دو سال آتی، ضمن تکمیل راهآهن شمال- جنوب، شهرستان سنندج در استان کردستان و مرز خسروی در استان کرمانشاه نیز به شبکه ریلی متصل خواهند شد. در پایان ذکر این مهم را ضروری میدانیم که ازجمله سیاستهای راهبردی سازمان برنامهوبودجه در دولت تدبیر و امید، ایجاد بستر مناسب برای تضارب آرا و نقدهای مصلحانه بوده است. این سازمان بهعنوان نهادی فرابخشی، دسترسی آسان به جامعه نخبگانی و کارشناسی کشور به دادههای صحیح و بهروز را همواره در دستور کار داشته و آن را گامی مؤثر در خدمت به توسعه پایدار و همهجانبه کشور میداند. البته با عنایت به شرایط ویژه کشور طبعا نمیتوان از دستگاههای مسئول همچون سازمان برنامهوبودجه بهعنوان یکی از مجریان مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی انتظار داشت به صرف منافع زودگذر برخی جریانات سیاسی یا نگاههای غیرکارشناسی و غیرمسئولانه، جزئیات اقدامات زیرساختی برای مقاومسازی اقتصاد کشور در برابر تهدیدات کنونی و آتی دشمنان را افشا کنند.