|

بررسي کمبود ناوگان‌هاي اتوبوس مسافر‌بري در روزهاي اربعين در گفت‌وگو با معاونان وزير راه:

کمبود اتوبوس در ترمينال‌هاي شهر

شهرزاد همتي : امسال نيز مانند سال‌هاي گذشته از ابتداي شروع ماه محرم، درباره تدابير اتخاذ‌شده براي جابه‌جايي مسافران اربعين صحبت شد و تلاش شد تا مسافراني که بنا بر عهدي معنوي پياده راهي کربلا خواهند شد، مشکلي از بابت جابه‌جايي و دسترسي به وسايل نقليه عمومي نداشته باشند. مطابق‌ آمار ارائه‌شده از سوی وزارت راه و کشور سه ميليون و 800 هزار نفر در پياده‌روي اربعين شرکت کرده‌اند و بخشي از اين مسافران با ناوگان حمل‌ونقل اتوبوسي راهي مرز و حتي کربلا شده‌اند. براي همين 24 مهرماه سال جاري قرباني، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداري از اختصاص صددرصدی ناوگان اتوبوس به اربعين براي بازگشت زائران از ۲۵ تا ۲۸ مهر خبر داد و گفت: از عصر روز پنجشنبه با پيک بازگشت زائران روبه‌رو خواهيم بود. او با بيان اينكه «طبيعي است که به لحاظ شبکه راه‌ها و همين‌طور ظرفيت ناوگان در دوره اوج بازگشت زائران احتمال دارد با اختلالاتي در جابه‌جايي روبه‌رو شويم»، يادآور شد: در سفرهاي رفت زائران اربعين حسيني امسال در مقايسه با سال گذشته در همين دوره زماني عملکرد ناوگان حمل‌ونقل جاده‌اي 2.4 برابر شده است. اين اتفاق بيانگر آن است که در سفرهاي برگشت بايد تمام امکانات را به کار گرفته و آن را در اختيار زائران عزيز قرار دهيم تا اين واقعه بزرگ در انتها با کيفيت و سرعت مناسب به سرانجام برسد. او تأكيد کرد: بر اين اساس تصميم گرفته شده از تاريخ 25 مهر امسال تا 28 مهر صد درصد ناوگان اتوبوسي حمل‌ونقل جاده‌اي کشور (بين‌شهري) جهت جابه‌جايي زائران اربعين حسيني مورد استفاده قرار گيرد. معاون حمل‌ونقل سازمان راهداري گفت: با توجه به اين موضوع از هم‌وطنان عزيز مي‌خواهيم از انجام سفرهاي غيرضروري در اين چهار روز حتي‌الامکان خودداري کنند و در صورت نياز از ناوگان سواري کرايه‌اي بين‌شهري، خودروهاي شخصي يا حمل‌ونقل ريلي استفاده کنند. قرباني با بيان اينکه 11 هزار دستگاه ناوگان اتوبوسي عملياتي در کشور داريم، اضافه کرد: البته حدود 12 هزار دستگاه اتوبوس داريم که به دلايلي ازجمله نقص فني يا سن بالا و... عملياتي نيستند. 11 هزار دستگاه اتوبوس عملياتي کارت هوشمند دارند و مي‌توانند در راه‌های برون‌شهري تردد کنند.
وقتي اتوبوس نيست
هرچند معاون حمل‌ونقل سازمان راهداري در گفت‌وگوي خبري خود از مردم خواسته بود تا از مسافرت‌هاي غيرضروري جلوگيري کنند اما تخصيص صددرصدی ناوگان اتوبوس‌رانی به زوار اربعين و عدم مديريت اين مسئله و بليت‌فروشي آنلاين به مسافران داخلي، باعث شد که بخشي از مسافراني که در تعطيلات 48 ساعت گذشته تصميم گرفته‌اند به هر دليلي به سفر بروند، در آستانه برگشت با استرداد بليت و پولشان مواجه شوند. اين مسئله فقط مختص به يکي، دو شهر نيست؛ مردم در شهرهاي مختلف چند ساعت مانده به سفر با پيامک يا تماس تلفني از لغو سفرشان باخبر شده‌اند و مشکلاتي برايشان ايجاد شده است. مرجانه يکي از اين مسافران است که براي ديدن مراسم اربعين يزد عازم اين شهر شده و براي شنبه‌شب بليت برگشت به تهران داشته است. او به «شرق» مي‌گويد: ما براي ساعت 10 شب بليت گرفته بوديم. اما ديشب به ما خبر دادند که سفر کنسل شده است، ما گفتيم حالا تکليف ما چيست و آنها جواب دادند تنها کاري که مي‌توانيم بکنيم، اين است که پولتان را برگردانيم. مرجانه مي‌گويد: ما بليت را به‌صورت آنلاين و از سامانه علي‌بابا خريده بوديم. من هيچ مسئله‌اي با تخصيص اتوبوس به زوار اربعين ندارم اما مي‌گويم بي‌برنامگي و عدم مديريت درست باعث شده که من نتوانم يکشنبه صبح سر کلاس دانشگاهم حاضر شوم. کلاسي که سه جلسه غيبت داشته‌ام و با غیبتم قطعا استاد درسم را حذف مي‌کند. مسئله اينجاست که من‌هم براي مراسم اربعين سفر رفته بودم و اگر مي‌دانستم چنين اتفاقي مي‌افتد، با قطار يا هواپيما سفر مي‌کردم، الان نه بليت هواپيما پيدا مي‌کنم و نه قطار. کاش از اول بليت نمي‌فروختند، شما حجم مسافرهايي را که حتي اتاقشان در هتل را تحويل داده‌اند هم نمي‌توانيد تصور کنيد. حالا نه بليت دارند و نه جايي براي گذراندن ادامه اين سفر. علي رادي هم يک تورليدر است. ‌او به «شرق» مي‌گويد: براي تورهايي هم که از قبل بليت فروخته بوديم، مشکلات زيادي پيش آمد؛ از وزارت راه نامه آمد که براي تورهايي که از قبل بليت فروخته بوديم، بيمه‌نامه صادر نشود و ما مجبور شديم خيلي از تورهايي را که توريست خارجي داشتند، با میني‌بوس و ون جابه‌جا کنيم. مطابق اين نامه هيچ‌گونه صورت‌حساب يا برگه بيمه براي اتوبوس‌ها به‌صورت دربستي به‌غیراز مسيرهاي منتهي به کربلا صادر نشود و طبيعتا تمام تورهايي که از قبل بليت فروخته بودند هم دچار چالش شدند.حالا با وجود تخصيص بيش از ۷۵ درصد ناوگان اتوبوس‌رانی کشور براي جابه‌جايي زائران اربعين، با کمبود ناوگان براي سفرهاي داخلي مواجه هستيم و کمبود بليت اتوبوس در مسيرهاي داخلي در آستانه آغاز طرح اربعين گلايه مسافران حمل‌ونقل جاده‌اي را به دنبال داشته است.مطابق اخبار مسافران، اکنون در مسيرهاي منتهي به پايانه‌هاي پشتيبان مرز مهران در استان‌هاي همدان، کرمانشاه و انديمشک به تعداد کافي اتوبوس وجود دارد اما مسافران مسيرهاي اصفهان، شيراز، کاشان و به‌ویژه شهرهاي شمالي کشور از کمبود بليت اتوبوس گلايه دارند.
کمبود اتوبوس به دليل تحريم
«احمدرضا عامري»، رئيس اتحاديه تعاوني‌هاي مسافري کشور، ميزان ظرفيت ناوگان اتوبوس‌رانی کشور را ۱۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه ذکر کرد و گفت: بخش زيادي از اين ناوگان در ايام اربعين در اختيار ستاد اربعين قرار مي‌گيرد. اکنون هشت هزار دستگاه يعني بيش از نيمي از ناوگان موجود در خدمت زائران اربعين قرار دارد و اين در حالي است که از سال گذشته تاکنون به تعداد اتوبوس‌هاي برون‌شهري اضافه نشده است. رئيس اتحاديه تعاوني‌هاي مسافري کشور ادامه داد: هرساله تحت تأثير پوشش سفرهاي مسافران اربعين به مقصد مرزهاي چهارگانه مسافران داخلي با مشکل کمبود بليت اتوبوس مواجه مي‌شوند اما شرايط تحريم و عدم بهره‌وري اقتصادي در بخش حمل‌ونقل جاده‌اي مانع افزايش تعداد ناوگان مي‌شود. عامري در پاسخ به اين سؤال که چرا تصميمي براي افزايش ناوگان اتوبوس‌رانی برون‌شهري وجود ندارد، گفت: نمي‌توانيم به دليل برگزاري ۲۰روزه طرح اربعين، اقدام به خريد اتوبوس داشته باشيم؛ درحالي‌که هرساله با کاهش سفر مواجه هستيم و به‌طورکلي اتوبوس‌ها در ايامي غير از اربعين با ظرفيت خالي حرکت مي‌کنند.در‌حال‌حاضر در استان‌هايي مانند اصفهان صد درصد ناوگان اتوبوس‌راني به مسافران اربعين اختصاص داده شده است. روابط عمومي اداره کل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي استان اصفهان، مهدي خضري، با اشاره به موج بازگشت زائران اربعين حسيني اظهار کرد: تمامي ناوگان اتوبوس بين شهري از پنجشنبه ۲۵ مهر تا يکشنبه ۲۸ مهر به جابه‌جايي زائران از مبادي مرزي چهارگانه اختصاص خواهد يافت.او افزود: از هم‌وطنان تقاضا دارم درصورتي‌که در ايام يادشده الزام به سفر بين شهري با ناوگان اتوبوسي دارند، از ساير ناوگان عمومي جاده‌اي اعم از ميني‌بوس و سواري کرايه موجود در پايانه‌هاي مسافربري استفاده کنند.نمي‌شود کتمان کرد که با خواهش از مردمي که سفر داخلي دارند، نمي‌توان آنها را از سفر داخلي منع کرد. ايليا، دانشجوي دانشگاه صنعتي اصفهان است و خانواده‌اش در تهران زندگي مي‌کنند. او به «شرق» مي‌گويد: پدر من سکته مغزي کرده و در بيمارستان است، اين اتفاق هم یک‌باره افتاده و الان نمي‌توانم هيچ بليتي براي رسيدن به تهران پيدا کنم و حتي يک اتوبوس براي رسيدن به تهران نيست. من نمي‌دانم اين عدم مديريت را براي خانواده‌ام چگونه توجيه کنم؟ چطور ممکن است يک اتوبوس هم براي جابه‌جايي مسافران وجود نداشته باشد؟عبدالهاشم حسن‌نيا، معاون وزير راه و شهرسازي، دراين‌‌باره توضيحاتي را به روزنامه «شرق» ارائه کرد. او دراين‌باره گفت: ما از قبل به همه شرکت‌هاي مسافربري سراسر کشور اعلام کرديم به‌هيچ‌وجه حق پيش‌فروش بليت را ندارند. دوم اينکه ما در کشور نزديک به 30 هزار سواري کرايه‌اي بين دو استان داريم، به‌اضافه حدود 30 هزار ميني‌بوس که به‌عنوان آلترناتيو جابه‌جايي بين جاده‌اي قرار بود در اين مدت خدمات ارائه دهند؛ اما اينکه شرکتي بليت فروخته باشد، قطعا نسبت به جابه‌جايي مسافران خود مسئوليت دارد. در حالت عادي ظرفيت جابه‌جايي و ضريب اشغال صندلي ما حدود 50 تا 60 درصد است، اگر فرضا يک مسير مثل شيراز به تهران مسافر داشته باشد، مي‌توان يک اتوبوس را هماهنگ کرد تا مسافران را جابه‌جا کنند.
لطفا شکيبا باشيد
مهران قرباني، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداري نيز دراين‌باره به «شرق» مي‌گويد: ما ابلاغي به سازمان جهانگردي داشتيم و اعلام کرديم اتوبوس‌هايي که براي جهانگردان گرفته مي‌شود (توريست‌هاي خارجي) اگر واقعا قراردادي بين شرکت‌هاي حمل‌ونقل و مؤسسات جهانگردي وجود دارد، بلافاصله درباره تأمين ناوگان، اداره کل راهداري اقدام کند. ما حتي نامه مکتوبي در اين زمينه را خدمت معاون سازمان وزارت ميراث فرهنگي ارسال کرديم و ايشان هم ابلاغيه‌اي براي مؤسسات توريستي در اين زمينه صادر کرد.او افزود: درباره شرکت‌هاي فروش ‌آنلاين که به مسافران بليت آنلاين فروخته است نيز بايد بگويم اين شرکت‌ها از سوي وزارت راه هيچ مجوزي ندارند و ما به رسميت نمي‌شناسيم و از طريق مراجع قضائي پيگيري خواهيم کرد. او در پاسخ به اين سؤال که چرا براي جابه‌جايي زوار اربعين برنامه‌ريزي دقيق‌تري انجام نشد، گفت: برنامه‌ريزي اين مسئله از پيش از عيد صورت گرفته است. ما در دو ماه هماهنگي‌ها و ابلاغيه‌هاي لازم را با شرکت‌هاي مسافربري داشته‌ايم. هيچ شرکتي هم قرار نبوده در ايام طرح اربعين و ايام اوج اين طرح يعني از بیست‌وپنجم تا بیست‌و‌نهم مهر بليت بفروشد، چه برسد به بليت اينترنتي. اگر شرکتي اين تخطي را انجام داده باشد و مدارک ارسال شود، حتما ما در کميسيون‌های 10 و 11 که مربوط به رانندگان شرکتي است، با آن شرکت برخورد حقوقي خواهيم کرد.قرباني تصريح کرد: در 15 روز، بيش از سه ميليون نفر از کشور خارج شده‌اند و در دو روز مي‌خواهند برگردند. تصور کنيد سه ميليون نفر در 15 روز از طريق سه مرز از کشوري خارج شوند و بخواهند در چهار روز برگردند که دو روزش منتهي به اربعين و روز بعد از آن است. شما در اين چهار روز بايد 15 روز را جبران کنيد. در رسانه‌ها و با انتشار کليپ‌ها در انواع رسانه‌ها، تمام اين اطلاع‌رساني انجام شده است. بالاخره در اين چهار روز بخشي از زوار که همه از خانواده ما هستند، مي‌خواهند از سفر اربعين برگردند و همه بايد در اين طرح مشارکت کنيم. حالا اگر شرکتي تخطي کند، رسيدگي مي‌کنيم.
او در پايان خاطرنشان کرد: درباره سفرهاي داخلي هم از مردم خواستيم براي جابه‌جايي از ديگر سيستم‌هاي جابه‌جايي مثل ميني‌بوس‌ها يا سواري‌ها استفاده کنند و اگر اصرار بر استفاده از اتوبوس دارند، ضريب سرنشين اتوبوس‌هاي ما در سال خيلي پايين است و معمولا پر نمي‌شوند و يک اتوبوس 40 نفره گاهي با 10 مسافر جابه‌جا مي‌شود، مي‌شد مسافران را تجميع کنند تا اين مشکلات پيش نيايد. اين چهار روز مشارکت اجتماعي هم‌وطنان را طلب مي‌کند.

شهرزاد همتي : امسال نيز مانند سال‌هاي گذشته از ابتداي شروع ماه محرم، درباره تدابير اتخاذ‌شده براي جابه‌جايي مسافران اربعين صحبت شد و تلاش شد تا مسافراني که بنا بر عهدي معنوي پياده راهي کربلا خواهند شد، مشکلي از بابت جابه‌جايي و دسترسي به وسايل نقليه عمومي نداشته باشند. مطابق‌ آمار ارائه‌شده از سوی وزارت راه و کشور سه ميليون و 800 هزار نفر در پياده‌روي اربعين شرکت کرده‌اند و بخشي از اين مسافران با ناوگان حمل‌ونقل اتوبوسي راهي مرز و حتي کربلا شده‌اند. براي همين 24 مهرماه سال جاري قرباني، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداري از اختصاص صددرصدی ناوگان اتوبوس به اربعين براي بازگشت زائران از ۲۵ تا ۲۸ مهر خبر داد و گفت: از عصر روز پنجشنبه با پيک بازگشت زائران روبه‌رو خواهيم بود. او با بيان اينكه «طبيعي است که به لحاظ شبکه راه‌ها و همين‌طور ظرفيت ناوگان در دوره اوج بازگشت زائران احتمال دارد با اختلالاتي در جابه‌جايي روبه‌رو شويم»، يادآور شد: در سفرهاي رفت زائران اربعين حسيني امسال در مقايسه با سال گذشته در همين دوره زماني عملکرد ناوگان حمل‌ونقل جاده‌اي 2.4 برابر شده است. اين اتفاق بيانگر آن است که در سفرهاي برگشت بايد تمام امکانات را به کار گرفته و آن را در اختيار زائران عزيز قرار دهيم تا اين واقعه بزرگ در انتها با کيفيت و سرعت مناسب به سرانجام برسد. او تأكيد کرد: بر اين اساس تصميم گرفته شده از تاريخ 25 مهر امسال تا 28 مهر صد درصد ناوگان اتوبوسي حمل‌ونقل جاده‌اي کشور (بين‌شهري) جهت جابه‌جايي زائران اربعين حسيني مورد استفاده قرار گيرد. معاون حمل‌ونقل سازمان راهداري گفت: با توجه به اين موضوع از هم‌وطنان عزيز مي‌خواهيم از انجام سفرهاي غيرضروري در اين چهار روز حتي‌الامکان خودداري کنند و در صورت نياز از ناوگان سواري کرايه‌اي بين‌شهري، خودروهاي شخصي يا حمل‌ونقل ريلي استفاده کنند. قرباني با بيان اينکه 11 هزار دستگاه ناوگان اتوبوسي عملياتي در کشور داريم، اضافه کرد: البته حدود 12 هزار دستگاه اتوبوس داريم که به دلايلي ازجمله نقص فني يا سن بالا و... عملياتي نيستند. 11 هزار دستگاه اتوبوس عملياتي کارت هوشمند دارند و مي‌توانند در راه‌های برون‌شهري تردد کنند.
وقتي اتوبوس نيست
هرچند معاون حمل‌ونقل سازمان راهداري در گفت‌وگوي خبري خود از مردم خواسته بود تا از مسافرت‌هاي غيرضروري جلوگيري کنند اما تخصيص صددرصدی ناوگان اتوبوس‌رانی به زوار اربعين و عدم مديريت اين مسئله و بليت‌فروشي آنلاين به مسافران داخلي، باعث شد که بخشي از مسافراني که در تعطيلات 48 ساعت گذشته تصميم گرفته‌اند به هر دليلي به سفر بروند، در آستانه برگشت با استرداد بليت و پولشان مواجه شوند. اين مسئله فقط مختص به يکي، دو شهر نيست؛ مردم در شهرهاي مختلف چند ساعت مانده به سفر با پيامک يا تماس تلفني از لغو سفرشان باخبر شده‌اند و مشکلاتي برايشان ايجاد شده است. مرجانه يکي از اين مسافران است که براي ديدن مراسم اربعين يزد عازم اين شهر شده و براي شنبه‌شب بليت برگشت به تهران داشته است. او به «شرق» مي‌گويد: ما براي ساعت 10 شب بليت گرفته بوديم. اما ديشب به ما خبر دادند که سفر کنسل شده است، ما گفتيم حالا تکليف ما چيست و آنها جواب دادند تنها کاري که مي‌توانيم بکنيم، اين است که پولتان را برگردانيم. مرجانه مي‌گويد: ما بليت را به‌صورت آنلاين و از سامانه علي‌بابا خريده بوديم. من هيچ مسئله‌اي با تخصيص اتوبوس به زوار اربعين ندارم اما مي‌گويم بي‌برنامگي و عدم مديريت درست باعث شده که من نتوانم يکشنبه صبح سر کلاس دانشگاهم حاضر شوم. کلاسي که سه جلسه غيبت داشته‌ام و با غیبتم قطعا استاد درسم را حذف مي‌کند. مسئله اينجاست که من‌هم براي مراسم اربعين سفر رفته بودم و اگر مي‌دانستم چنين اتفاقي مي‌افتد، با قطار يا هواپيما سفر مي‌کردم، الان نه بليت هواپيما پيدا مي‌کنم و نه قطار. کاش از اول بليت نمي‌فروختند، شما حجم مسافرهايي را که حتي اتاقشان در هتل را تحويل داده‌اند هم نمي‌توانيد تصور کنيد. حالا نه بليت دارند و نه جايي براي گذراندن ادامه اين سفر. علي رادي هم يک تورليدر است. ‌او به «شرق» مي‌گويد: براي تورهايي هم که از قبل بليت فروخته بوديم، مشکلات زيادي پيش آمد؛ از وزارت راه نامه آمد که براي تورهايي که از قبل بليت فروخته بوديم، بيمه‌نامه صادر نشود و ما مجبور شديم خيلي از تورهايي را که توريست خارجي داشتند، با میني‌بوس و ون جابه‌جا کنيم. مطابق اين نامه هيچ‌گونه صورت‌حساب يا برگه بيمه براي اتوبوس‌ها به‌صورت دربستي به‌غیراز مسيرهاي منتهي به کربلا صادر نشود و طبيعتا تمام تورهايي که از قبل بليت فروخته بودند هم دچار چالش شدند.حالا با وجود تخصيص بيش از ۷۵ درصد ناوگان اتوبوس‌رانی کشور براي جابه‌جايي زائران اربعين، با کمبود ناوگان براي سفرهاي داخلي مواجه هستيم و کمبود بليت اتوبوس در مسيرهاي داخلي در آستانه آغاز طرح اربعين گلايه مسافران حمل‌ونقل جاده‌اي را به دنبال داشته است.مطابق اخبار مسافران، اکنون در مسيرهاي منتهي به پايانه‌هاي پشتيبان مرز مهران در استان‌هاي همدان، کرمانشاه و انديمشک به تعداد کافي اتوبوس وجود دارد اما مسافران مسيرهاي اصفهان، شيراز، کاشان و به‌ویژه شهرهاي شمالي کشور از کمبود بليت اتوبوس گلايه دارند.
