|

سیل در هرمزگان راه‌های ارتباطی 38 روستا را مسدود کرد/ دو نفر در جاسک قربانی بی‌احتیاطی شدند

... و دوباره سیل و دوباره جنوب

طبق هشدار قرمز هواشناسی، در دو روز اخیر بارش‌های بسیار شدیدی را در جنوب و جنوب‌ شرق کشور در استان‌های بوشهر، فارس، هرمزگان، کرمان، سیستان‌و‌‌بلوچستان و یزد شاهد بودیم، به نحوی که در برخی نقاط، بارش‌های چند‌ساعته بالای ۲۰۰ میلی‌متر نیز ثبت شد.

... و دوباره سیل و دوباره جنوب

شرق: طبق هشدار قرمز هواشناسی، در دو روز اخیر بارش‌های بسیار شدیدی را در جنوب و جنوب‌ شرق کشور در استان‌های بوشهر، فارس، هرمزگان، کرمان، سیستان‌و‌‌بلوچستان و یزد شاهد بودیم، به نحوی که در برخی نقاط، بارش‌های چند‌ساعته بالای ۲۰۰ میلی‌متر نیز ثبت شد.

با توجه به حجم بارش‌ها و شدت بالای آنها، در رودخانه‌های جنوب کشور به‌ویژه در استان‌های هرمزگان و سیستان‌و‌بلوچستان دبی‌های بسیار بالایی تولید شد و عمده سدهای این منطقه شروع به سرریز کرد. سد کهیر که به‌تازگی به بهره‌برداری رسیده است، با ورود حدود ۱۷۰ میلیون مترمکعب آب به مخزن این سد و پر‌شدن آن، در شرایط سرریز قرار گرفت. بر‌اساس تخمین‌های اولیه، دبی برخی رودخانه‌ها بیش از دو هزار مترمکعب بر ثانیه بوده است.

جاری‌شدن سیل در هرمزگان منجر به قطع و خرابی برق در برخی از نقاط این استان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه شد که بنا بر گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان با تلاش‌های انجام‌شده، وضعیت شبکه برق در شهرها و روستاهای استان پایدار شده است. محمد کریمی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان، در‌این‌باره گفته است: بر‌اساس آخرین اقدامات انجام‌شده برای انجام اصلاح و رفع خاموشی‌های ناشی از شرایط نامساعد جوی با استقرار ۷۹ اکیپ عملیاتی در سطح استان، هرس ۳۵۰ اصله درخت درگیر با شبکه در اولویت قرار گرفت و ۱۴۶ مورد سیم‌پارگی شبکه نیز اصلاح شد. او بیان کرد: همچنین با رفع عیب و برق‌دار کردن ۱۴۵ دستگاه ترانسفورماتور در یک تلاش جمعی از سوی نیروهای عملیاتی، مشترکان برق‌دار شدند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان اضافه کرد: با تعویض پایه‌های آسیب‌دیده و اصلاح ۱۷۰ مورد رابط، ۱۷۰ فشار متوسط، تعویض و اصلاح ۸۰ پایه معیوب و همچنین جداسازی شبکه‌های آسیب‌دیده و انتقال بار روی خطوط هم‌جوار در ۳۵ نقطه و تعویض ۱۲ اصله پایه فشار ضعیف کار نیروهای خدوم تداوم یافت تا شب گذشته خانه‌ای بدون برق نماند.

کریمی همچنین از انجام ترابری و انتقال لوازم پایه و ترانسفورماتور به محل‌های آسیب‌دیده برای انجام اصلاحات شبکه خبر داد و گفت: این تلاش همچنان تا پاسی از شب ادامه داشت و در روزهای آینده نیز ادامه خواهد یافت.

او یادآور شد: مدیریت برق همه شهرستان‌های استان هم‌اکنون با اعلام ستاد بحران استان در حالت آماده‌باش هستند و تا آخرین ساعت‌های ناپایداری جوی و شرایط ویژه اقلیمی این تلاش‌ها ادامه خواهد داشت.

کریمی با ارائه آماری از تجهیزات و ملزومات به‌کار گرفته‌شده برای برق‌دار شدن خطوط آسیب‌دیده و اصلاح شبکه و تأمین و توزیع برق پایدار گفت: در مجموع ۱۶۹ اصله پایه فشار متوسط، ۵۲ اصله پایه فشار ضعیف و ۱۹ دستگاه ترانس در ظرفیت‌های مختلف معیوب شد که بخش عمده آنها تاکنون اصلاح و مشترکان برق‌دار شده‌اند.

 راه ارتباطی ۳۸ روستا در هرمزگان مسدود شد

همچنین مدیر کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفته است: به علت شدت بارندگی و طغیان رودخانه‌های فصلی راه ارتباطی ۳۸ روستا در استان مسدود شده است؛‌ تیم‌های امداد و خدمات‌رسان در ستاد مدیریت بحران استان همچنان پیگیر بازگشایی این راه‌های ارتباطی هستند.

او توضیح داده است: از ابتدای شروع بارندگی‌ها به علت وزش باد شدید، برق ۴۰ روستا در هرمزگان قطع شد که با تلاش تیم‌های خدمات‌رسان مشکل ۱۶ روستا هم‌اکنون برطرف شده است.

مدیر کل مدیریت بحران هرمزگان ادامه داد: برای رفع مشکل برق ۲۴ روستای دیگر نیز نیروهای امدادی و خدماتی در منطقه حضور دارند و در حال فعالیت هستند.

حسن‌زاده همچنین از رفع مشکل فیبر نوری در رودان خبر داد و گفت: فیبر نوری این شهرستان که به علت بارندگی و وزش باد قطع شده بود، با تلاش تیم‌های خدمات‌رسان رفع شده است. او همچنین به مشکل قطعی آب چندین روستا در این استان هم اشاره کرده است: تیم‌های خدمات‌رسانی به مناطق مدنظر اعزام شدند و در حال فعالیت برای رفع مشکل آب‌رسانی به روستاها هستند.

اطلاعیه‌های هواشناسی می‌گویند که بر اثر فعالیت این سامانه ناپایدار جوی و دریایی، تا ظهر جمعه هفته جاری وزش باد شدید جنوب شرقی در محدوده ۵۰ کیلومتر بر ساعت (۲۸ نات) همراه با رگبار باران و رعد‌و‌برق و گاه تگرگ، تندباد لحظه‌ای گاه بیش از ۶۰ کیلومتر بر ساعت و افزایش ارتفاع موج تا ۲۵۰ سانتی‌متر (۸ پا) در جزایر خلیج‌ فارس و مناطق دریایی استان پیش‌بینی شده است.

2 قربانی در سیل

اما سیل اخیر فقط خرابی راه و تلفات ساختمانی به همراه نداشت و طمع قربانی انسانی هم کرده بود. به‌تازگی فرماندار جاسک از جان‌باختن دو نفر خبر داده است. گرچه گفته شده که این دو نفر بر اثر بی‌احتیاطی و اقدام به شنا و آب‌تنی در گودال پر‌شده به واسطه باران جان باخته‌اند.

علی مهرانی گفته که یک نوجوان 14‌ساله و یک جوان ۲۰‌ساله قربانیان این بی‌‌احتیاطی هستند که جان خود را از دست دادند؛ «این دو نفر برای آ‌ب‌تنی به داخل آب بارانی که در کنار منزل‌شان جمع شده بوده، رفته و آنجا خفه شده‌اند. مرحومان اهل روستای زهریکارسورک از توابع شهرستان جاسک هستند».

فرماندار جاسک درباره خسارات وارده به شهرستان هم گفته است: خسارت‌هایی به زیرساخت‌های شهرستان وارد شده است؛ اما همچنان در حال برآورد دقیق هستیم و آمار نهایی احصا نشده است. محورهای اصلی شهرستان همگی باز هستند؛ هرچند در برخی از محورها تردد سنگین است؛ اما در محورهای کوهستانی با مشکل انسداد 

روبه‌رو هستیم.

برپایی اردوگاه‌های اسکان اضطراری

سیل همنشین سال‌های دور برخی از مناطق شده است. چادرهای اسکان اضطراری به قدری به چشم آشنا شده‌اند که گاه به گاه در برخی از نقاط کشور برایش راه باز می‌کنند. مختار سلحشور، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر هرمزگان، با اشاره به فعالیت سامانه بارشی در این استان گفته که از دقایق نخست ورود سامانه بارشی به استان با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که در سطح هلال‌احمر انجام شده بود، نیروها کاملا آماده پاسخ به بحران بودند و در صحنه‌ها حضور فعال داشتند. در شرق شهرستان جاسک نگرانی‌هایی از طغیان رودخانه گابریک و ورود آب به روستاها داشتیم که براساس‌این اردوگاه‌های اسکان اضطراری در این منطقه دایر شد.

مدیرعامل جمعیت هلال ‌احمر هرمزگان عنوان‌ کرده است: به صورت شبانه روستاهایی که در حاشیه رودخانه گابریک قرار داشتند، شامل روستاهای کوک، گرندو و لیره‌ای تخلیه و مردم به اردوگاه اسکان اضطراری انتقال یافتند. در بارندگی‌ها ۹۹ دستگاه چادر در اردوگاه‌ها نصب شده و ۹۵ نفر اسکان اضطراری داده شدند.

۶۴ تخته پتو، ۱۲۳ تخته موکت و بیش از ۷۰۰ کیلوگرم نایلون بین خانوارهایی که متأثر از بارندگی بودند نیز توزیع شده است. به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر هرمزگان، ۴۰ تیم عملیاتی در امدادرسانی به مردم این استان مشارکت داشتند و در حال آماده‌باش هستند.

بنا بر اعلام مهرداد حسن‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان، بالغ بر 20 روستای استان همچنان انسداد مسیر بر اثر طغیان رودخانه‌های فصلی دارند و منتظر هستیم با فروکش‌کردن حجم آب، مسیرها بازگشایی شود. بیشتر این مسیرها در شرق هرمزگان هستند، ما از دیشب تخلیه اضطراری چهار روستا و اسکان 170 خانوار در مکان امن را در شهرستان جاسک داشتیم؛ همچنین در شهرستان قشم به 80 خانوار مسافر و گردشگر اسکان داده شد. خسارات وارد‌شده به برق استان هرمزگان بر اثر وقوع سیل هم کم نبوده است. او گفته که در حوزه برق خساراتی وارد شده که شامل آسیب به 191 تیر فشار متوسط بوده و 135 تیر تاکنون تعویض شده‌اند، همچنین 202 مورد اصلاح رابط‌های فشارهای متوسط، 61 مورد خرابی و افتادگی تیرهای فشار ضعیف انجام شدند.

همچنین بر اثر طغیان رودخانه، مسیر حرکت خودروهای سنگین از بندر خمیر به بندرلنگه و برعکس مسدود شد و ترافیک نسبتا سنگینی را به بار آورد؛ هرچند این مسیر در حال بازگشایی است؛ اما توجه به این آب‌نما و رفع مشکلات آن مورد تأکید است.

ادامه ناپایداری جوی و دریایی در هرمزگان

پس از صدر‌نشینی جزیره لاوان، ایستگاه‌های بندر جاسک ۱۲۱ میلی‌متر، سردشت بشاگرد 114.5 میلی‌متر و قشم فرودگاهی 105.7 میلی‌متر بیشترین بارندگی را داشته‌اند.

همچنین مجموع بارش حاصل از فعالیت سامانه اخیر در ایستگاه‌های هواشناسی سینوپتیک استان هرمزگان تا ساعت ۰۶:۳۰ بامداد روز چهارشنبه در جزیره کیش ۷۰ میلی‌متر، پارسیان ۶۹ میلی‌متر، جزیره سیری ۶۳.3 میلی‌متر، بستک ۶۰ میلی‌متر، شهر جدید علوی ۵۷.4 میلی‌متر، بندرلنگه ۵۴.7 میلی‌متر، رودان ۵۱.3 میلی‌متر، بندرخمیر ۵۱.3 میلی‌متر، جزیره ابوموسی ۴۸.1 میلی‌متر، شهر قشم ۴۴.2 میلی‌متر، میناب ۳۲.8 میلی‌متر، توکهور و هشتبندی ۳۱.5 میلی‌متر و حاجی‌آباد نیز ۱۷.7 میلی‌متر باران باریده است.

روز گذشته از شدت فعالیت سامانه بارشی در مناطق غربی، شمالی و مرکزی استان کاسته شده؛ اما در مناطق شرقی استان تا ساعات ظهر همچنان بارش‌های سامانه چشمگیر خواهد بود. پیش‌بینی شده است که از ساعات بعدازظهر (چهارشنبه) تا اواخر وقت پنجشنبه بارش‌ها در پاره‌ای از نقاط استان به صورت گذرا و موقتی رخ خواهد داد. در این مدت با توجه به سیلابی‌بودن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی توصیه می‌شود از قرارگیری در حریم و بستر رودخانه‌های فصلی خودداری شود و از ترددهای غیرضرور برون‌شهری و روستایی دوری شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها