سعید کنگرانی در ۶۴ سالگی درگذشت
پرده آخر
شرق، عسل عباسیان : سعید کنگرانی، بازیگر قدیمی سینما، روز گذشته بر اثر سکته قلبی درگذشت؛ بازیگری که نخستین حضور سینماییاش در همکاری با مسعود کیمیایی و ایفای نقش در «رضاموتوری» شکل گرفت و سپس با موج نوی سینمای ایران همراه شد و برای کارگردان مطرحی مانند داریوش مهرجویی در فیلم «دایره مینا» بازیگری کرد. فیلم سه سال توقیف بود و پیش از نمایشش در نقش جدی در فیلم «سرایدار» خسرو هریتاش حضور یافت که وجهه دیگری به او بخشید و شروع خوب و متفاوتی برایش محسوب میشد. بعد از آن ناصر تقوایی برای ایفای نقش «سعید»، شخصیت کلیدی سریال «دائیجان ناپلئون»، او را به بازی گرفت که به چهرهای ماندگار مبدل شد. بازی او در فیلم جنجالی «در امتداد شب» در نقش مقابل گوگوش، برایش شهرت مضاعف و درآمد خوبی بههمراه داشت. او پس از بازی در این فیلم محل سکونت خود را از خیابان پیروزی به کامرانیه انتقال داد و تبدیل به سوپراستار سینمای ایران شد، ولی این موفقیت دیری نپایید. پس از انقلاب، کنگرانی به بازیگری ادامه داد و در پرواز در قفس (۱۳۵۹) و فصل خون (۱۳۶۰) حبیب کاووش بازی کرد. فیلم گرداب (۱۳۶۱) آخرین فیلم او پیش از وقایع بعد بود که
با وجود تهیهکنندگی بنیاد مستضعفان توقیف شد.
پس از آن چند کارگردان برای ایفای نقش به او پیشنهاد کار دادند، از جمله علی حاتمی برای فیلم «مادر» که او را برای ایفای نقش فرزند عارفمسلک خانواده (که بعدها امین تارخ آن را بازی کرد) در نظر گرفته بود، ولی کنگرانی در سال ۱۳۶۴ بدون ذکر دلیل ممنوعالکار اعلام شد و از ادامه فعالیتش جلوگیری بهعمل آمد. با وجود تلاش فراوان، او نتوانست حکمش را تعدیل کند. نهایتا در سال ۱۳۶۷ ایران را ترک کرد. یک سال در دوبی اقامت داشت و سپس به کالیفرنیای آمریکا رفت و بهمدت ۱۶ سال از ایران و بازیگری حرفهای دور ماند. پس از بازگشت به ایران در فیلم سینمایی «ازدواج به سبک ایرانی» ایفای نقش کرد. پس از آن قرار بود در فیلم «فرزند صبح» نیز بازی کند که موجباتش هرگز فراهم نشد. در شهریور ۱۳۹۷ درست یک هفته پیش از مرگ او، پس از ۱۴ سال دوریاش از سینما، خبر آمد که او مجددا با بازی در شبکه نمایش خانگی و در مجموعه «رقص روی شیشه» به عرصه بازمیگردد که مرگ نابهنگام در ۶۴ سالگی، این فرصت را از او ربود. اتفاق عجیب در سالهای ممنوعالفعالیتی او، انجام گفتوگویی با مجله تندروی «عصر اندیشه» بود که در آن کنگرانی از سینمای پیش از انقلاب اعلام برائت میکرد.
او در این گفتوگوی جنجالی گفت: «در امتداد شب» برایم دار مکافات شد. یکی از دلایل اوجگرفتن شهرتم در جامعه، این فیلم و سریال «داییجان ناپلئون» بود، درحالیکه آنهمه فیلم خوب کار کرده بودم و اساسا جبهه فکریام آن تیپ فیلمها بود و همیشه متن و کارگردان برایم مهم بودند. از یک جایی تصمیم گرفته بودم روی این دو موضوع دقت کنم. من نمیخواستم با سینما تجارت کنم. این را خیلی خوب میدانستم، اما در فیلم «در امتداد شب» موضوع مالی برایم مهمترین بخش قضیه بود، درعینحال نمیخواستم روی اعتقاداتم پا بگذارم. ماجراهای بعد از «در امتداد شب» بهقدری عظیم و بزرگ بودند که در تمام زوایای زندگی اجتماعیام اثر گذاشتند و حتی شکلوشمایل خانوادهام را نسبت به من عوض کردند. این فیلم چنان تأثیری گذاشت که تمام خواهر و برادرهایم درگیر این شهرت شدند».
شرق، عسل عباسیان : سعید کنگرانی، بازیگر قدیمی سینما، روز گذشته بر اثر سکته قلبی درگذشت؛ بازیگری که نخستین حضور سینماییاش در همکاری با مسعود کیمیایی و ایفای نقش در «رضاموتوری» شکل گرفت و سپس با موج نوی سینمای ایران همراه شد و برای کارگردان مطرحی مانند داریوش مهرجویی در فیلم «دایره مینا» بازیگری کرد. فیلم سه سال توقیف بود و پیش از نمایشش در نقش جدی در فیلم «سرایدار» خسرو هریتاش حضور یافت که وجهه دیگری به او بخشید و شروع خوب و متفاوتی برایش محسوب میشد. بعد از آن ناصر تقوایی برای ایفای نقش «سعید»، شخصیت کلیدی سریال «دائیجان ناپلئون»، او را به بازی گرفت که به چهرهای ماندگار مبدل شد. بازی او در فیلم جنجالی «در امتداد شب» در نقش مقابل گوگوش، برایش شهرت مضاعف و درآمد خوبی بههمراه داشت. او پس از بازی در این فیلم محل سکونت خود را از خیابان پیروزی به کامرانیه انتقال داد و تبدیل به سوپراستار سینمای ایران شد، ولی این موفقیت دیری نپایید. پس از انقلاب، کنگرانی به بازیگری ادامه داد و در پرواز در قفس (۱۳۵۹) و فصل خون (۱۳۶۰) حبیب کاووش بازی کرد. فیلم گرداب (۱۳۶۱) آخرین فیلم او پیش از وقایع بعد بود که
با وجود تهیهکنندگی بنیاد مستضعفان توقیف شد.
پس از آن چند کارگردان برای ایفای نقش به او پیشنهاد کار دادند، از جمله علی حاتمی برای فیلم «مادر» که او را برای ایفای نقش فرزند عارفمسلک خانواده (که بعدها امین تارخ آن را بازی کرد) در نظر گرفته بود، ولی کنگرانی در سال ۱۳۶۴ بدون ذکر دلیل ممنوعالکار اعلام شد و از ادامه فعالیتش جلوگیری بهعمل آمد. با وجود تلاش فراوان، او نتوانست حکمش را تعدیل کند. نهایتا در سال ۱۳۶۷ ایران را ترک کرد. یک سال در دوبی اقامت داشت و سپس به کالیفرنیای آمریکا رفت و بهمدت ۱۶ سال از ایران و بازیگری حرفهای دور ماند. پس از بازگشت به ایران در فیلم سینمایی «ازدواج به سبک ایرانی» ایفای نقش کرد. پس از آن قرار بود در فیلم «فرزند صبح» نیز بازی کند که موجباتش هرگز فراهم نشد. در شهریور ۱۳۹۷ درست یک هفته پیش از مرگ او، پس از ۱۴ سال دوریاش از سینما، خبر آمد که او مجددا با بازی در شبکه نمایش خانگی و در مجموعه «رقص روی شیشه» به عرصه بازمیگردد که مرگ نابهنگام در ۶۴ سالگی، این فرصت را از او ربود. اتفاق عجیب در سالهای ممنوعالفعالیتی او، انجام گفتوگویی با مجله تندروی «عصر اندیشه» بود که در آن کنگرانی از سینمای پیش از انقلاب اعلام برائت میکرد.
او در این گفتوگوی جنجالی گفت: «در امتداد شب» برایم دار مکافات شد. یکی از دلایل اوجگرفتن شهرتم در جامعه، این فیلم و سریال «داییجان ناپلئون» بود، درحالیکه آنهمه فیلم خوب کار کرده بودم و اساسا جبهه فکریام آن تیپ فیلمها بود و همیشه متن و کارگردان برایم مهم بودند. از یک جایی تصمیم گرفته بودم روی این دو موضوع دقت کنم. من نمیخواستم با سینما تجارت کنم. این را خیلی خوب میدانستم، اما در فیلم «در امتداد شب» موضوع مالی برایم مهمترین بخش قضیه بود، درعینحال نمیخواستم روی اعتقاداتم پا بگذارم. ماجراهای بعد از «در امتداد شب» بهقدری عظیم و بزرگ بودند که در تمام زوایای زندگی اجتماعیام اثر گذاشتند و حتی شکلوشمایل خانوادهام را نسبت به من عوض کردند. این فیلم چنان تأثیری گذاشت که تمام خواهر و برادرهایم درگیر این شهرت شدند».