کمبود اتوبوس به دليل تحريم
«احمدرضا عامري»، رئيس اتحاديه تعاوني‌هاي مسافري کشور، ميزان ظرفيت ناوگان اتوبوس‌رانی کشور را ۱۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه ذکر کرد و گفت: بخش زيادي از اين ناوگان در ايام اربعين در اختيار ستاد اربعين قرار مي‌گيرد. اکنون هشت هزار دستگاه يعني بيش از نيمي از ناوگان موجود در خدمت زائران اربعين قرار دارد و اين در حالي است که از سال گذشته تاکنون به تعداد اتوبوس‌هاي برون‌شهري اضافه نشده است. رئيس اتحاديه تعاوني‌هاي مسافري کشور ادامه داد: هرساله تحت تأثير پوشش سفرهاي مسافران اربعين به مقصد مرزهاي چهارگانه مسافران داخلي با مشکل کمبود بليت اتوبوس مواجه مي‌شوند اما شرايط تحريم و عدم بهره‌وري اقتصادي در بخش حمل‌ونقل جاده‌اي مانع افزايش تعداد ناوگان مي‌شود. عامري در پاسخ به اين سؤال که چرا تصميمي براي افزايش ناوگان اتوبوس‌رانی برون‌شهري وجود ندارد، گفت: نمي‌توانيم به دليل برگزاري ۲۰روزه طرح اربعين، اقدام به خريد اتوبوس داشته باشيم؛ درحالي‌که هرساله با کاهش سفر مواجه هستيم و به‌طورکلي اتوبوس‌ها در ايامي غير از اربعين با ظرفيت خالي حرکت مي‌کنند.در‌حال‌حاضر در استان‌هايي مانند اصفهان صد درصد ناوگان اتوبوس‌راني به مسافران اربعين اختصاص داده شده است. روابط عمومي اداره کل راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي استان اصفهان، مهدي خضري، با اشاره به موج بازگشت زائران اربعين حسيني اظهار کرد: تمامي ناوگان اتوبوس بين شهري از پنجشنبه ۲۵ مهر تا يکشنبه ۲۸ مهر به جابه‌جايي زائران از مبادي مرزي چهارگانه اختصاص خواهد يافت.او افزود: از هم‌وطنان تقاضا دارم درصورتي‌که در ايام يادشده الزام به سفر بين شهري با ناوگان اتوبوسي دارند، از ساير ناوگان عمومي جاده‌اي اعم از ميني‌بوس و سواري کرايه موجود در پايانه‌هاي مسافربري استفاده کنند.نمي‌شود کتمان کرد که با خواهش از مردمي که سفر داخلي دارند، نمي‌توان آنها را از سفر داخلي منع کرد. ايليا، دانشجوي دانشگاه صنعتي اصفهان است و خانواده‌اش در تهران زندگي مي‌کنند. او به «شرق» مي‌گويد: پدر من سکته مغزي کرده و در بيمارستان است، اين اتفاق هم یک‌باره افتاده و الان نمي‌توانم هيچ بليتي براي رسيدن به تهران پيدا کنم و حتي يک اتوبوس براي رسيدن به تهران نيست. من نمي‌دانم اين عدم مديريت را براي خانواده‌ام چگونه توجيه کنم؟ چطور ممکن است يک اتوبوس هم براي جابه‌جايي مسافران وجود نداشته باشد؟عبدالهاشم حسن‌نيا، معاون وزير راه و شهرسازي، دراين‌‌باره توضيحاتي را به روزنامه «شرق» ارائه کرد. او دراين‌باره گفت: ما از قبل به همه شرکت‌هاي مسافربري سراسر کشور اعلام کرديم به‌هيچ‌وجه حق پيش‌فروش بليت را ندارند. دوم اينکه ما در کشور نزديک به 30 هزار سواري کرايه‌اي بين دو استان داريم، به‌اضافه حدود 30 هزار ميني‌بوس که به‌عنوان آلترناتيو جابه‌جايي بين جاده‌اي قرار بود در اين مدت خدمات ارائه دهند؛ اما اينکه شرکتي بليت فروخته باشد، قطعا نسبت به جابه‌جايي مسافران خود مسئوليت دارد. در حالت عادي ظرفيت جابه‌جايي و ضريب اشغال صندلي ما حدود 50 تا 60 درصد است، اگر فرضا يک مسير مثل شيراز به تهران مسافر داشته باشد، مي‌توان يک اتوبوس را هماهنگ کرد تا مسافران را جابه‌جا کنند.
لطفا شکيبا باشيد
مهران قرباني، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداري نيز دراين‌باره به «شرق» مي‌گويد: ما ابلاغي به سازمان جهانگردي داشتيم و اعلام کرديم اتوبوس‌هايي که براي جهانگردان گرفته مي‌شود (توريست‌هاي خارجي) اگر واقعا قراردادي بين شرکت‌هاي حمل‌ونقل و مؤسسات جهانگردي وجود دارد، بلافاصله درباره تأمين ناوگان، اداره کل راهداري اقدام کند. ما حتي نامه مکتوبي در اين زمينه را خدمت معاون سازمان وزارت ميراث فرهنگي ارسال کرديم و ايشان هم ابلاغيه‌اي براي مؤسسات توريستي در اين زمينه صادر کرد.او افزود: درباره شرکت‌هاي فروش ‌آنلاين که به مسافران بليت آنلاين فروخته است نيز بايد بگويم اين شرکت‌ها از سوي وزارت راه هيچ مجوزي ندارند و ما به رسميت نمي‌شناسيم و از طريق مراجع قضائي پيگيري خواهيم کرد. او در پاسخ به اين سؤال که چرا براي جابه‌جايي زوار اربعين برنامه‌ريزي دقيق‌تري انجام نشد، گفت: برنامه‌ريزي اين مسئله از پيش از عيد صورت گرفته است. ما در دو ماه هماهنگي‌ها و ابلاغيه‌هاي لازم را با شرکت‌هاي مسافربري داشته‌ايم. هيچ شرکتي هم قرار نبوده در ايام طرح اربعين و ايام اوج اين طرح يعني از بیست‌وپنجم تا بیست‌و‌نهم مهر بليت بفروشد، چه برسد به بليت اينترنتي. اگر شرکتي اين تخطي را انجام داده باشد و مدارک ارسال شود، حتما ما در کميسيون‌های 10 و 11 که مربوط به رانندگان شرکتي است، با آن شرکت برخورد حقوقي خواهيم کرد.قرباني تصريح کرد: در 15 روز، بيش از سه ميليون نفر از کشور خارج شده‌اند و در دو روز مي‌خواهند برگردند. تصور کنيد سه ميليون نفر در 15 روز از طريق سه مرز از کشوري خارج شوند و بخواهند در چهار روز برگردند که دو روزش منتهي به اربعين و روز بعد از آن است. شما در اين چهار روز بايد 15 روز را جبران کنيد. در رسانه‌ها و با انتشار کليپ‌ها در انواع رسانه‌ها، تمام اين اطلاع‌رساني انجام شده است. بالاخره در اين چهار روز بخشي از زوار که همه از خانواده ما هستند، مي‌خواهند از سفر اربعين برگردند و همه بايد در اين طرح مشارکت کنيم. حالا اگر شرکتي تخطي کند، رسيدگي مي‌کنيم.
او در پايان خاطرنشان کرد: درباره سفرهاي داخلي هم از مردم خواستيم براي جابه‌جايي از ديگر سيستم‌هاي جابه‌جايي مثل ميني‌بوس‌ها يا سواري‌ها استفاده کنند و اگر اصرار بر استفاده از اتوبوس دارند، ضريب سرنشين اتوبوس‌هاي ما در سال خيلي پايين است و معمولا پر نمي‌شوند و يک اتوبوس 40 نفره گاهي با 10 مسافر جابه‌جا مي‌شود، مي‌شد مسافران را تجميع کنند تا اين مشکلات پيش نيايد. اين چهار روز مشارکت اجتماعي هم‌وطنان را طلب مي‌کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها