|

وتوی «کشور فلسطین»

ایالات متحده با وتوی قطع‌نامه‌ای در شورای امنیت، عملا سازمان ملل را از به‌رسمیت‌شناختن کشور فلسطین بازداشت. این قطع‌نامه عضویت کامل فلسطینیان در این نهاد جهانی را تأیید می‌کرد. آمریکا پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای را وتو کرد که به مجمع عمومی ۱۹۳ عضوی سازمان ملل توصیه می‌کرد «دولت فلسطین به عضویت سازمان ملل متحد پذیرفته شود».

وتوی «کشور فلسطین»

ایالات متحده با وتوی قطع‌نامه‌ای در شورای امنیت، عملا سازمان ملل را از به‌رسمیت‌شناختن کشور فلسطین بازداشت. این قطع‌نامه عضویت کامل فلسطینیان در این نهاد جهانی را تأیید می‌کرد. آمریکا پیش‌نویس قطع‌نامه‌ای را وتو کرد که به مجمع عمومی ۱۹۳ عضوی سازمان ملل توصیه می‌کرد «دولت فلسطین به عضویت سازمان ملل متحد پذیرفته شود». بریتانیا و سوئیس رأی ممتنع دادند، درحالی‌که ۱۲ عضو باقی‌مانده شورای امنیت به آن رأی مثبت دادند. رابرت وود، معاون نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، به شورا گفت: «ایالات متحده همچنان از راه‌حل دودولتی به‌شدت حمایت می‌کند. این رأی مخالفت با حق تشکیل کشور فلسطین را نشان نمی‌دهد بلکه اذعانی است به اینکه این امر فقط از طریق مذاکرات مستقیم بین طرفین حاصل خواهد شد». محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در بیانیه‌ای وتوی آمریکا را «ناعادلانه، غیراخلاقی و غیرقابل توجیه» خواند. ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل، پس از رأی‌گیری به شورا گفت: «این واقعیت که این قطع‌نامه تصویب نشد، اراده ما را نمی‌شکند و عزم ما را سست نمی‌کند. ما در تلاش خود متوقف نخواهیم شد».

تلاش فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل، شش ماه پس از حمله حماس به اسرائیل و متعاقب آن حملات گسترده ارتش اسرائیل به نوار غزه صورت می‌گیرد. درعین‌حال اسرائیل در حال گسترش شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری اشغالی است که سازمان ملل آن را غیرقانونی می‌داند. پس از تصمیم شورای امنیت، اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، از ایالات متحده برای وتوی این قطع‌نامه قدردانی کرد. گیلعاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل نیز خطاب به ۱۲ عضو شورای امنیت که به پیش‌نویس قطع‌نامه رأی مثبت داده بودند، گفت: «این بسیار غم‌انگیز است زیرا رأی فقط فلسطینیان را جسورتر می‌کند و صلح را تقریبا غیرممکن». فلسطینیان درحال‌حاضر یک کشور ناظر غیرعضو در سازمان ملل هستند که در سال ۲۰۱۲ و در پی رأی مجمع عمومی حاصل شده است. با‌این‌حال پذیرش این کشور برای عضویت کامل در سازمان ملل باید توسط شورای امنیت و سپس دست‌کم دو‌سوم مجمع عمومی تأیید و نهایی شود. عمار بن‌جمعه، نماینده الجزایر در سازمان ملل، پیش از رأی‌گیری استدلال کرد که پذیرش فلسطینیان در سازمان ملل به‌جای تضعیف راه‌حل دو‌دولتی، آن را تقویت می‌کند و افزود: «صلح از شمولیت فلسطین حاصل می‌شود، نه از انزوای‌ آن». حماس در بیانیه‌ای اقدام آمریکا را محکوم کرد و از جامعه بین‌المللی خواست تا «از مبارزه مردم فلسطین و حق مشروع آنها برای تعیین سرنوشت خود حمایت کنند». آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، پیش‌تر به شورا گفته بود: «شکست در دستیابی به راه‌حل دو‌کشوری فقط باعث افزایش تنش‌ها می‌شود و خطر و تهدید را برای افرادی که مدت‌هاست تحت خشونت و تهدید دائمی زندگی می‌کنند، ادامه خواهد داد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها